کد خبر: ۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۴
به دنبال عدم نظارت بر پروژه های عمرانی در هرمزگان:
بدون شك توسعه روز افزون و بي رويه يك شهر مي تواند مهمترين دليل افزايش بافت نامتقارن و نزديكتر شدن هر چه بيشتر روستاها به شهرها باشد كه به دنبال آن سكونتگاه هاي غير رسمي نيز افزايش پيدا كند.
به گزارش تجارت آنلاین؛بدون شك توسعه  روزافزون و بي رويه يك شهر مي تواند مهمترين دليل افزايش بافت نامتقارن و نزديكتر شدن هر چه بيشتر روستاها به شهرها باشد كه به دنبال آن سكونتگاه هاي غير رسمي نيز افزايش پيدا كند.

اين سكونتگاه‌هاي خودرو و غير رسمي كه بر اثر توسعه غير اصولي شهرها به وجود آمده‌اند مشكلات بسياري را براي ساكنان شهرها و بافت شهرها به وجود مي آورند.

به جرات مي‌توان سكونتگاه هاي غير رسمي و خودرو كه براي اسكان افراد با درآمدهاي پايين  و مهاجران شكل گرفته و ساخته شده اند را از چالش‌هاي بسيار مهم و تاثيرگذار بر عوامل ناپايدار كننده شهرها دانست.

اين‌گونه سكونتگاه‌ها كه معمولا ظاهر مناسبي ندارند و خانه هايي كه در آنها ساخته مي‌شوند بيشتر به بيقوله‌هايي مي‌مانند كه حتي از كوچكترين استحكامي نيز برخوردار نيستند.

البته سكونتگاه‌هاي غير قانوني تنها يكي از چندين مورد ساخت و سازهاي غيرقانوني در شهرها هستند.

در موارد ديگر بسياري از اين ساخت و سازها بر روي زمين ها و اراضي تصرفي انجام مي شوند.

البته در برخي موارد اين اراضي تصرفي از اراضي ملي هستند.اين ساخت و سازهاي غيرقانوني تنها شامل كلانشهرها و حومه آنها نمي شود.

نمونه‌هاي بسيار زيادي از ساخت و سازهاي غير مجاز در شهرهاي شمالي و به خصوص در شهرهايي كه از مزيت توريستي بودن برخوردار هستند نيز ديده مي شود.

اين ساختمان سازي‌هاي غير مجاز نه تنها به بافت شهري آسيب‌هاي بسيار جدي وارد مي كنند موجب بر هم خوردن نظم ساخت و ساز در آن شهر و همچنين به دليل اينكه از استحكام مورد نياز براي يك سازه برخوردار نيستند و غير اصولي ساخته شده اند،نيز مشكلاتي را براي صاحبان بنا  شده  زندگي افراد ساكن در آن و سرمايه آنها را نيز به خطر مي اندازند.

اصولا هر ساختماني كه بدون مجوز قانوني ساخته شود را بايد جز ساخت وسازهاي غيرقانوني به حساب آورد.

از سوي ديگر اگر اين ساخت و سارها و بهره برداري ها در حاشيه سواحل  درياها و جنگل ها انجام شود نيز باعث هدر رفت منابع نيز مي شود.

بحث ساخت و سازها در حالی در سواحل جنوبی کشور طی سال های اخیر و در سایه نبود متولی مشخص گسترش یافته است که این سواحل از نظر زیست محیطی (به دلیل وجود آبزیان متنوع، مرجان ها، جلبک ها و جنگل های حرا)، وجود منابع نفت و گاز و سطح مناسب دریا برای تردد خطوط کشتیرانی دارای اهمیت بسزایی است.

تصرف‌های بی رویه و غیرقانونی می تواند آسیب های فراوانی را برای کشور به دنبال داشته باشد.

برخی از این دخل و تصرف های ساحلی به گفته مسئولان به دلیل نبود مدیریت یکپارچه سواحل در برخی مناطق نظیر جاسک، هرمز، قشم، کیش و بندرعباس صورت گرفته است.جالب اینجاست که تقریبا تمامی تصرف هایی که در کنار سواحل دریایی ومناطق بکر طبیعی استان هرمزگان در حال شکل گیری است با اخذ مجوزهای مختلف از مراکز دولتی بوده ، اما ادامه این روند داد بسیاری از مسئولین برای جلوگیری از این پدیده را به صدا در آورده که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در این باره می‌گوید:پدیده ای جدید به نام دریاخواری در این استان در حال رواج است، به این صورت که سواحل دریا با مجوز برخی از سازمان ها خشکانده و به پاساژ تبدیل می شود.

حجت الاسلام محمدصادق اکبری می افزاید: هم اکنون پرونده‌ای در دستگاه قضایی استان هرمزگان مطرح است که در آن برای ساخت پاساژ مجوز داده شده و قرار است بخش زیادی از دریا در بندرعباس خشک شود.

به گفته وی، اگر در نقاطی از کشور زمین خواری باب شده است،در این استان دریاخواری به یک چالش جدی تبدیل شده که به منافع عمومی شهروندان ضرر و زیان وارد می کند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان با بیان این که در این زمینه مردم مقصر اصلی نیستند، بلکه باید پرسید مجوزهای صادر شده چگونه قابل توجیه است،یادآور می شود:اکنون از ادامه فعالیت این طرح جلوگیری شده و باید با صادرکنندگان این مجوزها که مشکل اصلی هستند، برخورد شود.

ابراهیم ایدنی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز با بیان اینکه گاهی برخی ساخت و سازهایی که باید با آنها برخورد شود، مربوط به معیشت و اشتغال مردم است و همین مساله تصمیم‌گیری را سخت می‌کند،می‌گوید: بخش زیادی از ساخت و سازهای بدون مجوز ساحلی، توسط نهادهای دولتی انجام می شود.

لازم به ذکر است؛تاکنون ۲۴ مورد از ساخت وسازهای کنار ساحل با خشکاندن دریا در حال انجام است که علیرغم آسیب پذیر بودن به محیط زیست و مردم مجوز خود را از ۲۵ نهاد و ارگان، از محیط زیست و میراث فرهنگی گرفته تا اداره شیلات و… در زمینه ساخت و سازهای ساحلی بدست آورده اند،که این امر نبود مدیریت واحد و یکپارچه نظارت بر این ساخت و سازها را دشوار می کند.

با این اینکه مسئولین خطای خود را   در این زمینه با صحبت های انجام شده تا حدودی قبول کرده اند، نه تنها از این پدیده جلوگیری نشده ، بلکه همچنان این امر در حال گسترش است.

امام جمعه بندرعباس نیز در یکی از خطبه های هفته های گذشته در این زمینه می گوید: در سایه بی نظارتی برخی مسئولین با میلیون ها هزینه بین مردم و دریا فاصله ایجاد کردند، باید هر چه زودتر عقلا نیتی که مد نظر مقام معظم رهبری بوده است به جان برخی مسئولین بازگردد.

وی می‌گوید:کارهای غیر قانونی دید مردم را نسبت به انقلاب و دین عوض می کند بنا براین لازم است علاوه بر نظارت، مسئولین دقت بیشتری داشته باشند.
 
تبدیل یک مکان عمومی به پارک بانوان !!!
 
پلاژ بانوان یکی از پروژ هایی است که در سال ۹۱ کلنگ احداث آن زده شد، این پروژه با صرف هزینه های میلیاردی در حال حاضر به مرحله ستون‌گذاری و پلاژ آقایان، بازارچه و رستوران در مرحله استحصال و تحکیم بستر و عملیات هتل متوقف است.

با اینکه تغییر و تحولات شهری بندرعباس بر کسی پوشیده نیست،

بعد از غیر مجاز شدن پلاژ بانوان توسط ارگان‌های مختلف،مسئولین شهرداری بندرعباس ایده پرداز تر شد ه و در حال تبدیل کردن یکی از پارک های نه چندان وسیع عمومی شهر به پارک بانوان هستند.

زمانیکه برای نخستین بار در کشور دفتر امور زنان وزارت کشور بحث ایجاد فضاهای ویژه فرهنگی، ورزشی و تفریحی زنان را مطرح کرد و به دنبال آن سازمان شهرداری‌های کشور نیز بار دیگر این موضوع را عنوان و با انتشار بخشنامه‌ای به تمام معاونین عمرانی استانداری‌های سراسر کشور تاسیس پارک ویژه زنان را مورد ارزیابی قرار داد.

این برای اولین بار بود که سازمان شهرداری های کشور با مشارکت شهرداری ها و به همراه دفتر امور زنان وزارت کشور در ایجاد مراکز تفریحی ورزشی و رفاهی برای بهره‌برداری زنان پیشگام می‌شدند که به دنبال آن برخی از استان‌های کشور مانند سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، چهارمحال بختیاری، تهران و غیره این پارکها را ایجاد کردند.

البته گفتنی است؛برخی از کشورهای اسلامی مانند امارات و عمان سالها پیش این نوع پارکها را برای بانوان ایجاد کرده‌اند.

پارک‌های ویژه زنان مکانهایی‌اند که بسیاری از زنان و دختران جوان می‌توانند بدون استفاده از حجاب کامل در آن به ورزش و تفریح بپردازند رعایت امنیت اجتماعی، محصور بودن، مشرف نبودن ساختمانهای اطراف به پارک زنان از ویژگی‌های اصلی این مراکز است، همچنین آفتاب‌گیر بودن، وجود کارکنان و نگهبانان زن،سیستم آب، برق، گاز، تلفن، سرویس بهداشتی، مهدکودک، زمین بازی کودکان، سالن ورزشی، استخر، پیست دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، بوفه و رستوران، کتابخانه، نمازخانه و سالن اجتماعات و وجود آلاچیق برای برگزاری نشست‌های دوستانه و نیمکت ثابت و سیار از دیگر امکانات رفاهی پیش بینی شده در این مراکز است.

هرمزگان به عنوان یکی از استان‌های پیش گام در ساخت این پارک نام برده می‌شود که در همین راستا نخستین پارک بانوان استان را در شهر بندرعباس ایجاد کرد.

این پارک با هدف ایجاد امنیت و فضایی مناسب و آرامش بخش برای بانوان در سال ۸۷ و با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان و وسعت پنج و دو دهم هکتار شامل زمین‌های بازی اسکیت، هندبال، فوتسال، بستکبال، پیست دوچرخه سواری و مکان‌های خدماتی و رفاهی درمرکز این شهر و در راستای ارائه خدمات تفریحی ورزشی به بانوان ایجاد شد.

با توجه به تعاریف گفته شده در این زمینه به تازگی پارک محله امیر آباد که زیر ساخت چندانی برای تبدیل شدن به پارک بانوان را ندارد، با انجام چند دیوار کشی قرار   است به یکی از پروژ های ساخته شده شهرداری آن هم صرفا برای ارائه عملکرد احداث شود.انجام پروژ های بدون برنامه در سطح کلان آن هم برای خود نمایی و تعدد ارائه گزارش مسئولین نه تنها بازتاب مناسبی به همراه نخواهد داشت ، بلکه کاهش میزان کیفیت و رضایتمندی مردم را با خود به دنبال دارد.

امیدواریم تمامی مسئولین در عرصه های مختلف علارغم تمامی کمبود ها و تلاش های انجام شده با برنامه ریزی و کارهای کارشناسی وضعیت را از حالت ندانم کاری خارج کرده و ضمن جلوگیری از هدر رفتن پول بیت المال شکل بهتری به چهره ی اسلامی و شایسته شهر بندرعباس دهند.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار