کابینه جنگ منحل شود

وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی از نخست‌وزیر این رژیم خواست تا کابینه جنگ را منحل کند. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم خواست که کابینه جنگ را منحل و یوآو گالانت، وزیر جنگ را برکنار کند. براساس گزارش روسیا الیوم، بن گویر بر لزوم اشغال نوار غزه و کوچ اجباری ساکنان آن برای تضمین امنیت رژیم اشغالگر تاکید کرد. وی همچنین تصریح کرد: این یک دولت راست‌گرا است، نامزدهای ممتاز و خوبی وجود دارد و نتانیاهو می‌تواند یک فرد (مناسب) را برای انتصاب (در این سمت) پیدا کند. بن گویر افزود: ۳۲ درصد از ساکنان مناطق تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین بر این باورند که کشتار (در هفت اکتبر) یک اتفاق خوب بود. تنها راه، اشغال غزه و فرآیند ترغیب به کوچ داوطلبانه است. هیچ جایگزینی وجود ندارد و اگر شهرک‌های یهودی در داخل غزه وجود نداشته باشد، موشک‌ها سقوط خواهند کرد. وی درجریان مصاحبه با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی ابراز امیدواری کرد که نتانیاهو شجاعت انحلال کابینه جنگ و اخراج بنی گانتس، گادی ایزنکوت و یوآو گالانت را داشته باشد.

 

تقویت روابط روسیه و چین یک «تهدید» واقعی است

وزیر دفاع انگلیس نزدیک‌ شدن روابط روسیه و چین را عاملی دانست که به ادعای او «دموکراسی و سبک زندگی غربی» را تهدید می‌کند. «گرانت شاپس» وزیر دفاع انگلیس مدعی شد تقویت روابط چین و روسیه تهدیدی برای «دموکراسی» است. او با بیان اینکه تقویت روابط دیپلماتیک میان «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه بسیار «نگران‌کننده» است، گفت «این یک رابطه نزدیک، یک تهدید برای دموکراسی است.» وزیر دفاع انگلیس در گفت‌وگو با اسکای نیوز روسیه و چین را کشورهایی دانست که از «دموکراسی» مدنظر او بهره‌ای نبرده‌اند و گفت: «من به‌شدت نگران این (گرم‌شدن روابط) هستم.» او گفت: «آنها سعی دارند این نظام را به سایر نقاط جهان گسترش دهند. ما باید هشیار باشیم و بدانیم که این یک تهدید مستقیم برای شیوه زندگی ما است.» هفته گذشته روسای جمهور چین و روسیه در دیداری وعده دادند که «دورانی جدید» از مشارکت میان دو کشور آغاز شده است، کشورهایی که قدرتمندترین رقبای ایالات متحده محسوب می‌شوند. پوتین اخیرا در سفر به چین با اشاره به اینکه مسکو و پکن برای برقرای یک نظم جهان چند قطبی همکاری می‌کنند.

دولت بایدن اعراب و فلسطینی‌های آمریکا را از خود منزجر کرده است
شبکه سی.ان.ان آمریکا نوشت، گروهی از آمریکایی‌های اصالتا عرب و فلسطین نشستی در جمعه شب با آنتونی بلینکن را با نارضایتی ترک کردند چون دولت جو بایدن هیچ طرح ملموسی برای رسیدگی به نگرانی‌های آنها در رابطه با جنگ غزه ارائه نکرد. جامعه فلسطینی و عرب‌تبارهای آمریکا در جریان جنگ غزه از سیاست دولت واشنگتن در قبال این جنگ و حمایت‌هایش از رژیم صهیونیستی خشمگین شده و بحث بر سر تحریم هر گونه تعامل با کاخ سفید در میان اعضای این جامعه مطرح شده است. به نوشته سی.ان.ان نمایندگان جامعه فلسطینی و عرب‌تبارهای آمریکا جمعه شب با نارضایتی و خشم نشست خود با «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا را ترک کردند چون دولت جو بایدن به آنها طرحی به جهت رسیدگی به نگرانی‌هایشان درباره جنگ غزه ارائه نکرد. «بلال حمود»، مدیر اجرایی اتاق بازرگانی اعراب آمریکا گفت: «هیچ طرح اطمینان بخشی که نشان دهد دولت جو بایدن به ارائه یک راه‌حل سریع اولویت می‌دهد وجود نداشته و مطرح نشد. این جلسه برای ما مایوس کننده بود چون ما خواستار اقدامات ملموس بیشتری در گام‌های بعدی هستیم.»

روسیه معاون رییس‌ دفتر زلنسکی را تحت تعقیب قرار داد
وزارت کشور روسیه اعلام کرد معاون رییس‌ دفتر رییس‌جمهور اوکراین را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده است. وزارت کشور روسیه «رومن ماشووتس» معاون رییس دفتر رییس‌جمهور اوکراین را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد: طبق اطلاعات ثبت‌شده در دیتابیس وزارت کشور روسیه، «رومن واسیلیویچ ماشووتس، متولد ۶ اوت ۱۹۷۶، تحت یکی از ماده‌های قانون کیفری (روسیه)، تحت تعقیب است.» او از سال ۲۰۲۰ معاون رییس دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رییس‌جمهور اوکراین بوده است. سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد رومن ماشووتس، افسر اطلاعات نظامی اوکراین هماهنگ‌کننده حملات «تروریستی» و هماهنگ‌کننده مقدمات «ترور» مقامات ارشد در کریمه بود. افزون بر این مقام دولتی اوکراین، زلنسکی، «اولکساندر لیتویننکو» دبیر شورای دفاع و امنیت ملی، «اولکساندر اشلاپاک» وزیر سابق دارایی و «استپان کوبیف» رئیس سابق بانک مرکزی اوکراین هم در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه قرار گرفته‌اند.

افزایش تظاهرات و دو دوستگی‌ها در رژیم صهیونیستی:

گروه جهان: شهرک‌نشینان صهیونیست شنبه شب بار دیگر علیه کابینه نتانیاهو در تل آویو دست به تظاهرات زدند. شنبه شب در تل آویو تظاهرات گسترده‌ای علیه کابینه نتانیاهو برگزار شد. تظاهرات کنندگان خواستار برکناری نتانیاهو، برگزاری انتخابات زودهنگام و مبادله اسرا با مقاومت در غزه شدند.
به گزارش «تجارت»، به نوشته منابع خبری عبری، شهرک‌نشینان در اعتراض به سیاست‌های نخست وزیر رژیم صهیونیستی و عدم انعقاد توافقی برای آزادی اسیران از غزه تظاهرات کردند. صهیونیست‌ها همچنین با سر دادن شعارهایی، خواستار امضای توافق تبادل اسرا با جنبش حماس و بازگرداندن اسرای صهیونیست از نوار غزه شدند. با این وجود، منابع رسانه‌ای صهیونیستی دیروز (یکشنبه) از موافقت مقامات نظامی ارشد ارتش رژیم اشغالگر با توسعه حملات به «رفح» در جنوب نوار غزه خبر دادند. شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد: «یوآو گالانت» وزیر جنگ و «هرتزی هالوی» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل با ورود به مرحله بعدی در عملیات نظامی در رفح موافقت کردند. این شبکه گزارش داد: مرحله بعدی عملیات نظامی در رفح ممکن است با توسعه شدید حملات همراه باشد.

تشدید بحران داخلی در فلسطین اشغالی
منابع عبری‌زبان از تشدید بحران داخلی میان مقامات ارشد رژیم صهیونیستی به‌خصوص پس از اظهارات هشدارآمیز بنی گانتس به نتانیاهو خبر دادند. سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع آگاه از شکاف و اختلاف در کابینه جنگ این رژیم بر سر استراتژی مذاکره در مورد مبادله اسرا خبر داد. دفتر بنی گانتس عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش به نتانیاهو اعلام کرد: اگر به اظهارات ما گوش می‌دادی، دو ماه پیش وارد رفح شده بودیم و مأموریت را پایان داده بودیم. دفتر گانتس همچنین اعلام کرد اگر نتانیاهو کابینه جنگ برایش مهم است، پس باید تصمیماتی اتخاذ کند نه اینکه از ترس تندروها نتواند دست به اقدامی بزند. گانتس تا دهم ژوئن به نتانیاهو مهلت داده تا استراتژی مشخصی در مورد جنگ و مرحله بعد از آن اتخاذ کند. وی افزود: اگر نتانیاهو خواسته های حزب من را برآورده نکند، از این کابینه ائتلافی خارج خواهیم شد.
عضو کابینه جنگ نتانیاهو خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در فلسطین اشغالی شد و گفت: انتخابات زودهنگام امری مهم است و امیدواریم بر سر موعد برگزاری انتخابات به توافق برسیم. نتانیاهو در واکنش به اظهارات گانتس گفته او باید موضع خود را در مورد عملیات رفح، نابودی گردان‌های حماس، حاکمیت تشکیلات خودگردان بر غزه و تشکیل کشور فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری اعلام کند. ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز گانتس را مورد حمله قرار داده و به تلاش برای فروپاشی کابینه متهم کرده است. همچنین اسموتریچ وزیر دارایی نیز از نتانیاهو خواست تا تصمیم استراتژیک برای اشغال کامل نوار غزه اتخاذ کند. او گفت: ما چه با گانتز چه بدون او در جنگ پیروز می‌شویم.

افزایش اعتراض‌ها به برقراری حکومت نظامی در غزه
در سطحی دیگر، روزنامه عبری زبان هاآرتص در سرمقاله خود نسبت به حکومت نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه هشدار داد و آن را نقشه نجاتی برای بازیگران سیاسی ایدئولوژیک رژیم صهیونیستی دانست. «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در یک کنفرانس مطبوعاتی از «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر این رژیم خواست، اعلام کند که حکومت نظامی در نوار غزه برقرار نخواهد شد و موضوع «پساجنگ غزه» را عمیقاً مورد بحث و بررسی قرار دهد. طبق گزارش رسانه‌های صهیونیستی، سخنان گالانت بیهوده نبود، زیرا برقراری حکومت نظامی در غزه جایگزین مناسبی است که نخست‌وزیر در سر دارد و از حمایت جناح راست افراطی برخوردار است.
هاآرتص نوشت: «وقتی گالانت در سخنرانی خود پیامدهای برقراری حکومت نظامی و غیرنظامی اسرائیل در نوار غزه را برشمرد، به پیشنهاد ملموس روی میز نتانیاهو مبنی بر ایجاد یک حکومت نظامی موقت به عنوان راه حلی جایگزین برای حماس اشاره کرد. این سندی است که توسط ژنرال «رومن گوفمن»، وزیر نظامی جدید نتانیاهو نوشته شده است». این دومین بار است که گالانت در حضور صهیونیست‌ها به نتانیاهو هشدار می‌دهد. او نخستین بار در بحبوحه کودتا علیه کابینه، به دلیل وجود «خطر آشکار و فوری» برای امنیت رژیم صهیونیستی خواهان توقف قانون‌ اصلاحات قضایی شد، و گفت: تهدیدهای اطراف ما، در عرصه‌های دور و نزدیک، بزرگ هستند.