روایت مشاور بشار اسد از نشست «زنان تاثیرگذار» در تهران

مشاور ارشد رئیس‌جمهور سوریه در مقاله ای به نشست اخیر «زنان تاثیرگذار» در تهران و اهمیت این نشست پرداخت. به گزارش ایسنا، بثینه شعبان، مشاور بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه که اخیرا در نشست «زنان تاثیر گذار» در تهران شرکت کرده بود در مقاله‌ای که در روزنامه الوطن این کشور منتشر شد نوشت که اختلاف مفاهیم و رویکردها میان کشورها و ملت‌ها چقدر چشمگیر است و فرهنگ، تاریخ و تمدن هر ملت چقدر مهم و اساسی است؛ این امور در رگ‌های فرزندان آن ملت نفوذ می‌کند و تپش‌های قلب آن‌ها و پایه‌های تفکر و اندیشه‌هایشان را تغذیه می‌کند. همانند یک نسیم ملایم در یک غروب زیبای دمشقی بدون اینکه ببینی به آرامی صورتت را نوازش می کند تا به تو بگوید که من اینجا هستم و خوشبختی تو هدف نهایی من است. اخیرا که به عنوان نماینده اسما اسد (همسر بشار اسد) در نشست زنان تاثیرگذار در ایران شرکت کردم و به حرف های خانم جمیله سادات علم الهدی، همسر رئیس جمهور ایران گوش می دادم غرق در این همه احساس شدم؛ البته این احساسات به دلیل اینکه سخنان خانم علم الهدی شیوا و وزین بود و یا اینکه از منابع کمیاب استفاده کرد و یا اینکه سخنان مشهورترین متفکرین و نویسندگان را به کار می گرفت نبود بلکه او با سادگی فراوان عبارت ها و جملات خود را به هم می بافت، همانگونه که ایرانی‌ها فرش‌های خود را با دقت و زیبایی و هماهنگی می‌بافند بدون اینکه تلاش کند که زیبایی را نمایان کند.

 

لزوم همیاری دستگاه‌ها با سیاست ارزی جدید

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در جلسه صبح دیروز چهارشنبه هیأت دولت، سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرد منابع مورد نیاز وزارت بهداشت برای تأمین دارو و تجهیزات را با اولویت تخصیص دهد. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سفر معاون اول خود به سیستان و بلوچستان و پیگیری مسائل و مطالبات اهالی شهرستان‌های مختلف استان، پاسخگویی و رفع مشکلات مردم را اولویت‌های دولت سیزدهم دانست.
آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به لزوم تسهیل در انجام امور گمرکی و مبادلات مرزی، از نهادهای مسئول از جمله دستگاه دیپلماسی کشور خواست که اقدامات لازم برای بر طرف کردن مشکلات تردد کامیون‌ها در مرز آستارا انجام دهند. اظهارات اخیر پس از آن ابراز شد که روز دوشنبه محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در تشریح اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی برای برقراری ثبات ارزی در بازار ارز، اظهار داشت: به دنبال ثبات ارزی هستیم و این موضوع اقدامی نیست که یکباره انجام شود.
وی افزود: برهمین اساس نیز مذاکرات سازنده ای را با شرکای تجاری انجام داده ایم، با قطر،عراق، چین و دبی مذاکرات سازنده ای را انجام دادیم که نتایج خوبی را هم داشت.

بن سلمان یک مسئول
بلندپایه امنیتی را سر به نیست کرد
یک شخصت فعال عربستانی فاش کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان سعودی یک مسئول بلندپایه امنیتی عربستان را به خاطر مخالفت با خودش سر به نیست کرده است. به گزارش پایگاه خبری «سعودی لیکس»، «عبدالحکیم الدخیل» فعال عربستانی با انتشار ویدئویی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: عربستان سعودی، پادشاهیِ سرکوب و ظلم و ستم است که حذف افسران و شخصیت‌های نظامی آن در بحبوحه درگیری‌ها بین شاهزادگان و مقامات بارها تکرار شده است.
الدخیل افزود که یکی از مقامات حذف شده در رژیم سعودی، سپهبد «سعود بن عبدالعزیز بن هلال» است که سال‌ها پیش و پس از مسوولیت بن سلمان به طرز مرموزی از صحنه ناپدید شد. وی اظهار داشت که بن هلال چندین منصب بالای امنیتی داشت و به داشتن روابط خوب با «محمد بن نایف» ولیعهد سابق معروف بود، همین مساله باعث شد که با روی کار آمدن بن سلمان، هدف حذف قرار گیرد.
پایگاه سعودی لیکس "سیاست حذف مخالفان و تعقیب قضایی آنها در سراسر دنیا را یک رویکرد ثابت در رژیم سعودی برای تداوم ظلم و حکومت سرکوبگرانه" دانست و علاوه بر افشاگری درباره حذف مسئول بلندپایه امنیتی سعودی به دست بن سلمان، به موارد دیگری از حذف مخالفان و تهدید و بدنام کردن آنها در سطح جهان اشاره کرد.
به نوشته این پایگاه، «مانع آل مهذل الیامی» فعال عربستانی و عضو موسس حزب "تجمع ملی" عربستان دهم ژوئیه ۲۰۲۲ دربیروت پایتخت لبنان به قتل رسید و گمانه زنی ها درباره انگیزه‌های قتل او هم چنان ادامه دارد. این درحالی است که پلیس لبنان اعلام کرده بود که الیامی به دست 2 نفر از برادران خود و به دلیل اختلافات خانوادگی در اثر ضربات چاقو جان باخت.
سفارت عربستان در واکنش به این امر به سرعت اقدام به انجام تحقیقات کرد تا اصل مساله را به حاشیه ببرد، درست مثل آنچه چهار سال پیش درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستانی منتقد آل سعود رخ داد. این در حالی است که حزب تجمع ملی اعلام کرد که الیامی به شکل مشکوکی در لبنان به قتل رسیده است.

کرملین: نشانی از تنش‌زدایی
در تحول وضعیت جهان دیده نمی‌شود
سخنگوی کرملین اظهار کرد، چشم‌انداز تحول وضعیت در جهان با در نظر گرفتن سیاست‌های ناتو، نشانی از عناصر تنش‌زدایی ندارد بنابراین روسیه باید گوش به زنگ باشد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، روز سه‌شنبه سازمان موسوم به "بولتن دانشمندان اتمی" ساعت آخرالزمان خود را به روز رسانی کرده و در بدترین وضعیت تا به امروز قرار داد؛ یعنی ۹۰ ثانیه تا نیمه‌شب فاجعه. این ساعت نمادین در سال ۱۹۴۷ ایجاد شده و نمایانگر اعتقاد این سازمان به میزان نزدیکی بشریت به فاجعه جهانی است.
در واکنش به این اقدام دیمیری پسکوف،‌ سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: "وضعیت واقعا هشداردهنده است. صحبت شما درباره یک پروژه نمادین است. چنانچه صحبت ما درباره وضعیتی که ما عملا داریم، به ویژه وضعیت در اروپا و در جهان باشد، این وضعیت واقعا به شدت متشنج است و دورنمای تحول وضعیت با در نظر گرفتن خط‌مشی انتخاب شده از سوی ائتلاف ناتوی تحت رهبری آمریکا هیچ نشانی از تنش‌زدایی نشان نمی‌دهد."
پسکوف ادامه داد، روسیه باید به طور خاص محتاط و گوش به زنگ باشد و تدابیر مناسب اتخاذ کند. او امروز چهارشنبه بیان کرد، مسکو در ضمن پیش زمینه تحویل احتمالی تانک‌های لئوپارد آلمانی از سوی کشورهای اتحادیه اروپا به اوکراین، با برلین در ارتباط نیست. نشریه اشپیگل روز سه‌شنبه به نقل از منابعی گزارش داد، دولت آلمان تصمیم گرفته یک واحد از تانک‌های لئوپارد مدل ۲A۶ را به اوکراین بفرستد.
پسکوف در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: "خیر، هیچ بحثی در این مورد با برلین وجود نداشته است." پسکوف در ادامه اظهارات امروزش اظهار کرد: "بیانیه‌های مناقشه‌برانگیز زیادی در خصوص عرضه تانک‌های سنگین از جمله تانک‌های ام۱ آبرامز به اوکراین از سمت آمریکا و آلمان مطرح شده اما همه چیز در ناتو در زمینه موجود بودن تانک‌ها هموار نیست.
روز سه‌شنبه، رسانه‌ها گزارش دادند که واشنگتن به زودی و احتمالا در چند روز آینده تحویل "تعدادی قابل توجه" از تانک‌های ام۱ آبرامز خود به اوکراین را که احتمالاً بین ۳۰ تا ۵۰ تانک خواهد بود، اعلام می‌کند. واشنگتن پست روز چهارشنبه گزارش داد در صورت تایید تحویل این تانک‌ها، روند تحویل آن‌ها احتمالا به دلیل "لجستیک طاقت فرسا" ماه‌ها یا سال‌ها به طول خواهد انجامید.

نیوزویک: چین به رغم تحریم‌ها
به روسیه تکنولوژی صادر می‌کند
نتایج مطالعه یک اندیشکده آمریکایی که در رسانه‌های این کشور انعکاس یافت نشان داده، روسیه به رغم مواجهه با تحریم‌های بی سابقه جهانی بعد از حمله به اوکراین همچنان قادر به وارد کردن حجم چشمگیری از فن‌آوری‌ها از مکان‌های مختلف از جمله از چین است.
نشریه نیوزویک نوشت، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن دی.سی تحت عنوان اندیشکده "سیلوِرادو پالِسی اکسِلِریتور" داده‌های تجاری را بررسی کرده که نشان داده‌اند روسیه به رغم مجازات‌هایی که به خاطر جنگ اوکراین متحمل شده همچنان به تکنولوژی‌های حیاتی دارای کاربری دوگانه نظیر نیمه‌هادی‌ها، به لطف چین و هنگ کنگ دسترسی دارد.
همچنین این مطالعه نشان داد که واردات کالاهای مختلف به روسیه همچون کالاهای مصرفی نظیر تلفن‌های هوشمند، لوازم خانگی و خودروها به دلیل آنکه این کشور توانسته خودش را با تحریم‌ها تطبیق دهد به روال سابق بازگشته‌اند در حالی که هدف این تحریم‌ها طرد روسیه از نظام مالی جهانی بودند.

اسلامی: برنامه تنظیم سفر رئیس‌آژانس به ایران در دستور کار است

گروه سیاسی: با وجود موج منفی حاکم بر فضای احیای توافق هسته‌ای، در روزهای گذشته، همان‌گونه که انتظار می‌رفت سفر گروسی به تهران می‌تواند متعادل‌کننده فضا باشد. بسیاری از ناظران سیاسی در چند وقت اخیر تاکید کرده‌اند که سفر مدیر کل آژانس به تهران می‌تواند، گامی مهم در جهت آب شدن یخ انسداد در مذاکرات احیای برجام باشد.
به گزارش تجارت، در همین زمینه رییس سازمان انرژی اتمی گفت: تعاملات با آژانس برقرار است و برنامه و رایزنی برای تنظیم سفر مدیرکل آژانس به ایران هم در دستور کار قرار دارد و در حال پیگیری آن هستیم. محمد اسلامی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیات دولت گفت: به لطف الهی و با همت جوانان دانشمند و پر تلاش ما در سازمان انرژی اتمی، جمهوری اسلامی ایران امروز یکی از کشورهای مطرح در تولید و عرضه رادیو داروها است. نکته‌ حائز اهمیت این است که رادیو داروهای تولیدی در داخل کشور با توجه به تمرکزی که بر افزایش ضریب دقتی برای داروهای تشخیصی دارد و همین اثر بخشی بالاتر برای داروهایی که در بخش درمان در حوزه سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد، امروز توانسته تراز کشور را در زمره پنج کشور اول دنیا قرار دهد.
وی ادامه داد: در حال حاضر در جراحی‌ها و عمل‌های "ال اکتیو" در بیمارستان‌ها سالانه یک میلیون بیمار پذیرش می شوند و ۲۰۶ مرکز درمانی مجهز هستند. ما امروز همه نیازهای کشور را پاسخگو هستیم اما ضوابط و ترتیباتی دارد که بر اساس درخواست بیمارستان و نوبت دهی که برای بیمار دارند، دارو به نام بیمار و بیمارستان به صورت سفارشی عرضه می شود. تا قبل از شرایط کرونا، صادرات به ۹ کشور برقرار بود و پس از آن به دلیل قطع پروازها با رکود مواجه شد اما مجدد امروز صادرات ادامه دارد و به مقصد همان ۹ کشور در حال انجام است.
رییس سازمان انرژی اتمی در رابطه با اعلام مدیر کل آژانس بین‌المللی هسته‌ای مبنی بر اینکه ایران اشاعه هسته‌ای نداشته است، با بیان اینکه "یک تفکر در صهیونیست‌ها هست مبنی بر اینکه یک دروغ را آنقدر بگویید و تکرار کنید تا خودتان هم باور کنید راست است" افزود: خودشان هم می دانند اتهاماتی که به جمهوری اسلامی می‌زنند دروغ بزرگی است و به عنوان اهرم فشار برای جمهوری اسلامی از استفاده کردند. در اسناد رسمی‌ شان و واحدهای اطلاعاتی شان گفتند هیچ نشانه ای از انحراف در برنامه هسته ای وجود ندارد و تعاملات با آژانس برقرار است و برنامه و رایزنی برای تنظیم سفر مدیرکل آژانس هم در دستور کار قرار دارد و در حال پیگیری آن هستیم.
رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما با آژانس هیچ بن بستی نداریم، بخشی از این خبرها که به نقل از آقای گروسی در رسانه‌ها تیتر می‌شود مربوط به برجام است بخشی هم مربوط به همکاری های ما با آژانس و پادمان. برجام بر پایه رفع اتهامات شکل گرفته است و برای پاسخ دادن به این اتهامات ۲۰ سال مذاکره شده است. آنها پذیرفتند این اتهامات را با توجه به بازرسی‌هایی که تا آن زمان انجام شد، کنار بگذارند و تحریم‌ها را بردارند و ایران هم محدودیت‌ها و نظارت تشدید شده را در ازای لغو تحریم‌ها پذیرفت. با هر منطق و دین و آیینی که باشید قرارداد یک طرفه نمی‌شود. سند برجام بر این مبنا بود که تحریم‌ها را لغو و اتهامات را کنار گذارند و ما هم نظارت و محدودیت‌ها را بپذیریم تا اعتماد سازی بشود. وی با تاکید بر این‌که بن بستی از نظر ما نیست و مذاکرات هم برقرار است گفت: ما نه با آژانس اختلاف داریم و نه در برجام بن بست بوده است. مذاکرات در چارچوب سند ۲۰۱۵ انجام شد، اینکه هر از گاهی از یک جبهه‌ای به جبهه دیگر برای فشار به ایران مهاجرت می‌کنند، دشمنی آنهاست.
اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فکر می‌کنید سفر آقای گروسی مشکلات میان ایران و آژانس و نیز در برجام را حل کند؟ خاطرنشان کرد: سفر ایشان همیشه برقرار بوده است، بازرسان در ایران هستند و رابطه ما با آژانس برقرار است. رییس سازمان انرژی اتمی درباره جمع‌بندی مذاکرات احیای برجام با بیان اینکه جمع‌بندی آن انجام شده است، گفت البته در این‌باره باید از وزارت خارجه سوال کنید.
اظهارات پرایس در شرایطی مطرح می‌شود که ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک‌ نشست خبری در پاسخ به درخواست توضیح بیشتر درباره اظهارات اخیر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، مبنی بر تلاش آمریکا برای جلوگیری از واردات نفت ایران توسط چین، گفت: ما به طور منظم و سرسختانه مشغول اجرای تحریم‌های‌مان هستیم که شامل تعاملات منظم و موثر با متحدان و شرکایمان درباره کسانی است که سعی می‌کنند این تحریم‌ها را دور بزنند.
پرایس افزود: تمرکز اصلی ما در زمینه اجرای تحریم‌های‌مان روی چین متمرکز است که بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران محسوب می‌شود. ما به طور منظم با چین و دیگر کشوها در ارتباطیم تا آن‌ها را از اقداماتی در رابطه با ایران که ممکن است ناقض تحریم‌های آمریکا باشد، بر حذر داریم. ما اقدامات تحریمی را از قبل اعلام نمی‌کنیم اما به رصد صادرات نفت ایران و تعامل با شرکای تجاری آن در زمینه احتمال مواجهه با تحریم‌های آمریکا ادامه می‌دهیم.
سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه به تحریم‌های اعمال‌شده بر برخی شرکت‌ها که به ادعای او با «صادرات قاچاقی» نفت ایران مرتبط بوده‌اند، اشاره کرد. توضیح پرایس درباره اظهارات مالی، در پی این مطرح می‌شود که او در گفت‌وگویی با شبکه بلومبرگ گفت: آمریکا با تلاش برای به اجرا درآوردن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، فشار بر چین را جهت متوقف کردن واردات نفت از ایران افزایش خواهد داد.
مالی با ادعای این که «چین مقصد اصلی صادرات قاچاق ایران است» اظهار داشت که مذاکرات برای منصرف کردن چین از خریداری نفت ایران «شدت خواهد گرفت.» او گفت: آمریکا اقداماتی را که لازم باشد برای جلوگیری از صادرات نفت ایران و ممانعت از خریداری آن توسط دیگر کشورها انجام خواهد داد.

روسیه: تانک‌های آمریکا را همچون باقی سلاح‌های ناتو نابود می‌کنیم

گروه سیاسی: سفیر روسیه در آمریکا بار دیگر ارسال تانک‌های آبرامز آمریکا به اوکراین را «اقدام تحریک‌آمیز آشکار» دانست و هشدار داد که مسکو این تجهیزات نظامی را نابود خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در همین رابطه آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا گفت: اگر تصمیم بر این باشد که تانک‌های ام۱ آبرامز به اوکراین فرستاده شود، آن‌ها هم مانند دیگر تسلیحاتی که ناتو تا امروز به اوکراین فرستاده، نابود خواهند شد؛ (اما) اگر آمریکا به اوکراین تانک بفرستد دیگر نمی‌تواند از استدلال «تسلیحات دفاعی» استفاده کند. این یک اقدام تحریک‌آمیز آشکار دیگر علیه روسیه خواهد بود. در تشخیص مهاجم واقعی در این مناقشه اشتباه نکنید.
وی افزود: آمریکا عامدانه می‌کوشد تا یک شکست استراتژیک را به روسیه تحمیل کرده و به استفاده از کمک‌های واشنگتن در شبه‌جزیره کریمه چراغ سبز نشان می‌دهد. هر روز تعداد بیشتری از مقامات آمریکا اذعان می‌کنند که جنگ اوکراین در واقع جنگ نیابتی آمریکا با روسیه است. واشنگتن دائما سطح کمک‌های نظامی خود به دولت دست نشانده‌اش در اوکراین را بالا می‌برد، مخصوصا وقتی که روسیه پیروزی‌های جدیدی در پس گرفتن خاک خود از دست نئونازی‌ها به دست می‌آورد.
اظهارات این مقام روسی در شرایطی بیان می‌شود که پیش‌تر رسانه‌ها گزارش دادند که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است دیروز (چهارشنبه) ارسال ۳۰ تا ۵۰ فروند تانک آمریکایی آبرامز به اوکراین را اعلام کند.
به گفته برخی مقامات، دولت واشنگتن در یک چرخش موضع آماده است تا روندی را آغاز کند که در نهایت ده‌ها تانک جنگی آبرامزM1 را به اوکراین ارسال کند. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، چنین تصمیمی از سوی واشنگتن تنها چند روز پس از آن اتخاذ می‌شود که واشنگتن با وجود درخواست‌های کی‌یف و فشار عمومی از سوی برلین، به دلیل مواجهه با درخواست‌ها برای ارسال تانک‌های جنگی لئوپارد ساخت آلمان، مخالفت خود با ارسال آبرامز را مطرح کرد.
این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که این اطلاعیه ممکن است تا روز چهارشنبه منتشر شود. براساس این تعهد واشنگتن می‌تواند در مجموع حدود 30 تانک آبرامز را در ماه‌های آینده تحویل اوکراین دهد. این دو مقام گفتند که آبرامزها احتمالاً از طریق صندوقی موسوم به ابتکار کمک امنیتی اوکراین تهیه می‌شود که به دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد تا به جای برداشت سلاح از انبارهای تسلیحاتی، خریداری کند.
یکی از مقامات گفت که این امکان وجود دارد که دولت بایدن بتواند از فرآیند صندوق کمک اوکراین آبرامزها را از متحدانی که آنها را دارند خریداری کرده، آنها را بازسازی کند و سپس به اوکراین بفرستد. این روند می تواند ماه ها و حتی سال‌ها طول بکشد.
واشنگتن و متحدانش در جریان مذاکرات هفته گذشته در آلمان نتوانستند برلین را متقاعد کنند تا تانک‌های جنگی لئوپارد خود را در اختیار اوکراین قرار دهد. اوکراین می‌گوید تانک‌های جنگی زرهی سنگین غربی به نیروهای این کشور تحرک و محافظت بیشتری در آستانه حمله جدید روسیه که کی‌یف در آینده نزدیک انتظار آن را دارد، می‌دهد. آنها همچنین می‌توانند به اوکراین در بازپس گیری برخی از سرزمین هایی که به دست روسیه افتاده است کمک کنند.

عبدالباری عطوان:

گروه سیاسی: «به نظر نمی‌رسد سفر ناگهانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی به امان و دیدارش با عبدالله دوم یک اتفاق خوشایند برای مردم اردن باشد که این روزها به دلیل یورش‌های وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و افزایش کشتار کودکان و جوانان فلسطینی و ممانعت دستگاه امنیت این رژیم از ورود سفیر اردن و هیئت همراهش به مسجد الاقصی خشمگین هستند.»
عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: «پیش بینی می‌شد اولین سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بعد از تصدی مجدد پست نخست وزیری براساس اظهارات رسمی و علنی وی امارات باشد؛ اما وی به صورت ناگهانی و بعد از پنج سال به اردن رفت و با عبدالله دوم، پادشاه اردن دیدار کرد که به دلیل مخالفت وی با معامله قرن و پایبندی به قیمومیت بر مقدسات قدس و استقبال نتانیاهو از نگهبان سفارت رژیم صهیونیستی، قاتل شهروندان اردنی به عنوان قهرمان و انتشار تصاویر این استقبال در روزنامه‌های و شبکه‌های اسرائیلی روابط دو طرف دچار تنش بوده است. ما نمی‌دانیم آیا این سفر آشتی شخصی میان دو طرف بوده و صفحه جدیدی را در همکاری میان آن‌ها گشوده است و دو طرف وارد پروژه‌های همکاری سیاسی و نظامی تحت نظارت آمریکا شده‌اند یا خیر؟
نتانیاهو برای یافتن مشروعیت و شکستن انزوای داخلی و خارجی خود به اردن سفر کرد. صدها هزار معترض اسرائیلی در مخالفت با دولت نژادپرست و فاشیست وی به خیابان‌ها می‌آیند. پس چرا پادشاه اردن حلقه نجات را به او تقدیم می‌کند، اردن در مقابل به چه چیزی می‌رسد؟ انتقال صدها هزار تن از ساکنان کرانه باختری به اردن در راستای توطئه وطن جایگزین و ریشه کن کردن قیمومیت اردن بر مقدسات قدس، ایجاد ده‌ها شهرک جدید، تشدید کشتار جوانان فلسطینی؟
آیا می‌توان به این مرد دروغگوی فرصت طلب که به هیچ عهد و پیمانی وفادار نیست و هیچ توافق‌نامه‌ای را اجرا نمی‌کند و شعار دولتش مرگ بر اعراب و یهودی سازی کامل مسجد الاقصی است، اعتماد کرد؟
اطلاعات بسیار کمی درباره این سفر و اهداف آن وجود دارد چراکه به صورت مخفیانه انجام شد و انتشار اخبار آن صاعقه‌ای برای ملت اردن و نخبگان سیاسی آن است به ویژه در زمانی که نمایندگان پارلمان اردن خواهان اخراج سفیر رژیم صهیونیستی و باز کردن مرزها به روی جهاد و جنگ و تسهیل قاچاق سلاح برای مقاومت فلسطین در کرانه باختری به ویژه گروه عرین الاسود(بیشه شیران) و گردان‌های جنین، بلاطه و القسام هستند.
سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا این سفر یکی از نتایج نشست شش جانبه ابوظبی در روز سه شنبه و مقدمه‌ای برای سفر نتانیاهو به امارات نیست که چندین بار به تأخیر افتاده است. مهم‌تر از همه اینکه آیا نشان دهنده موافقت اردن با مشارکت در نشست دوم سران نقب نیست که قرار است مارس در مراکش برگزار شود؟
نتانیاهو برای جنگ علیه ایران برنامه‌ریزی می‌کند و فکر می‌کند که این جنگ اسرائیل را از بحران‌های وخیمش نجات می‌دهد.
سفر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به قدس برای مقدمه چینی سفر نتانیاهو به واشنگتن در راستای آمادگی برای چنین تجاوزی بعد از فروپاشی مذاکرات وین بود. آیا نتانیاهو می‌خواهد اردن را وارد این تجاوز کند و از ۱۶ پایگاه آمریکا در خاک اردن برای مقابله با هرگونه حمله موشکی ایران و ممانعت از رسیدن این موشک‌ها به شهرهای اراضی اشغالی استفاده کند؟
ما هرگز آرزوی چنین سفری را از سوی یک نخست وزیر نژادپرست با دولتی فاشیست که تمام مردم اردن با آن مخالف هستند و اقدام تحریک آمیز آشکاری علیه همه کسانی است که برای شهادت در راه پیروزی فلسطینی‌ها آماده هستند، نمی‌کردیم.
بحران‌های اقتصادی و معیشتی اردن با روی باز نشان دادن به نتانیاهو و اعتماد کردن به وعده‌های دروغین وی و خارج کردن مجانی وی از بحران‌های داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی حل نمی‌شوند بلکه تنها با حمایت از مقاومت فلسطین ممکن است.
حتی اگر سفر نتانیاهو با دستور آمریکا صورت گرفته باشد آمریکایی امروز که وارد جنگ اوکراین شده آمریکای دیروز نیست. آمریکا در آستانه شکست است؛ آمریکایی که امت عربی را به نابودی کشاند، سفارتش را به قدس منتقل کرد و از شهرک‌سازی اسرائیل حمایت کرد و دشمن اعراب و مسلمانان است.»