اتحادیه گازی روسیه در آسیای مرکزی به کجا رسید؟

هنگامی که روسیه آخرین بار امکان تشکیل اتحادیه گازی با ازبکستان و قزاقستان را پیشنهاد کرد، مورد بی‌اعتنایی واقع شد اما به نظر می‌رسد این دو کشور آسیای مرکزی نظرشان را تغییر داده‌اند. به گزارش ایسنا، هنگامی که روسیه اواخر سال میلادی گذشته، ایده تشکیل یک اتحادیه گازی سه جانبه با قزاقستان و ازبکستان را مطرح کرد، با شکست روبرو شد. منتقدان، این پیشنهاد را به عنوان تلاش استعمارگر سابق آسیای مرکزی برای کسب نفوذ سیاسی و اقتصادی به سخره گرفتند. به نظر رسید هر دو کشور آب پاکی را روی این ایده ریختند. رومان واسیلنکو، معاون وزیر خارجه قزاقستان اظهار کرد: قزاقستان اجازه نخواهد داد سرزمینش برای دور زدن تحریم‌ها مورد استفاده قرار گیرد و هنگامی که قرار باشد هرگونه ابتکار جدید احتمالی را مورد ارزیابی قرار دهد، این موضوع را به خاطر خواهد داشت. دولت ازبکستان نیز پاسخ صریحی داد. جورابک میرزا محمودوف، وزیر انرژی ازبکستان در ماه دسامبر گفت: اگر ما از کشور دیگری گاز وارد کنیم، تنها بر مبنای تجاری و قرارداد فروش همکاری می‌کنیم. ما هرگز با شرایط سیاسی در قبال گاز موافقت نخواهیم کرد. اما اکنون هر دو دولت، توافق‌های همکاری جدیدی با شرکت گازپروم روسیه امضا کرده و شراکت با مسکو را تحکیم کرده‌اند.

 

ضرورت تلاش برای حفظ پایداری شبکه انرژی کشور

آرش کردی، بر لزوم اجرای کامل برنامه های مدیریت بار و مصرف انرژی طی روزهای پیش رو تاکید کرد. به گزارش خبرکزاری مهر به قل از توانیر، نشست مدیریت مصرف برق شرکتهای زیر مجموعه برای کمک به حل بحران سوخت نیروگاه‌ها در نیمه شمالی کشور با حضور آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر، اله داد معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و معاونان برنامه ریزی و امنیت و راهبری این شرکت از طریق ارتباط تصویری با مدیران عامل شرکتهای برق منطقه‌ای و توزیع برق در مرکز پایش صنعت برق برگزار شد. کردی در این نشست اجرای کامل برنامه‌های مدیریت بار و مصرف انرژی از سوی شرکتهای زیر مجموعه را مورد تاکید قرار داد. وی با تاکید بر لزوم اجرای دستورات دیسپاچینگ ملی به عنوان مسئول راهبری شبکه، از شرکتهای برق منطقه‌ای و توزیع برق کشور خواست اجرای تدابیر پیش بینی شده را با جزئیات اجرا کنند. در ادامه اله داد با اشاره به عملکرد خوب شرکتهای برق در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و قم به مقایسه عملکرد شرکتهای توزیع برق در شمال شرق کشور و استان‌هایی چون مشهد، خراسان رضوی، مازندران، البرز و تهران پرداخت.

۹۹.۸ درصد جمعیت
شهری به آب سالم رسیدند
بهره‌مندی بیش از ۹۹ درصد جمعیت شهری کشور از آب سالم و پایدار و و همچنین افزایش ظرفیت نیروگاه‌های برق کشور در چهار دهه گذشته به بیش از ۸۹ هزار مگاوات از دستاوردهای صنعت آب و برق است. به گزارش ایسنا، بهره‌مندی مناطق مختلف کشور از آب سالم و پایدار از جمله وظایف اصلی دولت محسوب می‌شود؛ در راستای تحقق این اصل از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تا به امروز اقدامات بنیادینی صورت گرفته و وزارت نیرو به عنوان یکی از ارکان دولت به منظور ارتقای سطح کیفی و کمی آب در شهرها و روستاهای کشور برنامه‌های مختلفی را پیش‌بینی و اجرایی کرده است. بر اساس آخرین آمار دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و تلفیقی وزارت نیرو، میزان بهره‌مندی جمعیت شهری از آب سالم، بهداشتی و پایدار در ابتدای دولت سیزدهم برابر با ۹۹.۸۷ درصد است، این در حالی است که این عدد در ابتدای انقلاب اسلامی ۷۴.۶ درصد را شامل می‌شد.

تولید روزانه بیش از ۷۰۰ هزار
بشکه میعانات گازی
رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی مقدار تولید و صادرات سبد متنوع تولید محصولات جانبی این مجموعه را تشریح کرد. به‌گزارش ایسنا، علی احمدی با بیان اینکه شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های گاز و محصولات جانبی در ایران و خاورمیانه است و تولید گاز این مجموعه از ۱۳ پالایشگاه اکنون روزانه بیش از ۵۷۰ میلیون متر مکعب گاز است، اظهار کرد: با تلاش کارکنان این مجتمع گازی توانستیم در ۹ ماهه امسال، ۲.۶ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش تولید داشته باشیم. وی افزود: این گاز فرآورش شده برای مصرف تجاری، خانگی و صنایع عمده به خط سراسری تزریق می‌شود، همچنین تأمین‌کننده خوراک شرکت‌های پتروشیمی بوشهر، پتروپالایش کنگان و پتروشیمی پارس است، افزون بر این تأمین‌کننده کمبود خوراک پالایشگاه فجر جم تا ۴۰ میلیون مترمکعب در روز هستیم. رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به اینکه این مجموعه همچنین بزرگ‌ترین تولیدکنندگان میعانات گازی در خاورمیانه است و روزانه بیش از ۷۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در این ۱۳ پالایشگاه تولید می‌شود، گفت: در ۹ ماه امسال بیش از ۱۸۶ میلیون بشکه میعانات گازی در مجتمع گاز پارس جنوبی تولیدشده که نسبت به سال پیش افزایش قابل توجهی داشته است و شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس، پتروشیمی برزویه و مقاصدی که در مرکز ایران است از منابع و محل مصرف این میعانات بهره می‌برند که از طریق تانکر بارگیری می‌شود.

 

«تجارت» بررسی کرد

گروه انرژی: صادرات نفت خام ایران در نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و در ماه دسامبر هم به بالاترین سطح در ۴ سال گذشته رسید و آنطور که مسوولان اعلام کرده‌اند تا هشت سال آینده ظرفیت تولید به ۵.۷ میلیون بشکه می‌رسد موضوعی که به گفته کارشناسان در صورت تحقق شرایطی می‌تواند امکان پذیر باشد. به ‌گزارش «تجارت»، در حالی که بازارهای جهانی نفت خام با چشم‌انداز تحریم‌ها علیه روسیه تحت فشار بوده، روند رو به افزایش صادرات نفت خام ایران برای بازار نفت که با چشم‌انداز تحریم‌ها علیه نفت روسیه زیر فشار است، تسلی‌بخش خواهد بود. بر اساس داده‌های مؤسسه‌های ورتکسا و کپلر، بخش عمده‌ای از محموله‌های نفت خام ایران به مقصد چین بارگیری می‌شوند. مؤسسه مشاوره انرژی فکتس گلوبال انرژی (FGE)، پیش‌بینی کرد که فروش محموله‌های نفت خام و فرآورده‌های نفتی ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی روزانه تا ۲۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد. این جهش در حالی رخ داده است که تحریم‌ها علیه مسکو، عرضه نفت از سوی این تولیدکننده کلیدی بازار را با چالش روبه‌رو خواهد کرد. این شرایط برای آمریکا و متحدانش که خواهان قیمت‌های پایین نفت هستند و در عین حال سعی در محدود کردن صادرات نفت ایران با هدف فشار بر تهران دارند، پیچیده است.
چند بازرگان نفتی بر این باورند که ایالات متحده آمریکا از تداوم افزایش فروش محموله‌های نفت خام ایران تا زمانی که به ثبات قیمت نفت کمک می‌کند، خرسند است، ویتول اعلام کرده که احتمال دارد واشینگتن اجازه دهد نفت خام ایران حتی بدون حصول توافق هسته‌ای افزایش یابد. ارقام اداره گمرک چین نیز نشان می‌دهد مقدار خرید محموله‌های نفت خام این کشور آسیایی از سوی ایران در ماه دسامبر ۲۰۲۲ رکوردی تازه ثبت کرده است. اکنون ظرفیت تولید نفت کشور ۳.۸ میلیون بشکه است که مدتی می‌تواند ادامه داشته باشد، بخشی از این افزایش تولید از محل احیای چاه‌های کم بازده و بخشی دیگر مربوط به توسعه میادین جدید و بخشی مربوط به استفاده از روش‌های ازدیاد برداشت است و آنطور که حسن خجسته مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت اعلام کرده هشت سال آینده قادریم به تولید ۵.۷ میلیون بشکه نفت برسیم. به گفته وی رقم افزایش تولید از مسیر اجرای طرح های ازدیاد برداشت ۹۰۰ هزار بشکه است، از ۶۰۰۰ حلقه چاه ۷۵۰ حلقه را ممیزی و غربال کردیم، ترجیح ما انتخاب چاه‌های آسان برای ارائه بوده است. کار وارد فرایند اخذ مصوبه از شورای اقتصاد شد و به ارزش ۵۰۰ میلیون لار به تصویب رسید. مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه در مسیر افزایش تولید مراحلی قرار دارد که حلقه اول اکتشاف، حلقه دوم حفاری، حلقه سوم تولید و بهره‌برداری و حلقه چهارم فرآورش است که چالش‌ها در هر حلقه شناسایی شده است، گفت: ۱۶ مخزن عمیق در مناطق نفتخیز جنوب با فشار بالا داریم که تا کنون توسعه پیدا نکرده است.
پالس‌های مثبت و منفی بازار نفت
محمد خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در این رابطه به ایسنا گفت: چند ماه است که صادرات ایران بین ۱.۲ و ۱.۳ میلیون بشکه در تغییر است و تفاوت فاحشی نکرده که فک کنیم می تواند بازار نفت را تحت شعاع قرار دهد، افزایش ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار بشکه تاثیر قابل توجهی در بازار نفت نخواهد داشت. وی با بیان اینکه اینگونه نیست که صادرات رشد چشمگیری داشته باشد، چندین ماه است که عدد صادرات روی همین اعداد است، قطعا این میزان در بازار نفت تاثیر گذار نخواهد بود، گفت: علائم مثبت و منفی در بازار وجود دارد، علائم منفی این است که با گذر از فصل زمستان، تقاضای فصلی کاهش می‌یابد ضمن اینکه پیش‌بینی‌هایی را مبنی بر رکود در اقتصاد جهانی به ویژه کشورهای صنعتی میبینیم.
این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه این مساله خبر خوبی نیست چراکه اگر اقتصاد کشورهای صنعتی وارد رکود شود به‌ویژه در کشورهای اروپایی می‌تواند تاثیر منفی روی بازار بگذارد، ضمن اینکه گسترش کرونا نیز می‌تواند روی بازار تاثیر منفی داشته باشد، گفت: در کنار اخبار مثبت در راستای افزایش تقاضا شاهد اخبار این چنینی نیز هستیم.
خطیبی افزود: باید وضعیت بازار ارزیابی شود، از همه مهم‌تر مدیریت اوپک پلاس است که باید دید بازار را چگونه مدیریت می‌کند، در شرایط فعلی مدیریت تعادلی اهمیت دارد، باید شرایط به گونه‌ای باشد که عرضه در شرایط متعادل باشد، اگر این مدیریت از سمت اوپک پلاس صورت بگیرد می‌توانیم به تداوم قیمت‌های فعلی امیدوار باشیم اما اینکه عرضه بخواهد در بازار افزایش پیدا کند، به دلیل کاهش تقاضای فصلی، احتمال رکود اقتصادی و شیوع مجدد کرونا می‌تواند قیمت ها را تحت شعاع قرار دهد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: خطوط دریایی یک ارتباط دو سویه است که باید هر دو طرف آمادگی های لازم جهت برقراری خط مسافری را داشته باشند. مهدی فرمهینی فراهانی گفت: خوشبختانه در حوزه مسافرت‌های دریایی در سال‌های گذشته زیر ساخت‌های لازم بمنظور پهلوگیری ایمن کشتی‌ها در پایانه‌ها و بنادر مسافری کشور فراهم شده است. در مبحث برقراری خطوط مسافری، عوامل متعدد و تأثیر گذاری دخیل هستند. وی از برنامه‌های نوروزی سازمان بنادر گفت: سفرهای دریایی همزمان با سایر شقوق حمل و نقل از مورخ ۲۴ اسفند تا پایان تعطیلات نوروز پیش رو انجام می‌گردد.ستاد تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۲ به منظور ارتقا خدمات به مسافران و ایمن سازی سفرهای دریایی با همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های دخیل در این حوزه در سطح ستاد و بنادر شمالی و جنوبی کشور شکل گرفته است.

مدیرعامل شرکت حمل‌و نقل ریلی نورگفت: در راستای برنامه دولت برای نوسازی و افزایش ناوگان ریلی مسافری، مصادف با ایام مبارک دهه فجر ۳ رام قطار جدید پنج ستاره به ناوگان حمل‌و نقل ریلی کشور اضافه شد. محمد درگاهی ضمن اعلام این خبر، افزود: شرکت قطارهای پنج ستاره نور از ابتدای تاسیس در سال ۱۳۹۰ تا ابتدای امسال با ۲ رام قطار پنج ستاره در حال فعالیت بود که در راستای برنامه توسعه ناوگان ریلی، موفق شد ۳ رام قطار پنج ستاره دیگر را به ناوگان ریلی مسافری کشور اضافه کند. وی با اشاره به اقدامات انجام شده طی یک سال گذشته، ادامه داد: سامانه اتوماسیون فرآیندهای قطار با نام اختصاری افق نیز برای اولین بار در صنعت حمل و نقل ریلی مسافری کشور به منظور کنترل و نظارت بر فرآیندهای داخلی قطار راه اندازی شد.

تنگنای خانه‌دار شدن در ایران
ترکیه نیز در همسایگی ایران چند سالی است که در شرایط تورمی به سر می‌برد و سیاست‌های اردوغان تمام ابعاد اقتصادی این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. با وجود این شرایط بازار مسکن در این کشور در چه شرایطی به سر می‌برد و دولت چه تسهیلاتی برای خرید مسکن ارائه می‌دهد؟
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از وب سایت تجارت‌نیوز، گرانی را می‌توان پررنگ‌ترین تجربه‌ای دانست که اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با آن دست و پنجه کرده است. این معضل که با تورم خود را نشان می‌دهد تمام حوزه‌های مربوط به معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده و حالا هر روز از حجم سفره آنها می‌کاهد. گرانی و تورم بازار مسکن ایران را نیز در شرایطی بحرانی قرار داده و خرید خانه برای اقشار مختلف جامعه تقریبا تبدیل به رویایی دست‌نیافتنی شده است.
این در حالی است که در چند ماه گذشته هزینه اخذ وام مسکن نیز افزایش پیدا کرده و شرایط دریافت آن سخت‌تر شده است. اما شرایط دریافت تسهیلات مسکن در کشوری مثل ترکیه که در همسایگی ایران است و سال‌های بحرانی اقتصادی را پشت سر می‌گذارد چگونه است؟
سیاست‌های اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اقتصاد این کشور را امروز در وضعیت نابسامانی قرار داده است. نرخ تورم سالانه ترکیه در دسامبر 2022 با ثبت نرخ 64.27 درصد، به پایین‌ترین میزان خود در 9 ماه اخیر رسیده است.
متوسط قیمت مسکن نیز در هر متر مربع در شهر استانبول که گران‌ترین شهر ترکیه محسوب می‌شود، حدود 15 هزار لیر برآورد می‌شود.
با وجود این شرایط در سال 2022 حتی خارجی‌های مقیم این کشور توانایی گرفتن وام مسکن تا حدود 70 درصد کل ملک خود را داشته‌اند. البته بانک‌ها در ترکیه کمتر از مبلغ 65 تا 70 هزار دلار به ویژه به خارجی‌های که قصد خرید خانه را دارند وام نمی‌دهند. نرخ بهره وام در ترکیه در سال‌های گوناگون نرخ متفاوتی را تجربه کرده است، اما تسهیلات مسکن در سال 2022 و در کشور ترکیه 12/5 درصد ثبت شده و حداکثر زمان بازپرداخت نیز 15 تا 20 سال در نظر گرفته شده است. متقاضیان وام برای خرید خانه باید سنی کمتر از 25 و بالای 80 سال نداشته باشند.

ایرلاین ها و مردم همچنان ناراضی هستند

گروه راه و مسکن: در هفته گذشته فرآیند کاهش خدمات رسانی شرکت های هواپیمایی داخلی آغاز شد و پرواز برای مسیرهای پر تردد کاهش یافت که به نظر می رسد این موضوع مربوط به عدم موافقت افزایش قیمت بلیت است.
به گزارش تجارت به نقل از مهر، بررسی از سایت‌های فروش بلیت هواپیمایی نشان می‌دهد که برای برخی مسیرها مانند تهران- مشهد، تهران-شیراز، تهران-کیش و … بلیتی وجود ندارد و عرضه بلیت در برخی از مسیرها به شدت کاهش پیدا کرده است. از شواهد امر پیداست که شرکت‌های هواپیمایی همیشه ناراضی که با وجود آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در آذرماه ۹۴ همچنان از یارانه‌های دولتی از جمله سوخت تقریباً رایگان استفاده می‌کنند به بهانه کمبود نقدینگی در حال زمین‌گیر کردن هواپیماهای خود برای فشار جهت اعمال افزایش قیمت هستند.

محدودیت‌ها به دلیل افزایش تقاضا است
حسام قربانعلی، روابط عمومی ایران ایرلاین درخصوص کمبود بلیت هواپیما گفت: تعداد پروازهای داخلی محدود است و به طور مثال برای مشهد در روز سه پرواز انجام می‌شود با توجه به اینکه ماه رجب و شعبان است و متقاضی زیاد کمبود بلیت کاملاً طبیعی می‌باشد. وی در ادامه بیان کرد: اینکه نبود پروازها برای افزایش قیمت بلیت باشد اشتباه است و این کار را فقط چارترها انجام می‌دهند و ایرلاین‌ها که مستقیم می‌فروشند چنین کاری را نخواهند کرد با توجه به اینکه فروش از طریق سامانه‌های دولتی نظارت می‌شود در حال حاضر برای مسیرهایی مانند خوی، دشت مغان و.. پرواز است اما برای بندرعباس، چابهار، مشهد و.. بلیت وجود ندارد این هم به خاطر حجم بالای تقاضا است با توجه به اینکه پرواز استند بایی وجود ندارد و همه پروازها صورت می‌گیرد. روابط عمومی ایران ایرلاین درخصوص افزایش قیمت بلیت هواپیمایی گفت: افزایش قیمت بلیت‌ها به شرط تخصیص هواپیما و تقویت ناوگان هوایی میسر خواهد شد.

افزایش بلیت غیر قانونی است
میراکبر رضوی، مدیرکل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص کمبود بلیت پروازها گفت: با توجه به اینکه تعطیلات وجود دارد مردم به دنبال بلیت هستند نه تنها بلیت هواپیمایی بلکه بلیت‌های راه آهن و اتوبوس و… هم محدود است و تقاضا در این مدت زیاد است و می‌توان گفت ۹۰ درصد متقاضیان ناراضی هستند با توجه به اینکه ناوگان‌های فعال هرروز در حال انجام هستند. وی در ادامه بیان کرد: به طور مثال شب میلاد امام رضا (ع) حدود ۲۰۰ هزار نفر متقاضی وجود دارد و فقط ۱۰۰ هزار نفر می‌توانند بلیت تهیه کنند و ما شرمنده ۹۸ درصد مردم می‌شویم و این ربطی به افزایش قیمت بلیت ندارد چرا که پروازها محدود است و تقاضا بالا بنابراین اینکه بگویم برای افزایش قیمت بلیت است اشتباه می‌باشد. مدیرکل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص افزایش قیمت بلیت ناوگان هوایی گفت: بررسی‌ها انجام شده است اما تا زمانی که به سازمان‌ها ابلاغ نشود افزایش بلیت غیر قانونی است.

رئیس مرکز ایمنی حمل‌ونقل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی از آماده‌سازی پایانه‌ها، نصب علائم، خط کشی و روکش آسفالت شبکه جاده‌ای و بهسازی ناوگان بخش ریلی و دریایی خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در نوروز ۱۴۰۲ حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش سفر را نسبت به سال گذشته داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، اولین جلسه ستاد سفرهای نوروز پنج بهمن ماه با هدف ارائه گزارش‌های روزانه و به موقع از سوی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در ایام سفرهای نوروزی، به صفر رساندن تاخیر قطارها از مبداء توسط شرکت راه‌آهن، اطلاع رسانی درباره وضعیت جوی و آب و هوا توسط سازمان هواشناسی، بازنگری سیستم پذیرش بار و مسافر از سوی سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برگزار شد.
در همین راستا «رضا نفیسی» رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی امروز (دوشنبه) درباره تدابیر اندیشیده شده برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ با اعلام اینکه زمان اجرای طرح از روز ۲۴ اسفند تا ۱۵ فروردین است، گفت: با توجه به تقارن تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۲ با ایام ماه مبارک رمضان، پیش‌بینی می‌شود سفرها در روزهای قبل از ماه رمضان اوج بگیرد.
وی گفته است: همچنین با توجه به ایام مبارک نیمه شعبان در ۱۵ اسفندماه، پیش‌بینی می‌شود شاهد آغاز سفرها همزمان با این روز باشیم.
نفیسی اقدامات مرتبط به سفرهای نوروزی را قبل، حین و بعد از سفر دانست و افزود: اقدامات قبل از سفر شامل بهسازی مسیرهای تردد، آماده‌سازی پایانه‌ها، نصب علائم، خط کشی و روکش آسفالت شبکه جاده‌ای و بهسازی ناوگان بخش ریلی و دریایی می‌شود و طبق گزارش‌های ارائه شده از سوی سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی برنامه‌هایی برای بهبود شرایط سفر در همه حوزه‌های حمل ونقل دریایی، هوایی، ‌ریلی و جاده‌ای در دست اقدام است.
رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: پیش‌فروش بلیت‌های راه‌آهن و اتوبوس‌ها توسط سازمان‌های مسئول در دست برنامه‌ریزی بوده و در اسرع وقت اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت خواهد گرفت.
وی از هماهنگی با همه سیستم‌ها و سازمان‌ها از جمله هلال احمر، پلیس، اورژانس و ... برای حضور در جاده‌ها خبر داد و گفت: میز خدمت نیز در پایانه‌ها و مجتمع‌های برپا خواهد شد تا افرادی با حضور در این میزها پاسخگوی مشکلات مردم باشند و همچنین پاسخگویی به هرگونه تاخیر در سفرهای شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل در دستور کار سازمان‌های مسئول قرار دارد.