کد خبر: ۶۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
بانک مرکزی اعلام کرد:
رشد اقتصادی در نیمه اول سال جاری با اختلاف 6.4 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به چهار درصد رسید.
به گزارش تجارت آنلاین؛در حالی که در 9 ماه گذشته مرکز آمار به عنوان مرجع رسمی محاسبه و اعلام آمار کشور هیچ رقمی را به عنوان رشد اقتصادی کشور در فصل ابتدایی و یا نیمه اول سال جاری اعلام نکرده است، بانک مرکزی برای دومین بار در این مدت نرخ رشد اقتصادی را منتشر کرد.
 
محاسبات مقدماتی و اولیه بانک مرکزی نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمتهای ثابت سال 1383 در شش ماهه اول سال 1393 به 102 هزار و 280 میلیارد و800 میلیون تومان رسید که نسبت به رقم مشابه در شش ماهه اول سال 1392 چهار درصد رشد دارد.
 
این در حالی است که در نیمه اول سال 1392 تولید ناخالص داخلی کشور حدود 98 هزار و 325 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده و رشد اقتصادی منفی 2.4 درصدی را برای اقتصاد ایران رقم زده بود.
 
بر این اساس با ثبت رشد اقتصادی مثبت چهار درصد در نیمه اول امسال، فاصله ای 6.4 درصدی بین این شاخص در مدت مشابه سال قبل و سال جاری ایجاد شد.
 
اما پیش تر بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی در بهار امسال را در مقایسه با بهار سال قبل مثبت 4.6 درصد اعلام کرد که انتقادات بسیاری نسبت به آمار منتشره و تفاوت قابل توجه آن با نرخ های منفی قبلی به همراه داشت.
 
تولید ناخالص داخلی در فصل اول سال 1393 به بیش از 48 هزار و 49 میلیارد تومان رسید که بیانگر رشد 4.6 درصدی در قیاس با همین مدت در سال قبل بود.
 
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: