خطر شیوع ویروس جدی شد

یک اپیدمیولوژیست با تشریح وضعیت فعلی شیوع کرونا در کشور، گفت: برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که از غافلگیر شدن‌مان جلوگیری کند و مجددا در شرایطی قرار نگیریم که مجبور باشیم با هزینه بالا آن تبی را که به سراغ جامعه می‌آید را کنترل کنیم. دکتر حمید سوری با اشاره به اینکه در مورد کرونا همچنان در حالت بیم و امید هستیم،‌ گفت: امید داریم از این مرحله با موفقیت و کمترین آسیب عبور کنیم و بیم داریم از این جهت که شاید به اندازه کافی سیاست‌های ما کارایی نداشته باشند که با این خطر بالقوه‌ای که جامعه را تهدید می‌کند بتوانیم روبرو شده و شرایط را مدیریت کنیم. وی تاکید کرد: خیلی از اقداماتی که باید انجام شود باید با فوریت باشد. اقداماتی نظیر کنترل مرزها، اعلام رنگبندی شهرها با معیار درست،‌ کنترل و کاهش تجمعات، واکسیناسیون و تقویت ارزیابی افراد از طریق اخذ تست،‌ تسریع تعیین الگوی ژنتیکی ویروس کووید۱۹، ایجاد نظام مدون مراقبت ژنومیک و... اهمیت بالایی دارد.
او ادامه داد: توقع من به عنوان یک متخصص و کسی که در این حیطه فعالیت می‌کند بیش از چیزی است که اکنون اتفاق می‌افتد و طبیعی است که نگرانی زیادی داشته باشم؛ اما باید در عین هشدارهایی که می‌دهیم به جامعه امید هم بدهیم. برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که از غافلگیر شدن ما جلوگیری کند و مجددا در شرایطی قرار نگیریم که مجبور باشیم با هزینه بالا آن تبی را که به سراغ جامعه می‌آید را کنترل کنیم. اگر آمادگی کافی داشته باشیم برنامه‌ها اثربخشی بیشتری خواهد داشت و با صرف هزینه کمتر مسائل مدیریت می‌شود. وی در پیش‌بینی از شرایط کرونا در روزهای آتی، تصریح کرد: امیکرون جهشی نیست که میزان کشندگی بالایی داشته باشد و این سبب می‌شود همه چیز به افزایش میزان ابتلای آن وابسته باشد که انتظار داریم در این صورت فراوانی بستری و مرگ و میر هم افزایش یابد. اکنون در برخی استان‌ها تغییرات روند اپیدمی ملموس و محسوس است که هنوز در همه کشور گسترده نشده است. الان نمی‌دانیم چه سهمی از مردم مبتلا هستند و چرخش ویروس در کشور چه سرعتی دارد و در چه نقاطی تجمع و تراکم موارد ابتلا را داریم.
این اپیدمیولوژیست افزود: رویکرد ما برای بررسی وضعیت موجود، یک رویکرد غیرفعال است که یعنی باید منتظر بمانیم ببینیم چند نفر به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند؛ اما رویکرد فعال یعنی به شکل منظم و سیستماتیک به دل جامعه برویم و آلودگی را پیدا کنیم. برای این اتفاق باید تعداد تست‌هایمان را بیش از چیزی که اکنون انجام می‌شود افزایش دهیم. سوری با اشاره به اینکه سویه امیکرون اندکی PCR گریز است،‌ تاکید کرد: این یعنی علی‌رغم اینکه ممکن است فردی به امیکرون مبتلا باشد اما امکان دارد تستش منفی شود و این مازاد بر موارد منفی کاذب تست‌ها است؛ بنابراین می‌توانیم به شکل ذهنی بگوییم وضعیت موجود چگونه است، اما به شکل عینی مستندات قوی برای دفاع از آنچه بیان می‌کنیم به دلیل مشکلات موجود نداریم و خطر بالقوه ویروس و گردش ویروس در جامعه قطعا وجود دارد.

ناسا فرآیند چند روزه استقرار و آزمایش آفتابگیر بزرگ تلسکوپ فضایی "جیمز وب" را آغاز کرده است. تیم عملیات و کنترل‌کننده‌های تلسکوپ فضایی "جیمز وب" ساعاتی پیش شروع به استقرار یک سپر پنج لایه به اندازه یک زمین تنیس کردند که برای خنک نگه داشتن این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری طراحی شده است.
این کار آخرین مرحله در باز کردن محافظ خورشیدی "جیمز وب" است و تکمیل آن باید تا سه روز طول بکشد. از آنجایی که "جیمز وب" تازه وارد فضا شده است، این عملیات دو روز به تعویق افتاد، زیرا مهندسان برای تعطیلات سال نو، روز شنبه اول ژانویه را به استراحت پرداختند و روز یکشنبه تنها روی چند مورد کوچک کار کردند.
مهندسان اکنون در حال آزمودن اولین لایه این محافظ خورشیدی هستند. پس از تکمیل این مرحله، تیم عملیات "جیمز وب" موفقیت استقرار آن را ارزیابی کرده و چهار لایه زیرین آن را در صورت لزوم تطبیق می‌دهد. طبق برنامه زمان‌بندی، این مراحل تکمیلی استقرار در روز چهارشنبه ۵ ژانویه به پایان می‌رسد، اما این زمان ممکن است بسته به داده‌های مهندسی که "وب" در طول استقرار خود تولید می‌کند، متفاوت شود.
تلسکوپ "جیمز وب" در مشاهدات در طیف فرو سرخ حساس به گرما متخصص است که همین موضوع، وجود این محافظ خورشیدی را به یک جزء حیاتی در این تلسکوپ تبدیل می‌کند.
این آفتابگیر بخشی از یک فرآیند استقرار یک ماهه است تا جانشین تلسکوپ فضایی "هابل" را برای جمع‌آوری داده‌ها از نقطه‌ای
دور از زمین، نزدیک به ۱.۶ میلیون کیلومتر دورتر از سیاره
ما آماده کند.