مطالبات ۳۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه از بنگاه‌های اقتصادی

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد: با توجه به بروز مشکلاتی در برگشت ۳۵ میلیارد دلار مطالبات صندوق از بنگاه‌های اقتصادی، چنانچه صندوق توسعه ملی به عنوان شریک و سرمایه‌گذار وارد طرح‌های صنعتی شود، می‌تواند از برگشت منابع خود اطمینان حاصل کند. به گزارش ایسنا، محمدرضا انصاری با بیان اینکه اساسنامه‌ی صندوق با هدف توسعه صنعت و اقتصاد کشور تدوین شده است، به روابط عمومی صندوق توسعه ملی گفت: صندوق در مأموریت اصلی خود توانست بخشی از درآمدهای نفتی که در گذشته صرف بودجه جاری کشور می‌شد را به ثروت‌های ماندگار تبدیل کند و هم اکنون به مهمترین بخش توسعه‌ای کشورتبدیل شده است. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با ذکر اینکه کلیه فعالان اقتصادی همانند سلولهای توسعه کشورهستند، گفت: رشد همه بنگاههای اقتصادی در سایه رشد و توسعه کشور محقق می‌شود و حرکت انفرادی در هر بخشی به توسعه‌ی کشور آسیب می‌زند. وی به اشاره به تصمیم جدید صندوق توسعه ملی مبنی بر ورود به طرح‌های اقتصادی به عنوان شریک و سرمایه گذار، افزود: در طول سالهای گذشته نزدیک به ۳۵ میلیارد دلاراز منابع صندوق در قالب تسهیلات به بنگاههای اقتصادی اعطا شده که هم اکنون برگشت آن با مشکلاتی روبرو است؛ این در حالی است که چنانچه صندوق به عنوان شریک و سرمایه‌گذار وارد طرح‌های صنعتی شود؛ می‌تواند از برگشت منابع خود اطمینان حاصل کند.

 

سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ در شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران معتقد است: با سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ در دانش‌بنیان‌ها، هم این سرمایه به عنوان اعتبار مالیاتی برای آن‌ها محسوب شده و هم معضل بن‌بست سرمایه در دانش‌بنیان‌ها از بین می‌رود. افشین کلاهی در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین با بیان اینکه متأسفانه در ایران با حبس و بن‌بست سرمایه در شرکت‌های دانش‌بنیان مواجه هستیم ادامه داد: طبیعی است که در حوزه نوآوری جنس سرمایه‌گذاری از نوع خطرپذیر بوده و ریسک سرمایه‌گذاری بالاست. در دنیا شرکت‌هایی برای این نوع سرمایه‌گذاری وجود دارند. این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و با رشد شرکت استارتاپی، سهامشان را به شرکت‌های بزرگ می‌فروشند و خارج می‌شوند و به دنبال استارتاپ جدیدی می‌روند. او ادامه داد: از آنجا که شرکت‌های بزرگ معمولاً به سرمایه‌گذاری امن‌تر گرایش دارند، بعد از بالغ شدن یک استارتاپ، سهام آن‌ها را خریداری می‌کنند. برخی از این شرکت‌های استارتاپی هم وارد بورس می‌شوند و به این ترتیب بعد از پا گرفتن آن شرکت، سرمایه‌گذار اولیه خارج می‌شود و بنابراین این سرمایه خطرپذیر در چرخش است. اما در ایران این اتفاق نمی‌افتد. کلاهی با اشاره به معضل تحریم‌ها و محدودیت‌های پولی و بانکی ایران گفت: ما در حال حاضر امکان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را از دست داده‌ایم.

مراسم تکریم و معارفه رئیس
ایرانداک برگزار شد
با حضور دکتر پیمان صالحی، معاون پژوهشی و دبیرکل شورای‌عالی علوم، تحقیقات، و فناوری مراسم تکریم و معارفه رئیس ایرانداک برگزار شد.
شهره حقی – تجارت؛ به گزارش «روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران» مراسم تکریم دکتر سیروس علیدوستی، و معارفه دکتر محمد حسن‌زاده، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با حضور دکتر پیمان صالحی، معاون پژوهشی و دبیرکل شورای‌عالی علوم، تحقیقات، و فناوری یک‌شنبه 20 شهریور 1401 در ایرانداک برگزار شد.
در ابتدای این مراسم دکتر علیدوستی گزارش عملکرد نه ساله پژوهشگاه را تشریح و سپس دکتر حسن‌زاده سخنرانی کرد. در بخشی از این سخنرانی آمده است: علوم و فناوری اطلاعات به سوی متصل کردن هر چه بیشتر جهان، درنوردیدن و از میان برداشتن مرزهای فیزیکی، ساخت فضاهای مجازی موازی و توسعه سیطره آن در تمامی شئونات زندگی انسان هاست.
وی در ادامه به وضعیت استفاده از اینترنت در جهان پرداخت و ادامه داد: علوم و فناوری اطلاعات به تعیین گر مهم حاکمیتی و پیشران بی بدیل رقابت در عرصه اقتصاد تبدیل شده است. امروزه مفاهیمی مانند واقعیت مجازی/ افزوده، تحلیل های مبتنی بر کلان داده، عامل های هوشمند، رمزارزها، اینترنت اشیاء، رایانش لبه ای، رایانش کوانتومی، پردازش زنجیره بلوک، خودکارسازی فرایندهای مبتنی بر روبوتیک، ارتباطات نسل پنجم و ششم، تحول دیجیتال تسریع شده نه تنها به عنوان یک رویا بلکه به واقعیت های عینی بدل گشته اند و به صورت روزافزون در حال ورود به عرصه زندگی شخصی و اجتماعی هستند.
رئیس ایرانداک در پایان گفت: اهداف پژوهشگاه نشان دهنده ماموریت های فراگیر، ملی و پیشرو است. دستیابی به این اهداف و توسعه آنها نیازمند بهره گیری از توانمندی های ساختاری، نیروی انسانی، و شبکه ارتباطی موجود و همچنین توانمندسازی مداوم از طریق بسترسازی برای تحول مجازی است. برخورداری پژوهشگاه از اعضای هیات علمی و کارشناسان خبره ی متعهد و توانمند و اشتهار آن در میان جامعه دانشگاهی و اجرایی کشور، و همچنین پشتیبانی مقام محترم وزارت، معاون محترم پژوهشی و مدیران ارشد از جمله پیشران های اصلی برای حرکت در مسیر رشد و تعالی است. با توکل بر خداوند متعال و با ابتنای بر ماموریت های پژوهشگاه، نیروی انسانی متخصص و متعهد، و پشتیبانی های همه جانبه مدیران ارشد تلاش خواهیم کرد که برگ زرینی از تجربه موفق بر حیات این پژوهشگاه اضافه کنیم. در پایان مراسم دکتر پیمان صالحی، معاون پژوهشی و دبیرکل شورای‌عالی علوم، تحقیقات، و فناوری سخنرانی و تقدیرنامه دکتر سیروس علیدوستی و حکم ریاست دکتر محمد حسن‌زاده را اهدا کرد. گفتنی است این مراسم، روز یک‌شنبه 20 شهریور ۱401 در تالار سخن ایرانداک برگزار شد.

اعزام هیات دانش‌بنیان ایرانی به ونزوئلا با هدف توسعه بازار
هیاتی فناور و تجاری از شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور ارائه توانمندی‌های خود، ۲۲ شهریور راهی کشور ونزوئلا می‌شوند. به گزارش ایسنا، ۲۲ شهریورماه سال جاری بیش از ۷۵ شرکت دانش‌بنیان به همراه هیات فناوری ایران به کشور ونزوئلا می‌روند تا در نمایشگاهی از محصولات و توانمندی‌های ایران، شرکت و برای توسعه تبادلات علمی و فناورانه دو کشور با مجموعه‌های متناظر خود نشست‌های رودررو برگزار کنند. شرکت‌هایی که در این سفر معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهوری را همراهی می‌کنند، در حوزه‌های فناورانه نفت، گاز و پتروشیمی، سلامت، تجهیزات پزشکی، دارو، آی‌سی‌تی، صنایع خلاق و کشاورزی و ماشین‌آلات و تجهیزات این صنعت هستند که با حضور در این نمایشگاه توانمندی‌هایشان را نمایش داده و آمادگی خود را برای تبادل این ظرفیت‌های دانشی و تخصصی به کشور ونزوئلا اعلام می‌کنند. به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، این سفر زمینه توسعه و رونق بازار محصولات ایران‌ساخت در کشور ونزوئلا را فراهم می‌کند تا شرکت‌های تولیدکننده محصولات باکیفیت بتوانند مقصد صادراتی جدیدی برای خود بیابند.

«تجارت» بررسی کرد

گروه صنعت و تجارت: لاستیک به عنوان یک کالای راهبردی است که مواد اولیه آن از قبیل نخ تایر، پلی استر و دوده به ترتیب در هفت ماه امسال ۱۵۲، ۶۹ و ۱۳۰ درصد رشد قیمت داشت. متقاعد کردن دستگاه‌های نظارت‌کننده برای افزایش قیمت‌های فروش تایر و پیشگیری از ضرر و زیان کارخانه‌های تایرسازی با توجه به روند افزایش قیمت مواد اولیه، از دیگر پیگیری‌های مستمر، بااهمیت و پرچالش انجمن صنفی در سال‌جاری بوده است. به گزارش «تجارت»، در نهایت پس از گذشت یک پروسه زمانی حداقل ۸ ماهه، تایرهای رادیال ۲۰ درصد و تایرهای بایاس ۳۲ درصد افزایش قیمت پیدا کردند. به گفته کارشناسان، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های صنعت تایر در سال‌جاری، آشفتگی‌های بازار ارز و عدم ثبات بازارهای اقتصادی بود. عدم دریافت به موقع مواد و تجهیزات سفارش شده، کاهش مواد اولیه در انبارها، آغاز دور جدید تحریم‌های اقتصادی و سر باز زدن بسیاری از بانک‌های خارجی برای همکاری با ایران که موجب شد مواقعی تولید محصول متوقف شود، همه بحران‌هایی بودند که سبب بروز چالش برای صنعت تایر ایران شد. لاستیک به عنوان یک کالای راهبردی است که مواد اولیه آن از قبیل نخ تایر، پلی استر و دوده به ترتیب در هفت ماه امسال ۱۵۲، ۶۹ و ۱۳۰ درصد رشد قیمت داشت. متقاعد کردن دستگاه‌های نظارت‌کننده برای افزایش قیمت‌های فروش تایر و پیشگیری از ضرر و زیان کارخانه‌های تایرسازی با توجه به روند افزایش قیمت مواد اولیه، از دیگر پیگیری‌های مستمر، بااهمیت و پرچالش انجمن صنفی در سال‌جاری بوده است. در نهایت پس از گذشت یک پروسه زمانی حداقل ۸ ماهه، تایرهای رادیال ۲۰ درصد و تایرهای بایاس ۳۲ درصد افزایش قیمت پیدا کردند. آمار ارائه شده توسط تولیدکنندگان بزرگ تایر، از تولید قریب به ۱۱۸ هزار تن از انواع تایرها معادل بیش از ۱۸.۵میلیون حلقه در پنج ماهه امسال حکایت دارد که رشد یک درصدی به لحاظ وزنی و رشد دو درصدی به لحاظ تعداد این کالا را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. تولید انواع تایر خودرو کشور نیز در مدت مذکور به عدد ۱۰۶ هزار و ۶۸۷ تن معادل بالغ بر ۱۰ میلیون حلقه رسیده است. در حالیکه آمار تولید تایر توسط تایرسازان بزرگ در مجموع سال گذشته روند نزولی داشت، این جهتِ تولید در سال جاری تغییر کرده و مجدد به مدار صعودی خود بازگشته است. بر اساس گزارش عملکرد تایرسازان بزرگ کشور طی پنج ماهه امسال، در مجموع ۱۱۷ هزار و ۹۱۱ تن تایر(کل تایر تولیدی کشور) معادل ۱۸ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۱۳۶ حلقه تولید شده است. میزان تولید تایر در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته برابر ۱۱۶ هزار و ۸۶۲ تن (معادل ۱۸ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۴۰۰ حلقه) ثبت شده است؛ بر این اساس مجمموع تولید تایر کشور در مدت مذکور سال جاری به لحاظ وزنی یک درصد و از منظر تعداد حلقه‌ها دو درصد رشد داشته است. از این میزان تایر تولیدی، ۱۰۶ هزار و ۶۸۷ تن تایر انواع خودرو معادل ۱۰ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۶۵۲ تن در مجموع پنج ماهه امسال تولید شده که نسبت به ۱۰۶ هزار و ۲۴۲ تن (۹ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۹۳۸ حلقه) تولیدی در مجموع پنج ماهه ۱۴۰۰ به لحاظ وزنی تغییر چندانی نداشته، اما به لحاظ تعداد سه درصد بیشتر شده است. طبق آمار، بیشترین و تنها رشد تولید که سبب توازن رشد کلی شده است، مربوط به رشد تولید تایر خودروهای سواری است. از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه، ۶۶ هزار و ۳۰۰ تن تایر خودرو سواری معادل هشت میلیون و ۹۲۷ هزار و ۵۴۱ حلقه تولید شده که به لحاظ وزنی هشت درصد و به لحاظ تعداد پنج درصد بیش از آمار تولیدی پنج ماهه سال گذشته است.
در پنج ماهه ۱۴۰۰ قریب به ۶۱ هزار و ۲۹۲ تن معادل هشت میلیون و ۵۰۹ هزار و ۶۸۵ حلقه تایر خودرو سواری در کشور به تولید رسیده بود. در مقابل تولید تایر وانتی در این مقایسه آماری، هشت درصد کمتر شده است. تولید این تایرها از ۱۰ هزار و ۹۵۹ تن (۷۰۹ هزار و ۱۷۹ حلقه) در مجموع پنج ماه نخست سال گذشته به ۱۰ هزار و ۸۸ تن (۶۳۸ هزار و ۴۶۷ حلقه) در پنج ماهه امسال رسیده است. در پنج ماهه امسال از نظر وزنی هشت درصد و تعدادی ۱۰ درصد نسبت به مجموع تولید تایرهای باری و اتوبوسی در مدت مشابه سال، ۲۰ هزار و ۹۳۲ تن تایر در داخل کشور تولید شده است که برابر ۳۱۴ هزار و ۶۱ است. در مجموع پنج ماهه سال گذشته، ۲۲ هزار و ۷۵۳ تن برابر ۳۵۰ هزار و ۸۱۰ حلقه تولید این نوع تایر به ثبت رسیده بود. بیشترین افت تولید تایرها در این مقایسه میزان تولید را تایرهای کشاورزی و سپس تایرهای راه‌سازی و صنعتی به خود اختصاص داده‌اند. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان مرداد ماه به‌ترتیب ۷۶۴۵ تن (معادل ۲۱۶ هزار و ۷۲۳حلقه) تایر کشاورزی و ۱۷۲۲ تن (معادل ۱۴ هزار و ۸۶۰ حلقه) تایر راه‌سازی و صنعتی در کشور تولید شده که به ترتیب ۱۷ درصد تایرهای کشاورزی و ۱۴ درصد تایرهای راه‌سازی و صنعتی افت تولید را نسبت به میزان تولید در مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند. طبق آمار، تولید تایر دوچرخه و موتور در مدت مذکور سال جاری نسبت به آمار تولید در مدت مشابه سال ۱۴۰۰، تغییر چندانی نداشته است. در حالیکه در مجموع پنج ماهه سال گذشته ۶۸۳۸ تن (سه میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۳۱ حلقه) تایر دوچرخه و موتور در کشور تولید شد، این عدد در مجموع پنج ماهه امسال به ۷۶۱۷ تن (سه میلیون و ۲۷۰ هزار و ۵۰۶ حلقه) رسیده است. در نهایت در پنج ماهه ۱۴۰۱ با افت پنج درصدی وزنی، ۳۶۰۷ تن انواع تیوب تولید شده‌ که معادل پنج میلیون و ۲۴۷ هزار و ۹۷۸ حلقه ثبت شده است.
در مجموع پنج ماه سال گذشته ۳۷۸۲ تن تیوب معادل پنج میلیون و ۲۳۳ هزار و ۹۳۱ حلقه تیوب تولید شده بود. اما مدیرعامل پتروشیمی صدف با اعلام ۱۷/ ۷۰درصد پیشرفت طرح تولید لاستیک مصنوعی گفته است: با راه‌اندازی این مجتمع، ظرفیت تولید ESBR در کشور به بیش از سه برابر افزایش خواهد یافت. در بازدید علی عسکری مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و رشید قانعی مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی خلیج فارس، از بزرگ‌ترین طرح شرکت پترول در منطقه ویژه اقتصادی پارس، پتروشیمی صدف طرحی سودآور و با اهمیت ارزیابی شد و بر تسریع پیشرفت پروژه و رفع مشکلات آن تاکید شد.به گفته مجتبی فلاح خورسن، مدیرعامل پتروشیمی صدف، با راه‌اندازی این پروژه ملی، نقش کشور در حوزه تولید لاستیک مصنوعی در منطقه پررنگ‌تر می‌شود و از تبعیت کننده قیمت ESBR به تعیین کننده قیمت ارتقا می‌یابد.

گروه صنعت و تجارت: رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان می‌گوید با پیگیری مذاکرات میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در ماه‌های آینده مقدمات آزادسازی تجارت میان دو طرف فراهم خواهد شد. به گزارش ایسنا، اکبر گداری در همایش تجاری ایران و ارمنستان اظهار کرد: از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم برنامه‌ریزی برای توسعه روابط تجاری میان ایران و کشورهای همسایه به شکل جدی در دستور کار قرار گرفته و در این بین مذاکره با اعضای اوراسیا نیز به عنوان یک اولویت جدی دنبال شده است. به گفته وی در ماه‌های گذشته میان ایران و اوراسیا 9 دور مذاکره انجام شده که یکی از اصلی‌ترین محورهای آن آزاد سازی تجارت میان دو طرف بوده است. به نظر می‌رسد با پیگیری مراحل مربوط به قانون گذاری در این کشورها در ماه‌های آینده امکان توسعه تجارت میان دو طرف فراهم خواهد شد. رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان با بیان این‌که بازار این کشور برای ایران ظرفیت بسیار مطلوبی دارد، توضیح داد: با وجود آنکه یک دیدگاه غلط معتقد است با توجه به وسعت محدود و جمعیت سه میلیون نفری ارمنستان نمی‌توان روی این کشور به عنوان یک بازار بزرگ حساب کرد، اما با توجه به موقعیت جغرافیایی و ارتباطات مرزی که میان دو کشور وجود دارد قطعا این بازار برای کالاهای صادراتی ما اهمیت زیادی خواهد داشت. گداری ادامه داد: ما در میان کشورهای همسایه با بازارهای متفاوتی روبه‌رو هستیم. در شرایطی که در کشورهایی مانند عراق و افغانستان کالاهای ایرانی شرایط رقابت ساده‌تری دارند؛ اما در کشوری مانند ارمنستان کالاها از نقاط مختلف جهان وارد می‌شوند و از این رو باید ما برای رقابت با کیفیت‌های مختلف آماده باشیم. رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان خاطر نشان کرد: ایران و ارمنستان از نظر سیاسی و تاریخی روابط گسترده‌ای با یکدیگر دارند و از این‌رو می‌توان با استفاده از این ظرفیت سطح تعاملات تجاری را به شکل جدی بالا برد و مقدمات را برای صادرات کالاهای ایرانی این همسایه شمالی فراهم کرد.

مشاهدات میدانی حاکی از افزایش قیمت‌تخم مرغ است. افزایش قیمتی که برخی علت آن را افزایش تقاضا می‌دانند اما مسئولان مربوطه معتقدند افزایش قیمتی در کار نیست و فقط قیمت تخم‌مرغ در حال نزدیک شدن به قیمت "واقعی" و "تمام شده تولید" است. به گزارش ایسنا،‌ مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران گویای آن است که قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی به ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان رسیده است. این یعنی هر عدد تخم‌مرغ حدودا ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان قیمت دارد. این در حالیست که کمتر از یک‌ماه پیش هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی کمتر از ۸۵ هزارتومان قیمت داشت. برخی از مغازه‌داران علت این افزایش قیمت را افزایش تقاضا در چند وقت اخیر می‌دانند.