اعضای اوپک مانع تفرقه‌افکنی غربی‌ها شوند

رئیس جمهور گفت: برخی کشورهای غربی به دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف در میان کشورهای عضو اوپک هستند که در مقابل اعضای اوپک باید با تقویت انسجام میان خود مانع تحقق این اهداف شوند. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ظهر دیروز شنبه در دیدار «هیثم الغیص» دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، تعامل سازنده اعضای این سازمان با یکدیگر را عاملی مهم در موفقیت عملکرد این سازمان بین‌المللی دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره همکاری سازنده‌ای با این سازمان داشته و بنای ما تداوم و ارتقای سطح و تقویت این همکاری است.
رئیسی فلسفه تشکیل سازمان اوپک را حمایت از حقوق تولیدکنندگان نفت و ممانعت از تبعیض علیه آنان عنوان کرد و اظهار داشت: امیدوارم سازمان اوپک در دوره جدید فعالیت بتواند التهابات را مهار و آرامش را بر بازار نفت حاکم کند. آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: برخی کشورهای غربی به دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف در میان کشورهای عضو اوپک هستند تا از این طریق منافع خود را تامین کنند که در مقابل این اقدامات، اعضای اوپک باید با تقویت انسجام میان خود مانع تحقق این اهداف شوند.

 

دولت در لایحه عفاف و حجاب دخل و تصرفی نداشته است

انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده دیروز –شنبه- طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: با توجه به اینکه لایحه رویکرد قضائی دارد و به جرم می پردازد، عملا دولت در آن دخل و تصرفی نکرده است. به گفته خزعلی، لایحه قوه قضائیه تقریبا با همان شکل ولی با ضمیمه کردن نظرات دولت به مجلس ارسال شده است.
برخی کارشناسان متن لایحه «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» را ضعیف دانستند و حتی قوانین قبلی در این حوزه را کارآمدتر اعلام کردند. حجت‌الاسلام حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: این لایحه دارای ایرادات متعددی است. ابتدا اینکه در تناقض با ماده 638 قانون مجازات اسلامی است چرا که در این ماده قانونی تصریح شده که مجازات برای فرد بی‌حجاب درنظر گرفته شود و حرفی از تذکر در آن نیامده است. علاوه براین، در این لایحه بین مصادیقی همچون بدحجابی، بی‌حجابی، کشف حجاب، برهنگی بدن و امثال آن تکفیک قائل نشده و علاوه بر این جرائم نقدی درنظر گرفته شده برای آن بازدارنده نیست. با این حال بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند این لایحه با تمام مشکلات و ضعف هایی که دارد باید در مسیر تصویب مجلس قرار گیرد.

عمران خان و همسرش ممنوع‌الخروج شدند
«آژانس تحقیقات فدرال» پاکستان، عمران خان نخست‌وزیر سابق این کشور، همسرش و بیش از 500 عضو ارشد حزب او را در فهرست ممنوع‌الخروجی قرار داد. در شرایطی که گمانه‌زنی درباره احتمال انحلال حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان نخست‌وزیر سابق تشدید شده است، ممنوع الخروجی او و همسرش خبرساز شده است.
منابع رسانه‌ای از اسلام آباد پایتخت پاکستان خبر دادند که یک نهاد دولت فدرال این کشور، نام عمران خان نخست‌وزیر سابق، «بشرا بی بی» همسر او و بیش از ۵۰۰ عضو ارشد حزب اپوزیسیون تحریک انصاف را ممنوع الخروج کرد. به گزارش روزنامه «دیلی صاباح»، اقدام آژانس تحقیقات فدرال پاکستان در ممنوع الخروجی این افراد در شرایطی انجام شده که تنش‌ها عمران خان و حزبش با ارتش و دولت پاکستان همچنان ادامه دارد.
به گفته حداقل دو مقام دولتی پاکستان، آژانس تحقیقات فدرال که مسئول مرز و مهاجرت است نام عمران خان و همسرش و صدها عضو حزب نخست‌وزیر سابق را در فهرست ممنوع الخروجی قرار داد. یک مقام دولت پاکستانی که نامش فاش نشده است، در این باره گفت: «این یک رویه معمول است. همه کسانی که پرونده قضایی در دادگاه دارند، از خروج از کشور ممنوع می‌شوند».
اشاره او به پیگیری شکایت از عمران خان درباره برخی پرونده‌های اتهامی علیه او از قبیل اتهام فساد است که دستگیری او را هم در پی داشت اما در نهایت و بعد از اعتراضات شدید و مرگبار در پاکستان، کار به صدور قرار وثیقه و آزادی او کشید.

