کد خبر: ۷۰۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
بررسي‌هاي تجارت آنلاین نشان مي‌دهد؛
تجارت آنلاین: نارضايتي مشمولاني که دست آن‌ها همچنان از دريافت بسته حمايتي کوتاه مانده است به صحن علني مجلس شوراي اسلامي‌هم کشيده شد. در اين زمينه روز گذشته نماينده مردم شاهين‌شهر در مجلس شوراي اسلامي‌از نحوه‌ توزيع سبد کالا در بين مردم انتقاد کرد.
بسته حمایتی گرفتار بی‌برنامگی
گروه اقتصاد کلان: طي روزهاي اخير بسياري از شاغلان تامين اجتماعي که وجه بسته حمايتي به حساب آن‌ها واريز نشده است ضمن تماس با مراجع ذيربط و رسانه‌ها خواهان اطلاع رساني در اين خصوص شده اند. از سوي ديگر توضيحات و اظهارات مسئولان مربوطه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي هم تاکنون نتوانسته در اين زمينه گره گشا باشد. در همين حال برخي شنيده‌ها حاکي از آن است که بسته حمايتي تامين اجتماعي براي بعضي مشمولان دو بار واريز شده است. نارضايتي مشمولاني که دست آن‌ها همچنان از دريافت بسته حمايتي کوتاه مانده است به صحن علني مجلس شوراي اسلامي‌هم کشيده شد. در اين زمينه روز گذشته نماينده مردم شاهين‌شهر در مجلس شوراي اسلامي‌از نحوه‌ توزيع سبد کالا در بين مردم انتقاد کرد.

دغدغه‌اي به نام سبد کالا
به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، حسينعلي حاجي‌دليگاني در جلسه علني روز گذشته مجلس در تذکري بيان کرد: امروز دغدغه برخي از مردم در جامعه سبد کالا است. سبد کالا در بين مردم توزيع مي‌شود، اما نحوه توزيع آن نامناسب است. گفته مي‌شود که به همه بيمه‌شدگان سبد کالا داده شده است اما بسياري اين سبد را دريافت نکرده‌اند. اين نوع نحوه توزيع نامناسب است.

اتخاذ روش جديد در دستور کار
پس از واريز بسته‌هاي حمايتي به حساب شاغلان تأمين اجتماعي، بسياري از مشمولاني که زير۳ميليون تومان حقوق مي‌گرفتند از ليست حمايتي دولت حذف شده و به جاي آن در ليست انتظار قرار گرفتند.
به گزارش فارس، پس از اجراي مرحله سوم از واريز بسته‌هاي حمايتي دولت که به بيمه‌شدگان و شاغلان تأمين اجتماعي داده شد، ابهاماتي در بحث مشمولان اين بسته‌ها به چشم مي‌خورد.
طي اين مدت، شمار بيمه شدگان تحت پوشش سازمان تامين اجتماعي که بسته خود را دريافت کرده‌اند طبق اعلام مسئولان، به ۶ ميليون و ۱۵۰ هزار نفر رسيد.
اما در اين ميان احتمال خطا،هم پوشاني و عدم واريز به مشمولان وجود داشته است چراکه بسياري از مشمولاني که حقوق زير ۳ ميليون تومان مي‌گيرند و بيمه تأمين اجتماعي هم هستند، ممکن است بسته‌اي نگرفته باشند.
به گفته احد رستمي، مديرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعي وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعي در گفت‌وگو با فارس، دستگاه‌هاي دولت هنوز ليست مشمولان خود را به وزارتخانه ارسال نکرده‌اند و بررسي تک‌تک اين افراد کار بسيار دشواري است،‌به همين دليل گويا قرار است با سازمان مديريت توافق‌هايي براي اتخاذ روش جديد پرداختي انجام شود. وي گفت: سامانه‌هاي وزارت رفاه در حال جمع‌آوري اطلاعات خانوارها هستند، اما آنچه مسلم است،‌تا پايان سال به تمام مشمولان اين بسته‌ها داده مي‌شود و اينگونه نيست که فردي به دليل نداشتن يارانه از ليست دريافت سبد جامانده باشد.

احتمال خطا در واريز بسته‌هاي حمايتي
از طرفي هم‌‌زمان با پرداخت بسته‌هاي حمايتي شاغلان تأمين اجتماعي، حذف هم‌پوشاني به طور کامل اتفاق نيفتاده است و احتمال خطا در دريافت اين بسته‌ها براي دو بار از سوي يک خانواده مي‌رود، به طور مثال؛‌ کارمند وزارت آموزش و پرورش يکبار بسته خود را در ليست کارمندان دولت دريافت کرده و بار ديگر در ليست شاغلان تأمين اجتماعي گرفته است.
اين مسئولان مدعي هستند براي رفع هم‌پوشاني راه‌هاي زيادي انجام شده، اما حتي ممکن بوده که يک خانوار پنج نفره ۵ سبد حمايتي بگيرد و جلوگيري از اين کار، سخت بوده است، به همين دليل دهک‌هاي مختلف جامعه بايد بررسي مي‌شد و به همين دليل بررسي درآمدها بهترين گزينه براي واريز بسته‌ها انتخاب شده است.

حذف يارانه، مانع دريافت بسته نيست
همچنين برخي از شاغلان تأمين اجتماعي که حقوق زير ۳ ميليون تومان دارند اما بنا به دلايلي مانند ازدواج و جدا شده از خانواده‌هايشان، يارانه‌شان قطع شده، نسبت به عدم دريافت سبد حمايتي خود معترض هستند، اين در حالي است که بايد به گفته مسئولان وزارت رفاه، اين خانواده‌ها سبد خود را مي‌گرفته‌اند، چرا که به طور مثال بازنشستگاني بوده‌اند که به دليل تمکن مالي و خريد مسکن، يارانه‌شان قطع شده بوده اما سبد حمايتي خود را گرفته‌اند.

حذف سبد حمايتي دهک‌هاي بالا کذب است
در هر صورت، افرادي که سرپرست خانوار هستند و جزو دهک‌هاي بالا شناسايي شده،‌به طور قطع و براساس برنامه سازمان هدفمندي يارانه‌ها، در ليست يارانه‌بگيران نبوده‌اند که بسته حمايتي بگيرند و اين موضوع ربطي به عملکرد سازمان تأمين اجتماعي ندارد، بانک مرکزي و وزارت رفاه در اين باره وارد عمل مي‌شود که تاکنون دستوري خلاف اين برنامه صادر نشده است. براساس اين گزارش، ليست ساير اقشار به عنوان چهارمين گروهي که بايد بسته حمايتي خود را بگيرند فراهم شده و وزارت رفاه مي‌خواهد که اين افراد کد ملي خود را به سامانه‌اي که به تازگي اعلام شده ارسال کنند.اين گروه شامل کارگران ساختماني، قالي‌بافان و شاغلان صنايع دستي، مشاغل آزاد و خويش‌فرمايان، رانندگان بين‌شهري و درون‌شهري، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلان کسب و کارهاي خانگي، کارگران کارگاه‌هاي متفرقه، عشاير و روستاييان، دريافت کنندگان بيمه بيکاري و ديگر گروه‌هاي مشمول که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي شناسايي مي‌شوند، هستند.براساس گزارش فارس، مددجويان کميته امداد، بهزيستي، تامين اجتماعي، بازنشستگان کشوري و لشکري، بازنشستگان صندوق فولاد و مستمري‌بگيران بنياد شهيد و ساير اقشار از جمله گروه‌هاي دريافت کننده بسته حمايتي هستند که برخي کارمندان دولت و گروه ساير اقشار هنوز بسته خود را نگرفته‌اند.

سيستم پاسخگويي به درستي کار نمي‌کند
در همين ارتباط سرپرست سازمان تأمين اجتماعي گفت: کد دستوري USSD از سوي اين سازمان براي بيمه شدگان و مستمري بگيراني که در خصوص بسته حمايتي دولت سوال دارند، اختصاص يافت. محمد حسن زدا افزود: اين افراد مي‌توانند کد دستوري #۸*۱۴۲* را شماره گيري و کدملي سرپرست خانوار را وارد کنند تا پاسخ براي آنها ارسال شود که آيا مشمول دريافت اين کمک هستند يا خير؟. وي با بيان اينکه در روزهاي گذشته مرکز ارتباطات مردمي‌سازمان تأمين اجتماعي (۱۴۲۰) تماس‌هاي فراواني در اين خصوص را پاسخ داده است، گفت: کد دستوري مذکور براي پاسخگويي بهتر و بيشتر مخاطبان تعريف شده است. درست است که سامانه‌هاي پاسخگويي از سوي وزارت رفاه و سازمان تأمين اجتماعي مانند ۱۴۲۰ يا *۱۴۲*۸ #اعلام شده است تا بررسي‌هاي مجدد براي جاماندگان از اين طرح انجام شود، با اين حال سيستم پاسخگويي به درستي کار نمي‌کند و به دليل تماس‌هاي فراوان، بسياري از اقشار نيازمند با شماره‌ها و پيامک‌هاي بي‌پاسخ روبه‌رو مي‌شوند. در همين خصوص گفتني است که برخي همکاران روزنامه تجارت که مشمول دريافت بسته حمايتي تامين اجتماعي هستند اما اين بسته تا به حال به حساب آن‌ها واريز نشده است اقدام به استفاده از کد*۱۴۲*۸ # اعلامي‌از سوي تامين اجتماعي نمودند که موفق به کسب پاسخ لازم نشدند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار