کد خبر: ۶۹۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶
بازار وام‌های بانکی هر روز داغ‌تر می‌شود و مردم خواهان انوع تسهیلات هستند. وارد این وادی که می‌شویم انبوه مشکلات پیشِ¬روی وام‌گیرندگان، در کنار نگرانی‌های بانک‌ها، حسابی خودنمایی می‌کند.

از طرفی درخواست وثیقه‌های گوناگون بانکی و ضمانت‌نامه‌ها، دریافت تسهیلات را به کام مشتریان تلخ  کرده و از سوی دیگر مطالبات معوق و عدم تعهد برخی مشتریان بر سخت‌گیری بانک‌ها دامن زده و دود آن به چشم همه مشتریان رفته است.  
نقش اساسی وام‌ها در صنعت بانکداری، افزایش تعداد درخواست‌ تسهیلات و ریسک موجود در این صنعت، ارائه روشی مدیریتی برای تسهیل در روند تسهیلات و به دنبال آن، کاهش مطالبات معوق را انکارناپذیر کرده است.
بانک قرض‌الحسنه رسالت با شعار بانکی اجتماعی با خدمات نوین، مدت‌هاست شرعی، آسان و ارزان بودن خدمات مدرن را مبنا قرار داده و توجه به خواست‌ها و دغدغه‌های مشتریان را سرلوحه قرار داده است. این بانک با سنجش اعتبار مشتریان برای پرداخت تسهیلات، برای اولین بار در کشور، اعتبارسنجی افراد حقیقی را اجرایی کرده است.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت با بیان اینکه اعتبارسنجی، ارزیابی و سنجش توان بازپرداخت مشتریان اعتباری به ‌صورت انفرادی و محاسبه احتمال عدم بازپرداخت اعتبارات دریافتی آن‌ها است، گفت: اعتبارسنجی و رتبه‌بندی مشتریان روشی جایگزین برای وثیقه‌گذاری در این بانک است. 
محمدحسین حسین¬زاده با تاکید بر اینکه در اعتبارسنجی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با استفاده از اطلاعات حال و گذشته متقاضی، توان بازپرداخت وام توسط وی را ارزیابی کرده و به مشتری امتیاز (سطح اعتباری) خاص خود را می‌دهند، افزود: این روش ابزاری عینی برای مدیریت ریسک اعتباری بانک‌هاست و مشتریان اعتباری را بی‌طرفانه و براساس آمار و اطلاعات کیفی و کمی طبقه‌بندی می‌کند.
وی اظهار داشت: برای تحقق این مهم، شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت، با تکیه بر تجربه همکاری با مؤسسه «فیچ» یکی از بزرگترین موسسات رتبه‌بندی اعتباری در جهان، مرکز اعتبارسنجی مرآت را با بهره‌گیری از تخصص کارشناسان مجرب و همکاری و همفکری این بانک، راه‌اندازی و اعتبارسنجی اشخاص حقیقی را برای اولین بار در کشور پیاده‌سازی کرد.
به گفته حسین‌زاده، با اجرایی شدن نظام اعتبارسنجی در بانک قرض¬الحسنه رسالت، در یک سال گذشته، بیش از 700 هزار مشتری به عضویت این سامانه درآمده‌ و اعتبارسنجی شده‌اند.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت گفت: به منظور اعتبارسنجی دقیق متقاضیان، معیارهای متنوعی از قبیل شغل، درآمد و ضریب پایداری آن، عملکرد مالی، تاهل و تجرد، استان محل سکونت، رفتار اعتباری و ... مبنای ارزیابی  قرار گرفته است. 
وی با تاکید بر اهمیت اعتبارسنجی اظهار داشت: افراد اعتبارسنجی‌شده، با پرداخت به موقع اقساط تسهیلات دریافتی خود راحت‌تر می‌توانند تسهیلات بعدی را در آینده دریافت کنند و هرگونه بدحسابی در پرداخت آن، موجب سخت‌تر شدن این فرایند خواهد شد. علاوه بر این، بازپرداخت مسئولانه تسهیلات، کاهش مطالبات معوق را نیز به دنبال خواهند داشت. 
حسین‌زاده یادآور شد: برخلاف وام‌های مرسوم در نظام بانکی، که متقاضیان بر حسب گردش مالی مورد احترام و تفقد قرار می‌گیرند، اساس این سیستم، بر تکریم مشتریان و ارائه ساده و بی‌دردسر تسهیلات، مطابق قواعد مشخص و به میزان امتیاز اعتبارسنجی آن‌ها است. 
وی همچنین افزود: اشخاص می¬توانند وضعیت اعتباری خود را مستقیما از سامانه اعتبارسنجی دریافت کرده و جهت هرگونه ارزیابی اعتباری در مواردی همچون تقاضای وام، خرید اعتباری و … به کار ببرند. حسین‌زاده با بیان اینکه نتیجه اعتبارسنجی هر شخص، شناسنامه رفتار اعتباری وی به شمار می رود، تاکید کرد: در این صورت وام‌گیرنده تمامی تلاش خود را به کار خواهد بست تا رفتار اعتباری خود را مثبت نگه داشته و از خدمات عمومی مالی و اعتباری کشور بهره¬مند شود و این امر موجب بهبود فرهنگ اعتباری اشخاص در جامعه خواهد شد. اشخاص خوش‌حسابی که رتبه اعتباری بالاتری دارند، به سهولت و با ارائه وثایق و محدودیت¬های کمتری، تسهیلات دریافت خواهند کرد که این امر سبب می‌شود بانک¬ها به صورت فراگیر و عادلانه‌ای به ارائه منابع مالی در سطح جامعه اقدام کنند و ریسک اعتباری آن‌ها کاهش یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر: