شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، خوشبختانه روابط عمومی در حال طی کردن سیر تکوینی و تکاملی خود بوده و سرعت تحولات و پیشرفتها در حوزه روابط عمومی و ارتباطات در دهه های اخیر قابل توجه است. روزگاری روابط عمومیها بایستی خود را در جریان تحولات اجتماعی قرار میدادند و متناسب با تحولات خود را به روز نگاه میداشتند اما امروزه روابط عمومی در بطن تحولات اجتماعی قرار دارد و در هر کنش اجتماعی رد پای ارتباطات و روابط عمومی کاملا مشهود است و این امر نشانگر ارتقاء جایگاه روابط عمومی است.
استفاده از تکنولوژیهای نوین در روابط عمومی نیز منجر به تحول اساسی و ارتقاء همه جانبه فعالیتهای این حوزه شده است. تا قبل از ورود تکنولوژیهای نوین در حوزه روابط عمومی نقاط ضعف زیادی داشتیم؛ مثلا تالیفات در حوزهی روابط عمومی انگشت شمار بود و بیشتر با ترجمه متون خارجی روبه¬رو بودیم. تا حدود 27 سال پیش که اینترنت وارد ایران شد روابط عمومیها کاملا به شکل غیرتخصصی و سنتی فعالیت میکردند. شرح وظایف روابط عمومی بسیار پیش پا افتاده و سطحی بود و اساسا روابط عمومیها جدی گرفته نمیشدند. با ورود فنآوری، روابط عمومیها برای برطرف کردن عقب ماندگی تاریخی تلاش کردند. سرعت تغییرات تکنولوژیکی در این حوزه زیاد است اما ماهیت کار روابط عمومی تغییر نکرده و هدف نهایی، ایجاد تفاهم بین یک سازمان و مخاطبان است.
کارکرد اصلی روابط عمومی جدای از تعاریف مختلفی که در این زمینه وجود دارد، با تغییرات تکنولوژی و ارتقاء ابزارهای ارتباطی دچار تغییر نخواهد شد. در سالهای اخیر و با گسترش ابزارهای ارتباطی شاهد تحول جدی در فعالیت روابط عمومی هستیم و این روند در آینده نیز قطعا با سرعت بیشتری تداوم خواهد داشت. آنچه به نظر من در این تحولات بایستی توسط فعالان این حوزه با جدیت مورد توجه قرار گیرد، انطباق فعالیتهای روابط عمومی با تکنولوژیهای نوین و بهره برداری حداکثری از فن آوری است.
بدون تردید با سازوکارهای سنتی نمیتوان انتظار ایجاد تحول مثبت در روابط عمومیها را داشت و شرط اول برای ایجاد تحول در روابط عمومی باور به لزوم تحول است که باید این موضوع در میان تمام فعالان این حوزه به عنوان یک اصل و الزام همیشگی پذیرفته شود. برای تحقق این هدف فعالان و متخصصان این حوزه مسئولیت اصلی را بر عهده دارند. مهمترین سرمایه روابط عمومیها و شاید تنها سرمایه آنها نیروی انسانی متخصص و علاقهمند است. برای موفقیت در مواجهه با فضای جدید نیز سرمایه باارزش نیروی انسانی متخصص مهمترین نقطه قوت روابط عمومی ها است و فعالان این حوزه باید به دانش و توان خود برای بهرهگیری از فنآوریهای نوین بیافزایند.
وجود نیروی انسانی حرفه ای در روابط عمومی گام اول برای حرفه ای گرایی روابط عمومی است و روابط عمومی حرفه ای علاوه بر نیروی انسانی حرفه ای ویژگی های دیگری از جمله توجه به مسئولیت اجتماعی، توجه به پژوهش و افکار سنجی برای آگاهی از خواسته ها و اولویت های مخاطبان، استفاده از ظرفیت رسانه های اجتماعی و فضای آنلاین و همچنین اشراف روابط عمومی به مسائل تخصصی سازمان را دارد.
روابط عمومی ها با عملکرد حرفه ای و استفاده از فن آوری های نوین می توانند کارآمدی خود را در تحقق اهداف و وظایف سازمانی به خوبی نشان دهند و در تحقق اهداف حرفهای و ارتباط دوسویه و توام با موفقیت بین سازمان و جامعه گام بردارند.