کد خبر: ۵۶۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
جانشین کمیته تقریب مذاهب ستاد بزرگداشت دهه فجر:
جانشین کمیته تقریب مذاهب ستاد بزرگداشت دهه فجر از تاسیس بانک وحدت بر اساس فتوای علمای اهل سنت در دهه فجر در ارومیه خبر داد.
بانک وحدت تاسیس می شود

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از  ایرنا، حجت الاسلام سید حامد علم الهدی روز دوشنبه در نشست خبری اعلام برنامه های کمیته تقریب مذاهب اسلامی گفت: بانک وحدت شعبه ای از بانک انصار همزمان با دهه مبارک فجر در ارومیه راه اندازی می شود که این بانک با توجه به فتوای اهل سنت است.
وی افزود: اهل سنت معتقد است بانکداری کنونی را نمی توان بانکداری اسلامی دانست و آن را ربوی دانسته و فقهای اهل سنت اجازه سرمایه گذاری نمی دهند و لذا قرار شد این بانک در ارومیه آغاز به کار کند و زمینه ای برای افتتاح سایر شعبه ها در دیگر مناطق فراهم شود.
معاون امور ایران مجمع تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به خبرنگار ایرنا همچنین گفت: جهان اسلام از جمهوری اسلامی انتظار دارد تا یک بانکداری نمونه از نظر اسلامی را ارایه دهد و لذا برخی از مراجع و بزرگان مانند آیت الله عبدالله جوادی آملی و یا حسین نوری همدانی برخی از عملیات بانکی مانند تاخیر در پرداخت را جایز نمی دانند. 
علم الهدی همچنین گفت: بانک وحدت بر طبق فتوای اهل سنت وام های بدون هر گونه سود به مردم می دهد البته علمای شیعه گرفتن 2 تا 4 درصد برای وام ها را به عنوان کارمزد جایز دانسته ولی برخی از علما معتقدند در وام قرض الحسنه هیچ سودی نباید گرفته شود.
** حضور چشمگیر اهل سنت در جشن های انقلاب 
علم الهدی فعالیت های مجمع تقریب مذاهب اسلامی را به دو بخش داخلی و بین المللی تقسیم کرد و گفت: حضور در کنفرانس های مجامع اسلامی و برگزاری کنفرانس سالانه وحدت از مهمترین فعالیت های این مجمع است و در بخش داخلی نیز در استان های تلفیقی که اهل سنت و شیعه حضور دارند، فعالیت های متنوعی به ویژه در هفته وحدت و ایام الله دهه فجر صورت می گیرد. 
وی افزود: اهل سنت در مقطع هفته وحدت و دهه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی حضوری فعال دارند، به گونه ای که بهتر از شیعیان فعالیت می کنند. چون این عزیزان در حدود دو ماه در ربیع الاول و ربیع الثانی میلاد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله را به صورت اساسی جشن می گیرند و در دهه فجر نیز برنامه های چشمگیری را اجرا می کنند. 
معاون مجمع تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: اهل سنت در جشن ها حضور بیشتری دارند تا در عزاداری ها و ما به نهادهایی که در استان های تلفیقی حضور دارند، سفارش می کنیم تا از براداران اهل سنت در جشن ها دعوت کنند تا شاهد حضور اقشار مختلف مردم در جشن های ملی به ویژه دهه فجر باشیم. 
** غبارروبی از مزار شهدا 
علم الهدی با اشاره به ویژه برنامه های دهه فجر در استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، گلستان و فارس گفت: یکی از مهمترین برنامه های دهه مبارک فجر غبارروبی از مزاری شهدای انقلاب و دفاع مقدس با حضورعلمای اهل سنت و شیعه است. 
وی از برگزاری همایش هایی برای علمای شیعه و سنی و اعزام مبلغ در استان های تلفیقی سخن گفت و افزود: در این برنامه ها شاهد حضور نخبگانی هستیم که دغدغه امت واحده و وحدت امت اسلامی را دارند و برخی از مبلغان نیز دارای تحصیلاتی با گرایش تقریب مذاهب اسلامی هستند.  
** همایش قدس پایتخت صلح ادیان 
علم الهدی از همایش بین المللی قدس پایتخت صلح ادیان به عنوان یکی از برنامه های این کمیته خبر داد که با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی چهارشنبه در تهران برگزار می شود که با حضور وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور خارجه و جمعی از اندیشمندان داخلی و خارجی خواهد بود. 
وی افزود: این همایش در مقابل افسانه ترامپ مبنی بر ادعای پایتختی قدس برای رژیم صهیونیستی است و لذا معتقدیم قدس می تواند پایتخت همه ادیان ابراهیمی باشد. چون همه ادیان ابراهیمی در این سرزمین به صورت مسالمت آمیز زندگی می کردند. 
این پژوهشگر مذهبی از قدس به عنوان یکی از چهار مکانی در جهان یاد کرد که بر اساس آموزه های اسلامی به عنوان شریفترین مکان هاست و در کنار مسجد الحرام، مسجد النبی و مسجد کوفه قرار می گیرد. 
وی با استناد به آیه 64 سوره آل عمران گفت: با توجه به توطئه جهان غرب علیه امت اسلامی، ضرورت وحدت اسلامی در میان مسلمانان امروز بر همگان آشکار شده، بر همین اساس مجمع تقریب مذاهب اسلامی یک گام فراتر نهاده و به دنبال وحدت ادیان ابراهیمی است. 
** فعالیت در فضای مجازی برای تقریب دل ها 
جانشین کمیته تقریب مذاهب اسلامی ستاد بزرگداشت دهه فجر در پاسخ به ایرنا مبنی بر فعالیت های وحدت بخش برای مقابله با توطئه های دشمنان در فضای مجازی گفت: مساله تفرقه در طول تاریخ یکی از نقاط ضربه پذیر در جامعه اسلامی بوده و رسانه ها و شبکه ها و فضای مجازی از سوی استکبار جهانی در ایجاد این تفرقه تلاش های بسیاری داشته اند. 
وی افزود: معارف دینی با استناد به کلمه توحید یعنی لا اله الا الله و توحید کلمه یعنی نمادهای وحدت مانند نماز جمعه و مناسک حج همواره برای تعمیق وحدت مورد سفارش است و مجمع تقریب مذاهب اسلامی در زمینه فکری با انتشار کتاب هایی در این زمینه فعالیت کرده است. 
وی فعالیت های خبرگزاری تقریب مذاهب اسلامی را یکی از عرصه های وحدت بخش دانست و گفت: در فضای مجازی نیز گروه های تلفیقی که شامل برادران اهل سنت و شیعه است، مطالب وحدت بخش را به زبان های فارسی، کردی و ترکمنی منتشر می کنند و یکی از مزایای فضای مجازی ارتباط و تماس گسترده با نیروهای وحدت گراست. چون در گذشته حضور فیزیکی عامل وحدت بود و امروز فضای مجازی این کار را راحت تر کرده است. 
علم الهدی در پاسخ به ایرنا درباره ساخت مستندهای وحدت بخش گفت: بزرگترین مشکل در این زمینه بودجه است و در این زمینه با مستندسازان همکاری داریم و مستندهایی نیز درباره زندگی شیعیان با اهل سنت ساخته شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: