کد خبر: ۸۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
توليد كنندگان در انتظار عرضه سيمان در بورس
بررسي آمارهاي نهايي از ميزان توليد و صادرات سيمان در كشور نشان مي‌دهد كه طي ماه‌هاي گذشته توليد كلينكر افزايش و توليد سيمان با كاهش مواجه شده است.

روزنامه تجارت- سعيد قليچي؛ بررسي آمارهاي نهايي از ميزان توليد و صادرات سيمان در كشور نشان ميدهد كه طي ماههاي گذشته توليد كلينكر افزايش و توليد سيمان با كاهش مواجه شده است. از طرف ديگر بروز ناامني در عراق به عنوان مهمترين مقصد صادرات سيمانايران موجب كاهش چشمگير حجم صادراتاين محصول شده است.

براساس آمار ۹ ماهه سال ۹۳ میزان تولید کلینکر با ۴ درصدرشد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ۵۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تن و میزان تولید سیمان نیز با ۶ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ۵۱ میلیون و ۶۴۰ هزار تن رسیده است. براين اساس پیشبینی میشود میزان صادرات سیمان تا پایان سال به رقم ۱۸ میلیون تن برسد. در همين رابطه محمد ميرعمادي در گفتوگو با «تجارت» ميگويد، كاهش ميزان صادرات سيمان با توجه به ناامنيهاي عراق طبيعي به نظر ميرسد.اين صادركننده سيمان همچنين معتقد است كه با راهاندازی رینگ صادراتی سیمان در بورس کالا، ميتوان بخشي از مشکلات تولیدکنندگان سیمان را برطرف كرد. گپوگفت تجارت را بااين كارشناس اقتصادي در سطور زير ميخوانيد:

بررسي آمارهاي صادراتي ماههاي گذشته نشان ميدهد، با وجود رشد توليد سيمان ميزان صادراتاين محصول با كاهش مواجه بوده، مشكل كجاست؟

براساس آمار ۹ ماهه امسال، میزان تولید کلینکر ۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته ولي سیمان با ۶ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته مواجه شده است. در مورد آمار صادرات نيز حرف شما درست است. طي چند سال گذشته بزرگترين مقصد سيمانايران براي صادرات كشور عراق بود.

با اوج گرفتن ناآراميها و ظهور داعش و از بين رفتن امنيت دراين كشور، طبيعي است كه ميزان تبادلات اقتصادي كاهش پيدا كند. از طرف ديگر كشور آذربايجان هم كه يكي از خريداران عمده سيمانايران بود كه به دلیل تولید سیمان توانست نیاز خود را با استفاده از توان داخلی به حداقل ممکن کاهش دهد و در مجموع ميزان صادرات سيمان كشور كاهش پيدا كرده است.

صادرات سيمان به پاكستان و ديگر كشورهاي منطقه هم مورد بررسي قرار گرفته است؟

بهطور رسميصادرات سيمان به پاكستان نداريم. مدتي قبل خبر قاچاق سيمان بهاين كشور مطرح شد كه آنهم خبر صحيحي نبود. در روزهاي گذشته خبرهايي درباره انعقاد قراردادهاي جديدي براي تامين بخشي از سيمان مورد نياز بخش ساخت و ساز كشورهاي آسياي ميانه مانند تاجيكستان مطرح شده كه من اطلاعات دقيقي نسبت به آن ندارم.

بازارهاي داخلي مدتي است كه درگير ركود است، براياين مسئله چه برنامهاي پيشبيني شده است؟

حقيقتاين است كه براساس آمارها در حال حاضر۶ درصد از حجم ساخت و سازهای داخلی کاسته شده و دوستان ما در انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان امیدوار هستند تا با راهاندازی رینگ صادراتی سیمان در بورس کالا، مشکل تولیدکنندگان سیمان را بتوانند برطرف كنند. به نظرم با عرضه سیمان در بورس کالا و توافقات با وزارت مسکن و شهرسازی در خصوص پروژههای داخلی کشور بهای سیمان صادراتی از یک سو و مصرف آن در داخل کشور از سوی دیگر افزایش پیدا کند.

ركود بازار مسكن هم در وضعيت سيمان بي تاثير نبوده،اين طور نيست؟

با وجود رکود در معاملات بازار مسکن شاخص صنعت انبوهسازی نیز کاسته شده و همین موضوع باعث شد تا شاخص سیمان نیز در بورس کمرمقتر شود. میتوان بخشی از افت سیمان را به شرایط کلی بازار نسبت داد، البته عوامل دیگری نیز همچون نوسانات نرخ ارز و تغییر سوخت کارخانجات سیمانی نیز در این رکود بیتاثیر نبودهاند. در این مدت نوسانات ارزی بر صنعت سیمان تاثیرات دوگانهای داشته چراکه از یک طرف رشد صادرات را تشویق کرده و از طرفی هزینههای تعمیر و نگهداری را افزایش داده است. علاوهبر این، صنعت سیمان جزء صنایع انرژیبر
به شمار می
آید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار