کد خبر: ۹۶۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
«تجارت آنلاین» بررسی کرد؛
بانکداری دیجیتال از مفاهیم نوظهور جوامع مختلف و از جمله در ایران است که با ظهور فین تک ها و کسب و کارهای نوپا در حال گسترش است.

بانکداری دیجیتال نیاز امروز اقتصاد

اقتصاد کلان: بانکداری دیجیتال از مفاهیم نوظهور جوامع مختلف و از جمله در ایران است که با ظهور فین تک ها و کسب و کارهای نوپا در حال گسترش است.

عباس معمار نژاد در آیین بهره برداری از ساختمان مدیریت بیمه ایران در همدان بیان کرد: مبنای بیمه دیجیتال و هوشمند به معنای راهبردها و مدل های کسب و کار، توجه به مشتری در کانون تعاملات است.

وی یادآوری کرد: تاکنون در شرکت بیمه و بانک ها، محصول تولید و در مرحله بعد به مردم اطلاع رسانی می شد اما در راستای تحول دیجیتال اول نیاز مشتری را احصا می کنیم تا بتوان به تعداد مشتری محصولات بومی تولید کرده و در اختیار آنها قرار داد،

معمارنژاد با بیان اینکه مشتری محوری و خدمات مبتنی بر فناوری نوین جزو کارهای اصلی است اظهار داشت: یکی از مشکلات بیمه بروز تقلب در بیان میزان خسارت و درصدها است در حالیکه با استفاده از فناوری نوین می توان این نوع تخلف ها را کاهش داد.

  • بانکداری دیجیتال بانکداری مردم محور است

در همین راستا یک کارشناس مسائل بانکی در تعریف تحول دیجیتال گفت: یکی از جاهایی که تحول دیجیتال خودش را نشان می دهند بانکداری دیجیتال است. اگر یک تعریف ساده از بانکداری دیجیتال بخواهیم بگوییم، بانکداری دیجیتال توجه نظام بانکداری به کسب و کارهای دیجیتال است. کسب و کارهایی که همه ما با آنها درگیر هستیم. این ها کسب و کارهایی هستند که خدمات جدیدی از نظام بانکداری خواستار اند.

به گزارش اقتصادآنلاین، فرهاد اینالویی در جریان شانزدهمین کنفرانس بین الملی مهندسی صنایع که اوایل بهمن ماه جاری در دانشگاه الزهرا تهران برگزار شد، بانکداری الکترونیک را مقابل بانکداری دیجیتال دانست و افزود: بانکداری سنتی را اگر بخواهیم با بانکداری دیجیتال مقایسه کنیم، بانکداری سنتی همان بانکداری الکترونیک است. پس بانکداری الکترونیک نقطه مقابل بانکداری دیجیتال است. یعنی مشتری در حوزه الکترونیک بسیاری از خدمات که در تمامی بانک ها هم یکسان است را دریافت می کند. پس یکی از دلایل حرکت بانک ها به سمت بانکداری دیجیتال می تواند همین باشد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بانک ها در طول سال می توانند نهایتاً سه یا چهار محصول را به خدمات خود اضافه کنند. در بانکداری دیجیتال بحث نوآوری پیش می آید. اولین نکته ای که بانکداری دیجیتال مطرح می شود این است که بانک به جای تولید محصول، به زیرساخت توجه می کند. بانک محصول نمی سازد، بلکه سرویس ارائه می دهد. محصول را شرکت های دانش بنیان، فین تک ها و استارت آپ ها می سازند.

معاونت فناوری اطلاعات بانک ایران زمین بانکداری دیجیتال را مشتری محور بیان کرد و گفت: از یک منظر دیگر تفاوت بانکداری الکترونیک و دیجیتال این است که فقط به مبادلات مالی فکر نمی کند بلکه به سلایق مشتریان هم توجه دارد. جنسیت، سطح سواد، به چه رنگی علاقه دارد و به کجا سفر می کند و موارد اینچنین باید در بانکداری دیجیتال به شکل درخواست آورده شود و بانک به آن پاسخ دهد. در بانکداری دیجیتال اطلاعات مشتریان تجزیه و تحلیل می شود و این داده ها زیر ساخت یک بانک دیجیتال است.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی های بانکداری دیجیتال تجربه مشتری است. این موضوع به بانک کمک می کند تا بر اساس آنالیز رفتار مشتری بتواند سرویسی را ارائه دهد که این سرویس مختص همان مشتری است. یعنی بانک به همه مشتریان به یک شکل سرویس نمی دهد.

اینالویی مشکلات پیش روی دیجیتال شدن را مورد بررسی قرار داد و اضافه کرد: وضعیت بانکداری دیجیتال در کشور ما در کجا قرار دارد؟ یکی از مسائلی که خیلی مهم است تغییر فرهنگ سازمانی و مشتریان است. البته فضای دیجیتالی که در جامعه وجود دارد باعث شده است که میزان استفاده مردم از امکانات دیجیتالی بالاتر برود. مسئله دیگر این است که قوانین بانک مرکزی که بر اساس سال های گذشته تنظیم شده باید تغییر کند و برای این نسل تنظیم و به روز شود.

  • ایران دیجیتالی رویایی دشوار؛ اما قابل تحقق

همچنین یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران، با اشاره به اهمیت تحول دیجیتال در کشور گفت: نظام بانکی در میان صنایع کشور در حوزه تحول دیجیتال پیشرو بوده و ایران دیجیتالی رویایی دشوار؛ اما قابل تحقق است.

به گزارش اقتصادبرتر، مهدی شامی زنجانی با اشاره به تعریف از تحول دیجیتال در کشور گفت: تحول دیجیتال، تحول کسب و کار است و این جمله کوتاه، کلید اصلی درک مفهوم تحول دیجیتال است و ایران دیجیتال رویایی است که تحقق آن دشوار اما امکان پذیر است؛ در واقع زمانی که صحبت از بانکداری دیجیتال یا سازمان دیجیتال می‌کنیم؛ یعنی نهادی که ساخته و پرداخته شده تا در عصر دیجیتال به عنوان زمان نوآوری، پلتفرم، الگوریتم موفق شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره وضعیت تحول دیجیتال در کشور اظهار داشت: به منظور بررسی وضعیت تحول دیجیتال در کشور باید نگاهی به اکوسیستم نوین و تحول دیجیتال داشته باشیم؛ هم اکنون صنایع متعددی حرکت به سوی دیجیتالی شدن را آغاز کرده‌اند و در این میان نظام بانکی و پرداخت به عنوان بخش مهمی از صنعت مالی ایران توانسته تا قدم‌هایی بزرگ بردارد و در حوزه تحول دیجیتال پیشرو باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار