مدیرعامل بیمه خاورمیانه از تجارب این شرکت گفت تا به گفته خودش روایتی باشد از فراز و نشیب های موجود که بدون شک اشتراک گذاری این تجارب می تواند مفید باشد.
وی عنوان کرد: مهمترین مسیری که در بحثِ افزایش ضریب نفوذ بیمه میتوان به آن توجه ویژه داشت مسیر بیمههای زندگی است؛ اما چرا بیمههای زندگی در ایران همچنان که باید و شاید نتوانستهاند رونق لازم را پیدا کنند؟ آمار و ارقام نشان میدهد که حدود 15 درصد پرتفوی در سال 97 معطوف به بیمههای زندگی بود در صورتی که در کشورهای توسعهیافته این آمار حدود 60 درصد است، اختلاف بسیار زیاد است و این نکته را گوشزد میکند که ظرفیت بسیار زیادی در ایران وجود دارد؛ بنابراین میتوان با توجه بیشتر به بیمههای زندگی به افزایش ضریب نفوذ بیمه کمک کرد.
نکتة دیگر نوع محصولات بیمههای زندگی است که بیشتر در حوزۀ بیمههای عمر و پسانداز و بیمههای اندوختهدار خلاصه می شود. این موضوع شاید کار را دشوار کرده است. از یک طرف جامعه را معطوف کردهایم که بیمههای عمر و سرمایهگذاری بخرند ؛ اما از طرف دیگر با مشکلات اقتصادی و تورم مواجه هستیم که ما را با وضعیت بحرانی مواجه میکند ، ارزش پول کاهش مییابد و چنین مسائلی ابهام ایجاد می نماید که آیا سرمایهگذاری در بیمههای اندوختهدار و بیمههای پسانداز مناسب است یا نه؟
نوروزی گفت: قصد دارم از این فرصت استفاده کنم و چالش هایی را که بیمة زندگی خاورمیانه به عنوان اولین شرکت تخصصی با آن مواجه بود با شما در میان بگذارم. صنعت بیمه از سالها پیش به دنبال این بود که شرکتهای تخصصی راهاندازی شوند تا نقش بهتری در ایجاد تمایز و فرصتهای بهینه برای ارائة محصولات داشته باشند. قرعه به نام بیمة زندگی خاورمیانه افتاد. این شرکت در اواخر سال 1395 وارد عرصة صنعت بیمه شد. بهرغم همة توصیههایی که در این حوزه وجود داشت ، این شرکت با یکسری چالشهایی مواجه شد.
در سال 1396 یکی از مهمترین چالشهای شرکت بیمة زندگی خاورمیانه این بود که برخی محصولات بیمههای عمر با توجه به اینکه رایدرهایی برای آن پیشبینی و مجوزهای لازم دریافت نشده بود قابل ارائه به مردم نبود و این شرکت با چالش رقابت در عرصة فروش بیمههای زندگی مواجه شد. بعد از تعاملات بخش فنی و اکچوئری بیمة خاورمیانه با همکاران بیمة مرکزی، در نهایت موفق شدند پوششهایی را به محصولات بیمهای بیفزایند به این ترتیب تعدادی محصول در شرکت طراحی شد و در اواسط سال 1396 فروش بیمهنامههای شرکت بیمة زندگی خاورمیانه توسعه نسبی را پیدا کرد.
چالش دومی که شرکت بیمة خاورمیانه با آن مواجه شد از مسائلی است که قطعاً شرکتهای دیگر هم با آن دست و پنجه نرم میکنند، چالش زیرساختهای نرمافزاری.
شرکت بیمة زندگی خاورمیانه ابتدا یک نرمافزار خارجی را خریداری کرد با این نیت که بتواند تمایزی را که به دنبال آن است از طریق بسترهای نرمافزاری ایجاد و محصولات متنوع را از طریق این زیرساختها ، طراحی کند و در اختیار بیمهگذاران بگذارد؛ اما تحریمها، کار را دشوار کرد و رفت و آمد کارشناسان آن شرکت خارجی سخت شد و در نهایت این زیرساخت نرمافزاری که قرار بود مزیت نسبی شرکت بیمة زندگی خاورمیانه باشد به چالشی جدی تبدیل گردید . بخش زیادی از شبکة فروش که در ابتدا با اشتیاق وارد مجموعة بیمة زندگی خاورمیانه شده بودند به نوعی با مشکل مواجه شدند و شرکت بیمة خاورمیانه بعضاً با ریزش شبکة فروش مواجه شد.
شرکت بیمة زندگی خاورمیانه با این چالش پیش رفت و به این نتیجه رسید که به نوعی نیازمند تغییرات زیر ساختی است تا بتواند این شرکت را به مسیری که هدفگذاری شده بود، سوق دهد، از طرفی شرکت بیمة زندگی خاورمیانه تنها شرکت تخصصی و به جرأت می توانم بگویم صددرصد خصوصی است طبیعتاً همة سهامداران این شرکت در کنار فعالیت اجتماعی و خدمت به جامعه و در اختیار قرار دادن بیمههای عمر و زندگی به مردم به سودآوری هم میاندیشند.
در سال 1397 زیرساختهای نرمافزاریمان را تغییر دادیم و از یک نرمافزار داخلی برای بیمهگری استفاده کردیم. با تیم برنامهنویسی که در شرکت متمرکز شد، نرمافزار را توسعه دادیم و در حال حاضر خوشبختانه یکی از مزیتهای رقابتی این شرکت، نرمافزار آن است که قابلیت این را دارد که با سرعت و دقت، محصولات را تولید کند و در اختیار شبکة فروش قرار دهد.
مدیر عامل بیمه خاورمیانه در ادامه گفت: چالش دیگری که شرکت بیمة خاورمیانه با آن مواجه بود نمایندگان و شبکة فروش بود. در حال حاضر شرکتهایی که در حوزة بیمههای زندگی فعالیت میکنند، سازمانهای فروش خود را با ساختارهای مختلفی طراحی کردهاند که این ساختارها به شرکتها کمک میکنند که بتوانند به نحو بهتری بیمههای زندگی را ارائه دهند.
به گفته نوروزی از آنجا که بیمههای زندگی فروختنی هستند ، پس اگر توانستیم بیمة زندگی را به صورت صددرصد الکترونیک در اختیار مردم قرار دهیم آیا باعث افزایش ضریب نفوذ بیمه میشود یا نه؟ باید بگویم همچنان بسیاری از صاحبنظران معتقدند؛ بیمهنامههای زندگی باید از طریق نماینده و به صورت رودررو فروخته شود. در این راستا در این حوزه هم چالشهای بسیار زیادی وجود دارد که تلاش کردیم خود را با انواع ساختارهای سازمان فروش تطبیق دهیم و در عین وجود ساختار آی تی قدرتمند در شرکت بیمه خاورمیانه ، به سمت توانمند سازی نمایندگان نیز پیش رفتیم. خوشبختانه در این زمینه نیز قدم های مثبتی طی شد و به نوعی با برنامه ریزی هدفمند ریزش ها به رویش تبدیل گردید.
نوروزی در ادامه تصریح کرد: نکتة دیگر، تنوع محصولات است. همه معتقدند؛ اگر میخواهیم ضریب نفوذ بیمه از مسیر بیمههای زندگی افزایش یابد باید محصولات بهروز، متنوع و مورد نیاز مردم را طراحی کنیم ، منتها یک چالش در این حوزه وجود دارد که آیا شبکة فروش، قابلیت ارائة محصولات متنوع را در جامعه دارد یا خیر؟ اگر چه از نظر تیم فنی ایجاد تنوع در محصولات کار دشواری نیست. این یک چالش جدی است که در ادامه سایر دوستان مبسوطتر به آن میپردازند و از نظر همة صاحبنظران استفاده میکنیم.
مدیر عامل بیمه زندگی خاورمیانه در پایان گفت: این موارد را عرض کردم به این دلیل که تصور میکردم در همایش بیمه و توسعه صحبتهای کلی بسیاری مطرح شد. چرا که همه میدانیم افزایش ضریب نفوذ بیمه از مسیر بیمه های عمر میگذرد ، همه میدانیم مسائل تورم و مشکلات کشور، فروش بیمههای زندگی را سخت میکند ، همه میدانیم که نمایندگان با چالشهای زیادی مواجه هستند بنابراین قصد داشتم به صورت عینی چالشهای یک شرکت را بیان کنم تا فراروی سایرین قرار گیرد.