کاهش ۵ هزار مگاواتی ناترازی تولید و مصرف برق در سال ۱۴۰۲

دبیر سندیکای صنعت برق گفت: ناترازی تولید و تامین برق در سال جاری ۱۵ هزار مگاوات بود و این عدد برای سال ۱۴۰۲ به طور خوشبینانه ۱۰ هزار مگاوات پیش بینی می شود.
به گزارش ایسنا، مهدی مسائلی در نشست خبری با بیان اینکه کمبود ظرفیت تولید برق نسبت به میزان تقاضا در پیک تابستان همچنان وجود خواهد داشت، اظهار کرد: البته این کمبود با توجه به مدیریت وزارت نیرو به بخش صنعت منتقل می شود و بخش خانگی را دربر نمی گیرد.
وی با بیان اینکه در سال مالی آینده ساختار بازارهای مالی صنعت برق تغییر می کند، تاکید کرد: انتظار این بود که بورس انرژی در سال ۱۴۰۱ فعال شود که این اتفاق نفتاد، برای سال ۱۴۰۲ در قانون بودجه مصوب شده که این برنامه صورت بگیرد اما پیش بینی می شود بخاطر تعارض منافع اجرایی نشود. دبیر سندیکای صنعت برق با بیان اینکه بدهی های دولت به خاطر ما به التفاوت قیمت تکلیفی همچنان رو به افزایش است، افزود: اکنون دولت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به وزارت نیرو بدهی دارد که همچنان باقی مانده، ابزارهای مالی که در قانون مانع زدایی پیش بینی شده بود دولت را مکلف کرده بود که طی ۳ سال بدهی ها تسویه شود.

 

پایدارسازی برق ایران از طریق تبادل انرژی با کشورهای همسایه

وزیر نیرو با بیان اینکه امروز شبکه برق ایران به شبکه برق بسیاری از کشورها متصل است، گفت: بر این اساس امکان صادرات و واردات برق از این خطوط فراهم شده که این موضوع به پایدارسازی بیشتر برق ایران منجر شده است.
به گزارش ایسنا، علی‌اکبر محرابیان صبح امروز دوشنبه، در مراسم امضای قرارداد تبادل انرژی با حضور "خرم دستگیرخان" وزیر انرژی پاکستان گفت: قرارداد تبادل انرژی میان دو کشور ایران و پاکستان کاملا حقوقی است.
وزیر نیرو با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری برای اتصال شبکه برق دو کشور در سال گذشته، افزود: تفاهمنامه این قرارداد، سال گذشته میان دو طرف به امضا رسید و در مدت زمان کوتاهی حدود ۹ ماه خط انتقال انرژی طراحی و اجرا و به دنبال آن خطوط دو کشور به طول ۸۳ کیلومتر با پست‌های مربوطه متصل شد. وی با بیان اینکه آزمایش‌ و تست‌های لازم در این زمینه انجام شده است، اظهار کرد: به واسطه امضای این قرارداد، شرایط تبادل انرژی بین تهران و اسلام‌آباد فراهم شد و امید است به زودی طی مراسم رسمی با حضور مسئولان دو کشور عملیات آن آغاز شود و به دنبال آن شاهد پایدارسازی تبادل برق بین دو کشور باشیم.

محکم‌کاری هند برای
عدم نقض تحریم‌های نفت روسیه
محکم‌کاری هند برای عدم نقض تحریم‌های نفت روسیه
هند، تحریم‌های غربی علیه روسیه از جمله سقف قیمت ۶۰ دلار که توسط کشورهای غربی برای خرید نفت از مسکو تعیین شده است را نقض نخواهد کرد.
به گزارش ایسنا، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: مقامات دولت هند از بانک‌ها و تجار خواسته‌اند به این مقررات پایبند بمانند. مقامات هندی به صورت رسمی اعلام نکرده‌اند که از تحریم‌ها و سقف قیمت که از سوی کشورهای گروه هفت علیه روسیه وضع شده است، حمایت خواهند کرد.
به گفته یکی از این منابع آگاه، هند در حاشیه دیدار اخیر کشورهای گروه ۲۰، مذاکرات مفصلی با آمریکا و کشورهای دیگر گروه هفت داشته است و به نظر می‌رسد که این کشورها، از معاملات هند خشنود هستند.
هند و چین از زمان آغاز جنگ اوکراین در بیش از یک سال پیش، به مشتریان بزرگ نفت روسیه تبدیل شده‌اند.
طی ماه‌های اخیر، هند از فرصت به وجود آمده برای خرید نفت تخفیف‌دار روسیه استفاده کرده و این واردات به ابزار مهمی برای نارندرا مودی، نخست وزیر هند، برای مبارزه با تورم انرژی تبدیل شده است.
هند اندکی بیش از یک سال قبل، تقریبا هیچ نفتی از روسیه خریداری نمی‌کرد اما اکنون این بازار آسیایی اهمیت بالایی برای مسکو پیدا کرده که به نوبه خود صادرکنندگان دیگر را کنار زده است.
تعهد هند برای پایبندی به مکانیزم سقف قیمت برای نفت روسیه و ادامه خرید نفت از مسکو با نگرانی‌هایی همزمان شده که ممکن است است واردات نفت از روسیه را موقتا تحت تاثیر قرار دهد زیرا موسسات مالی نگران نقض تحریم‌ها بوده و جزئیات بیشتر درباره این خریدها را درخواست کرده اند.
کشورهای غربی که در راس آنها آمریکا دیده می‌شود، سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه را برای صادرات نفت روسیه تعیین کرده‌اند تا ضمن کاهش درآمدهای نفتی کرملین، عرضه نفت به بازار را حفظ کنند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، یک مقام بلندپایه آمریکایی
اوایل ماه میلادی جاری اظهار کرد: دولت بایدن همچنان به مذاکره درباره خرید نفت روسیه توسط هند با مقامات دولت این کشور ادامه می‌دهد اما تاکنون از این که دهلی‌نو، نفت روسیه را بسیار پایین‌تر از سقف قیمت غربی خریداری کرده، راضی بوده است.

تحت تاثیر احیای تقاضای چین؛

گروه انرژی:قیمت نفت تحت تاثیر احیای تقاضای چین و افت ارزش دلار، روند کاهشی که ابتدای معاملات روز دوشنبه بازار آسیا داشت را معکوس کرد و اندکی افزایش یافت.
به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت که در ابتدا با کاهش گشوده شد، ۱۹ سنت معادل ۰.۲۳ درصد افزایش یافت و به ۸۲ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۰ سنت معادل ۰.۲۶ درصد افزایش، به ۷۶ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید.
تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی در صبح دوشنبه نوشتند: فضای بازار تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به تحکیم بیشتر سیاست پولی توسط فدرال رزرو آمریکا که با افزایش ذخایر نفت در آمریکا تشدید شده، شکننده مانده است.
استفن اینس از شرکای شرکت مدیریت دارایی شرکت اس‌پی‌آی در این باره گفت: احتمال دارد که آمار مثبت از بهبود فعالیت اقتصادی در شرق، با مشکلات کلان در غرب، رویارویی پیدا کنند. از نقطه نظر یک معامله‌گر، نفت دلار آمریکا باید عقب نشینی کند زیرا معامله‌گران از انتظارات برای تسریع روند افزایش نرخ های بهره توسط بانک مرکزی آمریکا دست کشیدند و مسیر برای تسلط عوامل بنیادین چینی مثبت بر معاملات کالا، هموار شده است.
افت ارزش دلار، معاملات نفت که به این ارز قیمت گذاری می‌شود را برای خریداران آمریکایی ارزان‌تر کرد. مشکلات بانک سیلیکون‌ولی و بانک سیگنیچر نیویورک و نگرانی‌ها نسبت به سرایت احتمالی مشکلات مذکور، به ریزش دارایی‌های آمریکایی در پایان هفته گذشته منتهی شد و دلار را تحت فشار نزولی قرار داد.
اظهارات روز یکشنبه امین ناصر، مدیرعامل آرامکوی سعودی درباره تقاضای چین برای نفت نیز تا حدودی از قیمت‌ها پشتیبانی کرد. ناصر گفت: اگر بازگشایی چین و رشد تقاضا برای سوخت جت و ظرفیت مازاد تولید محدود را در نظر بگیریم، ما درباره دو میلیون بشکه صحبت می‌کنیم و همانطور که گفتم در کوتاه مدت و میان مدت، خوش بینی محتاطانه‌ای داریم و بازار توازن نزدیکی پیدا خواهد کرد.
این اظهارات پس از اعلام توافق ریاض و تهران برای احیای روابط دیپلماتیک با میانجی‌گری چین صورت گرفت که احتمالا راه را برای توافق هسته‌ای هموار کرده و امکان بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی را فراهم می کند.
بر اساس گزارش رویترز، شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز روز جمعه اعلام کرد شرکت‌های انرژی آمریکایی، شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی را هفته گذشته برای چهارمین هفته متوالی کاهش دادند که طولانی‌ترین روند از ژوئیه سال ۲۰۲۰ است.
قیمت نفت از زمان جهش چشمگیری که پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ پیدا کرد، در بازه محدودی حبس شده است.
در طول سال میلادی گذشته، ترس از شوک بزرگ عرضه نفت از سوی روسیه، بر فضای بازار و قراردادهای معاملاتی معامله‌گران حکمرانی می‌کرد. اما قیمت نفت حتی پس از تحریم‌های اتحادیه اروپا و اعمال مکانیزم‌های سقف قیمت گروه برای فروش نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه، افزایش پیدا نکرد. روسیه مسیر صادرات نفت خود را به آسیا تغییر داد و در مقابل، اروپا نفت و فرآورده‌های بیشتری از خاورمیانه، آسیا و آمریکا خریداری می‌کند.
اگر چه تحولات مذکور، یکی از مهمترین تغییرات در تجارت جهانی نفت در دهه‌های اخیر محسوب می‌شوند، اما نیروی محرکه تاثیرگذار بر بازارهای نفت در هفته‌های اخیر نبوده‌اند. مسئله، اقتصاد است. آمار مربوط به تورم، تولید، اشتغال و فعالیت‌های تجاری آمریکا و چین که دو اقتصاد بزرگ جهان هستند، در حال حاضر، عامل اصلی تاثیرگذار بر بازار معاملات آتی نفت هستند.
فدرال رزرو به دقت تمام آمار اقتصادی در آمریکا را پایش می‌کند تا روند افزایش نرخ بهره را تسریع کرده یا آهسته کند. آمار اقتصادی قوی‌تر و تورم همچنان بالا در آمریکا، ممکن است فدرال رزرو را وادار کند که نرخ‌های بهره را بیش از آنچه در ابتدا انتظار می‌رفت افزایش دهد و احتمال کند شدن رشد اقتصادی و حتی رکود اقتصادی در ماه‌های آینده را افزایش می‌دهد.
از سوی دیگر، بازارها از جمله بازار آتی نفت، وضعیت اقتصادی چین را دنبال می‌کنند که اواخر سال میلادی گذشته، به سیاست کرونا صفر پایان داد و از سه سال قرنطینه سخت گیرانه خارج شد. انتظار می‌رود این کشور در سال میلادی جاری، بهبود رشد اقتصادی و مصرف نفت را مشاهده کند.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن گفت: اکنون با تامین ۲۸ هزار هکتار حدود ۶۰۰ هزار متقاضی صاحب خانه می شوند. ارسلان مالکی در مراسم امضای تفاهم نامه سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت های پیشران برای ساخت ۸۴ هزار واحد نهضت ملی مسکن گفت: این تفاهم نامه برای تامین مسکن افرادی که فاقد مسکن یک قدم بسیار مهمی است که برداشته شد. به گفته سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن، از ابتدای شکل گیری دولت سيزدهم بحث تامین مسکن برای افراد فاقد مسکن همواره پیگیری شد و در قالب هم افزایی دولت و مجلس با تصویب قانون جهش تولید مسکن اقدامات موثری انجام شد. او می گوید: طرح نهضت ملی مسکن برای رفع چالش قدم بزرگی بود و با توجه به عقب ماندگی های که ایجاد شده بود این اقدام بسیار حائز اهمیت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت زمان بندی و برنامه ریزی دقیق برای پیشبرد پروژه کنارگذر شمالی کرج، گفت: این پروژه برای تکمیل به مجموع شش هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که وزیر راه و شهرسازی تقبل ۵۰ درصد از اعتبارات را به عهده گرفته‌است. خیرالله خادمی با تاکید بر ضرورت زمانبندی و برنامه ریزی دقیق برای پیشبرد پروژه، ادامه داد: این پروژه برای تکمیل به مجموع شش هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که وزیر محترم راه و شهرسازی تقبل ۵۰ درصد از اعتبارات را به عهده گرفته است.
خادمی گفت: این توافق، طی نامه ای باید به هیات دولت برسد و مصوبه لازم دریافت شود و البته باید اعتبار مورد نیاز باقی مانده باید از سوی شهرداری تامین شود.

ممنوعیت فروش بسته
پروازی از مبداء تهران به ۷ شهر
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ممنوعیت فروش بسته پروازی از مبداء تهران به ۷ شهر و همچنین آمادگی شرکت‌های هواپیمایی برای انجام عملیات پروازهای نوروزی خبرداد.
به گزارش تجارت به نقل از سازمان هواپیمایی، محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ممنوعیت فروش بسته پروازی از مبدا تهران به ۷ شهر خبرداد.
محمدی‌بخش درخصوص اقدامات نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری در عملیات پروازهای نوروز ۱۴۰۲ گفت: بازه زمانی سفرهای نوروزی امسال به سه دوره از ۲۴ اسفندماه تا سوم فروردین، روزهای ۴، ۵، ۶ فروردین و همچنین روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین ماه تقسیم شده است. وی از اعلام آمادگی فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی برای انجام عملیات پروازهای نوروزی خبر داد و افزود: همچنین برنامه ریزی برای صدور مجوز پروازهای برنامه‌ای و فوق العاده صورت گرفته است و براساس ظرفیت اعلام شده عملیات پروازی در این ایام صورت خواهد گرفت. محمدی بخش با اشاره به ممنوعیت فروش بسته پروازی از مبدا تهران به مقاصد مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس، کرمان، اهواز و تبریز که حدود ۸۰ درصد پروازها را به خود اختصاص می‌دهند گفت: شرکت‌های هواپیمایی موظفند در این مسیرها پروازهایشان را بر روی سامانه قرار داده و بدون بسته به فروش برسانند.

۱۸ نقطه حادثه خیز در جاده‌های
استان تهران اصلاح شد
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران گفت: ۱۸ نقطه حادثه خیز دارای کد این استان، اصلاح و ایمن سازی و برای استقبال از مسافران نوروزی آماده‌سازی شد. عارف امرایی افزود: طرح استقبال از نوروز این اداره کل در قالب ایمن سازی راه های استان تهران، از ابتدای اسفند سال جاری آغاز و دستورات ۹ گانه به تمامی ادارات شهرستان ها صادر شد. وی یادآور شد: در همین زمینه، اقدامات زودبازده مانند چاله و لکه گیری، منظر آرایی حاشیه جاده ها، خط کشی راه ها، ساماندهی و شستشوی علائم و روکش و آسفالت معابر نیز انجام شد.

وضعیت بازار مسکن در ۱۴۰۲ بررسی شد؛

گروه راه و مسکن: عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مورد تاثیر کاهش قیمت دلار بر بازار مسکن گفت: اگر ریزش قیمت دلار تداوم داشته باشد و قیمت‌ها در سطح فعلی و پایین‌تر از آن تثبیت شود حتما اثر تثبیت‌کننده و حتی در شرایطی می‌تواند اثر کاهشی در بازار مسکن داشته باشد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از سایت خبر انلاین، سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و سپس انتشار خبر توافق ایران و عربستان برای از سر گیری روابط میان دو کشور، تاثیرات مثبتی بر بازار ارز گذاشت و قیمت دلار کاهشی شد. تاثیر این خبر بر بازارهای مالی از جمله بازار طلا و سکه محسوس بوده است.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مورد تاثیر کاهش قیمت دلار بر بازار مسکن، به همشهری آنلاین گفت: اگر ریزش قیمت دلار تداوم داشته باشد و قیمت‌ها در سطح فعلی و پایین‌تر از آن تثبیت شود حتما اثر تثبیت‌کننده و حتی در شرایطی می‌تواند اثر کاهشی در بازار مسکن داشته باشد.

معاملات کاهش بیشتری خواهد یافت
مهدی روانشادنیا در مورد وضعیت بازار مسکن هم بیان کرد: معمولا ماه‌های آخر سال خرید و فروش در بخش مسکن رونق می‌گیرد اما امسال این شرایط را نداشتیم چون در شرایطی که بازارهای مالی متلاطم است و قیمت‌ها مشخص نیست هم خریدار و هم فروشنده صبر می‌کنند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد. روانشادنیا ادامه داد: با اتفاقات اخیر هم که منجر به کاهش قیمت‌ها در بازارهای موازی شده است، احتمال دارد خریداران برای خرید بیشتر تأمل کنند و در نتیجه تعداد معاملات در روزهای پایانی اسفند با کاهش جدی مواجه خواهد شد تا وضعیت بازار روشن‌تر شود.

تقاضا در تعیین قیمت‌ها اثرگذار است
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در مورد عوامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن به‌خصوص کاهش اخیر قیمت مصالح ساختمانی گفت: قطعا هم عوامل بخش عرضه و هم تقاضا در قیمت‌ها و تعداد معاملات اثرگذار است اما معمولا آن چیزی که تعیین‌کننده قیمت و از تحلیل پارامترها مهم‌تر است، بخش تقاضا است.
روانشادنیا ادامه داد: در واقع در شرایط فعلی بیش از اینکه کاهش قیمت‌ مصالح و عواملی از این دست بتواند اثر کوتاه‌مدت
بگذارد خوش‌بینی نسبت به کاهش نرخ ارز و شرایط عمومی اقتصادی که به وجود آمده است می‌تواند
تاثیرگذار باشد البته همه اینها به شرط تداوم این شرایط است.

پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در سال آینده
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مورد وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ هم بیان کرد: در شرایط فعلی با توجه به ریسک‌های مختلفی که در اقتصاد حاکم است پیش‌بینی کار دشواری
است اما آن چیزی که می‌شود پیش‌بینی کرد این است که بازار مسکن می‌تواند در حدود نرخ تورم عمومی
کمی کمتر یا کمی بیشتر حرکت کند و اگر با ریزش بیشتر قیمت ارز مواجه شویم قطعا بازار هم از نظر
تعداد معاملات و هم از نظر قیمت‌ها به رکود
خواهد رفت.

گروه راه و مسکن: دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: بعد از سفر اخیر دولت به چین گروه‌ها و شرکت‌های مختلفی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به ایران می‌آیند؛ قبلا هم یک شرکت چینی آمده بود که با آنها به توافق نرسیدیم.
به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، روح الله اکبری - دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی - در حاشیه امضای تفاهم‌نامه ساخت ۸۴ هزار واحد نهضت ملی مسکن اظهار کرد: در خصوص طرح نهضت ملی مسکن روی بحث استفاده از سایر ظرفیت‌ها از جمله یوزانس کوتاه مدت، فاینانس و تهاتر کار می‌کنیم. چرا که با توجه به پروژه‌های زیربنایی دولتی نمی‌شود فقط از یک روش استفاده کرد. وی افزود: یکی از موضوعات مطرح شده بحث تهاتر نفت است. رویکرد آن است که باید از ابزارهای دیگر مثل فاینانس و یوزانس کوتاه مدت هم بهره ببریم. اکبری تصریح کرد: بعد از سفر اخیر دولت به چین گروه‌ها و شرکت‌های مختلفی به کشور ما می‌آیند و ما با رعایت منافع ملی و مصالح مردم در حال تعامل با این شرکت‌ها هستیم تا بتوانیم روی تعدادی واحد به نتیجه برسیم. دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این مذاکرات شرایط اجرای طرح‌ها در کشور خودمان را لحاظ کرده‌ایم، گفت: به هر حال تفاوت‌هایی بین کشور ما و سایر کشورها به لحاظ زلزله و دیگر موارد وجود دارد که این موارد را لحاظ می‌کنیم. دوستانی در حال هدایت این مذاکرات هستند تا در حداقل زمان ممکن و کاهش بروکراسی زائد اداری مسائل را حل و فصل کنیم. اکبری در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه تاکنون برای ساخت چه تعداد واحد مسکونی با شرکت‌های خارجی به نتیجه قطعی رسیده‌اید؟ گفت: تا الان نتوانسته‌ایم از ظرفیت خارجی استفاده کنیم و فعلا در حال مذاکره هستیم. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند قرار است چینی‌ها طرح نهضت ملی مسکن را با هزینه متری ۴.۵ میلیون تومان بسازند، خاطرنشان کرد: آن مجموعه‌ای که قبلا از چین آمده بود دوستان وزارتخانه به آنها گفته بودند شما هم مثل سایر پیمانکاران بیایید واحدهای ویلایی بسازید با همان قاعده و شرایط تعدیل. در حالیکه این قاعده خیلی برای ما مطلوب نیست. چرا که اگر بخواهیم با همین روش سنتی بسازیم پیمانکاران داخلی هستند. آن شرکت تامین مالی چندانی هم نمی‌توانست بر عهده بگیرد. اکبری مهمترین چالش طرح نهضت ملی مسکن را قیمت تمام شده دانست و افزود: با توجه به نوسانات قیمت مصالح ساختمانی در بحث صنعتی سازی باید نقدینگی در زمانی کوتاه به پروژه‌ها تزریق شود. این احتیاج دارد تا از شرکت‌های خارجی یا سایر روش‌های تامین مالی برای اجرای طرح استفاده کنیم. زیرا متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن عمدتا اقشار ضعیف هستند.