انتخابات هیئت رئیسه مجلس برگزار شد

گروه سیاسی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه صحن علنی دیروز - سه‌شنبه ۸ خرداد- از میان ۳ داوطلب کرسی ریاست، را به عنوان رییس مجلس در اجلاسیه نخست انتخاب کردند. در جلسه دیروز منوچهر متکی، مجتبی ذوالنوری و محمدباقر قالیباف برای کرسی ریاست به رقابت پرداختند. به گزارش «تجارت»، محمدباقر قالیباف با ۱۹۸ رای رییس مجلس دوازدهم شد. ذوالنوری ۶۰ رای و متکی ۵ رای آوردند و آرای باطله هم ۲۴ رای بود. در ادامه نشست دیروز مجلس، حمیدرضا حاجی بابایی و علی نیکزاد با رأی منتخبین مردم به عنوان نواب اول و دوم اجلاسیه اول مجلس دوازدهم انتخاب شدند. حمیدرضا حاجی‌بابایی منتخب همدان و علی نیکزاد منتخب اردبیل به عنوان نواب اول و دوم رئیس مجلس انتخاب شدند. مجتبی بخشی‌پور، احمد نادری، روح الله متفکر آزاد،‌ مجتبی یوسفی، محمد رشیدی و علی اکبر رنجبرزاده به عنوان دبیران هیات رئیسه تعیین شدند. غلامرضا نوری قزلچه، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی و جلیل میرمحمدی منتخبان بستان آباد، تهران و تفت و میبد نیز به عنوان ۳ ناظر مجلس انتخاب شدند.

دعوت قالیباف به تلاش مجلس جدید برای ایجاد وحدت و امید
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه دیروز سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در نخستین نطق خود به عنوان رئیس مجلس دوازدهم با تسلیت شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی اظهار کرد: ضروری است که از نمایندگان محترم به صورت ویژه تشکر کنم که به من اعتماد و بنده را به عنوان خادم خود انتخاب کردند و برخی از امور را به اینجانب تفویض نمودند تا مطابق قانون اساسی و آئین نامه داخلی مجلس وظایفی را با استفاده از اختیاراتی که تعریف شده است، پیگیری کنم. وی خطاب به نمایندگان مجلس دوازدهم گفت: من خود را نماینده شما می‌دانم و با همه ظرفیت و توانی که دارم تلاش خواهم کرد که ذیل رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و با کم شما، مجلس دوازدهم در پیگیری منافع و مصالح مردم کارنامه‌ای درخشان داشته باشند. همه می‌دانیم که کار در مجلس یک کار جمعی است و همه باید در تعیین اولویت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها با فهمی مشترک عمل کنیم. ساختار مجلس به گونه‌ای است که اگر عموم نمایندگان بر یک موضوعی عزم نکنند، مجلس نمی‌تواند کار موثری انجام دهد و گاه حتی یک نماینده هم می‌تواند به مسیری که عموم نمایندگان پیگیری می‌کنند، لطمه بزنند. رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: واقعیت این است که مردم از ما مسئولان چه ما نمایندگان و چه دیگر مدیران اجرایی توقع دارند که به جای حاشیه پردازی، فقط به فکر مسائل آنان باشیم؛ مقام معظم رهبری خط اصلی مجلس را در پیام خود روشن کردند و مجلس دوازدهم باید رویکرد اصلی‌اش را همین رهنمودها قرار دهد؛ رهبر حکیم انقلاب آرام‌بخشی، امید آفرینی و دعوت به همدلی در محیط عمومی و پرهیز از مسابقات بی فایده رسانه‌ای و مجادلات مضر سیاسی در داخل مجلس را مبنای عمل مجلس دوازدهم تعیین کردند؛ لذا به نظر می‌رسد رویکرد اصلی مجلس دوازدهم باید وحدت و امید باشد و ما باید برای ایجاد امید در مردم به فهم مشترک برسیم و هم گرا و همدل عمل کنیم و با هر گرایش و سلیقه سیاسی که داریم روی اولویت داشتن حل مسائل مردم اتفاق نظر داشته باشیم. قالیباف ادامه داد: اختلاف سلیقه‌ها در روش حل مسائل هم طبیعی است و باعث دقیق‌تر شدن بحث‌ها می‌شود اما همه باید مراقب باشیم که هر حاشیه پردازی یا مسابقات رسانه‌ای یا مجادلات سیاسی خلاف آرام بخشی و امیدآفرینی و خلاف رهنمودهای صریح رهبر انقلاب است. وی با بیان اینکه «مهمترین مسأله‌ای که می‌تواند هم محور وحدت باشد و هم باعث امیدآفرینی شود برنامه هفتم پیشرفت کشور است»، عنوان کرد: این برنامه میثاق ملی ما در مجلس و دولت شهید رئیسی است که به عنوان یک میراث مهم این شهید بزرگوار محسوب می‌شود و می‌تواند پیشرفت کشور را رقم بزند. اگر در مجلس و دولت روی اجرای برنامه هفتم بایستیم، می‌توانیم در کوتاه مدت مشکلات عموم مردم را مدیریت کنیم و در بلندمدت پیشرفت کشور را رقم بزنیم. رئیس مجلس در پایان تاکید کرد: امیدوارم همه ما نمایندگان تا پایان دوره نمایندگی بتوانیم مطابق توصیه رهبر انقلاب با رعایت تقوا، گذشت، انصاف، مسئولیت پذیری و کار بی منت تکلیف خودمان را در قبال مردم و انقلاب انجام دهیم.

موافقت منتخبان مجلس با برگزاری جلسه روز پنجشنبه
در سطحی دیگر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز بیان کرد: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس تا پایان زمان اداری روز چهارشنبه ۹ خرداد اعضای شعب باید در مجلس حضور داشته باشند و کار بررسی اعتبارنامه ها را انجام دهند فلذا همه نمایندگانی که عضو شعب هستند باید تا پایان زمان اداری فردا در مجلس حضور داشته باشند تا اگر نماینده‌ای اعتراض داشت به آن رسیدگی شود. وی در ادامه اظهار کرد: سپس روند رسیدگی به اعتبارنامه‌ها براساس گزارشی که شعب ارائه خواهند کرد در صحن مجلس طی می‌شود. اکنون ما ۲ راه پیش رو داریم اول اینکه مجلس روز پنجشنبه صحن علنی داشته باشد و اعتبارنامه نمایندگان بررسی شود یا اینکه هفته آینده در روزهای شنبه و یکشنبه مجلس جلسه علنی داشته باشد. وظیفه ما این است که به سرعت مجلس آماده کار شود فلذا اعتبارنامه‌ها باید زودتر به تصویب برسد. رئیس مجلس در ادامه تاکید کرد: اکنون نیز رای گیری استمزاجی صورت می‌گیرد تا برای روز پنجشنبه جلسه داشته باشیم یا خیر. در نهایت نمایندگان مجلس با برگزاری جلسه علنی در روز پنجشنبه به منظور بررسی اعتبارنامه‌ها موافقت کردند.

«تجارت» از نشست تبیین و ارزیابی سیاست های پولی و ارزی گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: نشست تحلیلی «تبیین و ارزیابی سیاست‌های پولی و ارزی» که با حضور روسای سابق و فعلی بانک مرکزی برگزار شد، به فرصتی برای آسیب شناسی چالش های سیاست های پولی و موانع موجود در حوزه تامین مالی تبدیل شد. به گزارش «تجارت»، حوزه تامین مالی یکی از حساس ترین بخش ها برای تولید است. در سال های گذشته شرایط تامین مالی به دلیل وضعیت پیچیده نظام بانکی و نظام تولید دچار چالش های مختلفی بوده است. تمرکز بیش از حد بر منابع بانکی آن هم در شرایطی که بانک ها در وضعیت ناتراز به سر می برند، نیاز سرمایه در گردش بنگاه ها را دچار آسیب کرده است. عدم توسعه سایر بخش ها برای تامین مالی از جمله بازار سرمایه و بخش های سرمایه گذاری سبب شده است که فشار بیش از حد بر نظام بانکی وارد شود که نتیجه آن خلق پول و گسترش نقدینگی و تورم بوده است. این مسئله مستقیما با سیاست های مالی دولت و بانک مرکزی هم در ارتباط است. سیاست هایی که به دلیل ناهمسو بودن بخش های مختلف اقتصاد از جمله بازارهای مالی و بخش های تولیدی سبب تحت فشار قرار گرفتن بنگاه های تولیدی شده است. اتفاقی که می تواند در بلند مدت توازن عرضه و تقاضا را بهم بریزد.
در این نشست رئیس کل بانک مرکزی گفت: در شرایط فعلی و در شرایط تحریم به دلایل محدودیت ها، امکان تک نرخی کردن ارز وجود ندارد. از سوی دیگر ایجاد انتظارات تورمی منفی از طریق کانال های غیر رسمی و بازار قاچاق، موجب اثرگذاری بر نرخ ارز شده و التهاب آفرینی از طریق نرخ گذاری های غیررسمی نیز در این شرایط مزید بر علت شده است تا به همراه شوک ها و مخاطرات سیاسی، نرخ ارز بعضی اوقات دچار تلاطم شود؛ بنابراین برای تامین واردات نیازهای ضروری مردم و حفظ هویت پیش بینی پذیری بازار، چاره ای جز اجرای سیاست تثبیت نداریم اما در عین حال باید فاصله میان نرخ ها به حداقل برسد چون ایجاد فاصله در نرخ ها بستر ساز رانت است. محمدرضا فرزین ، مسئله تأمین مالی بهینه و مطلوب طرح‎ های بزرگ را یکی از دغدغه های سیاستگذاران پولی و دولت خواند و تصریح کرد: در بحث مهم تأمین مالی، نباید تمرکز مستمر بر استفاده از پول داخلی باشد و اگر دنبال دستیابی به اهداف توسعه ای کشور هستیم بایستی به دنبال روش های جدید و جایگزین تأمین مالی باشیم تا در این شرایط هم رشد اقتصادی تحقق یابد و هم، کنترل تورم عملیاتی شود. وی نظام تأمین مالی را بانک محور عنوان کرد و گفت: بر اساس آمار بیش از ۹۲ درصد تامین مالی کشور بر عهده نظام بانکی است و هشت درصد بقیه هم از طریق دیگر شیوه های تامین مالی مانند بازار سرمایه و سرمایه خارجی تامین می شود؛ این مسئله کار را برای بانک مرکزی در جهت کنترل تورم و رشد نقدینگی و برقراری آرامش در اقتصاد بسیار سخت کرده است.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به افزایش نرخ بازدهی اوراق دولت در ماه ‎های اخیر به دلیل برنامه‎ ریزی دولت در فروش این اوراق در ابتدای سال گفت: برای حل مشکل تامین مالی، باید این موضوع را به صورت یک کل در نظر بگیریم و با هماهنگی بین مجموعه دولت و نظام بانکی ان مسئله را حل کنیم و لازمه این موضوع حرکت به سمت استفاده از روش های جدید تامین مالی است. فرزین خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی و در شرایط تحریم به دلایل محدودیت ها، امکان تک نرخی کردن ارز وجود ندارد. همچنین ایجاد انتظارات تورمی منفی از طریق کانال های غیررسمی و بازار قاچاق، موجب اثرگذاری بر نرخ ارز شده و التهاب آفرینی از طریق نرخ گذاری های غیررسمی نیز در این شرایط مزید بر علت شده است تا به همراه شوک ها و مخاطرات سیاسی، نرخ ارز بعضی اوقات دچار تلاطم گردد. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بنابراین برای اینکه ما بتوانیم جریان ورود کالا و خدمت به کشور بدون خدشه ادامه یابد و نیازهای ضرور مردم تامین شود و بازار، هویت پیش بینی پذیر خود را حفظ کند، چاره ای جز اجرای سیاست تثبیت نداریم. لذا معتقدم امکان تک نرخی شدن ارز همزمان با اجرای سیاست های تثبیت وجود ندارد اما در عین حال باید تلاش کنیم تا فاصله میان نرخ ها به حداقل برسد، چراکه ایجاد فاصله در نرخ ها بستر ساز رانت است. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به چارچوب سیاست های بانک مرکزی بر پایه سه دسته "‌سیاست کلان اقتصادی" " سیاست کلان احتیاطی " و "سیاست های خرد احتیاطی " خاطرنشان کرد : این سه دسته سیاست، بحث قاعده مندی در سیاستگذاری را بیان می کند چرا که باید قواعد در اقتصاد ایران جدی گرفته شود. وی افزود: متاسفانه عده ای در کشور که منافع آنها در قبال قاعده مندی در سیاستگذاری، دچار ضرر و زیان می شود کل سیاست ها را زیرسوال می برند و تلاش می کنند این نظم ناشی از قاعده مندی را مخدوش کنند و ما به عنوان بانک مرکزی باید قواعد را جدی بگیریم و روی قواعد بایستیم؛ نظارت ها را تقویت کنیم و نظارت ها باید در کنار سیاست های احتیاطی و سیاست های اقتصاد کلان باشد و امیدواریم در تقسیم بندی جدیدی که در حال ایجاد ان هستیم با حداقل شوک ها، بتوانیم اقتصاد را کنترل کنیم. اما رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: هنگامی که از سیاست‌های تثبیتی صحبت می کنیم، مقصود آن است که باید از تغییرات ناگهانی در عرضه و تقاضای کل جلوگیری شود. در این کنترل‌ها، سیاست‌های پولی نقش مهمی دارد که باید در اجرای آن‌ها از لنگرهای اسمی مناسبی استفاده شود. نکته مهم اینکه چارچوب هدف‌گذاری تورمی در ایران به وجود آمده و کار به صورت جدی جلو رفته است که جای خوشحالی دارد. سید محمد حسین عادلی در این نشست اظهار کرد: سیاست‌های تثبیت دو وجهه دارد که تنها یکی از آن‌ها سیاست‌های پولی و بانک مرکزی است. بخش دیگر، دولت و سیاست‌های مالی است که اگر این دو همسو نباشند نمی‌توانند موثر واقع شوند و این عدم هماهنگی می‌تواند سیاست‌های مثبت بانک مرکزی را خنثی کند. باید بدانیم که کاهش تورم و هدفگذاری تورمی امری بلند مدت است، نه کوتاه مدت و قرار نیست نتایج سیاست‌ها به سرعت مشاهده شود. عادلی ادامه داد: سیاست‌های اعلامی بانک مرکزی با هدف اینکه مردم از پیش بینی و هدفگذاری تورمی و مسیر حرکت خود باخبر کند، خیلی مهم است و در ادبیات اقتصادی نیز مقالات جدیدی در رابطه با آن وجود دارد. در کل اولویت اصلی بانک مرکزی باید هدف تورمی باشد. رئیس کل اسبق بانک مرکزی یادآور شد: در کنترل نرخ ارز هم نباید زیاده روی شود و باید نسبتی بین نرخ ارز و نرخ تورم وجود داشته باشد و اینگونه نیست که نرخ ارز هرچه قدر پایین‌تر نگه داشته شود، بهتر است بلکه باید نوسانات آن کنترل شود. وی خاطرنشان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۳، ۳۰۰ همت تسهیلات تکلیفی برای شبکه بانکی در نظر گرفته شده و ۲۹۶ همت برای اوراق مالی و این‌ها در حالی است که ۴۰۰ همت کسری صندوق‌ها در بودجه دیده نشده است. عادلی اظهار کرد: رئیس کل بانک مرکزی زمانی مسئولیت تورم را دارد که سیاست‌های مالی مناسب همراه داشته باشد. در فضای کنونی، مخاطرات مختلف سیاسی و اقتصادی وجود دارد. لذا هم اکنون بانک مرکزی با دو چالش سیاست‌های مالی و ریسک‌های سیاسی و تحریم‌ها مواجه است. رئیس کل اسبق بانک مرکزی ضمن تاکید بر ضرورت تامل بیشتر درباره شکاف نرخ بازار آزاد و نیما گفت: بانک مرکزی علیرغم فراز و نشیب ها توانسته با استقامت به هدفی که برای رشد نقدینگی در نظر گرفته بود، دست یابد. این پایبندی در بهبود محیطی اطمینان بخش و زدودن انتظارات تورمی از اقتصاد نقش بسزایی داشته و این مهم باید چراغ راه سال جاری نیز باشد. اکبر کمیجانی نیز معاون اسبق بانک مرکزی در این نشست اظهار کرد: در کنار اقدامات مناسب بانک مرکزی نباید برخی اتفاقات مثبتی که در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رخ داد را نادیده گرفت، چراکه این اتفاقات به بهبود رشد اقتصادی و کنترل نرخ رشد نقدینگی کمک کرد؛ اما همچنان دو چالش مهم در حوزه سیاست‌های پولی وجود دارد، یکی از آن مسئله تداوم تحریم است و بانک مرکزی نیز نمی‌تواند به تنهایی کاری در این مورد انجام دهد؛ اما رئیس کل برای کاهش اثر تحریم‌ها باید تلاش کند با بانک‌های مرکزی دنیا ارتباط برقرار کند. کمیجانی تاکید کرد: با وجود اشاره وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه بودجه به موضوع انضباط مالی ما همچنان شاهد فشار دولت در این حوزه هستیم، اگر حجم معاملات بازار باز را در کنار اضافه برداشت و خطوط اعتباری در دو سال گذشته را بررسی کنیم، متوجه افزایش حجم عملیات بازار باز می‌شویم که این ناشی از تمهیدات بودجه و تسهیلات تکلیفی بوده است. وی یادآور شد: مجموع اقدامات بانک مرکزی در کنار بهبود شرایط اقتصاد کلان و بهبود درآمدهای نفتی باعث جریان یافتن بیشتر منابع ارزی به سمت تولید به ویژه بخش صنعت و خدمات شد که این زمینه را برای رشد اقتصادی فراهم کرد. به گفته رئیس کل اسبق بانک مرکزی، باید به سالم سازی در ساختار مالی دولت توجه کنیم. اقداماتی که بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز تا ۵۶ هزار تومان انجام داد، باتوجه به فراز و نشیب اسفندماه، بسیار اثرگذار بود. علاوه بر این، ضروری است تامل بیشتری در مورد شکاف بین نرخ بازار آزاد و نیما صورت گیرد.

دستور دولت برای بررسی نرخ خوراک پالایشگاه‌ها

وزیر اقتصاد در نشست خبری از دستور دولت برای بررسی مسئله نرخ خوراک پالایشگاه‌ها که با تاثیر زیادی بر سودآوری شرکت‌ها همراه است، خبر داد. به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، احسان خاندوزی، در نشست خبری دیروز، از دستور دولت برای بررسی مسئله نرخ خوراک پالایشگاه‌ها خبر داد. وی با بیان این که نارضایتی‌های زیادی اخیرا نسبت به بازار سرمایه وجود داشته، افزود: صبح امروز جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی برگزار و پیشنهادهای لازم برای کمک به چشم‌انداز سودآوری بورس مطرح شد. خاندوزی با تاکید بر این که در این جلسه ۴ تصمیم اتخاذ شد، بیان کرد: دستور نخست این جلسه نظارت بر رعایت نرخ سودهای بانکی بود و مقرر شد بانک مرکزی در قالب یک ابلاغیه جدید و تشدید نظارت‌ها به طور خاص، در دستورالعمل‌های جدید خود این مسئله را پیگیری کند. خاندوزی عنوان کرد: موضوع دوم بحث اصلاح قانون بودجه در خصوص معافیت‌های مالیاتی صنایع بود به طوری که سازمان برنامه و بودجه موظف شد که پذیرش بار مالی طرح مجلس را به شورای نگهبان اعلام کند. سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: همچنین دستوری توسط دولت برای اصلاح نرخ پالایشی‌ها به وزارت نفت داده شد تا وزارت نفت بررسی و تجدید نظر لازم را در حوزه پالایشی انجام دهد.

 

بررسی دلایل افزایش نرخ تورم در اردیبهشت

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز عامل کوتاه مدت تورم است و برای کنترل تورم ابتدا باید بتوانید نرخ ارز را مدیریت کنید، گفت: بنابراین آغاز مسیر کنترل قیمت‌ها و مدیریت تورم از میانه راه کار صحیحی نیست . رضا غلامی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، در واکنش به دلایل افزایش تورم ماهانه در اردیبهشت ماه و بررسی گزارش تورم ماه‌های اردیبهشت در دولت، و در نهایت دستور به دستگاه‌های دولتی برای اقدام در خرداد ماه گفت: عمده کارشناسان معتقد هستند که تورم در کوتاه مدت متاثر از نرخ ارز است. این موضوع می‌تواند در اردیبهشت ماه نیز اثر خود را داشته باشد. در نتیجه اگر توجه به نرخ ارز نداشته باشیم و سیاست‌ها مبنی بر ایجاد بازارهای جدید برای افزایش نرخ تداوم داشته باشد، کار بیهوده‌ای است که به دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی بگوییم که قیمت را مدیریت کنند. چرا که این کار سبب آسیب به منابع و ایجاد مشکل برای آن وزارتخانه، نهاد یا شرکت خواهد شد. باید در ابتدا بتوانید نرخ ارز را مدیریت کنید و سپس به دستگاه‌ها اعلام کنید که متناسب با این نرخ ارز، کالاها و خدماتی که در حوزه تخصصی آنها قرار دارند را مدیریت کنند و اجازه ندهند قیمت آنها افزایش پیدا کند.

«تجارت» از روند بازار سرمایه در روز گذشته گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: نامه بانک مرکزی به منظور بازگشت نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها به قانون، تهدید سود بازار پول را از بازار سهام برداشت و این موضوع توانست شاخص‌های بورسی را تقویت کند. پس از صحبت‌های فرزین در روز گذشته در رابطه با بازگشت نرخ سود سپرده بانک‌ها به سطح قانونی، بازار سهام دیروز را مثبت آغاز کرد. فرزین در این رابطه گفته بود: بانک‌هایی که خارج از مقررات بانک مرکزی عمل می‌کنند، متخلف هستند و پرونده‌های آن‌ها در کمیته انضباطی بررسی می‌شود. او تاکید کرده بود که دولت قصد تغییر در سود بانکی را ندارد. همچنین بانک مرکزی در نامه‌ای از تمام بانک‌ها خواست نرخ سود را به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار برگردانند و آن‌ها را در صورت تخطی به سلب صلاحیت تهدید کرده است! این موضوع سبب شد تا کفه ترازو سرمایه‌گذاری به سمت بازار سهام سنگین و شاخص‌های بورسی تقویت شود. معاملات بورس دیروز به نحوی رقم خورد که شاخص کل در خلاف جهت کندل روز معاملاتی گذشته خود رفتار کرد. به طوری که در پایان بورس دیروز، شاخص کل با رشد 11 هزار و 715 واحدی که معادل 0.57 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات دیروز در سطح دو میلیون و 69 هزار واحدی ایستاد. در طرف دیگر، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز افزایش یافته است؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس دیروز هزار و 154 واحد که معادل 0.17 درصد این شاخص است افزایش ارتفاع داد و به سطح 681 هزار واحد رسید.
گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز گذشته ، حجم معاملات را 5.6 میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم) را دو هزار و 392 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

ورود و خروج پول حقیقی
تراز پول حقیقی در سهام، مانند روز معاملاتی گذشته، دیروز منفی بود. به طوری که در پایان بورس دیروز حدود 65 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، اینکه تا لحظه تنظیم این گزارش حدود 396 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است.

بیشترین ارزش معاملات
در جریان معاملات دیروز سه سهم بوعلی، شپنا و شبندر بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های ذوب، وخارزم و شتران به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت. خچرخش با افزایش دو درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، غاذر نیز با افت دو درصدی در جریان بازار دیروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.

ورود پول هوشمند
بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های شپنا، وخارزم و نوری تعلق گرفت. همچنین در جریان معاملات دیروز سهم‌های وبملت، شبندر و انرژی ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که پول هوشمند از نمادهای شیراز، مادیرا و ثامان خارج شده است. لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های حخزر، زمگسا و خاور رقم خورد. همچنین کشرق در جریان معاملات امروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد ولغدر بود.
پرمعامله‌ترین سهم‌ها
در معاملات دیروز نماد بوعلی بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 89 میلیارد تومان بود. پس از بوعلی، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و شبندر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد شتران و نوری در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 241 میلیون و 39 هزار و 465 سهم در صدر قرار گرفته است. وخارزم در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شتران تعلق داشت. دو نماد فاذر و شستا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

صف‌های خرید و فروش بورس
در معاملات سه‌شنبه، 242 نماد صف خرید داشتند و 136 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 627 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 763 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با ریزش 75 درصدی به 311 میلیارد تومان رسید.

جذب ۵۰ هزار نفری در دستگاه‌های دولتی
رئیس سازمان اداری و استخدامی از برگزاری آزمون استخدامی در سال جاری و جذب ۵۰ هزار نفری در دستگاه‌های دولتی خبر داد و گفت: آزمون فراگیر جذب کارمندان دولتی در دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود و مشخصا در وزارت بهداشت، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش خواهد بود و منتظریم که سایر دستگاه‌ها نیز نیاز خود را اعلام کنند. به گزارش ایسنا، میثم لطیفی - معاون رئیس جمهور - در نخستین همایش ملی کاربرد موردکاوی در آموزش مدیران دولتی ضمن تسلیت شهادت شهید جمهور اظهار کرد: تشکر از اصل همایش، همایش باید آغاز آشنایی‌ها و شکل‌گیری گروه‌ها برای استمرار کار باشد.

سرمقاله

محمدرضا اعلمی
کارشناس بورس

بر اساس پژوهش های انجام شده در خصوص محدود کردن دامنه نوسان، موجب ایجاد خاصیت آهن ربایی در سهم ها می شود یعنی قیمت را به سمت خود جذب می کند. وقتی که سازمان بورس شرایط بازار را ریزشی می بیند و دامنه نوسان را محدود می کند به طور مثال زمانی که قیمت روی منفی۸/۱ درصد در حال معامله شدن است با فرض اینکه دامنه نوسان مثبت و منفی ۲درصد است معامله گرانی که قصد فروش ندارند متقاعد می شوند برای اینکه در صف فروش گرفتار نشوند اقدام به فروش می کنند که این کار سبب ایجاد جو فروش در بازار می شود. دامنه نوسان خاصیت تسری بخشی دارد یعنی وقتی که به طور مثال سهمی با حجم سفارش ۱۰ میلیون در صف فروش قرار دارد این میزان حجم فروش به روزهای بعد نیز منتقل می یابد و این منفی خوردن بازار بر روزهای بعد سرایت می کندکه موجب از دست رفتن سرمایه ، سرمایه گذاران می شود. یکی از خصوصیات اصلی بازار سرمایه نقد شوندگی آن است هنگامی که کاهش دامنه نوسان اتفاق می افتد موجب قفل شدن بازار در صف های فروش متعدد می شود که همین اتفاق یکی از بارزترین خصوصیت های بورس که سبب جذب سرمایه می شود را از دست می دهد. متاسفانه بازار سهام از عدم تقارن اطلاعات و نااطمینانی های به وجود آمده بخاطر عدم رعایت اولویت های اقتصادی ضربه می خورد که بازنده اصلی ای جز سهامداران خرد نخواهد داشت اگرچه که انتظار بازاری افزایشی یا حتی متعادل را در این هفته را نداشتیم اما کاهش دامنه نوسان سبب تقویت سمت عرضه و جو فروش در بازار شد. تصمیمی که مسئولین در خصوص کاهش دامنه نوسان اعمال کردند بخاطر این بوده که به جامعه این گونه القا کنند که دولت و سازمان بورس مراقب سرمایه شما است اما این تصمیم در شرایطی که کشور دچار بحران سیاسی نیست نتیجه معکوسی را در بر دارد همان طور که در سال ۹۹ نیر کاهش دامنه نوسان از ریزش بازارسهام جلوگیری نکرد و حتی دامنه نوسان نامتقارن سبب تقویت سمت عرضه شد کاهش دامنه نوسان جلوگیری از ریزش بورس را نمی گیرد وتنها سبب قفل شدن بازار در صف‌های فروش می شود راه حل های بهتری در رابطه با حمایت از بازار سرمایه و دفاع از حقوق سهامداران وجود دارد که لازمه داشتن یک دیدگاه بلند مدت جهت بهبود متغیر های اقتصادی است.
انتظار می رود در هفته های آتی یک بازار بی تصمیم را شاهد باشیم چرا که بازار منتظر این است که آگاه شود آیا سیاست های حاکم ضد بورس دردولت سیزدهم پایان می پذیرد یا اینکه چه رویکردی نسبت به تصمیمات کلان اقتصادی در دولت بعدی حاکم می شود .

یادداشت

محسن پاک آیین
سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان

حسین امیرعبداللهیان که در سانحه هوایی ارتفاعات ورزقان به همراه آیت الله رئیسی رئیس جمهور،به فیض شهادت رسید، اولین وزیر امورخارجه شهید جمهوری اسلامی ایران است. شصت‌وششمین وزیر امور خارجه ایران، دانش‌آموختهٔ کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۵ و دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران بود. امیرعبداللهیان کار در حوزه دیپلماسی را از دوره کارشناسی شروع کرد و بتدریج با اخذ مدارج مدیرتی،پخته و کارآمد شد و پس از طی دوران سفارت در بحرین،در زمره دیپلمات های برجسته کشور قرار گرفت.
این شهید یک اصولگرای متدین و یک دیپلمات انقلابی بود که مسئولیت هایی همچون دبیرکل دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی و معاون کشورهای عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه را نیز در کارنامه داشت. وزیر امورخارجه شهید در طول عمر سیاسی خود به آرمان آزادی فلسطین باور داشت و بخش مهمی از فعالیت های خود را به همکاری با اعضای محور مقاومت و بخصوص گروه های فلسطینی اختصاص داد. علاقه وافر و همکاری صمیمانه او با سردار سلیمانی که در دوره ریاست سردار قاآنی در نیروی قدس نیز ادامه داشت، منجر به ایجاد هماهنگی میان میدان و دیپلماسی شد و در واقع یکی از علل اصلی موفقیت های محور مقاومت در پیروزی بر گروه های تکفیری همچون داعش و القاعده و ناکامی های رژیم صهیونیستی در غرب آسیا بود.
امیرعبداللهیان در دوره وزارت خود به نقش‌آفرینی موثر ایران در تحولات منطقه‌ای و جهانی اعتقاد داشت و با تاکید بر دکترین سیاست همسایگی و رویکرد نگاه به شرق، موجب ایجاد توازن در روابط خارجی شد. دیپلماسی فعال اقتصادی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و مدیریت تحریم های ظالمانه از دیگر اقدامات این وزیر شهید بود. او با اعتقاد به ضرورت لغو تحریم ها،میز مذاکرات با کشورهای ۱+۴ را نیز ترک نکرد و با پرهیز از رویکردهای انفعالی و اصرار بر منافع ملت ایران، در این مسیر قدم زد. امیرعبداللهیان فردی باتدبیر، عقل محور و اخلاق مدار بود،اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری را وظیفه خود می دانست،اهل مشورت با گروه های اندیشه ورز و همکاران سابق خود بود، با عقلانیت و منطق امور سیاست خارجی را پیش می برد و در عرصه روابط دوجانبه و چندجانبه کاملا موفق ظاهر شد. امیرعبداللهیان با کادر سازی هوشمندانه و سپردن امور به مدیران متدین و آگاه موجب شد که وزارت امورخارجه قائم به فرد نباشد و به همین دلیل در فقدان او،وظایف محوله به وزارت امور خارجه اجرا خواهد شد و هیچ خللی در عرصه روابط خارجی ایجاد نخواهد شد.

با وجود کمبود شدید برق در صنایع؛

تابستان از راه نرسید، دغدغه قطعی برق آغاز شد. نگرانی تولیدکنندگان از تکرار سریالی قطع برق صنایع در تابستان به دلیل تاترازی برق چند هفته‌ای است که به مانند سال‌های گذشته مطرح شده است. در همین زمینه، نجفی عرب رییس پارلمان بخش خصوصی از احتمال قطع برق صنایع در ۳ روز در هفته خبر داده و عنوان کرده است که با احتساب تعطیلات رسمی و آخر هفته می‌توان گفت که خط تولید بسیاری از صنایع در بیش از نیمی از تابستان امسال متوقف است. او در یادداشتی نوشت: تابستان از راه نرسیده، هشدارها در خصوص خاموشی شروع شده است. هشدارهایی که نشان می‌دهد شرایط از سال گذشته وخیم‌تر خواهد بود. او گفته است: صنایع که در سال گذشته به طور متوسط ۲ روز در هفته با قطعی برق مواجه بودند، حالا خود را برای ۳ روز خاموشی در هفته آماده می‌کنند؛ در واقع یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد که واحدهای تولیدی از حدود ۹۳ روز تابستان بین ۲۷ تا ۴۰ روز برق نخواهند داشت. البته اگر روزهای تعطیل رسمی را به تعطیلی ناشی از خاموشی‌ها اضافه کنیم می‌توان ادعا کرد که واحدهای صنعتی تنها در نیمی از تابستان امسال فعال بوده و مابقی آن را به دلیل ناترازی برق باید خط تولید خود را متوقف کنند.

برنامه وزارت نیرو برای روشن نگه داشتن برق صنایع
اما با وجود دغدغه تولیدکنندگان از قطع برق صنایع، اما وزیر نیرو اعلام کرده است که صنایع 6 روز در هفته به طور شبانه‌روزی برق دریافت خواهند کرد، اما ضرورت دارد تا با هدف حفظ پایداری شبکه سراسری برق و تأمین حداکثری برق برای بخش‌های مختلف برنامه‌های مدیریت مصرف به صورت منظم و دقیق اجرایی شود. علی اکبر محرابیان، در خصوص نحوی مدیریت و برنامه‌ریزی مصرف برق صنایع اینگونه توضیح داده است: در برنامه‌های مدیریت مصرف برق سال جاری، صنایع به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که شامل صنایع کوچک و کارگاهی، صنایع متوسط و صنایع بزرگ و انرژی‌بر هستند. برق موردنیاز صنایع کوچک و کارگاهی که ۹۲ درصد کل صنایع را شامل می‌شود و میزان اشتغال‌زایی و پراکندگی آن‌ها بسیار بالاست، بدون محدودیت و به صورت ۲۴ ساعته در فصل گرم سال جاری تأمین خواهد شد. دسته دوم صنایع متوسط و شهرک‌های صنعتی هستند که ۵۶ هزار واحد صنعتی را شامل می‌شود و برق موردنیاز این صنایع نیز به مدت ۶ روز در هفته و به صورت شبانه‌روزی تأمین خواهد شد. همچنین صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی و صنایع متوسط مشابه آن تنها یک روز در هفته آن هم مطابق قانون کار و با هماهنگی شرکت شهرک‌های صنعتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییر می‌کند و در ۶ روز دیگر هفته می‌توانند با حداکثر ظرفیت نسبت به اجرای برنامه‌های تولیدی خود اقدام کنند. وزیر نیرو همچنین درباره صنایع گروه سوم بیان کرد: ۷۰۰ واحد صنعتی بزرگ و انرژی‌بر مانند صنعت فولاد، مس، آلومینیوم، سیمان نیز هیچ‌گونه تعطیلی به واسطه انرژی برق نخواهند داشت و تنها اقدامی که این صنایع برای حفظ پایداری شبکه سراسری انجام می‌دهند، این است که ساعت پرباری خود را به نیمه شب منتقل خواهند کرد و در ساعات گرم روز که مصرف برق شبکه اوج می‌گیرد، برق کمتری دریافت می‌کنند.

تامین برق برای ماینرها
در حالی نگرانی صنایع برای قطعی برق در تابستان از هم‌اکنون آغاز شده که اخیرا وزارت نیرو تعرفه جدید برق برای استخراج رمز ارز را اعلام کرده است.
بر همین اساس وزارت نیرو به‌منظور اجرای مصوبه هیئت وزیران با موضوع «اصلاح آیین‌نامه استخراج رمز دارایی‌ها» بر مبنای متوسط ریالی برق صادراتی و بر اساس میانگین نرخ تسعیر ارز، این نرخ برای بازه زمانی سه‌ماهه ۲۸ اردیبهشت تا ۲۸ مرداد سال جاری، ۲۸ هزار و ۳۲۰ ریال به‌ازای هر کیلووات‌ساعت اعلام کرد. گفته می‌شود در حال حاضر ۱۵۳ مرکز مجاز با ظرفیت ۲۳۸ مگاوات در کشور فعالیت دارند که این مراکز مجاز مطابق قانون در ایام محدودیت اجازه خرید برق از شبکه را ندارند.
اما سوال اینجاست که با وجود فعالیت 6 روز در هفته صنایع (حتی به صورت دو شیفت) و همچنین استفاده 24 ساعت برق توسط شبکه خانگی دقیقا در چه روزهایی قرار است فعالیت این مراکز به اصلاح مجاز قطع شود؟ از طرف دیگر مسئله فعالیت مراکز غیرمجاز که به صورت غیرقانونی اقدام به مصرف برق می‌کنند را بایستی به این موضوع افزود.
ماینرها چقدر برق را می‌بلعند؟
بنا به اعلام محمد خدادادی، مجری طرح رمز ارز توانیر که سال گذشته در بازدید خبرنگاران از مرکز پایش صنعت برق کشور عنوان کرد حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات رمزارز غیرمجاز در کشور فعال است و برخلاف پیش‌بینی‌ها بیشترین فعالیت در در استان‌های جنوبی و صنعتی شامل تهران، خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان شرقی تعداد رمزارزهای کشف شده بیشتر بوده است. اما چرا بیشترین کشف ماینرها در این استان‌ها بوده است؛ در توضیح این مسئله باید گفت استان‌های صنعتی مثل تهران، خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان شرقی و همچنین شهرهای جنوبی به دلیل تعرفه پایین گرمسیری و توان بالای انشعاب‌های خانگی، بیشترین میزان کشف تولیدات غیرمجاز رمزارز را به خود اختصاص داده‌اند. حتی در این باره خبرگزاری دولت نوشت: دستگاه‌های غیرمجاز رمز ارز این روزها در خراسان شمالی با وجود ناترازی انرژی در کشور سلطنتی برای خود دست و پا کرده‌اند و مخفیانه برق این استان محروم را می‌بلعند و بر اساس آمار سال گذشته برق حدود یک‌هزار خانوار را مصرف کرده‌اند، این در حالی است که تداوم این وضعیت در روزهای گرم سال روزهای ناخوشی را برای صنعت برق در خراسان شمالی نوید می‌دهد. حتی گفته می‌شود، متوسط انرژی موردنیاز برای استخراج هر بیت‌کوین، حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت است که این انرژی به صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک روز است. اما چه مراکزی قانونی هستند؛ مراکز قانونی استخراج رمزارزها، مراکزی هستند که از وزارت صمت جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری دریافت می‌کنند، استاندارد اجباری ۲۲۸۰۰ درباره نصب برچسب انرژی روی هر ماینر را رعایت می‌کنند، نسبت به ثبت مشخصات ماینرهای خود در سامانه جامع تجارت و دریافت کد رهگیری یکتا برای هر ماینر اقدام می‌کنند و از تعرفه‌های برق یارانه‌ای سوءاستفاده نمی‌کنند. این مزارع می‌توانند آزادانه نسبت به فعالیت خود اقدام کرده و در صورت استفاده از رمزارز حاصل از استخراج برای واردات سایر کالاها و خدمات از مشوق‌های قانونی نیز برخوردار خواهند شد. اما این سوال مطرح است که آیا تاکنون این مراکز توانسته‌اند در واردات با رمز ارز نقشی داشته باشند که تامین برق موردنیاز آن‌ها به صنایع که نقش مهمی در صادرات دارند، به‌راحتی تامین می‌شود؟

