بالگرد رئیس جمهور دچار سانحه شد،تلاش نیروهای امدادی برای نجات ادامه دارد

گروه سیاسی: بالگرد حامل آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش دیروز یک‌شنبه دچار سانحه شد تا موجی از بهت و نگرانی کشور را در بر بگیرد. تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 22:30 یک‌شنبه شب) هیچ گونه خبر قطعی‌ای مبنی بر یافته شدن رئیس‌جمهور و همراهان منتشر نشده و همچنان جستجوها برای یافتن محل سانحه ادامه دارد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی مسئولان هلال احمر و مقامات دولتی تلاش‌ها برای پیدا کردن بالگرد سانحه دیده به نتیجه نرسیده است. تیم تحریریه تجارت امیدوار است که رئیس‌جمهور و همراهان سلامت باشند.
به گزارش «تجارت»، بالگرد حامل رئیس جمهور که برای افتتاح «سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد. در آخرین اطلاع‌رسانی، محسن منصوری معاون اجرایی رییس جمهور که عصر دیروز از طرف هیات دولت مامور پی گیری این سانحه شد، در بخش خبری ساعت ۲۱ تاکید کرد: از نقاط امیدوار کننده وقوع سانحه برای بالگرد رئیس جمهوری این است با یکی از سرنشینان هلیکوپتر و یکی از کادر پرواز ارتباط برقرار شده است که نشان می‌دهد میزان سختی حادثه بالا نبوده است.

تاکید رهبر انقلاب بر عدم نگرانی مردم و ایجاد نشدن اختلال در کشور
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیشب در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید. ایشان همچنین تاکید کردند: مردم عزیزمان – چه شما که اینجا نشستید، چه کسانی که بعداً عرایض ما را می‌شنوند- مطمئن باشند که هیچ اختلالی در کار کشور بوجود نمی‌آید. مسئولین از امروز عصر که خبر حادثه را شنیدند با جدیت چند برابری مشغول کارهای خودشان هستند. ما هم توصیه‌هایی که باید بکنیم به آن عزیزانمان توصیه کردیم. همه چیز ان‌شاءالله مرتب، منظم، کارهای کشور پیش می‌رود؛ هم امنیت کشور، هم امنیت مرزها، هم بقیه کارهایی که در سطح کشور به وسیله قوه مجریه باید انجام بگیرد، انجام میگیرد. مردم نگران نباشند، دلواپس نباشند، ان‌شاءالله رئیس‌جمهور هم به دامن مردم، به آغوش مردم برمیگردد و کارها هم ان‌شاءالله به بهترین وجهی به جریان می‌افتد.
جزئیات سرنشینان همراه رئیس جمهور و دشواری جستجوها
رئیس جمهور، آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بوده‌اند. بر اساس گزارش‌های موجود، شرایط سخت آب و هوایی تلاش امدادرسانی به محل سانحه بالگرد رئیسی را با سختی روبرو کرده است. به گفته بهادری جهرمی سخنگوی دولت به دنبال سقوط بالگرد حامل رییس جمهور در هیات دولت مقرر شد که معاون اجرایی رئیس جمهور به همراه بخشی از اعضای دولت عازم تبریز شوند. همزمان با انجام عملیات جستجو برای یافتن بالگرد حامل رئیس جمهور، زائران حرم امام رضا(ع) برای سلامتی رئیس‌جمهور و همراهان وی دعای توسل خواندند. همچنین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی دستور داد از همه ظرفیت‌های خود برای تفحص و امدادرسانی به بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان وی استفاده کنند.

ابراز نگرانی مسئولان و چهره‌های نگرانی کشور
در سطحی دیگر، بسیاری از مسئولان و چهره‌های نام آشنا، نگرانی خود را از سانجه اتفاق افتاده ابراز کردند. احسان صالحی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت نیز در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: المستغاث بک یا صاحب الزمان. خدایا بحق این شب عزیز، خادم الرضا را در حصن کلمه لا اله الا الله محفوظ بدار. بحق دعای ملتی که با هر سلیقه و گرایشی، دل‌نگران دست به دعا برداشته‌اند، سید مظلوم و عزیز را به این ملک بازگردان. محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز از جمله شخصیت هایی بود که از مردم خواست که برای سلامتی رییس جمهور و همراهان ایشان دعا کنند. حسن روحانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در شب میلاد امام هشتم، از درگاه پروردگار متعال برای رئیس‌جمهور محترم و همراهانشان، سلامتی آرزومندم و صمیمانه امید دارم ایشان هر چه زودتر به آغوش ملت بازگردند. عزت‌الله ضرغامی، عضو کابینه دولت و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تازه‌ترین مطلبی که در شبکه ایکس (توئیتر) منتشر کرد، نوشت: «جلسه امروز هیئت دولت رأس ساعت مقرر تشکیل شد و مواردی از دستور جلسه به تصویب رسید. به دنبال دریافت خبر «فرود سخت» هلی‌کوپتر آقای رییس‌جمهور، اعضاء دولت با جدیت تمهیدات لازم را در دستور کار قراردادند.» علی‌اکبر ولایت مشاور مقام معظم رهبری در پیامی گفت در این شب عزیز از درگاه خداوند متعال برای رئیس‌جمهور محترم و همراهانشان، آرزوی صحت و سلامتی دارم و امیدوارم با تکیه بر الطاف صاحب امشب حضرت ابالحسن علی ابن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء) ایشان و هیات همراهشان هر چه زودتر به آغوش ملت بازگردند.

موج گسترده واکنش‌‌های خارجی به وقوع سانحه هوایی برای رئیس‌جمهور و همراهان
علاوه بر سطح داخلی، در صحنه بین‌المللی نیز واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشت. در مهم‌ترین سطح، دفتر دبیرکل سازمان ملل در واکنش به گزارش‌ها درباره بروز سانحه برای بالگرد «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل اخبار درباره این سانحه را دنبال می‌کند. اسپوتینک با انتشار این مطلب گزارش داد که دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد رئیس جمهور ایران در سلامت باشد. همچنین، «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان امروز یکشنبه به اخبار منتشره پیرامون حادثه سقوط هواپیمای حامل سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری ریپُرت، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در این خصوص با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) در این خصوص نوشت: امروز پس از دیدار دوستانه با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران، خبر فرود اضطراری بالگرد حامل هیأت عالی رتبه در ایران به شدت نگران شدیم. «الهام علی اف» در این خصوص ادامه داد: دعای ما از خداوند متعال با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی است. جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری همسایه، دوست و برادر آماده ارائه انواع حمایت ها می باشد.
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز شامگاه یکشنبه و در پیامی در ارتباط با حادثه برای بالگرد حامل «ُید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: از اینکه برادرم رئیس‌جمهور ایران، ابراهیم رئیسی و هیات همراه او دچار سانحه شدند، بسیار متأسف هستیم. اردوغان در ادامه نوشت: تمایل دارم اعلام کنم که ما به عنوان جمهوری ترکیه این حادثه را از نزدیک و در هماهنگی کامل با مقامات ایران دنبال می‌کنیم و آماده ارائه هرگونه حمایت لازم هستیم. همچنین، وزارت خارجه حکومت سرپرستی افغانستان در شبکه ایکس نوشت: گزارش‌هایی پیرامون سرنوشت هلیکوپتر «جلالت مآب ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، آقای حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه »و تعدادی همراهانشان را با بیم و امید دنبال می‌نماید و اظهار امیدواری می‌نماییم که گروه‌های نجات بتوانند ‏موفقانه آقای رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و همراهان‌شان را نجات دهند. علاوه بر این واکنش‌ها، سران بسیاری از دولت‌های منطقه همانند ارمنستان، قطر، یمن، عراق، سوریه، مصر، پاکستان و... با ایران ابراز همدردی کرده و برای رئیس ‌جمهور و همراهان ابراز سلامتی کردند.
علاوه براین، کاخ سفید هم اعلام کرد که «جو بایدن» رییس‌جمهور آمریکا در جریان گزارش‌های مربوط به سانحه بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رییس‌جمهور ایران قرار گرفته است. «شارل میشل» رییس شورای اروپا در واکنش به گزارش‌ها درباره سانحه برای بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت که اتحادیه اروپا از نزدیک این وضعیت را رصد می‌کند. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که رییس شورای اروپا گفت: اتحادیه اروپا از نزدیک، وضعیت سانحه بالگرد رییس‌جمهور ایران را رصد می‌کند.

«تجارت» از دلایل افت سنگین بازار سرمایه در روز گذشته گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: روند نزولی بازار سرمایه شتاب گرفت. در حالی که وضعیت بازار سرمایه در هفته های گذشته در یکی از نامطلوب ترین دوره های زمانی خود طی سال های اخیر قرار داشته است، روز گذشته با یک افت سنگین شاخص کل بورس 62 هزار واحد سقوط کرد. پیش از این و طی هفته ها اخیر بازار سرمایه 12 کندل پیاپی منفی را ثبت کرده بود که یک رکورد تاریخی به حساب می آمد. به نظر می رسد روند نزولی قیمت دلار از یک سو و همچنین بالا رفتن نرخ بهره بین بانکی از مهمترین دلایل سقوط بورس در روزهای اخیر باشد. کارشناسان هشدار می دهند که اگر بازار ساز تصمیم اطمینان بخشی را در روزهای آینده اتخاذ نکند، احتمال رخ دادن سناریوی بدتر نیز برای بازار وجود دارد. از همین رو و به دلیل شرایط ویژه بازار سرمایه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در آخرین روزهای کار مجلس خواستار تشکیل جلسه ویژه در خصوص وضعیت این بازار شده است. محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی دیروز یکشنبه صحن مجلس در تذکری با اشاره به وضعیت بازار سرمایه از رئیس مجلس خواست که طی هفته جاری برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده‌ در این زمینه در دستور کار قرار بگیرد. او با تاکید بر اهمیت موضوع تامین مالی در کشور اظهار کرد: اکنون بدون رعایت ضوابط و مقررات اوراق با نرخ‌های بسیار بالا از طریق بانک مرکزی و دستگاه‌های دولتی منتشر می‌شود که به شدت در بازار سرمایه کشور اثر منفی گذاشته و مشکل ایجاد کرده است. خواهش می‌کنم این موضوع بصورت ویژه در دستور کار قرار بگیرد. رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: در کمیسیون اقتصادی با رئیس کل بانک مرکزی جلسه داریم و این موضوع را مطرح خواهیم کرد اما نیاز است که حمایت‌های خود را در حوزه سیاست‌های پولی و بازار سرمایه به صورت ویژه اعلام کنیم. حالا باید دید بعد از این درخواست آیا مسوولان وزارت اقتصاد و سازمان بورس دست به اقدام تازه ای برای خروج بازار سرمایه از بحران خواهند زد یا خیر؟

ارزیابی کارشناسی از وضعیت بورس
حسن حسین‌‌‌‌نیا با بیان اینکه بازار سهام هفته گذشته را نیز با افت ارزش و حجم معاملات ادامه داد گفت: هرچند موضوع بند س تبصره ‌۶ قانون بودجه‌ با اصلاح دغدغه‌های فعالان بسته شد اما انگیزه‌ای برای خروج از بحران فعلی نشد. وجود ریسک‌ های عدیده و جو بی‌اعتمادی سنگین منجر به رکودی کم‌سابقه در بورس شده است. او ادامه داد: در این بین افزایش نرخ‌ها اوراق "اخزا" ادامه دارد و حتی نرخ‌های ۳۵‌ درصد نیز به‌وفور یافت که نرخ سود بدون‌ریسک بالایی قلمداد می شود. از سوی دیگر عزم دولت برای فروش بیشتر اوراق دولتی همچنان مانند یک پتک بالای سر بورس حضور دارد. امری که نرخ تامین مالی برای تولیدکننده را افزایش داده و در کنار کاهش حاشیه سود تولید که در فصول اخیر مداوم بوده به معضل سودآوری صنایع بورسی افزوده است. اعلام و ارجاع رسیدگی به دغدغه‌های بورسی از سوی رئیس‌جمهور به وزیر اقتصاد، بانک‌ مرکزی و سازمان برنامه و بودجه ‌نیز با توجه به عدم‌ارائه راهکار عملیاتی و نبود مشوق‌های موثر باعث‌شده سهامداران با تردید به اخبار خوش نگاه کنند. دوره سخن درمانی در بازار سرمایه به پایان رسیده و شرایطی که به‌زعم رئیس سازمان بورس، زیبنده بازار نیست نیازمند ورود و احیای عملیاتی با رویکرد واقع‌بینانه است. حسین نیا گفت: افت ارزش معاملات به کمتر از ۳.۵‌ هزار میلیارد‌ تومان در ابتدای هفته نیز نشان‌دهنده عدم دورنمای روشن است که اگر ادامه یابد، برگشت به شرایط عادی را بیش از پیش دشوار می‌سازد. بازار سرمایه و روند تولید در صنایع، نیازمند عبور از قیمت‌گذاری دستوری، تغییر در شرایط ارز نیمایی به نفع تولیدکننده و کاهش نرخ بهره است تا بتواند به شعار سال‌ رنگ عملیاتی ببخشد. درهم تنیدگی معناداری بین جهش تولید و رونق بورس وجود دارد که با دنبال‌کردن حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه قابل ارزیابی است.
تحلیل بورس در روز یکشنبه
دیروز شاخص بورس بیش از 62 هزار واحد سقوط کرد که بزرگترین ریزش شاخص در یک سال گذشته از خرداد 1402 به این سو است.
در معاملات روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403، شاخص کل بورس تهران 62 هزار و 191 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 106 هزار و 485 واحد رسید. این بزرگترین ریزش شاخص در یک سال گذشته از خرداد 1402 به این سو است. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 20 هزار و 464 واحدی در رقم 694 هزار و 538 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت 668 واحدی به رقم 23 هزار و 132 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 5 هزار و 247 واحد به سطح 124 هزار و 645 واحد رسید.

خروج پول حقیقی از بورس تهران
روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 378 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. دیروز نماد فولاد بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 42 میلیارد تومان بود.
پس از فولاد، نمادهای فملی، سفارس، ثامان و خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وتوسم، حسینا، وآتوس، خزامیا و ثفارس تعلق داشت.

نمادهای اثرگذار بر شاخص
دیروز نمادهای فارس، فولاد و فملی نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای پارسیان، سصفها و نمرینو از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای آریا، شگویا و زاگرس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای ثغرب، شفام و غپونه نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد فولاد بیشترین تراکنش را داشت و ذوب و شستا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز شفام، فزر و خاور بیشترین تراکنش را داشتند.
همچنین دیروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 25 هزار و 906 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 18 هزار و 124 میلیارد تومان بود که 70 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 26 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 997 میلیارد تومان رسید.

پرمعامله‌ترین سهم‌ها
در معاملات دیروز نماد خودرو بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 57 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، فملی بیشترین ارزش معاملات را داشت و وبملت رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد ثفارس و خگستر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. سهام ذوب با تعداد 752 میلیون و 324 هزار و 995 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد خودرو و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات یکشنبه، 25 نماد صف خرید داشتند و 192 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 86 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 501 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 400 درصدی به 926 میلیارد تومان رسید.

گروه اقتصاد کلان: براساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص قیمت تولیدکننده در دو بخش صنعت و معدن در فروردین ماه سال جاری، کاهش تورم نقطه به نقطه و سالانه داشته است. به گزارش ایسنا، طبق اعلام مرکز آمار ایران، شاخص قیمت تولید کننده در بخش صنعت افزایش تورم ماهانه، کاهش تورم نقطه به نقطه و کاهش تورم سالانه در فروردین ماه سال جاری را تجربه کرده و همچنین در بخش معدن شاخص قیمت تولیدکننده، کاهش تورم در هر سه بخش ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه را تجربه کرده است.

بخش صنعت
بر اساس این گزارش، در فروردین ماه ۱۴۰۳، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت (بر مبنای سال پایه ۱۳۹۵) ۱۱۴۸.۶ است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۴.۳ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۹.۰ درصد افزایش و در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۲۹.۲ درصد افزایش داشته است.

افزایش تورم ماهانه
در فروردین ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۴.۳ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۱.۷ درصد)، ۲.۶ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فروردین ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، ۴.۳ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش‌ترین تورم ماهانه با ۱۵.۳ درصد مربوط به گروه «ساخت سایر تجهیزات حمل ونقل» و کم‌ترین تورم ماهانه با ۱.۲ درصد مربوط به گروه «ساخت محصولات دارویی، مواد شیمیایی مورد استفاده در داروسازی و محصولات دارویی گیاهی» است.

کاهش تورم نقطه به نقطه
در فروردین ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۹.۰ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲۴.۶ درصد)، ۵.۶ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فروردین ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۱۹.۰ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه با ۲۹.۷ درصد مربوط به گروه «ساخت سایر تجهیزات حمل ونقل» و کم‌ترین تورم نقطه به نقطه با ۵.۹ درصد مربوط به گروه «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» می‌باشد.

کاهش تورم سالانه
در فروردین ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در ۱۲ماهه منتهی به این ماه نسبت به دوره مشابه در سال قبل، ۲۹.۲ درصد می‌باشد که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲۹.۹ درصد)، ۰.۷ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در ۱۲ ماه منتهی به فروردین ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۹.۲ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش‌ترین تورم سالانه با ۶۴.۴ درصد مربوط به گروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده درجای دیگر» و کم‌ترین تورم سالانه با ۱۶.۳ درصد مربوط به گروه «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» است.

بخش معدن
در فروردین ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن (بر مبنای سال پایه ۱۳۹۵) نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۲.۱ درصد است که در مقایسه با ماه قبل (۳.۸ درصد)، ۱.۷ واحد درصد کاهش داشته است.

شاخص قیمت کل
در فروردین ماه ۱۴۰۳، شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن ۱۹۵۳.۷ است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۲.۱ درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۷.۸ درصد و در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه)، ۴۱.۴ درصد افزایش داشته است.
کاهش تورم ماهانه
در فروردین ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۲.۱ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۳.۸ درصد)، ۱.۷ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در فروردین ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، ۲.۱ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش‌ترین تورم ماهانه با ۵.۰ درصد مربوط به گروه «سایرمعادن» و کم‌ترین تورم ماهانه با ۱.۶ درصد مربوط به گروه «کانه­‌های فلزی» است.

کاهش تورم نقطه به نقطه
در فروردین ماه، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۷.۸ درصد می‌باشد که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۳۰.۳ درصد)، ۱۲.۵ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، درفروردین ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۱۷.۸ درصد افزایش دارد. دراین ماه بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه با ۲۵.۹ درصد مربوط به گروه «سایرمعادن» و کم‌ترین تورم نقطه به نقطه با ۱۳.۰ درصد مربوط به گروه «زغال ‌سنگ» است.

کاهش تورم سالانه
درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در ۱۲ ماه منتهی به فروردین ماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۴۱.۴ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۴۴.۰ درصد)، ۲.۶ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در ۱۲ ماه منتهی به فروردین ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۱.۴ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش‌ترین تورم سالانه با ۴۶.۴ درصد مربوط به گروه «سایر معادن» و کم‌ترین تورم سالانه با ۲۸.۱ درصد مربوط به گروه «زغال ‌سنگ» است.

سرمقاله

مرتضی عزتی
اقتصاددان

اگرچه مثبت شدن نرخ بهره حقیقی اتفاق خوبی است اما ناکارایی‌های اقتصاد ایران سبب آسیب دیدن تولید و رونق سفته‌بازی می‌شود. اگر نرخ بهره حقیقی به طور محسوسی مثبت باشد، سپرده‌های بانکی افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه احتمالاً وضعیت بانک‌ها بهتر می‌شود. زیرا بانک‌ها از مصرف منابع خود یا پرداخت تحصیلات می‌توانند سود ببرند و حداقل در 40 سال گذشته، هر قدر سپرده داشته‌اند، به تناسب آن تسهیلات داده‌اند. اما یکی از علل این وضعیت، منفی بودن نرخ بهره حقیقی سپرده‌ها بوده که به تبع آن، نرخ سود حقیقی وام‌ها نیز منفی یا به میزان اندکی مثبت بوده است. به این ترتیب و با شرایط ذکر شده، می‌توان گفت وضعیت بانک‌ها بهتر می‌شود. با وجود این، در حال حاضر نرخ سود تسهیلات به‌ندرت زیر 40 درصد است و وام‌های با نرخ سود کمتر، فقط به افراد خاص پرداخت می‌شوند. از سوی دیگر، نرخ سود سپرده هنوز به صورت رسمی 30 درصد است. به این ترتیب اگر نرخ تورم به هر علتی بین 30 تا 40 درصد باشد، میزان سپرده‌ها بالا نمی‌رود اما از سوی دیگر، اگر نرخ سود وام‌ها در بالای 40 درصد تثبیت شود، دریافت تسهیلات برای بسیاری از بخش‌های تولیدی دیگر به‌صرفه نخواهد بود. اگر تسهیلات برای تولیدکنندگان به‌صرفه نباشد، برای بنگاه‌های واسطه‌گری مالی همچنان به صرفه باقی می‌ماند. بنابراین، عمده تسهیلات به سمت واسطه‌های مالی، مثل لیزینگ‌ها و سفته‌بازها می‌رود. حتی اگر نرخ بهره حقیقی سپرده هم مثبت شود اما اختلاف آن با نرخ سود حقیقی وام حفظ شود، تولیدکننده به هیچ وجه نمی‌تواند از این تسهیلات استفاده و فعالیت تولیدی کند. علتش این است که در اقتصاد ایران، ناکارایی‌های متعددی از جمله موانع دولتی و خصوصی وجود دارد که هزینه تولید را به‌شدت بالا می‌برد. هزینه تولید در ایران 20 تا 30 درصد بالاتر از هزینه متوسط تولید در دنیاست. از سوی دیگر، اگر قرار باشد هزینه نرخ سود وام حقیقی 10 درصدی نیز به آن اضافه شود، هزینه تولید در ایران 40 تا 45 درصد بیشتر از دنیا می‌شود و این موضوع، قدرت رقابت تولید در ایران با جهان را از بین می‌برد. موضوع این نیست که مثبت شدن نرخ سود حقیقی خوب نیست؛ بلکه ناکاریی‌های اقتصادی سبب آسیب دیدن تولید می‌شود. از سوی دیگر سفته‌بازی رونق پیدا می‌کند و ممکن است بازار بانکی نیز متعادل‌تر شود. به علاوه مالی‌سازی در کشور توسعه پیدا می‌کند و این موضوع سبب تشدید تورم و گسترش سودهای غیرتولیدی می‌شود. همه ابزارهای جایگزین تامین مالی که دولت برای تولیدکنندگان در نظر گرفته، نرخ سودی بالاتر از نرخ سود تسهیلات دارند. اما تولیدکنندگان ناچارند برای تامین مالی از آنها استفاده کنند.
حتی برخی از تولیدکنندگان پول را به نام تولید می‌گیرند اما در بازارهای دیگر فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال، تورم برخی کالاها 50 تا 60 درصد است و اگر دریافت‌کنندگان این پول، این کالاها را خریداری کنند و بعد بفروشند، سود می‌برند؛ به عبارت دیگر، این موضوع برای برخی به‌صرفه می‌شود و برای برخی به‌صرفه نمی‌شود. در فضای به‌هم‌ریخته اقتصاد ایران، اگر بنگاهی بتواند برنامه تسهیلات، صادرات و واردات و مبادلات خود را به‌درستی تنظیم کند، می‌تواند از منافع این به‌هم‌ریختگی‌ها، از جمله تورم و اختلاف نرخ ارز بازار و نرخ ارز وارداتی، سود ببرد. اینها رانت‌هایی است که برای برخی تولیدکنندگان فراهم است، آنها حاضرند از ابزارهایی که نرخ سود بالاتری از وام بانکی دارند، استفاده کنند. مجموعه‌ای از عوامل در بازارها وجود دارد که باعث می‌شود دریافت تسهیلات 40 درصدی برای یک بنگاه فرصت مناسبی باشد و برای بنگاه دیگر نباشد. بنگاه‌هایی که بتوانند قیمت‌گذاری کنند یا از حواشی دیگر، از جمله تفاوت نرخ‌های ارز استفاده کنند، به افزایش نرخ سود تسهیلات اهمیت چندانی نمی‌دهند. همچنین بنگاه‌هایی که در خرید و فروش اقساطی فعال‌اند، می‌توانند با وام 40 درصدی کالا بخرند و کالا را به نرخ اقساطی 70 درصدی بفروشند و از این طریق کسب سود کنند.

