هدف‌گذاری دولت در پرداخت دستمزد عادلانه

رییس جمهور گفت: با وجود برخی برداشت‌ها، بقای صنایع کشور در گرو سرمایه‌گذاری و به‌روزرسانی مُستمر آنهاست و چنانچه از این مساله غفلت شود، پیشرفتی هم مُحقق نخواهد شد. سید ابراهیم رییسی ظهر روز جمعه در آیین راه‌اندازی نیروگاه شهید کاظمی فولاد مبارکه اصفهان خطاب به همه تصمیم‌سازان، مدیران صنایع و مسوولان دولت تاکید کرد: اگر از این نکته مهم غافل شویم، همسایگان کشور از ما پیشی می‌گیرند و سهم ما در بهره‌برداری از فرایند توسعه صنعت کاهش می یابد. رییس جمهور خاطرنشان کرد: حرکت برای خودکفایی، استقلال و بومی‌سازی از نکات مثبت مجموعه فولاد مبارکه اصفهان است که بر اساس منویات رهبر انقلاب پایه‌ریزی شده است. وی افزود: بر همین اساس، تلاش برای خود تامینی آب و برق در صنعت فولاد مبارکه، کار بسیار بزرگ و دوراندیشانه است. رییس جمهور بر ضرورت انجام مسوولیت‌های اجتماعی در حوزه صنایع نیز تاکید کرد و افزود: گام‌هایی که در صنعت فولاد مبارکه برداشته می‌شود باید در جهت تسهیل و رفع مشکلات مُبتلابه مردم استان نیز باشد. رییسی تصریح کرد: پرداخت و دستمزد عادلانه در سیستم‌های نیروی انسانی از اهداف دولت است، البته همچنان تفاوت‌هایی در این زمینه وجود دارد که نیازمند پیگیری و برنامه‌ریزی است.

 

تاکید مخبر بر کاهش قیمت تمام شده دارو و کنترل قیمت در بازار

معاون اول رئیس جمهور از هشتمین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته - ایران فارما ۱۴۰۲ - در مصلای امام خمینی (ره) تهران بازدید کرد. محمد مخبر روز (پنجشنبه) با حضور در مصلای امام خمینی(ره) تهران، با همراهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بخش های مختلف این نمایشگاه که با مشارکت گسترده شرکت‌های داروسازی داخلی و خارجی، انجمن‌ها و سندیکاها برگزار شده است، بازدید کرد و از نزدیک در جریان آخرین تحولات صنعت داروسازی و دستاوردها و نوآوری های دارویی قرار گرفت. معاون اول رئیس جمهور همچنین در جریان این بازدید، با غرفه داران و نمایندگان شرکت های دارویی گفت وگو کرد و از مهمترین دغدغه ها و نیازهای آنان مطلع شد. وی در حاشیه این بازدید در گفت وگو با خبرنگاران دستاوردهای شرکت های ایرانی در زمینه تولید دارو را قابل تحسین خواند و از حمایت های دولت برای کاهش کمبودهای دارویی در کشور خبر داد. مخبر تلاش برای کاهش قیمت تمام شده و کنترل قیمت در بازار را یک موضوع اساسی خواند و از شرکت های دارویی خواست با افزایش بهره‌وری و ارتقا تکنولوژی علاوه بر تامین داروهای حیاتی به کنترل هزینه ها برای بیماران نیز توجه داشته باشند.

پیام رهبر انقلاب در تجلیل از شهدا و ایثارگران
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به مناسبت هفته دفاع مقدس و روز تجلیل از شهدا و ایثارگران تاکید کردند که باید پیام شهیدان را بدرستی بشنویم و از آن برای آبادی دنیا و آخرت بهره گیریم. پیام رهبر انقلاب اسلامی که بعد از ظهر روز (پنج‌شنبه) توسط حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران قرائت شد، به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
فرصتِ روزهای خاطره‌انگیز دفاع مقدس را برای سلام بر شهیدان عزیز و تعظیم در برابر ارواح مطهّر آنان مغتنم می شمارم. شهیدان، ستارگان راهنمایند؛ الگوهای بی‌زوال برای همه‌ ما و نسل های پس از مایند؛ رفتار آنان درس است؛ انگیزه‌های آنان حکمت است. پیام آنان را باید به‌درستی بشنویم و از آن برای آبادی دنیا و آخرت در همه‌ دوره‌ها و نسل ها بهره بگیریم. سلام خداوند و اولیائش بر شهیدان عزیز.
سیّدعلی خامنه‌ای

چین و عربستان سعودی رزمایش
مشترک دریایی برگزار می‌کنند
سخنگوی وزارت دفاع چین پنجشنبه شب از برگزاری رزمایش مشترک دریایی این کشور با عربستان سعودی در ماه اکتبر آینده خبر داد. وو کیان سخنگوی وزارت دفاع چین پنجشنبه شب اعلام کرد که این کشور رزمایش دریایی مشترکی را با عربستان سعودی در اکتبر آینده برگزار خواهد کرد. سخنگوی وزارت دفاع چین، گفت: رزمایش دریایی بین چین و عربستان سعودی موسوم به «شمشیر آبی ۲۰۲۳» در شهر ژان جیانگ واقع در استان گوانگ‌دونگ در جنوب این کشور برگزار خواهد شد. چین و عربستان سعودی پیش از این در سال ۲۰۱۹ تمرینات دریایی مشترکی را با نام شمشیر آبی-۲۰۱۹ برگزار کردند که به مدت سه هفته در پایگاه دریایی ملک فیصل در ناوگان غربی در شهر جده ادامه داشت. روابط چین با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی طی سال‌های اخیر گسترش یافته است. پیش تر سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفته بود: در ۱۰ ساله اخیر بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ قرارداد همکاری بین چین و کشورهای عربی امضای شده است.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه خبر داد
استقبال کم نظیرمخاطبان از دهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی
رئیس ستاد برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع ،تجهیزات و خدمات وابسته از استقبال خوب مخاطبان از این نمایشگاه خبر داد. به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی دهمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی: علی محتشم امیری گفت: طی روزهای گذشته سالن ها و غرفه های نمایشگاه شاهید حضور مقامات و مدیران دولتی، شرکت ها و سازمان ها بود. وی اضافه کرد: طی این مدت همچنین مدیران شرکت تولیدی و عرضه کننده،استان دانشگاهها و دانشجویان، محققان و همچنین هیئت های تجاری هم از غرفه ها و سالن های دهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی بازدید کردند. دهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع ،تجهیزات و خدمات وابسته که بزرگترین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی منطقه غرب آسیا محسوب می شود، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران در حال برگزاری است. محتشم امیری گفت: در این نمایشگاه صد ها شرکت بزرگ داخلی و خارجی و همچنین وزارتخانه ها و نهادهای مختلف حضور و مشارکت دارند. مدیر عامل شرکت نمایشگاهی میلاد نورافزود:این نمایشگاه با مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت ایران و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت،وزارت راه و شهرسازی،راه آهن جمهوری اسلامی ایران،انجمن صنایع ریلی ایران، انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل و سایر انجمن ها و اتحادیه های مرتبط در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شده است. وی افزود:دهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع ،تجهیزات و خدمات وابسته از سوی شرکت نمایشگاهی میلاد نور و در فضائی بالغ بر 14 هزار متر مربع برپا شده است و در آن بیش از یکصد شرکت داخلی و خارجی حضور دارند. محتشم امیری در ادامه خاطر نشان کرد: حضور و بازدید چند هیئت تجاری و صنعتی و تخصصی خارجی و همچنین برگزاری هشت کارگاه و نشست تخصصی و آموزشی نیز برخی از برنامه های جانبی این نمایشگاه است. دبیر برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع ،تجهیزات و خدمات وابسته گفت: در این نمایشگاه انواع صنایع و خدمات مختلف ریلی بخش مسافری درون شهری، برون شهری و بخش باری، انواع واگن ها، واگن‌های نیرومحرکه، واگن مولد ، واگن مانوری ، لوکوموتیو برقی و دیزلی، قطعات مصرفی واگن های اتوبوسی، واگن های باری، شرکت های حمل و نقل ریلی، شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش ،خدمات تعمیر ونگهداری و خدمات بیمه ای،ارائه و در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است. محتشم امیری افزود: اطلاع رسانی از آخرین دستاوردها و تکنو لوژی صنعت حمل ونقل ریلی و صنایع وابسته ،ارتقاء تولیدات داخلی، توسعه صادرات، ارائه توانمندی های شرکت های ایرانی، افزایش تولید و صادرات، بومی سازی صنایع ریلی و آشنایی تولیدکنندگان صنایع ریلی کشور با جدیدترین پیشرفت های روز این صنعت در جهان،برخی از اهداف برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و صنایع ریلی ایران است. جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر یکی از کشورهای صادرکننده صنایع ریلی است و محصولات ریلی ایران به دیگر کشورها صادر می شود. در طی سال های گذشته 500 دستگاه واگن باری به کوبا، یک هزار دستگاه واگن باری به سوریه، 70 دستگاه واگن مسافری به بنگلادش و 200 دستگاه واگن باری به سودان صادر شده است.قرار است واگن های ساخت ایران به کشورهای عراق، بنگلادش و کشورهای آفریقای نیز صادرات شود. علاوه بر ساخت انواع واگن، ساخت لكوموتیو نیز دركشورمان آغاز شده است.

گزارش «تجارت» از آغاز اجرای فاز دوم طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان با حضور رئیس‌جمهور؛

گروه سیاسی: در جریان سفر یک روزه سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به استان اصفهان، از فاز دوم ابرپروژه دریای عمان به این استان کلید خورد. هر چند در جریان سفر رئیسی، افتتاح گام (فاز) نخست نیروگاه «شهید حاج احمد کاظمی» شرکت فولاد مبارکه اصفهان به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات، صورت گرفت اما پروژه انتقال آب از دریای عمان به این استان از اهمیتی بسیار ویژه برخوردار است.
به‌گزارش «تجارت»، رییس جمهور، صبح دیروز –جمعه- به‌منظور شرکت در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی(ص)، که به نوبل اسلامی در جهان مشهور است، به اصفهان سفر کرد. مهم‌تر از شرکت در این نشست این حضور رئیسی در افتتاح پروژه‌های عمرانی بود که کانون توجهات را به سوی خود جلب کرد. افتتاح فاز اول نیروگاه فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات و آغاز بهره‌برداری از پروژه تصفیه گازوییل (DHT) پالایشگاه اصفهان نیز در جریان سفر اخیر رئیسی صورت گرفت اما مهم‌تر از همه این حضور رئیس‌جمهور در مراسمآغاز عملیات اجرایی فاز دوم پروژه خط انتقال آب دریای عُمان به اصفهان بود که اهمیت دارد.

تاکید دولت بر اراده جدی دولت برای به سرانجام رسانده پروژه انتقال آب از دریای عمان
رئیس جمهور دیروز –جمعه- از روند اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان بازدید و دستور آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این پروژه مهم را صادر کرد. سید ابراهیم رئیسی در مراسم آغاز به کار مرحله دوم خط انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان گفت: به سامان رسیدن ۵۰ درصد کار و شروع فاز دوم این پروژه نشان می‌دهد که مشکل مالی و موانع دیگر و تملک‌ها هیچ‌کدام مانع نشده و تصمیمی که دولت گرفته با قوت دنبال می‌شود. رئیس‌جمهور ادامه داد: این‌ها خبرهای خیلی خوبی است که مردم بدانند کار دچار مشکل نشده و با سرعت ادامه دارد و ان‌شاءالله زودتر هم به سامان خواهد رسید.
گامی مهم برای رهایی وابستگی صنایع اصفهان به زاینده‌ رود
طی سال‌های اخیر و همزمان با خشک شدن زاینده‌رود، دولت برای یافتن راه‌حلی برای احیای این رود و بازگشت آب به قلب شهر اصفهان به تکاپو افتاد. همین امر موجب شد که نهایتا دولت ابرپروژه و طرح پرمجادله انتقال آب دریای عمان به اصفهان را در دستور کار قرار دهد. بخشی بزرگ از انتقادات کارشناسان محیط زیست و ژئواستراتژی، طی دهه‌های گذشته این بوده که چرا صنایعی آب بر همانند فولاد مبارکه و ذوب آهن، باید در قلب خشکی قرار بگیرند و برای تامین نیازهای آبی آن از آب زاینده رو بهره گرفته شود. رخدادی که علاوه بر تاثیرات مخرب زیست‌محیطی هیچ‌گونه توجیه منطقی و اقتصادی نیز نداشت. در نهایت امر عملیات اجرایی مرحله نخست این پروژه مهرماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و هم اینک ۲۴ نقطه فعال با حضور ۱۴ پیمانکار فعال است. در مرحله نخست انتقال آب از دریای عمان ۷۰ میلیون متر مکعب و در مرحله دوم ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان انتقال داده می‌شود. بنابر اعلام، یاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در اوایل شهریور سال جاری، پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان اگر با سرعت فعلی پیش برود تا کمتر از یک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. او در این مقطع تاکید کرده بود: «فولاد مبارکه تأمین تمامی ورق‌های پروژه را عهده‌دار شده است و امیدواریم بقیه سهام‌داران با تأمین منابع مالی به پیشرفت پروژه کمک کنند. وی اظهار امیدواری کرد سرعت پروژه اگر به همین روال باشد، به‌زودی آب دریای عمان به اصفهان خواهد رسید. طیب‌نیا تصریح کرد: با انتقال آب به اصفهان مشکل تأمین آب صنایع حل خواهد شد و برداشت از آبخوان زاینده‌رود به صفر می‌رسد. وی اظهار امیدواری کرد با اجرای پروژه‌های طرح انتقال آب بهشت‌آباد، تونل سوم، سد خرسان‌ و... با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط مشکل خشکی زاینده‌رود نیز مرتفع شود.» همزمان با اظهارات طیب‌نیا، عباس علی آبادی، وزیر صمت نیز در جریان سفر به اصفهان در اوایل شهریور ماه و پس از بازدید از پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان تاکید کرده بود: «این پروژه بزرگ برای تأمین آب صنعت برنامه ریزی شده است تا برداشت آب صنایع از زاینده رود به صفر برسد. وی با اشاره به اهمیت این پروژه افزود: همه ظرفیت‌ها برای بهره برداری از پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان بسیج شده است و در روند اجرای این پروژه آب از جنوب به فلات مرکزی منتقل خواهد شد. وزیر صمت با بیان اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذار در این پروژه از جمله فولاد مبارکه و ذوب آهن و سایر سهامداران همکاری خوبی داشتند، تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته این پروژه تا نیمه اول سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۰۰ کیلومتر از مسیر این پروژه لوله‌گذاری شده است، در مبدأ و مقصد مخازن بزرگ در حال احداث است، گفت: ۳۰۰کیلومتر از لوله گذاری فاز اول خط انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان باقی مانده است.

پاشینیان: هیچ یک از ارامنه در قره‌باغ نمی‌مانند

گروه سیاسی: گزارش‌های میدانی از کوچ اجباری گسترده ارامنه از منطقه قره‌باغ کوهستانی حکایت دارد. در این زمینه، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که تا کنون بیش از 88 هزار ارمنی تبار منطقه قره باغ کوهستانی را ترک کرده و وارد ارمنستان شده‌اند. کمیساریای عالی پناهندگان با اعلام این موضوع تاکید کرد که دولت ایروان برای رفع نیازهای این پناهجویان با چالشهایی مواجه است. سخنگوی این سازمان با تاکید بر اینکه آماده مواجه شدن با 120 هزار پناهجوی ارمنی تبار از قره باغ هستیم تاکید کرد که با این حال پیش بینی دقیق تعداد پناهجویان دشوار است. این روند در شرایطی است که اخیرا نخست‌وزیر ارمنستان هشدار داد در روزهای آتی همه ارامنه قره‌باغ این منطقه را ترک خواهند کرد. «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان روز پنجشنبه (۲۸ سپتامبر / ششم مهر) هشدار داد تحلیل‌ها نشان می‌دهد در روزهای آتی همه ارامنه قره‌باغ این منطقه را ترک خواهند کرد. به گزارش «آرمن پرس»، پاشینیان گفت: مهاجرت ارامنه از قره‌باغ کوهستانی در نتیجه سیاست پاکسازی قومی جمهوری آذربایجان ادامه دارد. تحلیل‌ها نشان می‌دهد هیچ ارمنی‌ در روزهای آینده در این منطقه باقی نخواهد ماند. این اقدام مستقیم پاکسازی قومی و [سلب مالکیت] است. چیزی که مدتهاست درباره آن به جامعه بین‌المللی هشدار داده‌ایم. وی افزود: اظهارات بازیگران بین‌المللی مختلف در محکومیت پاکسازی قومی جاری در قره‌باغ کوهستانی مهم است اما اگر اقدامات ملموسی انجام نشود، این اظهارات تنها به منظور ایجاد آمار اخلاقی برای (ثبت در) تاریخ تلقی خواهد شد. پاشینیان در ادامه سخنانش گفت کشورهای مختلف با صرف بیانیه و عدم اقدام تلاش می‌کنند فرصتی برای جدایی از این جنایت داشته باشند تا بعداً بتوانند بگویند «ما آن را محکوم کردیم». وی تاکید کرد اگر تصمیمات سیاسی و حقوقی اتخاذ نشود، این محکومیت‌ها به رضایت از آنچه در حال وقوع است، تبدیل خواهد شد. او در پایان اظهاراتش گفت: وظیفه اصلی امروز دولت ارمنستان این است که پذیرای برادران و خواهران خود که به اجبار از قره‌باغ آواره شده‌اند، در نهایت توجه باشیم و اطمینان یابیم نیازهای ضروری آن‌ها برآورده می‌شود. اظهارات پاشینیان در شرایطی ابراز می‌شودکه وزرات خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به اظهارات روز پنج‌شنبه نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد پاشینیان به خوبی می‌داند خروج ساکنان ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی تصمیم شخصی آن‌هاست و هیچ ارتباطی با جابجایی اجباری ندارد.

سرمقاله

اصغر بالسینی
تحلیلگر اقتصادی

بانک مرکزی در دوره تصدی «فرزین» یکی از دوران‌های مدیریت کارآمد، با قاعده و مبتنی بر اصول علمی و تجارب آزموده شده جهانی را طی می‌کند و مجموع این مسائل شرایطی را به وجود آورده که بازار ارز که در سال‌های گذشته متلاطم بود شرایط ثبات و آرامش برسد. ثبات و آرامش موجود در بازار ارز به شدت بر پیش‌بینی پذیری اقتصاد تاثیر داشته است و امکان برنامه‌ریزی برای فعالان اقتصادی برای کسب منافع فراهم کرده است. در چنین شرایطی فضاسازی بی‌مورد و مبتنی بر منافع صنفی و گروهی و انتقادهای غیر کارشناسی از عملکرد بانک مرکزی اقدام اشتباهی است و ادامه این شرایط، انتقادهای غیرکارشناسی و فشارهای بی‌مورد به بانک مرکزی از مراکز مختلف می‌تواند خطر بی‌ثباتی در بازار ارز را به دنبال داشته باشد. هم‌اکنون عموم مردم از ثبات بازار ارز منفعت کسب می‌کنند، در این شرایط هر فردی به هر نیتی به دنبال ایجاد چالش و برهم زدن بازار ارز باشد؛ در واقع به دنبال برهم زدن ثباتی است که عموم مردم از آن منفعت می‌برند. طبق آمارهای واقعی بانک مرکزی در دوران تصدی فرزین وضعیت با ثبات و خوبی داشته است. باید به این نکته توجه داشته باشیم که نرخ ارز در گذشته نوسانات سینوس گونه‌ای داشت و این مساله امنیت روانی و اقتصادی جامعه را برهم زده بود، اما هم اکنون نرخ ارز به ثبات رسیده و نگرانی رفتارهای سینوسی وجود ندارد. با مدیریت کارآمد بانک مرکزی و اجرای سیاست تثبیت اقتصادی که سیاست دقیق، علمی و آزموده شده بین‌المللی است؛ هم شرایط ارز تثبیت شده است و هم به دلیل تثبیت نرخ ارز متغیرهای کلیدی پولی در اقتصاد با ثبات شده و وضعیت رو به کاهشی داشته است. فراموش نکنیم که نرخ رشد نقدینگی اقتصاد کشور در سال‌های گذشته ۴۳ درصد بود و در مردادماه به زیر ۲۷ درصد رسیده است و نرخ رشد اقتصادی در بهار امسال به روایت بانک مرکزی ۶.۲ درصد و به روایت مرکز آمار ۷.۹ درصد است و این رشد بالایی است. مطابق آمارهایی که اعلام کردم اقتصاد ایران شرایط رکود تورمی را که در گذشته با آن دست به گریبان بود را پشت سر گذاشته است و در کنار رشد اقتصادی، رکود از بین رفته و تورم هم کاهش یافته و نرخ ارز کنترل شده است. در شرایط موجود اقداماتی همچون نامه‌نگاری رئیس کمیسیون اقتصادی به رئیس جمهور و انتقادهای غیر کارشناسی، بی‌مورد و خارج از چارچوب وظایف نماینده مجلس، بایستی سوی نمایندگان مجلس با جدیت پیگیری شود که چرا باید فضایی به وجود بیاید که به دنبال برهم زدن ثبات بازار ارز باشد. بانک مرکزی در حوزه وظایف خود به دنبال ایجاد ثبات در اقتصاد است، ثبات اقتصاد از ثبات در نرخ ارز و تورم حاصل می‌شود. بنابراین در چنین فضایی هر قلم، هر سخنوری و هر سخنرانی که به بهانه برخی مسائل جزئی به دنبال زیر سوال بردن این عملکرد و ثبات در بازار ارز باشد قطعاً در راستای منافع مردم حرکت نکردیم. تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ برای کالای اساسی و مدیریت کارآمد بانک مرکزی در بازار ارز از طریق ایجاد و گسترش مرکز مبادله ارز و طلای ایران، همه وضعیتی به وجود آورده که انتظار داریم اقتصاد ایران کمتر از ناحیه نوسانات نرخ ارز دچار مشکل شود و این گام بزرگی است که بانک مرکزی برداشته و باید از این شیوه بانک مرکزی در حوزه‌های دیگر الگوبرداری شود و باید همه بانک مرکزی کمک کنیم.

یادداشت

رحمان قهرمان‌پور
تحلیلگر سیاست خارجی

وزیر امور خارجه در مصاحبه با رسانه ژاپنی، از طرح پیشنهادی این کشور برای انجام مذاکرات بین ایران و کشورهای غربی جهت رفع تحریم‌ها خبر داد و در گذشته هم از روی میز بودن طرح سطان عمان صحبت کردند، به نظر می‌رسد اگر حرف‌های آقای امیرعبداللهیان را مبنا قرار دهیم در واقع از شواهد و قرائن چنین برمی‌آید که ایران خیلی موافق توافق موقت یا نانوشته نیست. موضع آقای امیرعبداللهیان این بود که توافق موقتی در کار نیست و بحث سپتامبر ۲۰۲۲ مورد بحث است. منظور ایشان همان سندی است که دو طرف به توافق نرسیدند و باعث توقف مذاکرات در شهریور ۱۴۰۱ شد.حرفی را هم که آقای امیرعبداللهیان درباره طرح ژاپن در مصاحبه با کیودو گفتند مؤید همین است؛ چون گفتند در دیداری که از ژاپن داشتند، این پیشنهاد مطرح شد. شاید منظورشان این باشد که ایران هم تمایل دارد که مذاکرات شش‌جانبه شروع شده و موضوع بازگشت برجام در دستور کار باشد، اما مسأله اصلی این است که اگر توافق موقت در دستور کار نباشد، مسأله توافق جامع‌تر مطرح می‌شود و در مورد توافق جامع‌تر اختلاف ایران و آمریکا به مراتب بیشتر از برجام است. می‌دانید که در توافق جامع‌تر که آمریکا از ابتدا آن را دنبال می‌کرد، علاوه بر مسائل هسته‌ای، موضوعاتی مانند مسائل منطقه‌ای را هم در دستور کار خود قرار داده است. لذا حرف من این است که اظهارات آقای امیرعبداللهیان نشان می‌دهد که ایران خیلی از توافق موقت و نانوشته استقبال نمی‌کند یا شاید چنین توافقی مورد قبول مقامات و نهادهای تصمیم‌گیرنده در ایران نباشد و اگر این فرض درست باشد، معنای آن این است که ایران باید برای احیای مذاکرات ایران با ۵+۱ تلاش کند.موضوع مذاکره مستقیم ایران و آمریکا از مدت‌ها پیش مطرح شده و خیلی‌ها در ایران و هم در جاهای دیگر گفتند که مذاکرات مستقیم می‌تواند گره‌گشا باشد؛ اما مسأله این است که موضوع اصلی اختلافاتی است که ایران و آمریکا در مورد توافق دارند.قبل از آن بحث بر سر این بود که ایران و آمریکا با میانجی‌گری عمان مذاکره کنند که به یک توافق موقت دست یابند تا تعهد الزام‌آوری برای دو طرف ایجاد نکند و قابل دفاع در سیاست داخلی هر دو کشور باشد. یعنی بایدن بتواند در برابر جمهوریخواهان از آن دفاع کند و آقای رئیسی هم بتواند در مقابل رقبای سیاسی‌شان دفاع کند. اما اظهارات اخیر آقای امیرعبداللهیان و برخی مقامات نشان می‌دهد که ایران توافق موقت را به نفع خودش نمی‌داند. البته آمریکایی‌ها هم قبلا گفته بودند که عجله‌ای برای توافق ندارند. بنابراین عرضم این است که فعلا مسأله اصلی تلاش بیشتر برای بازگشت به برجام است.بیانیه چین از این نظر می‌تواند مهم باشد که شاید نشانه‌ای از تغییر رویکرد چین باشد. چین از گذشته در مذاکرات ۵+۱ همواره نقش حاشیه‌ای داشت، یعنی همیشه می‌گفت که اگر ایران با آمریکا به توافق برسند، مانع توافق نخواهد شد و معمولا در مذاکرات ما ندیدیم که نقش فعال زیادی داشته باشد. 

گزارش «تجارت» از میزان تحقق بودجه؛

گروه اقتصاد کلان: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت کسری احتمالی تأمین نشده از مجموع منابع عمومی دولت در قانون بودجه سال 1402 نسبت به قانون بودجه سال 1401 کاهش خواهد یافت و به همین دلیل منابع و مصارف عمومی قانون بودجه سال 1402 نسبت به سال‌های گذشته با کسری کمتری همراه خواهد بود.
به گزارش «تجارت»، بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران اقتصادی بر این عقیده هستند که امسال دولت کسری بودجه سنگینی را تجربه خواهد کرد و همین امر به عنوان یکی از عوامل کلیدی تورم در جامعه خواهد بود. لذا از دید آنها دولت با تبعات کسری بودجه روبرو خواهد بود. اما گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نسبتا خوشبین‌تر است و عقیده دارد که کسری بودجه امسال نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود. لایحه بودجه دولت در مرحله بررسی و تصویب در مجلس معمولا دستخوش تغییراتی در ارقام و احکام می‌شود و در لایحه بودجه سال 1402 نیز همین اتفاق افتاد. البته دامنه تغییرات در گذشته همیشه با تغییرات متفاوتی روبرو بوده به طوری که گاها دولت‌ها نسبت به تغییرات قانون بودجه و همچنین تغییرات در میزان منابع و مصارف به مجلس انتقاد کرده‌اند و این روند در دو سال اخیر شدت بیشتری گرفته است. قانون بودجه سال 1402 نسبت به لایحه‌ای که دولت به مجلس ارائه داد تغییراتی داشته و سقف آن توسط مجلس از 5261 هزار میلیارد تومان به 4994 هزار میلیارد تومان کاهش یافت که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس دلیل اصلی آن خروج پالایشگاه شازند از فهرست شرکت‌های دولتی است. بر اساس این گزارش علیرغم کاهش در سقف بودجه کل کشور، در فرآیند بررسی بودجه سال 1402 سقف بودجه عمومی 100 هزار میلیارد تومان یعنی معادل 5 درصد سقف لایحه دولت افزایش یافت. 20 هزار میلیارد تومان از این 100 هزار میلیارد تومان به دلیل درج رقم تهاتر قیر برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است که در لایحه دولت در بودجه نیامده بود.

تغییرات مهم مجلس در لایحه بودجه دولت
بازوی تحقیقاتی مجلس گزارش داد که در میان سرفصل‌های سه‌گانه منابع عمومی، ردیف درآمدها با افزایش 76 هزار میلیارد تومانی بیشترین تغییر را داشت و البته در بین مصارف عمومی اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیز با افزایش مواجه شدند. همچنین در قانون بودجه نسبت به لایحه رقم مصارف استان‌ها نیز از 125.9 هزار میلیارد تومان به 161.8 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و به همین دلیل رشد بودجه استانی معادل 29 درصد بوده است. یکی دیگر از تغییرات مهم قانون بودجه نسبت به لایحه بودجه افزایش سهم صندوق توسعه ملی بود. سهم صندوق توسعه ملی در قانون بودجه از 40 درصد به 42 درصد افزایش یافت.
تغییر مهم دیگری که مجلس در لایحه بودجه دولت ایجاد کرد عوارض آلایندگی شامل گاز مشعل و گاز تزریقی به خطوط انتقال بود. مجلس برای هدررفت گاز عوارض تعیین کرد به طوری که عوارض هدررفت گاز ناشی از گاز تزریقی به زنجیره انتقال و توزیع گاز طبیعی 50 تومان به ازای هر مترمکعب و 500 تومان به ازای گاز مشعل یا فلرینگ بوده است که این عوارض به صورت ماهیانه اخذ می‌شود. مجلس شورای اسلامی مصوبات دیگری نیز به وزارت نفت محول کرد از جمله سرمایه‌گذاری در جهت افزایش ذخیره‌سازی گاز، نصب شمارشگرهای هوشمند گاز طبیعی، بازپرداخت تا سقف 15 هزار میلیارد تومان طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت و گاز طبیعی صرفه‌جویی شده.
مجلس در فرآیند قانونی کردن لایحه بودجه به وزارت راه و شهرسازی برای در اختیار گرفتن اراضی تحت تملک خود برای مشارکت با بانک‌ها، مؤسسات اعتباری غیربانکی، شرکت‌های زیرمجموعه در قالب اجاره به شرط تملیک مجوز اعطا کرد. همچنین بر اساس مصوبه مجلس حقوق گمرکی ماشین‌آلات، تجهیزات، اجزاء، قطعات، مواد اولیه و واسطه‌ای معادل 1 درصد محاسبه و تعیین شد در حالی که در لایحه دولت 4 درصد بود. تغییر مهم دیگری که در قانون بودجه اتفاق افتاد شناسایی اموال مازاد بانک‌ها و مجاز بودن بانک‌های دولتی برای افزایش سرمایه از محل انتظار اوراق بدهی در سال 1402 با ضمانت اصل و سود توسط دولت بود. همچنین در بند دیگری جبران کاهش قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی ناشی از افزایش قیمت کالاهای اساسی در سال 1402 علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی در قالب کالابرگ الکترونیک به خانواده‌های مشمول از جمله دیگر مهم قانون بودجه در قالب ارتقای سیاست‌های حمایتی دولت بود. در بخش حقوق و دستمزد معافیت مالیاتی سالانه قانون مالیات‌های مستقیم از ماهانه 7 میلیون تومان به ماهانه 10 میلیون تومان افزایش یافت. همچنین مکلف شدن دولت به محاسبه و اتشار نرخ اجاره‌بهای املاک و مستغلات دولتی ثبت شده در سامانه سادا، گزارش‌‎دهی طرح‌های عمرانی بر اساس مطابعات توجیهی، پیشرفت عملیات اجرایی، مشکلات اجرای طرح‌ها و پیشنهاد در جهت رفع این مشکلات ارائه برخط اطلاعات کلیه پرداخت‌های صورت گرفته از محل بودجه عمومی و هدفمندی یارانه از جمله موارد دیگری بود که مجلس به لایحه بودجه اضافه کرد که همه این موارد نیازمند هزینه از جانب دولت است. در مورد دیگر سازمان برنامه و بودجه مکلف شد به گونه‌ای عمل کند که در سال 1402 تفاوت درصد تخصیص هریک از ردیف‌های اصلی جدول شماره 7 بودجه به جز حقوق و مزایای کارکنان شاغل و بازنشسته حداکثر 20 درصد و ردیف‌های متفرقه حداکثر 30 درصد باشد. در راستای انضباط‌بخشی به صندوق‌های تأمین اجتماعی مجلس مصوب کرد که این انضباط‌بخشی از طرق اقدام به انتشار محاسبات بیمه‌ای و وضعیت پایداری مالی در افق 5 ساله و بودجه مصوب و عملکرد مالی به تفکیک سرفصل‌های مندرج در بودجه مصوب خود و نیز از طریق ایجاد حساب واحد برای کلیه عملیات مالی خود با پیاده‌سازی سازوکار پرداخت به نفع ذینفع نهایی از این حساب اقدام کند. بازوی تحقیقاتی مجلس به عنوان راهکار پیشنهاد کرده با رسیدگی و تصویب قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم‌بخشی از مقررات مالی دولت از درج و تغییر احکام غیربودجه‌ای در ضمن لایحه و قانون بودجه سالیانه اجتناب شود. بازوی تحقیقاتی مجلس به این نتیجه رسیده که با توجه به موارد فوق نسبت کسری احتمالی تأمین نشده از مجموع منابع عمومی دولت در قانون بودجه سال 1402 نسبت به قانون بودجه سال 1401 مستقل از مجوزهای خارج از سقف و جدول منابع و مصارف تبصره 14 کاهش یافته است. لذا منابع و مصارف قانون بودجه سال 1402 نسبت به سال‌های گذشته با کسری کمتری همراه خواهد بود.

«تجارت» در گزارشی ویژه بررسی کرد؛

گروه صنعت و تجارت: اخیرا معاون وزیر صمت از حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو خبر داد و به نظر می‌رسد که قرار است سیستم فروش خودرو توسط خود شرکت‌های خودروساز انجام شود.
به گزارش «تجارت»، در حالی که تا همین هفته‌های اخیر، وزارت صمت و شورای رقابت بر تداوم عرضه خودروهای داخلی از طریق سامانه‌ یکپارچه تخصیص خودروها تاکید داشته و اعلام کرده بودند که پس از تعیین تکلیف ظرفیت‌های خالی خودروهای عرضه شده در مرحله دوم، برنامه‌ریزی و عرضه در قالب مرحله سوم آغاز خواهد شد، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه‌ای خبر از عرضه خودرو از سوی خودروسازان داد. طبق اعلام منوچهر منطقی معاون وزارت صمت، باتوجه به افزایش تیراژ خودروها و همچنین واردات خودروهای کارکرده نیز که در دستور کار است و واردات آن‌ها صورت خواهد گرفت، بازار کم‌کم به حالت اشباع نزدیک خواهد شد؛ بنابراین تصمیم گرفته شده است که از این به بعد عرضه مجدد به خود خودروسازان به صورت مستقیم واگذار شود. معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در همین راستا تصریح کرد: خودروسازان به صورت مستقیم و مستقل محصولات خود را عرضه خواهند کرد، اما در همان سامانه یکپارچه آن را ثبت کنند. شنیده‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که اولین عرضه نیز از امروز شنبه ٨ مهرماه انجام خواهد شد. براین اساس خودروسازان ابتدا اقدام به ثبت خودرو در سامانه جامع یکپارچه کرده و بخشنامه فروش را اطلاع‌رسانی می‌کنند، اما این بار مستقل عمل کرده و پس از انتخاب خودرو توسط متقاضی، مشتری به درگاه پرداخت خودروساز هدایت شده و دیگر خبری از نوبت‌دهی و قرعه‌کشی نوبت‌دهی نیست. احتمالا ابتدا چند خودروی مونتاژی به این روش عرضه خواهند شد و سپس دیگر خودروها نیز به این شیوه عرضه می‌شوند.
مهرماه سال گذشته نیز همین اتفاق افتاد و سامانه فروش یکپارچه خودرو بر اساس اطلاعیه وزارت صمت حذف شد. امید قالیباف در آن تاریخ ضمن اشاره به خروج اکثریت محصولات خودروسازان اعم از دولتی و خصوصی بر حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو به‌جهت قرعه‌کشی تاکید و اظهار کرد: پیش از این که سامانه فروش یکپارچه خودرو با فرآیند قرعه‌کشی داشتیم، حدود ١٠ خودروساز، محصولات خود را در آن قالب عرضه می‌کردند، اما اکنون اکثریت خودروها با توجه به افزایش تولید و متعادل شدن عرضه و تقاضا از شمول قرعه‌کشی خارج شده‌اند و در حال حاضر تنها ایران‌خودرو باقی مانده است که تعدادی از محصولات خود را با فروش بصورت قرعه‌کشی عرضه می‌کند. سخنگوی وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بر این اساس دیگر سامانه یکپارچه «موضوعیت» خود را از دست داده‌ است و دیگر به آن معنا وجود ندارد و با سازوکار قبلی فعال نخواهد بود و بدین ترتیب با توجه به اینکه ایران‌خودرو تنها عرضه‌کننده تعدادی از محصولات خود در قالب قرعه‌کشی است، از مهر ماه توسط خود ایران‌خودرو انجام خواهد شد.

از تأیید تا تکذیب حذف کامل سامانه فروش خودرو
مدتی پس از انتشار خبر حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو توسط معاون وزیر صمت، منوچهر منطقی ضمن تکذیب حذف سامانه یکپارچه، اظهار کرد: ایجاد شفافیت، تخصیص عادلانه و ارتقاء رضایت مصرف‌کننده، نظارت بر عرضه و تقاضا و همچنین تنظیم بازار از جمله دستاوردها و کارکردهای سامانه یکپارچه تخصیص خودرو است که با همکاری شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، معاونت صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت و شرکت‌های صنایع خودروسازی حاصل شده است. وی همچنین در گفتگویی مزایای عرضه خودرو در سامانه فروش یکپارچه را برشمرد. معاون وزیر صنعت خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری و عرضه محصولات شرکت‌های صنایع خودروسازی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در راستای ارتقاء رضایت مصرف‌کنندگان و تنظیم بازار توانست مزایای زیر را به دنبال داشته باشد: 1. تخصیص عادلانه خودرو 2. بالا رفتن امکان دسترسی مصرف‌کنندگان به گونه‌ای که در آخرین عرضه یکی از خودروسازان داخلی پیش از عرضه در قالب سامانه، پیش از عرضه در قالب سامانه یکپارچه 5.11 میلیون نفر به ازای عرضه ۵۰ هزارخودرو ثبت‌نام کرده بودند در حالی که با عرضه یکپارچه خودرو، میزان ثبت‌نام‌کنندگان محصولات آن خودروساز به 3 میلیون و 600 هزار خودرو به ازای عرضه 100 هزار دستگاه کاهش یافت. به عبارت دیگر، احتمال دسترسی مصرف‌کنندگان به خودرو برای یک محصول پرطرفدار خودروساز داخلی، به میزان هشت برابر افزایش یافت. 3. شفافیت و ایجاد رویه‌ای واحد در عرضه برای همه خودروسازان. 4. رفع شائبه مهندسی عرضه با عرضه قطره چکانی خودرو یا عرضه خودرو در بازارهای غیرشفاف توسط خودروسازان.5. شفافیت در اعلام فهرست رزرو در سامانه به منظور اجتناب از سوء استفاده‌های احتمالی از این فهرست. 6. افزایش تنوع و حق انتخاب برای مصرف‌کنندگان در هر دوره عرضه. معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اعلام کرد: براساس این دستورالعمل، عرضه‌ کنندگان خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو نسبت به ثبت‌نام و فروش خودرو اقدام می‌کنند و عرضه‌کنندگان حق پیش ‌فروش خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده را نخواهند داشت.
معاون وزیر صمت در حالی از ادامه فرآیند عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو خبر داده که بسیاری از کارشناسان نسبت به فرآیند عرضه انتقاد دارند. حتی در روزهای اخیر به نظر می‌رسید که نه وزارت صمت و نه شورای رقابت مسئولیت این سامانه را به دوش یکدیگر می‌اندازند. خودروسازان بر این عقیده هستند که قیمت‌های تعیین شده توسط شورای رقابت در نهایت منجر به زیان‌دهی خودروسازان شده و قیمت خودرو می‌بایست بر اساس قیمت مواد اولیه وارداتی افزایش پیدا کند و مکانیسم قیمتی آن توسط عرضه و تقاضا فراهم شود لذا تفویض اختیار فروش خودرو به خودروسازان خبر نسبتا خوبی برای این شرکت‌ها خواهد بود. هرچند که معلوم نیست که آیا با تقویض فرآیند فروش خودرو توسط خود خودروسازان آیا باز هم قیمت‌گذاری دستوری دولت و نحوه قیمت‌گذاری شورای رقابت بازهم اجرایی خواهد شد یا خیر چرا که به گفته خود معاون وزیر صمت تولید خودروسازان افزایش یافته و جوابگوی تقاضاها خواهد بود. منوچهر منطقی همچنین از مجموعه برنامه‌ریزی‌های وزارت صمت برای تسهیل فضای کسب و کار شرکت‌های صنایع خودروسازی و قطعه سازی برای افزایش تولید و عرضه خودرو، ارتقاء کیفیت، خدمات پس از فروش، صادرات، یکپارچه سازی ارائه خدمات حاکمیتی، تأمین ارز و نهاده‌های تولید و بسترسازی برای رقابت‌پذیری صنعت خودرو و ارتقاء رضایت مصرف کنندگان خبر داده است اما خواسته خودروسازان در نهایت آزادسازی قیمت‌ها بر مبنای قیمت‌های روز بازار است.

در اجلاس سراسری رهبران اقتصاد کشور از مهندس حیدرنیا مدیر عامل محترم شرکت پتروشیمی شیراز به عنوان یکی از رهبران نمونه اقتصادی کشور تقدیر به عمل آمد. به گزارش خبرنگار روزنامه تجارت، اجلاس سراسری رهبران اقتصاد کشور در مرکز همایش های صدا و سیما در تهران روز پنجم مهر ماه ۱۴۰۲، که با هدف بررسی و بحث درباره مسائل مهم اقتصادی کشور و تعیین راهبردها و تصمیمات موثر برای توسعه اقتصادی و افزایش تولید در کشور برگزار شد. یکی از شرکت‌های حاضر در این اجلاس، شرکت پتروشیمی شیراز بود که از مهندس حیدرنیا مدیرعامل این شرکت به عنوان یکی از رهبران اقتصادی کشور تقدیر به عمل آمد. حضور شرکت پتروشیمی شیراز در این اجلاس، نشان از اهمیت و نقش این شرکت در صنعت پتروشیمی کشور دارد. شرکت پتروشیمی شیراز با بیش از شش دهه فعالیت در زمینه تولید محصولات پتروشیمی، به یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین واحدهای صنعتی در این حوزه تبدیل شده است. با تولید محصولاتی مانند اوره کشاورزی (پریل و گرانول)، نیترات آمونیوم ،امونیاک ،متانول ،اسید نیتریک،آرگون شرکت پتروشیمی شیراز نقش مهمی در تأمین نیازهای داخلی و صادرات محصولات پتروشیمی کشور دارد. انتخاب مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز، مهندس حیدرنیا به عنوان یکی از رهبران اقتصادی کشور در این اجلاس نشان از شناخت و توجه مسئولان و صنعتگران به نقش برجسته شرکت پتروشیمی شیراز در توسعه اقتصادی کشور است. مهندس حیدرنیا بارها با پیشنهاد‌ها ، دیدگاه‌ها و تجربیات خود درباره مسائل مربوط به صنعت پتروشیمی نقش مهم و برجسته ای را ایفا کرده و سهم بزرگی را در توسعه اقتصاد کشور دارد.