حمله آمریکا به روسیه آغاز جنگ جهانی خواهد بود

«دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه در واکنش به اظهارات یک مقام لهستانی مبنی بر حمله آمریکا به مسکو در صورت حمله هسته‌ای روسیه به اوکراین، گفت چنین اقدامی به معنای آغاز یک جنگ جهانی خواهد بود. «رادوسواف شیکورسکی» وزیر خارجه لهستان پیش‌تر در گفت‌وگویی با روزنامه گاردین با اشاره به وعده‌های پیشین آمریکا گفت اگر روسیه در اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده کند، حتی اگر این حمله تلفاتی نداشته باشد، باز هم ایالات متحده به مواضع این کشور حمله خواهد کرد. مدودف در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «اولا، یانکی‌ها هنوز چنین چیزی نگفته‌اند، چون آن‌ها محتاط‌تر از لهستانی‌ها هستند. دوما، حمله آمریکا به مواضع ما به معنای آغاز جنگ جهانی خواهد بود و هر وزیر خارجه‌ای، حتی در کشوری مانند لهستان، باید این را بفهمد.» او همچنین با اشاره به اظهارات «آندژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای ناتو در این کشور، گفت اگر آمریکا به روسیه حمله کرده و جنگ جهانی آغاز شود، لهستان هم هدف حمله روسیه واقع شده و «از این خاکستر رادیواکتیو سهم خواهد برد.»

 

برای نجات اسرا باید جنگ را متوقف کنیم

نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی خواهان توقف عملیات نظامی در رفح و پایان جنگ غزه برای آزادی اسرای صهیونیست شد. ایهود المرت، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در مصاحبه با رادیو این رژیم گفت: جنگ هیچ کدام از منافع اسرائیل را محقق نمی‌کند بلکه تنها در خدمت منافع بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و برخی از اعضای تندرو کابینه وی است. وی از بنی گانتس و گادی آیزنکوت، ۲ عضو کابینه جنگ خواست استعفا بدهند. المرت تاکید کرد: فرصتی برای تحقق پیروزی کامل یا نابودی نهایی حماس وجود ندارد. وی درباره موضوع روز بعد از جنگ گفت: باید اقدامی برای تأسیس نیروی مداخله اروپایی-بین‌المللی در غزه با هدف تقویت دستاوردهای ارتش انجام شود و نیروهای فلسطینی ظرف تقریبا ۲ سال با همکاری کشورهای میانه‌روی عربی وارد آنجا شوند. المرت تاکید کرد: اعلام پیروزی کامل صحت ندارد و این شعار نتانیاهو با هدف توجیه تلاش‌های مستمر خود برای ایجاد مسافتی بین حوادث اکتبر و مرحله‌ای است که در آن جنگ به پایان می‌رسد. این مسئله به دلایل شخصی یا سیاسی است و هیچ ارتباطی با امنیت اسرائیل ندارد. امکان نابودی کامل حماس در نوار غزه وجود ندارد. اگر ما می‌خواهیم اسرایمان سالم برگردند باید اکنون جنگ را متوقف کنیم.

آمریکا فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان را از سر می‌گیرد
منابع نزدیک به کاخ سفید می‌گویند که آمریکا قصد دارد ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان را لغو کند که به نظر می‌رسد بخشی از سیاست این کشور در نزدیک کردن سعودی‌ها به رژیم صهیونیستی باشد. به گزارش فایننشال تایمز، به گفته مقامات آمریکایی این کشور قصد دارد ممنوعیت فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را در هفته های آینده لغو کند. کارشناسان می‌گویند لغو این ممنوعیت نشانه بهبود روابط بین ریاض و واشنگتن است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا سه سال پیش بعد از ورود به کاخ سفید فروش سلاح به عربستان را به خاطر جنگ یمن به حالت تعلیق درآورد ولی به نظر می‌رسد تغییر سیاست سعودی‌ها در یمن و خارج شدن از مناقشه با این کشور در فروش سلاح آمریکا نیز تغییر ایجاد کرده است.

درخواست حماس برای توقف دائم و کامل تجاوزها در نوار غزه
یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت که ما آشکارا خواستار توقف دائم و کامل تجاوزهای رژیم صهیونیستی در تمام نوار غزه هستیم و توقف تجاوزها به رفح کافی نیست. به گزارش خبرگزاری سما، عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: درباره مذاکرات آتش بس هیچ چیزی توسط واسطه‌ها به دست ما نرسیده است. الرشق افزود: واقعیت این است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اسرا را به قتل می‌رساند و به آن‌ها و خانواده‌هایشان هیچ اهمیتی نمی‌دهد. به گفته این عضو حماس، نتانیاهو از طفره رفتن و دروغ‌گویی در مورد اهتمام به اسرا خسته نمی‌شود و تلاش می‌کند تا برای تداوم تجاوزها زمان بیشتری به دست بیاورد.

هشدار شولتس به تل‌آویو نسبت به گسترش عملیات نظامی در رفح
صدراعظم آلمان به تل‌آویو نسبت به گسترش عملیات نظامی در نوار غزه و شهر رفح هشدار داد. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در میزگردی که توسط شبکه RND در پوتسدام سازماندهی شده بود، گفت: ما حمله به رفح را غیرمسئولانه می‌دانیم و در این مورد هشدار می‌دهیم و معتقد نیستیم که هیچ تصوری وجود ندارد که این در نهایت بدون تلفات انسانی باورنکردنی به غیرنظامیان بی گناه رخ دهد.

چین در آستانه حمله نظامی به تایوان متحد قدیمی آمریکا قرار دارد؛

گروه جهان: ارزیابی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا از احتمال حمله چین به تایوان در آینده نزدیک حکایت دارد. همین امر نیز نیروهای آمریکا را در آب‌های شرق آسیا در وضعیت آماده باش قرار داده است. ارزیابی ناظران سیاسی نیز این است که واشنگتن نمی‌تواند در قبال حمله پکن به تایوان بی‌تفاوت باشد و احتمالا مداخله فعالی را در بحران و جنگ احتمالی خواهد داشت.
به گزارش «تجارت»، رزمایش ۲ روزه چین با نام «شمشیر مشترک A ۲۰۲۴» صبح پنجشنبه ۳ خرداد و با هدف «تمرکز بر آمادگی گشت‌زنی مشترک هوایی - دریایی - رزمی، کنترل مشترک و جامع میدان نبرد و حملات مشترک دقیق به اهداف کلیدی» آغاز شد. لی شی سخنگوی ارتش چین پیش تر گفته بود که هواپیماها و کشتی‌های نظامی در این رزمایش حضور دارند و این تمرینات «مجازاتی سنگین برای اقدامات جدایی‌طلبانه نیروهای استقلال‌طلب تایوان و هشداری شدید به دخالت و اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای خارجی» است. چین تاکید کرده بود که این رزمایش با هدف مجازات «اقدامات جدایی‌طلبانه» پس از تحلیف لای چینگ‌ته رئیس جدید جزیره تایوان صورت گرفته است. چین، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و لای را یک «جدایی‌طلب خطرناک» خوانده است که موجب «جنگ و افول» این جزیره می‌شود.

آمریکا در سودای نشان دادن واکنش به حمله احتمالی چین
نشانه‌ها حاکی از آن است که ارتش ایالات متحده در تدارک جنگ احتمالی با چین در صورت حمله این کشور به تایوان است. روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گزارش داد که تفنگداران نیروی دریایی آمریکا و فیلیپین تمرینات نظامی «خطرناکی» را در جزایر نزدیک تایوان برگزار کرده‌اند، تمریناتی که سربازان در آن پیاده‌شدن از بالگرد، آماده‌سازی مسلسل‌های غیرمسلح و تحت‌نظر گرفتن مناطقی که انتظار می‌رود نبرد در آن‌ها اتفاق بیفتد را تمرین کردند. تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و حمله نظامی را یکی از راه‌های پس‌گرفتنش عنوان کرده است. در مقابل، ایالات متحده بر اساس توافقات نظامی که با تایوان امضا کرده، موظف است در صورت حمله چین، از این جزیره دفاع کند. اقدامات اخیر ایالات متحده در این منطقه نشان از آن دارد که آمریکا احتمال حمله چین به تایوان را جدی ارزیابی کرده و سعی دارد برای واکنش به آن آماده باشد. چین هم اقداماتی انجام داده که نشان از تدارک این کشور برای حمله به تایوان دارد. از میان این اقدامات می‌توان به محاصره این جزیره خودگردان در هفته گذشته اشاره کرد؛ اقدامی که به گفته پکن در واکنش به تحلیف یک رئیس‌جمهور جدید در تایوان انجام شد. در گزارش‌ها آمده است که این رزمایش‌ها از یک مشکل اساسی نیروی مسلح آمریکا پرده برداشته است: اینکه آمریکا برای انتقال نیروهای خود میان جزایر دریای چین جنوبی به کشتی‌هایی نیاز دارد که هنوز ساخت آن‌ها را آغاز نکرده است. در این رزمایش‌ها خبری از تیراندازی و موشک نبود، بلکه سعی شد سربازان پیاده‌شدن سریع از بالگردها و استقرار در جزایر دریای چین جنوبی را تمرین کنند. به اذعان رسانه آمریکایی، در صورت وقوع جنگ میان چین و تایوان و مداخله آمریکا، شرایطی مشابه جنگ جهانی ایجاد خواهد شد، با این تفاوت که چین در حیاط خلوت خود می‌جنگد به تمام زرادخانه‌های خود دسترسی دارد، اما آمریکا از این امتیاز بهره‌مند نیست. آمریکا در این رزمایش‌ها سعی داشته تفنگداران نیروی دریایی خود را در نخستین ساعات آغاز حمله چین به تایوان، در جزایری در نزدیکی تایوان در دریای چین جنوبی مستقر کند تا با معطوف کردن توجه نیروهای مسلح چین به خود، فرصت را برای استقرار سربازان بیشتر آمریکایی و رسیدن تدارکات مهیا کنند.

چراغ سبز تایوان برای مذاکره با پکن
رئیس جدید جزیره تایوان پس از رزمایش تنبیهی ارتش چین در اطراف این جزیره اعلام کرد: مشتاقانه منتظر آشتی با پکن هستیم. به گزارش ی خبرگزاری رویترز، لای چینگ‌ته رئیس جدید جزیره تایوان پس از رزمایش دو روزه ارتش چین در اطراف این جزیره که رزمایش تنبیهی نام گرفت، تاکید کرد: ما مشتاق تقویت درک متقابل و آشتی با چین از طریق مبادلات و همکاری هستیم چراکه این امر منافع متقابل ایجاد کرده و زمینه‌ساز حرکت به سمت موقعیت صلح و رفاه مشترک است. دولت مرکزی چین از زمان روی کار آمدن تسای اینگ ون از حزب دموکراتیک مترقی در سال ۲۰۱۶ از گفت‌وگو و ارتباط با تایپه خودداری کرده است. پکن که تایوان را بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو خود می داند، تاکید کرده که در صورت لزوم این جزیره را با زور به دامان خود باز می‌گرداند.