یادداشت

مهدی مطهرنیا
کارشناس مسائل بین‌الملل

اخیراً آنتونی بلینکن در سفر به اوکراین و در دیدار با مقامات این کشور اعلام کرده واشنگتن دو میلیارد دلار کمک به کی‌یف ارسال خواهد کرد که به نوعی ابعاد زیادی را درون خود جای داده است و باید آن را ضربه زدن به حیثیت روسیه معنا کرد. توجه داشته باشید که روسیه و شخص پوتین ...اعلام کرده بود که طی کمتر از یک ماه اوکراین را به صورت کامل تصرف می‌کند ولی حالا این موضوع محقق نشده است. دلایل عدم تحقق این امر را هم باید به نوعی حمایت آمریکا و اروپا از اوکراین دانست اما این در حالیست که بسیاری معتقدند ایالات متحده در حمایت از اوکراین و زلنسکی با دید تردید نگاه می‌کند.
به همین جهت حس می‌شود که بایدن و به طور کلی ساختار سیاسی ایالات متحده در حال مخابره پیام به زلنسکی هستند. در این راستا باید توجه داشت که جنگ در اوکراین هم جنگ میان دو کشور قدرتمند نیست بلکه این جنگ مانند جنگ ایران و عراق در نهایت نباید به بُرد - بُرد ختم شود و به صورت کلی نباید برنده داشته باشد. آمریکا در این راستا هدف مورد نظر خود را پیگیری می‌کند و در مقابل پوتین هم در این میان زیر فشار زیادی قرار گرفته است؛ چراکه شهروندان روسیه از وی انتظارات بیشتری در خصوص تثبیت مواضع ارتش در خاک اوکراین دارند و این در حالیست که روس‌ها سعی می‌کنند تثبیت مواضع را برای رهایی از انتقادهای داخلی در دستور کار خود قرار دهند که در این راستا اجرای عملیات‌های اخیر در خارکیف به همین جهت ارزیابی می‌شود.
در این بین بحث کنترل زلنسکی هم مطرح است؛ به گونه‌ای که او در حال تبدیل شدن به یک قهرمان بین‌المللی بود ولی حالا در داخل خاک کشور خود از سوی ایالات متحده کنترل شده است. توجه داشته باشید که در داخل اوکراین شهروندان این کشور خواهان اعزام به جبهه‌های جنگ نیستند و به همین جهت زلنسکی سعی دارد در این راستا از ابزارهای خود علیه روسیه استفاده کند و از منظر دیگر هم واشنگتن نمی‌خواهد بیش از این به وی میدان داده شود.

 

«تجارت» گزارش می‌دهد؛

در حال حاضر ۷۷۰۰ معدن در کشور تعطیل است که ۲۵ درصد از آن‌ها مربوط به بخش سنگ می‌شود؛ این بخشی از سخنان بهرام شکوری، رئیس انجمن سنگ ایران امروز در نشست خبری خود بود. این آمار در حالی مطرح می‌شود که در سال 1401، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اعلام کرده بود که نزدیک به شش هزار معدن در کشور تعطیل هستند؛ این بدان معناست که در این 2 سال حدود 1700 معدن به جمع معادن تعطیل و غیرفعال کشور پیوسته است. وزارت صمت، علت این تعداد از غیرفعال بودن معادن را عدم‌صرفه‌ اقتصادی برای اکتشاف عنوان کرده است. در همین راستا بود که در سال 1401 نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی بخش معدن کشور برای احیاء شش هزار معدن تعطیل تصمیم بر فروش معادن مذکور از طریق مزایده گرفت، اما در خصوص نحوی واگذاری آن تاکنون آماری دقیقی منتشر نشده است. البته رضا محتشمی‌پور، معاون امور معادن و فرآورده‌های مواد وزارت صمت اواخر سال گذشته وعده داد که تا پایان سال وضعیت معاون تعطیل را تعیین تکلیف کند. او گفته بود: ما قول این را داده‌ایم که تا آخر امسال باید این معادن را تعیین تکلیف کنیم، لزوما ممکن است معادن واگذار نشوند، چرا که بخشی از این معادن به علت ایراداتی که مثلا بخش از این معادن فاقد ذخیره لازم بوده که راکد بوده، این‌ها نباید واگذار شوند یا برخی از این معادن به علت دوری راه، کیفیت یا عیار خیلی جذابیت نداشته‌اند، ما در مرحله اول همه معادن تعطیل و راکد را در این مزایده عرضه خواهیم کرد.

ماشین‌آلات فرسوده عامل تعطیلی معادن
اما علت اصلی تعطیلی این تعداد از معادن کشور چیست؟ متخصصان و فعالان حوزه معدن، یکی از مهم‎ترین دلایل تعطیلی معادن کشور را ماشین‌آلات و تجهیزات فرسوده می‌دانند به‌طوری که بنا به آمار وزرت صمت تقریباً بیش از ۱۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات فرسوده در حوزه معدن وجود دارد که بالای ۲۰ سال سن دارند. ماشین‌آلات قدیمی نه‌تنها بهره‌وری را در معادن استان پایین آورده، بلکه به دلیل استهلاک بالا و هم‌چنین مصرف سوخت بیشتر معدن‌کاران را با مشکلات بیشتری روبرو کرده است. از سوی دیگر ممنوعیت ماشین‌آلاتی که تولید مشابه داخل داشتند نیز در این مدت ممنوع بود، موضوعی که مورد نقد جدی معدن‌کاران بود، چرا که تولید داخل پاسخگوی نیاز نبود و تولیدکنندگان داخلی نیز توان تولید آنچه موردنیاز این بخش بود را نداشتند. از سوی دیگر نیز ورود ماشین‌آلات معدنی سبک نیز به کشور ممنوع شد و تولید داخلی با قیمت بالاتر از قیمت جهانی و باکیفیت پایین‌تر و عدم تعهد در گارانتی باعث شدرانتی برای تولیدکنندگان این نوع ماشین‌آلات ایجاد کند.

معادن کوچک در انتظار نوسازی ماشین‌آلات
مشکلات پیش آمده باعث شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری جزئیات دستورالعمل واردات ماشین آلات معدنی مجاز با سال ساخت حداکثر 10 سال را ابلاغ کند. بر اساس این دستورالعمل، واردات ماشین آلات معدنی نو و دست دوم با حداکثر 10 سال قدمت از تاریخ تولید مجاز خواهد بود. هرچند مجوز واردات به «کلیه دارندگان مجوز عملیات معدنکاری اعم از دارندگان پروانه بهره‌برداری اکتشاف، واحدهای فرآوری معدنی، صنایع معدنی داده شد، اما فهرست ماشین‌آلات مجاز نشان می‌دهد که تنها ماشین‌آلات موردنیاز معادن بزرگ مجاز به واردات هستند و باز هم به معادن کوچک بی‌توجهی شده است. بنا به آمار موجود در حال حاضر فقدان ماشین‌آلات به‌روز ضربه‌‌‌‌‌ای مهلکی را بر توسعه معادن ایران وارد کرده‌ است به طوری‌که بهره‌وری معادن بیش از 40 درصد کاهش یافته است. درکنار این موضوع از موانعی همچون مشکلات ارزی، عدم‌تامین مالی، رانت و انحصار در تولید و واردات تجهیزات و ماشین‌آلات بر سر راه گسترش معدن‌کاری نمیتوان چشم‌پوشی کرد.

معادن از نبود ماشین‌آلات بروز چقدر زیان دیدند؟
بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، در گفتگویی که چندی پیش با دنیای اقتصاد داشت در خصوص دلایل فرسودگی ماشین‌آلات معدنی در ایران اینگونه توضیح داد بود: افزایش نرخ قیمت ارز، مصائب تخصیص ارزی، بنگاه‌داری بانک‌ها و عدم‌تسهیلات‌دهی آن‌ها و ناتوانی مالی معادن کوچک و متوسط در کنار تحریم‌ها باعث‌شده تا ماشین‌آلات جدید و به‌روز وارد کشور نشوند. نبود ارتباطات و مناسبات با دنیا در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی سبب‌شده تا از نوآوری‌های جدید در این زمینه محروم شویم. بخش عمده‌ای از ماشین‌آلات موجود در کشور عمری بالای ۲۰سال ‌دارند و فرسوده محسوب می‌شوند، در نتیجه باید با اورهال این ماشین‌آلات فرسوده بتوانیم تولید نزدیک ۴۵۰ تا ۵۰۰‌ میلیون ‌تن سال‌های گذشته در معادن را تکرار کنیم و به هدف ۷۰۰‌میلیون تنی برسیم، بااین‌حال دنیا سال‌هاست از ماشین‌های خودران استفاده می‌کند و اکنون به‌دنبال تولید ماشین‌آلاتی بر پایه سوخت هیدروژنی است تا از سوخت‌های فسیلی و کربنی دوری کند. در افق ۱۴۰۴ باید ۷۰۰‌ میلیون‌تن مواد معدنی تولید شود که اگر نسبت یک به سه در این‌باره در نظر گرفته شود، باید ۲.۸‌میلیارد ‌تن عملیات خاک‌برداری صورت گیرد.
برای هر پکیج ۱۰میلیون متر‌مکعب خاک‌برداری و برداشت به ۲۷‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز است، حال آنکه در این افق میزان افزایش ماشین‌آلات باید ۲۵‌هزار دستگاه جدید باشد و این نیاز به ۴‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد. اکنون ماشین‌آلات داخل کشور ۱.۹‌میلیارد دلار ارزش دارند و باید ۲‌میلیارد دلار دیگر تجهیزات و ماشین‌آلات به ناوگان معدنی کشور اضافه شود و اگر این اتفاق رخ دهد اشتغال در حوزه معادن به یک‌میلیون نفر افزایش خواهد یافت و ۳۵۰‌هزار نفر دیگر به‌کارکنان معادنی کشور اضافه خواهد شد.

آمار تولید ماشین‌آلات معدنی در کشور
بر اساس آماری که از سوی موسوی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزیر صمت سال گذشته اعلام در سال ۱۴۰۰ تمام تولیدات ماشین آلات معدنی کشور ۱۷۰۰ دستگاه بود که این رقم در سال ۱۴۰۱ با ۱۰۰ درصد رشد تولید به ۳۰۰۰ دستگاه رسید و این میزان در سال ۱۴۰۲ به حدود 4500 دستگاه ماشین‌آلات معدنی و راهسازی رسیده تست که هدف‌گذاری این وزارتخانه رسیدن به تولید 7500 دستگاه ماشین‌آلات در سال است. موسوی افزود: البته هدف گذاری ما تولید ۷۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات در سال است که امیدواریم در سال‌های بعدی به این هدف نیز دست پیدا کنیم.

افزایش تظاهرات و دو دوستگی‌ها در رژیم صهیونیستی:

گروه جهان: شهرک‌نشینان صهیونیست شنبه شب بار دیگر علیه کابینه نتانیاهو در تل آویو دست به تظاهرات زدند. شنبه شب در تل آویو تظاهرات گسترده‌ای علیه کابینه نتانیاهو برگزار شد. تظاهرات کنندگان خواستار برکناری نتانیاهو، برگزاری انتخابات زودهنگام و مبادله اسرا با مقاومت در غزه شدند.
به گزارش «تجارت»، به نوشته منابع خبری عبری، شهرک‌نشینان در اعتراض به سیاست‌های نخست وزیر رژیم صهیونیستی و عدم انعقاد توافقی برای آزادی اسیران از غزه تظاهرات کردند. صهیونیست‌ها همچنین با سر دادن شعارهایی، خواستار امضای توافق تبادل اسرا با جنبش حماس و بازگرداندن اسرای صهیونیست از نوار غزه شدند. با این وجود، منابع رسانه‌ای صهیونیستی دیروز (یکشنبه) از موافقت مقامات نظامی ارشد ارتش رژیم اشغالگر با توسعه حملات به «رفح» در جنوب نوار غزه خبر دادند. شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد: «یوآو گالانت» وزیر جنگ و «هرتزی هالوی» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل با ورود به مرحله بعدی در عملیات نظامی در رفح موافقت کردند. این شبکه گزارش داد: مرحله بعدی عملیات نظامی در رفح ممکن است با توسعه شدید حملات همراه باشد.

تشدید بحران داخلی در فلسطین اشغالی
منابع عبری‌زبان از تشدید بحران داخلی میان مقامات ارشد رژیم صهیونیستی به‌خصوص پس از اظهارات هشدارآمیز بنی گانتس به نتانیاهو خبر دادند. سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع آگاه از شکاف و اختلاف در کابینه جنگ این رژیم بر سر استراتژی مذاکره در مورد مبادله اسرا خبر داد. دفتر بنی گانتس عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش به نتانیاهو اعلام کرد: اگر به اظهارات ما گوش می‌دادی، دو ماه پیش وارد رفح شده بودیم و مأموریت را پایان داده بودیم. دفتر گانتس همچنین اعلام کرد اگر نتانیاهو کابینه جنگ برایش مهم است، پس باید تصمیماتی اتخاذ کند نه اینکه از ترس تندروها نتواند دست به اقدامی بزند. گانتس تا دهم ژوئن به نتانیاهو مهلت داده تا استراتژی مشخصی در مورد جنگ و مرحله بعد از آن اتخاذ کند. وی افزود: اگر نتانیاهو خواسته های حزب من را برآورده نکند، از این کابینه ائتلافی خارج خواهیم شد.
عضو کابینه جنگ نتانیاهو خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در فلسطین اشغالی شد و گفت: انتخابات زودهنگام امری مهم است و امیدواریم بر سر موعد برگزاری انتخابات به توافق برسیم. نتانیاهو در واکنش به اظهارات گانتس گفته او باید موضع خود را در مورد عملیات رفح، نابودی گردان‌های حماس، حاکمیت تشکیلات خودگردان بر غزه و تشکیل کشور فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری اعلام کند. ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز گانتس را مورد حمله قرار داده و به تلاش برای فروپاشی کابینه متهم کرده است. همچنین اسموتریچ وزیر دارایی نیز از نتانیاهو خواست تا تصمیم استراتژیک برای اشغال کامل نوار غزه اتخاذ کند. او گفت: ما چه با گانتز چه بدون او در جنگ پیروز می‌شویم.

افزایش اعتراض‌ها به برقراری حکومت نظامی در غزه
در سطحی دیگر، روزنامه عبری زبان هاآرتص در سرمقاله خود نسبت به حکومت نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه هشدار داد و آن را نقشه نجاتی برای بازیگران سیاسی ایدئولوژیک رژیم صهیونیستی دانست. «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در یک کنفرانس مطبوعاتی از «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر این رژیم خواست، اعلام کند که حکومت نظامی در نوار غزه برقرار نخواهد شد و موضوع «پساجنگ غزه» را عمیقاً مورد بحث و بررسی قرار دهد. طبق گزارش رسانه‌های صهیونیستی، سخنان گالانت بیهوده نبود، زیرا برقراری حکومت نظامی در غزه جایگزین مناسبی است که نخست‌وزیر در سر دارد و از حمایت جناح راست افراطی برخوردار است.
هاآرتص نوشت: «وقتی گالانت در سخنرانی خود پیامدهای برقراری حکومت نظامی و غیرنظامی اسرائیل در نوار غزه را برشمرد، به پیشنهاد ملموس روی میز نتانیاهو مبنی بر ایجاد یک حکومت نظامی موقت به عنوان راه حلی جایگزین برای حماس اشاره کرد. این سندی است که توسط ژنرال «رومن گوفمن»، وزیر نظامی جدید نتانیاهو نوشته شده است». این دومین بار است که گالانت در حضور صهیونیست‌ها به نتانیاهو هشدار می‌دهد. او نخستین بار در بحبوحه کودتا علیه کابینه، به دلیل وجود «خطر آشکار و فوری» برای امنیت رژیم صهیونیستی خواهان توقف قانون‌ اصلاحات قضایی شد، و گفت: تهدیدهای اطراف ما، در عرصه‌های دور و نزدیک، بزرگ هستند.

جام رسانه امید

مدیرعامل شرکت نفت گفت: در دولت سیزدهم در بخش گاز موفق شدیم ۷۰ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه کنیم و امروز از کشور همسایه در تولید گاز از میدان پارس جنوبی جلوتر هستیم. هم‌اکنون رشد اقتصادی گروه نفت و گاز بیش از ۲۲ درصد است.
به گزارش ایسنا، محسن خجسته‌مهر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در دومین روز از مراسم اختتامیه «جام رسانه امید» اظهار کرد: اقتصاد انرژی و اقتصاد نفت و گاز باید تبیین شود و به تصویر کشیده شود. اصحاب رسانه در این زمینه نقش مهم و برجسته‌ای در این زمینه دارند.
وی افزود: دستاوردهای دولت سیزدهم بسیار برجسته و بعضا خیره کننده است. این مایه امیدآفرینی، شوق و تحول آفرینی برای جمهوری اسلامی ایران است. در مقابل مایه یاس و ناامیدی دشمنان جمهوری اسلامی خواهد بود که طاقت و توان شنیدن این همه پیشرفت شگرف و ارزشمند را ندارند.
وی با بیان این‌که «صنعت نفت چند ویژگی مهم دارد» افزود: اولین ویژگی صنعت نفت تولیدی است که برای شکوفایی اقتصادی اهمیت دارد. ویژگی دوم آن اقتصادی است که اگر این صنعت رشد کند و پویایی لازم را داشته باشد سایر بخشهای اقتصادی کشور هم به جریان می افتد.
مدیرعامل شرکت نفت سومین ویژگی صنعت نفت را فناور و علمی بودن آن دانست و افزود: با توجه به اهمیت و پیچیدگی صنعت نفت باید این صنعت را دانش بنیان کنیم. با کمک شرکتهای فناور و مراکز پژوهشی باید بتوانیم آن را پیش ببریم. ویژگی دیگر این صنعت، جهادی است. اگر می خواهیم رشد اقتصادی را در نفت رقم بزنیم حتما باید جهادی کار کنیم، جهادی هم دستاوردها و پیشرفتها را تبیین کنیم.
وی تصریح کرد: وظیفه بخش بالادستی صنعت نفت تولید ثروت است و در پایین دست منجر به ارزش افزوده می‌شود که طی ۲.۵ سال گذشته در دولت سیزدهم پیشرفتهای خوبی در این صنعت دیده شده است.
وی اولین دستاورد جمهوری اسلامی از سال ۱۴۰۰ تا کنون را در تولید نفت دانست و گفت:با شرع به کار دولت سیزدهم تولید نفت در کشور حدود ۲.۱ میلیون بشکه رسیده که در حال حاضر این رقم ۷۰ درصد رشد داشته و صادرات ۲.۵ برابر شده است. یعنی افزایش تولید نفت کشور تبدیل به ثروت و درآمدزایی برای جمهوری اسلامی شده است. هر ۱۰۰ هزار بشکه که به تولید نفت کشور اضافه شود و تبدیل به صادرات شود درآمد سالیانه اش تقریبا ۳ میلیارد دلار می‌شود.
خجسته مهر تصریح کرد: در شرایط سخت تحریمهای بین المللی هم توانستیم تولید را افزایش دهیم و متعاقبا تبدیل به افزایش صادرات شده است. در سال گذشته ۳۶ میلیارد دلار نفت خام و میعانات گازی صادر کردیم.
وی بیان کرد: در بخش گاز نیز موفق شدیم ۷۰ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه کنیم. امروز رکورد حداکثر تولید توسط ایران در میدان گازی پارس جنوبی که بزرگترین میدان گازی جهان است و بین ما و کشور همسایه مشترک است شکسته شد. ما الان از کشور همسایه در تولید از میدان پارس جنوبی جلوتر هستیم. در میدان پارس جنوبی نیز یک پالایشگاه ایرانی را ساختیم که بیش از ۷۰ درصد کالاهای پالایشگاهی، ایرانی است. نصب و اجرا نیز توسط ایرانی‌ها انجام شده است.
وی گفت: اقدام مهم دیگر توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی است. ۲۰ سال گرفتار عدم تصمیم صحیح و مناسب بودیم که باعث شده بود فاز ۱۱ توسعه پیدا نکند.
مدیرعامل شرکت نفت با بیان این‌که «پیشرفت یا عدم پیشرفت به تفاوت نگاهها مربوط می‌شود» گفت: یک نگاه این است که ما می توانیم، نگاه دیگر این است که ما نمی توانیم و باید خارجی ها حضور پیدا کردند. در سالهای گذشته شرکت توتال دو بار برای توسعه پارس جنوبی حضور پیدا کرد و گفت اگر برجام به سرانجام نرسد ایران را ترک می‌کنم. ما به عنوان مهمترین اقدام، چهار حلقه چاه را حفاری کردیم اما حلقه مفقوده ساخت سکوی بهره‌برداری بود که این اقدام بزرگ صورت گرفت. به هر شرکت بین المللی مراجعه می کردیم تا شناور مورد نظر را در اختیار ما قرار دهد چون می‌دانست برای پارس جنوبی است اجتناب می‌کرد و می‌گفت شما تحریم هستید. ما بعد از هفت ماه توانستیم شناور را وارد کشور کنیم.
وی ادامه داد: برخی حتی از دادن سوخت به این کشتی اجتناب می کردند. بالاخره کشتی را آوردیم و سکو را بلند کردیم و روی شناور قرار دادیم. این سکو امروز حدود ۱۴ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند. بعضی می گویند این کار آسانی است. من می گویم اگر کار آسانی بود چرا شما انجام ندادید.
وی درباره تامین مالی در پروژه‌های نفتی بیان کرد: در دولت گذشت در مدت ۸ سال حدود ۱۳ میلیارد دلار قرارداد بسته شده است. در ۲.۵ سال گذشته بیش از ۱۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی منعقد شده است. در ۲۶ اسفند سال گذشته ۱۳ میلیارد دلار برای شش میدان قرارداد منعقد شد. از این میزان ۱۲.۵ میلیارد دلار مربوط به سه میدان مشترک آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی و میدان مشترک آذر است.
خجسته‌مهر گفت: ویژگی دوم برنامه توسعه میادین مشترک، تامین مالی بود که برای اولین بار این ابتکار را به خرج دادیم که شش بانک تامین کننده منابع مالی این طرحها شدند. در حالی که بانکها معمولا نقش تسهیلات‌دهنده دارند. ۲۰ میلیارد دلار برای حفظ یا افزایش ارزش میادین مشترک لازم است و حدود ۳ میلیارد بشکه میعانات گازی اضافه می‌شود و ۹۰۰ میلیارد دلار کل درآمد این اقدام است.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد باید ۳۰ میلیون تن ظرفیت جدید پتروشیمی ایجاد کنیم، افزود: در اردیبهشت حدود سه هفته گذشته ۲۰ مخزن گازی به مبلغ ۲۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه با شرکت‌های خارجی منعقد شد. حاصل کارهایی که در دولت سیزدهم انجام شده افزایش درآمدهای کشور و تبدیل آن به رشد اقتصادی است. رشد اقتصادی گروه نفت و گاز بیش از ۲۲ درصد است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیشب در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید. ایشان همچنین تاکید کردند: مردم عزیزمان – چه شما که اینجا نشستید، چه کسانی که بعداً عرایض ما را می‌شنوند- مطمئن باشند که هیچ اختلالی در کار کشور بوجود نمی‌آید. مسئولین از امروز عصر که خبر حادثه را شنیدند با جدیت چند برابری مشغول کارهای خودشان هستند. ما هم توصیه‌هایی که باید بکنیم به آن عزیزانمان توصیه کردیم. همه چیز ان‌شاءالله مرتب، منظم، کارهای کشور پیش می‌رود؛ هم امنیت کشور، هم امنیت مرزها، هم بقیه کارهایی که در سطح کشور به وسیله قوه مجریه باید انجام بگیرد، انجام میگیرد. مردم نگران نباشند، دلواپس نباشند، ان‌شاءالله رئیس‌جمهور هم به دامن مردم، به آغوش مردم برمیگردد و کارها هم ان‌شاءالله به بهترین وجهی به جریان می‌افتد.

عمویی در واکنش به گزارش سالیانه آژانس بین‌المللی انرژی:

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که باید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رویکرد فنی غیرسیاسی و روبه جلویی را درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای اتخاذ کند، گفت: همکاری بین ایران و آژانس در چارچوب پادمانی جاری است؛ لذا حل و فصل دو مکان باقی‌مانده در ایران با رویکرد فنی ممکن است.
ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به ادعای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سالیانه آژانس درباره مسائل پادمانی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران با پذیرش معاهده عدم اشاعه هسته‌ای یا NPT الزام خودش را نشان داده که از انرژی هسته‌ای استفاده صلح‌آمیز می‌کند، این معاهده با امضای یک توافق‌نامه بین ایران و آژانس یعنی پادمان روند نظارت و بازرسی‌های آژانس از جمهوری اسلامی ایران را روشن می‌کند. وی اضافه کرد: از آنجایی که ما به ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خودمان اطمینان داریم، نگرانی از روند ریدگی و بازرسی نداریم، اما در روند همکاری‌های گذشته ما یک اشکالی وجود داشت. ما بیشترین حجم بازرسی و نظارت از برنامه هسته‌مان را پذیرفتیم که این حجم از نظارت در مورد سایر کشورها رخ نمی‌دهد، انتظار داشتیم دبیرخانه آژانس گام‌های موثری برای اعلام ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران بردارد اما متاسفانه در برخی مراحل با شیطنت بعضی از نهادهای امنیتی مخالف جمهوری اسلامی ایران از جمله مداخلات رژیم صهیونیستی سوالاتی درباره برنامه هسته‌ای ایران به وجود آمد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: درباره چهار مکان در ایران مسائلی مطرح شد که در این موضوع با دو روند مواجه شدیم؛ نکته اول این‌که ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی با بازرسی نداریم اما حرف‌مان این است که باید بازرسی منتج به نتیجه شود، بازرسی برای بازرسی هدف ما نیست انتظار داریم اگر بازرسی صورت می‌گیرد و نتایج به دست می‌آید، به صورت شفاف اعلام شود که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است. عمویی ادامه داد: ما در عین حال روند همکاری‌های خودمان را انجام دادیم اکنون مباحث باقی‌مانده بین ایران و آژانس به دو مکان تقلیل پیدا کرده که سابق بر این درباره چهار مکان بود. وی با اشاره به سفر اخیر گروسی به ایران تصریح کرد: در سفر اخیر گروسی به تهران یک بیانیه مشترک بین سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امضاء شد که براساس آن طرفین درباره شیوه حل و فصل مسائل باقی‌مانده درباره دو مکان گفت‌وگو خواهند کرد.

گیلان_تجارت؛ به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی، مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان به پاسخ به این سوال می پردازد: "چه زمانی روابط عمومی‌ها از کار خود دلسرد می‌شوند؟" این موضوع به ویژه برای فعالان حوزه روابط عمومی و رسانه اهمیت زیادی دارد و شناخت عوامل دلسردی می‌تواند به بهبود عملکرد و حفظ انگیزه‌ کمک کند.
مهدی صادق پور با اشاره به ایفای نقش کلیدی روابط عمومی‌ در سازمان‌ها، آنها را پل ارتباطی بین سازمان و جامعه دانسته و در این رابطه اظهار کرد: روابط عمومی وظیفه دارد تا پیام‌های سازمان را به طور دقیق و موثر به مخاطبان منتقل کند اما با وجود این نقش مهم، گاهی اوقات ممکن است با چالش‌هایی مواجه شود که به دلسردی آن بینجامد.
مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: اولین عامل دلسردی، عدم شناخت و ارزش‌گذاری مناسب از سوی مدیریت سازمان است و زمانی که مدیران ارشد سازمان به اهمیت و تاثیر روابط عمومی آگاهی نداشته باشند و این بخش را به عنوان یک جزء حاشیه‌ای در نظر بگیرند، کارکنان روابط عمومی احساس بی‌ارزشی و بی‌توجهی می‌کنند و این مسئله می‌تواند به تدریج انگیزه و اشتیاق آنها را کاهش دهد.
وی عامل دوم را نبود منابع و ابزارهای کافی برای انجام وظایف دانست و تصریح کردک روابط عمومی‌ها برای اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌ها و فعالیت‌های خود به منابع مالی، انسانی و تکنولوژیکی نیاز دارند و عدم دسترسی به این منابع می‌تواند مانع بزرگی برای خلاقیت و کارایی آنها باشد و در نهایت منجر به دلسردی شود.
صادق پور تاکید کرد: عامل سوم، فشارهای کاری و استرس‌های ناشی از وظایف سنگین و پیچیده است و روابط عمومی‌ها اغلب با حجم بالای کار و زمان‌های محدود مواجه هستند و این فشارهای کاری می‌تواند به فرسودگی شغلی منجر شود و انگیزه کارکنان را کاهش دهد.
وی عامل چهارم را انتقادهای ناعادلانه و عدم حمایت از سوی مدیران و همکاران عنوان کرد و گفت: انتقادهای غیرسازنده و عدم حمایت می‌تواند اعتماد به نفس کارکنان روابط عمومی را تحت تاثیر قرار دهد و احساس ناکامی و دلسردی را در آنها تقویت کند.
صادق پور با طرح این سوال که چگونه می‌توان از دلسردی روابط عمومی‌ها جلوگیری کرد؟ در ادامه به ارائه چند راهکار موثر پرداخت و توضیح داد: ارزش‌گذاری و حمایت مدیران سازمان نسبت به روابط عمومی سبب ایجاد فرهنگ قدردانی و شناخت از زحمات روابط عمومی شده و می‌تواند انگیزه آنها را افزایش دهد. وی تأمین منابع را راهکار دیگری دانست و گفت: سازمان‌ها باید منابع لازم را برای اجرای برنامه‌های روابط عمومی فراهم کنند و این منابع شامل بودجه، نیروی انسانی و ابزارهای تکنولوژیکی مناسب است.
مدیریت فشارهای کاری از جمله دیگر مواردی است که مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان به آن اشاره کرد و یادآور شد: تقسیم کار مناسب و ایجاد تعادل بین زندگی کاری و شخصی می‌تواند به کاهش استرس‌ها و افزایش رضایت شغلی کمک کند و همچنین فراهم کردن فرصت‌های آموزشی و توسعه حرفه‌ای برای کارکنان روابط عمومی، نه تنها مهارت‌های آنها را ارتقا می‌دهد بلکه انگیزه و شور و شوق آنها را نیز تقویت می‌کند.
صادق پور در خاتمه گفت: باید یادآور شوم که روابط عمومی‌ها نه تنها نقش مهمی در سازمان‌ها ایفا می‌کنند، بلکه تاثیرات قابل توجهی بر جامعه نیز دارند و با شناخت عوامل دلسردی و تلاش برای رفع آنها، می‌توانیم به بهبود عملکرد و افزایش انگیزه این بخش حیاتی کمک کنیم و در نهایت به موفقیت‌های بیشتری دست یابیم.

گسترش سایه ناامنی در فرانسه با وجود برقراری بالاترین سطح امنیتی در این کشور، پرسش‌ها در مورد اولویت‌های فرانسویان و دیگر شهروندان قاره سبز را برای شرکت در انتخابات پیش‌روی پارلمان اروپا به سرفصل تحلیل‌ها و نظرسنجی‌ها تبدیل کرده و زنگ خطر پیروزی احزاب راست افراطی که خود از مخالفان سرسخت این اتحادیه هستند را بلندتر از همیشه برای سیاستمداران اروپایی به صدا درآورده است. در پس فضای رسانه‌ای پُر زرق و برقی که دولت و رسانه‌های فرانسه از تکرار شرایط مطلوب اقتصادی این کشور به عنوان بهترین کشور اروپایی سال‌های اخیر برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی ترسیم می‌کنند و یا جزئیات و حواشی که از اخبار ورزشی مرتبط با بازی‌های المپیک پاریس به تصویر می‌کشند، روح حاکم بر گزارش‌ها، از تاثیر منفی گسترش حس ناامنی بر نتایج انتخابات خردادماه پارلمان اروپا که کرسی‌های این نهاد را در استراسبورگ فرانسه تعیین می‌کند، خبر می‌دهد.
۱۱ بهمن ۱۴۰۲: «ژرال دارمنن وزیر کشور فرانسه در راستای آنچه نگرانی از تهدیدات تروریستی در جریان بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس اعلام کرد، از کاهش حدود ۵۰ درصدی تعداد تماشاگرانی که می‌توانند افتتاحیه این رویداد را در کنار رود سن به نظاره بنشینند، خبر داد».۶ فروردین ۱۴۰۳: «کاخ الیزه در پی حمله تروریستی در نزدیکی مسکو و در آستانه المپیک پاریس، سطح هشدار تروریسم در فرانسه را به بالاترین سطح افزایش داد». همان روز: «امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه از تلاش داعش برای انجام چندین عملیات تروریستی در خاک کشورش پرده برداشت».۱۲ فروردین ۱۴۰۳: «آلمان و فرانسه در تامین امنیت جام قهرمانی فوتبال اروپا و بازی‌های المپیک پاریس با یکدیگر همکاری امنیتی و ضدتروریستی می‌کنند».۲۵ فروردین ۱۴۰۳: «دولت فرانسه اعلام کرد که برای تامین امنیت پاریس در جریان برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس، از ۲ هزار نیروی پلیس خارجی در کنار ۴۵ هزار نفر از نیروهای پلیس خود استفاده می‌کند».
اینها همگی از بگیر و ببندهایی حکایت دارند که به نظر می‌رسد برآیند آن‌ها نه تنها شرایط مطلوبی رقم نزده، بلکه نتیجه عکس داده است. به عنوان نمونه، در ماه‌های گذشته می‌توان به چندین رویداد امنیتی فراتر از انتظار از جمله حملاتی که در مدارس فرانسه رخ داد و در راس همه، به حمله چند روز پیش چهار تبهکار مسلح به یک خودرو حامل زندانیان در اَنکَرویل (Incarville) واقع در شمال فرانسه اشاره کرد. واقعه اخیر که به کشته شدن سه پلیس، زخمی شدن چند ژاندارم و فرار محمد امرا (Mohamed Amra) سارق و قاچاقچی سابقه‌دار ۳۰ ساله با نام مستعار مگس (La Mouche) منجر شد، فرانسویان و به دنبال آن شهروندان قاره سبز را بیش از پیش به فکر تغییر معادلات سیاسی در این قاره انداخته است؛ و چه راهی نزدیک‌تر از انتخابات پیش‌روی پارلمان اروپا که برآیند آن دامن کمیسیون اروپا را نیز خواهد گرفت.
سایه انتخابات ۲۰۲۴ استراسبورگ بر پروژه اروپای واحد
در همین پیوند روزنامه لو فیگارو با استناد به نتایج نظرسنجی‌های جدید، نوشت: انتخابات ۲۰۲۴ پارلمان اروپا از ۶ تا ۹ ژوئن (۱۷ تا ۲۰ خرداد) در ۲۷ کشور عضو و جهت تعیین ۷۲۰ نماینده برای یک دوره پنج ساله جدید برگزار می‌شود و رای‌دهندگان نمایندگان خود را برای دهمین دوره قانونگذاری پارلمان اروپا انتخاب می‌کنند تا جانشین مجلس نهم شوند. انتخاباتی که بر اساس تحلیل این روزنامه پرشمارگان، از سال گذشته میلادی پیش‌بینی‌ها از افزایش قدرت احزاب راست افراطی نشان دارد و نتایج انتخابات امسال نیز دنباله‌رو موفقیت‌های اخیر انتخاباتی این احزاب در کشورهایی همچون هلند، ایتالیا، فنلاند و سوئد خواهد بود. لو فیگارو با طرح این نکته که نتیجه انتخابات پارلمان اروپا می‌تواند ساختار کمیسیون آینده اروپا را تعیین و اورسولا فون در لاین را به عنوان رئیس کمیسیون تجدید یا جایگزین کند، بهبود شرایط اقتصادی، حمایت از اوکراین برای مبارزه با روسیه و پذیرش ورود نهایی این کشور به اتحادیه اروپا، موضوع تحریم‌ها علیه مسکو، راهبردهای دفاعی، سیاست‌های حوزه انرژی، پیمان مهاجرتی، سیاست مشترک کشاورزی و گسترش اتحادیه اروپا را از جمله مواردی برشمرد که در دستور کار اعضای جدید پارلمان اروپا قرار خواهد گرفت. البته لازم به یادآوری است که این اولویت‌ها در فضایی مطرح شده است که کشورهای عضو این اتحادیه به تازگی بسته اصلاحات گسترده در قوانین مهاجرتی این اتحادیه را تصویب کردند که بر اساس آن تا سال ۲۰۲۶ نظارت بیشتری بر مرزهای عضو اتحادیه اعمال می‌شود. موضوعی که همواره در راس خواسته‌های پوپولیست‌ها مطرح شده است و رهبران احزاب راست افراطی اروپا به شکلی مستمر اعمال محدودیت‌ها برای ورود مهاجران و پناهندگان به ویژه مسلمانان را خواستار شده‌اند و به روایتی قانون جدید را یک پیروزی تاریخی برای خود می‌دانند. این روزنامه پرشمارگان در تحلیل دیگری، به کشته شدن سه مامور پلیس فرانسه در جریان حمله به خودروی ون زندانیان اشاره و آن را به کشته شدن یک مامور پلیس در جریان شورش‌های مرگبار کالدونیای جدید در جنوب غربی اقیانوس آرام که از قلمروهای فراسرزمینی فرانسه هستند، ارتباط داده و می‌نویسد: کمتر از یک ماه مانده به انتخابات پارلمان اروپا، زمان متوقف شده ... و در کمتر از ۲ روز، فرانسه بار دیگر در بحران امنیتی فرو رفته است. رویدادهای غم‌انگیزی که مسائل امنیتی را به خط مقدم رای اروپا سوق می‌دهد، همانطور که در آخرین نظرسنجی اودوکسا-بکبون (Odoxa-Backbone) برای این روزنامه فاش شد. بر اساس این گزارش و نظرسنجی مورد اشاره، امنیت به جایگاه سوم در میان موضوعاتی ارتقاء یافته است که بر رای فرانسوی‌ها (۳۵ درصد) تاثیر می‌گذارد؛ رقمی که افزایش ۹ درصدی را از سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور و مهر ۱۴۰۲) تاکنون نشان می‌دهد و همگامی آمارهای این حوزه با پیشتازی نامزدهایی همچون جردن باردلا از حزب راست افراطی «مجمع ملی» را در نتایج نظرسنجی‌های اخیر به شکلی شفاف و هماهنگ توضیح می‌دهد. شرایطی که می‌توان آن را برگ برنده‌ای برای نامزدها و گزینه‌های انتخاباتی احزاب راست افراطی تعبیر کرد؛ چهره‌های ناسیونالیستی که به دنبال ارتباط دادن نگرانی‌های اجتماعی و اقتصادی، آشوب‌ها، ناآرامی‌ها و حتی اعتراض‌های مدنی به موضوع مهاجرت هستند تا از این طریق دامنه حضور پناهجویان و مهاجران به خاک قاره سبز را با اسم رمز ملی‌گرایی و با پرچمداری پوپولیست‌های افراطی همچون مارین لو پِن، جردن باردلا و اریک زمور در فرانسه و جورجیا ملونی و ماتِئو سالوینی در ایتالیا تنگ‌تر کنند. موضوعی که روزنامه گاردین نیز هفته گذشته با ارایه تحلیلی به آن اشاره و یادآوری کرد که احزاب راست افراطی در صورت پیروزی در انتخابات پارلمان اروپا می‌توانند به تقویت احزاب ملی‌گرا در این قاره کمک کنند و کاهش اکثریت احزاب میانه‌رو و چپ‌ها، می‌تواند پیامدهایی به دنبال داشته باشد. بر اساس این گزارش، احزاب راست افراطی و محافظه‌کار تندرو ممکن است در ۹ کشور اتحادیه اروپا از جمله اتریش، فرانسه و هلند بیشترین کرسی را بدست آورند و در کشورهای دیگر مانند آلمان، اسپانیا، پرتغال و سوئد دوم یا سوم شوند.