قیمت بنزین و گازوئیل افزایش نمی‌یابد 

وزیر نفت گفت: هیچ‌گونه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل د ر بود جه سال ۱۴۰۲ و د ر لایحه د ولت مطرح نشد ه و برنامه‌ای برای افزایش قیمت وجود  ند ارد . به گزارش ایسنا، جواد  اوجی د ر جمع خبرنگاران د ر پاسخ به سوال ایسنا د ر خصوص برنامه د ولت برای تغییر قیمت بنزین و گازوئیل اظهار کرد : با برنامه ‌ریزی‌هایی که همکاران د ر شرکت پالایش و پخش برای مصارف به خصوص د ر ایام پایان سال و نوروز انجام د اد ه‌اند  پیش بینی می‌شود  که مشکلی برای تامین سوخت وجود  ند اشته باشد  و برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مطرح نیست. وی اد امه د اد : تمام جایگاه‌ها را مجهز کرد ه‌ایم به طوری که ۶۰ هزار نفر د ر ایام عید  د ر آماد ه باش خواهند  بود ، افزایش ظرفیت تولید  بنزین اتفاق افتاد ه و د ر حوزه انتقال و لجستیک نیز اقد امات به نحو مطلوب رقم می‌خورد  و امید واریم با برنامه ‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود  و همکاری مرد م هیچ‌گونه مشکلی برای تامین بنزین برای هموطنان به خصوص د ر ایام عید  وجود  ند اشته باشد . وزیر نفت د ر پاسخ به سوال د یگر ایسنا د ر خصوص آخرین وضعیت تخصیص بنزین نوروزی اظهار کرد : هنوز د ر د ولت تصمیمی د ر این رابطه اتخاذ نشد ه است.

 

سطح الگوی مصرف گاز به د رستی تعیین شود 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید  کرد : کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گزارش های واصله د ر خصوص قبوض گاز را بررسی خواهد  کرد  و اگر اشتباهی صورت گرفته باشد  قطعا باید  نسبت به اصلاح آن اقد ام شود . مالک شریعتی نیاسر د ر گفت وگو با ایسنا، با اشاره به ماموریت رئیس مجلس به کمیسیون انرژی برای پیگیری علت افزایش چشمگیر قبوض برق و گاز خانگی د ر برخی از مناطق کشور، بیان کرد : ریل گذاری پیرامون تعیین تعرفه گاز د ر قانون بود جه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ انجام شد . بنا شد  تا مصارف بالاتر از الگوی مصرف یارانه د ریافت نکنند  و د ر ازای آن مصارف پایین‌تر از الگو نیز تعرفه رایگان د اشته باشند . این قانون مصوب مجلس است. د ولت آئین نامه این قانون را تهیه کرد ه و قیمت گذاری از سوی د ولت صورت گرفته است. وی د ر اد امه اظهار کرد : مجلس د ر این حوزه نقش سیاست گذاری د اشته است. تکلیف مجلس این بود ه که سطح الگوی مصرف تعیین شود  و به مصارف بالاتر از الگو یارانه تعلق نگیرد  و به مصارف پایین تر از الگو یارانه بیشتر تعلق گیرد . تعرفه خانوارهای محروم نیز صفر باشد . این سیاست گذاری مجلس بود ه و از آن نیز د فاع می کنیم. اما د ر تد وین آئین نامه اجرایی قاعد تا د ولت باید  تمام جوانب را به د رستی می‌د ید  و سطح الگوی مصرف را به د رستی تعیین می کرد .

 

د ر سفرهای نوروزی کارت سوخت
شخصی را همراه د اشته باشید 
سخنگوی صنف جایگاهد اران کشور گفت: تقاضا از مرد م برای استفاد ه از کارت سوخت شخصی به‌معنای غیرفعال شد ن کارتهای آزاد  جایگاه‌ها نیست اما مهم است که د ارند گان خود رو کارت شخصی خود  را به همراه د اشته باشند  تا با مشکلی د ر شلوغی پمپ بنزینها خصوصا د ر برخی استانها مواجه نشوند . رضا نواز د ر گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه به د لیل اینکه تعد اد  کارت‌های آزاد  د ر جایگاه‌ها محد ود  است، گفت: برای جلوگیری از هرگونه مشکل لازم است د ارند گان خود رو کارت سوخت شخصی به‌همراه د اشته باشند . وی اد امه د اد : اطلاعیه شرکتهای تابعه وزارت نفت مبنی بر د عوت از مرد م به استفاد ه از کارت سوخت شخصی جهت مد یریت بهتر توزیع سوخت است و د ر صورتی که مرد م از کارت سوخت خود  استفاد ه کنند  د ر شلوغی‌های نوروزی پمپ‌بنزین‌ها با مشکل مواجه نخواهند  شد . سخنگوی صنف جایگاهد اران کشور با تاکید  بر اینکه تعد اد  کارتهای آزاد  بنزین به‌اند ازه تعد اد  نازلهای سوخت نیست و این نوع کارتها صرفاً برای استفاد ه اضطراری است، گفت: خصوصا د ر استانهای مرزی، به‌د لایلی نظیر مد یریت توزیع و جلوگیری از انحراف فراورد ه، تعد اد  کارتهای آزاد  جایگاهها را بسیار کم کرد ه‌اند  و همراه د اشتن کارت سوخت شخصی د ر کل کشور خصوصاً این استانها اکید اً توصیه می‌شود .

اجرای جد ی برنامه‌های
تامین برق تابستان د ر تهران
مد یرعامل شرکت برق منطقه ای تهران گفت: هماهنگ با برنامه های جامع گذر از د وران اوج مصرف تابستان، طرح های اولویت‌د ار تأمین برق بالاد ستی را با تمام توان د ر مرحله اجرا د اشته و به صورت مستمر پیشرفت پروژه ها و د ست یابی به اهد اف قبل از آغاز تابستان ١٤٠٢ را د ر د ستور کار جد ی خود  د اریم. تابش حبیب قراگوزلو د ر گفت و گو با ایسنا، با اشاره به احد اث پست ۶۳/۲۰ کیلوولت فرهنگیان با ظرفیت ۸۰ مگاولت آمپر گفت: با اقد امات جهاد ی و شبانه‌روزی کارکنان این شرکت پست د ائم فرهنگیان قم پیشرفت بسیار چشمگیری د اشته و پیش‌بینی می‌شود  با تکمیل فعالیت های باقی‌ماند ه تا پایان سال آماد ه افتتاح و بهره برد اری رسمی قرار گیرد . وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت این پروژه و نقش ویژه آن د ر پاید اری برق منطقه قم، تلاش مضاعف برای تأمین اعتبار و تجهیزات این پروژه با وجود  محد ود یت های موجود  بعمل آمد ه، اظهار کرد : پروژه از پیشرفت بسیار خوبی برخورد ار است.

«تجارت» گزارش می‌د هد 

گروه انرژی: مد یران صنعت انرژی آمریکا می‌گویند  اوپک بار د یگر به تاثیرگذارترین نیرو د ر عرضه جهانی نفت، تبد یل شد ه و د ر آیند ه نزد یک، به همین منوال خواهد  ماند . به گزارش «تجارت»، روزهای رشد  انفجاری تولید  آمریکا به د لیل انضباط مالی تولید کنند گان و تمرکز آنها به سود د هی به سهامد اران، محد ود یت‌های زنجیره تامین، تورم هزینه و تولید  کمتر چاه، پیش از پایان یافتن د وران پاند می، به آخر رسید ه بود . د ر د هه ۲۰۱۰، صنعت شیل پس از آن که شرکت‌های حفاری هرچه می‌توانستند  حفاری کرد ند  تا تولید  آمریکا را افزایش د هند ، رونق پید ا کرد .
تولید  نفت آمریکا به حد ی سریع افزایش پید ا کرد  که از این کشور به عنوان تولید کنند ه موازنه ساز جد ید ی یاد  شد  که قاد ر است د ر شرایط افزایش قیمت و تقاضای جهانی، تولید ش را به سرعت بالا ببرد . اما واقعیت د وران پساکرونا، کاملا متفاوت بود ه و تولید  شیل آمریکا بهبود  پید ا کرد ه، اما روند  آن آهسته بود ه و تولید  به رکورد ی که از اواخر سال ۲۰۱۹ تا اوایل سال ۲۰۲۰ د اشت، برنگشته است.
یکی از عوامل بسیار مهم افزایش نرخ‌‌های تورم د ر جهان، رشد  قیمت انرژی است. از لحاظ سیاسی، افزایش اند ک عرضه نفت اوپک پلاس نوعی مخالفت با تقاضای باید ن است. مد یر بخش انرژی و تغییرات اقلیمی د ر گروه یورآسیا می‌گوید : «میزان افزایش عرضه نه تنها تغییری د ر قیمت‌ها به وجود  نخواهد  آورد ، بلکه این تصمیم نشان می‌د هد  اوپک‌پلاس اساسا تمایل ند ارد  د ر مسیر کاستن از قیمت نفت د ر بازار جهانی قد م برد ارد . تصمیم عربستان مبنی بر افزایش بسیار محد ود  عرضه حاصل منافع سیاسی و امنیت ملی خود  این کشور است نه منافع ملی آمریکا. نکته مهم این است که عربستان قاد ر نیست میزان عرضه خود  را به‌شد ت بالا ببرد  و این کشور برای آنکه بتواند  د ر آیند ه نیز نقش بانک‌مرکزی نفت را د ر جهان بازی کند  باید  میزانی از مازاد  عرضه را بد ون استفاد ه حفظ کند  تا اگر اتفاق خاصی د ر حوزه عرضه د ر جهان رخ د اد ، این کشور بتواند  بازار را مد یریت کند .» البته مقامات آمریکایی می‌گویند  انتظار د ارند  اوپک‌پلاس د ر ماه‌های آیند ه همچنان بر عرضه بیفزاید . یکی از تحلیلگران بانک سیتی‌گروپ می‌گوید : «مذاکره باید ن با عربستان د ر حالی انجام شد  که او می‌د انست عربستان قصد  ند ارد  عرضه را به میزان چشمگیر بالا ببرد . د ر حال حاضر به د لیل ضعف‌هایی که د ر فعالیت‌های اقتصاد ی جهان وجود  د ارد  و پیش‌بینی اد امه پید ا کرد ن این ضعف‌ها، قیمت نفت کاهش یافته، اما د ولت باید ن به ارقام بسیار پایین‌‌تر برای قیمت نفت نیازمند  است تا تورم با سرعت کاهش یابد  و از نگرانی رای‌د هند گان د رباره وضعیت اقتصاد  کاسته شود .»

د ورنمای تولید  نفت آمریکا
اد اره اطلاعات انرژی آمریکا د ر جد ید ترین گزارش د ورنمای انرژی کوتاه مد ت، برآورد  کرد  تولید  نفت آمریکا از ۱۱.۸۸ میلیون بشکه د ر روز د ر سال ۲۰۲۲، به ۱۲.۴۴ میلیون بشکه د ر روز د ر سال میلاد ی جاری رشد  خواهد  کرد . رشد  روزانه ۵۶۰ هزار بشکه‌ای بر مبنای سالانه، نصف روند  رشد  تولید  نفت آمریکا پیش از د وران کروناست. به مد ت چند  سال، تولید  نفت آمریکا از سال ۲۰۱۹، سالانه بیش از یک میلیون بشکه د ر روز افزایش د اشت. مد یران نفتی آمریکا هم د ر کنفرانس انرژی سراویک که هفته گذشته د ر هیوستون برگزار شد ، رشد  تولید  امسال را ۵۰۰ هزار بشکه د ر روز پیش بینی کرد ند . رشد  تولید  آمریکا د ر سال ۲۰۲۴، آهسته‌تر خواهد  شد  و به ۱۲.۶۳ میلیون بشکه د ر روز می رسد  که به منزله رشد  کمتر از ۲۰۰ هزار بشکه د ر روز، نسبت به سطح تولید  سال ۲۰۲۳ خواهد  بود . صنعت نفت آمریکا با وجود  انتقاد  کاخ سفید ، اکنون سود د هی به سهامد اران را د ر اولویت قرار د اد ه است. نرخ افت سریعتر بسیاری از چاه‌ها به همراه کمبود  نیروی کار و موانع زنجیره تامین، مانع رشد  بیشتر تولید  خواهد  شد . به عنوان مثال، شرکت شورون هفته پیش هشد ار د اد  عملکرد ش د ر حوزه د لاویر د ر پرمیان، به د لیل نرخ افت بالاتر از حد  انتظار چاه‌های نفت، مطابق با اهد اف تعیین شد ه نخواهد  بود .

افزایش سهم بازار اوپک
همزمان با کند  شد ن رشد  تولید  آمریکا، سهم بازار اوپک و نفوذ این گروه بر عرضه جهانی نفت، افزایش پید ا خواهد  کرد . مد یران شیل آمریکا می‌گویند  این گروه که د ر راس آنها بزرگترین تولید کنند گان نفت منطقه خلیج فارس قرار د ارند ، اکنون کنترل بازارهای نفت را د ر د ست د ارد .
رئیس شرکت کونوکو فیلیپس به حاضران د ر کنفرانس سراویک گفت: د نیا به وضعیتی بازخواهد  گشت که د ر د هه ۷۰ و د هه ۸۰ د اشتیم، مگر این که کاری برای تغییر این روند ، انجام د هیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ۳۵۰ نقطه پرحاد ثه و حاد ثه‌خیز تا پایان امسال د ر کشور اصلاح و رفع خطر شد  که این منجر به کاهش تصاد ف‌های جاد ه‌ای و حفظ جان هموطنان می‌شود . مهرد اد  بذرپاش د ر آیین بهره‌برد اری از ۳۳ طرح راهد اری د ر هرمزگان با اشاره به وجود  بیش از ۲۲۰ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی آسفالته د ر کشور، افزود : برای حد ود  ۸۷۸ نقطه حاد ثه‌خیز این جاد ه‌ها د ر د ولت سیزد هم هد ف‌گذاری شد ه که تاکنون برخی از آن‌ها با انجام کارهای اند کی قابل اصلاح و رفع شد ه است.
وی اد امه د اد : برخی د یگر از این نقاط حاد ثه خیز که تعد اد ی از آن‌ها د ر استان هرمزگان قرار د ارد ، به انجام کارهای عمرانی بیشتری نیاز د ارد  که امید واریم تا پایان د ولت سیزد هم این کار به اتمام برسد .

مد یرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه"۶۰ د رصد  اسناد  سگونتگاه‌های غیررسمی عاد ی و قولنامه‌ای است"گفت: حد ود  ۱۰ د رصد  از اراضی این سکونتگاهها تصرفی است. محمد  آئینی د رباره اجرای بند  ک تبصره 11 ماد ه واحد ه قانون بود جه 1401 و صد ور سند  برای سکونتگاه‌های غیررسمی اظهار کرد : مشکل اصلی د ر سکونتگاه های غیررسمی ند اشتن سند  رسمی است. برآورد ها حاکی است که حد ود  30 د رصد  از املاک واقع د ر سکونتگاه‌های غیررسمی د ارای سند  هستند  که د ر طول سال‌ها مشکل آنها حل شد ه و سند  د ریافت کرد ه اند . وی افزود : حد ود  70 د رصد  از واحد های شهری اسناد  عاد ی (قولنامه‌ای) د ارند . این واحد ها و خانه‌ها تصرفی به شمار نمی‌روند  و د ارای سند  ماد ر یا بنچاق بود ه و مالکیت اصلی آنها مشخص است. اما به‌د لیل عد م رعایت ضوابط طرح‌های توسعه شهری د ارای مشکلاتی هستند .

عد م همکاری بانک‌ها با نهضت ملی مسکن
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به عد م همکاری بانک‌ها با طرح نهضت ملی مسکن از مکاتبه با قوه قضاییه برای برخورد  با بانک‌های متخلف خبر د اد . به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد رضا رضایی با اشاره به وضعیت اعتبارات عمرانی د ر لایحه بود جه سال 1402 گفت: متاسفانه حوزه مسکن شرایط خوبی د ر لایحه بود جه سال آتی ند اشته و مورد  بی توجهی قرار گرفته است. از طرفی برای صند وق ملی مسکن اعتباری لایحه د ولت پیش بینی نشد ه است. وی با یاد آوری این‌که افزایش روند  ساختمان سازی موجب رونق بسیاری از حرفه‌ها شد ه و اشتغال‌زایی فراوانی د ارد ، افزود : هیچ برنامه‌‌ای مانند  افزایش ساختمان سازی به ایجاد  شغل کمک نخواهد  کرد ، چراکه ساخت یک میلیون واحد  مسکونی تعد اد  زیاد ی شغل د ر کشور ایجاد  می‌کند . وی با اشاره به وضعیت اعتبارات حوزه راه د ر لایحه بود جه سال 1402 اضافه کرد : برای بهبود  وضعیت راه‌ها منابعی را د ر بخش‌های مختلف از جمله، مجوز تهاتر نفت جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل، افزایش سهم تسهیلاتی د ستگاه‌های اجرایی تا سقف 50 هزار میلیارد  تومان از محل ماد ه 56 قانون تنظیم مقررات مالی بانک ها به کمک پروژه های عمرانی و امکان تهاتر نفت با بد هی پیمانکاران، پیش بینی کرد یم کمک بسیار زیاد ی تکمیل پروژه های عمرانی و راه‌سازی می‌کند .

بهره برد اری از ۱۰ طرح
د ریایی و بند ری د ر هرمزگان
مد یرکل بناد ر و د ریانورد ی هرمزگان از افتتاح ۱۰ طرح د ریایی و بند ری به ارزش ۴۲ هزار و ۹۵۱ میلیارد  ریال با حضور وزیر راه و شهرسازی د ر این استان‌ خبر د اد . حسین عباس‌نژاد  مد یرکل بناد ر و د ریانورد ی استان هرمزگان اعلام کرد : بهره‌برد اری و آغاز عملیات اجرایی ۱۰ طرح حوزه د ریایی و بند ری این استان امروز شنبه ۲۰ اسفند ماه با حضور «مهرد اد  بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی، "علی اکبر صفایی"مد یرعامل بناد ر و د ریانورد ی و جمعی از مسئولان استانی آغاز می‌شود . به گفته وی، این ۱۰ طرح شامل ۶ پروژه بهره‌برد اری به ارزش ۱۹ هزار و ۳۲ میلیارد  ریال، سه پروژه آغاز عملیات اجرایی به ارزش ۲۱ هزار و ۷۲۹ میلیارد  ریال و یک پروژه بهره‌برد اری از تجهیزات به ارزش ۲ هزار و ۱۹۰ میلیارد  ریال می‌باشد .

تبعات ساخت و ساز غیر اصولی د ر کلان شهرها بررسی شد ؛

گروه راه و مسکن: د ر سال های اخیر شاهد  بلند مرتبه سازی د ر کلانشهرها هستیم د رصورتی که د رگذشته ساختمان های بلند  برای امور اد اری وتجاری استفاد ه می شد .
به گزارش تجارت به نقل از مهر، بسیاری از کارشناسان معتقد  هستند  که د لیل رواج بلند  مرتبه سازی ها می‌تواند  کسب سود  باشد  اما یکی از د لایل مهم بلند  مرتبه سازی ها افزایش جمعیت و کمبود  زمین د ر کلانشهرها است. یکی از مهم‌ترین ایراد ات وارد ه بر بلند  مرتبه سازی د ر کلان شهرها را می‌توان د ر تخریب محیط زیست د انست چرا که د ر سایه بلند  مرتبه سازی شاهد  از بین رفتن باغات و فضاهای سبز موجود  هستیم که این مهم می‌تواند  تبعات منفی میان نسلی بسیاری را رقم بزند . این د ر حالی است که د ر ابتد ا شکل گیری و یا حتی رشد  بلند  مرتبه سازی این تصور وجود  ند اشت که وجود  این مساله تهد ید ی برای انسان و یا محیط زیست باشد  اما د ر گذر زمان این مساله اثبات شد  که انسان توان مقابله با طبیعت را ند ارد . باید  توجه د اشت که زلزله خیز بود ن کشور یکی د یگر از د لایل منفی بلند  مرتبه سازی د ر کشور است چرا که متأسفانه ساخت و ساز ساختمان‌های بلند  د ر کوچه‌هایی با عرض کم و همچنین عد م وجود  محاسبات د قیق د ر ساخت این برج‌ها می‌تواند  به هنگام زلزله تهد ید  جد ی برای افراد  باشد . زلزله تهران می‌تواند  فاجعه بار شود  بیت الله ستاری، کارشناس مسکن د ر خصوص بافت فرسود ه گفت: عمد ه مشکل ما د ر بافت‌های فرسود ه اول تملک یا ملکیت خرد  است که برای تجمیع اختلافات د ارند  و بحث د وم این است که سرمایه گذاران باید  به صاحبان ملک که زمین‌های ۴۰ یا ۵۰ متری که چند  نفری است و انبوه ساز باید  وقت بگذارد  و سهم هر کس را بگوید  و این زمان بر است بنابراین صرف بر این نیست که ساخت و ساز را د ر بافت فرسود ه انجام د هند  از سوی د یگر به جای اینکه د ر بافت فرسود ه ساخت و ساز انجام شود  نوسازی صورت گیرد . وی د ر اد امه بیان کرد : سازمان نوسازی بافت فرسود ه برای نوسازی بافت‌های که قابلیت تجمیع د ارد  را مشخص کند  و یا این تجمیع را به بنگاهد اران بسپارد  تا بعد  از توافق به سرمایه گذاران یا انبوه سازان را برای ساخت و ساز خبرد ار کنند .

لزوم مد رن سازی د ر بافت‌های فرسود ه
این کارشناس مسکن د ر اد امه د ر خصوص افزایش تسهیلات نیز گفت: تسهیلات بانکی برای بافت فرسود ه راهکار نیست با توجه به اینکه د ر حال حاضر ۲۵ میلیون نفر د ر یک گسل است که با مد رن سازی می‌توان جان مرد م را نجات د اد  و ایمن سازی کرد  چرا که د ر تهران ۷۰۰ هزار بافت فرسود ه وجود  د ارد  هرسال فرسود ه‌تر می‌شود  و از طرف د یگر خانه‌های د یگر نیز فرسود ه می‌شود  و اگر نوسازی صورت نگیرد  و زلزله‌ای مثل ترکیه تهران را بلرزاند  فاجعه‌ای قابل تصور رخ می‌د هد .
بیت الله ستاری د ر اد امه افزود : د ولت باید  به بخش خصوصی اعتباراتی د هد  تا برای ساخت و ساز د ر بافت‌های فرسود ه تشویق شوند  چرا که سازند ه می بیند  که هزینه ساخت و ساز د ر بافت فرسود ه برایش به صرفه نیست بنابراین نمی‌خواهند  که از جیب خود شان خرج کنند  پس نوسازی بافت فرسود ه را د ر اولویت قرار نمی‌د هند  و حاضر هستند  تا ساخت و سازهای کوچک انجام د هند  اما پروژه‌های عظیم د ر بافت‌های فرسود ه را انجام ند هند  چرا که اگر د ر بخش اقتصاد ی د ولت اعتباراتی به این انبوه سازان د اد ه شود  استقبال از نوسازی صورت خواهد  گرفت.

گروه راه و مسکن: معاون هوانورد ی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری از تقاضای ۷۰۰ پرواز فوق العاد ه د اخلی از سوی ایرلاین‌ها و ۳۰۰ پرواز خارجی برای ایام نوروز ۱۴۰۲ خبر د اد .
حسن خوشخو معاون هوانورد ی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری د رباره برنامه‌های این سازمان د ر خصوص پرواز‌های نوروزی اظهار کرد : از ابتد ای بهمن امسال شرکت‌های هواپیمایی اقد ام به آماد ه سازی هواپیما‌ها و انجام چک و بازرسی آن‌ها برای پرواز‌های نوروزی کرد ه اند  تا از ۲۰ اسفند  به بعد  آماد ه خد مت رسانی به مسافران باشند .
وی افزود : سازمان هواپیمایی کشوری نیز د ر هفته‌های اخیر جلسات متعد د ی را با پلیس فرود گاه ها، سپاه حفاظت، شرکت فرود گاه ها، شرکت‌های هواپیمایی، شرکت‌های هند لینگ و همچنین برخی فرود گاه‌های پر ترد د  مانند  کیش، مشهد ، قشم، اصفهانو شیراز کرد ه است تا برنامه‌های این د ستگاه‌ها برای تعطیلات عید  مورد  بررسی قرار گیرد .
معاون سازمان هواپیمایی کشوری اد امه د اد : آنچه سازمان هواپیمایی کشوری بر آن تأکید  د ارد  رعایت ایمنی پرواز‌ها و همچنین خد مت رسانی به مسافران است. هواپیما‌ها آماد ه سازی شد ه و مشکل خاصی برای پرواز‌های نوروزی ند اریم تنها مشکلی که د اریم، تقاضای بسیار بالای سفر با هواپیماستوناوگان ما کفاف این حجم از تقاضا را نمی‌د هد . به همین د لیل است که مرتبا گفته می‌شود  بلیت کم است و به سختی می‌توان بلیت پرواز‌های د اخلی را تهیه کرد .
وی یاد آور شد : ۲ مد ل برنامه ریزی د ر شرکت‌های هواپیمایی رایج است یکی مد ل برنامه ریزی یاتا (انجمن جهانی شرکت‌های هواپیمایی) است که به صورت ۲ بار برنامه ریزی شرکت‌ها د ر سال برای ۲ بازه ۶ ماهه است؛ د ر مد ل د وم هم د ر خلال این ۲ بار تقاضای ایرلاین‌ها و د رخواست مجوز پرواز‌های برنامه‌ای ۶ ماهه آنها، ممکن است د ر طول سال برای مناسبت‌های ملی یا مذهبی که پرواز‌ها افزایش می‌یابد  یا ممکن است ناوگان نیاز به چک و بازرسی مجد د  پید ا کنند ، ساعات پروازی هواپیما‌های فعال از ۸ ساعت د ر روز بیشترمیشود  که سبب می‌شود  تا شرکت‌های هواپیمایی تقاضای پرواز‌های فوق العاد ه د اشته باشند  و عمد تا سازمان هواپیمایی کشوری با پرواز‌های فوق العاد ه موافقت می‌کند . خوشخو با تأکید  بر اینکه مرد م حتما از مباد ی رسمی و آژانس‌ها یا اپلیکیشن‌ها ووبسایت‌های د ارای مجوزرسمی از سازمان هواپیمایی کشوری که لیست آن‌ها مرتبا د ر وبسایت سازمان هواپیمایی به روز رسانی می‌شود ، نسبت به تهیه بلیت پرواز اقد ام کنند ، بیان کرد : متأسفانه یکی از چالش‌های صنعت هوانورد ی وجود  وبسایت‌ها یا اپلیکیشن‌های غیرمجاز است و اگر مرد م از وبسایت‌های مجاز بلیت پرواز خرید اری کنند ، د رصورتی که بلیت آن‌ها با مشکل مواجه شود ، سازمان هواپیمایی کشوری راحت‌تر می‌تواند  نسبت به بررسی تخلفات احتمالی ورود  و اقد ام کند .