کد خبر: ۹۶۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱

این جمله را شنیده‌اید که حال خانه که خوب باشد، حال صاحب‌خانه هم خوب است. خانه تکانی عید همان چیزی است که این حس و حال خوش را به شما هدیه می‌کند. در این مقاله قصد داریم ترفندهای راحت‌تر شدن خانه تکانی را یادتان بدهیم، سخت‌ ترین قسمت خانه تکانی را باهم مرور کنیم و تمام ریزه‌کاری‌ها و فوت‌وفن داشتن یک خانه مرتب و تمیز با شما به اشتراک بگذاریم.

ترفندهای راحت‌تر شدن خانه تکانی

برای اینکه خانه تکانی را در یک چشم به هم زدن انجام دهید، باید ترفندهای تمیز نگه‌داشتن خانه را بلد باشید. با ما همراه باشید و این ترفندها را یاد بگیرید.

نکات تمیز کردن آشپزخانه

بعضی­های معتقدند که سخت‌ترین قسمت خانه تکانی تمیز کردن آشپزخانه است اما باور کنید که حتی آشپزخانه‌های کوچک را هم می‌توان به سادگی سر و سامان داد و تمیز کرد. چون آشپزخانه در طول روز بارها و بارها کثیف می‌شود و یکی از به‌هم‌ریخته‌ترین نقاط خانه است. ما در اینجا راه‌های را یادتان می‌دهیم که تمیزکاری نهایی و سالانه آشپزخانه را برایتان راحت می‌کند.

تمیز کردن آشپزخانه

۱- انجام دادن خرده‌کاری‌های اساسی به صورت روزانه

اگر می‌خواهید دم عید چند روزی دستتان به آشپزخانه و تمیزکاری آن بند نشود، باید هر روز تمیزکاری را انجام دهید. یک دستمال میکروفیبر دم دستتان داشته باشید و لکه‌های چرب و روغنی یا قطره‌های آب را همان لحظه تمیز کنید. تمیزکاری این لکه‌ها در همان لحظه، خیلی راحت‌تر از تمیزکاری آن‌ها بعد از چند ماه است. اگر اشتباهاتی که در زمان ظرف‌شستن مرتکب می‌شوید را بشناسید، سوختگی قابلمه‌ها را به موقع از بین ببرید و قبل از انباشته شدن کارها به آشپزخانه نظم دهید، خانه‌تکانی را با سرعت بالاتری انجام خواهید داد.

۲- منظم انجام دادن کارهای تکراری

اجازه ندهید کارهای آشپزخانه روی هم تلنبار شوند. بعد از هر وعده غذایی ظرف‌هایتان را بشویید و در پایان روز کف آشپزخانه را جارو و طی بزنید. همچنین آشغال‌ها را به‌طور منظم دور بریزید و ظروف تمام‌شده مواد غذایی و… را روی هم انبار نکنید. این تمیزکاری روزانه آشپزخانه را همیشه پاک و پاکیزه نگه می‌دارد و نمی‌گذارد آشپزخانه مثل بازار شام شود. تمیز کردن وسایلی مثل دستگاه گریل یا ماکروفر، کار همیشگی شماست. پس آن را به زمان خانه‌تکانی موکول نکنید.

۳- پاک کردن لکه‌های سمج با جوش‌شیرین

برای اینکه بدون دردسر از شر لکه‌های سمج آشپزخانه خلاص شوید، جوش‌شیرین را امتحان کنید. مقداری جوش‌شیرین را روی لکه بریزید، سپس دستمال میکروفیبر نمدار را روی آن بکشید. با این کار لکه چربی به‌راحتی از روی سطح مورد نظر پاک می‌شود.

درست است که بخشی از کار شما به پاک کرده لکه‌های روغن اختصاص پیدا می‌کند، اما شاید برایتان جالب باشد که با استفاده از روغن هم می‌توانید آشپزخانه‌تان را تمیز و نو کنید.

نکات تمیز کردن سرویس بهداشتی و حمام

سرویس بهداشتی و حمام ازجمله نقاطی هستند که مرتب مرطوب می‌شوند و جرم می‌گیرند. برای اینکه این نواحی همیشه تمیز بمانند و کارتان در خانه تکانی راحت شود، نکاتی را در اینجا برایتان آورده‌ایم.

تمیز کردن سرویس بهداشتی

۱- شستشوی هفتگی سرویس بهداشتی و حمام

اگر می‌خواهید شستن سرویس بهداشتی و حمام به سخت‌ ترین قسمت خانه تکانی تبدیل نشود، باید هر هفته آن‌ها را تمیز کنید. هر هفته با مواد شوینده آلودگی‌های حمام و سرویس بهداشتی را از بین ببرید؛ و درنهایت، از دستمال میکروفیبر برای خشک‌کردن همه‌جا استفاده کنید. با این روش همیشه سرویس بهداشتی و حمام تمیز می‌ماند و لکه و جرمی در این مکان‌ها ظاهر نمی‌شود.

۲- کشف نقاط پنهان سرویس بهداشتی و حمام

حتما نقاط پنهان حمام و سرویس بهداشتی را پیدا کرده و تمیز کنید. پشت سینک روشویی، اطراف شیر آب، پشت درب حمام و دستشویی و جامسواکی ازجمله جاهایی هستند که کمتر کسی به تمیز کردن آن‌ها توجه می‌کند.

موقع تمیز کردن سرویس بهداشتی و حمام ریزبین باشید و کوچک‌ترین نقطه را از دست ندهید. تنها در این حالت است که جرم‌های همه‌جا تمیز می‌شود و کثیفی‌ها روی هم انباشته نمی‌شوند.

نکات تمیز کردن اتاق پذیرایی

اتاق پذیرایی همان جایی است که جمع‌های خانوادگی شبانه در آن شکل می‌گیرد. البته این اتاق برای مهمانی‌های دوستانه هم استفاده می‌شود. تمیز کردن این اتاق به‌اندازه بقیه جاهای خانه سخت نیست، بااین‌وجود، یادگرفتن تکنیک‌های تمیز کردن اتاق پذیرایی برای سبک‌تر شدن خانه تکانی عید کمکتان می‌کند.

تمیز کردن اتاق پذیرایی

۱- تمیز کردن گرد و غبار پنهان‌شده در اتاق

برای اینکه گرد و غبار روزها و ماه‌ها در اتاق پذیرایی انباشته نشود، بهتر است هر هفته این اتاق را گردگیری کنید. موقع گردگیری، اول به سراغ مبل‌ها بروید و پشت کوسن‌ها، لای درزهای مبلمان و کل نقاطی که ممکن است گرد و خاک به آن رسیده باشد را غبارروبی کنید. بعد مبل را جابجا کنید و زیر پایه‌ها و جاهایی که کمتر به چشم می­‌آیند را تمیز کنید. بعد هم سراغ سرامیک و پارکت بروید و همه جا را برق بیندازید.

تمیز کردن فرش و موکت هم اصول خود را دارد و نباید خانه‌تکانی را بدون پاکسازی آنها تمام شده تلقی کنید.

۲- استفاده از ابزارهای مناسب برای غبارروبی

اغلب افراد از طی‌های نخی و غبارروب­های دسته‌دار برای گردگیری پذیرایی استفاده می‌کنند، درحالی‌که، این ابزارها آن‌چنان‌که بایدوشاید کارآمد نیستند. این لوازم به‌جای جذب گرد و غبار، آن‌ها را به اطراف پرتاب می‌کنند.

پیشنهاد می­کنیم به‌جای لوازم متداول غبارروبی، از دستمال‌های میکروفیبر استفاده کنید. این دستمال‌ها گرد و خاک را به‌خوبی جذب می‌کنند. اما یادتان نرود که تمیز کردن خانه، همه چیز نیست و شما می‌توانید با به کار گرفتن اصول دکوراسیون و فنگ‌شویی، از سال جدید با حال بهتری در خانه‌تان زندگی کنید.

نکات تمیز کردن اتاق‌ خواب

اگر می‌خواهید از شر آلرژن­ها و کنه‌های گرد و غبار در امان بمانید، باید محل خواب و استراحتتان را همیشه تمیز نگه‌دارید. با ما همراه باشید و نکات تمیز نگه‌داشتن اتاق‌خواب را یاد بگیرید.

تمیز کردن اتاق خواب

۱- شستشوی ملحفه‌ها و روبالشی‌ها

بهترین راه تمیز ماندن محل خوابتان این است که هر هفته ملحفه‌ها روبالشی‌هایتان را بشویید. اگر زمان کافی برای شستشوی هفتگی ملحفه­ها و روبالشی­ها ندارید، حداقل دو بار در سال را برای کار در نظر بگیرید. باور کنید هیچ کاری مهم­تر از این نیست که در محلی پاک و پاکیزه استراحت کنید و شب را به صبح برسانید.

۲- منظم کردن ۱۰ دقیقه‌ای تخت خواب

هر روز ۱۰ دقیقه وقت بگذارید و اتاق‌خوابتان را مرتب کنید. وسایلی که استفاده کرده‌اید را سرجایشان بگذارید و لباس‌های روی تخت و مبل را سروسامان دهید. شاید اوایل انجام این کار برایتان سخت باشد، اما به‌اندازه‌ای آن را تکرار کنید که تبدیل به عادت همیشگی‌تان شود.

یادتان باشد که این کار مانع از به‌هم‌ریختگی و آشفتگی بیش‌ازحد اتاق‌خوابتان می‌شود و راحت‌تر می‌توانید وسایلتان را پیدا کنید. یادتان نرود که خانه‌تکانی فقط تمیز کردن نیست. شما باید به شکلی دکوراسیون خانه‌تان را طراحی کنید که انرژی بهتر در گوشه گوشه خانه جریان پیدا کند. دکوراسیون اتاق خواب تاثیر زیادی بر روحیه و آرامش شما می‌گذارد.

۳- رسیدگی به جزئیات

تمیز کردن اتاق خواب بدون رسیدگی به کمد دیواری یا کمد لباس‌ها معنایی ندارد. برای تمام کردن پرونده اتاق‌خواب باید از کلیات کمدها و دیواره‌هایشان گررفته، تا جزئیات وسایلی که در آنها قرار دارد را مورد توجه قرار دهید. لباس‌های لک شده را برق بیندازید، کفش‌هایی که این یک سال پوشیده‌اید را تمیز کنید، به وسایل داخل کمد سر و سامان دهید و خلاصه همه جزئیات را مورد توجه قرار دهید.

۴- به اتاق بچه‌ها سر و سامان دهید

نظم‌دهی اتاق کودکان اصول خود را دارد. برای اینکه خانه‌تکانی را تمام شده تلقی کنید، باید نگاهی به اسباب‌بازی‌ها و کتاب‌هایی بیندازید که دیگر کودکتان به آنها نیازی ندارد. لباس‌های مازاد را هم همراه آنها بسته بندی کنید و به کسانی که می‌شناسید بدهید. یادتان نرود که خانه‌تکانی به معنای دور ریختن وسایل مازاد و تولید زباله بیشتر نیست. شما می‌توانید وسایل اضافی خانه را در پایان سال با کسانی که می‌شناسید قسمت کنید.

برای مرتب کردن اتاق کودکان، اول وسایل اضافی را بیرون بیاورید، سپس با استفاده از جعبه‌ها، شلف‌ها و نظم دهنده‌ها، همه چیز را طبقه‌بندی کنید.

آماده کردن وسایل تمیزکاری خانه

بعد از مرور نکات تمیز نگه‌داشتن خانه، وقتش رسیده که خانه تکانی را شروع کنیم. اولین کار، آماده کردن وسایل مورد نیاز برای تمیزکاری است. نیازی نیست به دنبال لوازم گران‌قیمت بروید، همین‌که وسایلی که انتخاب می‌کنید کارتان را راه بیندازد کافی است.

سخت ترین قسمت خانه تکانی

۱- دستمال‌های میکروفیبر

دستمال‌های میکروفیبر ضروری‌ترین لوازم مورد نیاز برای تمیزکاری خانه هستند. این دستمال‌ها کارایی بیشتری نسبت به اسفنج و دستمال‌های حوله‌ای دارند و تقریباً ۹۹ درصد از آلودگی‌ها را تنها با آب از بین می‌برند. از طرفی، دستمال‌های میکروفیبر قابل شستشو هستند و می‌توانید آن‌ها را چندین و چند بار استفاده کنید.

۲- اسپری‌های دست‌ساز

سخت‌ترین قسمت خانه تکانی پاک کردن لکه‌های سمج از روی قسمت‌های مختلف است. اسپری‌ها دست‌ساز همان چیزی هستند که این لکه‌ها را در یک چشم به هم زدن از بین می‌برند. مراقب باشید که در خانه‌تکانی امسال سراغ تمیز کننده‌های خطرناک نروید و از سرکه و تمیزکننده‌های طبیعی بیشتر کمک بگیرید.

برای خانه تکانی دو اسپری دست‌ساز نیاز دارید. یک اسپری که از ترکیب آب و سرکه سفید درست‌شده و یک اسپری که علاوه بر سرکه و آب، حاوی مقداری صابون مایع است. این اسپری دست‌ساز، مانند اسپری چندمنظوره عمل می‌کند و تمام لکه‌ها را از بین می‌برد.

۳- یک سبد برای حمل لوازم

برای اینکه بتوانید به‌راحتی به وسایل تمیزکننده دسترسی داشته باشید، بهتر است آن‌ها را در یک سبد بگذارید. این سبد باید حاوی یک اسپری چندمنظوره، اسپری‌های دست‌ساز، شیشه‌شور، دستمال‌های میکروفیبر و یک جفت دستکش پلاستیکی باشد.

 مروری بر سخت‌ ترین قسمت خانه تکانی

به نظرتان سخت‌ ترین قسمت خانه تکانی کدام است و همه از انجام دادن آن طفره می‌روند. با ما همراه باشید و با بعضی از سخت‌ترین بخش‌های خانه تکانی آشنا شوید.

۱- تمیز کردن لوسترها

درخشندگی و جذابیت لوستر چشمتان گرفته و آن را خریده‌اید، اما پس از چند ماه نور لوستر کم شده و روشنایی سابق را ندارد. شاید دلیلش جمع شدن گرد و غبار روی لامپ‌ها و کریستال‌های آویز لوستر باشد. یکی از سخت‌ ترین قسمت خانه تکانی شروع شد. لوستر را خاموش کنید. روی زمین یک تکه پلاستیک پهن کنید تا فضای زیر لوستر را بپوشاند.

حالا اسپری دست‌ساز حاوی سرکه و آب و یک پله بیاورید. روی پله بروید و محلول را روی تک‌تک قسمت‌های لوستر اسپری کنید. به‌اندازه‌ای این کار را ادامه دهید که هیچ ردی از گرد و خاک روی لوستر باقی نماند. پس از چند دقیقه که لوستر خشک شد آن را روشن کنید. می‌بینید که روشنایی و درخشندگی همیشگی‌اش برگشته است و از پس سخت‌ ترین قسمت خانه تکانی هم برآمده‌اید.

۲- پاک کردن لکه‌های مقاوم چربی

فکر کردید سخت‌ترین قسمت خانه تکانی را پشت سر گذاشته‌اید، نه! هنوز با لکه‌های سمج چربی و گرد و خاک بالای یخچال، داخل فر و مایکروفر و روی کابینت‌ها دست‌وپنجه نرم نکرده‌اید. برای پاک کردن این لکه‌ها باید از ترفندهای خانه تکانی حرفه‌ای کمک بگیرید.

ابتدا یک دستمال میکروفیبر یا اسفنج را خیس کنید. حالا آن را به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در مایکروفر بگذارید. روی لکه‌ها اسپری چندمنظوره بپاشید. سپس دستکش پلاستیکی‌تان را بپوشید و دستمال را بردارید و لکه را پاک کنید. اگر لکه سرسختی به خرج داد، چند دقیقه دستمال گرم را روی آن نگه‌دارید تا لکه نرم شده و پاک شود.

۳- تمیز کردن کف زمین

چه ایده‌ای برای تمیز کردن گرد و خاک و لکه‌های کف زمین دارید؟ آیا هنوز هم تصور می‌کنید که طی‌های دسته‌دار قدیمی بهترین انتخاب هستند؟ برای بعضی‌ها اینکار سخت‌ ترین قسمت خانه تکانی است.

پیشنهاد می‌کنیم این بار از طی زمین‌شوی مخزن دار حاوی اسپری برای تمیز کردن استفاده کنید. درون مخزن این طی‌ها می‌توانید مواد پاک‌کننده بریزید و هم‌زمان با اسپری کردن مواد، طی را روی سطح مورد نظر بکشید. پس از چند دقیقه، کف زمین برق می‌افتد و خبری از آلودگی نخواهد بود.

۴- تمیز کردن آینه‌ها و سطوح شیشه‌ای

تمیز کردن آینه‌ها و سطوح شیشه‌ای هم یکی از سخت‌ترین قسمت‌های خانه تکانی است. چون همیشه رد آب و بخار روی سطوح شیشه‌ای می‌ماند و به‌سختی می‌توان این رد را پاک کرد. مشکلی که اغلب افراد موقع تمیز کردن این نواحی با آن مواجه هستند، باقی ماندن کرک‌های پارچه روی شیشه یا آینه است.

برای برطرف کردن این مشکل، به‌جای پارچه‌های حوله‌ای و… از دستمال‌های میکروفیبر استفاده کنید. این دستمال‌ها لکه‌ها ا به‌خوبی پاک می‌کنند و هیچ ردی از آن‌ها روی آینه باقی نمی‌ماند.

۵- تمیز کردن حمام و دستشویی

باوجوداینکه همه قسمت‌های خانه تکانی سخت است، اما همیشه سخت ترین قسمت خانه تکانی تمیز کردن سرویس بهداشتی و شستن توالت است. برای اینکه بتوانید زودتر سرویس بهداشتی را تمیز کنید و از شر بوی بد آن راحت شوید، پیشنهاد می‌کنیم به دنبال محلول‌های ضدعفونی‌کننده حاوی اسید هیدروکلریک رقیق‌شده باشید. این محلول‌ها حتی قدیمی‌ترین لکه‌ها و جرم‌های سرویس بهداشتی را تمیز می‌کنند.

ابتدا مقداری از ضدعفونی‌کننده را درون کاسه توالت بریزید و با فرچه آن را تمیز کنید. سپس دستکش پلاستیکی بپوشید و بیرون سنگ را با اسفنج آغشته به ضدعفونی‌کننده تمیز کنید. درنهایت همه‌جا را با آب بشویید و سیفون را بکشید. از این محلول می‌توانید برای پاک کردن لکه‌های سینک روشویی و وان حمام هم استفاده کنید.

۶- تمیز کردن لکه‌های آب و صابون روی در و دیوار حمام

هرچقدر هم که مراقب باشید، درنهایت آب و صابون خودشان را به در و دیوار حمام می‌رسانند و همه جا لکه می‌اندازند. برای پاک کردن این لکه‌ها می‌توانید از اسپری‌های چندمنظوره استفاده کنید. البته درصورتی‌که لکه صابون حاوی صابون هم باشد، به این راحتی‌ها نمی‌توانید از شر آن راحت شوید. در این حالت باید دست به دامن تیغ شوید. با تیغ به‌آرامی لکه را از روی در و دیوار حمام پاک کنید. این مرحله خودش به‌تنهایی بس است که، تمیز کردن حمام را به سخت‌ترین قسمت خانه تکانی تبدیل کند.

برای اینکه از دست این لکه‌ها راحت شوید و دیگر رد و نشانی از آن‌ها روی در و دیوار حمام نبینید، پیشنهاد می‌کنیم به‌جای صابون‌های جامد از شامپو بدن استفاده کنید. شامپو بدن تمیزکنندگی‌اش مانند صابون معمولی است، اما هیچ رد و نشانی روی در و دیوار یا وان از خودش به‌جا نمی‌گذارد.

۷- جمع‌کردن موی حیوانات خانگی

ریزش موی حیوان خانگی‌تان کلافه کننده است و چاره‌ای برایش پیدا نکرده‌اید! نظرتان درباره غلتک چسبنده چیست؟ با کمک این غلتک می‌توانید موهای حیوان خانگی‌تان را از روی مبل، روی زمین و همه‌جا جمع کنید. هر بار که غلتک پر از مو شد، می‌توانید ورق چسبان روی آن را عوض کنید تا چسبندگی اولیه‌اش حفظ شود.

۸- تمیز کردن سطوح چوبی

هر کاری می‌کنید سطوح چوبی که دارید تمیز و براق نمی‌شوند، این بار شمع را امتحان کنید. یک شمع پهن را در یک جوراب بلند زنانه قرار دهید. حالا این جوراب را روی زمین یا سطوح چوبی که می‌خواهید حالت واکس‌زده و براق داشته باشند بکشید.

۹- پاک کردن پنجره‌ها

برای عده‌ای قسمت سخت خانه تکانی پاک کردن پنجره‌ها است. برای این کار می‌توانید از جوراب استفاده کنید. جوراب‌ را مانند دستکش بپوشید. حالا آن‌ را در محلول حاوی سرکه و آب خیس کنید. درنهایت، لکه‌ها و آلودگی‌های پنجره‌ها را پاک کنید.

۱۰- از بین بردن بوی بد آشپزخانه

برای از بین بردن بوی آشپزخانه می‌توانید از پوست نارنج یا پرتقال کمک بگیرید. چندتکه پوست پرتقال یا پوست نارنج را خرد کنید و در آشپزخانه بگذارید. با این کار بوی خوش زندگی به خانه‌تان برمی‌گردد و بوی بد از بین می‌رود.

برچسب ها: خانه تکانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار