تاکید "مقتدی الصدر" بر لزوم احترام به زائران ایرانی

رهبر جریان الصدر عراق با انتشار بیانیه‌ای توئیتری درباره مراسم اربعین از همه عراقی‌ها خواست تا حرمت زوار غیرعراقی به ویژه ایرانی‌ها را حفظ کرده و برای برگزاری صحیح مراسم با نیروهای امنیتی همکاری داشته باشند. «مقتدی الصدر» رئیس جریان صدر عراق که طی روزهای گذشته بیانیه‌های متعددی درباره مراسم اربعین حسینی و لزوم احترام به زائران و دوری از فتنه منتشر کرده بود بار دیگر در صفحه توئیتری خود خطاب به همه عراقی‌ها و عاشقان و محبان امام حسین (ع) با اشاره به اینکه زائران اربعین برای زیارت کسی رهسپار کربلا شده‌اند که نماد عزت و مبارزه با ظلم و فساد بود توصیه‌هایی به عراقی‌ها کرد.مقتدی الصدر در صفحه توئیتری خود نوشت، همه دوستداران اصلاحات و کسانی که علیه ظلم و فساد انقلاب کرده‌اند باید به سمت قبله اصلاح امور (کربلا) و سرور و مولایمان امام حسین (ع) حرکت کنند، پس از همه انقلابیون می‌خواهیم که در این امر کوتاهی نکنند. اما چندین شرط برای این امر وجود دارد.مقتدی الصدر با بیان توصیه‌ها و شروط خود در این زمینه ابتدا از مردم عراق خواست تا از بالا بردن پرچم خاص متعلق به یک گروه یا یک طرف یا اردوگاه یا حزب و حتی طائفه‌ بپرهیزند؛ چرا که امام حسین (ع) امام دین اسلام و انسانیت و اصلاح بود.

 

اعزام زائران جدید طبق سهمیه انجام می‌شود

احمدی وحیدی با اشاره به ازدحام زائران در مرز شلمچه، گفت: زائران اتباع خارجی باید به تدریج و با توجه به هماهنگی صورت گرفته با دولت عراق به عتبات اعزام شوند.
وزیر کشور در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره آخرین وضعیت مرزها اظهار داشت: با توجه به بازدیدی که از مرز تمرچین داشتیم، شاهد بودیم که یک اتفاق خوبی در آنجا رخ داده و یک فضای معنوی بسیاری عالی در آنجا حاکم بود و اهالی اهل سنت در حال خدمت‌گزاری به زائران بودند و هیچ مشکلی هم در این مرز نداشتیم. وی افزود: این کاری بود که برای اولین بار با همت استاندار و از آن مهم‌تر همکاری اقلیم کردستان صورت گرفت و موجب شد شرایط خوبی در این مرز فراهم شود.
وزیر کشور درباره وضعیت خروج زائران از کشور خاطر نشان کرد: عزیمت به مرزها وضعیت متفاوتی دارد؛ در مرز تمرچین این آمادگی وجود دارد که حدود چند ده هزار زائر را به عراق راهی کنیم اما باید حساب شده و کنترل شده باشد.
وحیدی با بیان اینکه به موجب اعزام زائران از مرزها در حال حاضر روان است، گفت: مرز شلمچه با ازدحام مواجه است و زائران اتباع خارجی باید به تدریج و با توجه به هماهنگی صورت گرفته با دولت عراق به عتبات اعزام شوند.

حق عائله‌مندی فعلی مثل
شوخی و جسارت به اولاد است
سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از جوانی جمعیت و خانواده گفت: این عددهای خیلی کمی که به عنوان حق عائله مندی پرداخت می شود مثل شوخی می ماند و به نوعی جسارت به عائله و اولاد است؛ بنابراین در قانون حمایت از جوانی جمعیت و خانواده این مساله پیش بینی و دولت موظف شده به نحوی آن را تغییر دهد که رغبت و انگیزه لازم در مورد ازدواج جوانان را ایجاد کند. علی اصغر عنابستانی در گفت و گو با ایسنا در رابطه با پایین بودن حق عائله مندی به منظور تشویق جوانان به ازدواج با توجه به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، بیان کرد: در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ماده ای داریم که دولت را مکلف کردیم حق عائله مندی و حق اولاد را به عدد مناسبی افزایش دهد که اگر اشتباه نکنم تا دو برابر وضعیت فعلی است و بعد از تولد فرزند سوم نیز این مبلغ بیشتر می شود و مثلا اگر فرزند سوم به دنیا آمد مجدد این حق اولاد برای همه فرزندان افزایش بیشتری یابد که قانون اینگونه ای در قانون جوانی جمعیت داریم که البته دولت هنوز آن را اجرا نکرده است.وی با بیان اینکه برآوردم این است که دولت تاکنون حدود ۲۰ درصد از قانون را توانسته شروع به اجرا کند نه اینکه اجرا کند، تصریح کرد: دولت هنوز مابقی قانون را هنوز شروع به اجرا نکرده است، البته باید تا حدودی به دولت حق داد به این دلیل که قانون جنبه های مختلف حمایتی در نظر گرفته و اجرای خیلی از این موارد به زمینه سازی نیاز دارد.سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از جوانی جمعیت و خانواده مجلس یادآور شد: از سوی دیگر نباید به دولت حق داد، از این باب که قانون به محض ابلاغ باید اجرا شود و دولت وظیفه دارد که قانون را اجرا کند.عنابستانی با بیان اینکه به عنوان عضو و سخنگوی کمیسیون ویژه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به جد پیگیر این موضوع هستم، تاکید کرد: دولت باید این قانون را در همه جنبه های خودش اجرا کند که یکی از موارد هم همین افزایش حق عائله مندی است که ایراد درستی است و این موضوع در زمان بررسی قانون جوانی جمعیت مورد توجه قرار گرفت که بالاخره حق عائله مندی و حق اولاد باید عددی باشد که جوان را ترغیب به ازدواج و فرزندآوری کند.

وضعیت ایرانیان مصدوم
در حادثه قطار در کرواسی
سفارت جمهوری اسلامی ایران در کرواسی اعلام کرد: در برخورد دو قطار مسافری و باری در این کشور ۵ هم‌وطن ایرانی مصدوم شده و یک بانوی ایرانی نیز در بیمارستان بستری است. سفارت کشورمان در کرواسی در اطلاعیه ای اعلام کرد؛ در پی برخورد دو قطار مسافربری و باری در کرواسی، دست کم سه نفر کشته و ۱۱ نفر دیگر زخمی شدند که بنا بر اطلاعات دریافتی از منابع محلی تا کنون، پنج نفر از مصدومین این حادثه، از هموطنان ایرانی بوده اند.پلیس کرواسی اعلام کرد، این سانحه جمعه شب در نزدیکی شهر نووسکا در مرز کرواسی با صربستان رخ داده است. آندری پلنکوویچ نخست وزیر کرواسی با حضور در محل حادثه گفت: تاکنون هویت سه کشته شده مشخص شده و مجروحان حادثه در بیمارستان بستری شده‌اند که جراحت برخی از آنها جدی است.پلنکوویچ گفت، قطار مسافربری یک خط محلی دارای ۱۳ مسافر بود، اما در قطار باری فقط راننده لوکوموتیو حضور داشت.به گفته وی، شهروندان خارجی نیز در میان مجروحان وجود دارند.

سفر اسماعیل هنیه به مسکو
رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در رأس هیئتی بنا به درخواست وزارت خارجه روسیه عازم مسکو، پایتخت این کشور شد. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، طاهر النونو، مشاور رسانه‌ای اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس خاطرنشان کرد، این سفر که بنا به درخواست وزارت خارجه روسیه انجام شده چند روز طول خواهد کشید و هدف از انجام آن بررسی چشم اندازهای روابط دوجانبه میان فلسطین و روسیه است.طاهر النونو همچنین تصریح کرد، این سفر در شرایط بسیار حساس منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گرفته و قرار است تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای و پیامدهای آن بر مسأله فلسطین مورد بررسی قرار بگیرد.وی روابط با روسیه و مواضع این کشور در قبال فلسطین را ارج نهاد.قرار است اعضای هیئت جنبش حماس در جریان این سفر با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و شماری از مسئولان این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، موسی ابومرزوق و ماهر صلاح، از اعضای دفتر سیاسی این جنبش، هنیه را در این سفر همراهی می‌کنند.

فعالیت آخرین راکتور
در "زاپوریژیا" متوقف شد
اپراتور انرژی هسته‌ای اوکراین گفت، با اتصال مجدد نیروگاه زاپوریژیا به شبکه برق اوکراین، مهندسان توانستند آخرین راکتور فعال این نیروگاه را به منظور جلوگیری از یک فاجعه هسته‌ای، خاموش کنند. به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هفته گذشته در نتیجه درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین، این نیروگاه هسته‌ای که شامل شش راکتور است از شبکه اصلی برق اوکراین قطع شد و برای چندین روز در "حالت جزیره‌ای" کار می‌کرد و همچنین برای سیستم‌های خنک‌کننده ضروری خود تنها از راکتور باقی‌مانده برق تولید می‌کرد.اپراتور انرژی هسته‌ای اوکراین گفت که یکی از خطوط برق اواخر روز شنبه بازسازی شد؛ خطی که برای اپراتورهای نیروگاه این امکان را فراهم کرد تا آخرین راکتور را در زاپوریژیا متوقف کنند.این شرکت اوکراینی اعلام کرد که با قطع شدن مجدد برق بیرونی، خطر همچنان بالاست و در این شرایط این نیروگاه هسته‌ای مجبور خواهد شد تا ژنراتورهای دیزلی اضطراری را فعال کند تا بتواند راکتورها را خنک نگه‌دارد و از ذوب هسته‌ای جلوگیری کند.

مشاور تیم مذاکره کننده ایران: توافق هسته ای به تاخیر بیفتد مشکلات کشورهای اروپایی بیشتر خواهد شد

گروه سیاسی:مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی بی طرف نیستند بلکه هم پیمان آمریکا هستند تاکید کرد که هر چقدر توافق هسته ای به تاخیر بیفتد مشکلات کشورهای اروپایی نیز بیشتر خواهد شد. به گزارش تجارت، محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در گفت وگو با شبکه المیادین گفت: تروئیکای اروپا و واشنگتن می دانند که برنامه هسته ای ایران مسالمت آمیز است. ایران خواهان رسیدن به توافقی است که منافعش را حفظ کند.وی گفت که ما نمی‌توانیم به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اعتماد کنیم و سه کشور اروپایی بی طرف نیستند بلکه هم پیمان آمریکا هستند و نباید فریب پروپاگاندا را بخوریم.مرندی تاکید کرد: روشن است که تروئیکای اروپایی خواهان بسته شدن پرونده تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست. رئیس آژانس در صف اروپایی ها و آمریکایی‌هاست و از آن ها پیروی می کند.این تحلیلگر کشورمان در ادامه گفت: یک مسئول اروپایی در مذاکرات گفت که خواسته های ایران برحق است اما آمریکایی ها تعلل می کنند. ایران آماده امضای توافق است و بدانید که اروپایی ها با توجه به نیازشان به گاز، به توافق هسته‌ای بیشتر نیاز دارند. ایران نفت ‌و گاز خود را می فروشد و توان دستیابی به منابع مالی را دارد.وی خاطرنشان کرد: هر چقدر توافق به تاخیر بیفتد مشکلات اروپا که با نزدیک شدن فصل زمستان به گاز نیاز دارد، زیادتر خواهد شد.مرندی تاکید کرد که بایدن ضعیف است و قبل از انتخابات میان دوره ای از مشکلات داخلی و اقتصادی رنج می برد.مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در پایان گفت: ایرانی ها از اروپایی ها و آمریکایی ها انتظار دارند که موضع‌شان را تغییر دهند. اروپایی ها مشکلی با رسیدن به توافق ندارند اما مشکل اصلی بایدن ضعیف است.بر اساس این گزارش، فرانسه، آلمان و انگلیس(تروئیکای اروپا) در بیانیه‌ای از خواسته ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مبنی بر این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقاتش درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای را به پایان برساند، ابراز نارضایتی کرده و مدعی شدند، این خواسته مذاکرات را به خطر می‌اندازد.تروئیکای اروپایی در این بیانیه آورده‌اند: این خواسته آخر، تردیدهایی جدی درباره مقاصد و تعهدات ایران نسبت به نتیجه‌ موفقیت‌آمیز برجام ایجاد می‌کند. موضع ایران با تعهدات قانونی الزام‌آور ایران مغایرت دارد و چشم‌انداز احیای برجام را به خطر می‌اندازد.این ادعای طرف‌های اروپایی برجام در حالی است که پیشتر پرونده "منشا ذرات اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای" ایران در جریان امضای توافق برجام که به امضای سه کشور مذکور هم رسیده، بسته شده بود. آژانس اخیرا با تاثیر پذیرفتن از ادعاهای رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شده است که ایران هم‌چنان پاسخ‌های معتبری در رابطه با منشا ذرات اورانیوم کشف شده در سه سایت‌ هسته‌ای اعلام نشده، ارائه نکرده است.جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که این موضوع را نمی‌پذیرد که مسائل پادمانی که پیشتر پرونده آنها بسته شده بود، بار دیگر با بهانه‌های مختلف و تحت تاثیر القائات رژیم صهیونیستی مطرح شود و به عنوان دست‌آویزی سیاسی در تعاملات با ایران مورد استفاده قرار گیرد.

انتقاد روسیه از بیانیه تروئیکای اروپایی علیه ایران
نماینده روسیه در مذاکرات وین از بیانیه اخیر تروئیکای اروپا درباره مذاکرات احیای برجام انتقاد کرد. میخائیل اولیانوف در توییتی نوشت: (این اقدام سه کشور اروپایی) واقعا خیلی بی موقع بود. درست در زمان حساس مذاکرات وین و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.یائیر لاپید نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی در سفری یک روزه، امروز یکشنبه (۱۱ سپتامبر) به آلمان می‌رود.به گزارش رسانه صهیونیستی «وای‌نت نیوز»، او قرار است با «اولاف شولتز» صدراعظم، «فرانک-والتر اشتانمایر» رئیس‌جمهور و «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان درباره توافق احتمالی با ایران و نگرانی‌های فعلی رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کند. پنجشنبه (هشتم سپتامبر) هم دفتر یائیر لاپید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد رئیس موساد در سفرش به واشنگتن با مقام‌های اطلاعاتی و مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار و درباره ایران گفت‌وگو کرد. دو روز قبل از آن، «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم موقت صهیونیستی در سخنرانی در پارلمان آلمان با تکرار لفاظی، خواستار اعمال تحریم‌های سخت علیه ایران شد.مقام‌های رژیم صهیونیستی در ماه‌های گذشته لفاظی‌های خود علیه ایران را افزایش داده‌اند؛ با وجود این، حتی تحلیلگران صهیونیست نیز اذعان کرده‌اند که این رژیم در وضعیتی نیست که بتواند اقدامی برای تغییر دادن برتری راهبردی تهران انجام دهد.

مذاکرات؛ در برزخ محتوایی و بحران تصمیم‌گیری
یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که مذاکرات هسته‌ای در یک برزخ محتوایی و بحران تصمیم گیری قرار گرفته است، گفت: مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و دولت فدرال ایالات متحده آمریکا همواره با فراز و نشیب فراوانی رو به رو بوده است؛ باید بپذیریم در وضعیت کنونی با توجه آنچه در تهران و واشنگتن می گذرد دستیابی به یک توافق دور، اما نزدیک است.
مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از روند مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: مذاکرات در واقع وضعیت کبود را از خود به نمایش می گذارد؛ به این معنا که باید گفت از یک سو دو طرف تقاضای این را دارند که به توافق برسند، از سوی دیگر هر دو طرف بر مواضع خود استوار هستند. این مساله نشان دهنده نوعی اثر سناریوی پیش روی برجام تحت عنوان سناریوی لبه شکننده مقاومت است. این استاد دانشگاه با اشاره به چهار سناریو« کیش و مات، قیصر، لبه مقاومت شکننده و آفتاب شتاء» خاطرنشان کرد: در سناریوی لبه مقاومت شکننده هر دو پایتخت های تهران و واشنگتن بر مدار الکتریکی مذاکرات، مقاومت ثابت دارند. بنابراین اگر چه از خود بخش قابل توجهی از عقب نشینی های رسانه ای را نشان می دهند اما در عمل آمریکا به هیچ وجه حاضر نخواهد شد تحریم های متوجه ایران آنگونه که تهران می خواهد را مرتفع سازد و مسائل پادمانی مربوط به پرونده ایران را نادیده بگیرد.این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان کرد: از سوی دیگر تهران هم نمی پذیرد آمریکا چیرگی خود را بر تهران حاکم کرده و خواهان آن شود که پرونده هسته ای در قالب برنامه جامع اقدام مشترک به پرونده های دیگر گسترش یافته و تسلیم خواسته های آمریکا شوند. وی ادامه داد: در این میان اروپا به عنوان دستگاه لبه چسبان یا در مدار التکریکی مذاکرات، مقاومت وابسته دارد به معنای این که اروپایی ها با وجود میراث خود تحت عنوان برجام و با وجود نیاز خود به بازار انرژی و صدور گاز و نفت از سوی ایران در بحران اوکراین و نیز با وجود نیاز خود به قرابت با تهران در رقابت با متحد دیرینه خود یعنی آمریکا تلاش دارند برجام را حفظ کنند. مطهرنیا همچنین اظهار کرد: باید در نظر بگیریم تلاش جوزپ بورل و دیگر مسئولان سلف او مانند موگرینی، سولانا، اشتون و ... در این مسیر نشان دهنده مقاومت وابسته آن ها به موضوع پرونده هسته ای ایران است که از یک سو وابسته به آینده آن ها بوده و از سوی دیگر وابسته به نیاز ایران در رقابت با دیگر کنشگران عرصه بین المللی است. این استاد دانشگاه تاکید کرد: چین و مسکو نیز دارای مقاومت متغیر هستند و از برگ ایران برای گرفتن امتیاز استفاده می کنند تا بازارهای ایران را برای خود پیدا کنند. لذا همواره در سطح تحلیل کلان خود را در برابر آمریکا قرار نمی دهند و از طرفی تلاش دارند در برابر آمریکا حمایت مشروط از ایران داشته باشند.وی افزود: در این وضعیت بالطبع اکنون آمریکا و ایران در یک بافت موقعیت واگرایانه قرا گرفته اند. دولت آمریکا نگران انتخابات میان دوره ای و ۲۰۲۴ است حتی در انتخابات میان دوره هم پیروز شود تضمینی برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ نیست. ضمن این که دولتی که در ایران سر کار است بیش از همه دولت های قبل خود مورد توجه مرکز قدرت در ایران قرار دارد و در صورت امضای یک توافق ضعیف گفتمان انقلابی خود را در خطر و دچار ترک ایدئولوژیک می‌بیند. این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این که مذاکرات در یک برزخ محتوایی در بحران تصمیم گیری قرار گرفته است، گفت: بهترین روش برای آمریکا این است که خود را در برابر تهران کنار بکشد و سازمان های بین المللی را با تهران مواجه کند. از این رو است که می‌بینیم آژانس در برابر تهران قرار دارد.

با مرگ ملکه؛

گروه سیاسی:نخست وزیر آنتیگوآ و باربودا اعلام کرد، به دنبال درگذشت ملکه الیزابت دوم، وی ظرف سه سال رفراندومی را درخصوص تبدیل این کشور به یک جمهوری برگزار خواهد کرد. به نقل از دیلی میل، این کشور حوزه کارائیب یکی از ۱۴ کشوری است که پادشاه انگلیس را به عنوان رهبر کشورشان حفظ کرده‌اند و گاستون براون، نخست وزیر آنتیگوآ و باربودا با امضای سندی جایگاه چارلز به عنوان پادشاه جدید این کشور را تایید کرد.اما کمی بعد گاستون براون ضمن اعلام اینکه اوایل سال جاری میلادی در جریان سفر شاهزاده ادوارد، چهارمین و جوان‌ترین فرزند و سومین پسر ملکه الیزابت دوم و شاهزاده فیلیپ به این کشور موضوع برگزاری یک رفراندوم جمهوری را مطرح کرده، گفت: برای برگزاری این رفراندوم تلاش خواهم کرد.گاستون براون افزود: این یک اقدام خصمانه نیست و هیچ اختلافی میان آنتیگوآ و باربودا و خاندان سلطنتی انگلیس وجود ندارد اما این گام نهایی برای تکمیل روند استقلال و تضمین اینکه ما حقیقتا یک کشور مستقل هستیم، محسوب می‌شود.
وی درباره چهارچوب زمانی برگزاری این رفراندم گفت: احتمالا این رفراندوم ظرف سه سال آینده برگزار می‌شود.براون تاکید کرد که حتی اگر کشورش از طریق رفراندوم از سلطنت انگلیس جدا شود، باز هم به عنوان یکی از اعضای متعهد اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع باقی خواهد ماند.
براون در آوریل سال جاری میلادی از شاهزاده ادوارد و همسرش، ارل و کنتس وسکس خواست تا از "نفوذ دیپلماتیکشان" برای دستیابی به "عدالت جبرانی" استفاده کنند. وی همچنین به آرزوی کشورش برای اینکه روزی برسد که به یک جمهوری تبدیل شود، اشاره کرد.
شاهزاده ادوارد به خاطر مزاح کردن درباره اینکه از صحبت‌های براون هیچ یادداشتی برنداشته، مورد انتقاد قرار گرفت.در همین حال، شاهزاده ویلیام و همسرش کیت میدلتون نیز پس از آنکه در سفری در ماه مارس با مردم جامائیکا از پشت حصارهای مشبک فلزی دست دادند و در پشت یک خودروی لند روور ایستادند درست مثل کاری که ملکه الیزابت دوم ۶۰ سال پیش انجام داده بود، به بازگشت به روزهای استعماری در جامائیکا متهم شدند.
معترضان آنها را به سود بردن از "خون، اشک و عرق" برده‌ها متهم کردند در حالی که در باهاما از آنها خواسته شد تا اذعان کنند که اقتصاد انگلیس بر پشت مردمان قدیم باهاما ساخته شده و باید بابت این کار غرامت بپردازند.اندرو هولنس، نخست وزیر جامائیکا به شاهزاده ویلیام و همسرش کیت اعلام کرد که
جامائیکا کشور بعدی است که به یک جمهوری تبدیل می‌شود در حالی که یکی از وزرای بلیز گفت، شاید زمان آن فرا رسیده که گام بعدی را در رسیدن به استقلال واقعی‌شان بردارند.شاهزاده ویلیام پس از بازگشت از این سفر اذعان کرد که روزهای خاندان سلطنتی در منطقه کارائیب به شماره افتاده و آینده از آن مردم است که درباره آن تصمیم بگیرند.

امیر حاتمی تاکید کرد

گروه سیاسی:مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور ارتش در گردهمایی هیات معارف جنگ و در جمع دانشجویان دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) حفظ و ارتقاء قدرت دفاعی را بهترین عامل حفظ" امنیت ملی" و محافظت از "حدود و ثغور" ایران اسلامی دانست. با حضور امیر سرتیپ حاتمی مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور ارتش گردهمایی هیات معارف جنگ در دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش برگزار شد.مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور ارتش گفت: ضرورت حفظ و ارتقاء قدرت دفاعی برای کشور ها متفاوت است و از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران دارای موقعیت راهبردی، ژئو پلیتیکی و ژئواستراتژیکی است، ضرورت دارد به طور مداوم و مستمر قدرت دفاعی خود را حفظ و ارتقا دهد.وی قدرت دفاعی را در بهترین عامل حفظ" امنیت ملی" و محافظت از "حدود و ثغور" ایران اسلامی دانست و افزود: متاسفانه در دو جنگ اول و دوم جهانی به دلیل ضعف و ناتوانی قدرت ملی و دفاعی، کشور عزیزمان، آماج تهاجم ناجوانمردانه مهاجمین و متجاوزین قرار گرفت و صدمات و تلفات بی شماری به کشورمان وارد شد.امیر سرتیپ حاتمی با تشریح و مقایسه دوران پر افتخار دفاع مقدس ملت بزرگ ایران، با اشغال خفت‌بار کشورمان در جنگ های اول و دوم جهانی خاطرنشان کرد: در برهه حساس جنگ تحمیلی، علیرغم تحریم‌های ظالمانه در ابعاد نظامی، اقتصادی، سیاسی و حمایت های همه جانبه نظام سلطه از رژیم بعث عراق، ایران اسلامی توانست با ایستادگی، مقاومت و جانفشانی ملت و نیروهای مسلح و از همه مهمتر رهبری های پیامبرگونه و بی‌نظیر امام راحل عظیم‌الشأن در مقابل هجمه سنگین دشمن بعثی و حامیان غربی و شرقی اش بایستد و اجازه جدا شدن حتی یک وجب از خاک مقدس کشورمان را ندهد. مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح افزود: با گذشت بیش از چهار دهه از شروع جنگ تحمیلی، به خوبی آموختیم که برای حفظ کیان ایران اسلامی باید قدرتمند و توانمند شویم و این قدرت آفرینی را با تکیه بر مولفه ها و ظرفیت های داخلی و بومی آغاز کردیم.امیر سرتیپ حاتمی گفت: عزم و اراده قاطع برای ساخت و تولید پیشرفته‌ترین تسلیحات و تجهیزات نظامی در تمامی حوزه های دفاعی نظیر موشکی، پهبادی، هوایی، دریایی، زمینی، پدافندی، راداری ، الکترونیکی و.... بزرگترین دستاورد گرانبهای هشت سال دفاع مقدس و رهایی از زیر یوغ استعمار و استکبار است.وی با اشاره به نمونه هایی از محصولات و دستاوردهای شاخص دفاعی که توسط دانشمندان و متخصصین صنعت دفاعی و نیروهای مسلح به منصه ظهور رسیده است، خاطرنشان کرد: ساخت و تولید سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳، جت جنگنده کوثر، جت پیشرفته آموزشی یاسین، زیردریایی‌های کلاس غدیر و فاتح، انواع موشک های برد بلند، متوسط و کوتاه بالستیک و کروز، انواع خودرو های زرهی،ضد مین، ضد انفجار، انفرادی و تاکتیکی، انواع موشک‌های هدایت‌شونده ضدزره، سامانه های راداری، الکترونیکی و الکترواپتیکی ، انواع پهپادهای شناسایی، رهگیری، رزمی و عملیاتی و انواع سلاح های انفرادی در حوزه رزم زمینی، گوشه های کوچکی از توانمندی نیروهای مسلح در دفاع از استقلال، تمامیت ارضی و ارزش‌های الهی کشور عزیزمان است.