تهدید خارطوم به خروج از اتحادیه آفریقا
شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در بیانیه‌ای تاکید کرد که بحران سودان راه‌حل نظامی ندارد و درگیری‌ باید فورا و بدون پیش‌شرط متوقف شود. به گزارش سایت النشره، یک دیپلمات سودانی به شبکه خبری الجزیره گفت: ما به اتحادیه آفریقا اعلام کردیم که اگر اقداماتی بدون رایزنی با ما انجام شود، از عضویت اتحادیه آفریقا خارج می‌شویم.
این منبع افزود: طرح برگزاری کنفرانس سران کشورهای ایگاد (هیئت بین دولتی توسعه شرق آفریقا) در ۱۲ مه را ناکام گذاشتیم چرا که موضوع بدون رایزنی با ما تنظیم شده بود. طبق قانون شورای صلح و امنیت آفریقا که به کشور درگیر اجازه شرکت در نشست را نمی‌دهد، سودان در این نشست هرگز حضور ندارد.
شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در بیانیه‌ای که آن را شبکه خبری الجزیره منتشر کرد، تاکید کرد که بحران سودان راه‌حل نظامی ندارد و درگیری‌ باید فورا و بدون پیش‌شرط متوقف شود. شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در ادامه بیانیه خود دلیل درگیری در سودان را اختلاف‌نظر درباره توافق چارچوب امضا شده در دسامبر گذشته دانست و فاش کرد، تعداد آوارگان به دلیل درگیری در سودان تا ۹ مه به بیش از ۷۰۰ هزار تن رسید.
موسی فکی، رئیس کمیساریای عالی اتحادیه آفریقا در این نشست گزارشی از رویکرد اتحادیه آفریقا برای حل بحران سودان به سران حاضر ارائه کرد. این رویکرد شامل آتش‌بس و حمایت از غیرنظامیان و ارسال کمک‌های بشردوستانه و ازسرگیری گفت‌وگویی فراگیر شامل تمامی سودانی‌ها است.

اجتناب پاپ از موضع‌گیری درباره
خروج کامل روس‌ها از اوکراین
پاپ فرانسیس در نخستین اظهارنظر عمومی خود نسبت به درخواست کی‌یف از او برای حمایت از طرح خروج کامل نیروهای روسیه از اوکراین، گفت که خروج سربازان روس از این مناطق «مسئله‌ای سیاسی» است که باید توسط کی‌یف و مسکو حل شود.
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در گفت‌وگو با تلویزیون تله‌موندو از موضع‌گیری نسبت به بازگشت مناطق اوکراین به‌عنوان پیش‌شرطی برای آغاز مذاکرات خودداری کرد؛ مسئله‌ای که اوکراین و بسیاری از حامیان غربی‌اش بر آن تأکید دارند.
فرانسیس در مصاحبه با این تلویزیون اسپانیایی‌زبان مستقر در آمریکا دو بار با این پرسش مواجه شد که آیا روسیه باید مناطقی را که اشغال کرده، به اوکراین برگرداند؟ او نخستین‌بار از پاسخ به این پرسش شانه خالی کرد، اما در مواجهه با پافشاری مصاحبه‌گر گفت: این مسئله‌ای سیاسی است. وقتی آن‌ها بتوانند با هم گفت‌وگوی مستقیم یا باواسطه داشته باشند، صلح حاصل خواهد شد. اما اگر گفت‌وگو نکنند، این مسئله‌ای سیاسی است.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در ۱۳ مه در واتیکان با پاپ فرانسیس دیدار کرد و از
او خواست تا از برنامه پیشنهادی صلح کی‌یف حمایت کند؛ برنامه‌ای که زلنسکی امکان مذاکره بر سر آن را مردود دانسته و آن را یکی از پیش‌شرط‌های آغاز گفت‌وگوهای صلح عنوان کرده است.
این طرح خواستار احیای تمامیت ارضی اوکراین، خروج کامل نیروهای روسیه و توقف درگیری‌هاست. این رهبر کلیسای کاتولیک در اوایل جنگ سعی داشت با اتخاذ لحنی متعادل، نقش میانجی‌گر را بین اوکراین و روسیه داشته باشد، اما بعدها مجبور شد حمله روسیه به اوکراین را محکوم کند و آن را با شنیع‌ترین جنایت‌هایی که در دوران شوروی علیه اوکراین انجام شد، مقایسه کرد.
در این گفت‌وگوی تازه که پنجشنبه در رم ضبط و جمعه پخش شد، پاپ فرانسیس گفت که طرف اوکراینی امید چندانی به میانجی‌گری ندارد، اما افزود که کشورهای حامی اوکراین یک اتحاد بسیار قوی شکل داده‌اند.

نیروهای مرزبانی ایران پاسخ کوبنده‌ای به تحرکات نظامی نیروهای طالبان دادند؛

گروه سیاسی: طی دو هفته گذشته تنش‌ها میان ایران و دولت افغانستان تحت کنترل طالبان، بر سر حق‌آبه هیرمند به بالاترین سطح ممکن رسیده است. در ابتدای امر که سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان خواستار تامین حق آبه‌هیرمند شد، به نظر می‌رسد طالبان موضوع را در قالب دیپلماسی مورد مذاکره قرار بدهد اما بر خلاف انتظارات، از همان اوایل لحن تمسخر، نادیده‌انگاری و تهدید را در قبال مطالبه تهران در پیش گرفت. در روزهای گذشته طالبان خواستار، دریافت تیل (سوخت و پول) از ایران در قبال دادن حق‌آبه هیرمند شده بود. با این وجود رخداد هولناک، دیروز –شنبه- پس از درگیر شدن نیروهای مرزبانی ایران با طالبان اتفاق افتاد. به گزارش «تجارت»از حدود ساعت ۱۱ صبح دیروز (شنبه) بین نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با نیروهای طالبان در محل پاسگاه ساسولی شهرستان هیرمند درگیری رخ داده و در حال حاضر نیز درگیری بین طرفین ادامه دارد. در پی این درگیری از ساعت ۱۲:۲۰ دقیقه پل ابریشم توسط نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با توقف یک دستگاه کامیون بر روی پل ابریشم مسدود شد. همچنین مرکز اطلاع رسانی مرزبانی سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیش از ظهر امروز مرزبانان جان برکف هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند که منجر به تبادل آتش و درگیری مسلحانه گردید.
در این درگیری، مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند. مرزداران غیور مرزبانی استان سیستان و بلوچستان با اقدامات عملیاتی و تشدید پوشش منطقه به حراست از مرزها پرداختند. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که در این درگیری از سلاح‌های سبک و نیمه‌سبک و توپخانه استفاده شده است با این حال اخبار مبنی بر بهره‌گیری نیروهای ایرانی از موشک کاملاً کذب است. شایان ذکر است، پس از شروع درگیری‌ها مکاتبات و تماسهایی میان سفارت ایران در افغانستان و وزارت دفاع دولت طالبان برقرار می‌شود. بر همین اساس از تقریباً ساعتی پیش این درگیری‌ها پایان یافته و دو طرف مشغول بررسی چرایی این تنش هستند

اطلاعیه ایران پیرامون جنگ طلبی طالبان
سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی کشور نیز درباره اقدام نسنجیده نیروهای طالبان در مرز ایران گفت:‌ حدود ساعت ۱۰ امروز ششم خرداد ماه نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین‌المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند که با واکنش قاطعانه مرزبانان مواجه شدند.
بر اساس اعلام پایگاه خبری پلیس، وی ادامه داد که بعد از تیراندازی‌های طرف طالبان، براساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه۱ تذکرات لازم به نیروهای مهاجم داده شده است. اما متاسفانه مجددا تیراندازی شروع و درگیری‌ها ادامه یافت. جانشین فرمانده کل انتظامی کشور افزود: درپی شروع درگیری‌های مرزی از سوی طالبان، سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور، دستورات قاطعانه لازم، به مرزبانان را ابلاغ و تأکید کرد که شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند. در این دستور تاکید شده است که نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند.

تاکید بر مذاکره در میانه جنگ بزرگ
یکی از نکات قابل توجه دیروز، همزمان با وقوع درگیری‌های میان نیروهای ایرانی و طالبان، در جریان بودن یک مذاکره جدید دیپلماتیک میان دو طرف در کابل بود. سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان افغانستان دیروز شنبه در ملاقات نماینده ویژه ایران در امور افغانستان با تاکید بر روابط خوب بین دو کشور همسایه، گفت که مسائل میان طرفین از طریق گفت و گو و تفاهم ، بهتر حل و فصل خواهد شد.
حافظ ضیا احمد سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت طالبان در رشته توئیتی با انتشار عکس هایی از دیدار امیرخان متقی ئو حسن کاظمی قمی رئیس نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کابل و نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران در امور ا فغانستان، نوشت: دو طرف در این دیدار در خصوص مسائل مختلف از جمله نشست اخیر دوحه و موضوعات مورد علاقه طرفین گفت و گو کردند و مقام افغان از موضع حمایتی جمهوری اسلامی ایران از افغانستان در نشست اخیر دوحه قدردانی کرد. براساس توئیت های سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان افغانستان، امیرخان متقی در این ملاقات همچنین درباره از سرگیری روند انتقال زندانیان افغان از ایران به افغانستان و دیگر مسائل مربوط به این افراد و دیگر شهروندان افغان مقیم ایران با کاظمی قمی گفت و گو و تبادل نظر کرد. سرپرست وزارت امور خارجه حکومت کنونی افغانستان همچنین با اشاره به موضوع حقابه ایران از رودخانه هیرمند، خاطرنشان کرد که مسائل فیمابین از طریق گفت و گو و تفاهم ، بهتر حل و فصل خواهد شد.

درخواست پکن از اروپا برای پذیرش چین به عنوان جایگزین اقتصادی آمریکا

گروه سیاسی: وال استریت ژورنال در گزارشی می‌نویسد، فرستاده چین برای برقراری صلح بین اوکراین و روسیه تلاش کرده تا اروپایی‌ها را متقاعد کند که باید خواستار آتش‌بس در اوکراین شوند و مناطق تحت کنترل این کشور توسط مسکو را به عنوان بخش‌هایی از روسیه به رسمیت بشناسند. این روزنامه با اشاره به مقام‌های غربی مطلع از روند مذاکرات "لی هوی"، فرستاده ویژه دولت پکن برای برقراری آتش‌بس بین مسکو و کی‌یف در کشورهای اروپایی نوشت: این مقام چینی مسؤول اجرای برنامه صلح پکن برای اوکراین پیام واضحی داشت؛ متحدان آمریکا در اروپا باید استقلال خود را حفظ کنند و خواستار آتش‌بس سریع شده و مناطقی را که تحت کنترل روسیه درآمده به رسمیت بشناسند. روزنامه وال استریت همچنین از قول این مقام‌های مطلع نوشت، لی هوی که در ماه جاری میلادی به کی‌یف، ورشو، برلین، پاریس و بروکسل رفته به دولت‌های اروپایی تاکید کرد تا چین را یک جایگزین اقتصادی برای واشنگتن بدانند و افزود، آنها باید به سرعت درگیری بین روسیه و اوکراین را پیش از آنکه گسترش بیشتری پیدا کند، متوقف کنند. مقام‌های مطلع همچنین با بیان اینکه هنوز خیلی زود است که تلاش‌های صلح طلبانه پکن را نادیده بگیرند، توانایی پکن را برای ایفای نقش یک میانجی‌گر صادق در مذاکرات به دلیل نزدیک بودن روابط این کشور با مسکو زیر سوال برده‌اند.
آنها همچنین گفتند، تا مادامی که نیروهای روسی از اوکراین خارج نشوند، فکر نمی‌کنند که دستیابی به صلح امکان پذیر باشد. یکی از دیپلمات‌های اروپایی که با لی هوی صحبت کرده بود، گفت: ما تشریح کردیم که متوقف کردن درگیری در اوکراین به نفع جامعه بین‌الملل نیست مگر آنکه نیروهای روسی از اوکراین خارج شوند. به گفته این دیپلمات، به لی هوی گفته شد که جدا کردن اروپا از آمریکا ممکن نیست و اروپا نمی‌تواند به این ترتیب از اوکراین حمایت کند. آنها شاید دارند وحدت غرب را امتحان می‌کنند و تلاش دارند تا این را نشان دهند. به گفته یکی از مقام‌های مطلع، منفعت اصلی چین این است که مطمئن شود روسیه بازنده این جنگ نیست و مسکو از استفاده از تسلیحات اتمی استفاده نمی‌کند. به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، دیپلمات‌های اروپایی در جریان دیدارشان با لی هوی گفتند که تلاش کردند تا سه پیام کلیدی را منتقل کنند؛ چین باید به اعمال فشار بر روسیه ادامه دهد تا این کشور از تسلیحات اتمی استفاده نکند، پکن به روسیه کمک‌های نظامی ندهد و حمله روسیه به اوکراین را باید محکوم کند. آنها همچنین از این دیپلمات چینی خواستند تا از تلاش‌های بین‌المللی برای ایمنی نیروگاه اتمی زاپوریژیا حمایت کند که اکنون تحت کنترل روسیه است. لی هوی همچنین در سفرش به اوکراین به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری این کشور گفت که هیچ نوش دارویی برای حل این بحران نیست و تمامی طرف‌ها باید اول از خودشان شروع کنند و به ایجاد اعتماد مشترک و شرایطی بپردازند تا این جنگ از طریق گفت‌وگو پایان یابد. چین کمتر از سه هفته مانده به حمله روسیه به اوکراین مشارکت بدون حد و مرزی با مسکو امضا کرد و نه تنها از مسکو بابت این حمله انتقاد نکرد، بلکه به صورت جدی واردات انرژی از روسیه را از آغاز جنگ تشدید کرده است. دولت پکن یک طرح ۱۲ بندی برای صلح در اوکراین ارائه کرده که شامل اعلام یک آتش‌بس است؛ اما درباره اینکه روسیه باید نیروهایش را از مناطق تحت کنترل خود در اوکراین خارج کند، اشاره‌ای نکرده است. این پیشنهاد از سوی کشورهای غربی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و ناتو می‌گوید پکن صلاحیت کامل را برای ایفای نقش میانجی‌گر در نبرد اوکراین ندارد؛ شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در مارس ۲۰۲۳ به مسکو رفته بود.

کیسینجر در یکصد سالگی‌اش چه می‌گوید

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه اسبق آمریکا که امروز شنبه صدمین سالگرد تولدش را جشن می‌گیرد، در مصاحبه‌ای توضیح داد که چطور دیدگاه‌های او درباره دورنمای عضویت اوکراین در ائتلاف ناتو از سال ۲۰۰۸ که این بلوک نخستین بار "آرمان" کی‌یف برای پیوستن به آن را تصدیق کرد تا امروز که جریان کمک‌های نظامی غربی اوکراین را تبدیل به "مسلح‌ترین کشور منطقه" کرده، تغییر یافته است.
هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده در مصاحبه‌ای با وال استریت ژورنال که چند روز قبل از صدمین سالگرد تولدش ضبط شد، اظهار کرد: "من در موضع مضحکی قرار دارم چون وقتی با عضویت اوکراین در ناتو مخالف هستم تنها هستم، و وقتی هم که از عضویت آن در ناتو دفاع می‌کنم تقریباً تنها هستم!" او توضیح داد: من فکر می‌کنم طرح پیشنهاد وارد کردن اوکراین به ائتلاف ناتو یک اشتباه بزرگ بود و به این جنگ منجر شد. کیسینجر مدعی شد، ابعاد این جنگ و "ماهیت آن منحصر به روسیه است و ما کاملاً از این بابت که مقابل آن مقاومت کنیم بر حق هستیم." کیسینجر خاطرنشان کرد، اما پس از اینکه واشنگتن و متحدانش اوکراین را به "مسلح‌ترین کشور اروپا" تبدیل کردند، این کشور حالا دیگر به وضوح متعلق به این بلوک نظامی تحت رهبری آمریکا است و اعتقاد راسخ او این است که صلح در اروپا بدون حضور اوکراین در ناتو امکان پذیر نیست. در سال ۲۰۰۸، ائتلاف ناتو اعلام کرد، کی‌یف به این بلوک خواهد پیوست، اما زمان دقیق این اتفاق را مشخص نکرد. روسیه که گسترش این بلوک به سمت شرق را یک تهدید امنیتی بزرگ برای خود می‌داند، تلاش فزاینده کی‌یف برای پیوستن به ناتو را از جمله دلایل اصلی آغاز عملیات نظامی ویژه بیش از یک سال پیش خود در اوکراین عنوان کرد. کیسینجر سال گذشته پیشنهاد داد، برای برقراری صلح در اوکراین این کشور یا باید بازگشت به "وضعیت موجود قبل از جنگ" را قبول کرده یا از ادعای ارضی خود نسبت به شبه جزیره کریمه دست بردارد و به جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک خودمختاری اعطا کند. وزیر خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه با وال استریت ژورنال ادعا کرد، غرب در جنگ در اوکراین پیروز شده اما بعید است که در مفاد هر گونه توافق صلح برای اوکراین، موضوع شبه جزیره کریمه نیز گنجانده شود.
او اظهار کرد: "برای روسیه، از دست دادن سواستوپل، مکانی که در تاریخ هیچ‌گاه متعلق به اوکراین نبوده، چنان افولی به حساب می‌آید که انسجام این کشور را به خطر می‌اندازد. و من فکر می‌کنم که این اتفاق برای جهان پس از جنگ اوکراین مطلوب نیست." دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه در اوایل ماه جاری میلادی گفت، با متهم کردن ائتلاف ناتو به راه انداختن یک جنگ نیابتی علیه کشور تاکید کرد، اینکه کیسینجر به ‌رغم تجربه گسترده‌اش عضویت اوکراین در ناتو را تضمین کننده صلح بداند "کاملا غلط" است.
کیسینجر که سابقا مشاور امنیت ملی آمریکا بوده همچنین گفت، روسیه قرنها دارای یک نفوذ چشمگیر بر منطقه بوده موضعش در قبال اروپا بر مبنای تردید است چون هم به روابط با آن و توسعه این روابط علاقه داشته و هم در قبال تهدیدات بالقوه از سمت غرب محتاط است. وزیر خارجه اسبق آمریکا ادعا کرد، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا "خیلی کارهای درست را در قبال اوکراین انجام داده و من از اقدامات آنها در قبال اوکراین حمایت می‌کنم." کیسینجر اظهار کرد: از دیدگاه من غرب در جنگ در اوکراین از نقطه نظر دفع حمله روسیه به کشورهای متحد در اروپا پیروز شده است. با این حال او اظهار کرد، فکر می‌کند. خطرات دیگری هستند که ممکن است از روسیه سر برآورند.

رئیس جمهور برزیل، دعوت پوتین برای شرکت در مجمع بین‌المللی اقتصادی بین‌المللی در سن پترزبورگ در ژوئن را رد کرد اما بر علاقه خود به میانجی‌گری صلح میان روسیه و اوکراین تاکید کرد. کرملین نیز اعلام کرد که پوتین در گفت‌وگوی تلفنی با همتای برزیلی استقبال طرف روس از گفت‌وگو درباره وضعیت اوکراین را مورد تاکید قرار داد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه منتشر شده توسط دفتر کرملین آمده است: "ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ارزیابی‌های اساسی از توسعه اوضاع پیرامون اوکراین ارائه کرد و بر استقبال طرف روس از گفت‌وگو در
مسیر سیاسی و دیپلماتیک که کی‌یف و حامیان آن در غرب هنوز مانع آن می‌شوند، تاکید کرد. کرملین گفت‌وگوی پوتین و لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهوری برزیل را سازنده و اساسی توصیف کرد. این در حالی است که لولا دا سیلوا طی گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین بر آمادگی خود برای گفت‌وگو با مسکو و کی‌یف جهت دستیابی به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای درگیری در اوکراین تاکید کرد. لولا دا سیلوا در توییتر خود نوشت: من به تازگی با ولادیمیر پوتین تلفنی صحبت کردم
و از او برای شرکت در مجمع بین‌المللی اقتصاد در سن پترزبورگ تشکر کردم و پاسخ دادم که در حال حاضر نمی‌توانم به روسیه بروم. لولا نوشت: همراه با هند، اندونزی و چین با هر دو طرف درگیری در جستجوی صلح گفت‌وگو می‌کنیم.