وزارت بهداشت اعلام کرد:

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت: با بررسی‌های صورت گرفته خوشبختانه آبله میمونی هنوز به ایران نرسیده است. دکتر بهزاد امیری با تاکید بر اینکه تا این لحظه ( ظهر چهارشنبه ۴ خرداد) هنوز هیچ مورد مثبتی از ابتلا به آبله میمونی در کشور شناسایی نشده است، گفت: تمام موارد مشکوک مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که این موارد مبتلا به آبله مرغان بوده‌اند. وی افزود: تمام مواردی که با علائم مشکوک به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرند و نمونه‌های آزمایشی رصد می‌شود. او درباره شناسایی مواردی از ابتلا به آبله میمونی در برخی کشورهای همجوار، تاکید کرد: این موارد نیز مسافر بوده‌اند که در بدو ورود به این کشورهای مقصد شناسایی شده‌اند و این به معنای شیوع و گسترش بیماری در این کشورها نیست.
همچنین رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی دکتر علیرضا ناجی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر شیوع آبله میمون، اظهار کرد: در بریتانیا، پرتغال، اسپانیا و سایر کشورهای اروپایی شیوع این بیماری گزارش شده است. وی افزود: تاکنون ۶۸ مورد مرگ مشکوک از جمله ۸ مورد در انگلستان، ۲۰ مورد در پرتغال، هفت مورد در اسپانیا، ۱۳ مورد در کانادا و نیز یک مورد در ایالات متحده گزارش شده است و نکته اینجا است که سرنخ‌هایی وجود ندارد که این افراد از کجا به ویروس آبله میمون مبتلا شده‌اند. به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این نگرانی وجود دارد که ویروس ممکن است به طور وسیع و خاموش در جامعه و احتمالا از طریق یک مسیر جدید انتقال منتشر شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی جدیدترین وضعیت نوزادی که روز گذشته در محله نازی آباد تهران پیدا شده بود را شرح داد و گفت: تقاضای بسیار زیادی برای فرزندخواندگی او وجود دارد. محمد نصیری معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی در واکنش به خبر پیدا شدن نوزاد دو روزه در سطل زباله در محله نازی‌آباد تهران گفت: حال عمومی نوزاد مساعد گزارش شده و احتمالاً امروز تحویل سازمان بهزیستی داده شود. وی ادامه داد: برای این قبیل بچه‌ها که خانواده‌ای وجود ندارد، پرونده تشکیل و از مسیر دستگاه قضائی به سازمان بهزیستی به منظور فرزندخواندگی تحویل داده می‌شود. معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: پس از بررسی‌های لازم اگر تحت هر شرایطی اولیایی برای این کودک یا کودک‌های مشابه مشخص نشود، آنها را به عنوان فرزندخوانده به خانواده‌هایی که اعلام آمادگی کردند، تحویل می‌دهیم. نصیری اظهار کرد: از روز سه شنبه که خبر پیدا شدن این نوزاد در رسانه‌ها منتشر شد، متقاضیان زیادی برای تحویل این کودک به عنوان فرزندخوانده اعلام آمادگی کرده‌اند. بسیاری از افراد در تماس با سازمان بهزیستی و برخی دیگر با مراجعه به این سازمان اعلام کردند که قصد سرپرستی این نوزاد را دارند.

به گفته ناسا مریخ نورد ژورانگ در ماه می به مریخ سفر کرد و اکنون به خواب زمستانی می‌رود. طبق بیانیه برنامه اکتشاف ماه چین، مریخ نورد چینی ژورانگ (Zhurong) در ۱۸ می‌با دمای حدود منفی ۲۰ درجه سانتیگراد در روز و منفی ۱۰۰ درجه سانتیگراد در طول شب وارد خواب زمستانی شد. مدارگرد Tianwen ۱ مریخ نورد ژورانگ را در ماه مه گذشته به مریخ تحویل داد و با دوربین خود، فعالیت طوفان شن و غبار را در منطقه فرود ژرونگ در اتوپیا پلانیتیا (Utopia Planitia) شناسایی کرد.
به گزارش space.com، مریخ نورد چینی ژورانگ دارای قابلت‌هایی است که باعث می‌شود در برابر مشکلات دمایی در زمستان و طوفان‌های شن و گرد و غبارمقاوم باشد. این قابلیت‌ها شامل زاویه‌دهی پنل‌های خورشیدی برای به حداکثر رساندن جمع‌آوری نور خورشید و پاک کردن غبار‌های روی پانل‌ها است.
علاوه بر مریخ نورد ژورانگ، فرودگر InSight ناسا که در نوامبر ۲۰۱۸ به سیاره سرخ سفر کرد، در تلاش تولید انرژی خورشیدی کافی برای ادامه عملیات خود است. همچنین مریخ نورد‌های کنجکاوی و استقامت ناسا بدون توجه به تغییر فصول می‌توانند به سفر‌های خود در سطح مریخ ادامه دهند.

در فوتبالی که خودش به اندازه کافی مشکل دارد و در بی صاحب ترین دوران تاریخ خود به سر می‌برد، دست زدن به ترکیب برنده و بر هم زدن هارمونی هم می‌تواند مزید بر علتی باشد برای پایین آوردن شانس موفقیت در جام جهانی که کمتر از ۶ ماه به برگزاری آن باقی است. فوتبال ایران در سطح مدیریت کلان و ملی آنقدر مشکل و معضل دارد که پرداختن به حضور یا عدم حضور کریم باقری در کادر فنی آن محلی از اعراب نداشته باشد. یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که این روزها پیرامون تیم ملی مطرح است، حضور یا عدم حضور کریم باقری در کادر فنی تیم ملی است و در این باره دو نظر متناقض وجود دارد. مخالفین حضور باقری در کادر فنی تیم ملی معتقدند او نباید همزمان در پرسپولیس و تیم ملی باشد و موافقان آن معتقدند امروز که اولویت همه فوتبال ما موفقیت تیم ملی در جام جهانی است، نباید وارد چنین جزییاتی شد تا با حذف باقری که به گواه دوست و دشمن تاثیرات مثبتش در تیم ملی کاملاً به چشم آمد، هارمونی کادر فنی بر هم بخورد.
چه دوست داشته باشیم چه نه، تیم ملی در حالی با کسب بهترین نتایج صعودی بی دردسر به جام جهانی ۲۰۲۲ را تجربه کرد که با مربیگری ویلموتس تا آستانه حذف از مرحله مقدماتی هم رفته بود و پس از تغییرات در کادر فنی و حضور یک کادر فنی کم ادعا، بهترین نتایج به دست آمد تا فوتبال ایران یکی از بی دردسر ترین و مقتدرانه‌ترین صعودهای ممکن را تجربه کند. کریم باقری با همان نقشی که سال‌ها روی نیمکت پرسپولیس ایفا کرد به کادر فنی تیم ملی ملحق شد و توانست وظایف خود را به بهترین شکل انجام داده تا نقش مهمی در پازل فنی تیم ملی و صعود به جام جهانی داشته باشد.

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر و در همین زمینه گفت: متأسفانه تعداد ناوگان اتوبوس برای شهر تهران بسیار کم است و علی‌رغم اینکه باید طبق طرح جامع ترافیک ۲۵ درصد جا به جایی‌ها را با اتوبوس انجام می‌دادیم، که رقمی بیش از چهار میلیون نفر در روز می‌شود، در حال حاضر طبق گزارشات شرکت واحد رقمی کمتر از یک میلیون نفر از جا به جایی‌ها در سطح شهر تهران با اتوبوس‌های موجود قابل انجام است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید ظرفیت را تا چهار برابر وضع موجود افزایش دهیم، اظهار کرد: برای انجام این افزایش تاکید شده که یکسری کارهای کوتاه مدت مورد نیاز است و آن هم بازسازی اتوبوس‌هایی است که بخاطر تعمیرات غیرقابل استفاده‌اند تا با هزینه‌ای بسیار کم بتوان این اتوبوس‌ها را راه‌اندازی کرد تا دوباره به شهروندان خدمات دهند. وی با بیان اینکه متأسفانه روند این کار کند است و باید در این امر تسریع شود، اذعان کرد: گام دوم این است که علاوه بر بازسازی اتوبوس‌ها، خرید اتوبوس‌ها را نیز دنبال کنیم. قریب به ۱۰ سال است که این حرف‌ها را از دولت‌ها شنیده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که ضمن اینکه باید پیگیر از سهم دولت بود اما شهرداری باید راسا خود نیز اقدامات لازم را برای خرید اتوبوس انجام دهد. تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: حتی اگر همه هزار دستگاه اتوبوس به تهران تحویل داده شود باید توجه داشت که ما همچنان به تأمین هفت هزار دستگاه اتوبوس نیاز خواهیم داشت.