انتشار پیام رهبر انقلاب خطاب
به ملت‌های اسپانیولی زبان
همزمان با رونمایی از نسخه اسپانیولی کتاب خاطرات د وران مبارزات رهبر انقلاب اسلامی د ر کاراکاس، پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به ملت‌های اسپانیولی زبان منتشر شد . رونمایی از نسخه اسپانیولی کتاب خاطرات د وران مبارزات رهبر انقلاب اسلامی با عنوان «سلول شماره ‌۱۴» طی مراسمی د ر شهر کاراکاس پایتخت کشور ونزوئلا و د رکنار نمایشگاه فرهنگ د وستی ایران و ونزوئلا به همت فعالان فرهنگی ونزوئلا و اسپانیولی‌زبانان باحضور شخصیتهای فرهنگی ایران و ونزوئلا برگزار شد .
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
اگر توانسته باشم به وسیله‌ی این کتاب با شما اسپانیولی زبانان ارتباط بگیرم، بسیار خرسند  خواهم بود . این بخش کوتاهی از سرگذشت من است. چه نیکو است که ما و شما و همه‌ی ملتهای عد الت‌خواه با یکد یگر بیشتر آشنا شویم و بیشتر هم‌افزائی کنیم. نیکروزی شما را از خد ا می خواهم.
سیّد علی خامنه‌ای
کتاب سلول شماره ۱۴ خاطرات و زند گینامه آیت‌الله خامنه‌ای را د ر د وران مبارزه با رژیم د ست‌نشاند ه استکبار و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی روایت می‌کند . این اثر ترجمه اسپانیولی کتاب «ان مع الصبر نصرا» است که پیش از این به زبان عربی منتشر و نسخه فارسی آن با عنوان «خون د لی که لعل شد » د ر اختیار علاقه‌مند ان و اهالی کتاب قرار گرفته بود .

چین د ر حال سبقت از آمریکا
د ر حوزه موشک‌های ابرصوت
آژانس اطلاعات د فاعی آمریکا هشد ار د اد  که پکن د ر حال سبقت گرفتن از واشنگتن د ر حوزه موشک‌های ابرصوت است. به گزارش روزنامه واشنگتن تایمز، یک مقام ارشد  آژانس اطلاعات د فاعی آمریکا روز جمعه به وقت محلی د ر کنگره این کشور گفت که ارتش چین د ر حال استقرار موشک‌های با سرعت فوق‌العاد ه بالا د ر سطحی است که یک تهد ید  هسته‌ای فزایند ه برای آمریکا ارزیابی می شود . پائول فرایستلر محقق برجسته این آژانس ابراز د اشت که پکن به صورت تهاجمی چند ین نوع موشک ابرصوت از جمله گلاید ر و موشک‌های کروز اسکرم‌جت را تولید  و مستقر کرد ه که قد رت مانور آنها بیش از پنج برابر سرعت صوت است. به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، پنتاگون به د نبال رسید ن به چین د ر این زمینه است اما خاک آمریکا نسبت به حمله ناگهانی این موشک‌ها که می‌تواند  بد ون هیچ هشد اری انجام شود ، آسیب پذیر است. طبق گزارش کمیته فرعی نیروهای مسلح مجلس نمایند گان آمریکا، موشک‌های ابرصوت می‌تواند  زمان حمله د وربرد  به چند ین هزار کیلومتر آنطرف تر را از ۳۰ د قیقه به ۱۵ د قیقه کاهش د هند . فرایستلر روز جمعه د ر نشست این کمیته فرعی گفت: طی ۲ د هه گذشته، چین به شکل قابل توجهی توسعه قابلیت‌ها و فناوری‌های موشک‌های ابرصوت هسته‌ای و معمولی را از طریق سرمایه گذاری متمرکز و فشرد ه افزایش د اد ه است.
د وگ لامبورن رئیس این کمیته فرعی اعلام کرد  که وضعیت رقابت برای توسعه و استقرار زراد خانه‌های ابرصوت د رد سرساز است.
وی اضافه کرد : ما عقب و نگران هستم که کار کافی برای نزد یک کرد ن این فاصله ند اشته باشیم د رحالیکه د شمنان به آزمایش و توسعه قابلیت‌های جد ید  د ر سرعت‌های بیشتر اد امه می‌د هند .
طبق تحلیل آژانس اطلاعات د فاعی آمریکا، یک نشانه از میزان برنامه موشک‌های ابرصوت چین ساخت نظامی حد ود  ۲۱ تونل باد  از جمله سه مورد  برای آزمایش موشک‌هایی با سرعت تا ۱۲ ماخ یا بیش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر د ر
ساعت است.
پنتاگون، وزارت انرژی آمریکا و ناسا بیش از ۲۰ تونل باد  د ارند  اما ۱۴ سازه از آنها متعلق به د هه ۱۹۷۰ بود ه و ممکن است برای آزمایش و ساخت موشک‌های ابرصوت منسوخ شد ه باشد .

پاپ: جنگ اوکراین فقط توسط
«امپراتوری روسیه» ایجاد  نشد ه است
رهبر کاتولیک‌های جهان د ر مصاحبه‌ای گفت، جنگ اوکراین از منافع چند ین "امپراتوری" نشات می‌گیرد  و فقط مربوط به روسیه نیست.
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان د ر گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی آر.اس.آی گفت: جنگ اوکراین از منافع امپریالیستی و نه از جانب امپراتوری روسیه بلکه از جانب تمامی امپراتوری‌ها نشات گرفته است.
وی همچنین آماد گی خود  را برای گفت‌وگو با ولاد یمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به منظور د رخواست برای صلح عنوان کرد . فرانسیس که ۸۶ سال د ارد  و د همین سالگرد  انتخابش را د ر ۱۳ مارس ۲۰۲۳ جشن می‌گیرد ، د ر اد امه گفت، اگر خیلی خسته شود  و ظرفیت اد اره کلیسای کاتولیک رم را ند اشته باشد ، استعفا می‌د هد .
ماه گذشته میلاد ی، رهبر کاتولیک‌های جهان گفته بود  که استعفای پاپی تنها د ر شرایط ویژه اتفاق می‌افتد . بند یکت شانزد هم د ر ۳۱ د سامبر ۲۰۲۲ د ر سن ۹۵ سالگی د رگذشت و به نخستین پاپی تبد یل شد  که د ر ۶۰۰ سال گذشته د ر ۲۰۱۳ استعفا کرد . فرانسیس د ر پاسخ به اینکه چه شرایطی باعث می‌شود  تا او هم چنین تصمیمی بگیرد ، گفت: خستگی که باعث شود  نتوانید  امور را به د رستی انجام د هید .
فقد ان شفافیت و چگونگی ارزیابی اوضاع. رهبر کاتولیک‌های جهان همچنین با بیان اینکه بابت ناتوانی زانوانش از ویلچر استفاد ه می‌کند  و شرمند ه است اد امه د اد : من پیر هستم. د یگر توان بد نی ند ارم. با اینکه بهبود ی حاصل می‌شود ، اما زانوهایم مشکل د ارند .

نیویورک تایمز: توافق تهران-ریاض، گواه سیاست تاسف‌بار آمریکاست

گروه سیاسی: توافق ایران و عربستان برای ار سرگیری مناسبات د ر سطحی گسترد ه کانون توجهات سیاسی و رسانه‌ای را به سوی خود  معطوف کرد ه است. د ر این بین استفبال ویژه کشورهای اروپایی از توافق نیز این فرضیه را تد اعی کرد ه که احتمالا د ر آیند ه نزد یک گره‌گشایی د ر مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها را شاهد  خواهیم بود .
به گزارش تجارت، بهبود  روابط ایران و عربستان گام بزرگی د ر راستای کاهش تنش میان بزرگترین و قد رتمند ترین کشورهای حوزه خلیج فارس است و د رها را برای پیشرفت بیشتر با هد ف پایان جنگ یمن باز می کند .
توافق تهران- ریاض پس از د ید ارهای یک هفته‌ای میان «علی شمخانی» د بیر شورای عالی امنیت ملی و «مساعد  العیبان» همتای عربستانی وی با میانجیگری «وانگ یی» د یپلمات عالی رتبه چین انجام شد . پیش از این عراق و عمان نیز از مذاکراتی که قبلا میان ایران و عربستان صورت گرفته بود ، حمایت کرد ه بود ند .
به نوشته المانیتور، موضوع قابل توجه د ر توافق میان ایران و عربستان همزمانی آن با انتشار ارزیابی تهد ید  سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا از سوی کنگره این کشور است که د ر آن چین نقش اصلی را به عنوان د شمن شماره یک جهانی د ارد . ضمن آنکه بسیاری د یگر از کارشناسان، میانجیگری پکن را نه تنها نشان د هند ه تمایل آن به تعمیق روابط با ایران و روسیه، بلکه پرکرد ن جای واشنگتن د ر زمینه د یپلماتیک با ریاض می د انند .
این پایگاه خبری–تحلیلی د ر اد امه مطلب خود  آورد ه است: توافق میان ایران و عربستان د ر حالی صورت می گیرد  که روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" این هفته گزارش د اد  که سران سعود ی برای عاد ی سازی روابط با اسرائیل، به د نبال تضمین های امنیتی و کمک هسته‌ای آمریکا هستند . همزمان «شاهزاد ه فیصل بن فرحان آل سعود » وزیر امور خارجه عربستان نیز د ر هفته جاری با سفر به روسیه نشان د اد  که این کشور متحد  اصلی خود  د ر اوپک پلاس را فراموش نمی کند . براساس مطلب این تارنمای آمریکایی، ایران با توجه به روابط خصمانه ای که با ایالات متحد ه و اسرائیل د ارد ، روابط با روسیه و چین را برای عمق استراتژیک خود  حیاتی می د اند . ایران خود  را نه یک بازیگر منطقه ای که یک بازیگر جهانی می د اند  که خاورمیانه و آسیا را د ر بر گرفته است. تهران بیش از آنکه کشورهای عرب را د وست خود  بد اند  به روسیه و چین نزد یک است. ضمن آنکه ریاض را تهد ید  بزرگی نمی د اند  و فقط آن را به عنوان متحد  نزد یک واشنگتن د ر نظر می گیرد . بنابراین با این توافق ایران می خواهد  مهره عربستان را از صفحه شطرنج کنار بزند .
د ر عین حال گزارش ها حاکی از چرخش د ر پروند ه هسته ای ایران است. تهران این هفته د ر بیانیه مشترکی که د ر جریان سفر «رافائل گروسی» مد یرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران امضا شد ، با افزایش فعالیت های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی موافقت کرد  و پیشبرد  موضوعات باقیماند ه د ر مورد  موضوعات پاد مانی د ر سه مرکز د ر د ستور کار قرار گرفته است. موضوعی که به عقید ه ناظران د ر صورت توجه کافی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران به پروند ه پاد مان‌ها، می‌تواند  گامی به سوی بازگشت به د یپلماسی هسته‌ای باشد . «انریکه مورا» معاون «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحاد یه اروپا د ر واکنش به گفت‌وگوهای ایران و گروسی، این امر را برای پروند ه هسته ای تهران مثبت ارزیابی کرد  و گفت: د ر صورت د ستیابی به توافق، بازگشت به برجام آسان تر خواهد  شد .
«میخائیل اولیانوف» نمایند ه روسیه د ر سازمان‌های بین‌المللی مستقر د ر وین د ر این خصوص به المانیتور گفت که «اگر مذاکرات از سر گرفته شود ، ما برای همکاری با سایر طرف ها مشکلی نخواهیم د اشت». وی سپس افزود : «بد یهی است که همه چیز به ما بستگی ند ارد ».
د ر سطحی د یگر، سرویس اقد ام خارجی اتحاد یه اروپا با انتشار بیانیه‌ای به نقل از پیتر استانو سخنگوی این اتحاد یه د رباره ازسرگیری روابط د یپلماتیک بین ایران و عربستان سعود ی، از توافق بین کشور استقبال کرد .
د ر این بیانیه آمد ه است: اتحاد یه اروپا از توافق اعلام شد ه د رباره ازسرگیری روابط د یپلماتیک بین پاد شاهی عربستان سعود ی و جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد ه و منتظر اجرای آن است. اتحاد یه اروپا تلاش‌های د یپلماتیک منتهی به این گام مهم را تصد یق می‌کند .
این بیانیه می‌افزاید : از آنجا که عربستان سعود ی و ایران هر د و برای امنیت منطقه بسیار مهم هستند ، ازسرگیری روابط د یپلماتیک آن‌ها می‌تواند  به ثبات منطقه د ر کل کمک کند .
استانو د ر اد امه اعلام کرد : ارتقای صلح و ثبات و د ستیابی به تنش‌زد ایی د ر خاورمیانه گسترد ه‌تر اولویت‌های اصلی برای اتحاد یه اروپاست. اتحاد یه اروپا همچنان آماد ه تعامل با همه بازیگران د ر منطقه با رویکرد ی تد ریجی و فراگیر و د ر شفافیت کامل است. انریکه مورا معاون جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحاد یه اروپا هم د ر توییتی توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان سعود ی را «تحول خوب» خواند .
وزارت امورخارجه فرانسه نیز پس از اعلام ایران و عربستان برای بهبود  روابط میان د و کشور بیانیه‌ای منتشر و از توافق تهران و ریاض که با میانجی‌گری چین انجام شد ، استقبال کرد .
وزارت امورخارجه فرانسه د ر بیانیه خود  تصریح کرد : کاترین کولونا، وزیر امور خارجه از گفت‌وگو و هر ابتکار عملی که بتواند  کمک ملموسی به کاهش تنش‌ها و تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای بینجامد ، حمایت می‌کند . وزارت امورخارجه فرانسه د ر اد امه این بیانیه از ایران خواست تا از آنچه اقد امات بی‌ثبات کنند ه عنوان کرد ه است، صرف نظر کند .
همچنین آن کلر لوژاند ر، سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه ضمن قرائت این بیانیه خاطر نشان کرد  که فیصل بن فرحان، وزیر امورخارجه عربستان د ر د ید ار با کاترین کولونا همتای فرانسوی خود  د ر پاریس وی را د ر جریان این توافق قرار د اد ه بود .
روزنامه نیویورک تایمز د ر گزارشی د رباره توافق عاد ی‌سازی روابط ایران و عربستان و برقراری مجد د  روابط د یپلماتیک میان د و کشور نوشت: این یکی از پیچید ه‌ترین تحولاتی است که هر کسی ممکن بود  تصور کند ؛ تغییری که باعث شد  همه د ر پایتخت‌های جهان توجهشان به آن جلب شود . متحد ان و رقبایی که سال‌هاست کنترل د یپلماسی را د ر د ست د اشته‌اند ، حد اقل د ر حال حاضر کنترل امور از د ستشان خارج شد ه است.
نیویورک تایمز د ر اد امه نوشت: آمریکایی‌ها که د ر مد ت سه چهارم قرن گذشته بازیگران اصلی د ر خاورمیانه بود ه‌اند  و تقریبا همیشه، د ر هر اتفاقی که افتاد ه حضور د اشته‌اند ، حالا د ر لحظه تغییری چشمگیر خود  را د ر حاشیه می‌یابند . چینی‌ها که سال‌ها نقشی ثانویه د ر منطقه د اشتند ، یک‌باره، به بازیگر جد ید ی د ر قد رت‌نمایی تبد یل شد ه‌اند . اسراییلی‌ها که د ر قبال د شمنان مشترکشان با عربستان د ر تهران، چاپلوسی آن‌ها را می‌کرد ند ، حالا د ر تعجبند  که این موضوع آن‌ها را د ر چه موقعیتی قرار می‌د هد .
د ر اد امه این گزارش آمد ه است: اِیمی هاثورن، معاون تحقیقاتی گروه پروژه د موکراسی خاورمیانه د ر واشنگتن د ر این باره می‌گوید ، «این موضوع مهمی است. بله، آمریکا نمی‌توانست د ر حال حاضر چنین توافقی با ایران انجام د هد ، به ویژه الان که روابطی ند اریم. اما به طور کلی، موفقیت بزرگ و مهم چین آن را از نظر د یپلماتیک به جمع جد ید ی وارد  می‌کند  و تمامی د ستاورد های آمریکا د ر منطقه از زمان روی کار آمد ن د ولت باید ن را تحت‌الشعاع قرار می‌د هد .»
این روزنامه د ر اد امه نوشت که تحلیل‌گران مستقل می‌گویند ، با توجه به د هه‌ها رقابت شد ید  میان ایران و عربستان برای هد ایت خاورمیانه و جهان گسترد ه‌تر اسلام،‌ معلوم نیست که آشتی د وباره میان این د و کشور تا چه حد ی پیش برود  و تصمیم برای بازگشایی سفارت‌ها که د ر سال ۲۰۱۶ انجام شد ، تنها گام اول خواهد  بود .
د ر گزارش این روزنامه با اد عایی علیه نقش ایران د ر منطقه مطرح شد ه است: طبق آن‌چه سعود ی‌ها به آمریکا گفته‌اند ، راه‌گشای این توافق، تعهد  ایران نسبت به این بود  که حملات بیشتر به عربستان سعود ی را متوقف و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی را که به عربستان حمله کرد ه‌اند ، کاهش د هد  . ایران و عربستان سعود ی جنگی نیابتی د ر یمن د اشته‌اند  که د ر آن،‌حوثی‌های متحد  تهران هشت‌ سال با عربستان سعود ی جنگید ند . آتش‌بسی مذاکره‌شد ه با حمایت سازمان ملل و د ولت باید ن د ر سال گذشته، تا حد  زیاد ی باعث متوقف شد ن خصومت‌ها شد .
این گزارش می‌افزاید : عربستان سعود ی، سال‌ها به د نبال پایان د اد ن به خصومت‌ها با ایران بود ه است که اول از طریق مذاکرات بغد اد  انجام شد  که د ر نهایت هم راه به جایی نبرد . مقامات د ولت باید ن گفتند  که سعود ی‌ها به آن‌ها د رباره مذاکرات د ر پکن اطلاع د اد ه بود ند  اما آمریکایی‌ها ترد ید  د اشتند  که ایران به تعهد ات جد ید ش عمل کند .
نیویورک تایمز د ر بخش د یگری از این گزارش با توجه به تحولات اخیر روابط واشنگتن-ریاض د ر پی رخ‌د اد هایی همچون قتل جمال خاشقجی، خبرنگار آمریکایی د ر سفارت عربستان د ر ترکیه نوشت: د نیل سی.کورتز،
سفیر پیشین آمریکا د ر اراضی اشغالی و مصر گفت که «این تغییرات ناشی از توافقی که با کمک چین انجام شد ه است،‌ هنوز چالشی برای د ولت باید ن ایجاد  می‌کند  که ترجیح می‌د هد  روی جای د یگری متمرکز باشد ». به گفته او،‌ « این موضوع نشان‌د هند ه زیرکی چین د ر بهره‌برد ن از خشم عربستان سعود ی نسبت به آمریکا و بازتاب این واقعیت است
که سعود ی‌ها و ایرانی‌ها مد تی بود ه است که د ر حال مذاکره بود ه‌اند . این موضوع همچنین گواه سیاست تاسف‌بار آمریکا است.»

اقتصاد  ایران پس از احیاء‌ روابط با عربستان سعود ی به کد ام سو می‌رود ؟

گروه اقتصاد  کلان: یک روز پس از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط د و جانبه بازارهای مختلف نسبت به این خبر مهم واکنش نشان د اد ند . کارشناسان معتقد ند  با احیاء روابط د یپلماتیک د و کشور به طور طبیعی ریسک های اقتصاد ی کشور کاهش پید ا می کند  و چشم اند از مثبتی د ر روابط اقتصاد ی و تجاری ایران و عربستان و البته برخی د یگر از کشورهای منطقه شکل خواهد  گرفت. د ر 7 سال گذشته که مناسبات سیاسی د و کشور متوقف شد ه بود  روابط اقتصاد ی و همکاری های د و جانبه به حد اقل ممکن رسید  و حالا تجار و سرمایه گذاران ابراز امید واری می کنند  که به د وران گذشته د ر روابط اقتصاد ی شان بازگرد ند . به گزارش «تجارت»، روز جمعه ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای د ر پکن با امضای علی شمخانی، نمایند ه مقام معظم رهبری و د بیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد  بن محمد  العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعود ی و «وانگ ئی» عضو د فتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس د فتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای د ولتی جمهوری خلق چین صاد ر شد . براساس این بیانیه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعود ی برای ازسرگیری روابط د وجانبه و بازگشایی مجد د  سفارتخانه‌های د و کشور بعد  از ۷ سال قطع رابطه توافق کرد ند . حالا برخی نسبت به احیاء برجام و رفع بخشی از تحریم‌ها د ر سال آیند ه ابراز امید واری می‌کنند .

گشایش روابط با کشورهای منطقه
شنید ه‌ها از فعالان اقتصاد ی حاکی نیز از آن است که گشایش د ر روابط بین بانکی با کشورهای حاشیه خلیج فارس و تسهیل عرضه منابع وسیع د رهم از طریق امارات بخشی از نتایج ازسرگیری روابط د یپلماتیک ایران و عربستان خواهد  بود . د ر عین حال بازار سرمایه و بازار ارز و سکه و طلا د ر همین 24 ساعته گذشته از این توافق تاثیر پذیرفتند . به طوری که نرخ د لار به یکبار از 50 هزار تومان وارد  کانال 47 هزار تومانی شد . صرافی ملی ایران د یروز (شنبه) نیز هفته خود  را با کاهش حد ود  ۲۰۰۰ تومانی قیمت د لار آغاز کرد . . نرخ د لار اعلامی صرافی ملی ۴۴ هزار و ۴۵۱ تومان برای خرید  و ۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان برای فروش اعلام شد ه است. همچنین مرکز مباد له ارز و طلای ایران نیز فعال بود ه و د ر قالب د و تالار ارز خد ماتی با حواله، د لار، یورو و د رهم را به صورت اسکناس و حواله ارائه می‌د هد . آخرین نرخ ثبت شد ه برای هر د لار آمریکا به صورت اسکناس و حواله به ترتیب ۴۲ هزار و ۱۱۶ تومان و ۳۸ هزار و ۲۸۷ تومان، برای یورو نیز ۴۴ هزار و ۸۸۴ تومان به صورت اسکناس با ۴۰ هزار و ۸۰۳ تومان به صورت حواله است. همچنین هر د رهم اسکناس نیز ۱۱ هزار و ۴۶۸ تومان و هر د رهم حواله ۱۰ هزار و ۴۲۵ تومان د ر مرکز مباد له ایران قیمت گذاری شد ه است.

آیند ه نرخ ارز پس از احیاء روابط با عربستان
د ر خصوص نرخ ارز نیز به نظر می‌رسد  روند  قیمتی همچنان نزولی باشد . عضو شورای‌عالی کانون صرافان با بیان اینکه پس از توافق ایران و عربستان روند  کاهش نرخ ارز شد ت گرفته است، گفت: امروز برخلاف روزهای گذشته د ر مقابل صرافی‌ها صفی برای خرید  ارز نیست و د لار با قیمت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان خرید اری ند ارد . کامران سلطانی زاد ه عضو شورای‌عالی کانون صرافان د ر گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار د اشت: امروز برخلاف روزهای گذشته د ر مقابل صرافی‌ها صفی برای خرید  د لار نیست و د لار با ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان خرید اری ند ارد . وی تاکید  کرد : د ر اد امه کاهش قیمت ارز که از هفته گذشته شروع شد ه پس از توافق با عربستان شد ت کاهش نرخ ارز د ر بازار شد ت بیشتری یافته است و پیش‌بینی می‌شود  این رود  اد امه‌د ار خواهد  بود  و د لار به کانال ۳۰ هزار تومان هم خواهد  آمد . سلطانی زاد ه گفت: به مرد م توصیه می‌کنیم توجه د اشته باشند  که کانال‌های تلگرامی به صورت کاذب نرخ‌های د لار را بالا نگه می‌د ارند  تا از این طریق جلوی ضرر بیشتر د لالان را بگیرند  و د لار خود  را با نرخ‌های بالا بفروشند . عضو شورای‌عالی کانون صرافان تاکید  کرد : نرخ‌هایی که د ر کانال‌های تلگرامی اعلام می‌شود  معمولاً ۱۰۰۰ تا ۲ هزار تومان بالاتر د ر حال نرخ‌سازی است.

2 نتیجه اقتصاد ی توافق با عربستان
همچنین یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط د وجانبه، گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌د هد  که نرخ د لار تحت تاثیر چنین اتفاقی تا حد  زیاد ی کاهش پید ا می‌کند ، البته این گشایش رخ د اد ه د ر بلند مد ت به نفع بازار سهام است. احسان عسگری، کارشناس بازار سرمایه د ر گفت‌وگو با ایرنا د ر مورد  تاثیر توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط د وجانبه بر بازار ارز و بورس، اظهار د اشت: زمانی که ریسک سیاسی د ر کشور کاهش یابد  با ۲ تاثیر مهم این اتفاق د ر کاهش تحریم‌ها و افت نرخ د لار مواجه خواهیم شد . وی افزود : پیش‌بینی‌های انجام شد ه نشان از آن د ارد  که نرخ د لار تحت تاثیر چنین اتفاقی و نیز کاهش ریسک سیاسی کشور تا حد  زیاد ی کاهش پید ا می‌کند . این کارشناس اقتصاد ی اد امه د اد : با توجه به چنین اتفاقی به نظر می‌رسد  هر گشایش که د ر کشور رخ د هد  د ر بلند مد ت به نفع بازار سهام خواهد  بود ، اما کاهش قیمت د لار به صورت مقطعی و با شد ت زیاد  ممکن است برای مد تی شرکت‌های صاد رات محور را تحت تاثیر قرار د هد .
عسگری تاکید  کرد : البته باید  توجه د اشت که نرخ ارز بازار غیر رسمی د ر صورت‌های مالی برخی شرکت‌های بورسی تاثیری ند ارد  و این نرخ لحاظ نمی‌شود  که با ریزش آن، سود  آوری شرکت‌ها با کاهش مواجه شود  و نرخ بازار نیما و یا مرکز مباد له ارز و طلای ایران د ر صورت‌های مالی شرکت‌ها تاثیر د ارد . وی گفت: اگر فرض را بر این بگیریم که نرخ تولید  و فروش تغییر نکند ؛ بنابراین د رآمد  ارزی شرکت‌ها به د لیل کاهش قیمت د لار کاهش پید ا می‌کند ، اما این موضوع باید  مد نظر باشد  که گشایش سیاسی می‌تواند  طرح توسعه شرکت‌ها را افزایش د هد  و د سترسی به منابع سرمایه‌گذاران خارجی را بیشتر کند ، اما به طور حتم همه این مسایل کنار یکد یگر برای بازار سرمایه بسیار مثبت خواهد  بود .

سرمقاله

عباس علوی راد 
اقتصاد د ان

توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط د وجانبه د ر شرایطی که اقتصاد  ایران به طور عام و بازار ارز به طور خاص با انتظارات تورمی عقلانی مواجه است، بد ون ترد ید  روید اد  مثبتی است. اگر قرار باشد  وسعت و پاید اری تاثیرات این توافق روی بازار ارز تحلیل شود ، لازم است موارد  متعد د ی را  مد نظر قرار د اد . د ر اینجا سه سناریوی متفاوت مطرح می‌شود . سناریوی اول این است که این توافق مجزا از سایر تنش‌هایی بین المللی که کشور د رگیر آنهاست، تلقی شود . سناریوی د وم این است که این توافق بخشی از فرآیند  احیای برجام باشد  و سناریوی سوم حتی می‌تواند  این باشد  که این توافق آغاز یک پاراد ایم شیفت د ر تعاملات بین المللی کشور باشد . هر سناریویی رخ د اد ه باشد ، بهبود  و حفظ ارزش پول ملی از مجرای تحول د ر متغیر‌های بنیاد ی محیط اقتصاد  کلان ایران د ر کوتاه مد ت د ور از انتظار بود ه و این بد ان علت است که بیش از یک د هه است خرابی‌های آن‌ها انباشت شد ه و اساساً ترمیم شان زمان بر است.د ر هر سه سناریو تاثیر مورد  انتظار این توافق بر قیمت د لار کاهشی و از کانال تعد یل انتظارات کارگزاران اقتصاد ی خواهد  بود ، هرچند  اگر این توافق را د ر سناریوی اول قرار د هیم وسعت تاثیرگذاری کمتر و پاید اری آن نیز د ر سطح پایین تری خواهد  بود .
حتی اگر د لارِ ۵۰ هزار تومان چند  روز گذشته ملاک قرار گیرد ، حد ود  ۱۰۰ د رصد  نسبت به اسفند  ۱۴۰۰ افزایش قیمت د اشته است و این به مراتب فراتر از رشد  نقد ینگی یا تورم د ر همین بازه زمانی بود ه است؛ بنابراین صرف نظر از روند ‌های بلند مد ت و سایر ملاحظات، به صورت تقریبی هم می‌توان گفت هرگونه ریزش قیمت د لار د ر شرایط فعلی فقط از جنبه تعد یل انتظارات خواهد  بود . اگر توافق ایران و عربستان د ر طول توافق ایران و آژانس بین المللی هسته‌ای د ر تهران و پازلی از احیای برجام (سناریوی د وم) باشد  و طی روز‌های آیند ه این سناریو شفاف‌تر و قطعی‌تر شود ، قیمت د لار احتمالا به کمتر از ۴۰ هزار تومان هم خواهد  رسید . از سوی د یگر اگر توافق ایران و عربستان یک روید اد  مجزا از سایر تنش‌های بین المللی و احیای برجام (سناریوی اول) باشد ، با افزایش وزن هر کد ام از تنش‌های د یگر، شعله‌های آتش انتظارات تورمی مجد د  قد  خواهد  کشید  و قیمت د لار خیلی زود  از مرز ۵۰ هزار تومان عبور خواهد  کرد .

یادداشت

د یاکو حسینی
پژوهشگر مسائل استراتژیک

چین به عنوان یک ابرقد رت جد ید  توانست یکی از تنش های مهم منطقه ای را د ر پکن مد یریت کند  و خود  ضامن توافق سیاسی حل اختلافات ایران و عربستان باشد . افزایش نفوذ چین د ر جهان و د ر ارتباط با منطقه از د و بُعد  قابل بررسی است؛ نخست از منظر نفوذ اقتصاد ی چین است که د ر این سال‌ها با افزایش سرمایه گذاری چین د ر حوزه زیر ساختی و نیز وابستگی این کشور به وارد ات نفت خلیج فارس از د لایل اصلی تلاش چینی‌ها به شمار می رود  که می د انیم طی ۱۰-۱۵ سال آیند ه میزان وابستگی چین به نفت منطقه بیشتر هم می شود . د ر بُعد  سیاسی نیز به تبع بُعد  اقتصاد ی به نظر می رسد  چین ناگزیر است برای تضمین منافع اقتصاد ی خود  نقش آفرینی سیاسی بیشتری را به عهد ه بگیرد . با توجه به کاهش نقش آمریکا برای کشورهای منطقه، چینی‌ها ترجیح می د هند  به جای آمریکا خود شان این نقش را ایفا کرد ه و کنترل گذرگاه های انرژی د ر اختیار خود شان باشد ، گرچه هر کشوری هم به جای چین بود  باید  همین کار را انجام می د اد . باید  انتظار د اشته باشیم د ر سال های پیش رو گسترش نفوذ اقتصاد ی چین د ر این منطقه بیشتر باشد  وبرای نفوذ سیاسی نیز از طریق تعمیق همکاری ها و حضور نظامی و ایجاد  پایگاه های مختلف برنامه های خود  را د نبال کنند . د ر واقع این مسیری است که د ر خلیج فارس وجود  د ارد  و د ر سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به عربستان هم چینی ها رغبت بیشتری نشان د اد ند . این مسائل نشان می د هد  چینی ها وارد  ترتیبات سیاسی و امنیتی د ر منطقه شد ه اند  و از مفاهیم جد ید تر استفاد ه می کنند . اما این که تا چه اند ازه موفق شوند  باید  منتظر آیند ه بود . د ر یک نمای کلی تنش ایران با کشورهای همسایه و منطقه و همچنین عربستان به نفع هیچ کشوری نبود ه و نیست و لذا از یک بُعد  و نمای کلی تلاش برای عاد ی سازی روابط د و کشور مهم است. د ر عین حال باید  توجه کنیم که این عاد ی سازی روابط هر چند  د ستاورد هایی د اشته برای برخی بیشتر و برای برخی کمتر بود ه است. عربستان د ر وضعیت خوبی به توافق رسید ، با توجه به این که هنوز برجام به نتیجه نرسید ه و احتمال این که د ر آیند ه تنش افزایش یابد ، بیشتر است به نظر می رسد  براساس شرایط منطقه ای عربستان خود  را از د ایره محد ود  تلافی جویانه ایران حفظ می کند  و مقابله با ایران را به طور کامل به اسرائیل و آمریکا واگذار می‌کند . عربستان به د ستاورد  قابل توجهی د ست یافته و قطع روابط د و کشور نمی توانست آنها را برای رسید ن به اهد اف و منافع کشورشان کمک کند . عربستان د ر این سال‌ها تا جایی که توانست علیه منافع ایران اقد ام و بیشتر از این نمی توانست اد امه د هد . طبیعی است که کشورهای عربی از این مساله استقبال کنند  آن ها از فشاری که عربستان د ر ارتباط با ایران به آنها وارد  می کرد ، د ور می‌شوند . لذا به نفع این کشورهاست که چنین وضعیتی ایجاد  شود . بنابراین شاهد  هستیم که چین به عنوان یک ابر قد رت جد ید  موفق شد ه تا د ر جایگزینی آمریکا، نقش مهمی را د ر حل یکی از تنش‌های مهم منطقه ای آسیا و به عنوان جایگزین آمریکا آن هم د ر پکن ایفا و مد یریت کند  و خود  را ضامن این توافق سیاسی معرفی کند . د ر واقع د ر پرستیژ چین این توافق، اتفاق بزرگی است و تضمین کرد ه منابع انرژی و گذرگاه های انرژی که چین به آن ها وابسته است د ر امنیت باشند  و از همه طرف ها نیز د رخواست شد ه تا به این توافق پایبند  باشند  بنابراین کل مساله کاملا به نفع چین است. این توافق منافعی را برای آمریکایی ها د ر بر د ارد ، از یک طرف مسئولیت تامین امنیت د ر خلیج فارس بین آمریکا و چین تقسیم می شود  و آمریکایی ها می توانند  توجه خود  را به سایر مناطق معطوف کنند  و این تقسیم مسئولیت با منافع آمریکا سازگار است، همچنین آمریکا از این طریق موفق می شود  کشورهای عرب را از د امنه نزاع احتمالی بین ایران و غرب د ور نگه د ارد  و اگر این توافق بتواند  به آن هد ف د ست یابد  برای آمریکایی ها نیز نوعی د ستاورد  د اشته است. اما این توافق، اسرائیل را به اند ازه ای تنها گذاشت و طبیعتا کشاند ن ایران و منطقه خلیج فارس به منازعه چند ان آسان نیست. مزیت های این توافق برای ایران با بیان این که اصل تنش زد ایی با همسایگان خوب است .  

 

قیمت بنزین و گازوئیل افزایش نمی‌یابد 

وزیر نفت گفت: هیچ‌گونه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل د ر بود جه سال ۱۴۰۲ و د ر لایحه د ولت مطرح نشد ه و برنامه‌ای برای افزایش قیمت وجود  ند ارد . به گزارش ایسنا، جواد  اوجی د ر جمع خبرنگاران د ر پاسخ به سوال ایسنا د ر خصوص برنامه د ولت برای تغییر قیمت بنزین و گازوئیل اظهار کرد : با برنامه ‌ریزی‌هایی که همکاران د ر شرکت پالایش و پخش برای مصارف به خصوص د ر ایام پایان سال و نوروز انجام د اد ه‌اند  پیش بینی می‌شود  که مشکلی برای تامین سوخت وجود  ند اشته باشد  و برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مطرح نیست. وی اد امه د اد : تمام جایگاه‌ها را مجهز کرد ه‌ایم به طوری که ۶۰ هزار نفر د ر ایام عید  د ر آماد ه باش خواهند  بود ، افزایش ظرفیت تولید  بنزین اتفاق افتاد ه و د ر حوزه انتقال و لجستیک نیز اقد امات به نحو مطلوب رقم می‌خورد  و امید واریم با برنامه ‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود  و همکاری مرد م هیچ‌گونه مشکلی برای تامین بنزین برای هموطنان به خصوص د ر ایام عید  وجود  ند اشته باشد . وزیر نفت د ر پاسخ به سوال د یگر ایسنا د ر خصوص آخرین وضعیت تخصیص بنزین نوروزی اظهار کرد : هنوز د ر د ولت تصمیمی د ر این رابطه اتخاذ نشد ه است.

 

سطح الگوی مصرف گاز به د رستی تعیین شود 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید  کرد : کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گزارش های واصله د ر خصوص قبوض گاز را بررسی خواهد  کرد  و اگر اشتباهی صورت گرفته باشد  قطعا باید  نسبت به اصلاح آن اقد ام شود . مالک شریعتی نیاسر د ر گفت وگو با ایسنا، با اشاره به ماموریت رئیس مجلس به کمیسیون انرژی برای پیگیری علت افزایش چشمگیر قبوض برق و گاز خانگی د ر برخی از مناطق کشور، بیان کرد : ریل گذاری پیرامون تعیین تعرفه گاز د ر قانون بود جه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ انجام شد . بنا شد  تا مصارف بالاتر از الگوی مصرف یارانه د ریافت نکنند  و د ر ازای آن مصارف پایین‌تر از الگو نیز تعرفه رایگان د اشته باشند . این قانون مصوب مجلس است. د ولت آئین نامه این قانون را تهیه کرد ه و قیمت گذاری از سوی د ولت صورت گرفته است. وی د ر اد امه اظهار کرد : مجلس د ر این حوزه نقش سیاست گذاری د اشته است. تکلیف مجلس این بود ه که سطح الگوی مصرف تعیین شود  و به مصارف بالاتر از الگو یارانه تعلق نگیرد  و به مصارف پایین تر از الگو یارانه بیشتر تعلق گیرد . تعرفه خانوارهای محروم نیز صفر باشد . این سیاست گذاری مجلس بود ه و از آن نیز د فاع می کنیم. اما د ر تد وین آئین نامه اجرایی قاعد تا د ولت باید  تمام جوانب را به د رستی می‌د ید  و سطح الگوی مصرف را به د رستی تعیین می کرد .

 

«تجارت» گزارش می‌د هد 

گروه انرژی: مد یران صنعت انرژی آمریکا می‌گویند  اوپک بار د یگر به تاثیرگذارترین نیرو د ر عرضه جهانی نفت، تبد یل شد ه و د ر آیند ه نزد یک، به همین منوال خواهد  ماند . به گزارش «تجارت»، روزهای رشد  انفجاری تولید  آمریکا به د لیل انضباط مالی تولید کنند گان و تمرکز آنها به سود د هی به سهامد اران، محد ود یت‌های زنجیره تامین، تورم هزینه و تولید  کمتر چاه، پیش از پایان یافتن د وران پاند می، به آخر رسید ه بود . د ر د هه ۲۰۱۰، صنعت شیل پس از آن که شرکت‌های حفاری هرچه می‌توانستند  حفاری کرد ند  تا تولید  آمریکا را افزایش د هند ، رونق پید ا کرد .
تولید  نفت آمریکا به حد ی سریع افزایش پید ا کرد  که از این کشور به عنوان تولید کنند ه موازنه ساز جد ید ی یاد  شد  که قاد ر است د ر شرایط افزایش قیمت و تقاضای جهانی، تولید ش را به سرعت بالا ببرد . اما واقعیت د وران پساکرونا، کاملا متفاوت بود ه و تولید  شیل آمریکا بهبود  پید ا کرد ه، اما روند  آن آهسته بود ه و تولید  به رکورد ی که از اواخر سال ۲۰۱۹ تا اوایل سال ۲۰۲۰ د اشت، برنگشته است.
یکی از عوامل بسیار مهم افزایش نرخ‌‌های تورم د ر جهان، رشد  قیمت انرژی است. از لحاظ سیاسی، افزایش اند ک عرضه نفت اوپک پلاس نوعی مخالفت با تقاضای باید ن است. مد یر بخش انرژی و تغییرات اقلیمی د ر گروه یورآسیا می‌گوید : «میزان افزایش عرضه نه تنها تغییری د ر قیمت‌ها به وجود  نخواهد  آورد ، بلکه این تصمیم نشان می‌د هد  اوپک‌پلاس اساسا تمایل ند ارد  د ر مسیر کاستن از قیمت نفت د ر بازار جهانی قد م برد ارد . تصمیم عربستان مبنی بر افزایش بسیار محد ود  عرضه حاصل منافع سیاسی و امنیت ملی خود  این کشور است نه منافع ملی آمریکا. نکته مهم این است که عربستان قاد ر نیست میزان عرضه خود  را به‌شد ت بالا ببرد  و این کشور برای آنکه بتواند  د ر آیند ه نیز نقش بانک‌مرکزی نفت را د ر جهان بازی کند  باید  میزانی از مازاد  عرضه را بد ون استفاد ه حفظ کند  تا اگر اتفاق خاصی د ر حوزه عرضه د ر جهان رخ د اد ، این کشور بتواند  بازار را مد یریت کند .» البته مقامات آمریکایی می‌گویند  انتظار د ارند  اوپک‌پلاس د ر ماه‌های آیند ه همچنان بر عرضه بیفزاید . یکی از تحلیلگران بانک سیتی‌گروپ می‌گوید : «مذاکره باید ن با عربستان د ر حالی انجام شد  که او می‌د انست عربستان قصد  ند ارد  عرضه را به میزان چشمگیر بالا ببرد . د ر حال حاضر به د لیل ضعف‌هایی که د ر فعالیت‌های اقتصاد ی جهان وجود  د ارد  و پیش‌بینی اد امه پید ا کرد ن این ضعف‌ها، قیمت نفت کاهش یافته، اما د ولت باید ن به ارقام بسیار پایین‌‌تر برای قیمت نفت نیازمند  است تا تورم با سرعت کاهش یابد  و از نگرانی رای‌د هند گان د رباره وضعیت اقتصاد  کاسته شود .»

د ورنمای تولید  نفت آمریکا
اد اره اطلاعات انرژی آمریکا د ر جد ید ترین گزارش د ورنمای انرژی کوتاه مد ت، برآورد  کرد  تولید  نفت آمریکا از ۱۱.۸۸ میلیون بشکه د ر روز د ر سال ۲۰۲۲، به ۱۲.۴۴ میلیون بشکه د ر روز د ر سال میلاد ی جاری رشد  خواهد  کرد . رشد  روزانه ۵۶۰ هزار بشکه‌ای بر مبنای سالانه، نصف روند  رشد  تولید  نفت آمریکا پیش از د وران کروناست. به مد ت چند  سال، تولید  نفت آمریکا از سال ۲۰۱۹، سالانه بیش از یک میلیون بشکه د ر روز افزایش د اشت. مد یران نفتی آمریکا هم د ر کنفرانس انرژی سراویک که هفته گذشته د ر هیوستون برگزار شد ، رشد  تولید  امسال را ۵۰۰ هزار بشکه د ر روز پیش بینی کرد ند . رشد  تولید  آمریکا د ر سال ۲۰۲۴، آهسته‌تر خواهد  شد  و به ۱۲.۶۳ میلیون بشکه د ر روز می رسد  که به منزله رشد  کمتر از ۲۰۰ هزار بشکه د ر روز، نسبت به سطح تولید  سال ۲۰۲۳ خواهد  بود . صنعت نفت آمریکا با وجود  انتقاد  کاخ سفید ، اکنون سود د هی به سهامد اران را د ر اولویت قرار د اد ه است. نرخ افت سریعتر بسیاری از چاه‌ها به همراه کمبود  نیروی کار و موانع زنجیره تامین، مانع رشد  بیشتر تولید  خواهد  شد . به عنوان مثال، شرکت شورون هفته پیش هشد ار د اد  عملکرد ش د ر حوزه د لاویر د ر پرمیان، به د لیل نرخ افت بالاتر از حد  انتظار چاه‌های نفت، مطابق با اهد اف تعیین شد ه نخواهد  بود .

افزایش سهم بازار اوپک
همزمان با کند  شد ن رشد  تولید  آمریکا، سهم بازار اوپک و نفوذ این گروه بر عرضه جهانی نفت، افزایش پید ا خواهد  کرد . مد یران شیل آمریکا می‌گویند  این گروه که د ر راس آنها بزرگترین تولید کنند گان نفت منطقه خلیج فارس قرار د ارند ، اکنون کنترل بازارهای نفت را د ر د ست د ارد .
رئیس شرکت کونوکو فیلیپس به حاضران د ر کنفرانس سراویک گفت: د نیا به وضعیتی بازخواهد  گشت که د ر د هه ۷۰ و د هه ۸۰ د اشتیم، مگر این که کاری برای تغییر این روند ، انجام د هیم.

تبعات ساخت و ساز غیر اصولی د ر کلان شهرها بررسی شد ؛

گروه راه و مسکن: د ر سال های اخیر شاهد  بلند مرتبه سازی د ر کلانشهرها هستیم د رصورتی که د رگذشته ساختمان های بلند  برای امور اد اری وتجاری استفاد ه می شد .
به گزارش تجارت به نقل از مهر، بسیاری از کارشناسان معتقد  هستند  که د لیل رواج بلند  مرتبه سازی ها می‌تواند  کسب سود  باشد  اما یکی از د لایل مهم بلند  مرتبه سازی ها افزایش جمعیت و کمبود  زمین د ر کلانشهرها است. یکی از مهم‌ترین ایراد ات وارد ه بر بلند  مرتبه سازی د ر کلان شهرها را می‌توان د ر تخریب محیط زیست د انست چرا که د ر سایه بلند  مرتبه سازی شاهد  از بین رفتن باغات و فضاهای سبز موجود  هستیم که این مهم می‌تواند  تبعات منفی میان نسلی بسیاری را رقم بزند . این د ر حالی است که د ر ابتد ا شکل گیری و یا حتی رشد  بلند  مرتبه سازی این تصور وجود  ند اشت که وجود  این مساله تهد ید ی برای انسان و یا محیط زیست باشد  اما د ر گذر زمان این مساله اثبات شد  که انسان توان مقابله با طبیعت را ند ارد . باید  توجه د اشت که زلزله خیز بود ن کشور یکی د یگر از د لایل منفی بلند  مرتبه سازی د ر کشور است چرا که متأسفانه ساخت و ساز ساختمان‌های بلند  د ر کوچه‌هایی با عرض کم و همچنین عد م وجود  محاسبات د قیق د ر ساخت این برج‌ها می‌تواند  به هنگام زلزله تهد ید  جد ی برای افراد  باشد . زلزله تهران می‌تواند  فاجعه بار شود  بیت الله ستاری، کارشناس مسکن د ر خصوص بافت فرسود ه گفت: عمد ه مشکل ما د ر بافت‌های فرسود ه اول تملک یا ملکیت خرد  است که برای تجمیع اختلافات د ارند  و بحث د وم این است که سرمایه گذاران باید  به صاحبان ملک که زمین‌های ۴۰ یا ۵۰ متری که چند  نفری است و انبوه ساز باید  وقت بگذارد  و سهم هر کس را بگوید  و این زمان بر است بنابراین صرف بر این نیست که ساخت و ساز را د ر بافت فرسود ه انجام د هند  از سوی د یگر به جای اینکه د ر بافت فرسود ه ساخت و ساز انجام شود  نوسازی صورت گیرد . وی د ر اد امه بیان کرد : سازمان نوسازی بافت فرسود ه برای نوسازی بافت‌های که قابلیت تجمیع د ارد  را مشخص کند  و یا این تجمیع را به بنگاهد اران بسپارد  تا بعد  از توافق به سرمایه گذاران یا انبوه سازان را برای ساخت و ساز خبرد ار کنند .

لزوم مد رن سازی د ر بافت‌های فرسود ه
این کارشناس مسکن د ر اد امه د ر خصوص افزایش تسهیلات نیز گفت: تسهیلات بانکی برای بافت فرسود ه راهکار نیست با توجه به اینکه د ر حال حاضر ۲۵ میلیون نفر د ر یک گسل است که با مد رن سازی می‌توان جان مرد م را نجات د اد  و ایمن سازی کرد  چرا که د ر تهران ۷۰۰ هزار بافت فرسود ه وجود  د ارد  هرسال فرسود ه‌تر می‌شود  و از طرف د یگر خانه‌های د یگر نیز فرسود ه می‌شود  و اگر نوسازی صورت نگیرد  و زلزله‌ای مثل ترکیه تهران را بلرزاند  فاجعه‌ای قابل تصور رخ می‌د هد .
بیت الله ستاری د ر اد امه افزود : د ولت باید  به بخش خصوصی اعتباراتی د هد  تا برای ساخت و ساز د ر بافت‌های فرسود ه تشویق شوند  چرا که سازند ه می بیند  که هزینه ساخت و ساز د ر بافت فرسود ه برایش به صرفه نیست بنابراین نمی‌خواهند  که از جیب خود شان خرج کنند  پس نوسازی بافت فرسود ه را د ر اولویت قرار نمی‌د هند  و حاضر هستند  تا ساخت و سازهای کوچک انجام د هند  اما پروژه‌های عظیم د ر بافت‌های فرسود ه را انجام ند هند  چرا که اگر د ر بخش اقتصاد ی د ولت اعتباراتی به این انبوه سازان د اد ه شود  استقبال از نوسازی صورت خواهد  گرفت.

«تجارت» از حواشی برگزاری د همین د وره انتخابات نهاد  بخش خصوصی گزارش می‌د هد 

گروه صنعت و تجارت: روز گذشته سرانجام انتخابات اتاق بازرگانی د ر سراسر کشور برگزار شد  و حالا فعالان اقتصاد ی کشور چشم انتظار تشکیل د وره جد ید  این نهاد  بخش خصوصی هستند . به گزارش «تجارت»، د همین د وره انتخابات اتاق بازرگانی سرانجام روز گذشته برگزار شد . د وره‌ای از هفته‌ها پیش با حواشی بسیاری مواجه شد . از شایبه مد اخله د ولت د ر روند  انتخابات تا رد  صلاحیت چهره‌های شناخته شد ه و عملکرد  اتاق بازرگانی تهران د ر د و د وره گذشته که تقریبا همگی از یک طیف بود ند . از حد ود  یکسال پیش شایبه هایی مبنی بر فساد  د ر اتاق بازرگانی ایران به گوش رسید  و صد اهایی از د رون خود  اتاق شنید ه شد  که عملکرد  مد یران ارشد  آن نتوانسته رضایت بخش خصوصی کشور را فراهم کند . حواشی تا جایی پیش رفت که غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران اخیرا اعلام کرد  که قصد  د اشته د ر سال 99 از ریاست اتاق استعفا د هد  و به د لیل وجود  مشکلات مختلف تصمیم گرفته که د ر د وره د هم نامزد  انتخابات نشود . از سوی د یگر رییس اتاق بازرگانی تهران هم رد  صلاحیت شد  و امکان حضور د ر رقابت‌ها را پید ا نکرد . البته ماجرا به مد ت‌ها قبل بر می گرد د . جایی که اختلافات میان د ولت و مجلس با اتاق شد ت گرفت و موضع گیری‌های تصریح و تند ی میان طرفین نسبت بهم شکل گرفت. از این رو این گمانه مطرح شد  که د ر این د وره د ولت تمایلی به اد امه حضور گروه فعلی حاکم بر اتاق د ر د وره جد ید  ند ارد . د ر یکی از این اظهار نظرها مجید رضا حریری رییس اتاق بازرگانی ایران و چین اعلام کرد ه این موضوع اتفاق جد ید ی نیست و د ر هر د وره د ولت‌های وقت علاقه مند  به جهت د هی د ر انتخابات اتاق بود ند . به گفته او معاون اول وقت رییس جمهور د ر د وره هشتم و نهم اتاق بازرگانی عملا خواسته د ولت را د ر انتخابات اعضای هیات نمایند گان اتاق بازرگانی پیش برد ه بود .

جزییات روند  برگزاری انتخابات
اما د ر مراسم آغاز برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی که با حضور فاطمی امین وزیر صمت نیز همراه بود ، حسین میرمحمد صاد قی، رئیس انجمن نظارت بر انتخابات، گزارشی از روند  ثبت‌نام کاند ید ا و رسید گی به اسناد  و مد ارک آنها به منظور احزار صلاحیت، ارائه د اد . بر اساس اظهارات او برای اولین بار د ر این د وره، شرایط خاصی د ر آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایند گان اتاق ایران و اتاق‎های شهرستان تعیین شد ه بود  که البته شامل برخی ابهامات نیز بود . از طرفی طبق این آیین‌نامه افراد  باید  حجم انبوهی از اسناد  و مد ارک را نیز د ر اختیار د بیرخانه انجمن نظارت قرار می‌د اد ند . او استقبال برای مشارکت د ر این د وره از انتخابات را بسیار خوبی ارزیابی کرد  و افزود : انجمن د ر راستای رفع ابهامات، انتشار آگهی‌های لازم د رباره فرآیند  رسید گی‌ها و احراز صلاحیت‌ها د ر روزنامه، پاسخ به سئوالاتی که از سوی هیات‌های نظارت د ر اتاق‌های سراسر کشور مطرح بود ، رسید گی به پروند ه‌ها و اسناد  ارسال شد ه، حرکت کرد  و ۵۰ ناظر را برای حضور د ر محل برگزاری انتخابات آموزش د اد  و آنها امروز د ر مراکز رای‌گیری کشور حضور د ارند .رئیس انجمن نظارت بر انتخابات تعد اد  افراد ی که د ر د وره د هم انتخابات ثبت‌نام کرد ند  را ۲۱۰۰ نفر عنوان کرد  که از این تعد اد  ۱۲۳۰ نفر واجد  شرایط شناخته شد ند ، البته باید  توجه د اشت که این احراز صلاحیت ارتباطی به فعالیت تجاری و تولید ی افراد  ند ارد  و تایید  صلاحیت نشد ه‌ها به د لیل مغایرت‌های شکلی بود ه است.او با بیان این مطلب که د ر استان آذربایجان غربی و استان مرکزی به غیر از مرکز استان، صند وق رای‌گیری د ر نقاط د یگری نیز به د لیل کثرت افراد  و تقاضایی که از طرف هیات نظارت د ر همان استان امد ه بود ، تعبیه شد ه است، گفت: توجه به این نکته لازم است که هیچ نهاد ی نمی‌تواند  واجد  شرایط بود ن افراد  تایید  شد ه از سوی شورای عالی نظارت را زیر سئوال ببرد . همچنین محل برگزاری انتخابات اتاق هر استان با نظرهیات‌های نظارت است و هیچ مقامی نباید  د ر این باره د خالت کند  و این د خالت تخلف محسوب می‌شود .

تعامل سازند ه بین د ولت و بخش خصوصی
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران که د ر اتاق مشهد  حضور د اشت طی ارتباط زند ه تلاش د ر راستای برگزاری شایسته انتخابات اتاق‌های سراسر کشور را مورد  توجه قرار د اد  و از اتاق به عنوان قد یمی‌ترین نهاد  مد نی کشور یاد  کرد  که توانسته اثرات قابل توجهی د ر اقتصاد  کشور د اشته باشد .بر اساس اظهارات او این نهاد  میراث گرانبهایی است که از سوی افراد  بزرگی به فعالان اقتصاد ی امروز سپرد ه شد ه است.شافعی د ر بخش د یگری از سخنان خود  به شرایط این د وره از انتخابات اشاره کرد  و گفت: اقتصاد  امروز کشور با مشکلات عد ید ه‌ای مواجه بود ه و از طرفی د ولت‌ها بد ون حضور بخش خصوصی قوی قاد ر به رفع این مشکلات نیستند ، پس تعالی اتاق ایران مورد  تایید  همگان است تا بتواند  با تمرکز بر منافع ملی، مشاوری منصف و مشوق د ر کنار قو‌ای سه‌گانه باشد  و آیند ه اقتصاد  را به سمت شرایط بهتر سوق د هد . رئیس اتاق ایران، د ولت و بخش خصوصی را مکمل یکد یگر د انست و تصریح کرد : یک د ولت قوی د ر کنار بخش خصوصی قوی می‌تواند  آیند ه روشنی برای اقتصاد  رقم بزند . استحکام این نهاد  مد نی مورد  نظر است و همه آنهایی که برای این مهم اعلام آماد گی کرد ند  قابل احترام هستند . این بلوغ بین فعالان اقتصاد ی ایجاد  شد ه تا انتخاب کنند  و خوب انتخاب کنند .

ایجاد  اتاق‌های قوی به نفع کشور است
سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معد ن، تجارت و رئیس شورای عالی نظارت بر انتخابات د همین د وره اتاق‌های سراسر کشور نیز سازمان‌ها را بزرگ‌ترین ثروت یک کشور عنوان کرد  که کارهای اصلی را انجام می‌د هند . بر اساس اظهارات او حاکمیت تنها قاعد ه‌گذار، مسئول ایجاد  زیرساخت‌ها و د ر نهات نظارت است، پس ایجاد  اتاقی قو‌ی به نفع کشور است. او شکل گرفتن همد لی و تعامل سازند ه بین اتاق و وزارت‌خانه را طی یک سال اخیر، امید وارکنند ه توصیف کرد  که باید  تد اوم د اشته باشد . وزیر صنعت، معد ن و تجارت برگزاری به‌موقع انتخابات را مورد  توجه قرار د اد  و آن را سرآغاز تحول د ر اتاق‌ها و به د نبال آن د ر اقتصاد  ایران د انست و گفت: د ر کنار هم می‌توانیم اعتلای اقتصاد ی کشور را د نیال کنیم. آمارهای کلان بیانگر حرکت‌های خوب و امید وارکنند ه است. د ر حوزه‌های صنعت و معد ن شاهد  رشد  هستیم و شرایط رشد  صاد راتی نیز قابل توجه بود ه است. د ر این بین وارد ات نیز د ر خد مت صاد رات قرار گرفته و شاهد  رشد  وارد ات د ر حوزه‌های سرمایه‌ای و واسطه‌ای به جای حوزه مصرف، هستیم.