اختصاص منابع ارزی به مردمیسازی اقتصاد
جلسه هیات وزیران صبح دیروز (چهارشنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و ضمن ارائه گزارشی از روند مثبت رشد اقتصادی در سال جاری، بر هزینه کرد منابع آزاد شده در راستای مهار تورم و رشد تولید تأکید شد. محمد مخبر در این جلسه از وزارت امور خارجه و بانک مرکزی بخاطر تلاشهای صورت گرفته برای آزادسازی منابع و دارایی های کشورمان قدردانی کرد و افزود: هدفگذاری دولت این است که این منابع در راستای تحقق شعار سال یعنی رشد تولید و مهار تورم و همچنین مردمی سازی اقتصاد تخصیص یابد و تیم اقتصادی دولت بویژه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید در این زمینه کوشا باشند. معاون اول رئیس جمهور از وزارت نفت نیز بخاطر مدیریت مطلوب در بخش تامین و توزیع بنزین مورد نیاز مردم تشکر کرد و اظهار داشت: با توجه به افزایش مسافرت ها در ایام اربعین، حجم بالای سفرها به مشهد مقدس در ایام پایانی ماه صفر و رشد قابل توجه ترددها در تعطیلات اخیر، جا دارد که از وزارت نفت بخاطر مدیریت خوب و دقیق تامین و توزیع بنزین قدردانی شود.
گروه سیاسی: آیتالله خامنهای صبح دیروز در دیدار طلایهداران و پیشکسوتان دفاع مقدس و فعالان حوزههای مختلف تبیین و روایتگری جنگ تحمیلی، با تشریح ابعادی از عظمت دفاع مقدس و دستاوردهای ایستادن ملت ایران بر سکوی پیروزی آن رویارویی دشوار، حفظ تمامیت ارضی، آشکار شدن توانایی و ظرفیت عظیم ملت ایران، گسترش مرزهای غیر جغرافیایی کشور و رشد و استحکام مفهوم و فرهنگ مقاومت در داخل و در جهان را از نتایج دفاع همگانی ایرانیان در مقابل جبهه قلدران جهانی و صدام خبیث خواندند و تاکید کردند: شکوفایی استعدادها و بروز قدرت و ابتکار جوانان کشور در دفاع مقدس، نشان داد جوانان همیشه قادرند همه مسائل کشور را حل کنند.
به گزارش «تجارت»، حضرت آیتالله خامنهای دفاع مقدس را برههای مهم و برجسته از تاریخ ایران خواندند و افزودند: اگر جوانب مختلف و معنادار آن مقطع اساسی و عوامل پیروزی ملت در جنگ تحمیلی به نسلهای پی در پی جوان شناسانده شود، کارهای بزرگ کشور به پیش خواهد رفت که در این زمینه خیلی کار شده اما برای تبیین ظرافتها و جزئیات حیرتآور دفاع مقدس، کارها باید صد برابر شود. ایشان برای تبیین بخش مهمی از عظمت دفاع مقدس، آن را از چهار زاویه اساسی مورد بحث قرار دادند: در جنگ از چه چیزی دفاع شد، در مقابل چه کسانی دفاع شد، مدافعان چه کسانی بودند و نتایج و دستاوردهای این دفاع چه بود. رهبر انقلاب، سرکوب و نابودی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و جدا کردن بخشهایی از کشور را اهداف اصلی دشمنان در جنگ تحمیلی خواندند و افزودند: انقلاب کبیر اسلامی، پدیدهای بینظیر بود زیرا تا آن موقع انقلابی که حاصل آن حکومتی هم دینی باشد هم مردمی در دنیا وجود نداشت و قلدران جهانی میخواستند این سخن نو یعنی جمهوری اسلامی و مردمسالاری دینی را از بین ببرند که تا کنون هم همین هدف را دنبال میکنند.
قدرتهای بزرگ از حامی صدام بودند
حضرت آیتالله خامنهای جنگهای مرزی با هدف جدا کردن بخشی از یک کشور را امری متداول دانستند و گفتند: برخلاف اینگونه جنگها، هدف به راه انداختن جنگ تحمیلی نابود کردن هستی یک کشور، هویت یک ملت و دستاورد جانفشانیهای او بود که از این زاویه عظمت دفاع مقدس مشخص میشود. رهبر انقلاب توجه به ماهیت مهاجمان به ایران را برای درک عظمت دفاع مقدس ضروری دانستند و گفتند: همه قدرتهای مطرح آن روز دنیا یک جبهه شدند و از حمله صدام به ملت ایران حمایت کردند. ایشان در تشریح کمکهای استکبار به صدام، به گزارشهایی که آمریکاییها را مشوق اصلی صدام در حمله به ایران میداند اشاره کردند و افزودند: آمریکاییها علاوه بر کمکهای اطلاعاتی مستمر، شیوههای تاکتیکی نبرد را به متجاوزان آموزش میدادند، فرانسویها هم پیشرفتهترین تجهیزات هوایی را به صدام دادند، آلمانیها او را برای تولید سلاح فاجعه آفرین شیمایی تجهیز کردند، بلوک شرق به رهبری شوروی سابق هر امکانات زمینی و هوایی که صدام میخواست در اختیارش گذاشتند و اعراب منطقه هم پول بیحساب به او میدادند.
آشکار شدن توانمندیهای عظیم ملت از آثار بسیار مهم دفاع مقدس است
رهبر انقلاب، به تنهاییِ جمهوری اسلامی و ملت ایران در نبرد با «جبهه مستکبران و صدام و کشورهای عربی منطقه» اشاره کردند و گفتند: ملت در چنین نبرد نابرابری، بر سکوی پیروزی ایستاد و عظمت و شکوه خو را نشان داد. حضرت آیتالله خامنهای در زاویه سوم تبیین عظمت دفاع مقدس، به حضور همه قشرهای ملت در آن حماسه بینظیر پرداختند و گفتند: ظاهر این مساله این بود که مثل هرجای دنیا نیروهای مسلح ایران اعم از سپاه و ارتش و بسیج مشغول دفع تهاجم هستند اما باطن آن دفاع، با جنگهای دیگر کاملاً متفاوت بود. ایشان فرماندهی امام بر مجموعه دفاع مقدس با آن شخصیت الهی، دانش، فکر، پختگی و صفای معنوی را از جمله این تفاوتها بر شمردند و گفتند: نفوذ کلام برخاسته از معنویت و نفس گرم امام در مقاطع مختلف از جمله نجات پاوه و شکستن حصر آبادان، تاثیر شگرفی بر جبههها داشت. رهبر انقلاب صبغه دینی مدافعان را دیگر تفاوت دفاع مقدس با جنگ های دیگر دانستند و گفتند: توجه به خداوند و معنویت در جبههها، پشتیبانی عمومی مردم از رزمندگان و استواری مادران، پدران و همسران شهدا، دفاع مقدس و خطوط مقدم را به محراب عبادت تبدیل کرده بود. ایشان درگیر شدن همه لایههای مختلف اجتماعی و تبدیل مساجد، حوزهها، دانشگاهها و مدارس به محل خیزش و اعزام نیروها به جبهه را از دیگر مظاهر صبغه دینی دفاع مقدس خواندند و افزودند: در این بخش ها، صدها کار هنری جذاب میتوان تولید کرد. رهبر انقلاب در بخش چهارمِ تشریح عظمت دفاع مقدس، به دستاوردهای بینظیر و فراوان ملت و کشور پرداختند. ایشان حفظ تمامیت ارضی و جدا نشدن حتی یک وجب از خاک ایران عزیز را از جمله این دستاورها دانستند و گفتند: آشکار شدن توانمندیهای عظیم ملت از آثار بسیار مهم دفاع مقدس است، در واقع ملت بر خلاف تبلیغات و تلقینات تحقیرآمیز وابستگان به قدرت های بزرگ از جمله قاجار و پهلوی، عظمت و ظرفیت خود را در آیینه دفاع مقدس کشف و باور کرد چرا که همه دشمنان هشت سال علیه او همدست شدند اما نتوانستند هیچ غلطی بکنند.
ایمن سازی ایران، از دیگر نتایج هشت سال جنگ تحمیلی بود
ایشان شکوفایی استعدادهای هزاران جوان را از دیگر واقعیات شوقآفرین دفاع مقدس دانستند و گفتند: با اتکاء به این مسائل، با اطمینان تاکید میکنیم که جوانان کشور میتوانند همه مشکلات را حل کنند. ایمن سازی ایران، از دیگر نتایج هشت سال جنگ تحمیلی بود که رهبر انقلاب با اشاره به آن گفتند: کشور به واسطه دفاع جانانه همگانی، تا حد زیادی از تهاجمات محتمل ایمن شده است؛ همانگونه که دیدیم بارها گفتند گزینه نظامی روی میز است اما از روی میز تکان نخورد زیرا ملت ایران را در جنگ شناخته بودند و میدانستند ممکن است آنها آغازگر حرکتی باشند اما ملت ما تمام کننده آن خواهد بود. حضرت آیتالله خامنهای رشد و استحکام فکر مقاومت در داخل را از نتایج سال های دفاع مقدس خواندند و گفتند: در سی و چند سالی که از جنگ میگذرد تهاجمات و فتنه انگیزیهای مختلفی داشتهایم که همه آنها به علت نهادینه شدن فرهنگ مقاومت در ملت، ناکام مانده است. رهبر انقلاب در جمعبندی سخنانشان درباره ابعاد عظمت دفاع مقدس گفتند: دفاع مقدس حق حیات بر کشور ما دارد اما عدهای خدشه و شبهه وارد میکنند و با تحریف یا دروغهای صریح عظمت آن را زیر سوال میبرند که تبیینگران باید واقعیات تاریخساز جنگ تحمیلی را بهخوبی بیان و ارائه کنند. ایشان توان و عناصر مستعد انسانی را زمینه مساعدی برای افزایش فراوان کارهای هنری جذاب از جمله فیلم ها، کتاب ها و رمانهای خوب درباره دفاع مقدس دانستند و گفتند: باید مراقب باشیم در اینگونه کارها به هیچ دلیلی هدف را گم نکنیم. بخش پایانی سخنان رهبر انقلاب به بیان نکاتی درباره نیروهای مسلح اختصاص یافت. ایشان نیروهای مسلح را جزو نوامیس حتمی هر جامعه دانستند و گفتند: یکی از نقاط مورد هدف دشمن، خدشه در ارزش، شرافت و کرامت نیروهای مسلح است.
گروه سیاسی: همانگونه که انتظار میرفت در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، هیات دیپلماتیک همراه سید ابراهیم رئیسی، مذاکرات ویژه با کشورهای غربی دخیل در پرونده هستهای ایران را در دستور کار قرار دادهاند. به گزارش «تجارت»، امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، بامداد چهارشنبه (امروز) در حاشیه این اجلاس با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد. در این دیدار علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند.
پیامهای سهگانه بورل به امیرعبداللهیان
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد دیروز چهارشنبه به ارائه توضیحاتی درباره دیدار با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پرداخت. بورل در صفحه توئیتر خود نوشت: «من سه پیام اصلی را به امیرعبداللهیان منتقل کردم. اول، بازداشت خودسرانه اتباع اروپایی را محکوم کرده و خواستار آزادی آنها هستم. دوم، باید راهکار دیپلماتیکی برای مسئله هستهای ایران از طریق برجام یافت. سوم، همکاری نظامی [ایران] با روسیه متوقف شود». سرویس اطلاعرسانی اتحادیه اروپا نیز طی بیانیهای درباره این دیدار نوشت: «بورل در نقش خود به عنوان هماهنگکننده کمیسیون مشترک برجام، فوریترین موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه اتحادیه اروپا و ایران، و تحولات اخیر در مورد برجام را مطرح کرد». در این بیانیه آمده است: «بورل، محکومیت شدید اتحادیه اروپا علیه بازداشتهای خودسرانه بسیاری از شهروندان اروپایی، از جمله دو تابعیتیها در ایران را ابلاغ کرد. او از امیرعبداللهیان بار دیگر خواست تا تمامی شهروندان اتحادیه اروپا آزاد شوند».
دیدارهای پر اهمیت باقری با نمایندگان تروئیکای اروپایی
همزمان با دیدارهای ویژه امیرعبداللهیان با سران سیاسی جهان، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان نیز در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با مدیران سیاسی سه کشور اروپایی عضو برجام، انگلیس، فرانسه و آلمان دیدار و گفتوگو کرد. در همین خصوص علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه سه شنبه شب در این باره اعلام کرد: «در ادامه نشستهای قبلی، با مدیران سیاسی فرانسه، آلمان و انگلیس در نیویورک دیدار کردم. ما طیفی از موضوعات مورد علاقه دو طرف از جمله مذاکرات رفع تحریمها را مورد بحث قرار دادیم.» دیدار باقری با سران این سه کشور عضو برجام در شرایطی است که قبلتر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران از امکان تداوم گفتوگوهای دیپلماتیک در نیویورک طی نشست عمومی سازمان ملل متحد در چارچوب مذاکرات قبلی خبر داده بود. حتی کنعانی امکان انجام گفتوگوها و مذاکرات با واسطه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل را تایید کرده بود.
احسان سلطانی
اقتصاددان
در ایران چیزی به نام بانکداری نه به مفهوم مدرن، نه به مفهوم آمریکایی، نه به مفهوم چینی و نه به مفهوم اسلامی نداریم، در ایران خیری از بانکهای خصوصی به مردم نرسیده و فقط بانکهای دولتی هستند که تا حدودی خدمت میکنند و خیر میرسانند و البته آن هم به خاطر این است که تا حدودی احساس امید و رضایت به مردم دست دهد و نه بیشتر از آن.هدف از تأسیس بانکهای خصوصی متحول کردن نظام بانکداری کشور بود و امروزه نهتنها نظام بانکداری متحول نشده بلکه خود بانکهای خصوصی به دست و پای مردم افتادهاند تا سپردههایشان را جذب کنند. اگر نگاهی به مدیران بانکهای خصوصی بیندازید متوجه خواهید شد که اکثر رؤسای این بانکها از مدیران دولتی بودهاند و به خاطر روابط و رانتی که از آن برخوردارند توانستهاند بانک تأسیس کنند و برای جذب سپردههای مردمی هم کمی زبان میریزند و ظاهر بانکها را شیک میکنند ولی در اصل همه اینها فریب و نیرنگ است.شهرستانها و شهرهای کوچک هدف اصلی بانکهای خصوصی برای جذب سپرده بوده تا این مبالغ بعد از انتقال از شهرستانها به مرکز، متمرکز شوند و سپس هر کاری که میخواهند با آن انجام دهند و در آخر هم مبلغی کمی به حساب صاحبان سپرده واریز میکنند. بانکهای خصوصی با این سپردهها بنگاهداری میکنند، قیمت دلار و طلا و سکه را کاهش یا افزایش میدهند، املاک خریداری میکنند یا انجام هر کاری که برایشان سود داشته باشد، به عبارت بهتر هر کاری میکنند به غیر از کمک به تولید و اگر هم میگویند از تولید حمایت میکنیم فقط ظاهرسازی و صوری است.نظام بانکی ایران به چنان وضعیتی دچار شده که در آن بانکهای دولتی برای دولت خوشخدمتی میکنند و بانکهای خصوصی هم برای سهامداران عمدهاش و در این بین فقط مردم بینصیب ماندهاند.در کشوری مانند آمریکا ۸۰ درصد تسهیلات بانکی به مردم تعلق میگیرد و این نشان میدهد در این کشور بانکها در خدمت مردم هستند ولی در ایران طبق آمار بانک مرکزی در دو ماهه اول امسال فقط ۱۲,۹ درصد تسهیلات بانکی به خانوارها پرداخت شده است! از سوی دیگر در ایران سهم دولت از کل نقدینگی و منابع بانکی حدود ۲۰ درصد است درصورتیکه در کشورهای توسعهیافته این رقم حداقل دو برابر بیشتر است و بنابراین نتیجه میگیریم در کشوری که نه صنعتی است، نه توسعهیافته و نه زنجیره تولید قوی دارد و صادرکننده مهمی هم در دنیا محسوب نمیشود چرا باید بانکهایش دست به خلق حجم انبوهی از پول بزند؟ پاسخ: چون کاسب هستند و شبانهروز در حال سفتهبازی! امروزه بانکهای خصوصی به یکی از عوامل تشدید فقر، شکاف اجتماعی و طبقاتی در جامعه تبدیل شدهاند، طوری که یک جوان به سختی ازدواج میکند و یا خانهدار شدن به رویا تبدیل شده است.یک از ابزارهای کسب سود برای بانکهای خصوصی نوسانگیری از مردم در بازار طلا، ملک، خودرو و بورس است و اجازه هم نمیدهند قیمت دلار و طلا از آن درصدی که میخواهند کمتر شود. اگر دولت میخواهد قیمت دلار را ثابت نگه دارد و یا نوسانات آن را کنترل کند باید دست بانکهای خصوصی را از این بازار قطع کند. بانکداری خصوصی در ایران به مثابه سیستم غارتگری است، قدرت بانکهای خصوصی آنقدر افزایش یافته که کسی هم حریفشان نیست و با وجود اینکه رئیس کل بانک مرکزی وعده اصلاح این بانکها را داده بود ولی تا به امروز اتفاق خاصی رخ نداده است یا مجلس قانون تحقیق و تفحص از بانکهای خصوصی را به تصویب رسانده ولی معلوم نیست چرا اجرایی نمیشود.
امیررضا واعظ آشتیانی
مدیرعامل سابق استقلال
حضور اعضای تیم فوتبال النصر عربستان و کریستیانو رونالدو در ایران با حواشی و انتقادات مختلفی همراه بود. اگر بخواهیم به صورت کلی و منطقی نگاه کنیم، باید ببینیم سرمنشا این اتفاقات چیست؟ باید آسیبشناسی کنیم که چه موضوعی بستر این اتفاقات را فراهم میکند؟ در هر صورت به راحتی نمیشود جلوی مردم و نسل جوان را .. گرفت اما باید ببینیم ما کجا کوتاهی کردهایم؟ واقعا در بخش فرهنگی و بسترهای فرهنگی نتوانستیم به درستی مسائل را منتقل کنیم. خود ورزش از ابزارهای بسیار توانمند برای بسترسازی فرهنگی در یک جامعه است اما باید بپذیرید که ما در چهار دهه اخیر در حوزه فرهنگی به ویژه در بخش ورزش نتوانستیم خوب عمل کنیم. بخشهای مختلف از جمله خود وزارت ورزش در این مسائل نقش داشتند. وزارت ورزش حوزهای به نام معاونت فرهنگی دارد و کسانی که در این حوزه مسئولیت دارند باید گزارش بدهند در این سالها چه کاری انجام دادند که امروز جوانان ما هیجانی تصمیم نگیرند؟ اعتقاد من این است که در این حوزه کمکاری شده است. ما ابزار این موضوع را در اختیار داشتیم اما نتوانستیم از آن بهرهبرداری کنیم و علتش هم این است که افراد کارآمد و آگاه در این جایگاهها ننشستهاند که این مهم را به سرانجام برسانند؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم در حال حاضر ورزش در دنیا ابزار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و تمام دنیا به خوبی از آن بهرهبرداری میکنند اما ما یک نگاه زودگذر و هیجانی و مبتنی بر نتیجه به ورزش داریم و تا زمانی که این شرایط وجود دارد، شاهد این به هم ریختگیها خواهیم بود.عملکرد رضا درویش در استقبال از النصر تامل برانگیز بود. تفکر مدیران ما، حرفهای نیست. ضمن اینکه برخی اصلا مدیر نیستند. یک مدیر حرفهای و دوراندیش همیشه سعی میکند به گونهای عمل کند که اعتبار و شخصیت سازمانش را ارتقا بدهد اما برخی افراد اعتبارشان را از سازمانشان میگیرند. هر زمانی که یک سازمان اعتبارش را به صورت متقابل از مدیر و مدیر از سازمان گرفت، نشان میدهد آن سازمان، پویا و دارای اعتبار است.من در یک جمله بگویم آقای درویش اشتباه کرد و خوش سلیقگی نکرد. ایشان میتوانست بهتر از این تصمیم بگیرد و رفتار کند. به اعتقاد من ایشان خودش تولید حواشی کرد و بار روانی منفی روی تیم خودش گذاشت. من به عنوان کسی که اتفاقات را رصد میکردم، برداشتم این است که پرسپولیس پیش بازنده تلقی شد. مدیران دیگر باید از این اتفاقات تجربه بگیرند و به نوعی عمل کنند که هم شان خودشان و هم شان سازمان یا باشگاهشان را محفوظ نگه دارند.ای کاش آقای درویش یک نمایندهای از خودشان میفرستادند، نه اینکه خودشان به عنوان مدیرعامل باشگاه به استقبال بروند. این نشان میدهد ما در مجموعهمان پروتکل تعریفشدهای نداریم.
گروه انرژی: شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده که حدود ۵۰ میلیارد دلار پروژه جاری برای افزایش تولید نفت و گاز در کشور در حال اجراست و ۳۳ میلیارد دلار پروژه نیز در آینده اجرا خواهد شد. در عین حال به گفته کارشناسان، پیشبینی اینکه قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار هم برسد دور از ذهن نیست؛ در این میان به ما نیز تاحدی فرصت داده شده که بتوانیم نفت خودمان را صادر بازار کنیم که البته نفت ایران کاهش تولیدی که روسیه و عربستان اعمال کردند را نمیتواند درست جبران کند اما تاحدی تعدیل میکند. به گزارش تجارت از وزارت نفت، رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، در نشست هماندیشی شرکت ملی نفت ایران با شرکتهای بیمهای با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۸ ظرفیت تولید نفت از ۴ میلیون بشکه کنونی به ۵.۵ میلیون بشکه در روز میرسد، افزود: ظرفیت تولید گاز نیز از یک میلیون مترمکعب در روز با افزایشی ۵۰ درصدی به ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید. وی ادامه داد: برای این منظور ۱۶۰ میلیون دلار سرمایهگذاری نیاز است که دوسوم آن باید از منابع خارجی تأمین شود. معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه یکی از مهمترین طرحها برای افزایش ظرفیت تولید گاز کشور، توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی است که ماه گذشته بعد از ۲۰ سال نخستین تولید را داشت، گفت: برای تکمیل توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی ۲.۴ میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز است. دهقان افزود: تکمیل چاههای فازهای دیگر با سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیون دلار نیز در دستور کار است، همچنین حفاری ۳۵ حلقه چاه در پارس جنوبی با سرمایهگذاری ۱.۱ میلیارد دلاری با هدف جلوگیری از مهاجرت گاز انجام خواهد شد. وی تأکید کرد: ایجاد ایستگاههای فشارافزایی در پارس جنوبی با سرمایهگذاری ۱۵ میلیارد دلار نیز انجام خواهد شد. توسعه فاز نخست کیش با سرمایهگذاری ۹۳۰ میلیون دلار، میدان بلال با سرمایهگذاری ۴۴۰ میلیون دلار و میدان فرزاد B با سرمایهگذاری ۱.۸ میلیارد دلار در دست توسعه قرار دارد.
افزایش تولید نفت در دست اجراست
دهقان با بیان اینکه برای افزایش تولید نفت نیز حدود ۲۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری در دست اجرا است، افزود: این طرحها شامل توسعه میدان آزادگان جنوبی با سرمایهگذاری ۱.۵ میلیارد دلار، توسعه میدانهای سپهر و جفیر با سرمایهگذاری حدود ۲ میلیارد دلار، تکمیل و نگهداشت و افزایش تولید نفت (۳۳ طرح) با سرمایهگذاری ۵.۸ میلیارد دلار، توسعه میدان یادآوران با سرمایهگذاری ۳.۸ میلیارد دلار و... است. وی ادامه داد: هفت طرح نفتی با سرمایهگذاری بیش از ۱۵ میلیارد دلار برای افزایش تولید از میدانهای گازی در آینده اجرا خواهد شد. معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اجرای هفت طرح توسعه میدانهای نفتی با سرمایهگذاری ۱۸ میلیارد دلار در سالهای آینده گفت: توسعه یکپارچه میدان آزادگان، توسعه میدان اروند، دارخوین، منصوری، آبتیمور، دهلران و سوسنگرد شامل این طرحها خواهد بود. دهقان با تأکید بر اینکه حدود ۵۰ میلیارد دلار پروژه جاری برای افزایش تولید نفت و گاز در کشور در حال اجراست، افزود: ۳۳ میلیارد دلار نیز پروژه در آینده اجرا خواهد شد. وی ادامه داد: فرصت سرمایهگذاری در ۱۰۰ میدان نفت و گاز در هفتههای آینده رونمایی خواهد شد. معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: اگرچه قراردادهای الگوهای قراردادهای نفتی ایران (آیپیسی) وجود دارد، دیگر قراردادها نیز امکان استفاده خواهد داشت. دهقان گفت: تاکنون ۱۰ قرارداد الگوی قراردادهای نفتی ایران امضا و تنفیذ شده و هشت قرارداد نیز در حال مذاکره است که تا سال آینده بهنتیجه میرسد.
ماجرای افزایش صادرات نفت ایران
در این راستا سیدمهدی حسینی، یک کارشناس ارشد انرژی در گفتوگو با ایلنا، در ارزیابی صادرات نفت بیشتر از سوی ایران و احتمال چراغ سبز امریکا و یا کاهش تولید عربستان و روسیه و باز شدن فضا برای کشور ما اظهار داشت: اکنون امریکا وارد فاز انتخابات میشود و برای آنها قیمت سر پمپبنزین فاکتور مهم است در حالی که برای اوپک و اوپکپلاس قیمت بالا قابل قبول است. بنابراین دولت امریکا علاقمند است که قیمت نفت حداقل تا انتخابات پایین بماند تا قیمتها در پمپبنزینها صعودی نشود، از طرفی هم باید گفت امریکا دچار پارادوکس است از یک سو به خاطر انتخابات قیمت پایین را میخواهد و از سوی دیگر اگر قیمت پایین بماند تولیدات گران شیل و خلیج مکزیک دچار مشکل خواهد شد. بنابراین سیاست موقت امریکا برای انتخابات است و به ما نیز تاحدی فرصت داده شده که بتوانیم نفت خودمان را صادر بازار کنیم که البته نفت ایران کاهش تولیدی که روسیه و عربستان اعمال کردند را نمیتواند درست جبران کند اما تاحدی تعدیل میکند.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به بازگشت رتبه ایران در تولید اوپک به پیش از تحریمها، گفت: تولید نفت ایران در دولت سیزدهم بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش داشته است. به گزارش ایلنا، محسن خجستهمهر با بیان اینکه در مسیر سرمایهگذاری در دولت سیزدهم مسیر تکاملی را طی میکنیم، گفت: در دهههای گذشته نظام پیمانکاری در صنعت نفت حکمفرما بود، باید جریانات پولی را در صنعت نفت هدایت میکردیم و اجازه نمیدادیم وجوه سرگردان از صنعت نفت خارج شود. وی افزود: امروز نسبت به سال گذشته تحولات زیادی در تأمین مالی و سرمایهپذیری ایجاد شده زیرا هم متفاوت فکر میکنیم و متفاوت عمل میکنیم. وی با اشاره به اینکه صنعت نفت صنعت پیشران است، گفت: صنعت نفت صنعتی تولیدی است و به شدت اقتصادی بهشمار میرود. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: این صنعت علمی و انحصاری است و مهمترین فناوریهای جهان مربوط به صنعت نفت است زیرا دوره تولید آسان نفت بهپایان رسیده است. خجستهمهر با بیان اینکه میانگین تولید از هر چاه کشور در سالهای ۴۳ تا ۹۰ حدود ۲۶ هزار بشکه بوده است اما در سال ۹۰ به تولید ۲ هزار و ۱۰۰ بشکه در هر چاه رسیده بودیم، ادامه داد: اکنون باید از لایههای بسیار نازک نفت تولید کنیم. وی تصریح کرد: در بخش بالادستی نفت مهمترین وظیفه تولید ثروت است. ایران در مجموع نفت و گاز معادل ۳۴۰ میلیارد بشکه نفت در ۴۰۰ مخزن نفت و گاز دارد و رتبه نخست دنیا را به خود اختصاص دادهایم.
گروه راه و مسکن: در شرایطی که خرید خانه به واسطه تکانههای تورمی در اقتصاد ایران بسیار دشوار شده، دولت امکان خرید مسکن به صورت تدریجی را در بورس کالا فراهم کرده است.! به گزارش«تجارت»، در چندسال اخیر سطح امید به مالکیت در بازار مسکن به شدت کاهش یافته، این موضوع نهتنها برای دهکهای ۱ و ۲ بلکه برای دهکهای بالاتر هم قابل رویت است؛ هر چند دولتهای مختلف در زمینه تامین مسکن طرحهایی ارائه و اقداماتی را همچون ساخت مسکن مهر و مسکن ملی انجام داده اند و تا حدودی موجب خانهدار شدن عدهای از متقاضیان شد، اما هنوز شرایط دسترسی افراد به مالکیت خانه سخت است؛ حالا در این شرایط دولت امکان خرید مسکن به صورت متری در بورس کالا را برای مردم فراهم کرده است.
مالکیت تدریجی در بازار املاک؛ چگونه؟
خرید و فروش متری مسکن در بورس و خرید سهام زمین متری، طرحی است که در آن افرادی که سرمایه کافی برای خرید یک واحد مسکونی را در اختیار ندارند، با هر مقدار سرمایه، بتوانند یک یا چند متر زمین خریداری کنند و علاوه بر سرمایهگذاری مطمئن و حفظ ارزش سرمایه خود در برابر تورم، سود حاصل از آن را نیز دریافت کنند. به گفته برخی صاحب نظران حوزه مسکن، این مدل از خرید و فروش مسکن، بازی دوسر برد هم برای مردم و هم برای دولت است. چراکه برای اغلب افرادی که سرمایه لازم برای خرید یک واحد کامل را ندارند، شرایطی فراهم شده است تا با هر میزان سرمایهای بتوانند چند متر زمین یا مسکن خریداری کنند. دولت هم توانسته سرمایههای راکد افراد که به سمت سکه و دلار میرود را به سمت و سوی مسکن برده و این بخش را از رکود خارج کند.
لازمه خرید و فروش متری مسکن چیست؟
داشتن کد بورسی از شرایط اولیه برای ورود به بازار بورس و خرید و فروش متری مسکن در بورس است. متقاضیان ابتدا باید در سامانه سجام ثبتنام و احراز هویت کرده تا بتوانند کد بورسی منحصر به فرد خود را دریافت کنند. سپس لازم است در یک کارگزاری ثبتنام کنند تا معاملات خود را از طریق آن انجام دهند. شرط دیگر، در اختیار داشتن حداقل سرمایهای است که هنگام واگذاری اوراق از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام میشود. در این صورت فرد میتواند با خرید اوراق متناسب با متراژهای معین واحدها، در سررسید مشخص، واحد مسکونی را تحویل بگیرد.
فروش متری مسکن به نفع سازندگان
سازندگان مسکن میتوانند برای ساخت یا تکمیل یک پروژه ساختمانی با انتشار اوراق سلف موازی مسکن در بورس کالا، بخشی از سرمایه مورد نیاز خود را برای اتمام پروژه و تحویل به مردم تامین کنند. مردم نیز با خرید اوراق سلف مسکن اقدام به پیش خرید واحدهای آن پروژه میکنند و میتوانند اوراق را تا زمان سررسید و تحویل ملک نگه دارند یا اوراق خود را به قیمت روز در بازار ثانویه بفروشند. بنابراین شرط خانهدار شدن مردم در این ابزار مالی، رساندن تعداد اوراق سلف مسکن به اندازه حداقل متراژ واحدهای ساخته شده است. قیمت اوراق سلف مسکن نیز در بازار ثانویه بر اساس قیمتهای بازار مسکن در نوسان بوده و افرادی که قصد سرمایهگذاری در این بازار را دارند میتوانند با سرمایههای اندک و به صورت خرید متری وارد این بازار شوند.
خرید بورسی مسکن در مرحله اجرا
آنطور که ایسنا گزارش داده است، امکان خرید مسکن به صورت متری به زودی فراهم میشود.اجرای این طرح قرار است از پایتخت آغاز شود و در حال حاضر در سازمان بورس به مراحل نهایی رسیده است. ماه گذشته سازمان بورس اعلام کرد که تا شهریورماه دستورالعمل طرح فروش متری مسکن به تصویب هیات مدیره این سازمان میرسد. گفته میشود که طرح مسکن متری مراحل کارشناسی و فقهی را گذرانده و هماکنون توسط هیات مدیره بورس در حال بررسی نهایی است.با استفاده از این طرح امکان سرمایهگذاری و پوشش ریسک نوسان قیمتها در حوزه مسکن برای عموم افراد فراهم میشود و در صورتی که متقاضیان بتوانند یک واحد را در قالب خرید یونیت (واحدی از متراژ) را خریداری کنند نهایتا خانهدار میشوند. شهرداری تهران اولین پروژه در قالب فروش متری مسکن را در هلال احمر (نواب) به تعداد ۲۰۰ واحد مسکونی در نظر گرفته است. کنترل تورم و جذب نقدینگی در جامعه، رشد تولید مسکن و ساخت مسکن استطاعتپذیر سه هدفی است که دولت سیزدهم و شهرداری در اجرای فروش متری زمین دنبال میکنند.
خرید متری مسکن مردم را خانه دار میکند؟
این طرح البته همانند دیگر طرحهای دولت موافق و مخالفانی هم دارد. پیش از این، روزنامه «تجارت» در یک گزارش مفصل با عنوان « عیارسنجی خرید متری مسکن » این طرح را مورد بررسی قرار داده و به چالش کشیده بود. «بیت الله ستاریان»- کارشناس اقتصاد مسکن در این گزارش گفته بود:« فروش متری مسکن قابل تعمیم به کل بازار مسکن کشور نیست و این مدل از فروش تنها میتواند 3 درصد از بازار مسکن را پوشش دهد.» ستاریان میگوید:« فروش متری مسکن تنها برای بخشی از بازار که به دست ارگانها دولتی است کارکرد دارد و برای ورود مسکن سازان خصوصی و خرید مسکن توسط مشتریان خرد مناسب نیست.» به گفته این کارشناس مسکن، ادعای خانهدارشدن تدریجی مردم از طریق عرضه متری مسکن در بورس، ادعای بیهوده است و این مدل عرضه مسکن تنها ابزاری برای عرضه خانه های دولتی در بازار است و با قوانینی که بورس وضع کرده شرایط برای عرضه خانه های بخش خصوصی در این بازار مهیا نیست. بورس تنها زمانی میتواند ادعا کند که فروش متری مسکن در بورس ابزاری برای خانه دار شدن مردم است که بیش از 40 درصد از بازار مسکن را در قالب فروش متری عرصه کند.»
پیش شرط مالکیت خانه در بورس
این در شرایطی است که رحمتی، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران به سایت تجارتنیوز گفته بود: «در خرید متری مسکن در بورس کالا، مردم میتوانند با خرید اوراق سلف مسکن اقدام به پیش خرید واحدهای آن پروژه کنند و میتوانند اوراق را تا زمان سررسید و تحویل ملک نگه دارند یا در بازار ثانویه اقدام به فروش اوراق خود به قیمت روز کنند.» به گفته این مسئول در سادهترین شکل سرمایهگذاری در بازار پیش فروش متری مسکن، برای مثال خریدار اقدام به خرید یک متر مسکن میکند که در زمان عرضه، تاریخ تحویل آن ملک، دوساله و کوچکترین متراژ هر واحد ۵۰ متر عنوان شده است. آن خریدار اگر قصد خانه دار شدن داشته باشد باید تا زمان سررسید دوساله مقدار اوراق خود را به عدد ۵۰ ورقه یک متری برساند. اما اگر قصد تحویل گرفتن خانه را نداشته باشد و صرفا با نیت سرمایهگذاری در بازار مسکن وارد این معاملات شده باشد، در هر زمانی طی این دوسال، امکان فروش اوراق و تسویه نقدی را دارد. به گفته معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران، پس شرط خانهدار شدن مردم در این ابزار مالی، رساندن تعداد اوراق سلف مسکن به اندازه حداقل متراژ واحدهای ساخته شده است.
خرید متری مسکن؛ خیالی دور از تصور
در این شرایط هنوز کارکرد خرید مسکن در بورس مبهم است و سهولت خانهدار شدن به روش تدریجی در بازار مسکن آنطور که مسئولان اذعان دارند دور از تصور به نظر میرسد؛ کارشناسان حوزه مسکن بر این باورند، خرید متری مسکن صرفا یک ابزار مالی برای تامین نقدینگی بنگاههای اقتصادی در جهت تولید و عرضه مسکن بوده بنابراین شرط تسهیل خانه دارشدن مردم در وهله اول بهبود ساختار اقتصادی، کنترل تورم و افزایش ابزارهای مالی برای عرضه و خرید مسکن است.
گروه صنعت و تجارت: سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه در گفتگو با «تجارت» و در رابطه با تغییر ارز واردات موبایل از «صادرات خود» به «صادرات غیر» گفت: زمانی که این قانون با ارز حاصل از صادرات خود بود، اصناف دیگری به واردات گوشیهای بالای 600 دلار وارد شده بودند، بدون اینکه هیچ تخصصی در این حوزه داشته باشند که این امر منجر به آشفتگی بازار تلفن همراه شده بود، اما با تغییر این قانون کمترین تاثیری که این تصمیم میتواند بگذارد این است که کسانی که فعالان تخصصی بازار موبایل هستند، وارد عرصه واردات گوشیهای بالای 600 دلار میشوند
به گزارش «تجارت»، بازار واردات موبایل اخیرا با چالشهایی همراه بوده به طوری که اواسط تیرماه ماه بود که خبر استعفای دستهجمعی انجمن واردکنندگان موبایل در رسانهها منتشر شد. گفته میشد که ممنوعیت واردات آیفون 14 از جمله دلایل این استعفا میباشد. البته خبرهایی مبنی بر حمایت انحصاری برخی شرکتهای بزرگ واردکننده برند سامسونگ توسط یکی از اعضای اصلی انجمن به عنوان دلیل استعفای چند نفر از اعضا نیز منتشر شده است اما این اخبار صرفا در حد گمانهزنی بود. مصوبه واردات موبایل با ارز حاصل از صادرات مشکلات زیادی ایجاد کرده است. دو نفر از اعضای انجمن در ماههای اخیر گفتند که این رویه باعث شده است که گوشی های موبایل مدل 13 با قیمت بالایی به فروش برسند. اصولا واردکنندگانی که واردکننده گوشی تلفن همراه نیستند و صرفاً برای انجام تعهدات مبادله ای وارد این بازار شده اند، آن را با قیمت کمتری در بازارهای بین المللی خریداری و در بازار داخلی با قیمت بالاتری به فروش می رسانند. از طرف دیگر معاون برنامهریزی و مقررات سازمان توسعه تجارت در نامهای به رئیس این سازمان اعلام کرد «رویه رانتی واردات» موبایلهای بالای 600 دلار با «ارز حاصل از صادرات خود» شکست خورده است. در این نامه دو مشکل بزرگ مصوبه واردات با ارز حاصل از صادرات خود «هویتفروشی میان صادرکنندگان کالا و ورود صادرکنندگان غیرمتخصص به حوزه واردات موبایل» اعلام شده است. اکنون در جدیدترین خبر مربوط به بازار موبایل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت بخشنامه جدیدی را در خصوص ارز واردات تلفن همراه برای موبایلهای 600 دلار صادر کرد. آن گونه که «نرگس زمردی» مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت طی نامهای به دفتر فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی اعلام کرد: «تغییر محل تامین ارز گوشی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار صرفا به «ارز صادراتی غیر» در سامانه جامع تجارت اعمال شود». بعد از آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا مقرر شد موبایلهای زیر ۳۰۰ دلار با ارز نیمایی، ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله و بالای ۶۰۰ دلار با «ارز حاصل از صادرات خود» وارد شود. اما انجمن موبایل طی نامهای از بانک مرکزی خواست همه موبایلها با ارز تالار دوم مرکز مبادله وارد شود. بانک مرکزی با این پیشنهاد انجمن موبایل موافقت کرد و قرار شد همه موبایلهای زیر ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا وارد شود اما با این حال هنوز این تصمیم اجرایی نشده است. حال در جدیدترین بخشنامه که وزارت صمت منتشر کرده به دلیل مشکلاتی که در راستای واردات موبایل بالای 600 دلار ایجاد شده تامین ارز از محل «ارز صادراتی غیر» جای «ارز حاصل از صادرات خود» را گرفته است. پیش از این، حسین روزبه، عضو اصلی هیئت مدیره انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی، از برخی سوء استفادهها ناشی از تداوم تخصیص ارز حاصل از صادرات به موبایلهای بالای ۶۰۰ دلار خبر داده بود. طبق گفتههای او در حال حاضر برای صادرکنندگان سقف و سابقه وجود ندارد و برای رفع تعهد ارزی با ارز خود واردات کالای غیرتخصصی انجام میدهند. بنابراین برخی از صادرکنندگان در حال سوء استفادههای کلان و اجاره کارت بازرگانی هستند. بر اساس گزارشی که ایسنا منتشر کرده موضوع دیگری که در رابطه با واردات موبایلهای بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وجود دارد، این است که به خاطر ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ و توقف تولید آیفون ۱۳ و مدلهای پایینتر، این صادرکنندگان موبایلهای دست دوم (رفرش) امارات و کشورهای دیگر را جمع میکنند و همین آیفون ۱۳ را به قیمت بالا عرضه میکنند. این خبر البته چندی پیش سر و صدای زیادی در رسانهها ایجاد کرد. البته به جز آیفون چند مدل سامسونگ بالای ۶۰۰ دلار است که در رابطه با برند سامسونگ هم مشکلاتی وجود دارد چرا که برخلاف قیمت گذاری موبایلهایی که با استفاده از ارز مرکز مبادله وارد میشوند، موبایلهایی که با استفاده از ارز حاصل از صادرات وارد میشود، این فرآیند را طی نمیکنند. تجارت این موضوع را با «محمدرضا عالیان» سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل به بحث کشبده است.
واردات موبایل با «ارز حاصل از صادرات غیر» مطالبه واردکنندگان بود
محمدرضا عالیان سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل درباره خبر تغییر ارز واردات موبایل از «صادرات خود» به «صادرات غیر» به خبرنگار «تجارت» گفت: «این اساسا مطالبه شرکتهای واردکننده بود که از روز اول هم نظرشان این بود که چون ما صادرکننده نیستیم و تخصصمان صادرات نیست، دولت ارز حاصل از صادرات غیر را برای گوشیهای بالای 600 دلار لحاظ کند.» وی در ادامه بیان کرد: این مطالبه از همان ابتدا هم بوده و اگرچه دیر این اتفاق افتاد اما بالاخره افتاد. کمترین تاثیر این تصمیم این است که کسانی که فعالان تخصصی بازار موبایل هستند، وارد عرصه واردات گوشیهای بالای 600 دلار میشوند و این اتفاق مهمی است. از این جهت که زمانی که این قانون با ارز حاصل از صادرات خود بود، اصناف دیگری به واردات گوشیهای بالای 600 دلار وارد شده بودند، بدون اینکه هیچ تخصصی در این حوزه داشته باشند چه از نظر شناخت کالا و چه از نظر بازار و این آَشفتگی عجیبی در گوشیهای بالای 600 دلار ایجاد کرده بود. نتیجه اینکه هم از نظر قیمتی بازار متاثر شده بود و هم از نظر کیفیت؛ تا جایی که گوشیهای آیفون 13 رفرش و دست دوم را به جای نو در بازار عرضه میکردند و آسیب جدی هم به مصرفکننده زدند. وقتی که فعال متخصص این حوزه، کسی است که در حوزه موبایل شناسنامهدار است، ما دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود.
ایراد اصلی تعرفه 15 درصدی گوشیهای زیر 100 دلار
عالیان در ادامه به بحث تولید گوشیهای زیر 100 دلار در کشور پرداخت و گفت: « درباره گوشیهای زیر 100 دلار اما چونکه قرار بود برای گوشیهای داخلی و شرکتهای تولیدکننده گوشی حمایت تعرفهای انجام دهند، موضوع گوشیهای زیر100 دلار را مطرح کردند. درواقع هدفگذاری هم کردند با این رویکرد که بتوانند در یک سال یک میلیون گوشی زیر 100 دلار در کشور تولید کنند. درباره گوشیهای فیچرفون و معمولی این هدف تاکنون محقق شده اما درباره اسمارتفونها هنوز به این مطلوبیت نرسیدند که بتوانند هدف یک میلیون دستگاه را محقق کنند». وی در ادامه عنوان کرد: « ایرادی هم که از روز اول به این تغییر تعرفه تا 15 درصدی گوشیهای زیر 100 دلار وارد بود، این بود که ما گفتیم اگر قرار است این تعرفه حمایتی را برای گوشیها در نظر بگیرید لازم است که قبل از آن، به هدف تولید یک میلیونی برسید یا حداقل به آن نزدیک شود و بعد این حمایت تعرفهای را از تولیدکنندگان کنیم؛ اما این اتفاق نیفتاده است».
مشکل تأمین ارز برای واردات گوشیهای زیر 600 دلار
این مقام صنفی در ادامه به وضعیت تأمین ارز گوشیهای زیر 600 دلار پرداخت و بیان داشت: « گوشیهای زیر 600 دلار مصرف مشخصی در کشور دارند و فکر نمیکنم که مشکل ارزی داشته باشند. چون همه گوشیهای زیر 600 دلار، ارزشان از بازار دوم تامین میشود. هرچند نکته مهمی که وجود دارد این است که در چند ماه اخیر شرکتها به شدت با مشکل تامین ارز مواجه شدند؛ ثبت سفارشها انجام میشود، تخصیصها را دریافت میکنند اما زمانی که به بانک متصل میشوند برای اینکه تامین ارز شوند دچار مشکل هستند و بسیاری از تخصیصهایشان منقضی میشود. در حالیکه مدت زمانی که باید بین تخصیص و تامین ارز باشد، 30 روز است و باید در این مدت بازرگان بتواند ارز را تامین کند اما معمولا این اتفاق نمیافتد و خیلیها تخصیصهایشان منقضی میشود».
موافق ممنوعیت واردات برای تولید داخل نیستیم
عالیان در ادامه و در پاسخ به پرسش خبرنگار تجارت مبنی بر احتمال ممنوعیت واردات برای تولید داخل گفت: « من با اینکه دولت بخواهد از تولید حمایت کند که در ازایش بخواهد جلوی واردات را بگیرد موافق نیستم، خود دولت هم چنین رویکردی ندارد؛ یا در لایههایی این رویکرد را دارند که ما بیاطلاع هستیم اما آن چیزی که بحث اصلی ماست؛ اینکه ما در یک سطحی بتوانیم نیازهای خودمان را رفع کنیم. این سطح با هدفگذاری قیمتی و زمانی پیش میرود. مثلا امسال گفتند که گوشیهای زیر 100 دلار را هدفگذاری کنیم که نیاز کشور را رفع کنیم؛ اینکه مصرفکننده چه اقبالی نشان دهد به گوشیای که در کشور تولید میشود یک بحث است؛ اینکه ما بتوانیم این نیاز را برطرف کنیم یا خیر یک بحث دیگر است».
وی در ادامه عنوان کرد: « ما هم مخالف تولید نیستسم و تلاشهای زیادی میکنیم که به یک سطح مناسب از تولید برسیم، که باعث میشود دید ما نسبت به تولیدات هایتک دید بازتری باشد؛ نه فقط در حوزه موبایل؛ که در حوزههای دیگری هم دید پیدا خواهیم کرد. اما واقعیت این است که باید با واقعیتها هم مواجه شویم. حمایت دولت از تولید نباید به سمت ممنوعیت برود، باید به سمت ایجاد زیرساخت برای تولیدکننده برود؛ باید فرصتهایی ایجاد کند که تولیدکننده بتواند
زیرساخت را توسعه دهد، نه اینکه تولیدکننده هر چیزی که میخواهد را تولید کنند و از آن سو واردات را ممنوع کند؛ چنین چیزی حمایت نیست و ایجاد انحصار است». این مقام صنفی در پایان به زمانبندی احتمالی تولید گوشی 100 دلاری نیز اشاره کرد و گفت: « هرچن که برآیند گفتوگو با حاکمیت هم این است که رویکردشان ممنوعیت نیست، بلکه این است که به یک سطح ایدهآل از تولید برسیم.
تولید گوشی 100 دلاری هم شاید امسال محقق شود یا سال آینده؛ اما هر زمان که محقق شود، ما برآوری از توانمان در تولید موبایل خواهیم داشت».
وزیر اطلاعات در مراسم رونمایی از کتاب «سیطره» گفت: فریبخوردگانی که خود را در اختیار دشمنان قرار دادهاند به آغوش مردم ایران و کشور بازگردند و در آسایش،آرامش و امنیت زندگیکنند چون همکاری با دشمن به غیر ذلت نتیجه دیگری ندارد. به گزارش ایسنا، حجتالاسلاموالمسلمین خطیب در این مراسم که در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد، اظهار کرد:کسانی که به دنبال براندازی هستند با مدیریت رهبری و امام انقلاب و به لطف حضور مردم در دفاع از نظام،همواره شکست خورده و شکست خواهند خورد. وزیر اطلاعات ادامه داد:جهاد تبیین خط شکن این راه است و در مقابله با جنگ ترکیبی و ادراکی دشمنان ،پیروزیهای مردم و نظام و انقلاب اسلامی را پررنگتر و بیشتر کند. حجتالاسلام خطیب اعلام کرد: وزارت اطلاعات در راستای تبیین موفقیتهای ایران قوی در راستای برقراری امنیت و همچنین در راستای تاریخنگاری از این پیروزیها، به هنرمندان و نویسندگان کمک کند چون آنها سربازان و سرداران بازگویی این موفقیتها هستند چون همین سربازان و سرداران از خط شکنان موثر در مقابله با دشمنانی همچون آمریکا،رژیم صهیونیستی و انگلیس هستند و این همان جهاد مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است. دراین مراسم،علی اکبر شیروانی مدیرعامل انتشارات سوره نکاتی را درباره کتاب سیطره بیان و بر ضرورت انتشار چنین کتابهایی تاکید کرد. سپس گلزار راغب نویسنده کتاب از مساعدت وزارت اطلاعات برای انتشار این تشکر کرد. در بخش دیگر مراسم،مرتضی سرهنگی گفت:ادبیات دفاع در عرصه ملی قابل احترام است و هر نسلی این ادبیات را پررنگتر میکند چون انرژی فداکاری نظامی را به انرژی فداکاری اجتماعی تبدیل میکند و ما به این فداکاری نیاز داریم. در پایان مراسم با حضور وزیر اطلاعات، دادمان، رئیس حوزه هنری،مرتضی سرهنگی،زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس و گلزار راغب، کتاب سیطره رونمایی و از چند خانواده شهید نیز تقدیر شد. در این مراسم، علاوه بر نویسنده، جمعی از چهرههای سیاسی، فعالان فرهنگی، اصحاب رسانه و خانوادههای شهدای ترور نیز حضور داشتند. «سیطره» جدیدترین اثر کیانوش گلزار راغب، خاطرات هفت سال نفوذ «نادر کیانی» از نیروهای انقلابی ایران به اردوگاه حزب دموکرات کردستان و سازمان کومله در اقلیم کردستان عراق است که تا سطوح عالی سازمانی و مسئول پذیرش این سازمان رشد میکند. او با دسترسی به اطلاعات ویژه درون گروهی، گرفتار زندان اقلیم کردستان شده و در نهایت با تحمل رنج و مرارت فراوان به کشور باز میگردد و ثمره سالها تلاش و مجاهدت خود را در خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران قرار میدهد. کتاب «سیطره» اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با نمایشگاه کتاب از سوی انتشارات سوره مهر چاپ و روانه بازار شد.
کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه املاک استان تهران گفت: ما هر ساله با یک بحران بزرگ در بحث مسکن و اجاره بها در سطح تهران و کل شهرهای ایران مواجه هستیم، اما از سال های قبل به علت عدم ساخت مسکن با یک حجم بزرگ از انباشت تقاضا در بخش مسکن مواجه شده ایم که فشار آن بیشتر بر دوش قشر متوسط و ضعیف جامعه به خصوص مستاجران وارد شده است. به گزارش تجارت، او افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تشکیل کارگروه مسکن که متشکل از وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی، اداره تعزیرات و اتحادیه املاک است از اوایل اردیبهشت ماه با بیش از 120 بازرس کار نظارت بر مشاوران املاک آغاز و بیش از 2 هزار بازرسی انجام شده است که در این گشت زنی ها نزدیک به 1400 واحد مشاور املاک بدون پروانه شناسایی و به اتاق اصناف تهران و اداره اماکن معرفی کرده ایم تا نسبت به پلمب این واحدهای صنفی اقدام نمایند. وی در ادامه گفت: قیمت مسکن در سال های اخیر با رشد چشمگیری همراه بوده است و پیش بینی می شد به واسطه این افزایش قیمت ها و همچنین کاهش قدرت خرید مردم در سال جاری شاهد افزایش قیمت مسکن نباشیم و دولت به واسطه سیاست های دستوری که در بازار اجاره اعمال کرده است، واگذاری زمین های مازاد دستگاه های دولتی به وزارت راه برای ساخت مسکن، بازرسی های صورت گرفته در بازار مسکن و... باعث ایجاد تعادل و ریزش قیمت های در بازار مسکن شده است.گودرزی ضمن تایید کاهش قیمت ها در بازار مسکن، گفت: در ماه های اخیر و طی بازدیدهای میدانی صورت گرفته از بازار مسکن در شهر جدید پردیس شاهد کاهش چشمگیر قیمت ها در بازار مسکن این شهر بوده ایم که نشان از تاثیر اقدامات انجام شده در حوزه مسکن دارد.رئیس اتحادیه املاک تهران با بیان این که شرایط در بازار اجاره مسکن متفاوت است، گفت: موضوع مسکن را نمی توان به صورت تک بعدی بررسی کرد چراکه مولفه های بسیاری همچون مصالح ساختمانی، هزینه های ساخت و حتی جو روانی حاکم بر بازار مسکن می تواند بر این بازار تاثیرگذار باشد و این موضوعات بازار اجاره بها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.وی در ادامه گفت: برای مثال جو روانی حاصل از اجرای طرح هایی نظیر مالیات بر خانه های خالی توانستند بر بازار اجاره بها تاثیرگذار باشند و هرچند که هنوز کاملا وارد مرحله اجرا نشده است اما توانسته است از افزایش اجاره بها در بازار مسکن جلوگیری کند و تا حدودی اجاره بها را ثابت نگه دارد تا مستاجران در شرایط آرام تری فصل اجاره را پشت سر بگذارند.گودرزی با تایید مهاجرت مستاجران به مناطق پایین تر گفت: شرایط در بازار اجاره مسکن به شکلی بوده است که شاهد جابجایی مستاجران به مناطق پایین تر و یا حتی حاشیه شهرها بوده ایم، اما اینکه گاها مطرح می شود مستاجران مجبور به خروج از شهرها شده اند را نمی توان تایید کرد چرا که مستاجران در صورت خروج از شهر تهران باید هزینه و زمانی زیادی را صرف رفت و آمد کنند که این موضوع نشان می دهد خروج اجاره نشینان صحت ندارد. رئیس اتحادیه املاک تهران در ادامه گفت: تعداد واحدهای خالی در کلانشهر تهران بسیار بالاست و اگر این واحدهای خالی وارد بازار مسکن پایتخت شوند می تواند قیمت مسکن و همچنین هزینه اجاره نشینی را تا حدود زیادی کاهش دهد.وی در پاسخ به اینکه دلیل عدم اجرای طرح ها و سیاستهای حوزه بازار مسکن و اجاره بها چیست؟ گفت: همانطور که اشاره شد دولت سیزدهم با حجم بالایی از انباشت تقاضا در بازار مسکن روبه رو شده است و از طرفی دولت زیرساخت های لازم برای اجرای طرح هایی نظیر سقف افزایش اجاره بها، شناسایی خانه های خالی و... را ندارد.
مدیر دفتر طرح ملی حفاظت لایه ازون گفت: در راستای پروژه مدیریت حذف مواد مخرب لایه ازن ایران اجازه داشت تا سال ۲۰۲۲ فقط ۲۴۷ تن از گازهای مخرب استفاده کند اما آنرا به ۱۲۳ تن کاهش دادیم یعنی ۳۲ درصد از تعهدات خود جلوتر هستیم و این مورد قدردانی سازمان ملل قرار گرفت. به گزارش تجارت از ایرنا، ابراهیم حاجی زاده در سی و ششمین سالگرد پروتکل مونترال که به صورت ویدیوکنفرانسی برگزار شد افزود: هدف پروتکل مونترال این است که کشورها بتوانند مواد مخرب لایه ازون را کاهش دهند که در این راستا در مراحل مختلفی کشورها آنرا امضا کردند و موظف به اجرای آن هستند.وی اظهار داشت: در سال ۱۳۸۶ اولین مصوبه این پروتکل در مجلس شورای اسلامی پذیرفته شد و بعد از آن دولت ها موظف به انجام آن شدند ، البته بعد از آن اصلاحیه های زیادی به این پروتکل زده شد که مورد امضای اعضا گرفت و بر این اساس متعهد به اجرای آنها هم شدند.حاجی زاده ادامه داد: در چند سال اخیر توانستیم ۹ هزار و ۸۰۰ تن مواد مخرب لایه ازون را در بخش های صنعتی و کشاورزی در کشور حذف کنیم که این میزان در هزار و ۳۸۷ واحد انجام شد و از این لحاظ جزو کشورهای پیشرو هستیم و مورد قدردانی سازمان ملل نیز قرار گرفتیم.وی اظهار داشت: یکی از مباحث اصلی در روند اجرای پروتکل مونترال حذف فیزیکی مواد است که در طی سال های گذشته موفق به اجرای آن شدیم و مقرر شد که در فاز دوم هم ۱۶۲ تن از این مواد را حذف کنیم که این میزان را هم مانند فاز اول با همکاری سازمان ملل، نهادهای بین المللی و استان ها بتوانیم انجام دهیم.مدیر دفتر طرح ملی حفاظت لایه ازون درباره چهارچوب فعالیت های پیشرو این پروتکل گفت: تجهیز نهایی ۵۴ واحد از واحدهای تحت پوشش پروژه ، ارائه تجهیزات به سه واحد تولیدی در بخش تبرید تجاری برای تغییر خط تولید و تامین تجهیزات برای دومین مرکز توزیع مبرد جایگزین برخی از این اقدامات است.وی با تاکید بر لزوم داشتن قانون دراین زمینه گفت: اگر قانون نداشته باشیم قطعا کارها درست پیش نمی رود بر این اساس باید قوانین محکمی به ویژه در زمینه سهمیه بندی گازها داشته باشیم، درواقع اجرای کامل تعهدات کشور در قبال ماده ۴ پروتکل مونترال و اصلاحیه مونترال و تداوم اجرای سیستم صدور مجوز واردات و صادرات مواد مخرب لایه ازون و سیستم سهمیه بندی واردات سالانه برای هیدروکلروفلورو کربن ها با همکاری ارگان ها و سازمان های دیربط از طریق پنجره واحد تحارت گمرک ایران ضروری است.حاجی زاده ادامه داد: اعمال ممنوعیت توسعه و احداث واحدهای جدید مبتنی بر هیدروکلروفلورکربن ها، اعمال ممنوعیت واردات کالاهای سرماساز مبتنی بر گاز آر ۲۲، اجرای سیستم صدور مجوز واردات از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک ایران و ادارات کل ۱۲ استان برای تجهیزات مبتنی بر مواد مخرب لایه ازون و استفاده از سیستم بر خط ( انلاین) برای تبادل اطلاعات بین کشورهای وارد کننده و صادر کننده برخی دیگر از مواردی است که در وضع قوانین دیده شده است.وی درباره فعالیت های جاری در اجرای پروتکل مونترال گفت: تهیه و ارسال گزارش های واردات و صادرات مواد مخرب لایه ازون به دبیرخانه ازون و صندوق کمک های چند جانبه پروتکل مونترال ، انجام ممیزی سالانه توسط شرکت ممیزی بین المللی درباره میزان واردات و مصرف مواد نخرب لایه ازون و ارائه به دبیرخانه ازون، همکاری با آژانس های اجرایی سازمان ملل، همکاری های منطقه ای و بین المللی در قالب شرکت نمایندگان طرح ملی حفاظت از لایه اوزن در نشست های بین المللی و منطقه ای به منظور بحث و تبادل نظر در موضوعات مروبطه و سیاست گذاری های لازم برخی دیگر از اقدامات جاری این پروتکل است.مدیر دفتر طرح ملی حفاظت لایه ازون ادامه داد: کشور ما دراین راستا تعهداتی دارد که تکمیل اجرای فاز دو ، تدوین فاز سه ، تعریف و اجرای پروژه های به کار گیری جایگزین مواد مخرب لایه ازون در صنعت تهویه مطبوع، ارتقاء دانش فنی ، پایش و اجرای فعالیت ها در مرحله سوم، ارائه کمک های فنی از طریق آژانس های اجرایی همکار و بررسی مفاد اصلاحیه کیگالی و برنامه های لازم برای تصویب آن در دولت و مجلس برخی از تعهدات کشور در این راستا است .به گفته وی اصلاحیه کیگالی کشورهای عضو را متعهد به کاهش تدریجی مصرف و در نهایت حذف واردات و مصرف هیدروفلورکربن ها می کند.وی افزود: برای کشورهای در حال توسعه که ایران هم شامل آنها می شود برنامه زمان بندی در راستای تثبیت میزان مصرف هیدروفلورکربن ها تعیین شده است که بر اساس آن باید کشورها تا سال ۲۰۳۲ کاهش ۱۰ درصدی ، سال ۲۰۳۷ کاهش ۲۰ درصدی، سال ۲۰۴۲ کاهش ۳۰ درصدی و تا سال ۲۰۴۷ کاهش ۸۵ درصدی گازهای مخرب لایه ازون را داشته باشند.وی تاکید کرد: در مجموع ایران از مفاد این پروتکل مونترال جلوتر است به طوری که قرار بود تا سال ۲۰۲۲ اجازه مصرف ۲۴۷ از این گازها را داشت اما آنرا به ۱۲۳ تن کاهش دادیم
پروتکل مونترال
پیمان مونترال یا پروتکل مونترال در مورد موادی که باعث تخریب لایه ازون میشوند، یک معاهده بینالمللی است که برای محافظت از لایه ازون با خاتمه دادن به تولید مواد بیشماری که مسئول کاهش ازون هستند طراحی شده است. این توافقنامه در تاریخ ۲۶ اوت ۱۹۸۷ انجام شد و پس از نخستین جلسه در هلسینکی، مه ۱۹۸۹، در ۱۶ سپتامبر ۱۹۸۹ به اجرا درآمد. از آن زمان تاکنون ۹ مورد تجدید نظر انجام داده است، در نتیجه این توافق بینالمللی، سوراخ ازون در ناحیه قطب جنوب به آرامی در حال بهبود است، پیشبینیهای اقلیمی نشان میدهند که لایه ازون بین سالهای ۲۰۵۰ تا ۲۰۷۰ به سطح سال ۱۹۸۰ باز خواهد گشت.
کشورها متمم کیگالی را تصویب کنند
دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت در روز جهانی حفاظت از لایه اوزن گفت: از همه کشورها می خواهم که متمم کیگالی در پروتکل مونترال را تصویب کنند، دنیایی بسازید که در آن همه بتوانند پیشرفت کنندآنتونیو گوترش افزود: معاهدات بین المللی برای حفاظت از لایه اوزن تفاوت چشمگیر و محسوسی در حفاظت از مردم و کره زمین ایجاد کرده است که این قدرت اقدامات چندجانبه را نشان می دهد، این نتایج نوید این را می دهد که با هم می توانیم از بدترین تغییرات اقلیمی جلوگیری کنیم و جهانی پایدار و تاب آور بسازیم.وی اظهار داشت: محدود کردن افزایش دمای کره زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد در صورتی که سریعا و با جدیت اقدامات پیشگیرانه اقلیمی را تسریع کنیم، هنوز امکان پذیر است. من یک پیمان همبستگی اقلیمی و یک دستور سریع الاجرا برای کمک به تحقق این امر پیشنهاد کرده ام، من از همه رهبران میخواهم که با همکاری هم آنها را به مرحله اجرا درآورند و با حمایت از متمم کیگالی در پروتکل مونترال و محدود کردن استفاده از هیدروفلوئوروکربنهای گرمکننده زمین، از این تلاشها حمایت کنند.دبیر کل سازمان ملل متحد ادامه داد: تصویب و اجرای کامل متمم کیگالی می تواند تا سال ۲۱۰۰ از افزایش دما تا ۰.۵ سانتی گراد جلوگیری کند. ترکیب اقدامات حذف گازهای گرم کننده زمین با اقدامات افزایش بهره وری انرژی در تجهیزات خنک کننده می تواند این رقم را دو برابر کند.وی گفت: من از همه کشورها می خواهم که این متمم را تصویب کنند و از دولتها، رهبران کسبوکارها، جامعه مدنی، دانشگاهها، گروههای جوانان، جوامع محلی و دیگران میخواهم که تلاشهایشان برای ایجاد تغییر واقعی و اطمینان از حمایت کشورهای در حال توسعه برای انجام این کار را افزایش دهند.آنتونیو گوترش تاکبد کرد: بیایید از کنوانسیون وین و پروتکل مونترال استفاده کنیم تا جهانی بسازیم که در آن انسان ها، طبیعت و کره زمین با هم رشد کنند.