کد خبر: ۷۱۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۳
کانال ویژه مالی میان ایران و اروپا سرانجام با عنوان «اینس‌تکس» راه‌اندازی شد. سیدرضی حاجی‌آقامیری، عضو کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید این تصمیم گامی به جلو است که محدود به غذا و دارو است و اجرایی‌شدن آن به چند ماه زمان نیاز دارد.
اقدام مختصر اروپا برای مقابله با زیاده‌خواهی آمریکا استسیدرضی حاجی‌آقامیری، عضو هیأت مدیره کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با اشاره به ابهام‌هایی که در مورد کانال ویژه مالی ایران و اروپا وجود دارد، گفت: «جزئیات این توافق و نحوه اجرای آن چندان مشخص نیست اما آنچه مشخص است پول حاصل از فروش نفت ایران می‌تواند وارد spv شود و به جای پول معاملات یورویی انجام شود.»
 
نحوه محاسبات در اینس تکس(ساز و کار ویژه مالی اروپا و ایران) یورو خواهد بود
وی ادامه داد: «INSTEX یا همان SPV سازوکاری است که امکان تجارت مشروع اپراتورهای اقتصادی اروپایی با ایران را فراهم می‌کند. ملاک و نحوه محاسبه معاملات یورو خواهد بود.»
عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران گفت: «این توافق معامله‌ای است که در SPV انجام می‌شود و این فرمول اولیه مکانیسم‌های معینی در اجرا ندارد. با توجه به نکاتی که توسط اروپایی‌ها در روزهای اخیر عنوان شده است نفت، غذا و دارو و کالاهایی که در تحریم قرار ندارند در قالب این توافق امکان ورود دارند و نشان می‌دهد چندان برای کالاهای تحریمی قابل استفاده نخواهد بود.»
 
اینس‌تکس بخشی از مسائل بانکی را حل می‌کند
حاجی آقامیری با بیان اینکه این توافق موضوع‌های بانکی را تا حدودی مرتفع می‌کند، گفت: «تاکنون این اجبار وجود داشت که برای فروش نفت، دلار یا یورو دریافت شود و به دلیل تحریم مشکل‌هایی وجود داشت اما اکنون کشورهای اروپایی این مشکل را حل کرده‌اند و با یوروی حاصل از فروش نفت، دارو و غذای مورد نیاز کشور را پایاپای حل خواهند کرد.»
عضو هیأت مدیره کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه قرار است در قالب این توافق شرکتی در ایران ایجاد شود، گفت: «این ایده بیش از آنکه فکر اقتصادی باشد، سیاسی است. اروپایی‌ها تا حد زیای در بند کشورهای آمریکایی هستند و این موقعیت اروپایی‌ها را به خطر می‌اندازد اما اکنون تصمیم گرفته‌اند که در مقابل آمریکا مقاومت کنند و این تصمیم آنها اقدام مختصری در مقابل زیاد‌ه‌خواهی آمریکاست.»
وی افزود: «اکنون و در نبود این کانال مالی، پول حاصل از فروش نفت ایران به جای دلار باید به روپیه یا یوان محاسبه شود. انتقال روپیه به بانکهای کشور ممکن نیست، بنابراین مجبور هستیم از آنها کالا دریافت کنیم یا اینکه وجه حاصل از فروش نفت در چین یا هند باقی می‌ماند که دردی از نیازهای ارزی ایران حل نمی‌کند.»
 
نگران نبود حضور شرکت‌های بزرگ نیستیم
حاجی‌آقامیری گفت:‌ «در کنار spv نکته دیگری که مطرح شده است ورود شرکت‌های کوچک و متوسط به این عرصه است و قرار نیست که این اقدام با شرکت‌های بزرگ انجام نشود بنابراین نگرانی هم از نبود تمایل شرکت‌های بزرگی که بخشی از سهامداران آنها آمریکایی هستند وجود ندارد.»

نام:
ایمیل:
* نظر: