مشاور تیم مذاکره کننده ایران: توافق هسته ای به تاخیر بیفتد مشکلات کشورهای اروپایی بیشتر خواهد شد

گروه سیاسی:مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی بی طرف نیستند بلکه هم پیمان آمریکا هستند تاکید کرد که هر چقدر توافق هسته ای به تاخیر بیفتد مشکلات کشورهای اروپایی نیز بیشتر خواهد شد. به گزارش تجارت، محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در گفت وگو با شبکه المیادین گفت: تروئیکای اروپا و واشنگتن می دانند که برنامه هسته ای ایران مسالمت آمیز است. ایران خواهان رسیدن به توافقی است که منافعش را حفظ کند.وی گفت که ما نمی‌توانیم به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اعتماد کنیم و سه کشور اروپایی بی طرف نیستند بلکه هم پیمان آمریکا هستند و نباید فریب پروپاگاندا را بخوریم.مرندی تاکید کرد: روشن است که تروئیکای اروپایی خواهان بسته شدن پرونده تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست. رئیس آژانس در صف اروپایی ها و آمریکایی‌هاست و از آن ها پیروی می کند.این تحلیلگر کشورمان در ادامه گفت: یک مسئول اروپایی در مذاکرات گفت که خواسته های ایران برحق است اما آمریکایی ها تعلل می کنند. ایران آماده امضای توافق است و بدانید که اروپایی ها با توجه به نیازشان به گاز، به توافق هسته‌ای بیشتر نیاز دارند. ایران نفت ‌و گاز خود را می فروشد و توان دستیابی به منابع مالی را دارد.وی خاطرنشان کرد: هر چقدر توافق به تاخیر بیفتد مشکلات اروپا که با نزدیک شدن فصل زمستان به گاز نیاز دارد، زیادتر خواهد شد.مرندی تاکید کرد که بایدن ضعیف است و قبل از انتخابات میان دوره ای از مشکلات داخلی و اقتصادی رنج می برد.مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در پایان گفت: ایرانی ها از اروپایی ها و آمریکایی ها انتظار دارند که موضع‌شان را تغییر دهند. اروپایی ها مشکلی با رسیدن به توافق ندارند اما مشکل اصلی بایدن ضعیف است.بر اساس این گزارش، فرانسه، آلمان و انگلیس(تروئیکای اروپا) در بیانیه‌ای از خواسته ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مبنی بر این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقاتش درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای را به پایان برساند، ابراز نارضایتی کرده و مدعی شدند، این خواسته مذاکرات را به خطر می‌اندازد.تروئیکای اروپایی در این بیانیه آورده‌اند: این خواسته آخر، تردیدهایی جدی درباره مقاصد و تعهدات ایران نسبت به نتیجه‌ موفقیت‌آمیز برجام ایجاد می‌کند. موضع ایران با تعهدات قانونی الزام‌آور ایران مغایرت دارد و چشم‌انداز احیای برجام را به خطر می‌اندازد.این ادعای طرف‌های اروپایی برجام در حالی است که پیشتر پرونده "منشا ذرات اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای" ایران در جریان امضای توافق برجام که به امضای سه کشور مذکور هم رسیده، بسته شده بود. آژانس اخیرا با تاثیر پذیرفتن از ادعاهای رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شده است که ایران هم‌چنان پاسخ‌های معتبری در رابطه با منشا ذرات اورانیوم کشف شده در سه سایت‌ هسته‌ای اعلام نشده، ارائه نکرده است.جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که این موضوع را نمی‌پذیرد که مسائل پادمانی که پیشتر پرونده آنها بسته شده بود، بار دیگر با بهانه‌های مختلف و تحت تاثیر القائات رژیم صهیونیستی مطرح شود و به عنوان دست‌آویزی سیاسی در تعاملات با ایران مورد استفاده قرار گیرد.

انتقاد روسیه از بیانیه تروئیکای اروپایی علیه ایران
نماینده روسیه در مذاکرات وین از بیانیه اخیر تروئیکای اروپا درباره مذاکرات احیای برجام انتقاد کرد. میخائیل اولیانوف در توییتی نوشت: (این اقدام سه کشور اروپایی) واقعا خیلی بی موقع بود. درست در زمان حساس مذاکرات وین و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.یائیر لاپید نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی در سفری یک روزه، امروز یکشنبه (۱۱ سپتامبر) به آلمان می‌رود.به گزارش رسانه صهیونیستی «وای‌نت نیوز»، او قرار است با «اولاف شولتز» صدراعظم، «فرانک-والتر اشتانمایر» رئیس‌جمهور و «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان درباره توافق احتمالی با ایران و نگرانی‌های فعلی رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کند. پنجشنبه (هشتم سپتامبر) هم دفتر یائیر لاپید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد رئیس موساد در سفرش به واشنگتن با مقام‌های اطلاعاتی و مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار و درباره ایران گفت‌وگو کرد. دو روز قبل از آن، «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم موقت صهیونیستی در سخنرانی در پارلمان آلمان با تکرار لفاظی، خواستار اعمال تحریم‌های سخت علیه ایران شد.مقام‌های رژیم صهیونیستی در ماه‌های گذشته لفاظی‌های خود علیه ایران را افزایش داده‌اند؛ با وجود این، حتی تحلیلگران صهیونیست نیز اذعان کرده‌اند که این رژیم در وضعیتی نیست که بتواند اقدامی برای تغییر دادن برتری راهبردی تهران انجام دهد.

مذاکرات؛ در برزخ محتوایی و بحران تصمیم‌گیری
یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که مذاکرات هسته‌ای در یک برزخ محتوایی و بحران تصمیم گیری قرار گرفته است، گفت: مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و دولت فدرال ایالات متحده آمریکا همواره با فراز و نشیب فراوانی رو به رو بوده است؛ باید بپذیریم در وضعیت کنونی با توجه آنچه در تهران و واشنگتن می گذرد دستیابی به یک توافق دور، اما نزدیک است.
مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از روند مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: مذاکرات در واقع وضعیت کبود را از خود به نمایش می گذارد؛ به این معنا که باید گفت از یک سو دو طرف تقاضای این را دارند که به توافق برسند، از سوی دیگر هر دو طرف بر مواضع خود استوار هستند. این مساله نشان دهنده نوعی اثر سناریوی پیش روی برجام تحت عنوان سناریوی لبه شکننده مقاومت است. این استاد دانشگاه با اشاره به چهار سناریو« کیش و مات، قیصر، لبه مقاومت شکننده و آفتاب شتاء» خاطرنشان کرد: در سناریوی لبه مقاومت شکننده هر دو پایتخت های تهران و واشنگتن بر مدار الکتریکی مذاکرات، مقاومت ثابت دارند. بنابراین اگر چه از خود بخش قابل توجهی از عقب نشینی های رسانه ای را نشان می دهند اما در عمل آمریکا به هیچ وجه حاضر نخواهد شد تحریم های متوجه ایران آنگونه که تهران می خواهد را مرتفع سازد و مسائل پادمانی مربوط به پرونده ایران را نادیده بگیرد.این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان کرد: از سوی دیگر تهران هم نمی پذیرد آمریکا چیرگی خود را بر تهران حاکم کرده و خواهان آن شود که پرونده هسته ای در قالب برنامه جامع اقدام مشترک به پرونده های دیگر گسترش یافته و تسلیم خواسته های آمریکا شوند. وی ادامه داد: در این میان اروپا به عنوان دستگاه لبه چسبان یا در مدار التکریکی مذاکرات، مقاومت وابسته دارد به معنای این که اروپایی ها با وجود میراث خود تحت عنوان برجام و با وجود نیاز خود به بازار انرژی و صدور گاز و نفت از سوی ایران در بحران اوکراین و نیز با وجود نیاز خود به قرابت با تهران در رقابت با متحد دیرینه خود یعنی آمریکا تلاش دارند برجام را حفظ کنند. مطهرنیا همچنین اظهار کرد: باید در نظر بگیریم تلاش جوزپ بورل و دیگر مسئولان سلف او مانند موگرینی، سولانا، اشتون و ... در این مسیر نشان دهنده مقاومت وابسته آن ها به موضوع پرونده هسته ای ایران است که از یک سو وابسته به آینده آن ها بوده و از سوی دیگر وابسته به نیاز ایران در رقابت با دیگر کنشگران عرصه بین المللی است. این استاد دانشگاه تاکید کرد: چین و مسکو نیز دارای مقاومت متغیر هستند و از برگ ایران برای گرفتن امتیاز استفاده می کنند تا بازارهای ایران را برای خود پیدا کنند. لذا همواره در سطح تحلیل کلان خود را در برابر آمریکا قرار نمی دهند و از طرفی تلاش دارند در برابر آمریکا حمایت مشروط از ایران داشته باشند.وی افزود: در این وضعیت بالطبع اکنون آمریکا و ایران در یک بافت موقعیت واگرایانه قرا گرفته اند. دولت آمریکا نگران انتخابات میان دوره ای و ۲۰۲۴ است حتی در انتخابات میان دوره هم پیروز شود تضمینی برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ نیست. ضمن این که دولتی که در ایران سر کار است بیش از همه دولت های قبل خود مورد توجه مرکز قدرت در ایران قرار دارد و در صورت امضای یک توافق ضعیف گفتمان انقلابی خود را در خطر و دچار ترک ایدئولوژیک می‌بیند. این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این که مذاکرات در یک برزخ محتوایی در بحران تصمیم گیری قرار گرفته است، گفت: بهترین روش برای آمریکا این است که خود را در برابر تهران کنار بکشد و سازمان های بین المللی را با تهران مواجه کند. از این رو است که می‌بینیم آژانس در برابر تهران قرار دارد.

