کد خبر: ۶۳۷۲۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
تجارت آنلاین تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی را بررسی کرد؛
تجارت آنلاین: سونامی نقدینگی به کابوس اقتصاد تبدیل شده است. هر بار که به سمتی میل می کند ویرانی و نابودی برجای می گذارد. بازارهای مسکن، ارز، سکه و اخیرا هم بازار موبایل از هجوم بی امان این عارضه بدخیم اقتصاد در امان نمانده است. به همین خاطر است که امروز هیچ ثبات و اسکانی در قیمت کالاهای مورد نیاز مردم دیده نمی شود و تورم و صعود قیمت ها به امری روزمره و گاه ساعتی و لحظه ای تبدیل می شود.
هدایت نقدینگی به سمت تولید؛ آرزوی دیرینه
سونامی نقدینگی به کابوس اقتصاد تبدیل شده است. هر بار که به سمتی میل می کند ویرانی و نابودی برجای می گذارد. بازارهای مسکن، ارز، سکه و اخیرا هم بازار موبایل از هجوم بی امان این عارضه بدخیم اقتصاد در امان نمانده است. به همین خاطر است که امروز هیچ ثبات و اسکانی در قیمت کالاهای مورد نیاز مردم دیده نمی شود و تورم و صعود قیمت ها به امری روزمره و گاه ساعتی و لحظه ای تبدیل می شود. در این خصوص یک سر قضیه مردم و در سر دیگر دلالان و سودجویان قرار دارند و عملا هیچ کاری از دست دولت ساخته نیست یا حداقل در حال حاضر چنین است و هر نسخه ای که تجویز می شود درمانی در پی ندارد. شاید به همین دلیل است که این بار در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای مقابله با سونامی نقدینگی تصمصم گیری شده است.
به گزارش تجارت آنلاین، پایگاه خبری دولت در این مورد نوشت: « پیشنهادها و راهکارهایی درخصوص کنترل و مدیریت نقدینگی با جهت‌گیری رونق در بخش تولید و اقتصاد کشور در پنجمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست رییس جمهوری و با حضور سران قوا بررسی و تصویب شد». البته در خبر مورد نظر جزییات این تصمیم اعلام نشده است اما با توجه به پست اینستاگرامی وزیر اقتصاد شاید بتوان تا حدودی به منویات  جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی پی برد.

راهکارهای وزیر اقتصاد برای حرکت نقدینگی به سمت بورس
در خبری دیگر وزیر اقتصاد در صفحه اینستاگرام خود، از زمینه‌سازی برای جذب سرمایه‌های طبقه متوسط در بورس اوراق بهادار خبر و راهکارهایی را در این زمینه ارائه داد.
به گزارش تسنیم، مسعود کرباسیان وزیرامور اقتصادی و دارایی در صفحه اینستاگرامش از تحولات جدید در بازار سرمایه خبر داد و نوشت: دولت تمام توانش را به کار گرفته که فضای اقتصادی کشور ساماندهی شود و مردم فرصت سرمایه‌گذاری در بازارهای مولد را پیدا کنند. قطعا اگر مردم نگران کاهش ارزش پولشان نباشند، به سمت بازارهایی می‌روند که حاصل کار آنها کمک به اقتصاد ملی باشد. طبقه متوسط با محافظه‌کاری در مورد اندوخته‌هایش تصمیم می‌گیرد و این حق هم قطعا برای آنها وجود دارد. اما، ما در وزارت اقتصاد خود را مکلف کرده‌ایم که تا جایی که امکانش وجود دارد، بازارهای مولد را برای مردم جذاب کنیم. دغدغه این است که مردم احساس نکنند سرمایه‌هایشان از بین می‌رود یا اینکه فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآور ندارند.به همین جهت و برای تشویق بیشتر مردم به سرمایه‌گذاری در بورس از این پس، نرخ نقل و انتقال سهام و حق تقدم از نیم درصد به یک دهم درصد کاهش خواهد یافت، این سیاست موجب افزایش نقدشوندگی در بازار سهام خواهد شداز سازمان بورس خواسته‌ام تا کارمزدهای ارکان بازار سرمایه را کاهش دهد که خوشبختانه با تایید شورای عالی بورس از این پس چنین خواهد شد. این اقدام باعث کاهش هزینه‌های معاملاتی و سودآورترشدن معاملات الگوریتمی و معاملات پر بسامد در بازار سرمایه خواهد شد.همچنین در ستاد مبارزه با تحریم تصویب شد که نرخ صفر مالیاتی برای افزایش سرمایه از محل سود تقسیم نشده شرکت‌ها در نظر گرفته شود. این مشوق مالیاتی موجب ایجاد انگیزه برای افزایش سرمایه و توسعه فعالیت‌ها در شرکتهای بورسی شده و مانع از خروج نقدینگی شرکتهای بورسی در قالب سود تقسیمی خواهد شد. این سیاست ها در کنار سایر سیاست های وزارت امور اقتصادی و دارایی موجب افزایش جذابیت و سود آوری بازار سرمایه شده و در مدیریت نقدینگی و حمایت از تولید موثر خواهد بود.دولت هر اقدام اصلاحی در جهت تقویت بازارهای مولد و همچنین آرامش بخشی به مردم برای حفظ دارایی‌هایشان را انجام می‌دهد. ما در کنار مردم هستیم.

سایه بی‌انضباطی‌ مالی دولت بر سر افزایش نقدینگی‌ها
باتوجه به روند افزایشی نقدینگی‌ها و سرگردانی آن در بازارهای غیرمولد که سبب التهاب در بازار و تورم شده است، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تاکید دارد که بی‌انضباطی‌های مالی و افزایش بی‌مهابای نقدینگی‌ها توسط دولت، زمینه‌ساز این مشکلات شده است. همچنین پرداخت بدهی‌های موسسات مالی و اعتباری در رشد نقدینگی‌ها بسیار اثرگذار بوده است.
به گزارش ایسنا، باوجود افزایش ۲۲ درصدی نقدینگی و ادامه روند آن به طوریکه روزی ۱۰۰۰ میلیارد تومان به حجم آن اضافه می‌شود، برنامه‌ای هدفمند برای جذب این میزان پول‌ سرگردان اعمال نشده که باعث جذب سرمایه‌ها در بازارهای طلا و ارز شده و اقتصاد کشور را با مشکلاتی مواجه کرده است.در این باره هریک از اعضای اتاق بازرگانی ایران علت افزایش نقدینگی‌ها را موارد مختلف همچون سودهای کم بانکی، توجه نکردن به بخش‌های خصوصی و هچنین بخش‌های کوچک و متوسط بیان می‌کنند. تا جایی که رییس اتاق بازرگانی تهران، نقدینگی را از مشکلات اقتصاد ایران دانسته و می‌گوید نقدینگی یکی از خطرناک‌ترین مسائل اقتصاد ایران است که از ارز نیز خطرناک‌تر خواهد بود؛ پس هر روز دیر پرداختن به حل مشکل نقدینگی آفات زیادی برای اقتصاد دربر خواهد داشت.
در همین راستا مهدی پورقاضی - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه دولت بی مهابا، حجم نقدینگی را در کشور افزایش می‌دهد، اظهار کرد: افزایش روزانه حجم نقدینگی‌ها سبب ایجاد تورم در اقتصاد جامعه شده است. این تورم ممکن است گاها با تاخیر صورت گیرد، اما قطعا و به طور نامناسب اتفاق می‌افتد.رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: افزایش نقدینگی‌ها و ایجاد تورم طی چند ساله اخیر همچنان ادامه داشته‌ است، اما تغییرات یکباره نرخ ارز و سایر قیمت‌ها طی شش ماه گذشته باعث شده کنترل تورم از دست دولت خارج شود.پورقاضی معتقد است که اگر دولت قصد دارد نرخ تورم را یک رقمی و زیر ۱۰ درصد نگه دارد، باید رشد نقدینگی را کنترل کند و نباید بی مهابا درخواست دهد که بانک مرکزی، میزان نقدینگی‌ها را افزایش دهد.
به گفته وی، در حال حاضر یکی از مواردی که باعث افزایش قیمت‌ها شده، این است که دولت خسارت ناشی از عملکرد موسسات مالی و اعتباری را از محل منابع بانک مرکزی پرداخت می‌کند، در حالی که باید از محل متخلفان این مبلغ پرداخت شود و این نیز از بیت‌المال هزینه می‌شود که نتیچه آن تورمی است که شاهدش هستیم.این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره اثرات افزایش نقدینگی‌ها و نوسانات بازار ارز بر واردات گفت: اکثر کالاهای وارداتی تا بیش از ۵۰ درصد نسبت به شش ماه گذشته افزایش قیمت داشته‌اند که با توجه به شرایط موجود، رقمی طبیعی است.راهکار پیشنهادی پورقاضی برای هدایت پول‌های سرگردان، کنترل نقدینگی‌ها توسط دولت است. دولت و بانک مرکزی برای کنترل نرخ تورم و به وجود نیامدن نقدینگی‌های سرگردان باید تدبیری بیاندیشد.وی اظهار کرد: رشد نقدینگی ظرف چند سال اخیر، بیش از سه برابر و از حدود ۵۰۰ هزار میلیون تومان به ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که این افزایش سه برابری نقدینگی موجب تورم شده و روی صنعت، زندگی و سفره مردم تاثیرگذار بوده‌ است.


نام:
ایمیل:
* نظر: