کد خبر: ۹۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
بورس ايران به كدام سمت مي رود
روند مايوس كننده بازار سهام از دي ماه سال 1392 آغاز شد و به همين دليل بسياري از سهامداراني كه در يك سال گذشته ضرر هاي هنگفتي را متحمل شده بودند اميدوار بودند كه در پايان يك سال ركود، بازار روزهاي خوبي را تجربه كنند...
روزنامه تجارت- علي رمضانيان، روند مايوس كننده بازار سهام از دي ماه سال 1392 آغاز شد و به همين دليل بسياري از سهامداراني كه در يك سال گذشته ضرر هاي هنگفتي را متحمل شده بودند اميدوار بودند كه در پايان يك سال ركود، بازار روزهاي خوبي را تجربه كنند و حتي كارشناسان نيز معتقد بودند كه شاخص كل از نظر چارتيست ها به نقطه اي رسيده است كه بايد بازار مثبت شود اما اين اتفاق نيفتاد و در دي ماه سال جاري نيز شاخص كل روند منفي خود را ادامه داد تا جاييكه سهامداران لب به اعتراض گشوده و علي الخصوص به فعاليت معكوس حقوقي ها در اين بازار ايراد گرفتند كه چرا از بازار حمايت نمي كنند اين اعتراض در حالي اتفاق افتاد كه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی در دیماه امسال ۱۵ هزار میلیارد ریال، معادل ۵۷ درصد از کل معاملات و در مقابل ارزش سهام فروخته شده توسط آنها ۱۳ هزار میلیارد ریال و در حدود ۵۱ درصد از کل دادوستدها بوده است. و نشان از كم شدن فعاليت آنها دارد.از طرف ديگر در دیماه امسال ارزش معاملات در 21 روزکاری در در مقایسه با آذرماه، 27 درصد کاهش یافت و از 41900 میلیارد ریال به 30684 میلیارد ریال رسید. همچنین حجم سهام معامله شده از 16570 میلیون سهم به 12912 میلیون سهم معادل 22 درصد کاهش یافت.

کاهش 34 درصدی دفعات معاملات

براساس این گزارش، در حالی از ابتدای امسال متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات به ترتیب برابر با 668 میلیون سهم و 2366 میلیارد ریال بوده است که در دی ماه، دفعات معاملات برابر با 34 درصد در مقایسه با آذرماه کاهش یافت و از یک میلیون و 334 هزار دفعه به 885 هزار دفعه رسید.

کاهش 6 درصدی شاخص بورس

شاخص بورس نیز در پایان دی ماه امسال نسبت به آذرماه، به میزان 3973 واحد برابر با 6 درصد کاهش یافت و از 69538 واحد به 65565 واحد رسید.

کاهش 13 درصدی ارزش بازار

افزون بر این؛ ارزش بازار سرمایه در پایان ماهی که گذشت در مقایسه با آذرماه، به میزان 58964 میلیارد ریال برابر با 13 درصد کاهش یافت و از 3440601 میلیارد ریال به 3002194 میلیارد ریال رسید.

ارزش بازار در دست گروه محصولات شیمیایی

بر اساس این گزارش؛ بررسی صنایع از نظر ارزش بازار نیز نشان می‌دهد گروه محصولات شیمیایی با در اختیار داشتن 29 شرکت و ارزش بازار 671 هزار میلیارد ریال در پله اول قرار دارد و فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای با 344 هزار میلیارد ریال و گروه بانک ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با 330 هزار میلیارد ریال رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

نسبت قیمت به عایدی بازار 5.07 مرتبه

بر پایه این گزارش؛ نسبت قیمت به عایدی P/E بازار در پایان دی ماه 93 برابر با 5.07 مرتبه بوده است. همچنین بنابر اعلام شرکت بورس در این مدت 19 شرکت دارای پیش بینی سود صفر یا منفی بودند که در محاسبات لحاظ نشده اند و به دلیل عدم الزام ارایه

پیش بینی سود شرکت های واقع در صنعت سرمایه گذاری ها، 16 شرکت فعال در این گروه نیز در گزارش P/E لحاظ نمی شود که بر این اساس نسبت قیمت به عایدی (P/E) محاسبه شده بر مبنای ارزش بازار 280 شرکت معادل 2912 هزار میلیارد ریال و سود پیش بینی شده بیش از 570 هزار میلیارد ریال است.

تاثیر مذاکرات هسته ای بر شاخص فرا بورس مقطعی و گذرا بوده است

بسياري از كارشناسان معتقدند كه افت شاخص هاي سهام به اقتصاد كلان كشور مرتبط بوده و تا بهبود در اقتصاد نداشته باشيم اميدواري به رونق بازار سهام معقولانه نيست از طرف ديگر عده ايي محرك هاي مسائل سياسي را عامل رونق بازار مي دانند. در همين خصوص مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه محیط کلان اقتصادی بر تصمیم گیری های فعالان بازار سرمایه تاثیرگذار است،به ايسنا گفت: تحولات اقتصادی نظیر نوسانات نرخ ارز، چرخه های تجاری و همچنین سیاست های پولی و فضای اثرگذاری آن و تحولات سیاسی مانند مذاکرات هسته ای از جمله ریسک های سیستماتیک بازار سرمایه محسوب می شوند که به عنوان عوامل محیطی حاکم، در روند بازار سهام تاثیر می گذارند.به گفته امیر هامونی ، اخبار مذاکرات ایران و گروه 1+5 و تاثیر نتایج آن از جمله ریسک های سیستماتیکی هستند که بازار سرمایه به صورت مقطعی نسبت به آن واکنش نشان داده است.

هامونی، با استناد به مطالعات راهبردی صورت گرفته در فرابورس ایران که با بررسی نوسانات بازار سرمایه طی هفت دوره مذاکرات هسته ای انجام شده است، افزود: تحلیلی که اخیرا توسط تیم برنامه ریزی و توسعه فرابورس ایران ارایه شده، نشان می دهد که با گذشت زمان، از تاثیر مذاکرات هسته ای بر شاخص های فرابورس ایران و بورس اوراق بهادار تهران با وجود ایجاد شکست در ساختار آنها کاسته شده و رفته رفته فعالان بازار واکنش کمتری به اخبار مربوط به این مذاکرات نشان داده اند.وی در تشریح دلایل کمرنگ شدن تاثیر مذاکرات هسته ای بر بازار، یادآور شد: این نتیجه می تواند از عوامل مختلفی همچون کاهش توجهات سرمایه گذاران بازار سهام به نتایج مذاکرات طی زمان و تطبیق انتظارات آنان با ساز و کار عقلایی بازار، تاثیر سایر عوامل همچون ناآرامی های منطقه و اروپا و افت و خیزهای قیمت نفت خام و طلا در بازارهای جهانی بر بازار سرمایه نشأت گرفته باشد که منجر به کم رنگ تر شدن تاثیرگذاری این مذاکرات بر ساختار شاخص بورس و فرابورس ایران شده است.

مدیرعامل فرابورس ایران در پایان با بیان اینکه نگاه سرمایه گذاران به فعالیت در بازار سرمایه باید هوشمندانه و با اهداف میان مدت و بلندمدت باشد، خاطرنشان کرد: تجربه نشان می دهد که انتظارات فعالان اقتصادی در طول زمان با ساز و کار عقلایی بازار تطبیق می یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار