امضای توافق‌نامه تجارت ترجیحی با ازبکستان

پس از نهایی شدن عضویت ایران در چند گروه بین المللی و پیگیری سیاست‌های دوجانبه برای توسعه تجارت ترجیحی، حالا سرپرست سازمان توسعه تجارت ابراز امیدواری کرده که با یکی دیگر از کشورهای همسایه نیز توافق تجارت ترجیحی امضا شود. مهدی ضیغمی، سرپرست سازمان توسعه تجارت در دیدار با سفیر ازبکستان در تهران از تلاش ایران برای رفع موانع بر سر راه ترانزیت کالاهای ازبکی خبر داد و گفت: برنامه ریزی برگزاری همایش تجاری ایران و ازبکستان با حضور تجار دو کشور در جریان سفیر شوکت میرضیایف به تهران در حال انجام است. همچنین سفیر ازبکستان در تهران، ایران را نزدیکترین مسیر دسترسی به دریای آزاد برای این کشور دانست و خواستار رفع موانع ترانزیت کالا از مسیر ایران شد. وی ابراز امیدواری کرد تا نقشه راه تبادلات تجاری دو کشور با هدف گذاری تجارت یک میلیارد دلاری در سفیر رئیس جمهور ازبکستان به تهران به امضای دو طرف برسد و گفت: با رفع موانع ترانزیتی تبادلات تجاری ایران و ازبکستان به ۴ میلیارد دلار خواهد رسید.
در این دیدار طرفین ضمن تاکید بر علاقمندی دو کشور بر رفع موانع تجاری و توسعه تبادلات تجاری بر لزوم انعقاد توافقنامه تجارت ترجیحی تاکید کردند.

 

میزان حفاری اکتشافی معادن ایمیدرو به یک میلیون و ۷۷۳ هزار متر رسید

مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: گزارش فعالیت های اکتشافی ایمیدرو و شرکت‌های زیرمجموعه و تابعه حاکی است میزان حفاری اکتشافی معادن از سال ۹۲ تا پایان سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۷۷۳ هزار متر رسیده است. «احمد فتاحی مجلج» افزود: میزان حفاری در سال ۱۴۰۱، معادل ۳۰۰ هزار متر ثبت شده است.
وی گفت: همچنین میزان سرمایه گذاری در فعالیت های اکتشافی در سال گذشته، ۱۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال بوده است که با این احتساب مجموع سرمایه گذاری در این حوزه از سال ۹۲ تا پایان سال ۱۴۰۱، به ۲۷ هزار و ۵۶۲ میلیارد ریال رسید.
مدیر اکتشاف ایمیدرو با اشاره به آمار ارزش ذخایر برجای معدنی، افزود: ارزش ذخایر برجای معدنی از سال ۹۲ تا پایان سال ۱۴۰۱ نیز ۲۸.۷ میلیارد دلار برآورد شده است. فتاحی مجلج اظهار داشت: مجموع ذخایر مواد معدنی شناسایی شده سنگ آهن ۹۷۷ میلیون تن، زغال سنگ ۶۷۳ میلیون تن، مس محتوی ۱۴ میلیون تن، بوکسیت ۱۷ میلیون تن، شورابه ۳۶۳ میلیون تن، سرب و روی هفت میلیون تن و طلا ۱۸۲ تن ثبت شده است.

 

برخی بانک‌ها اطلاعات
متقاضیان خودرو را ارسال نکرده‌اند
مهدی تقدسی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برخی سوالات مطرح شده از سوی متقاضیان و اینکه برخی از آنها حساب خود را در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۹ اردیبهشت وکالتی نکردند یا اطلاعات از بانک به سامانه نرسیده که افراد اجازه ورود به سامانه را پیدا کنند، اظهار کرد: بانک‌ها اجازه داشتند از ۲۰ تا ۲۹ اردیبهشت حساب‌ها را وکالتی و بلوکه کنند، اما برخی تخلف و خارج از این بازه زمانی حساب‌های متقاضیان را بلوکه کردند. در اصل برخی از بانک‌ها زودتر از تاریخ تعیین شده شروع به وکالتی و بلوکه کردن حساب‌ها کردند که این موضوع در سامانه بررسی می‌شود. به گفته وی در حال حاضر همه کسانی که ۲۹ اردیبهشت حساب‌های خود را وکالتی و بلوکه‌ کردند و اطلاعات آنها از بانک ارسال شده باشد، مجاز به ثبت نام در سامانه هستند. تقدسی با بیان اینکه تاکنون یک میلیون نفر در سامانه ثبت نام کردند، گفت: بهتر است متقاضیان هر پنج انتخاب خود را بر اساس اولویت تعیین کنند. وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر سامانه اختلال ندارد، درباره مشکل ثبت نام افرادی که از طرح فروش قبلی انصراف دادند، تصریح کرد: بیشتر مشکل این افراد این است که حساب خود را در زمان تعیین شده بلوکه نکردند. برخی از افرادی که در طرح قبلی حضور داشتند، فکر می‌کردند بانک حساب قبلی آنها را ارسال می‌کند و برای وکالتی کردن اقدام نکردند.
مدیر سامانه یکپارچه خودرو در پایان با بیان اینکه برخی از بانک‌ها هنوز بخشی از اطلاعات را ارسال نکرده‌اند، گفت: این موضوع به بانک‌ها اعلام شده تا امروز دوباره اطلاعات باقی مانده را ارسال کنند و افرادی که هنوز اطلاعاتشان به سامانه نرسیده بتوانند فردا ثبت نام خود را انجام دهند.

ورود یک تن شمش طلا
به کشور طی سه ماه گذشته
رئیس سابق سازمان توسعه تجارت از ورود یک تن شمش طلا به کشور طی سه ماه گذشته در قالب بازگشت ارز صادراتی صادرکنندگان خبر داد. بر اساس تصمیم دولت، صادرکنندگان می‌توانند به ازای تعهد ارزی خود مبنی بر بازگشت ارز صادرات، شمش طلا وارد کنند. پیمان پاک در فضای مجازی نوشت: «با همراهی بانک مرکزی طی سه ماهه گذشته بیش از یک تن شمش طلای استاندارد در قالب بازگشت ارز صادرکنندگان خرد به کشور وارد شده است. این عدد طی 3 سال گذشته تنها 80 کیلوگرم بوده است. تسهیل شرایط بازگشت ارز در شرایط فعلی بهترین را خنثی سازی تحریم هاست».

رهن گرفتن سند خودرو حذف شد
آخرین مصوبه شورای رقابت از حذف روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند خودرو حکایت دارد. به گزارش ایسنا، موضوع مصوبه ۵۷۱ شورای رقابت اصلاح مصوبه ۵۴۳ این شورا (دستورالعمل ۵۴۳ تنظیم بازار خودروهای سواری) است. بر این اساس بند ۷ ماده ۴ دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت (تنظیم بازار خودروهای سواری) مورخ ۱۱ بهمن سال ۱۴۰۱، مبنی بر "عرضه‌کننده خودرو موظف است روش های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یکسال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو، اتخاذ و اجرا کند"، حذف می‌شود.

ایران از اندونزی چه کالاهایی می‌خرد؟
اندونزی یکی از شرکای تجاری ایران است. در سال گذشته بیش از ۹۳ هزار تن کالا در قالب ۱۲۰ کد تعرفه مختلف به ارزش بیش از ۱۱۸ میلیون و ۶۲۲ هزار دلار از اندونزی به ایران وارد شد که از نظر ارزش دلاری ۲.۸۶ درصد و از نظر وزنی حدود یک درصد رشد را نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد. البته رئیس جمهور کشورمان در سفر اخیر خود به این کشور با رئیس جمهور اندونزی و دیگر مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. با توجه به این سفر و توافق ایران و اندونزی برای انجام تبادلات تجاری با ارزهای ملی، به نظر می‌رسد امسال شاهد رشد و توسعه روابط تجاری دو کشور باشیم. نگاهی به آمار واردات ایران از اندونزی در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که نخستین کالای وارداتی و صدرنشین جدول واردات از این کشور به ایران را روغن پالم به خود اختصاص داده است. چرا که در ۱۲ ماه سال گذشته بیش از ۱۳ هزار و ۵۷۲ تن روفن پالم در ظروف ۲۰۰ لیتری و بیشتر از اندونزی به ایران وارد شده که ارزشی بالغ بر ۲۳ میلیون و ۶۱۵ هزار دلار داشته است و سهمی معادل ۲۰.۲۴ درصد از کل واردات اندونزی به کشورمان دارد. رتبه دوم اما به اسید استئاریک اختصاص دارد که در چربی و روغن‌های حیوانی و گیاهی یافت شده و کاربردهای بسیاری از جمله در شمع‌سازی، مکمل‌های غذایی، مواد آرایشی و ... دارد.

فولاد هیچ نقشی در افزایش
قیمت خودرو ندارد
وحید یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره انتشار اخبار و ادعاهای مبنی بر اینکه عامل اصلی افزایش قیمت خودرو نهاده‌های تولید از جمله فولاد بوده‌ است، اظهار داشت: این ادعا درست نیست و با یک حساب و کتاب ساده می‌توان دید که این ادعا واقعیت ندارد. وی ادامه داد: تقریبا 900 کیلوگرم متوسط میزان مصرف فولاد در هر خودرو است و میانگین نرخ تورم فولاد در ورق که مصرف بیشتری در خودرو دارد،‌ در سال گذشته به طور حدودی 40 درصد بوده و این عدد کمتر از نرخ تورم عمومی کشور است. نکته دیگر اینکه این 900 کیلوگرم فولاد باید 40 درصد رشد می‌کرد، حال اینکه میانگین قیمت ورق در سال گذشته حدود 20 هزار تومان بوده که امسال این رقم به حدود 28 هزار تومان تا 29 هزار تومان رسیده‌ است. بنابراین افزایش قیمت 900 کیلوگرم فولاد مصرف شده در هر خودرو تنها به 8 میلیون تومان می‌رسد.

«تجارت» روند افزایش تجارت ایران با روسیه را بررسی می‌کند؛

گروه صنعت و تجارت: بر اساس گزارش‌های منتشر شده در یک ماهه سال جاری میزان صادرات ایران به فدراسیون روسیه به ۶۰ میلیون دلار رسیده و این در حالیست که در سال گذشته تجارت ایران با روسیه 30 درصد افزایش یافت.
به گزارش «تجارت»، در ماه‌های اخیر و به ویژه بعد از تحریم‌های سنگین غرب علیه روسیه به نظر می‌رسد که روابط تجاری ایران و روسیه گسترش پیدا کرده و یا دست کم برنامه‌های ویژه‌ای برای گسترش روابط تجاری خود دارند. از آنجا که روسیه بعد از دست دادن بازار غرب به دنبال بازارهای جدید به ویژه در آسیا بوده طبیعتا این امر منجر به تعمیق روابط تجاری ایران و روسیه شده هر چند که در جاهایی حضور روسیه در بازار چین به زیان ایران تمام شده است. حضور روسیه در بازارهای آسیایی برای برخی از محصولات ایرانی از جمله نفت و یا محصولات معدنی و فولادی گران تمام شد چرا که روسیه محصولات خود را در راستای جذب بازار با تخفیف به فروش می‌رساند و ایران نیز در این راستا مجبور شد تخفیفات بیشتری ارائه دهد تا دست کم بتواند بازارهای صادراتی خود را همچنان حفظ کند.

آمار تجارت ایران و روسیه در سال 1401
طبق گزارش‌های منتشر شده مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال‌های اخیر افزایش یافته است. آمار و ارقام از تجارت ایران و روسیه طی سال های 1399، 1400 حاکی از آن است که تراز تجاری با این کشور طی بازه های مورد بررسی به نفع روس ها بوده و صادرات ایران به این کشور قابل توجه نیست. حال آنکه مقامات دو طرف عزم جدی برای توسعه روابط با یکدیگر دارند.
میزان صادرات سال 1400 ایران به روسیه به میزان 600 میلیون دلار بوده که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال 99، رشد 21 درصدی داشته است. آمارهای سال 1401 نیز حکایت از این دارد که روند صادرات به روسیه افزایشی بوده است. اگرچه هدف‌‌گذاری صادرات ایران به روسیه در سال 1401 بالای یک میلیارد دلار بود اما در عوض تنها 745 میلیون دلار صادرات به روسیه ثبت شده که با رقم پیش‌بینی شده اختلاف زیادی دارد. هرچند که همین رقم نشان می‌دهد که روسیه در بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا مهمترین مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده است. بنابراین با این صادرات 745 میلیون دلاری میزان فروش محصولات ایرانی به روسیه 30 درصد افزایش یافته است.

وضعیت تجارت ایران با آسیای میانه، قفقاز و روسیه
پس از عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، صادرات به کشورهای عضو این منطقه به شکل جدی افزایش یافته و در دوره تحریم‌ها نیز این روند ادامه داشته است. بر اساس جدیدترین آمار ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت، این روند در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته است.
رحمت‌الله خرمالی، مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت با اشاره به عملکرد صادراتی ایران گفت: صادرات ایران به کشورهای آسیای میانه، قفقاز و روسیه در سال گذشته به بیش از سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۸ درصدی داشته است. به گفته او صادرات ایران به این کشورها در سال ۱۴۰۰ نیز با رشد ۴۰ درصدی همراه بوده است.
خرمالی با اشاره به پنج کشوری که در رتبه نخست صادرات ایران به کشورهای حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه قرار داشته‌اند، افزود: در سال ۱۴۰۱ بیشترین صادرات ایران در این حوزه با رقم ۷۴۵ میلیون دلار به فدراسیون روسیه بوده که رشد حدود ۳۰ درصدی داشته است و آذربایجان با ۶۵۰ میلیون دلار، ارمنستان با ۴۶۵ میلیون دلار، ترکمنستان با ۴۶۰ میلیون دلار و ازبکستان با ۲۹۰ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند.
مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در یک ماهه سال ۱۴۰۲ نیز صادرات ایران به کشورهای حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه ، ۲۱۵ میلیون دلار بوده که رشد ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.
خرمالی با اشاره به عملکرد صادراتی کشورهای حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه در سال ۱۴۰۲ گفت: در یک ماهه سال جاری میزان صادرات به فدراسیون روسیه ۶۰ میلیون دلار، آذربایجان ۳۳ میلیون دلار، ارمنستان ۳۲ میلیون دلار، ترکمنستان ۲۷ میلیون دلار و ازبکستان ۲۰ میلیون
دلار بوده است. به گفته او صادرات به این ۵ کشور نیز در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد همراه بوده است.
این آمارهای رو به رشد از تجارت ایران با روسیه و سایر کشورهای عضو قفقاز و آسیای میانه نشان می‌دهد که ایران روی تجارت با این کشورها حساب ویژه‌ای باز کرده است.
هدف‌گذاری تجارت 7.5 میلیارد دلاری ایران با روسیه
نزدیکی استراتژیک ایران و روسیه طی سال‌های اخیر باعث شده که این دو کشور بتوانند روی گسترش تجارت خود با یکدیگر برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشند. رئیس شورای تجاری روسیه و ایران در سخنانی اعلام کرد دولت فدراسیون روسیه و دولت جمهوری اسلامی ایران در حال تنظیم موافقت‌نامه همه‌جانبه‌ای هستند که در آینده نزدیک بین رؤسای جمهور دو کشور به امضا خواهد رسید.
«لئونید لوژچکو» با اشاره به اینکه در این موافقتنامه حذف دریافت برخی از عوارض گمرکی بین دو طرف پیش‌بینی شده تصریح کرد: یکی از مشکلات در حال حاضر رسوب‌گذاری دهانه رود ولگاست که باعث شده تا کشتی‌های باری با حداقل ظرفیت در این رود بزرگ تردد کنند، دولت فدرال روسیه بودجه لازم را برای حل این مشکل اختصاص داده و در آینده نزدیک لایروبی دهانه این رود آغاز و مشکل تردد کشتی‌های باری حل خواهد شد. وی به اشاره به اینکه دولت روسیه در حال ساخت ۱۶ کشتی باری برای استفاده آنها در مسیر کریدور « شمال - جنوب » است، گفت: با برنامه‌ریزی‌های به عمل‌آمده حجم تجارت دو کشور تا سال ۲۰۲۵ به هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خواهد رسید. گسترش روابط تجاری در کشورهای شمالی تنها مختص روسیه نیست بلکه سایر کشورها نیز پتانسیل افزایش تجارت با ایران را نیز دارند منوط به اینکه موافقتت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا شود.
نماینده ایران در دومین مجمع اقتصادی اتحادیه اوراسیا گفت: پارسال حجم مبادلات تجاری ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا ۵.۵ میلیارد دلار بود که با امضای تفاهم نامه جامع تجارت آزاد با این اتحادیه، حجم مبادلات سه برابر خواهد شد. در همین راستا «آلکسی اورچوک» معاون نخست وزیر روسیه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در حاشیه چهاردهمین مجمع اقتصادی بین المللی «روسیه - جهان اسلام: کازان فوروم» به منابع خبری روسیه گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا ممکن است زودتر از سایر کشورها به توافق بر سر منطقه آزاد تجاری با ایران دست یابد. سخنان مقام های عضو اتحادیه اوراسیا حاکی از آن است که این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران به امضای توافقنامه نهایی و جامع ایجاد منطقه آزاد تجاری نزدیک شده اند، موضوعی که به تحقق تحول اقتصادی مهم در این کشورها منجر خواهد شد.

رئیس سابق اتحادیه آهن و فولاد تهران عنوان کرد؛

گروه صنعت و تجارت: قیمت آهن در هفته‌های اخیر ثبات نسبی داشته است. امروز هم هر شاخه میلگرد آجدار به طور متوسط ۲۵ هزار تومان، هر رول ورق سیاه حدود ۳۳ هزار تومان، ورق رنگی حدود ۵۹ هزار تومان و تیرآهن سایز ۱۲ حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت داشت. البته این قیمت‌ها متناسب با سایز و برند کمی بیشتر یا کمتر از ارقام عنوان‌شده معامله می‌شوند.
در رابطه با وضعیت این روزهای بازار آهن، محمد آزاد، رئیس سابق اتحادیه آهن و فولاد تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز وضعیت بازار آهن را با ثبات توصف کرد و گفت: در حال حاضر تولید آهن بیش از نیاز کشور است و صادرات هم در این حوزه انجام می‌شود.
به گفته وی در هفته‌های اخیر قیمت برخی از انواع آهن کاهش جزئی هم داشته که علت آن کاهش قیمت مواد اولیه، یعنی آهن اسفنجی و گندله بوده است. تولیدکنندهای مواد اولیه نمی‌توانند محصولات خود را مدت زیادی نگه دارند و وقتی ظرفیت کارخانه‌ها پر می‌شود، قیمت‌ها را از قیمت‌های بورس هم پایین‌تر می‌آورند. این وضعیت روی قیمت شمش هم اثر می‌گذارد و در نهایت قیمت آهن آلات تا حدودی افت می‌کند.
آزاد با بیان اینکه در حال حاضر تمام معادن استخراج فعال هستند و کارخانجات آهن و فولاد مشکلی برای تولید ندارند، اظهار کرد: نزدیک به ۴۰ درصد تولید صادر و مابقی در داخل استفاده می‌شود و کاهش نرخ ارز هم بر قیمت آهن اثرگذار است. همچنین قیمت‌های بازار آهن در بورس بر اساس نرخ ارز و قیمت‌های جهانی محاسبه می‌شود. وی در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی قیمت در بازار آهن نیز یادآور شد: با توجه به مواردی که اشاره شد، تا زمانی که نرخ ارز بالا باشد، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت آنچنانی در بازار آهن داشت.
به‌رغم ثبات کنونی در بازار آهن و فولاد و فعال بودن تمام معادن استخراج، با گرم‌تر شدن هوای کشور بار دیگر بحث خاموشی‌ها و قطعی برق صنایع پیش آمده است؛ موضوعی که طی سال‌های گذشته زیان سنگین را به صنایع تحمیل کرد و تولید آن‌ها را در مقاطعی متوقف ساخت؛ حال آیا امسال صنایع می‌توانند روزهای روشنی را در شرایط خاموشی پشت سر بگذارند؟

سرپرست وزارت کشاورزی اعلام کرد ؛

گروه صنعت و تجارت: سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا یک هفته آینده یا هفته‌های آتی به‌طور قطع با مازاد تولید مرغ در کشور مواجه خواهیم بود و ما خود را آماده جمع‌آوری و ذخیره‌سازی آن کرده‌ایم.
سیدمحمد آقامیری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره دلایل افزایش قیمت مرغ در هفته‌های اخیر اظهار داشت: در سال گذشته در مقطعی شرکت‌های جوجه‌کشی با توصیه انجمن جوجه یک‌روزه به‌مدت 2 هفته جوجه را از دستگاه‌ها خارج کردند و به همین دلیل کمبود شدیدی در تولید جوجه یک‌روزه در کشور صورت گرفت. وی افزود: با توجه به آنکه در آن مقطع جوجه‌ریزی به نصف کاهش پیدا کرد در نتیجه اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه، بازار به‌دلیل کمبود تولید مرغ دچار التهاب شد.

در مقطعی بازار مرغ تهران را با کسری 80درصدی اداره کردیم
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: التهابی که به بازار مرغ وارد شد، اثر خود را مدتی بعد گذاشت و بر اثر این التهاب در روزهایی نیز که مشکلی برای تأمین مرغ نداشتیم، اما اثر خود را گذاشت؛ شرایط تولید در زمان حاضر کاملاً عادی و در حال بازگشت به روند قبلی خود است. وی تصریح کرد: یک‌هزار و 200 تن مرغ به‌طور روزانه برای استان تهران مورد نیاز است اما در 10 روز ابتدای اردیبهشت ماه و روزهای پایانی فروردین ماه با کمبود تولید مواجه بودیم به‌طوری که در روزی با 213 تن بازار استان تهران را در حالی مدیریت کردیم که نیازمند یک‌هزار و 200 تن بودیم و تنها به‌اندازه یک‌ششم بازار، مرغ وجود داشت. آقامیری گفت: در آن مقطع تنها کاری که می‌توانستیم انجام دهیم بازگرداندن آرامش به بازار مرغ کشور بود و عملاً امکان جبران این حجم از کسری مرغ وجود نداشت به همین منظور بخشی از نیاز بازار را در هفته‌های اول اردیبهشت ماه با مرغ منجمد و با جا‌به‌جا کردن مرغ از سایر استان‌ها تأمین کردیم تا از آن شرایط عبور کنیم اما التهاب آن به هفته‌های بعد منتقل شد. سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ابراز کرد: درباره گرانی مرغ دلایل مختلفی وجود دارد که یکی از این موارد نیز تأخیر در اعلام کاهش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی از 9 درصد به یک درصد است (در این مدت واردات نهاده‌های دامی متوقف شده بود). قیمت مرغ , وزارت جهاد کشاورزی , عده‌ای در حال تحریک مرغداران برای جلوگیری از خروج مرغ از مرغداری‌ها هستند! وی تأکید کرد: از اول خرداد ماه هیچ مشکلی در تولید گوشت مرغ نداریم و بازار در روال عادی خود درحال حرکت است. آقامیری گفت: عده‌ای سوداگر در چهره دلال و خریداران گوشت مرغ در حال تحریک بازار و مرغداران هستند تا مرغ از مرغداری‌ها خارج نشود؛ اما باید توجه داشت که به‌زودی و تا یک هفته آینده یا هفته‌های آتی به‌طور قطع با مازاد تولید مرغ در کشور مواجه خواهیم بود و ما خود را آماده جمع‌آوری تولید مازاد کرده‌ایم.

برنامه‌ریزی برای تولید 130میلیون قطعه جوجه در خرداد ماه
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: با آمدن من، در اردیبهشت ماه 118 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در کشور انجام شده است که در مقایسه با 84 تا 85 میلیون ماه گذشته نزدیک به 30 میلیون قطعه افزایش جوجه‌ریزی وجود دارد. آقامیری گفت: در صورتی که تقاضای جوجه‌ریزی وجود داشته باشد برنامه‌ریزی شده است که در خرداد ماه حداقل 130 میلیون جوجه‌ریزی انجام شود و وزارت جهاد کشاورزی آمادگی جمع‌آوری و ذخیره تولید مرغ مازاد را دارد. وی تصریح کرد: کل ظرفیت جوجه‌ریزی در کشور 130 میلیون جوجه‌ریزی در ماه است، در صورتی که بخواهیم با ظرفیت کامل تولید داشته باشیم مازاد زیادی خواهیم داشت.

لازم باشد جوجه یک‌روزه وارد می‌شود
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای کاهش قیمت جوجه در بازار و افزایش تولید برنامه‌ریزی شده است، اگر کسری وجود داشته باشد برای واردات آن اقدام می‌شود.

توافق با مرغداران برای تأمین مشروط نهاده با قیمت ثابت
آقامیری گفت: بر اساس توافقی که با مرغداران صورت گرفته است مقرر شد همزمان با تأمین ثابت نرخ نهاده‌های دامی، قیمت مرغ زنده درب مرغداری 52 هزار تومان، قیمت عمده مرغ 68 هزار تومان و برای مصرف‌کننده 73 هزار تومان باشد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس این توافق که به‌درخواست خود مرغداران بود، دولت نهاده‌های دامی مرغداران را با قیمت ثابت و با ارز 28هزارتومانی تأمین کرد اما مرغداران برای عرضه مرغ به‌اندازه کافی به قول خود وفا نکردند. سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به کمبود تأمین نهاده دامی در ماه‌های پایانی سال قبل و ماه‌های ابتدایی سال جاری اعلام کرد: نهاده دامی موردنیاز مرغداران تأمین شده است و به‌اندازه کافی روی بازارگاه وجود دارد؛ 35 کشتی کالاهای اساسی از جمله نهاده دامی نیز در بندرگاه برای تخلیه و ترخیص وجود دارد. آقامیری گفت: برای تأمین نهاده‌های دامی محدودیت ارزی وجود دارد اما مشکل ارزی نداریم؛ امیدواریم در آینده نیز نهاده موردنیاز را تأمین کنیم. وی ابراز کرد: برنامه‌ریزی شده است که کل بازار مرغ را به اتحادیه‌ها واگذار کنیم و وزارت جهاد کشاورزی تنها سیاست‌گذاری کند.