امیر حاتمی تاکید کرد

گروه سیاسی:مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور ارتش در گردهمایی هیات معارف جنگ و در جمع دانشجویان دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) حفظ و ارتقاء قدرت دفاعی را بهترین عامل حفظ" امنیت ملی" و محافظت از "حدود و ثغور" ایران اسلامی دانست. با حضور امیر سرتیپ حاتمی مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور ارتش گردهمایی هیات معارف جنگ در دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش برگزار شد.مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور ارتش گفت: ضرورت حفظ و ارتقاء قدرت دفاعی برای کشور ها متفاوت است و از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران دارای موقعیت راهبردی، ژئو پلیتیکی و ژئواستراتژیکی است، ضرورت دارد به طور مداوم و مستمر قدرت دفاعی خود را حفظ و ارتقا دهد.وی قدرت دفاعی را در بهترین عامل حفظ" امنیت ملی" و محافظت از "حدود و ثغور" ایران اسلامی دانست و افزود: متاسفانه در دو جنگ اول و دوم جهانی به دلیل ضعف و ناتوانی قدرت ملی و دفاعی، کشور عزیزمان، آماج تهاجم ناجوانمردانه مهاجمین و متجاوزین قرار گرفت و صدمات و تلفات بی شماری به کشورمان وارد شد.امیر سرتیپ حاتمی با تشریح و مقایسه دوران پر افتخار دفاع مقدس ملت بزرگ ایران، با اشغال خفت‌بار کشورمان در جنگ های اول و دوم جهانی خاطرنشان کرد: در برهه حساس جنگ تحمیلی، علیرغم تحریم‌های ظالمانه در ابعاد نظامی، اقتصادی، سیاسی و حمایت های همه جانبه نظام سلطه از رژیم بعث عراق، ایران اسلامی توانست با ایستادگی، مقاومت و جانفشانی ملت و نیروهای مسلح و از همه مهمتر رهبری های پیامبرگونه و بی‌نظیر امام راحل عظیم‌الشأن در مقابل هجمه سنگین دشمن بعثی و حامیان غربی و شرقی اش بایستد و اجازه جدا شدن حتی یک وجب از خاک مقدس کشورمان را ندهد. مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح افزود: با گذشت بیش از چهار دهه از شروع جنگ تحمیلی، به خوبی آموختیم که برای حفظ کیان ایران اسلامی باید قدرتمند و توانمند شویم و این قدرت آفرینی را با تکیه بر مولفه ها و ظرفیت های داخلی و بومی آغاز کردیم.امیر سرتیپ حاتمی گفت: عزم و اراده قاطع برای ساخت و تولید پیشرفته‌ترین تسلیحات و تجهیزات نظامی در تمامی حوزه های دفاعی نظیر موشکی، پهبادی، هوایی، دریایی، زمینی، پدافندی، راداری ، الکترونیکی و.... بزرگترین دستاورد گرانبهای هشت سال دفاع مقدس و رهایی از زیر یوغ استعمار و استکبار است.وی با اشاره به نمونه هایی از محصولات و دستاوردهای شاخص دفاعی که توسط دانشمندان و متخصصین صنعت دفاعی و نیروهای مسلح به منصه ظهور رسیده است، خاطرنشان کرد: ساخت و تولید سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳، جت جنگنده کوثر، جت پیشرفته آموزشی یاسین، زیردریایی‌های کلاس غدیر و فاتح، انواع موشک های برد بلند، متوسط و کوتاه بالستیک و کروز، انواع خودرو های زرهی،ضد مین، ضد انفجار، انفرادی و تاکتیکی، انواع موشک‌های هدایت‌شونده ضدزره، سامانه های راداری، الکترونیکی و الکترواپتیکی ، انواع پهپادهای شناسایی، رهگیری، رزمی و عملیاتی و انواع سلاح های انفرادی در حوزه رزم زمینی، گوشه های کوچکی از توانمندی نیروهای مسلح در دفاع از استقلال، تمامیت ارضی و ارزش‌های الهی کشور عزیزمان است.

زیرساخت‌ها پاسخگوی حجم بالای زائران نیست

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: وضعیت گیت های ورودی در مرز عراق باعث ازدحام جمعیت و ایجاد مشکلاتی برای زائران شده است که انتظار می رود هرچه سریع‌تر با اعمال مدیریت صحیح مشکلات برطرف شود. محمدصالح جوکار در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت مرزهای کشور و تمهیدات اندیشیده شده برای خدمات رسانی به زائران اربعین، بیان کرد: باتوجه به این‌که طرف عراقی نتواستنه امکانات لازم را برای پاسخگویی به حجم بالای زائران فراهم کند مشکلاتی در حوزه حمل و نقل و گیت‌ها ورودی به عراق برای زائران ایجاد کرده است. وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه امسال کرونا کمرنگ‌تر شده است زائران زیادی به طرف مرزها آمده اند اما متاسفانه با عدم تامین امکانات و زیرساخت ها برای ورود به عراق مواجه شده اند. این وضعیت مشکلات جدی برای زائران ایجاد کرده است. دولت ناچارا مجبور شده تا فعلا مرزها را ببندد تا وضعیت داخل عراق مقداری بهبود پیدا کند. نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که مردم حق دارند که در این مراسم شرکت کنند. در تعامل با کشور عراق باید امکانات برای حضور زائران حسینی فراهم می شد.

 

نامه به رئیسی درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی

سخنگوی‌کمیسیون عمران مجلس آخرین وضعیت بررسی طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس را تشریح کرد. عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره آخرین وضعیت طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس، گفت: طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به هیئت رئیسه ارائه شده و در حال طی کردن مراحل قانونی طبق آیین‌نامه داخلی مجلس است و هنوز به کمسیون عمران به عنوان کمسیون تخصصی ارجاع نشده است. وی افزود: به محض اینکه طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به کمسیون عمران ارجاع شود که احتمالا پس از سرکشی نماینگان به حوزه‌های انتخابیه باشد، در کمیسیون کار بر روی این طرح را آغاز خواهیم کرد. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بر اساس طرح مذکور این وزارتخانه به 2 وزارت راه و مسکن و شهرسازی تقسیم می‌شود، گفت: لازم است با توجه به مشکلات و معضلاتی که در حوزه مسکن داریم و همچنین اهمیت این حوزه به‌ عنوان یک صنعت پیشران، بخش مسکن و شهرسازی به‌ عنوان زیرمجموعه‌ای مهم از این وزارتخانه منفک شود تا بتوان به کمبود‌های این حوزه، رسیدگی ویژه کرد.

«تجارت» روش‌های مقابله با عدم شفافیت مالیاتی را بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: فرار مالیاتی منجر به ایجاد وجوهی شده که از نظارت دولت پنهان نگاه داشته می‌شود و پولشویی یکی از مصادیق آن است. درآمدهای مالیاتی، بخش مهمی از منابع دولت‌‌‌ها به شمار می‌‌‌آید. البته در صورتی که قوانین و دستورالعمل‌‌‌های مالیاتی شفاف بوده و ضمانت‌های اجرایی محکم و کافی هم برای آنها در نظر گرفته شده باشد. به گزارش «تجارت»، دراین صورت است که درآمدهای مالیاتی می‌تواند اقتصاد را از اتکا به درآمدهایی چون ارز حاصل از فروش نفت برهاند. در مقابل، اگر سیستم مالیاتی یک کشور به‌‌‌گونه‌‌‌ای تنظیم شود که همزمان با گرفتن مالیات‌‌‌های نسبتا سنگین از یک گروه، موجبات فرار مالیاتی عده دیگری را فراهم کند، نه‌‌‌تنها زمینه‌‌‌های نارضایتی شهروندان، بلکه فروپاشی بخش‌‌‌هایی از اقتصاد را نیز به بار می‌‌‌آورد. فرار مالیاتی زمانی اتفاق می‌‌‌افتد که برخی فعالیت‌های اقتصادی، چه در سطوح خرد و چه در سطوح کلان، خارج از مجاری قانونی، به منظور حذف هرگونه ردپا در اقتصاد و دور زدن روندهای پرداخت مالیات صورت گیرد. درسال‌های اخیر، برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های زیادی برای انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری و کاهش فرار مالیاتی صورت گرفته است. فرارهای مالیاتی بزرگ، یکی از مشکلات مالیاتی است که در این رابطه، سازمان مالیاتی با رویکرد دریافت عادلانه و سالم مالیات و با هدف کاهش معوقات مالیاتی و شناسایی پایه‌های جدید مالیاتی اقدامات کارشناسی را در صدر سیاست‌ها و اقدامات خود قرار داده است. تشخیص مبتنی بر اطلاعات درست به جای تشخیص علی‌‌‌الراس و مدرن‌‌‌سازی سامانه جامع مالیاتی و اطلاعات مالی برای دریافت مالیات عادلانه و متناسب با ثروت و درآمد و مصرف مردم، بخشی از این اقدامات است. پیگیری مجدانه برای اجرای طرح جامع مالیاتی، ایجاد پایگاه اطلاعات مؤدیان مالیاتی، ایجاد دفتر مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی و رصد فعالیت‌های شرکت‌های صوری (کاغذی) از جمله اقداماتی است که در راستای اهداف فوق در دستور کار سازمان قرار گرفته و موفقیت‌های بسیاری در این زمینه حاصل شده است. منطقی‌سازی معافیت‌های مالیاتی نیز نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در شفاف‌سازی مالیات‌ستانی و سالم‌سازی نظام مالیاتی دارد. طبق نظرات برخی کارشناسان اقتصادی، امروزه بالای ۴۰درصد اقتصاد کشور از معافیت‌‌‌های مالیاتی بهره‌‌‌مند بوده و افراد بسیاری هم کسب‌وکار خود را مخفی کرده و فرار مالیاتی دارند. امروزه پول‌شویی یکی از مهم‌ترین جرائم عمده مالی در سطح دنیا به حساب می‌آید و تبدیل یا انتقال یک دارایی با هدف پنهان کردن منشأ غیرقانونی آن دارایی یا کمک به هر شخصی که با چنین جرائمی سروکار دارد پولشویی نام دارد. فرار مالیاتی نیز یکی از مصادیق پول‌شویی محسوب می‌شود.

تفکیک حساب تجاری از غیر تجاری
اما تفکیک حساب تجاری و غیرتجاری بر شفافیت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی بسیار تاثیر خواهد بود و یکی از مهم‌ترین افداماتی است که برای اصلاح نظام مالیاتی و حتی پولی کشور در حال انجام است. تفکیک حساب تجاری و غیرتجاری قرار است که با همکاری بانک مرکزی و سازمان مالیات به زودی عملیاتی شود. این کار بر شرایط اقتصادی کشور درامر شفاف‌سازی اقتصادی و فرار مالیاتی بسیار اثرگذار خواهد بود که در گفتگو با کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت. محمد رزاقی، کارشناس امور مالیاتی در گفت‌‎وگو با ایبِنا درباره تفکیک حساب‎های تجاری و غیر تجاری گفت: یکی از کار‌های مفیدی که کشور را به شفافیت مالی بیشتری خواهد رساند، دریافت مالیات به خصوص از حساب‌هایی است که گردش مالی بالایی دارند، زیرا در اقتصاد بسیار کمک کننده خواهد بود. البته باید درنظر داشت، شفاف‌سازی اقتصادی تنها با تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری محقق نخواهد شد، باید سیستم به شکلی تعبیه شود که بتواند در تنظیم‌گری اقتصادی تاثیر گذارد. وی در ادامه بیان کرد: تاثیرگذاری بیشتر این مسئله در شرایطی خواهد بود که مبلغی تعیین کنند و تراکنش بیشتر از آن تجاری اعلام شود، البته این موضوع نیاز به روزآمد کردن سیستم سازمان مالیاتی دارد تا بتواند به خوبی از آن بهره‌برداری کرده و پدرخوانده‌های زیرزمینی را ردیابی کند. این کارشناس امور مالیاتی در این خصوص اظهار داشت: مالیات تفکیک حساب‌های شخصی و غیرشخصی نیاز به زیرساخت دارد که در صورت انجام این کار در جلوگیری از فرار مالیاتی بسیار موثر واقع خواهد شود، منتها برای انجام این کار باید آموزش مورد توجه قرار گیرد. قانون هر اندازه که خوب و مفید هم باشد، بدون انجام اطلاع‌رسانی نتیجه مورد نظر را به دست نمی‌آورد، چنانچه در این زمینه آموزش و اطلاع‌رسانی ملاک عمل قرار گیرد حتی در قاچاق کالا هم می‌تواند موثر واقع شود.
وحید عزیزی، کارشناس امور مالیاتی نیز در این رابطه به خیرنگار ایبِنا گفت: گام بعدی نظارت دستگاه‌های حاکمیتی بر جریانات مالی و تبادلات ریالی در کشور بعد از ساماندهی دستگاه‌های پرداخت که با همکاری بانک مرکزی در حال انجام است، تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی خواهد بود. وی در ادامه اضافه کرد: بخشی از حساب‌هایی که برای کسب و کار و مباحث اقتصادی فارغ از فعل وانفعالات روزمره به کار گرفته می‌شود، به عنوان حساب تجاری اعلام شده که متصل به درگاه پرداخت هستند و قسمت دیگر آن هم در آینده اعلام خواهد شد. بعد از شروع این فرایند حساب‌های شخصی که رفتار مشکوک به تجاری دارد از جمله اینکه گردش یا تعداد واریزی بالایی دارد، حساب تجاری تلقی خواهد شد و باید مطابق با قوانین مالیاتی رفتار کنند. این کارشناس امور مالیاتی در این رابطه اظهار داشت: حرکت فوق بر شفافیت مالیاتی بسیارتاثیر خواهد بود و یکی از مهم‌ترین گام‌هایی است که برای اصلاح نظام مالیاتی و حتی پولی کشور در حال انجام است. به نظر می‌رسد با این حرکت فرار‌های مالیاتی نیز رو به کاهش گذارد و برای بهبود اقتصاد کشور اثربخش باشد. همچنین یک کارشناس اقتصادی گفت: سامانه مودیان مالیاتی از نیازهای اساسی نظام اقتصادی کشور است که از فرار دانه‌درشت‌های مالیاتی جلوگیری می‌کند. ناصر ذاکری با اشاره به راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی اظهار کرد: تقویت نظام مالیاتی ضروری است و به هر میزانی که جامعه آماری و داده‌های اطلاعاتی در حوزه مالیاتی بیشتر شود، به همان اندازه ضعف‌ها و کاستی‌ها و خلأها در حوزه مالیات‌ستانی برطرف می‌شود. او افزود: از طرفی اگر این مشکلات برطرف نشود، مالیات‌ستانی به چالشی بزرگ و معضلی اساسی برای دولت سیزدهم تبدیل می‌شود و دردسرهای زیادی را ایجاد خواهد کرد. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: سامانه مودیان مالیاتی از نیازهای اساسی دولت و کشور به ویژه در شرایط کنونی اقتصادی است و به طور قطع این سامانه به میزان قابل‌توجهی جلوی فرار مالیاتی را خواهد گرفت. ذاکری بر ضرورت حمایت از تولید در عین توجه به شفاف‌سازی مالیاتی تاکید کرد و افزود: بین نظام تولید و نظام مالیاتی رابطه‌ای دوسویه وجود دارد که اگر به آن بیشتر توجه شود، بخشی از فشارهای مالیاتی که بر فعالان بازار و کسبه وارد می‌شود، کاسته خواهد شد. این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مردم به نظام مالیاتی خیلی اعتماد ندارند و باید برای افزایش اعتماد و از بین بردن فضای بی‌اعتمادی تمام تلاش خود را به کار بگیریم، متذکر شد: یکپارچه‌سازی سامانه‌ها بهبود فضای کسب‌و‌کار و از بین بردن تردیدها و شبهات مربوط به حوزه مالیات‌ستانی می‌تواند فضای کسب‌و‌کار را توسعه دهد و رغبت مردم برای پرداخت مالیات را تقویت کند. ذاکری در خصوص نقش سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی در شفاف‌سازی مالیات توضیح داد: شفاف‌سازی نظام مالیاتی با یکپارچه‌سازی سامانه‌ها ممکن خواهد شد. در واقع نظام مالیاتی کشور نیازمند شفافیت است و به دلیل نبود سامانه یکپارچه و داده‌های کامل اطلاعاتی، نظام مالیاتی کشور با مشکلات بسیاری روبه‌روست و این موضوع ماموران مالیاتی را با مشکل مواجه کرده است.

سرمقاله

ابراهیم جمیلی
عضو اتاق بازرگانی ایران

ایران یکی از 5 کشوری است که دارای تنوع زیاد ماده معدنی است و ما چیزی حدود 67 ماده معدنی در کشور داریم که معدن آن پیدا شده و استخراج و فرآوری اقتصادی آن صورت می‌گیرد. اگر توافق صورت گیرد، رقابت صورت می‌گیرد که ما شاید توان رقابت نداشته باشیم. در صورت رخ دادن این اتفاق، راه سرمایه گذاری خارجی باز می‌شود که البته وابسته به اصولی رفتار کردن ما است و رفتارهای برجام اول را نباید تکرار کنیم که بنوعی سردرگم بودیم. فرصت فعال سازی معادن کشور در صورت انجام رفتار اصولی، به صورت صحیح در جامعه جهانی مطرح شود و باید نسبت به جذب سرمایه گذاری خارجی، اقدامات صحیحی انجام دهیم زیرا این نوع سرمایه گذاری نیاز به تخصص داشته و نباید با اصول و قوانین بین المللی و قوانین ما، در تعارض باشد. ما لازم است بدانیم که سرمایه گذاران قصد معطل کردن معادن را نداشته و باید تکنولوژی موردنظر را داشته باشند، در تامین ماشین آلات یاری برسانند. از سویی ما نیز باید بتوانیم در بازارهای جهانی با قیمت جهانی محصولات را عرضه کنیم و توانایی آن را داشته باشیم که سهم خود را در بازارهای جهانی احیا کنیم که تمام این‌ها مزایایی است برجام می‌تواند به همراه داشته باشد. از سوی دیگر با حضور شرکت‌های دیگر و شکل گرفتن رقابت، ما باید از نظر کیفیت و قیمت تمام شده، توانایی رقابت با شرکت‌های بزرگ را داشته باشیم که البته این موضوع دشوار است و باید مراقب بود که شرکت‌های بزرگ نتوانند به راحتی بازارهای ما را بگیرند و در قرارداد بستن، باید به مسائل حقوقی و داوری اتاق بازرگانی به عنوان حکم توجه داشت. ما نباید زیر بار این برویم که اگر دچار اختلافی ( با طرف خارجی) شدیم، رسیدگی به دادگاه‌های خارج از کشور موکول شود زیرا در آن جا احتمال باخت ما بسیار زیاد است. ما باید در کنار استفاده از ماشین آلات خارجی، تکنولوژی‌های خارجی را هم بگیریم و آن هایی را که امکان ساخت‌شان در ایران وجود دارد را در قرارداد ذکر کنیم که این دسته، حتما در کشورمان ساخته شود. آموزش نیروی انسان در زمینه بهره برداری و ساخت را نیز باید در قراردادها بیاوریم. آن ها در تمام دنیا حضور دارند و فقط به ایران نیامده‌اند. چینی‌ها به دنبال فعالیت جهانی بوده و برنامه بسیار بلندمدتی دارند. حضور آن‌ها برای کمک به ما بد نیست اما بستگی دارد که کدام گروه از چینی‌ها قصد آمدن به کشور را دارند؛ آن‌هایی که قدرتمند هستند و صاحب تکنولوژی هستند یا آن‌هایی که کالای فیک تولید می‌کنند و به عقیده من، در حال حاضر اگر ما بتوانیم گروه اول را جذب کنیم، بسیار مناسب است زیرا چینی‌ها در اروپا و آمریکا هم سرمایه‌گذاری دارند و باید به کارنامه آن‌ها نگاه کرد؛ به عنوان مثال باید توجه کرد که تکنولوژی آن‌ها با محیط زیست ساز گار باشد. معادن بزرگ ما عمدتا دولتی و شبه دولتی هستند و معادن متوسط و کوچک به بخش خصوصی تعلق دارند و این یکی از ایراداتی است که در کشور ما وجود دارد و ما باید تلاش کنیم که با انجام اکتشافات صحیح، معادن بزرگ کشف کنیم که این موضوع نیازمند تعریف برنامه بلندمدت است زیرا در دنیا اصولا اکتشافات را دولت‌ها انجام می‌دهند و در کشور ما به دلیل نبود بودجه کافی و حضور نداشتن این موضوع ( اکتشاف معدن) در اولویت‌های دولت‌ها نیست. اکتشافات ما عمدتا سطحی است و این سبب کوچک ماندن معادن ما شد و اگر توانایی اکنتشافات عمیق را داشته باشیم، به آینده معادن می‌توانیم امیدوار شویم.کار در معدن در دنیا آسان نبوده و از صنایع سخت و زیان آور محسوب می‌شود و باید تلاش کرد با تکنولوژی روز، این دشواری را کاهش داده و معادن را هوشمندسازی و مکانیزه کنیم. استفاده از هوش مصنوعی و ربات‌ها و علم ماهواره در معادن برای اکتشاف و استخراج به بهبود وضعیت کمک می‌کند.

یادداشت

شهباز حسن پور بیگلری
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

به واسطه گسترش روابط دولت سیزدهم با کشور‌های مختلف شاهد افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی صادرات به کشور‌های مختلف هستیم. سفر‌های استانی رئیس جمهور و هیات همراه به استان‌های مختلف در یک سال گذشته موجب افزایش اعتماد عمومی به مسئولان شد که استقرار مقامات اجرایی در هفته دولت در استان‌های مختلف برای پیگیری مشکلات مردم نیز موجب افزایش امید در میان مردم می‌شود. ما در دولت سیزدهم شاهد افزایش و گسترش روابط دولت با کشور‌های مختلف هستیم که در سایه این گسترش روابط، صادرات محصولات ما نیز افزایش قابل توجهی داشته است. ما در یک سال گذشته شاهد افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی صادرات محصولات مختلف به خارج از کشورو افزایش تراز تجاری هستیم که امیدواریم این سیر صعودی در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا کند.
علاوه بر این در حوزه نفت قرارداد‌های خوبی برای استخراج نفت میادین مختلف و ساخت پتروپالایشگاه‌ها از سوی وزارت نفت امضا شده که این اقدام ما را از خام فروشی به سمت فروش فراورده‌ها و محصول نهایی نفت سوق داده است. در حوزه کشاورزی ما شاهد افزایش تولید محصولات هستیم به گونه‌ای که در سال گذشته میزان گندم خریداری شده از کشاورزان با قیمت خرید تضمینی به میزان ۵ میلیون تن بوده که این میزان در سال جدید و تا پایان مردادماه به ۷.۵ میلیون تن رسیده است.
در تولید ذرت و جو و ... شاهد افزایش تولید هستیم و این افزایش تولید در حالی است که استان‌های مختلف خشکسالی چند ساله و سرمازدگی و سیل را هم تجربه کرده‌اند. لازم است تا به منظور تولید هرچه بیشتر محصولات کشاورزی، دولت حمایت‌های ویژه‌ای را به دلیل سرمازدگی‌ها سیل‌ها و خشکسالی‌ها از کشاورزان به عمل آورد.

«تجارت» بررسی کرد

گروه انرژی: خانوارهای اروپایی زمستان امسال از حداقل ۳۷۶ میلیارد یورو (۳۷۵ میلیارد دلار) کمک دولتی در برابر قبض‌های سنگین نیرو بهره مند می‌شوند، اما همچنان این احتمال وجود دارد که هزینه مذکور، کافی نباشد. به گزارش «تجارت»، راه‌کارهای مختلف در برابر کاهش عرضه گاز طبیعی از سوی روسیه، ممکن است علاج‌های موقتی باشند زیرا قیمت عمده فروشی همچنان بسیار بالاتر از میانگین تاریخی می‌ماند. طبق برآورد شرکت مشاوره VaasaETT، در اوت، میانگین قیمت عرضه شده به مشتریان داخلی در بزرگترین کشورهای اروپایی، برای برق ۶۷ درصد و برای گاز ۱۱۴ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود. فیلیپ لوئیس، مدیرعامل این شرکت فنلاندی می‌گوید: اگر نمی‌توانید قیمت عمده فروشی را کنترل کنید، تنها کاری که از دستان برمی‌آید، دادن پول است. تنها کاری که مصرف‌کنندگان می‌توانند واقعا انجام دهند، صرفه‌جویی در انرژی است.زمستان امسال در کل اروپا سخت خواهد بود. انگلیس که بالاترین هزینه‌های برق را در اروپا دارد، زمستان امسال شاهد صعود ۱۷۸ درصدی قبوض خواهد بود. هلند که بالاترین تعرفه گاز را دارد، هم شاهد افزایش سه رقمی هزینه‌های بوده است. بر اساس تصمیمات اعلام شده و آمار اندیشکده بروژل، مجموع هزینه دولت‌های اروپایی به حدود ۴۰۰ میلیارد دلار نزدیک شده است. اگر مداخله در بازار اتحادیه اروپا برای دولت‌ها، درآمد زیادی به همراه داشته باشد، این هزینه احتمالا افزایش پیدا می‌کند. پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی به بررسی تدابیر پیش بینی شده در کشورهای اروپایی پرداخته است:

انگلیس
اکثر خانوارها با توجه به افزایش سقف تعرفه برق، از اول اکتبر شاهد سه برابر شدن قیمت برق در مقایسه با زمستان سال گذشته خواهند بود. شرکت‌های برق خصوصی هستند و حدود ۳۰ شرکت پس از این که قیمت عمده فروشی بالاتر از سقف تعرفه قبلی رگولاتور انگلیس شد، ورشکسته شدند. دولت ۴۰۰ پوند (۴۶۱ دلار) برای قبوض خانوار پرداخت می‌کنند و حمایت بیشتر برای اقشار ضعیف را وعده داده است اما لیز تراس، نخست وزیر جدید انگلیس، تحت فشار قرار دارد تا اقدامات بیشتری انجام دهد. نخست وزیر جدید انگلیس با تدابیری که حداکثر ۱۰۰ میلیارد پوند (۱۱۵ میلیارد دلار) هزینه برمی‌دارند، افزایش قبوض انرژی مصرف کنندگان را برای مدت دو سال محدود کرد.
آلمان
در آلمان که در مرکز بحران انرژی اروپا قرار گرفته، خانوارها افزایش ۱۸۵ درصدی قبوض اوت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را تجربه کردند. دولت پس از سه برابر کردن بسته کمکی در چهارم سپتامبر، ۹۵ میلیارد یورو کمک فراهم می‌کند. تدابیر، شامل محدود کردن و توزیع مجدد سود شرکت‌های انرژی، پرداخت پول بیشتر به خانواده‌ها، سالمندان و بیکارها و اقداماتی برای محدود کردن روند افزایش قیمت‌هاست.

فرانسه
دولت فرانسه افزایش قیمت برق برای خانوارها را که برای گرمایش بیشتر برق مصرف می‌کنند نه گاز، فریز و محدود کرده است. قیمت گاز تنظیم شده که از سوی شرکت اِنژی عرضه می‌شود، در اکتبر سال ۲۰۲۱، فریز و با یارانه‌های دولتی تامین شد در غیر این صورت قیمت‌ها دو برابر می‌شدند. سقف چهار درصدی در فوریه برای افزایش قیمت برق برای خانوارها و کسب و کارهای کوچک از سوی شرکت برق فرانسه تعیین شد. برق حدود سه چهارم شهروندان فرانسه توسط شرکت برق فرانسه و اِنژی تامین می‌شود.

ایتالیا
یک خانوار معمولی با افزایش ۹۱ درصدی قیمت برق و افزایش ۷۱ درصدی قیمت گاز در سال مالی منتهی به اکتبر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، روبروست. هیچ محدودیتی روی قبوض تامین‌کنندگان که بسیاری از آنها در ماه‌های اخیر دچار فروپاشی شده‌اند، وجود ندارد. هزینه‌های انرژی، مسئله اصلی در انتخابات ۲۵ سپتامبر خواهد بود. دولت ماریو دراگی تا آوریل، تغییر شرایط قرارداد بعضی از مشتریان را ممنوع کرده است.

هلند
گفته می‌شود دولت هلند سرگرم کار روی طرحی برای کسب حداکثر ۱۶ میلیارد یورو و کاستن از فشار بر شهروندان است. هیچ سقفی روی قبوض خانوار وجود ندارد و حدود ۹۰ درصد از مشتریان، قراردادهای مختلفی دارند و شرکت‌های تامین نیرو، خصوصی هستند. طبق گزارش روزنامه هلندی ان آر سی، یک قرارداد یک ساله استاندارد شرکت Essent NV و Vattenfall AB، از ۲۰۰۰ یورو در سال گذشته، به ۵۰۰۰ یورو در اوت صعود کرد. برنامه دولت، حداقل دستمزد را به میزان ۱۰ درصد افزایش داده، مالیات نیرو را کاهش داده، یارانه‌هایی را برای خانوارهای کم درآمد اختصاص داده و مالیات بر درآمد اضافی استخراج کنندگان سوختهای فسیلی، وضع می‌کند.

«تجارت» اختلالات جدید در پروژه مسکن‌سازی را بررسی کرد

گروه راه و مسکن: رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: در هر مرحله از فراخوان واریز وجه توسط متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن با ریزش افراد بیشتری مواجه می‌شویم که پیشنهاد می‌دهیم وزارت راه و شهرسازی برخی شروط پنج‌گانه را حذف کند تا افراد غیر واجد شرایطی که توانایی مالی دارند بتوانند ثبت نام کنند و پروژه‌ها دچار رکود نشود. ایرج رهبر اظهار کرد: به تدریج مشکلاتی درخصوص منابع مالی، آورده متقاضیان و هزینه‌های ساخت در طرح نهضت ملی مسکن به وجود آمده که پروژه‌ها را دچار اختلال کرده است. امیدواریم با تغییر معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و آمدن آقای هادی عباسی این موانع رفع شود. با توجه به آخرین قیمت هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن که چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده، اگر بعضی واحدها با همین نرخ به دست متقاضیان برسد قیمت یک واحد ۶۰ متری این پروژه ۲۸۲ میلیون تومان خواهد بود؛ البته برخی سازندگان مدعی هستند که به دلیل رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی قیمت هر متر به حدود ۸ میلیون تومان رسیده که در آن صورت نیز یک آپارتمان ۶۰ متری نهضت مسکن ۴۸۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت که بخش قابل توجهی از آن وام بانکی است. متوسط قیمت یک آپارتمان ۵۰ متری در بازار مسکن شهر تهران بر اساس اعلام مرکز آمار در تیرماه امسال به ۲ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان رسیده و این در حالی است که قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن با نرخ اعلامی دولت یعنی متری ۴.۷ میلیون تومان ۲۸۲ میلیون و با قیمت متری ۸ میلیون تومان مدنظر سازندگان ۴۸۰ میلیون تومان قیمت دارد که حدود یک پنجم نرخ‌های بازار مسکن پایتخت است. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در مرحله اول طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید ساخت ۱۰۰ هزار واحد را آغاز کردیم که بخشی از آن فعال‌سازی مسکن مهر نیمه کاره به عنوان سرمایه‌های ملی است؛ بسته ۱۰۰ هزار واحدی دوم را نیز تا پایان شهریورماه آغاز می‌کنیم. علیرضا جعفری اظهار کرد: برای آغاز عملیات اجرایی مرحله‌ی دوم بسته‌ی ۱۰۰ هزار واحدی طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید جلسات کارشناسی برگزار شده است. برنامه ما این است که بتوانیم در هر فصل کلنگ‌زنی ۱۰۰ هزار واحد را انجام دهیم. وی خاطرنشان کرد: ۱۰۰ هزار واحد اولیه در فصل بهار شروع شد که الحمدالله کارهای آن پیش می‌رود و در بحث آماده‌سازی زمین بالای ۵۵ درصد پیشرفت دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در خصوص عملیات اجرایی ۱۰۰ هزار واحد اولیه طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید دو رویکرد را دنبال می‌کنیم افزود: یک نگاه مربوط به تکمیل پروژه‌های مسکن مهر فاقد متقاضی است که عمدتا در شهرهای جنوبی قرار دارد. اینها نیمه کاره بودند که آنها را فعال کردیم. جعفری تاکید کرد: بر اساس متقاضیانی که در نهضت ملی ثبت نام کردند، واحدهای مسکن مهر را به عنوان سرمایه‌های ملی، بهینه سازی و بهره برداری می‌کنیم. در این زمینه بازطراحی، مقاوم‌سازی و فعالیت عمرانی انجام می‌شود. در این بخش بیش از ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داریم. وی هم‌چنین با اشاره به پروژه‌های جدید طرح نهضت ملی مسکن گفت: مشخصا پروژه‌هایی که تازه شروع کرده‌ایم و از روی خاک آغاز شده با ظرفیت ۱۰۰ هزار واحد است که در گام اول جلو می‌رویم. در مدت اخیر باید بستر و زمینه شامل طرح و نقشه‌ها و پروانه‌ها را دنبال می‌کردیم. در این بخش طی سه ماه گذشته حدود ۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم که به مرحله فونداسیون و اجرای ستون‌های طبقات اول رسیده است.

رسیدن ۴۳۰ هزار واحد به مرحله‌ی فونداسیون
پروژه نهضت ملی مسکن که هدف‌گذاری آن احداث چهار میلیون واحد طی چهار سال است با تامین زمین برای حدود ۱.۵ میلیون واحد و رسیدن ۴۳۰ هزار واحد به مرحله‌ی فونداسیون در کل کشور جریان دارد. البته طبیعتا پروژه‌ای به ابعاد چهار میلیون واحد دارای چالش‌هایی است. وزیر راه و شهرسازی بخشی از این چالش‌ها را عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات می‌داند. از آن طرف سازندگان می‌گویند که تورم مصالح ساختمانی و پرداخت نکردن آورده توسط برخی متقاضیان، پروژه‌ها را دچار مشکل کرده است. انبوه‌سازان، عزم دولت برای اجرای یک پروژه چهار میلیون واحدی در بخش مسکن را تحسین می‌کنند. اما هنوز به یک تفاهم مشترک با وزارت راه و شهرسازی نرسیده‌اند. مهم‌ترین اختلاف نظر بین بخش خصوصی و دولت، اختلاف بر سر قیمت تمام شده است. وی افزود: معتقدم وزارت راه و شهرسازی با روشی که پیش از این دنبال می‌کرد به دشواری میتواند طرح نهضت ملی مسکن را به سرانجام برساند. هنوز متمم تسهیلات به دست سازندگان نرسیده است. سقف وام در استان تهران ۴۵۰ میلیون تومان شده اما در بسیاری شهرها از جمله شهریار، رباط کریم، اسلامشهر، ورامین و قرچک بیش از ۳۰۰ میلیون تومان توسط بانک‌ها پرداخت نمی‌شود. متقاضیان نیز در هر مرحله که باید پول پرداخت کنند دچار ریزش می‌شوند. با این اوضاع سرمایه‌ی سازندگان بلوکه شده و برنامه‌ای برای استفاده از آن وجود ندارد. رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران تاکید کرد: مساله‌ی دیگر، کارشناسی واقعی قیمت واحدها با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد است. فرآیند کارشناسی نادرست بوده و نرخ تعدیل با فاصله‌ی زمانی زیاد اعلام می‌شود. در حال حاضر هزینه ساخت هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن به ۸ تا ۱۰ میلیون تومان رسیده اما قیمت اعلامی دولت ۴.۷ میلیون تومان است. رهبر اظهار کرد: به دلیل عدم توانایی متقاضیان واقعی در پرداخت آورده، پیشنهاد دادیم برخی شروط پنج‌گانه برداشته شود. یعنی می‌توان از متقاضیان غیر واجد شرایط استفاده کرد تا پروژه‌ها دچار وقفه نشود. برای این افراد می‌توان قیمت زمین را بر اساس کارشناسی، محاسبه و دریافت کرد. سهم واحدی که به خریدار شریک تعلق می‌گیرد به صورت کارشناسی فروخته شود. وی با بیان این‌که تسهیلات بانکی به تدریج دارد تمام می‌شود افزود: با منابع بانکی و آورده متقاضیان دیگر کارها پیش نمی‌رود. انبوه‌سازان پیشنهاد داده‌اند از منابع خود برای اجرای طرح استفاده کنند. این پیشنهادات که با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته را به وزارت راه و شهرسازی ارایه می‌دهیم. رهبر هم‌چنین با اشاره به انتخابات هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در روز ۳۱ مردادماه اظهار کرد: امروز انتخابات هیات رییسه انجمن برگزار شد که طی آن بنده ایرج رهبر به عنوان رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران انتخاب شدم. سایر اعضای هیات رییسه نیز آقایان سعید آسویار به عنوان نایب رییس، رامین گوران دبیر و اکبر شفیعی به عنوان خزانه‌دار انتخاب شدند. از آن طرف وزارت راه و شهرسازی و سازندگان نسبت به سیستم بانکی گله‌مند هستند. بانک‌ها موظفند طبق قانون ۲۰ درصد از تسهیلات سالیانه خود را به بخش مسکن اختصاص دهند اما در سال‌های اخیر حدود ۵ درصد این تکلیف محقق شد. به نظر می‌رسد در هنوز بر پاشنه‌ی قبل می‌چرخد.

«تجارت» بررسی کرد

گروه صنعت و تجارت: لاستیک به عنوان یک کالای راهبردی است که مواد اولیه آن از قبیل نخ تایر، پلی استر و دوده به ترتیب در هفت ماه امسال ۱۵۲، ۶۹ و ۱۳۰ درصد رشد قیمت داشت. متقاعد کردن دستگاه‌های نظارت‌کننده برای افزایش قیمت‌های فروش تایر و پیشگیری از ضرر و زیان کارخانه‌های تایرسازی با توجه به روند افزایش قیمت مواد اولیه، از دیگر پیگیری‌های مستمر، بااهمیت و پرچالش انجمن صنفی در سال‌جاری بوده است. به گزارش «تجارت»، در نهایت پس از گذشت یک پروسه زمانی حداقل ۸ ماهه، تایرهای رادیال ۲۰ درصد و تایرهای بایاس ۳۲ درصد افزایش قیمت پیدا کردند. به گفته کارشناسان، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های صنعت تایر در سال‌جاری، آشفتگی‌های بازار ارز و عدم ثبات بازارهای اقتصادی بود. عدم دریافت به موقع مواد و تجهیزات سفارش شده، کاهش مواد اولیه در انبارها، آغاز دور جدید تحریم‌های اقتصادی و سر باز زدن بسیاری از بانک‌های خارجی برای همکاری با ایران که موجب شد مواقعی تولید محصول متوقف شود، همه بحران‌هایی بودند که سبب بروز چالش برای صنعت تایر ایران شد. لاستیک به عنوان یک کالای راهبردی است که مواد اولیه آن از قبیل نخ تایر، پلی استر و دوده به ترتیب در هفت ماه امسال ۱۵۲، ۶۹ و ۱۳۰ درصد رشد قیمت داشت. متقاعد کردن دستگاه‌های نظارت‌کننده برای افزایش قیمت‌های فروش تایر و پیشگیری از ضرر و زیان کارخانه‌های تایرسازی با توجه به روند افزایش قیمت مواد اولیه، از دیگر پیگیری‌های مستمر، بااهمیت و پرچالش انجمن صنفی در سال‌جاری بوده است. در نهایت پس از گذشت یک پروسه زمانی حداقل ۸ ماهه، تایرهای رادیال ۲۰ درصد و تایرهای بایاس ۳۲ درصد افزایش قیمت پیدا کردند. آمار ارائه شده توسط تولیدکنندگان بزرگ تایر، از تولید قریب به ۱۱۸ هزار تن از انواع تایرها معادل بیش از ۱۸.۵میلیون حلقه در پنج ماهه امسال حکایت دارد که رشد یک درصدی به لحاظ وزنی و رشد دو درصدی به لحاظ تعداد این کالا را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. تولید انواع تایر خودرو کشور نیز در مدت مذکور به عدد ۱۰۶ هزار و ۶۸۷ تن معادل بالغ بر ۱۰ میلیون حلقه رسیده است. در حالیکه آمار تولید تایر توسط تایرسازان بزرگ در مجموع سال گذشته روند نزولی داشت، این جهتِ تولید در سال جاری تغییر کرده و مجدد به مدار صعودی خود بازگشته است. بر اساس گزارش عملکرد تایرسازان بزرگ کشور طی پنج ماهه امسال، در مجموع ۱۱۷ هزار و ۹۱۱ تن تایر(کل تایر تولیدی کشور) معادل ۱۸ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۱۳۶ حلقه تولید شده است. میزان تولید تایر در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته برابر ۱۱۶ هزار و ۸۶۲ تن (معادل ۱۸ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۴۰۰ حلقه) ثبت شده است؛ بر این اساس مجمموع تولید تایر کشور در مدت مذکور سال جاری به لحاظ وزنی یک درصد و از منظر تعداد حلقه‌ها دو درصد رشد داشته است. از این میزان تایر تولیدی، ۱۰۶ هزار و ۶۸۷ تن تایر انواع خودرو معادل ۱۰ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۶۵۲ تن در مجموع پنج ماهه امسال تولید شده که نسبت به ۱۰۶ هزار و ۲۴۲ تن (۹ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۹۳۸ حلقه) تولیدی در مجموع پنج ماهه ۱۴۰۰ به لحاظ وزنی تغییر چندانی نداشته، اما به لحاظ تعداد سه درصد بیشتر شده است. طبق آمار، بیشترین و تنها رشد تولید که سبب توازن رشد کلی شده است، مربوط به رشد تولید تایر خودروهای سواری است. از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه، ۶۶ هزار و ۳۰۰ تن تایر خودرو سواری معادل هشت میلیون و ۹۲۷ هزار و ۵۴۱ حلقه تولید شده که به لحاظ وزنی هشت درصد و به لحاظ تعداد پنج درصد بیش از آمار تولیدی پنج ماهه سال گذشته است.
در پنج ماهه ۱۴۰۰ قریب به ۶۱ هزار و ۲۹۲ تن معادل هشت میلیون و ۵۰۹ هزار و ۶۸۵ حلقه تایر خودرو سواری در کشور به تولید رسیده بود. در مقابل تولید تایر وانتی در این مقایسه آماری، هشت درصد کمتر شده است. تولید این تایرها از ۱۰ هزار و ۹۵۹ تن (۷۰۹ هزار و ۱۷۹ حلقه) در مجموع پنج ماه نخست سال گذشته به ۱۰ هزار و ۸۸ تن (۶۳۸ هزار و ۴۶۷ حلقه) در پنج ماهه امسال رسیده است. در پنج ماهه امسال از نظر وزنی هشت درصد و تعدادی ۱۰ درصد نسبت به مجموع تولید تایرهای باری و اتوبوسی در مدت مشابه سال، ۲۰ هزار و ۹۳۲ تن تایر در داخل کشور تولید شده است که برابر ۳۱۴ هزار و ۶۱ است. در مجموع پنج ماهه سال گذشته، ۲۲ هزار و ۷۵۳ تن برابر ۳۵۰ هزار و ۸۱۰ حلقه تولید این نوع تایر به ثبت رسیده بود. بیشترین افت تولید تایرها در این مقایسه میزان تولید را تایرهای کشاورزی و سپس تایرهای راه‌سازی و صنعتی به خود اختصاص داده‌اند. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان مرداد ماه به‌ترتیب ۷۶۴۵ تن (معادل ۲۱۶ هزار و ۷۲۳حلقه) تایر کشاورزی و ۱۷۲۲ تن (معادل ۱۴ هزار و ۸۶۰ حلقه) تایر راه‌سازی و صنعتی در کشور تولید شده که به ترتیب ۱۷ درصد تایرهای کشاورزی و ۱۴ درصد تایرهای راه‌سازی و صنعتی افت تولید را نسبت به میزان تولید در مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند. طبق آمار، تولید تایر دوچرخه و موتور در مدت مذکور سال جاری نسبت به آمار تولید در مدت مشابه سال ۱۴۰۰، تغییر چندانی نداشته است. در حالیکه در مجموع پنج ماهه سال گذشته ۶۸۳۸ تن (سه میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۳۱ حلقه) تایر دوچرخه و موتور در کشور تولید شد، این عدد در مجموع پنج ماهه امسال به ۷۶۱۷ تن (سه میلیون و ۲۷۰ هزار و ۵۰۶ حلقه) رسیده است. در نهایت در پنج ماهه ۱۴۰۱ با افت پنج درصدی وزنی، ۳۶۰۷ تن انواع تیوب تولید شده‌ که معادل پنج میلیون و ۲۴۷ هزار و ۹۷۸ حلقه ثبت شده است.
در مجموع پنج ماه سال گذشته ۳۷۸۲ تن تیوب معادل پنج میلیون و ۲۳۳ هزار و ۹۳۱ حلقه تیوب تولید شده بود. اما مدیرعامل پتروشیمی صدف با اعلام ۱۷/ ۷۰درصد پیشرفت طرح تولید لاستیک مصنوعی گفته است: با راه‌اندازی این مجتمع، ظرفیت تولید ESBR در کشور به بیش از سه برابر افزایش خواهد یافت. در بازدید علی عسکری مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و رشید قانعی مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی خلیج فارس، از بزرگ‌ترین طرح شرکت پترول در منطقه ویژه اقتصادی پارس، پتروشیمی صدف طرحی سودآور و با اهمیت ارزیابی شد و بر تسریع پیشرفت پروژه و رفع مشکلات آن تاکید شد.به گفته مجتبی فلاح خورسن، مدیرعامل پتروشیمی صدف، با راه‌اندازی این پروژه ملی، نقش کشور در حوزه تولید لاستیک مصنوعی در منطقه پررنگ‌تر می‌شود و از تبعیت کننده قیمت ESBR به تعیین کننده قیمت ارتقا می‌یابد.

گروه اجتماعی: سازمان زیباسازی شهر تهران با بکارگیری همه ظرفیت های علمی و دانشگاهی تخصصی پس از ۶۳ سال از زمان ساخت، مجسمه فردوسی را مرمت می کند. به گزارش ایسنا، رضا صیادی با اعلام این خبر، گفت: مجسمه فردوسی یکی از فاخرترین آثار هنری شهر تهران است که به دلیل اهمیت و ارزش معنوی آن در سطح ملی و بین المللی مورد توجه، رصد و بررسی مستمر سازمان زیباسازی به عنوان اولویت در حوزه نگهداشت برای بهسازی و مرمت قرار دارد.
وی ادامه داد: این مجسمه ارزشمند که از میراث فرهنگی شهر تهران شناخته می شود، ۶۳ سال پیش در سال ۱۳۳۸ توسط استاد ابوالحسن خان صدیقی در ایتالیا ساخته و به ایران منتقل شده و در طول شش دهه گذشته با توجه به شرایط آب و هوایی، آلودگی هوا و برخی صدمه های محیطی با آسیب جدی مواجه شده که در مقابل، متاسفانه نسبت با نگهداشت اصولی، بهسازی و مرمت تخصصی آن اقدام موثری انجام نشده است.
به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، این سازمان در دوره اخیر مدیریت شهری به حفظ و نگهداری آثار هنری شهر توجه جدی داشته و به همین منظور شورای هنری سازمان با بهره‌گیری از اساتید فرهیخته، صاحب‌نام و پیشکسوت این حوزه نظیر استاد ایرج محمدی و استاد طاهر شیخ الحکمایی موضوع مرمت مجسمه فردوسی را در دستور کار خود قرار داده است
. بر اساس گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، صیادی با اشاره به بازدیدهای مستمر تخصصی مدیران، کارشناسان و مشاوران علمی و هنری سازمان از وضعیت این اثر هنری طی یکسال گذشته، گفت: جلسات مشورتی و رایزنی با مراکز علمی و دانشگاهی داخلی و خارجی روند مرمت و بهسازی این اثر ارزشمند را طراحی و با استفاده از همه ظرفیت ها و تجارب بین المللی در این مسیر اقدامات عملیاتی موثری را اجرایی می‌کند.

گروه اجتماعی: نایب رئیس شورای شهر اعلام کرد که مدیریت شهری فعلی اسیر جریان‌های حاشیه ساز نمی شود. به گزارش ایسنا، پرویز سروری در جریان جلسه امروز شورای شهر تهران، با بیان این که روز گذشته بوستان بزرگ ایرانیان افتتاح شد، گفت: در ماههای گذشته از این بوستان بازدید کردم و تصور نمی کردیم که به این زودی این زمین بایر به بوستان تبدیل شود. اما اقدام جهادی و انقلابی شهرداری سبب شد که این بوستان بزرگ در منطقه محروم منطقه ۱۹ افتتاح شود که در فاز دوم نیز نمادهای اقوام ایرانی در آنجا نصب می شود.
وی با بیان این که این پارک بزرگ، صد در صد برای معلولان مناسب سازی شده گفت: از سمن های معلولان دعوت می‌کنم ضمن بازدید از این بوستان، نظرات خود را به ما بگویند تا در پروژه‌های بعدی از آن استفاده کنیم. سروری با بیان این که لوکوموتیو شهرداری روی ریل کارآمدی قرار گرفته، اظهار کرد: آنهایی که می گفتند عمر شهرداری یک ساله است، امروز شاهد افتتاح و کلنگ زنی های سریالی هستند و ما شاهد جیغ های بنفش و رنگارنگ آنها هستیم و جالب است افرادی که می گفتند این شهرداری یک ساله است امروز نمی توانند غضب و خشم خود را فرو بخورند. چرا که یک مدیریت جهادی و توانمند آمده است و حالا آنها در صدد حاشیه سازی هستند تا اقدامات دیده نشود اما همانطور که رئیس شورای شهر اعلام کرده مردم سره را از ناسره تشخیص خواهند داد .
وی بیان کرد: آنهایی که سوپر انقلابی بودند و تا بلندگو نداشتند می گفتند هر اقدامی که منجر به حمایت ضد انقلاب و رسانه های ضد انقلاب شود درست نیست. امروز خودشان در این رسانه ها بُلد شدند و افتخار می کنند، بروید بررسی و توبه کنید که شما امروز مطلع رسانه‌های ضد انقلاب شدید اما لوکوموتیو شهرداری روی ریل اقدامات است و اسیر این جریان سازی ها نمی شود.

گروه اقتصادی: روند نزولی دیروز هم در بازار سرمایه ادامه داشت، به طوری که همه شاخص‌های این بازار قرمز پوش بودند.
به گزارش ایسنا، شاخص کل بورس امروز با ۶۷۰۲ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با سقوطی ۲۵۴۵ واحدی به رقم ۴۰۳ هزار و ۲۴ واحد رسید. در این بازار ۲۶۵ هزار معامله به ارزش ۲۶ هزار و ۹۲۰ واحد انجام شد. صنایع پتروشیمی خلیج فارس، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و بانک ملت نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس هم با ۱۰۶ واحد کاهش رقم ۱۸ هزار و ۸۷۴ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۱۷۲ هزار معامله به ارزش ۸۰ هزار و ۲۰۳ میلیارد ریال انجام شد. سنگ آهن گهرزمین، پتروشیمی زاگرس، بهمن دیزل و بیمه پاسارگاد نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

گروه ورزشی: کارلوس کی‌روش اسامی ۲۴ بازیکن برای حضور در اردوی تیم ملی ایران را اعلام کرد. به گزارش ایسنا، کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال، اسامی بازیکنان شاغل در لیگ ایران را جهت شرکت در اردوی تدارکاتی تیم ملی فوتبال به شرح زیر اعلام کرد:
دروازه‌بانان: پیام نیازمند از سپاهان، حسین حسینی از استقلال و علیرضا بیرانوند از پرسپولیس. مدافعان: رامین رضاییان و امید نورافکن از سپاهان، مهدی شیری و عارف آغاسی از فولاد، صالح حردانی و ابوالفضل جلالی از استقلال، سامان فلاح از پیکان، آرمین سهرابیان از گل گهر، مرتضی پور علی گنجی از پرسپولیس.
هافبک‌ها: مهدی مهدی پور از استقلال، محمد کریمی و یاسین سلمانی از سپاهان، رضا اسدی از تراکتور، مهدی حسینی از مس رفسنجان، محمد خدابنده‌لو از گل گهر و میلاد سرلک از پرسپولیس.
مهاجم‌ها: محمد محبی و مهدی قایدی از استقلال، سعید صادقی، مهدی ترابی از پرسپولیس، شهریار مغانلو از سپاهان
بازیکنان فوق روز چهارشنبه ۲۳ شهریور ماه از ساعت ۱۲:۰۰ در هتل المپیک باید حضور داشته باشند. لیست بازیکنان لژیونر متعاقبا از طریق سایت رسمی فدراسیون فوتبال در موعد مقتضی اطلاع رسانی خواهد شد.

گروه فرهنگی: مهدی غبرایی معتقد است: دست مترجم برای ترجمه آثار خیلی باز نیست و تاجایی می‌تواند در متن تغییر ایجاد کند که در مضمون و منظور نویسنده دخالتی نکند. این مترجم در گفت‌وگو با ایسنا درباره ترجمه‌ها و شبه ترجمه‌ها و این‌که به نظر می‌رسد برخی از مترجمان قدیمی مطالبی را به رمان‌ها و داستان اضافه کرده‌اند، اظهار کرد: وقتی این موضوع مطرح می‌شود، برجسته‌ترین نامی که در این زمینه به ذهن می‌آید، شادروان ذبیح‌الله منصوری است. زنده یاد کریم امامی مقاله‌ای با عنوان «پدیده‌ای به نام ذبیح‌الله منصوری» درباره او نوشت و گفت منصوری فقط مترجم نبوده بلکه نویسنده‌ هم بوده است و استعداد خاصی در این زمینه داشته است. او با بیان این‌که شاید این استعداد متعلق به یک دوره خاص باشد، افزود: در ابتدای رو آوردن به ترجمه از منابع غربی و به‌خصوص داستان‌های ماجراجویانه، برخی که در مطبوعات هم قلم می‌زدند مانند حسینقلی مستعان و امیر عشیری و .. متن را می‌خواندند، اسم نویسنده را هم نمی‌بردند و به اسم خودشان داستان مفصلی می‌نوشتند و به شکل پاورقی منتشر می‌کردند اما امروزه با پیشرفت و گسترش زبان و با توجه به این‌که، یکی دو نسل برجسته از مترجمان بزرگ را پشت سر داریم، دیگر این کارها صلاح نیست، مگر این‌که نابغه‌ای در حد منصوری پیدا شود و بخواهد قصه‌پردازی کند. غبرایی با بیان این‌که ترجمه گذشته از فن، هنر هم هست خاطرنشان کرد: به نظرم یکی از بایدهای مترجم آثار ادبی این است که کتاب‌خوان باشد و زمانی که با زبانی آشنا شد، دست به ترجمه بزند زیرا خواندن کتاب، چگونه نوشتن را یاد می‌دهد. کلاس‌هایی که در این زمینه وجود دارد می‌تواند کمک‌کننده باشد اما استعداد و ذوق و شوق کسی که می‌خواهد ترجمه کند، اصل است. مترجم «سرزمین عجایب بیرحم و ته دنیا»، «زن در ریگ روان» و «شوهر دلخواه» با بیان این‌که در ترجمه دست مترجم تا حدی باز است، گفت: معمولا کتاب‌ها از زبان‌های اروپایی ترجمه می‌شوند و زبان فارسی در نحو، تفاوت‌های بارزی با زبان آن‌ها دارد، بنابراین اگر مترجم بخواهد عینا آن‌ها را منتقل کند، متن شلخته و بی‌معنایی از آب در می‌آید و نمی‌شود آن را درست و روان و شیوا خواند. البته نویسندگانی هم هستند که دشوار می‌نویسند و مترجم موظف است به آن دشوارنویسی پایبند باشد. دخالت مترجم در متن بسیار بسیار محدود است، مترجم حق ندارد چیزهایی از خودش اضافه کند و یا چیزهایی را که نویسنده آورده، حذف کند. ملاک کارم را چنین می‌گذارم و فکر می‌کنم بسیاری از مترجمان هم نسل من نیز کمابیش این نظر را داشته باشند. او با مقایسه «آزادی در ترجمه» با «آزادی‌های اجتماعی»، افزود: در تعریف آزادی اجتماعی آمده است «آزادی تا آنجایی اعتبار دارد که مخل آسایش دیگران نشود» درباره ترجمه آثار ادبی به‌خصوص رمان و داستان مترجم تا جایی آزاد است که در مضمون و منظور نویسنده دخالتی نکند، البته می‌شود با توجه به نحو و ساختار دستوری زبان مقصد، دخالت‌های جزئی‌ای ‌در لفظ داشت تا متن با ساختار زبانی کشور مقصد همخوانی پیدا کند و جملات و عبارات درست خوانده شود در عین حال مقصود نویسنده به درستی منتقل شود. مترجم «سیاهاب»، «سفر در اتاق نسخه‌برداری» و «آفتاب‌پرست‌ها» درباره واژه‌ها و اصطلاحاتی که معادل فارسی ندارند با بیان این‌که ترجمه ادبی با ترجمه متن‌های فلسفی و علوم اجتماعی فرق دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه‌ای که در ادبیات و بخصوص شعر داریم برای ترجمه‌ آثار ادبی از نظر واژگانی و امکانات زبانی چیزی کم و کسر نداریم، حتی شاید اضافه هم داشته باشیم. بنابراین می‌شود در برابر بسیاری از واژه‌ها و اصطلاحات جست‌وجو کرد و چیزهایی را در متون فارسی پیدا کرد و یا حتی ابداع کرد. در جاهایی خودم این کار را کرده‌ام مثلا اصطلاح «غمشادی». «غم و شادی» و «شادی و غم» را باهم نوشته‌اند اما من غمشادی را سرهم به کار بردم و در متن هم خوب نشست. او ادامه داد: با خواندن متون کلاسیک و متون معاصر (داستان و رمان از جمالزاده و هدایت تا کنون) می‌شود معادل‌هایی برای آن دسته از واژه‌ها و یا اصطلاحات پیدا کرد.