کد خبر: ۵۸۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۷
استقبال کشورهای جهان از دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در ماه مه؛
تجارت آنلاین: تنها یک ماه از رد و بدل توهین میان رهبران آمریکا و کره شمالی می گذرد، اما اکنون خبر از چرخش کامل مواضع و دیدار ترامپ و کیم جونگ اون باعث شگفتی شده است.

گروه بین الملل: تنها یک ماه از رد و بدل توهین میان رهبران آمریکا و کره شمالی می گذرد ، اما اکنون خبر از چرخش کامل مواضع و دیدار ترامپ و کیم جونگ اون باعث شگفتی شده است.دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی آمادگی متقابل خود را برای گفت‌وگو ابراز داشته‌اند. کاخ سفید تأیید کرد که ترامپ دعوت رهبر کره شمالی را پذیرفته و با این انجام چنین دیداری موافقت کرده است. ترامپ نیز با انتشار پیامی در شبکه توئیتر درباره چشم‌انداز مذاکرات با کره‌شمالی نوشت، "پیشرفت‌های بزرگی" در این راستا حاصل شده است.او در عین حال گفت، "تحریم‌هایی وضع‌شده از سوی آمریکا علیه کره شمالی باید همچنان بر قوت خود باقی بمانند، تا توافقی با پیونگ‌یانگ بر سر اتم‌‌زدایی شبه‌جزیره کره به امضا برسد". رئیس جمهوری آمریکا گفته است که آماده دیدار با رهبر کره شمالی است که اگر این اتفاق بیفتد نقطه عطفی در روند تنش‌زای اتمی با پیونگ یانگ محسوب می‌شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، چونگ ایویی یونگ، رئیس دفتر امنیت ملی کره جنوبی پس از ارائه گزارشی مختصر درباره دیدار هیات عالی رتبه کشورش با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: کیم جونگ اون به خلع سلاح اتمی اقدام کرده و به دنبال تعلیق آزمایش‌های اتمی و موشکی است. وی ادامه داد، ترامپ موافقت کرده تا ماه مه سال جاری میلادی به دعوت کیم جونگ اون پاسخ دهد و با وی دیدار کند. این مساله ظرف چند ماه صورت می‌گیرد. زمان و مکان دقیق آن هنوز مشخص نشده است. به گفته چونگ ایویی یونگ، کیم جونگ اون همچنین پذیرفته که مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی که برای ماه آینده برنامه ریزی شده، تهدیدی برای کره شمالی نیست. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید نیز در پی آمادگی کره شمالی برای توقف آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی و مذاکره درباره خلع سلاح هسته‌ای، از آمادگی ترامپ برای دیدار با کیم جونگ اون در مکان و زمانی که هنوز مشخص نشده، خبر داد.خود ترامپ نیز در پیامی توئیتری پس از دیدار و گفتگو با این مقام عالی رتبه کره جوبی نوشت: نشست با رهبر کره شمالی در حال برنامه ریزی است.رئیس جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود تحت شرایطی خاص با رهبر کره شمالی دیدار می‌کند و گفته بود که زمان کنونی برای چنین مذاکراتی مناسب نیست.رئیس جمهوری آمریکا در ادامه توئیت روز پنجشنبه خود همچنین نوشته است: کیم جونگ اون درباره خلع سلاح اتمی با فرستادگان کره جنوبی گفتگو کرده و صحبتی از توقف این تسلیحات نبوده است. همچنین در این بازه زمانی هیچ آزمایش موشکی از سوی کره شمالی نباید صورت گیرد. پیشرفت خوبی به دست آمده اما تحریم‌ها تا زمانیکه توافقی به دست بیاید، برجای می‌ماند.

واکنش های جهانی به دیدار ترامپ و کیم

در پی ابراز تمایل سران آمریکا و کره شمالی برای برگزاری دیدار دو جانبه، نخست وزیر ژاپن اگرچه از این خبر استقبال کرد اما تاکید کرد که فشارها تا زمانی که کره شمالی پیشرفت قابل محسوسی در حوزه خلع سلاح هسته‌ای انجام ندهد ادامه خواهد یافت. به گزارش خبرگزاری رویترز، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن از ابراز تمایل دو رهبر آمریکا و کره شمالی برای دیدار دو جانبه قدردانی کرد؛ با این حال گفت: ما به اعمال بیشترین فشارها علیه کره شمالی تا زمانی که این کشور اقدامات قابل کنترل، غیر قابل بازگشت و صادقانه در حوزه خلع سلاح انجام ندهد ادامه خواهیم داد. همچنین مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی به دنبال دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در اواخر ماه آوریل است.رئیس جمهوری کره جنوبی تصمیم ترامپ برای دیدار با اون را ستوده و آن را "نقطه عطفی تاریخی" در سیر به سوی صلح پایدار در شبه جزیره کره توصیف کرده است.سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه نیز اعلام کرد: دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا، اقدامی در مسیر درست است.وی ادامه داد: این روند نباید تنها محدود به یک دیدار باشد. بلکه باید مسیری برای از سرگیری روند دیپلماتیک به منظور دستیابی به یک راه‌حل درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی بر اساس اصول مورد توافق در مذاکرات شش‌جانبه ایجاد شود. کشور چین نیز از این بیانیه استقبال کرده است. سخنگوی وزارت خارجه چین این امر را "نشانه ای مثبت" خواند.چین با کره شمالی روابطی نزدیک دارد و دیدار کیم جونگ اون با ترامپ می تواند باعث از بین بردن نگرانی های امنیتی خواهد شد.

ترامپ جنگ تجاری را کلید زد

درحالیکه بسیاری انتظار جنگ نظامی میان آمریکا و کره جنوبی را داشتند اکنون با کاهش تنش های میان واشنگتن و پیونگ یانگ ، دونالد ترامپ با امضای فرمان تعرفه 25 درصدی فولاد و 10 درصدی آلومینیوم جنگ تجاری را رسما آغاز کرده است. وضع این تعرفه‌های گمرکی در بسیاری از کشورهای جهان انتقادات تندی علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و دولت او برانگیخته است.ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا گفته است: «ما همین الان هم در حال جنگ هستیم فقط ترامپ است که تیر اول را شلیک کرده است». شاید مقایسه جنگ تجاری با یک جنگ واقعی درست به نظر نرسد اما جنگ‌های تجاری نیز همچون جنگ‌های واقعی نتایج و اثرات مخرب و ویرانگر و پیش بینی ناپذیری به دنبال دارند بویژه آن که ترامپ یک طرف ماجرا باشد. تمایل وی برای تلافی کردن و دادن پاسخ سنگین‌تر به هر اقدامی می‌تواند فوق‌العاده خطرناک باشد. وزیران بازرگانی فرانسه و بریتانیا نیز از اقدام دولت آمریکا انتقاد کرده‌اند. سسیلیا مالمستروم، کمیسر بازرگانی اتحادیه اروپا ترامپ را فراخواند که برای این اتحادیه استثنا قائل شود. کشورهای کانادا و مکزیک که از تعرفه‌های گمرکی جدید مستثنی هستند، از این نکته انتقاد کرده‌اند که آمریکا قصد دارد موضوع افزایش تعرفه‌ها در ارتباط با این دو کشور را از نو مورد بحث قرار دهد و مذاکرات مربوط به آن را در چارچوب مذاکرات تجارت آزاد "نفتا" انجام دهد.کمیسر تجاری اتحادیه اروپا در این باره گفت: اتحادیه اروپا آماده است در برابر اقدامات تجاری محدودکننده آمریکا واکنشی سریع و متناسب از خود نشان دهد. ما در روزهای آینده شکایتی را علیه اقدامات آمریکا به سازمان تجارت جهانی ارائه خواهیم کرد. وی افزود: اتحادیه اروپا سال‌ها متحد امنیتی نزدیکی برای آمریکا بوده است. اما وقتی ببینیم صنعتمان با اقدامات غیرعادلانه آمریکا در معرض خطر قرار گرفته و فرصت‌های شغلی اروپاییان به خطر افتاده، ساکت نخواهیم نشست.اقدام تلافی جویانه چین به‌دلیل حجم بالای تجارت بین دو کشور و وابستگی کشاورزان آمریکایی به بازار چین می‌تواند سنگین‌تر باشد. وزارت بازرگانی چین هم اکنون مشغول بررسی امکان کاهش واردات ذرت در واکنش به محدودیت‌های تعرفه‌ای گذشته آمریکاست. نیکلاس لاردی، کارشناس موسسه اقتصادبین‌المللی پیترسون تصمیم چین برای وضع تعرفه بر واردات ذرت از آمریکا را تیری بر قلب کشاورزی آمریکا دانسته و گفته است در پی وضع تعرفه‌های فولادی و آلومینیومی از سوی آمریکا باید منتظر پاسخ‌های جدی‌تر از سوی چین باشیم. تصمیم دولت ترامپ در مورد افزایش عوراض گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم در داخل آمریکا نیز مخالفت‌های جدی را حتی در صفوف هم‌حزبی‌های رئیس‌ جمهوری آمریکا به دنبال داشته است.صد تن از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه با امضای نامه‌ای هشدارآمیز در این باره تاکید کرده‌اند که عوارض گمرکی سبب کمتر شدن توانایی رقابت شرکت‌های آمریکایی و فقیرتر شدن مصرف‌کنندگان خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار