کد خبر: ۷۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴
سد ماملو بدون بوق و کرنا وارد مدار شد تا کسی با خیال حل مشکلات فکر نکند تهران از خشکیدگی نجات یافت؛ اما پایتخت ایران که از نظر جمعیت و فناوری و ... رتبه اول را دارد چه شد که در انتهای سیاه‌چال بی‌آبی رو به خاموشی است؟ تهران وضعیت خوبی ندارد؛ سد لار سه قدم تا خروج از مدار نفس دارد و تا کنون نیز قلب آن با استفاده از دستگاه‌های پمپاژ درحال تپیدن بوده‌است.

به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛مدیرعامل شرکت آب‌منطقه ای تهران درمورد وضعیت منابع آب پایتخت با تاکید بر این‌که حجم روان‌آب‌ها نگران‌کننده است، بر جایگزینی آب ماملو با برداشت از سایر سدها اشاره کرد و گفت که باید به طور ویژه مراقب برداشت از لتیان که سدی استراتژیک است باشیم.

خسرو ارتقایی با بیان این‌که حجم روان آب‌ها بسیار کاهش یافته است اظهار کرد: سال آبی گذشته (از مهر 1392 تا آخر شهریور 1393)، سالی خشکی بود اما با این وجود میزان روان آب در سه ماهه نخست سال آبی جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 14 درصد کاهش یافته است.

40 درصد تنزل روان آب ها

وی با اشاره به این‌که همه بارندگی‌های صورت گرفته تبدیل به روان آب نشده اند گفت: حداقل باید 10 تا 15 میلیمتر بارندگی صورت گیرد تا تبدیل به روان آب شود بنابراین اکنون شاهد کاهش 40 درصدی حجم روان آب‌ها نسبت به سال های گذشته (90 و 91) که سال‌های نرمال آبی بودند، هستیم.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه ای تهران تصریح کرد: از ابتدای سال آبی 94-1393 تاکنون 94 میلیمتر بارندگی صورت گرفته که نسبت به زمان مشابه در سال قبل 13 درصد و نسبت به درازمدت سه درصد کاهش را نشان می دهد چرا که در سه ماهه نخست سال آبی گذشته 108 میلیمتر و در زمان مشابه در دراز مدت 97 میلیمتر به طور متوسط بارندگی داشته‌ایم.

ارتقایی با بیان این‌که حجم ذخایر پنج سد امیرکبیر، لتیان، لار ، طالقان و ماملو در پایان آذرماه جمعا 370 میلیون متر مکعب بوده است، گفت: این درحالی است که حجم مخازن این سدها در سال گذشته 426 میلیون متر مکعب بوده است لذا 56 میلیون متر مکعب از حجم ذخایر سدها نسبت به زمان مشابه در سال گذشته و 300 میلیون مترمکعب نسبت به دراز مدت کاسته شده است.

ارتقایی با اشاره به این‌که درحال حاضر سد لار 15 میلیون متر مکعب، سد لتیان 30 میلیون متر مکعب، سد امیرکبیر 76 میلیون متر مکعب، سد ماملو 102 میلیون متر مکعب و سد طالقان 147 میلیون متر مکعب ذخیره دارند، گفت: براساس تخصیص‌ها در طول یک سال می توان تنها 70 میلیون متر مکعب از سد ماملو برای تهران برداشت کرد.

وی در مورد وضعیت سد لار نیز گفت:‌هنوز این سد در مدار است و تا جایی که ورودی داریم برداشت صورت می گیرد. از سد لار می توان تا زمانی که ذخیره به حدود 12 میلیون متر مکعب رسید برداشت داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه ای تهران با تاکید بر این‌که درحال حاضر وضعیت آبی به هیچ وجه مناسب نیست، گفت: گمان می شد با توجه به نرمال بودن بارش‌ها بتوان 10 تا 15 درصد کمبود منابع را جبران کرد اما بارش‌ها به طور قال توجه تبدیل به روان آب نشده و مقداری نیز که مربوط به برودت هوا است به صورت برف باریده است.

ارتقایی با اشاره به این‌که تاکنون با کمک شرکت آب و فاضلاب شرایط را مدیریت کرده‌ایم و نگذاشتیم مشکل جدی پیش بیاید گفت:‌ براساس پیش‌بینی‌ها شاهد کاهش چشمگیر ورودی سدها خواهیم بود و این درحالی است که اکنون در فصل گرما به سر نمی بریم و امکان کاستن از مصرف وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که در تاریخ سوم دی ماه میزان مصرف آب در تهران در شبانه‌روز 2.5 میلیون متر مکعب بوده است گفت: حدود 45 درصد از آب مورد نیاز از طریق چاه‌ها و 55 درصد از طریق سدها تامین می شود.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه ای تهران با اشاره به این‌که 15 درصد تا 20 درصد از چاه های تازه مجوز گرفته شده حفر شده‌اند گفت:‌ مقرر است در غرب و شرق تهران مجموعا حدود 80 حلقه چاه به خاطر بحران خشکسالی حفر شود.

گذر از دی و بهمن ماه بدون مشکل به شرط یاری مردم

درحالی که متولی تامین آب هشدار جدی نسبت به کاهش روان‌آب‌ها و منابع می دهد، معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان تهران که متولی توزیع آب است با اشاره به این‌که بارش‌ها کمکی به افزایش منابع آبی نکرده است، گفت: انتظار می‌رفت ورودی سدها بیش از خروجی آن‌ها باشد تا بتوانیم آب را ذخیره سازی کنیم اما هنوز روند کاهش مخزن در سامانه شرق صورت می گیرد بنابراین لازم است که به صورت ویژه شرایط را مدیریت کنیم؛ باید توجه داشت در صورتی می‌توانیم دی و بهمن را بدون نگرانی پشت سر بگذاریم که مردم مصرف را مدیریت کنند.

علیرضا نوذری‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این که از نظر ورودی سدها وضعیت خوبی نداریم، گفت: حجم بارندگی نسبت به سال گذشته و همچنین نسبت به دراز مدت کاهش پیدا کرده و کمکی به افزایش ذخایر سدها نکرده است.

وی در مورد ورود به مدار سد ماملو نیز گفت: این سد شرق و جنوب شرقی تهران را تغذیه می کند. با توجه به شرایط به میزانی که از سد ماملو برداشت می کنیم برداشت از سدهای لار و به ویژه لتیان را کاهش می دهیم و با آورد ماملو منابع را مدیریت می کنیم تا مشکل خاصی پیش نیاید.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر این‌که بدون کمک مردم اتفاقی خاصی در شرایط آبی تهران نمی افتد گفت: تا روزی که سدها روند افزایشی نداشته باشند باید مراقبت صورت گیرد. درحال حاضر برای تامین آب مورد نیاز در سال آبی گذشته 30 حلقه چاه جابه‌جا شده و 21 حلقه چاه نیز حفر شده است؛ بر اساس برنامه‌ریزی 85 حلقه چاه جدید خواهیم داشت.

نوذری‌پور درمورد وضعیت سد ماملو نیز با اشاره به این‌که از ماملو حدود هزار لیتر در ثانیه آب برداشت می شود گفت: تمام تلاشمان این است که با مدیریت تولید و توزیع در کنار بارندگی بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم البته مردم هم باید کمک کنند و فکر نکنند که با وقوع بارندگی می توانند مصرف را افزایش دهند چرا که همچنان مخازن وضعیت عادی ندارند.

به گزارش ایسنا، سد ماملو تا سال گذشته مقرر بود با هدف ارتقای کیفیت وارد مدار شود اما به خاطر بحرانی که گریبانگیر تهران شده است حقابه تهران نه برای افزایش کیفیت بلکه برای جبران کبود منابع به سمت پایتخت جاری می شود.

البته این سد با وجود ورود به مدار از نیمه مهرماه اما همچنان تا کنون در انتظار قدم مرد اول دولت برای افتتاح است؛ از سوی دیگر ترس دولتمردان از تصور اشتباه فراوانی منابع یکی دیگر از علل حک شدن مهر سکوت بر لبان مسئولان درمورد ماملو است. ماملو بالاخره به مدار آمد اما نه برای آنچه پیش بینی شده بود و نه برای یکسان سازی کیفیت آب تهران بلکه برای نجات پایتخت نشینان از ریاضت آبی.

به گفته حمید چیت چیان، وزیر نیرو ورود سد ماملو به مدار باعث کاهش میزان نیترات آب در تهران از طریق اختلاط شده است.

راه واقعی چیست؟

چندی است که وزارت نیرو به دنبال تعدیل تعرفه ها برای واقعی شدن نرخ آب و برق و قدرشناسی مردم است اما مسیر افزایش قیمت به سمت پارادایز است یا دور باطل ؟ محمد نهاوندیان، مسوول دفتر رییس جمهور افزایش قیمت برای کنترل بازار راه کاری کوتاه مدت می داند که هر شش ماه یکبار باید تکرار شود اما نگاه جامعه به این موضوع چیست؟

پروفسور حسین باهر، فوق دکترای رفتارشناسی و استاد دانشگاه شهید بهشتی در باره واکنش مردم نسبت به اصرار دولت‌مردان برای افزایش برای واقعی شدن قیمت آب و برق در راستای مدیریت مصرف در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: ‌اگر این مساله واکنش جامعه را هم برنیانگیزد، دلخوری ایجاد می کند.

این عضو فرهنگستان علوم پزشکی شاخه سلامت اجتماعی تصریح کرد: اگر همه چیز واقعی باشد به گونه ای که پست‌ها، حقوق، مشاغل و ... به طور واقعی تخصیص یابند، آن گاه می توان گفت پول آب و برق را نیز واقعی بدهید اما هنگامی که پول واقعی در دست مردم نیست چگونه قیمت آب واقعی باشد؟

وی که مشاور در امور رفتاری است، تاکید کرد که مسوولان میانی می خواهند مشکلات خود را حل کنند و با افزایش قیمت مسائل را گردن جامعه می اندازند اما با این روش نمی توان کاری را پیش برد.

پروفسور باهر در پاسخ به مسوولینی که درصدد واقعی شدن قیمت ها هستند، گفت: آیا کسی که سخن از واقعی شدن قیمت می‌زند خودش به طور واقعی و درست در جایگاهش نشسته است؟ هرگاه من نماز خواندم می توانم به دیگری بگویم که نماز بخوان.

آقوت حیاتی طبقه مستضعف را با افزایش قیمت دریغ نکنیم

این استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: با بالا بردن مالیات و تعرفه مشکل حل نمی شود جز این که به طبقه مستضعف فشار آید. آب و نان دو نیاز طبقه مستضعف است. این طبقه نوشابه نمی خورند اما باید آب بر سر سفره داشته باشند. کسی که استخر را با آب شیرین پر می‌کند قیمت آب برایش مهم نیست و باز هم پول آن را پرداخت می کند اما با تعدیل قیمت تنها به طبقه مستضعف فشار می آید.

این عضو فرهنگستان علوم پزشکی شاخه سلامت اجتماعی با اشاره به این که درست همان معامله‌ای که با بنزین کردیم را با آب می‌کنیم، گفت: برای کنترل مصرف بنزین شاهد افزایش قیمت این حامل انرژی بودیم که چندان تاثیرگذار نبود، چنین مسائلی دید باز می طلبد. در شرایط انقباضی جامعه باید انبساطی بیاندیشیم وگرنه افزایش قیمت کاری را از پیش نمی برد. یکی از راه کارها این است که تعرفه آب را به صورت تصاعدی و بیش از سرانه مصرف افزایش داد.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به لزوم اصلاح شیوه مصرف آب توسط مشترکین نیز گفت: ایران در مناطق نیمه خشک زمین قرار دارد و از نظر آب مانند اروپا ، آمریکا و بعضا کشورهای شرقی آسیا که در وفور به سر می برند و از میان شهرها رودخانه ها جاری اند، نیست بنابراین رعایت اقتصاد باید از استراتژی‌های عمده دولت ها و ملت‌ها باشد.

وی با اشاره به این که در سنوات اخیر به اندازه نیاز نزولات جوی نداشته ایم و مرتبا ذخایر سدها کاهش پیدا کرده است، گفت: حجم بارندگی، ازدیاد جمعیت، هدر رفت آب به ویژه آب‌های شیرین و تخصیص آن‌ها به کشاورزی بر منابع آبی تاثیر گذاشته است. آلودگی‌های هوا نیز باعث زدودگی ابرهای باران‌زا می‌شود؛ درحال حاضر بسیاری از محصولات کشاورزی ما آب بر هستند درحالی که می توان محصولات آب‌بر را به محصولات کم آب‌بر تبدیل کرد و آنچه برای کاشت به آب فراوان نیاز دارد را وارد کنیم.

این عضو فرهنگستان علوم پزشکی شاخه سلامت اجتماعی با اشاره به این که مشاهده می شود در شهرهای کم‌آب کشور در سالن منازل و طبقه زیرین برج ها استخر است، اظهار کرد: ایران کشوری نیست که ویلاها به استخر و سونا و جکوزی مجهز باشند. باید به مصارف جزئی نیز توجه کنیم.

وی افزود: برای مثال هنگام وضو گرفتن حداقل یک لیتر آب را هدر می دهیم درحالی که در سایر کشورها از شیرهای هوشمند استفاده می کنند تا هدر رفت آب کاهش یابد، همچنین ماشین ها را به مکان های مخصوص شست و شو می برند و از آب شیرین برای شست و شوی حیاط و ماشین‌ استفاده نمی کنند درحالی است که ما حتی در اوج مصرف حیاط، در و دیوار و ماشین را با آب شیرین می شوریم!

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر این‌که تعداد محدود تصفیه خانه های فاضلاب نیز به عنوان یکی دیگر از مشکلات منابع آب مطرح است گفت: همچنین باید سعی می‌کنیم سهم آب را از رودخانه های اطراف به درستی دریافت کنیم، به طور مثال چند رودخانه بزرگ مانند اترک، ارس، کارون و ... در اطراف ایران هستند.

شهرتان را می شناسید؟

به گزارش ایسنا، تهران در مناطق کوهستانی دارای آب و هوای معتدل و در دشت، نیمه بیابانی است. پایتخت در مرز شرایط جوی بری و اقیانوسی قرار گرفته و تمایل آن به موقعیت بری بیشتر از وضعیت اقیانوسی است.

بیشترین رودخانه‌های استان از کوه های البرز سرچشمه می گیرد؛ وجود رودخانه هایی دائمی مانند رودخانه کرج، رودخانه جاجرود، رودلار،حبله رود، رود شور یا ابهر رود و طالقان رود موجب شده بود تا استان تهران از لحاظ منابع آب کمبودی نداشته باشد اما اکنون پایتخت با توجه به کاهش چشمگیر باران و روان آب به شدت دچار کم آبی شده است.

بر این اساس در استان تهران قنات های متعددی وجود داشته که در گذشته نه چندان دور در تامین آب مورد نیاز مناطق شهری و روستایی سهم به سزایی داشته اند. لیکن امروزه با استفاده از امکانات آب لوله کشی که از سدهایی چون امیرکبیر، لتیان و لار تامین می شود، آب قنات ها و چشمه ها فقط برای کشاورزی و آبیاری مصرف میشود و فقط بعضی چشمه ها، به ویژه چشمه های آب معدنی که بیشتر در شمال شرقی استان متمرکزاند، اهمیت سابق خود را حفظ کردند. مهم ترین این چشمه ها عبارتند از چشمه اعلا دماوند، چشمه قلعه دختر، چشمه آب علی هراز، چشمه وله در گچسر، چشمه شاه دشت کرج، چشمه علی در شهر ری، چشمه تیزآب، چشمه گله گیله و ...

درواقع استان تهران در جنوب رشته کوه های البرز که در شمال ایران از آذربایجان تا خراسان با جهت غربی – شرقی کشیده شده، قرار دارد. رشته کوه البرز به سه دیواره شمالی، میانی و جنوبی تقسیم می شود. ارتفاعات محدودی از دیواره شمالی در استان تهران و بقیه آن در استان مازندران قرار دارد اما دیواره میانی حد شمال استان را تشکیل می دهد و مرتفع ترین قسمت رشته کوه های البرز مرکزی است. کوه دماوند و قله آن به ارتفاع 5671 متر در این قسمت قرار دارد.

قله دماوند نهمین قله مرتفع دنیا به شمار می رود. این دیواره عظیم کوهستانی به صورت کوه های کندوان و پس از آن کوه های طالقان در شمال غربی استان، تا محل اتصال رود الموت به طالقان رود، ادامه پیدا می کند. در شمال شرقی نیز این دیواره با نام رشته ارتفاعات فیروزه کوه و سواد کوه تا دره رود فیروزه کوه (شعبه اصلی حبله رود) که از جنوب دامنه شرقی آن می گذرد، امتداد می یابد. در شرق دره فیروزه کوه که پس از دریافت شعباتی حبله رود نامیده می شود، ارتفاعات شهمیرزاد شروع می شود.

همچنین دیواره جنوبی سومین بخش ار ارتفاعات مرکزی است که رودخانه جاجرود و کرج آن را بریده و به سه قسمت جدا از هم تقسیم نموده است. این سه قسمت عبارتند از کوه های لواسانات که بین دره های رود دماوند و جاجرود قرار دارند و در شمال به دره (رود لار) محدودند؛ دنباله این کوه ها در شرق جاده آب علی به نام قره داغ و دماوند تا دره حبله رود امتداد یافته اند و دومین قسمت را تشکیل می دهند. از سوی دیگر کوه های شمیرانات که بین سرچشمه های جاجرود و کرج قرار دارندو بلندترین نقطه آنها توچال با ارتفاع 3942 است، بخش سوم را دربر می گیرند.

علاوه بر این سه دیواره کوهستانی، در جنوب و شرق دشت تهران کوه هایی با ارتفاع کم وجود دارند که مهمترین آنها کوه های حسین آباد و نمک در جنوب و بی بی شهربانو و القادر در جنوب شرقی و ارتفاعات قصر فیروزه در شرق است.

در نواحی مختلف استان تهران به علت موقعیت ویژه جغرافیایی، آب و هوای متفاوتی شکل گرفته است. سه عامل جغرافیایی در ساخت کلی اقلیم استان تهران نقش موثری دارند که شامل کویر یا دشت کویر، رشته کوه های البرز و بادهای مرطوب و باران زای غربی می شود.

مناطق خشک مانند دشت قزوین، کویر قم و مناطق خشک استان سمنان که مجاور استان تهران قرار دارند، از عوامل منفی تاثیر گذار بر هوای استان تهران هستند و موجب گرما و خشکی هوا، همراه با گرد و غبار می شوند اما رشته کوه های البرز موجب تعدیل آب و هوا می شود. از سوی دیگر بادهای مرطوب و باران زای غربی نقش موثری در تعدیل گرمای سوزان بخش کویری دارند، ولی تاثیر آن را خنثی نمی کنند.

استان تهران را از نظر اقلیمی می توان به سه بخش تقسیم کرد؛ یک بخش اقلیم ارتفاعات شمالی است که بر دامنه جنوبی، بلندی های البرز مرکزی در ارتفاع بالای3000 متر قرار گرفته و آب و هوایی مرطوب و نیمه مرطوب و سردسیر با زمستان های بسیار سرد و طولانی دارد. بارزترین نقاط این اقلیم، دماوند و توچال است.

همچنین اقلیم کوهپایه در ارتفاع دو تا هزار متری از سطح دریا قرار گرفته و دارای آب و هوایی نیمه مرطوب و سردسیر و زمستاهایی به نسبت طولانی است. آب علی، فیروزه کوه ، دماوند، گلندوک، سد امیر کبیر و دره طالقان در این اقلیم قرار دارند.

اقلیم نیمه خشک و خشک نیز با زمستان های کوتاه و تابستان های گرم، در ارتفاعات کم تر از 1000 متر واقع شده است. هر چه ارتفاع کاهش می یابد، خشکی محیط بیشتر می شود. ورامین ،شهریار و جنوب شهرستان کرج در این اقلیم قرار گرفته اند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: