کد خبر: ۶۸۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
بررسی تجارت آنلاین از مولفه‌ها اثرگذار در اقتصاد نشان می دهد؛
تجارت آنلاین: در شرایط اقتصادی موجود در مقابله با چالش هایی همچون تحریم یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که می‌توان دنبال کرد، تکیه بر سرمایه عظیم نیروی انسانی متخصص و کارآمد است و بی‌تردید کارآفرینی می‌تواند مسیر گذار از اقتصاد منابع محور به اقتصاد دانش بنیان را تسهیل کند.
بهره وری نیروی انسانی، پیش نیاز توسعه
گروه اقتصاد کلان: نیروی انسانی ماهر و کارآمد مؤثرترین مؤلفه توسعه اقتصادی در جوامع امروزی است و بدون این عنصر، سایر عناصر و مؤلفه های توسعه کارآیی و اثرگذاری کافی نخواهند داشت.
ایران با وجود برخورداری از نیروی انسانی فراوان تا به حال نتوانسته است چندان که باید از این ثروت خدادادی استفاده لازم به عمل آورد و دلیل عمده این کاستی و نقص، بهره وری پایین نیروی کار است که متاسفانه چاره لازم برای مرتفع کردن آن اندیشیده نشده است تا در شرایطی که مثل امروز که کشور درگیر جنگ اقتصادی و چالش تحریم هاست بتواند با سهولت بیشتری از این شرایط عبور کند.

*تسهیل عبور از تحریم با نیروی انسانی کارآمد
به تازگی مدیرکل بهره‌وری نیروی کار و کارآفرینی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در همایش هفته جهانی کارآفرینی در وزارت کار ، تکیه بر منابع انسانی متخصص را راهکار مقابله با چالشهای اقتصادی عنوان کرد.
به گزارش ایسنا رحیم سرهنگی گفت: در شرایط اقتصادی موجود در مقابله با چالش هایی همچون تحریم یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که می‌توان دنبال کرد، تکیه بر سرمایه عظیم نیروی انسانی متخصص و کارآمد است و بی‌تردید کارآفرینی می‌تواند مسیر گذار از اقتصاد منابع محور به اقتصاد دانش بنیان را تسهیل کند.
وی ادامه داد: برای تحکیم فرهنگ کارآفرینی در جامعه نمی‌توان تنها به برگزاری رویدادهای مختلف در هفته جهانی کارآفرینی اکتفا کرد. امروز کارآفرینی نیازمند ایجاد یک جریان مشترک است و نقش رسانه‌ها در توسعه کارآفرینی به ویژه در سهم درست جامعه از مفهوم کارآفرینی و همکاری با دانشگاه ها حایز اهمیت است.

*بیشترین و کمترین میزان بازدهی دستگاه ها
برای پایش بهره وری دو مولفه نیروی کار و سرمایه حائز اهمیت است که سازمان ملی بهره وری ایران این شاخص‌ها را در بخش‌های ۹ گانه اقتصادی در دوره‌های زمانی مختلف بررسی می‌کند.
به گزارش میزان، بر اساس این آمار در سال ۱۳۹۵، شاخص بهره وری نیروی کار بخش نفت و گاز، کشاورزی، آب و برق و گاز بیشترین بازدهی و بخش معدن، ساختمان، صنعت و معدن کمترین بازدهی را داشته است.
در بخش بهره وری سرمایه در ۹ حوزه مورد محاسبه اقتصادی، طی سال ۹۵ بخش نفت و گاز، ارتباطات، معدن بیشترین بهره وری و گروه‌های ساختمان، سایر خدمات، حمل و نقل و انبارداری کمترین بازدهی را داشته اند.

*راهکارهای افزایش بهره وری
کارشناسان اقتصادی در راستای افزایش بهره وری در بخش سرمایه پیشنهادات مختلفی داشته اند که از نمونه‌های آن می‌توان به هوشمندسازی، استفاده از فن آوری روز و اتکا بیشتر به به توان بخش خصوصی در زمینه‌های مختلف اقتصادی اشاره کرد که می‌تواند در رشد بهره وری تاثیر گذار باشد. همچنین برای رشد بهره وری نیروی کار استفاده از نیروی کار آموزش دیده و خلاق، افزایش انگیزه در محیط کار با روش‌های تشویقی، تعیین اهداف سازمان و روش‌های رسیدن به آن از سوی مدیران نام برد.
به گزارش میزان، براساس برنامه ششم توسعه مقرر شده ۲،۸ درصد از میانگین رشد ۸ درصدی کشور، از محل ارتقای بهره‌وری تامین شود که به بیان دیگر بهره وری باید سهم ۳۵ درصدی از رشد اقتصادی ۸ درصدی را داشته باشد که تحقق این هدف توجه بیشتر مسئولان اقتصادی در بخش‌های مختلف و تلاش برای تحقق آن را می‌طلبد.

*ناچار از افزایش بهروری هستیم
در حال حاضر و به دلیل عدم بهره وری لازم میزان پرت نیروی کار در ایران بسیار زیاد است و این موضوع به نوبه خود منابع، فرصت ها و امکانات زیادی را بر باد خواهد داد. افزایش بهره وری آلترناتیو و جایگزین دیگری ندارد و ما ناچار از اجرای آن هستیم. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان در همین ارتباط، صدیقه حسینی صفا، عضو انجمن بهره‌وری ایران اظهار کرد : به منظور افزایش بهره وری سرمایه، راهکاری جز افزایش بهره وری نیروی انسانی وجود ندارد و در صورت غفلت و بی توجهی به این اصل و قاعدة تعیین کننده، وضعیت و شرایط بهره وری کشور به معنای واقعی کلمه با بهبود و توسعه همراه نخواهد شد.

*از آموزش و پرورش شروع کنیم
از آنجا که رکن اصلی افزایش بهره وری بحث آموزش است و بایستی برای این مهم استانداردها و منابع لازم و قابل اجرا تعریف شود لذا آموزش و پرورش می تواند نقطه آغاز این فرایند محسوب شود.
هم اکنون به وفور شاهد این حقیقت هستیم که فارغ التحصیلان آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی در ورود به بازار کار و جذب در مراکز خدماتی و تولیدی و اداری با مشکل جدی مواجه هستند و در ادامه نیز نمی توانند کارایی و بهره وری مفید داشته باشند. در این خصوص ابراهیم بهادرانی، مشاور رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن انتقاد از بهره‌وری پایین در کشور می گوید: متاسفانه ضریب بهره وری در نیروی انسانی کشور (درکُلیَت امر) مطلوب و شایسته به نظر نمی‌رسد و در شرایط فعلی اقتصادی کشور، واحد‌های تولیدی، مستلزم افزایش بهره وری نیروی انسانی و بهینه سازی حداکثری در این حوزه هستند. در این میان، آموزش، از مولفه‌های تاثیرگذار در ارتقای بهره وری نیروی انسانی به شمار می‌رود و به همین دلیل کانون اصلی توسعه، پیشرفت و شکوفایی هر کشوری به آموزش و پرورش و کیفیت آموزشی آن معطوف می‌شود.

*ضرورت بازنگری در تعریف کار
برای آن که بتوانیم چشم انداز درست و اصولی از میزان بهره وری داشته باشیم لاجرم بایستی تعریف درستی از مقوله «کار» وجود داشته باشد و این نیازی است که مجلس شورای اسلامی پس از تاخیر بسیار سرانجام به آن رسید .
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در نشست علنی روز گذشته - چهارشنبه، 30 آبان ماه - مجلس شورای اسلامی خلاصه گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در مورد آسیب شناسی وضعیت شاغلان و بیکاران با رویکرد حمایتی را قرائت کرد و در جمع بندی این گزارش پیشنهادهایی را برای بهبود شرایط و در راستای حمایت از شاغلین و بیکاران نیازمند حمایت ارایه نمود. در بند دوم این جمع بندی آورده شده است: « وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی سند ملی کار شایسته، تعاریف و شاخص‌های مربوط را ظرف یکسال تهیه نماید و مرکز آمار ایران ، براساس تعاریف فوق، شاخص‌های کار شایسته را محاسبه و منتشر نماید».


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار