کد خبر: ۸۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰
معاون وزیر نفت در همایش پنجاهمین سالگرد صنعت پتروشیمی:
شعری‌مقدم گفت:در حال حاضر 60 میلیون تن ظرفیتی که در سه مرحله ایجاد شده بود کلا به بخش خصوصی واگذار شده است بدون اینکه منبع قابل توجهی برای شرکت صنایع پتروشیمی باقی بماند ولی بدهی‌های آنها از بابت وام‌های ارزی که گرفته شده به عهده این شرکت است که باید آنها را از شرکت‌ها اخذ و به فاینانس‌ها پرداخت نماید.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛عباس شعری‌مقدم در همایش پنجاهمین سالگرد صنعت پتروشیمی با اشاره به نیم نگاهی به تجربه این شرکت اظهار داشت: بر مبنای اطلاعات موجود می‌توان نتیجه‌گیری کرد که توسعه در صنعت پتروشیمی در چه مرحله‌ای رخ داده است که مرحله نخست باز می‌گردد به قبل از انقلاب اسلامی ایرن که طی آن حدود 5 میلیون تن ظرفیت ایجاد شد مرحله دوم مربوط به دوران اواخر جنگ و سازندگی است که این ظرفیت به حدود 14 میلیون تن افزایش یافت مرحله سوم مربوط به دولت اصلاحات است که طی آن ظرفیت به 60 میلیون تن رسید که اگر این روند می‌توانست ادامه یابد بایستی 120 میلیون تن ظرفیت داشته باشیم که متأسفانه به دلیل تشدید تحریم‌ها این اتفاق نیفتاد.
 
وی با انتقاد از خصوصی‌سازی شرکت پتروشیمی گفت: در هر صورت با اجرای نامطلوب خصوصی‌سازی شدیدترین ضربه‌ها به بدنه صنعت وارد شد صنعتی که در دولت هشتم دیگر باری بر دوش دولت نبود که کمک حال دولت باشد زیرا مدیریت شرکت در کنار توسعه طرح‌های پتروشیمی با استفاده از اعتبارات خود به توسعه امور جنبی که صرفا وظیفه دولت بود نیز می‌پرداخت.
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اظهار داشت: در حال حاضر 60 میلیون تن ظرفیتی که در سه مرحله ایجاد شده بود کلا به بخش خصوصی واگذار شده است بدون اینکه منبع قابل توجهی برای شرکت صنایع پتروشیمی باقی بماند ولی بدهی‌های آنها از بابت وام‌های ارزی که گرفته شده به عهده این شرکت است که باید آنها را از شرکت‌ها اخذ و به فاینانس‌ها پرداخت نماید.
 
وی ادامه داد: امروز از میان میلیاردها دلار دارایی‌ ایجاد شده تنها 20 درصد از هلدینگ خلیج‌فارس و مالکیت شرکت پژوهش و فناوری سازمان منطقه ویژه اقتصادی بندر امام و تأسیسات پایانه‌ها و مخازن و فرودگاه ماهشهر برای این شرکت باقی مانده است که اکثرا هزینه‌بر است.
 
شعری مقدم اضافه کرد: از 60 میلیون ظرفیت که ایجاد شده است به دلیل کمبود خوراک بیش از 40 میلیون تن محصول تولید نمی‌‌شود که امید است با تلاش‌های شرکت ملی نفت ایران این مشکل اوایل سال آینده برطرف شود خط لوله اتیلن غرب تا میاندوآب در شرف اتمام است که اگر مشکل معارضین زمین‌های مسیر باقی مانده حل شود این خط تا پایان سال جاری آماده بهره‌برداری خواهد بود اگر چه مدت‌ها است که این خط تا مجتمع پلیمر کرمانشاه در حال بهره‌برداری است.
 
وی اضافه کرد: وضعیت اجرای خطوط لوله اتیلن دنا و مرکز به دلیل نبود منابع مالی هنوز روشن نیست و اداره فرودگاه ماهشهر به دلیل مشکلات ناشی از خصوصی‌سازی نامناسب تبدیل به یک مسئله چالشی شده است که درصدد هستیم هر چه زودتر راه‌حلی برای آن پیدا کنیم.
 
معاون وزیر نفت افزود: 67 طرح نیمه تمام از برنامه‌های چهارم و پنجم باقی مانده که از این تعداد 15 طرح بالای 60 درصد پیشرفت و سه طرح آنها با ظرفیت 1.4 میلیون تن تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و 11 طرح دیگر از آن با مجموع ظرفیت 7 میلیون تن به بهره‌برداری خواهد رسید که به این ترتیب تا پایان سال 94، 8.4 میلیون تن به ظرفیت این صنعت افزوده خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه برای توسعه با موانع روبرو است اظهار داشت: سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های صاحب تکنولوژی شدیدا علاقمند به همکاری با ایران هستند و تحریم‌ها مانع از حضور آنهاست همچینن سرمایه‌گذاران ایرانی حاضر نیستند در شرایطی که نرخ تورم و بهره بالاست و وضعیت تأمین فاینانس‌ها مشخص نیست در پروژه‌ها هزینه نمایند.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: