کاهش ۳۵درصدی فرزندآوری در ۷ سال گذشته؛


رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده با اشاره به کاهش ۳۵درصدی فرزندآوری طی هفت سال گذشته هشدار داد: در سه دهه آینده، ایران در شمار یکی از پیرترین کشورهای جهان قرار خواهد گرفت.
به گزارش تجارت از تسنیم، دکتر خلیل علی محمدزاده؛ رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده در کارگاه علمی تخصصی چالش‌های جمعیتی ایران و بررسی راه‌های برون‌رفت از آنها که از سوی گروه معارف اسلامی و دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران برگزار شد، پنجره جمعیتی را فرصتی برای جهش توسعه‌ای عنوان و اظهار کرد: از این موهبت که کشورمان بیش از 20 سال دیگر از آن برخوردار است باید حداکثر بهره‌‌گیری را داشت.
وی با اشاره به آمار پایین ازدواج و موالید در ایران و تغییر الگوهای سنتی و رواج برخی سبک‌های زندگی ناسالم و غیرایرانی گفت: در 12 سال اخیر؛ ازدواج 40 درصد و در هفت سال گذشته فرزندآوری 35 درصد کاهش داشته است.
علی محمدزاده در ادامه اظهار کرد: در صورت تداوم این روند سرعت سال‌خوردگی باز هم افزایش خواهد یافت و در سه دهه آینده، ایران در شمار یکی از پیرترین کشورهای جهان قرار خواهد گرفت.
وی با ذکر این مطلب که در سال 2050 یک‌ششم جمعیت دنیا بالای 65 سال سن خواهند داشت، افزود: از این سال به بعد ضمن اینکه پنجره جمعیتی به‌روی ایران بسته خواهد شد نرخ جمعیت سالخوردگی ایران نسبت به میانگین جهانی رشد بیشتری خواهد یافت.
وی جامعه سالمند را دارای توانایی‌های کم برای رقابت و پیشرفت خواند و ادامه داد: یکی از دلایل رشد آهسته اقتصاد ژاپن در سال‌های اخیر به کاهش رشد و افزایش سن سالمندان و به‌تبع آن افزایش سن نیروی کار مربوط می‌شود.

فیلم سینمایی کمدی «فسیل» موفق شد از گیشه ۱۵۰ میلیارد تومانی گذشته و تعداد مخاطبان خود را از کمدی «مطرب» عبور دهد. به گزارش تجارت، با فروش بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیونی دو شب گذشته فسیل، این کمدی موفق شد تا گیشه خود را از ۱۵۰ میلیارد تومان بگذراند و علاوه بر رسیدن به این قله، تعداد مخاطبان خود را از تماشاگران مطرب عبور دهد. فسیل برای رسیدن به گیشه ۲۰۰ میلیاردی، به متوسط روزانه ۱۸ هزار مخاطب نیاز دارد که این آمار، نشان می‌دهد باید منتظر افتخارآفرینی‌های بیشتری از این کمدی باشیمبا این آمار، فسیل تنها یک قدم تا رسیدن به عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم یک دهه اخیر سینمای ایران فاصله دارد. این گام البته برای فسیل، کمی بلند است چرا که این فیلم باید در فاصله ۵۰ روز دیگری که به روی پرده است، رکورد ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار نفری هزارپا را پشت سر بگذارد. فسیل برای رسیدن به این قله، به حدود ۹۰۰ هزار مخاطب نیاز دارد که اگر این تعداد مخاطب در فاصله ۵۰ روز آینده محقق شود، با در نظر گرفتن فیمت بلیت، این فیلم علاوه بر اینکه رکورد هزارپا را خواهد شکست بلکه می‌تواند گیشه خود را به ۲۰۰ میلیارد تومان برساند که می‌تواند رکوردهای جذابی را برای این کمدی موزیکال به همراه داشته باشد. فسیل تا امروز، ۵۵ هزار و ۸۰۰ سانس نمایش داشته است و همچنان با فاصله، از دیگر فیلم‌های روی پرده بهتر می‌فروشد. شهر هرت با بازی پژمان جمشیدی، شاید مهم‌ترین رقیب این فیلم باشد که از روز ۱۷ خرداد به روی پرده خواهد رفت و احتمالا فروش این فیلم را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد. جالب آن‌که شهر هرت را نیز کریم امینی که هم‌اکنون فسیل را در مقام کارگردان به روی پرده دارد، ساخته است.

تهران - ایرنا - شهردار تهران گفت: چاره‌ مدیریت مصرف آب شرب، فرهنگسازی و استفاده بهینه از آب است که سال گذشته برای تامین آب باکیفیت ۴۹ چاه آب در شهر تهران مورد استفاده دستگاه‌های مختلف قرار گرفت و در کنار آن ۵۰ نقطه دیگر نیز برای حفر چاه عمیق در نظر گرفته‌ شد. به گزارش تجارت از ایرنا، علیرضا زاکانی در مراسم افتتاح تصفیه‌خانه خلیج فارس و طرح‌های مدیریت منابع آب در منطقه ۱۹ گفت: کلنگ طرح خلیج فارس ۲۷ سال قبل بر زمین خورده بود و تا پنج ماه قبل این طرح فقط ۳۰ درصد پیشرفت داشت اما در این مدت اندک با کار جهادی مرحله نخست طرح تکمیل و مرحله دوم نیز پایان سال به بهره برداری می‌رسد. زاکانی افزود: سیلاب، زلزله، فرونشست زمین و طوفان چهار مخاطره اصلی تهران است که برای حل این مخاطرات از روز نخست راهکار داشتیم به عنوان مثال در حوزه روان‌آب‌ها، با ساماندهی و توسعه شبکه ۵۳۰ کیلومتری آب‌های زیرزمینی شهر تهران را به ویژه نواحی غرب آن از خطر سیلاب مصون نگه داریم. وی با بیان اینکه مهمترین عامل فرونشست زمین برداشت از سفره آب‌های زیرزمینی است، گفت: راهکار عبور از این بحران بازچرخانی آب با هدف به حداقل رساندن استفاده از سفره‌های آب زیر زمینی است.

مردان عموما کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند و وقتی می‌روند، اغلب دیر است. در این‌ میان، برخی علائم هشداردهنده سرطان وجود دارد که مردان اغلب آنها را سرکوب می‌کنند.
به گزارش تجارت به نقل از نشریه آلمانی Fokus Online، بیشتر علائم بدون درد رخ می‌دهد به‌همین‌دلیل است که مردان آن را جدی نمی‌گیرند. مردان باید به این علائم به‌ظاهر بی‌ضرر توجه کنند و خیلی سریع تحت نظر پزشک قرار گیرند: سنگینی بیضه: سنگین‌شدن بیضه‌ها می‌تواند اولین علامت سرطان بیضه باشد. مردان باید هرگونه تغییر در بیضه‌ها را جدی بگیرند. سرطان در این ناحیه نسبتاً سریع رشد می‌کند و بنابراین باید در اسرع وقت درمان شود. آزمایش خون و سونوگرافی نشان می‌دهد که آیا سرطان در این ناحیه از بدن وجود دارد یا خیر. خون در ادرار: وجود خون در ادرار و همچنین ادرار به رنگ قرمز روشن یا قهوه‌ای می‌تواند نشانه ابتلا به سرطان مثانه به‌ویژه در سیگاری‌ها باشد. علاوه‌بر سرطان ریه، این نوع سرطان به‌ویژه در بین افراد سیگاری رایج است. آزمایش خون، سونوگرافی و سیستوسکوپی می‌تواند این سرطان را تشخیص دهد. تورم غدد لنفاوی: احساس فشار در زیر بغل یا کشاله ران و حتی در گردن می‌تواند ناشی از تغییر گره‌های لنفاوی باشد.