کد خبر: ۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸
وزیر نیرو:
چیت چیان گفت: در حال حاضر منابع آب کشور در شرایط ناپایدار قرار دارد و با اولویت خشک سالی به دنبال آب در عمق 3000 متری خواهیم بود.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛حمید چیت چیان، وزیر نیرو در مراسم امضای قرارداد تاسیسات و شبکه‌ی فاضلاب با اشاره به عمق 25 ساله‌ی شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: این شرکت در ابتدای تشکیل وضعیت مناسبی نداشته اما در حال حاضر اقدامات ارزشمندی در زمینه‌ی آب و فاضلاب و تاسیسات آن به مردم ارائه کرده است.
 
وی افزود: در حال حاضر با همکاری شرکت‌های بخش خصوصی به مرحله‌ای رسیده‌ایم که بخش عمده‌ای از وظایف دولت به بخش خصوصی به منظور بهبود و تسریع در اجرای پروژه‌های داده شده است.
 
وی تصریح کرد: دولت شرایط و زمینه‌ی لازم برای مشارکت بخش خصوصی را فراهم کرده است.
 
چیت چیان در ادامه با اشاره به محدویت شدید منابع آبی در کشور گفت: رشد شهر نشینی نیاز جدی را به دنبال داشته و این امر به معنای از بین رفتن منابع آب زیر زمینی بوده است.
 
وزیر نیرو با اشاره به اینکه صنعت آب و فاضلاب به علت اینکه با سلامت و بهداشت مردم در ارتباط است، نیاز به منابع مالی دارد، گفت: از آن‌جا که دولت از نظر تامین منابع مالی با محدودیت‌هایی روبرو است، مشارکت بخش خصوصی می‌تواند یک راهکار مناسب برای تامین نیازهای این صنعت باشد.
 
چیت چیان با بیان اینکه باید برای اجرای هرچه بهتر پروژه‌های از مشارکت مردم بهره بگیریم افزود: از سرمایه گذار فقط سرمایه نمی خواهیم، بلکه مدیریت و نوآوری را نیز درخواست داریم.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از روستاها‌آب شرب ندارند، و ما ناچار به آب رسانی با تانکر هستیم افزود: در این زمینه نیز فراخوان‌های لازم را برای حضور دربخش خصوصی و کمک در این زمینه ارائه می‌دهیم.
 
چیت چیان همچنین در ادامه‌ این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: وزارت نیرو مسیر جدیدی را طی می‌کند که در آن از مشارکت بخش خصوصی و حمایت از آن بیشتر بهره خواهد برد.
 
*یک و نیم برابر اعتبار آب در بودجه با بخش خصوصی قرارداد بستیم
 
وی با اشاره به قرارداد‌هایی که امروز در خصوص اجرایت اسیسات آب و فاضلات به امضا رسید گفت: بخش خصوصی در برابر اقدامی که انجام می‌دهد، ضمن بهره برداری از آنچه که ساختش را به عهده گرفته، طی توافقاتی که با شرکت آب و فاضلاب داشته، هزینه‌ی خدمات را به صورت تضمینی و یا از پساب فاضلاب استفاده خواهد کرد.
 
چیت چیان با اشاره به اینکه اعتبارات بخش آب کشور در بودجه‌ی سال 93، 24 هزار میلیارد تومان بوده است افزود:‌ یک و نیم برابر اعتباری که برای این بخش که در بودجه در نظر گرفته شده، قرارداد در بخش خصوصی به امضا رسیده که طبق آنچه که آن و فاضلاب کشور اعلام می‌کند، 7 هزار میلیارد پروژه‌ی دیگر نیز آماده‌ی امضای قرارداد است.
 
وی حضور بخش خصوصی در اجرای پروژه‌هارا موجب بالا رفتن کیفیت پروژه‌ها عنوان کرد و افزود: از آنجا که خود بخش خصوصی بهره بردای از این پروژه‌ها را در اختیار دارد، خدمات و آن‌چه که اجرا می‌کند، با کیفیت بهترین به اجرا در می آید.
 
*قطع آب مشترکین پر مصرف در حال بررس
ی
 
چیت چیان در ادامه درباره‌ی برخورد با مشترکین پرمصرف نیز گفت: در این خصوص تابع تصمیم دولت هستیم و قطع آب مشترکین پرمصرف در دستور کار دولت است.
 
وی همچنین درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قرار است مقدار آب کشاورزی نصف شود، گفت: در این خصوص باید کار کارشناسی دقیق صورت گیرد.
 
چیت چیان تصریح کرد: 80 درصد از کل آب تجدید شونده در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد که چیزی حدود 120 میلیارد متر مکعب در سال می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه در منابع آب با ناپایدرای مواجه هستیم افزود: طبق نرم باید میزان مصرف آب تجدید شونده 40 درصد باشد نه 80 درصد و این حاکی از آن است که ما بیش از اندازه از منابع آب تجدید شونده استفاده کرده‌ایم.
 
وزیر نیرو افزود: اگر مصرف‌ آب را به نصف تقلیل دهیم، دیگر شاهد خشک شدن زاینده رود و ارومیه و... نخواهیم بود.
 
چیت چیان با اشاره به اینکه اگر میزان مصرف آب تجدید شونده را به 55 درصد تقلیل دهیم، اتفاق خوبی خواهد افتاد افزود: رسیدن به نرم دنیا در بحث آب‌های تجدید شونده 20 سال زمان می‌برد.
 
*مطالعه‌ی آب‌های ژرف برای آب رسانی به مناطق خشک
 
چیت چیان همچنین با اشاره به اینکه با اولویت خشکسالی بحث آب‌های ژرف تا مورد مطالعه قرار دهیم افزود: احتمال اینکه در عمق 1500 متر تا 3000 متر آب وجود داشته باشد، از مهمترین مطالعاتی است که در دست بررسی است.
 
وی تاکید کرد: در بحث آب‌های ژرف اولویت خشکسالی را در نظر خواهیم گرفت.
 


انتهای پیام/
 

برچسب ها: آب ، خشکسالی ، ناپایدار
نام:
ایمیل:
* نظر: