کد خبر: ۵۸۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶
کیم جونگ اون و هیئت کره جنوبی درباره ثبات منطقه مذاکره کردند؛
تجارت آنلاین: رسانه‌های کره شمالی پس از دیدار تاریخی رهبر این کشور با نمایندگان کره جنوبی گزارش داده‌اند که شرایط برای تنش‌زدایی از روابط دو طرف فراهم است.

گروه بین الملل: از کیم نقل شده که عزمی جدی برای "بهبود سریع مناسبات" وجود دارد. رسانه‌های کره شمالی گزارش داده‌اند که در دیدار هیئت ویژه کره جنوبی با رهبر کره شمالی از جمله موضوع دیدار احتمالی رهبر کره شمالی با رئیس جمهوری کره جنوبی مطرح شده و در این مورد "توافقی رضایت‌بخش" حاصل شده است. در این باره جزئیات بیشتری منتشر نشده است. بر این اساس، هیئت ویژه کره جنوبی نامه‌ای از مون جائه این، رئیس جمهوری این کشور، به رهبر کره شمالی داده است.رسانه‌های کره شمالی به نقل از رهبر این کشور گزارش کرده‌اند که او قصد دارد روند بهبود روابط دو کره را "با جدیت تسریع و فصلی نو در تاریخ اتحاد دو کره ایجاد کند". در گزارش این رسانه‌ها آمده که رهبر کره شمالی دستور داده "گام‌های عملی" در راستای رفع موانع برداشته شود.کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در دیدار با هیات عالی‌رتبه کره جنوبی، از عزم پیونگ‌یانگ برای ایجاد تاریخی نوین در اتحاد دو کره مذاکره کرد. یکی از اهداف سفر هیئت ۵نفره‌ی کره جنوبی که یکی از مشاوران ارشد امنیت ملی رئیس جمهوری این کشور سرپرستی آن را بر عهده دارد، فراهم کردن مقدمات مذاکره پیونگ‌یانگ و واشنگتن بوده است.به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، آقای کیم روز دوشنبه در ضیافت شامی از گروه اعزامی از سوی مون جائه-این، رئیس جمهوری کره جنوبی «به گرمی» استقبال کرد. چونگ ایویی یونگ، رئیس دفتر امنیت ملی و سو هون، رئیس سرویس اطلاعات کره جنوبی از جمله افرادی بودند که در دیدار با رهبر کره شمالی شرکت داشتند. بنا به گزارش رسانه‌های دو کره، نامه‌ای از طرف آقای مون به آقای کیم تحویل داده شده است.از زمان به قدرت رسیدن کیم جونگ اون در سال ۲۰۱۱، این نخستین بار است که یک هیات سیاسی از سئول به پیونگ‌یانگ می‌رود. چونگ ایو یونگ، رئیس امنیت ملی کره جنوبی و سو هون، رئیس اطلاعات این کشور در میان افرادی هستند که به کره شمالی سفر کرده‌اند.خبرگزاری کره شمالی همچنین گزارش داد: هیات عالی رتبه کره جنوبی نامه‌ای را از جانب رئیس جمهوری این کشور به کیم جونگ اون تحویل داد. رهبر کره شمالی به تبادل دیدگاه‌ها درباره مسائل مختلف به منظور کاهش تنش‌های نظامی در شبه‌جزیره کره و اجرای گفتگوهای مثمر ثمر، ارتباط و همکاری و تبادل دیدگاه‌ها پرداخت. خبرگزاری دولتی کره جنوبی یونهاپ، گفته است که دو طرف درباره روابط دوجانبه، تلاش برای کاهش تنش‌ها و کنترل سلاح‌های هسته‌ای در شبه جزیره کره با یکدیگر مذاکره کردند. رسانه‌های کره شمالی گزارش کرده اند که آقای کیم پس از شنیدن «قصد» رئیس جمهوری کره جنوبی برای برگزاری نشست سران دو کشور، تمایل متقابل خود را اعلام کرد.با این حال تنها ساعاتی پس از این دیدار، رئیس جمهوری کره جنوبی با وجود حمایت از ادامه مذاکرات با پیونگ‌یانگ برای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره، خواستار آمادگی کامل نظامی برای مواجهه با تهدیدهای کره شمالی شد. وی بامداد سه‌شنبه و در یک پایگاه نظامی گفت: «باید همزمان با گفت‌وگوها، تمام تلاش خود را برای ایجاد یک نیروی دفاعی سریع و کارآمد به‌منظور مقابله با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی به کار گیریم

از زمان برگزاری المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ در کره جنوبی، روابط پرتنش پیونگ‌یانگ و سئول رو به بهبود گذاشته است. با وجود ابراز تمایل دو طرف برای کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره، ایالات متحده آمریکا واکنشی محتاطانه به پیشنهادهای کره شمالی نشان داده است.هیات اعزامی سئول به پیونگ‌یانگ روز چهارشنبه و به‌منظور ارائه گزارش از روند از سرگیری‌ گفتگو‌ها با کره شمالی، به واشنگتن سفر خواهد کرد. در ماه‌های گذشته و در پی آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی جدید پیونگ‌یانگ، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و کیم جونگ اون بارها یکدیگر را مورد توهین و حمله‌های شخصی قرار داده اند.شبه جزیره کره در سال ۱۹۵۳ و پس از پایان جنگ داخلی به دو کشور در شمال و جنوب تقسیم شد. اتحاد مجدد دو کره با وجود تمام اختلاف‌ها، یکی از اولویت‌ها و شعارهای رهبران دو کشور در شش دهه گذشته بوده است.

"خوش‌بینی محتاطانه" واشینگتن

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید این وزارتخانه "محتاطانه خوش‌بین است". کلنل رابرت منینگ می‌گوید ارتش آمریکا "شانه به شانه" در کنار متحد خود، کره جنوبی ایستاده و از تعهد سئول به "اتحاد مستحکم" آمریکا و کره جنوبی "کاملا" مطمئن بوده است. وزارت دفاع (پنتاگون) اعلام کرده که از آغاز گفت‌وگو میان دو کره استقبال می‌کند.چونگ ائویی یونگ، مشاور ارشد رئیس جمهوری کره جنوبی که سرپرستی هیئت بلندپایه کره جنوبی در سفر به پیونگ‌یانگ را بر عهده داشته، و سو هونگ، رئیس سازمان امنیت کره جنوبی در روزهای آینده به آمریکا سفر می‌کنند تا گزارش دیدار با مقام‌های کره شمالی را به اطلاع واشینگتن برسانند.پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا ایالات متحده و کره شمالی بارها با لحنی تهدیدآمیز یکدیگر را خطاب قرار داده‌اند. لحن پیونگ‌یانگ از آغاز سال جاری میلادی (۲۰۱۸) درباره کره جنوبی نرم‌تر شده اما نشانی از قصد این کشور برای عقب‌نشینی از برنامه هسته‌ای آن به چشم نمی‌خورد؛ برنامه‌ای که کره شمالی علیرغم تحریم‌های شدید بین‌المللی و بی‌اعتنایی به قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل همچنان دنبال می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار