کد خبر: ۸۷۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱

مینا ابراهیمی بسابی

جامعه شناس

امروزه ما در محیط و فضایی پر از اشیا و انواع کالاهای خارجی از خوراکی ها گرفته تا مبلمان و لوازم خانگی و نوشت افزار زندگی می کنیم و متاسفانه با ورود شبکه های اجتماعی با وجود شرایط سخت اقتصادی به ویژه در کلان شهرها مصرف کنندگان قهاری شده ایم که با فرهنگ غلط تشریفات و تجمل گرایی گرایش به مصرف کالاهای لوکس روی آورده ایم. نیم نگاهی به شرایط کنونی جامعه نشان می دهد خانواده های ایرانی با تنوع طلبی و چشم هم چشمی و مدگرایی و دلخوشی به برندهای گوناگون برای برخورداری از زندگی به اصطلاح لاکچری و مدرن با صرفه هزینه ی فراوان به خرید کالای وارداتی و خارجی روی آورده اند. فاجعه آنجاست که این روند به شیوه و فرهنگ زندگی برایمان تبدیل شده که خود چالشی بزرگ و سمی مهلک برای پویایی اقتصاد و رونق تولید کالاهای داخلی است و متاسفانه به ورشکستگی تولیدکنندگان کشورمان منجر شده است. این در حالی است که مدام شعار می دهیم باید با تغییر تفکر و ذهنیت ، آحاد مردم را به سمت و سوی خرید و مصرف کالاهای ایرانی با کیفیت سوق داد و سبک زندگی ایرانی -اسلامی را احیا نمود اما در عمل بسیاری از ما به گونه ای دیگر رفتار می کنیم. هر خانواده ی ایرانی به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی نقش بی بدیلی در ترویج فرهنگ مصرف کالای وطنی دارد. اگر ما در محیط خانواده به بچه هایمان یاد بدهیم مرغ همسایه غاز نیست و جنس خارجی به جنس ایرانی ارجحیتی ندارد کودکان ما یاد می گیرند در خریدهاشان اول ایرانی بودن کالا را در نظر بگیرند. زنان به خاطر نقش محوری در خانواده و مدیریت خریدهای خانه باید به نقش بزرگ خود در سمت و سو دهی به سلیقه و انتخاب های افراد خانواده بیشتر بها دهند. آنان به عنوان مشتریان اصلی و دائمی بازارها بیشترین نقش را در تهیه لوازم مورد نیاز زندگی از آشپزخانه تا خرید جهیزیه و سیسمونی و دیگر وسایل منزل دارند و اگر در انتخاب های خود کالای وطنی را مد نظر قرار دهند در آینده ای نزدیک شعار ایرانی کالای ایرانی بخر به خوبی تحقق می یابد. گام دیگر این فرهنگسازی مدارس وسیستم آموزش و پرورش است. متاسفانه در سالهای گذشته نتوانسته ایم با گنجاندن آموزش های مرتبط با اقتصاد و فرهنگسازی برای حمایت از کالاهای ایرانی حتی در خرید لوازم التحریر هم دانش اموزان را به خرید کالای ایرانی سوق دهیم. این در حالی است که سنین کودکی و دوران دبستان بهترین زمان برای فرهنگساری و تغییر و تثبیت الگوهای رفتاری در جامعه است و اگر می خواهیم روندی غلط را تصحیح کنیم باید در دبستان و دوارن دانش اموزی برای آن سرمایه گذاری کنیم. گام سوم فرهنگ سازی رسانه ملی و صدا و سیما و ترویج فرهنگ استفاده از کالای ایرانی از طریق معرفی کالا است. این مهم می تواند به صورت تبلیغ کالای ایرانی و یا استفاده از دکور و وسائل تولید داخل در آکسسوار سریال ها به صورت غیر مستقیم باشد و بیننده را با تولیدات داخلی آشنا کند. روندی که در صورت اجرا می تواند فرهنگ استفاده از کالای وکالای ایرانیطنی را در خانواده و جامعه نهادینه کرده و نسل آینده را همچون سربازان اقتصاد مقاومتی در جنگ اقتصادی بار بیاورد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار