کد خبر: ۵۸۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی با تشریح چشم‌انداز بازار مسکن در سال ۹۷،برآورد نیاز خانوارها به مسکن در ۱۰ سال آینده را اعلام کرد.
نیازسنجی مسکن در 10 سال آینده

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از  بانک مسکن،علی چگینی،مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی در همایش چشم‌انداز بازارهای اقتصادی در سال 97 که روز گذشته برگزار شد اعلام کرد:در خصوص وضعیت بازار مسکن در یک دهه پیش‌رو چند سناریوی مهم وجود دارد که در محتمل‌ترین سناریو که اغلب اقتصاددانان بر روی آن توافق دارند طی یک دهه آینده تامین 9 میلیون واحد مسکونی مورد نیاز خواهد بود.
وی با بیان اینکه عرضه بخشی از واحدهای مسکونی خالی از سکنه به بازار مسکن،نوسازی وبهسازی بافت‌های فرسوده و تخریب و نوسازی واحدهای مسکونی در سایر محلات شهر تهران مهمترین محل ساخت واحدهای جدید خواهد بود،افزود:براساس برآوردهای انجام شده 3800 واحد مسکونی از نیاز 9 میلیون واحدی به تامین مسکن از طریق نوسازی بافت‌های فرسوده به شرط تحقق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قابل تامین است.
وی با اشاره به نقش مسکن در اقتصاد کلان کشور اعلام کرد:روند سرمایه گذاری‌های ساختمانی که از نیمه دوم سال 92 تا پایان سال 95 نزولی شده بود در سال 96 روند صعودی به خود گرفت؛این در حالی است که وضعیت عرضه مسکن در کشور طی 15 سال اخیر نشان می‌دهد ساخت مسکن در کشور و تهران همواره نوعی همسویی به لحاظ تبعیت از متغیرهای اقتصادی اساسی داشته است.
چگینی ادامه داد:هر چند نمی‌توان انتظار داشت سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی در دوره جدید رونق در بازار مسکن مطابق برخی سال‌ها که در آن‌ها به طور میانگین سالانه 200 هزار واحد مسکونی برای ساخت، اخذ مجوز کردند تکرار شود اما به طور قطع بازار ساخت وساز در سال 97 از رکود خارج شده و با بهبود نسبی همراه می‌شود.
وی با تاکید بر پیشتازی تهران به عنوان پایتخت در تحولات بازار مسکن تاکید کرد:به طور قطع بازار مسکن و حوزه سرمایه‌گذاری ساختمان در سایر شهرها نیز با تاخیر زمانی نسبت به شهر تهران از رکود خارج خواهد شد.
چگینی بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری ساختمانی در سال 97 را ساخت واحدهای مسکونی متوسط متراژ و کوچک‌متراژ اعلام کرد و گفت:تغییرات جمعیتی و ابعاد خانوارها هم‌اکنون منجر به افزایش تقاضا برای واحدهای مسکونی کوچک‌متراژ شده است.
وی با بیان اینکه حجم معاملات خرید و فروش آپارتمان در دی ماه امسال با رسیدن به مرز 19 هزار فقره بیشترین حجم ماهانه معاملات انجام شده در بازار مسکن طی 4 ماه اخیر بوده است،خاطرنشان کرد:طی سال‌های اخیر الگوی عرضه مسکن با تقاضای غالب در بازار ملک همخوانی نداشته است طوریکه به رغم آنکه بیشترین سطح تقاضا مربوط به واحدهای مسکونی با متراژ کمتر از 90 مترمربع بوده است شاهد جهت‌گیری عکس سازندگان در راستای ساخت واحدهای بزرگ‌متراژ و گران قیمت بودیم؛الگویی که باید در دوره جدید اصلاح شود.
چگینی گفت:بیشترین حجم معاملات انجام شده در سال 96 مربوط به آپارتمان‌هایی بوده است که میانگین قیمت هرمترمربع در آن‌ها کمتر از میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تهران بوده است؛به این معنا که اگرچه هم‌اکنون میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در شهر تهران از مرز 5 میلیون و500 هزار تومان عبور کرده است اما عمده معاملات انجام شده در شهر تهران در سال 96 مربوط به واحدهای مسکونی با نرخ میانگین هر مترمربع 3 تا 4 میلیون تومان بوده است.
وی رشد قیمت مسکن در سال 97 را چند درصد بالاتر از نرخ تورم عمومی اعلام کرد و گفت:در صورتی که مطابق با سناریوهای پیش‌بینی شده اقتصادی نرخ تورم عمومی در سال 97 به 13 تا 15 درصد برسد تورم مسکن در محدوده 4 تا 5 درصد بیشتر از نرخ تورم عمومی در نوسان خواهد بود.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی همچنین با اشاره به اثر سایر بازارهای اقتصادی بر بازار مسکن، اقدام اخیر سیاست‌گذار پولی در راستای اعطای مجوز صدور گواهی سپرده 20 درصدی به بانک‌ها را از عواملی اعلام کرد که می‌تواند در کوتاه‌مدت منجر به تغییر مسیر حرکت برخی سرمایه‌ها از بازار مسکن به بازار پول شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: