برای بیان دستاوردهای دولت نیاز به اغراق و بزرگنمایی نیست

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت تاکنون اقدامات گسترده و دستاوردهای بزرگی داشته است، گفت: برای بیان دستاوردهای دولت نیاز به اغراق و بزرگنمایی نیست. سید محمد حسینی در شانزدهمین نشست شورای هماهنگی مراکز اطلاع رسانی و روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی، اهمیت مراکز اطلاع رسانی و برگزاری چنین جلساتی را برای تقویت همگرایی و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: یک وجه حماسه بزرگ کربلا و روز عاشورا، ایثار، فداکاری و شهادت طلبی بود و وجه دیگر آن پیام این حماسه بزرگ بود که امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها رسالت پیام رسانی را بخوبی ایفا کردند و از تحریف این واقعه بزرگ جلوگیری کردند. وی در ادامه افزود: دولت مردمی تاکنون اقدامات گسترده و دستاوردهای بزرگی داشته است که اگر به درستی اطلاع رسانی شود بدخواهان و معاندین دیگر نمی‌توانند با اخبار غیرواقعی و سیاه‌نمایی، نقاط قوت را نقاط ضعف جلوه دهند. امروز در نبرد رسانه ای تمام عیاری قرار داریم که در مقابله با آن، با روال عادی و سنتی نمی‌توان انتظار موفقیت داشت. قطعاً برای غلبه در این نبرد، نیازمند برنامه ریزی، طراحی دقیق و استفاده از روشهای و ابزارهای مناسب و تاثیر گذار هستیم.

 

راه مبارزه با فساد ساختارسازی مناسب است‌

رییس مجلس شورای اسلامی طرح حمایت مالی از افشاگران فساد را یکی از گام‌های تحول در قوانین اقتصادی کشور خواند و گفت که تنها راه مبارزه موثر با فساد، ساختارسازی مناسب است‌.
محمدباقر قالیباف در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «طرح حمایت مالی از افشاگران فساد یکی از گام‌های تحول در قوانین اقتصادی کشور بود که امروز کلیات آن به تصویب رسید. تنها راه مبارزه موثر با فساد، ساختارسازی مناسب است‌. در نوسازی نظام حکمرانی برای مردمی‌سازی مبارزه با فساد، قانون حمایت از افشاگران فساد پیش‌بینی شده است و با نهایی شدن طرح شفافیت قوای سه‌گانه در مجمع تشخیص، بخش دیگر قانون‌گذاری برای مبارزه ساختاری با فساد تکمیل می شود.»
امروز در مجلس کلیات طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد تصویب شد. این طرح ۱۷ ماده دارد و در آن به مواردی همچون فرآیند دریافت گزارش فساد و شروط برخورداری از پاداش اشاره شده است.
اظهارات قالیباف در شرایطی است که دولت و مجلس در یک سال گذشته بارها بر مساله مبارزه با فساد تاکید کرده‌اند.

 

روایت وزارت اطلاعات از ناکامی موساد
در «عملیات بزرگ» اصفهان
در نمایشگاه وزارت اطلاعات که به مناسبت گرامیداشت هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) برگزار شد، اقدامات این وزارتخانه برای مقابله با اقدامات جاسوسی و خرابکارانه دشمنان روایت شد. وزارت اطلاعات به مناسبت هفته سربازان گمنام امام زمان(عج) با برپایی یک نمایشگاه، بخشی از مهمترین اقدامات خود در چند ماه ناآرامی کشور پس از فوت مهسا امینی را به نمایش گذاشت.
این نمایشگاه شامل غرفه‌های مختلفی است که در آنها برنامه ریزی دشمن و اقدامات وزارت اطلاعات در خنثی سازی و بی اثر کردن اهداف دشمن را روایت شده است. با توجه به وقوع ناآرامی های کشور و نقش دستگاه‌های جاسوسی دشمن در این ناآرامی ها، این نمایشگاه سهم موثری در بازخوانی اقدامات دشمن و روشن ساختن سهم وزارت اطلاعات برای مقابله با این اقدامات دارد.
در بخشی از این نمایشگاه، اقدامات دشمن در روزهای اغتشاشات از جمله تقویت رسانه های فارسی‌زبان بیگانه، افزایش بودجه فیلترشکن‌ها، طرح انفجار یک مرکز حساس صنعتی، خرابکاری در دو هواپیمای مسافربری، آموزش براندازی، تشویق اعتصابات و تحریم‌ها، حملات سایبری و ده برابر کردن ظرفیت انتشار پیام در توییتر تشریح شده است.
در یک بخش دیگر از این نمایشگاه انواع سلاح‌های سرد و گرم و تجهیزات و مهمات مکشوفه از اراذل و آشوب‌گران در معرض دید عموم قرار گرفت. در یک غرفه نیز با تشریح اقدامات نرم آمریکا علیه کشورمان به نقش بنیاد سیامک پورزند، عبدالرحمن برومند، موسسه اتحاد برای ایران، U4I و NED برای براندازی در ایران از طریق فعالیت‌های مدنی پرداخته شده است.
فیلم مستند «عملیات بزرگ» نیز در یکی از غرفه‌های این نمایشگاه به نمایش در آمده، این عملیات برای خرابکاری در یکی از مراکز صنعتی اصفهان توسط دیوید بارنیا رئیس موساد طراحی شده بود و عناصر کومله مسئول اجرای آن بودند که آنها قبل از انجام عملیات در دام افتاده و این عملیات به شکست انجامید. همچنین اسناد و مدارک مختلفی از تیم‌های عملیاتی کومله که قصد عملیات در ایران داشتند به نمایش درآمد. فیلم دیگری که در این نمایشگاه به نمایش در آمد؛ درباره شناسایی و دستگیری تیم تروریستی حمله کننده به حرم شاه‌چراغ بود.

مانور هوایی مشترک جنگنده‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی
جنگنده‌ها و هواپیماهای سوخت‌رسان رژیم صهیونیستی یک مانور هوایی دو هفته‌ای را با نیروی هوایی آمریکا در فرودگاهی در نوادا آغاز کردند؛ مانوری که به گفته مقامات شامل پروازهای دوربرد و حملات شبیه‌سازی شده است.
به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، هفت جنگنده اف-۳۵ آی و دو هواپیمای سوخت‌رسان بوئینگ ۷۰۷ از نیروی هوایی رژیم صهیونیستی از روز چهارشنبه در آستانه آغاز این مانور که به "پرچم سرخ" معروف است، وارد پایگاه نیروی هوایی نلیس شده بودند.
نیروی رژیم صهیونیستی یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این مانورها شامل یک حمله استراتژیک در عمق است. بعلاوه این مانورهای هوایی دستیابی به برتری هوایی در منطقه، حملات هوایی مشترک، رهگیری هواپیما، پرواز در ارتفاع پایین و حمله به یک منطقه ناآشنا را شبیه‌سازی خواهند کرد.»
در جریان این مانور، هواپیماهای سوخت‌رسان رژیم صهیونیستی باید به جنگنده‌های آمریکایی سوخت‌رسانی کنند و جنگنده‌های اسرائیلی باید از بوئینگ کی سی-۴۶ آمریکا سوخت دریافت کنند. رژیم صهیونیستی چهار فروند از این بوئینگ آمریکایی را سفارش داده و انتظار می‌رود اوایل سال ۲۰۲۵ میلادی آنها را دریافت کنند.
نیروی هوایی آمریکا در بیانیه‌ای به ساکنین جنوب نوادا نسبت به سر و صداهای موجود در دو هفته آتی هشدار داده است. در این بیانیه آمده است: «نزدیک به ۱۰۰ هواپیما قرار است دو بار در روز از پایگاه هوایی نلیس به پرواز درآیند و در جریان آن ممکن است به مدت پنج ساعت در آسمان باشند.» رژیم صهیونیستی مرتبا مانورهای آموزشی مختلفی با ارتش آمریکا برگزار می‌کند.
ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه روز یکشنبه اعلام کرد که مانور پرچم سرخ «همکاری عملیاتی» میان ارتش‌های این رژیم و آمریکا را به عنوان «دو شریک کلیدی» که به ادعای آن «امنیت» خاورمیانه را «حفظ» می‌کنند، «تقویت» خواهد کرد. نیروی دریایی، تفنگداران دریایی، نیروی فضایی و گارد ملی هوایی آمریکا نیز در این مانور شرکت دارند. مانور پرچم سرخ از سال ۱۹۷۵ میلادی دست‌کم سه بار در سال در پایگاه هوایی نلیس برگزار شده است؛ پایگاهی که به عنوان اصلی‌ترین منطقه آموزش نظامی نیروی هوایی آمریکا تلقی می‌شود. نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در مانور پرچم سرخ در سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۰۴، ۲۰۰۹، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی شرکت داشت.

سیپری: صادرات تسلیحات جهان تحت سلطه آمریکا و روسیه است
موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم موسوم به "سیپری" دیروز (دوشنبه) در گزارشی اعلام کرد، طی سه دهه اخیر آمریکا و روسیه بزرگترین صادر کننده تسلیحات بوده‌اند. به گزارش خبرگزاری تاس، براساس داده‌های منتشر شده از سوی "سیپری" در سال‌های ۲۰۱۸ الی ۲۰۲۲، صادرات تسلیحات روسیه در این دوره نسبت به پنج سال گذشته‌اش ۳۱ درصد کاهش یافته است اما این درحالیست که اوکراین سومین وارد کننده بزرگ تسلیحات جهان در سال ۲۰۲۲ شد.

رهبر انقلاب در دیدار رئیس جمهور بلاروس تصریح کردند:

گروه سیاسی:حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی عصر دیروز (دوشنبه) در دیدار آقای آلکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس و هیات همراه، ظرفیت همکاری‌های دو کشور را بسیار فراتر از سطح کنونی دانستند و تاکید کردند: باید با استفاده از روحیه و اراده‌ای که در دو طرف برای عملی کردن توافق‌ها وجود دارد، سطح روابط افزایش چشمگیری یابد.
ایشان با اشاره به مشترکات فراوان ایران و بلاروس، یکی از این اشتراکات را تحریم‌های قلدرمابانه آمریکا و برخی کشورهای غربی برشمردند و افزودند: کشورهایی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند باید با همکاری یکدیگر و با تشکیل یک مجموعه مشترک، حربه تحریم را از بین ببرند و ما معتقدیم این کار شدنی است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تحریم‌های آمریکا برضد ایران، از ابتدای پیروزی انقلاب و وضع شدیدترین تحریم‌ها در دوازده سال گذشته خاطرنشان کردند: تحریم‌های شدید، ایران را متوجه توانایی‌ها و نیروهای درونی خود کرد و در همین مدت تحریم‌ها، زمینه پیشرفت‌های بسیاری برای ایران مهیا شد و کشور ما توانست در زمینه‌های مختلف از جمله «علم و فناوری»، «پزشکی و بیولوژیک»، «هوا-فضا»، «هسته ای» و «نانو» به پیشرفت‌های شگفت آوری دست یابد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: اگر کشورهایی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند از ظرفیت یکدیگر استفاده کامل کنند منافع آن برای همه طرفها، بسیار خواهد بود.
ایشان با یادآوری زمینه‌های همکاری ایران و بلاروس از جمله در «علم و فناوری»، «تجارت» و «فعالیت‌های سیاسی در مجامع بین المللی»، به موضوع خط عبور شمال به جنوب اشاره کردند و گفتند: راه‌اندازی خط عبور شمال به جنوب به نفع دو کشور و همچنین روسیه و منطقه است و باید هر دو طرف برای راه‌اندازی آن تلاش کنند. رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: توافق‌ها و حرف‌ها نباید در جلسات به پایان برسد بلکه باید با پیگیری ویژه و زمان‌بندی مشخص، به مرحله اجرا برسد.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین دنیای امروز را نیازمند معنویت دانستند و گفتند: معنویت می‌تواند عامل حرکت دهنده برای ملتها باشد. در این دیدار که حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی رئیس جمهور نیز حضور داشت، آقای لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر انقلاب گفت: من به ایران آمده‌ام تا اطمینان خاطر بدهم که برای گشودن صفحه جدیدی در روابط دو کشور مصمم هستم و با همکاری و اراده رئیس جمهور ایران همه توافق‌ها را با پیگیری ویژه و زمان‌بندی مشخص، اجرایی خواهیم کرد.
رئیس جمهور بلاروس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم‌ها به تجربیات و پیشرفت‌های شگفت آوری دست پیدا کرده است و ما معتقدیم که اگر از شرایط تحریم بدرستی استفاده شود، می‌تواند یک فرصت برای پیشرفت باشد، هدف من از سفر به ایران آشنایی نزدیک با دستاوردهای ایران است.
آقای لوکاشنکو در پایان سخنان خود این نکته را هم گفت که شرایط سخت کنونی بین‌المللی، دوستان واقعی و غیر واقعی را برای ما مشخص کرد و ما مصمم به همکاری ویژه با همراهان واقعی هستیم.

رئیسی: ایران و بلاروس به نقشه راه جامع همکاری رسیدند

گروه سیاسی: الکساندر لوکاشنکو شبانگاه روز یک‌شنبه، از طریق فرودگاه مهرآباد وارد تهران شد و مورد استقبال فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت. سفر لوکاشنکو به تهران از سوی بسیاری از ناظران سیاسی همچون لحظه‌ای تاریخی در مناسبات تهران و مینسک مورد ارزیابی قرار گرفته است.
به گزارش تجارت، آیت ‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح دیروز دوشنبه به طور رسمی از الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در مجموعه سعدآباد استقبال کرد. در این مراسم پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور، رئیسی و لوکاشنکو از یگان تشریفات سان دیده و سپس هیات‌های عالیرتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور بلاروس پس از مراسم استقبال رسمی مذاکرات خصوصی خود را آغاز کردند. ارتقای همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و حمل و نقل و بررسی مسائل منطقه‌ای و جهانی از جمله محورهای مذاکرات آیت‌الله رئیسی و رئیس جمهور بلاروس عنوان شد.

جزئیات نشست روسای جمهور دو کشور
آیت الله سید ابراهیم رئیسی، در نشست مشترک روسای جمهور ایران و بلاروس گفت: در ابتدا خوشامد عرض می‌کنم خدمت رئیس جمهور کشور دوست بلاروس به ایران، بدون تردید سفر رئیس جمهور بلاروس به ایران می‌تواند نقطه عطف و گام بلندی در توسعه روابط دو کشور باشد. وی افزود: 30 سال از روابط ایران و کشور بلاروس می‌گذرد و ما امروز به تفاهم نامه نقشه مشترک بین دو کشور رسیدیم و نقشه راه حتما می‌تواند شرایط دو کشور را در آینده مشخص بکند به ویژه با نگاه راهبردی که بین دو کشور وجود دارد. رئیس جمهور گفت: نقشه راه جامع بین دو کشور شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ار در همه حوزه های کشور روشن کرده که می‌تواند آینده دستگاه‌ةای مختلف و ظزفیت دو کشور را روشن بکند. جمهوری اسلامی ایران علی رغم تهدیدها و تحریم ها در این مدت توانسته گام‌های بلندی را در جهت پیشرفت بردارد و از تحریم ها برای خودش فرصت ایجاد کرده و آمادگی داریم تجربیات خودمان را با کشور دوست بلاروس به اشتراک بگذاریم.
رئیس‌جمهوری تاکید کرد:هر دو کشور با یکجانبه‌گرایی مخالفیم و معتقدیم کشورهای مستقل می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند. این همکاری می‌تواند راهی برای مقابل با تحریم‌ها باشد. این کشورها باید از ظرفیت‌های یکدیگر بهره ببرند. امیدوارم این سفر گام بلندی برای توسعه روابط دو کشور باشد. در ادامه لوکاشنکو با تشکر از رئیس جمهور ایران به جهت مهمان‌پذیری گرم، گفت: آخرین بار 17 سال پیش سفر رسمی به ایران داشتم و باید بگویم هیچ تحریمی نتوانسته است که ایران را از پیشرفت بازدارد. امروز روابط دو کشور را با جزئیات مورد بررسی قرار دادیم. دوره‌ای از توقف در همکاری ‌ها وجود داشت، اما از این دوره عبور کردیم و اسناد و تفاهم‌نامه‌های زیادی امروز به امضا رسید که اگر آنها اجرایی شود می توانیم به هدف خود در توسعه روابط برسیم.
رئیس‌جمهور بلاروس افزود: تحریم دوره فرصت‌هاست و نباید این فرصت ایجاد شده را از دست داد. بسیار خوشحالم که بگویم مواضع دو کشور در مواضع منطقه‌ای و بین المللی همگون و مشترک است و هر دو کشور خواهان ایجاد جهانی چند قطبی و عادلانه هستند. وی با تاکید بر اینکه دو کشور اعتماد کامل به یکدیگر دارند، خاطرنشان کرد:‌حجم تبادلات تجاری نسبت به سال گذشته سه برابر شده، اما هنوز از سطح انتظارات دو کشور دور است. امروز تاکید می‌کنیم همه توافقات بدون حاشیه‌ای باید اجرا شوند. باید سطح روابط دو کشور را ارتقاء دهیم. لوکاشنکو در پایان از رئیسی برای سفر به این کشور دعوت کرد.

امضای هشت تفاهم‌نامه همکاری ایران و بلاروس
از دیگر دستاوردهای سفر لوکاشنکو به تهران، ترسیم تفاهم‌نامه همکاری بود. نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه و هفت سند همکاری در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی و فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و بلاروس به امضا رسید. در واقع، سید ابراهیم رئیسی و الکساندر لوکاشنکو طی مراسمی نقشه راه همکاری های همه‌جانبه ایران و بلاروس را امضا کردند.
همچنین مقامات ارشد ایران و بلاروس در حضور دکتر رئیسی و لوکاشنکو اسناد همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی، فرهنگی و هنری، انتقال محکومان و سند برنامه اجرایی به مناسبت سی‌امین سال برقراری روابط دو کشور را به امضا رساندند. این اسناد توسط وزرای خارجه، صمت، کشاورزی، راه و شهرسازی و دادگستری با همتایان بلاروسی آنها امضا شد.

بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان شرکت‌های ایرانی
روسای جمهور ایران و بلاروس در حاشیه دیدارها و رایزنی‌های خود از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان شرکت‌های ایرانی دیدن کردند. الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در حاشیه دیدار و رایزنی‌های خود با مقامات کشورمان، با همراهی سید ابراهیم رئیسی، از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان تعدادی از شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های سلامت، صنایع الکترونیکی و مخابراتی، نفت، گاز و پتروشیمی و ساخت نیروگاه بازدید کرد.
همچنین روسای جمهور دو کشور در این نمایشگاه از نزدیک در جریان آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های شرکت‌های ایرانی در زمینه تولید انواع داروها، تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی و همچنین تجهیزات نیروگاهی و استخراج نفت، گاز و پتروشیمی قرار گرفتند.

دموکرات‌ها در جستجوی کاهش هزینه‌ کردن در جنگ اوکراین

گروه سیاسی: اگرچه جو بایدن متعهد به حمایت ثابت از اوکراین شده، اما واشنگتن به صراحت به کی‌یف گفته است که نمی‌تواند به طور نامحدود در این سطح به اوکراین کمک کند. به گزارش نشریه پولتیکو می‌نویسد: «به نظر می‌رسد آمریکا و اوکراین هفته سختی را پشت سر گذاشته‌اند و اختلافات در حال خودنمایی است.
آمریکا و اوکراین از زمانی که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن قول داد "تا هر زمان که طول بکشد"، از مقاومت اوکراین در برابر روسیه حمایت کند، واشنگتن و کی‌یف در یک جبهه متحد عمل کرده‌اند، اما با گذشت بیش از یک سال از جنگ، اختلافات فزاینده‌ پشت پرده میان دو طرف در مورد اهداف جنگ در حال خودنمایی است و اختلافات حساس و اساسی در مورد چگونگی و زمان پایان درگیری وجود دارد.
مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید: دولت یک هدف سیاسی روشن و یک هدف مشخص ندارد. آیا این دقیقاً همان چیزی نیست که ولادیمیر پوتین می‌خواهد؟ آیا باید به اوکراینی‌ها فقط به اندازه زنده ماندن بدهیم و نه برای بردن؟ من در حال حاضر سیاستی برای پیروزی نمی‌بینم، و اگر آن را نداریم، پس چه می‌کنیم؟ به طور علنی، بین بایدن و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، اختلاف کمی وجود داشته است، اتحادی که ماه گذشته زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا سفر مخفیانه و دراماتیک خود را از کی‌یف انجام داد، کاملاً به نمایش درآمد. اما بر اساس گفتگو با ۱۰ مقام، قانونگذار و کارشناسان، نقاط تنش جدیدی در حال ظهور است: خرابکاری یک خط لوله گاز طبیعی در کف اقیانوس اطلس؛ دفاع وحشیانه و فرسوده از یک شهر اوکراینی از نظر استراتژیک بی اهمیت و طرحی برای جنگیدن برای منطقه‌ای که نزدیک به یک دهه است که نیروهای روسیه در آن مستقر بوده‌اند.
مقامات ارشد دولت معتقدند که وحدت بین واشنگتن و کی‌یف رو به زوال است. برای ۹ ماه، روسیه "باخموت" را محاصره کرده است، اگرچه تصرف شهر جنوب شرقی اوکراین نمی‌تواند مسیر جنگ را تغییر دهد. هر دو طرف متحمل خسارات سنگینی شده‌اند و شهر را به ویرانه‌ تبدیل کرده‌اند. اوکراین حاضر نیست شهر ویران شده را حتی با هزینه
هنگفت رها کند. ژنرال الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی اوکراین می‌گوید: هر روز دفاع از شهر به ما امکان می‌دهد تا زمانی را برای آماده سازی ذخایر و آماده شدن برای عملیات تهاجمی آینده به دست آوریم. در همان زمان، در نبردهای این قلعه، دشمن (روسیه) آماده‌ترین و جنگنده‌ترین بخش ارتش خود - نیروهای تهاجمی واگنر را از دست می‌دهد. چندین مقام دولتی نگران این هستند که اوکراین آنقدر نیروی انسانی و مهمات را در باخموت خرج کند که توانایی‌اش را برای انجام یک ضد حمله بزرگ در بهار کاهش دهد. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفته است: من قطعاً نمی‌خواهم کار عظیمی را که سربازان و رهبران اوکراین برای دفاع از باخموت انجام داده‌اند نادیده بگیرم – اما فکر می‌کنم این کار بیش از آنکه یک ارزش استراتژیک و عملیاتی باشد، یک ارزش نمادین است. کی‌یف، در حال حاضر، نظر واشنگتن را نادیده گرفته است.
در همین حال، یک ارزیابی توسط اطلاعات ایالات متحده نشان داد که یک "گروه طرفدار اوکراین" مسئول تخریب خطوط لوله گاز طبیعی نورد استریم در پاییز گذشته بود که یک راز بزرگ را روشن کرد.
اطلاعات جدید که برای اولین بار توسط نیویورک تایمز گزارش شد، از جزئیات کوتاهی برخوردار بود، اما به نظر می‌رسید که این نظریه را که مسکو مسئول خرابکاری در خطوط لوله انتقال گاز روسیه است، از بین می‌برد.