گزارش «تجارت» از ابعاد و واکنش‌ها به تصمیم سه کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن فلسطین؛

گروه جهان: کشورهای اسپانیا، نروژ و ایرلند در نهایت دیروز –سه‌شنبه- تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن استقلال کشور فلسطین وارد فاز اجرایی کردند. اقدام این سه کشور اروپایی را می‌توان شکست دیپلماتیک بزرگ رژیم صهیونیستی مورد ارزیابی قرار داد که در آینده کشورهای بیشتری نیز همین رویه را اتخاذ خواهند کرد.
به گزارش «تجارت»، این کشورها ۲۲ مارس (۳ فروردین۱۴۰۳) در بیانیه مشترکی اعلام کردند که در زمینه برداشتن اولین گام‌ها برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین به توافق رسیده‌اند و نهایتا دیروز تصمیم خود را وارد فاز اجرایی کردند. این درحالیست که نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا نیز هفته آینده برگزار خواهد شد و بررسی آینده روابط با رژیم صهیونیستی در سایه عملیات نظامی این رژیم در رفح، در دستور کار شورا قرار دارد.

تصمیم تاریخی اسپانیا، ایرلند و نروژ برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین
پدرو سانچز، نخست وزیراسپانیا دیروز (سه‌شنبه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی گفت که اسپانیا به «بیش از ۱۴۰ کشوری که قبلاً فلسطین را به رسمیت می‌شناسند» می‌پیوندد و این «تنها راه برای تحقق بخشیدن به راه‌حلی است که همه ما آن را به عنوان تنها راه حل می‌شناسیم». خوزه مانوئل آلبارز، وزیر امور خارجه اسپانیا در یک کنفرانس خبری در مادرید گفت: این یک تصمیم تاریخی است که یک هدف واحد دارد - کمک به دستیابی به صلح بین اسرائیل و فلسطین»سانچز خاطرنشان کرد که اسپانیا کشور فلسطین را بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و تنها تغییراتی را که مورد توافق طرفین قرار گرفته است، به رسمیت می‌شناسد.
در سطحی دیگر، دولت ایرلند دیروز سه شنبه در بیانیه ای رسماً کشور فلسطین را به رسمیت شناخت. در بیانیه دولت ایرلند آمده است که فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می‌شناسد و با برقراری روابط دیپلماتیک کامل بین دوبلین و رام‌الله موافقت می‌کند. سیمون هریس، نخست وزیر ایرلند بعد از اعلام این خبر گفت که این اقدام برای زنده نگه داشتن امید برای صلح است.
وزیر خارجه نروژ دیروز (سه‌شنبه) با بیان اینکه اوسلو رسما کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد، اعلام کرد این نقطه عطفی در روابط بین نروژ و فلسطین است. «اسپن بارت ایده» وزیر خارجه نروژ در بیانیه‌ای با اعلام اینکه به رسمیت شناختن رسمی کشور فلسطین اجرایی شده، گفت: «برای بیش از ۳۰ سال، نروژ یکی از قوی‌ترین حامیان تشکیل کشور فلسطین بوده است. مطمئنم که دولت فلسطین به کار دشوار اصلاحات ادامه خواهد داد و پایه‌های حکومت در کرانه باختری و غزه را پس از آتش‌بس ایجاد خواهد کرد.» به نقل از شبکه خبری سی.ان.ان، وی افزود: «مایه تاسف است که اسرائیل هیچ نشانه‌ای از تعامل سازنده نشان نمی‌دهد. جامعه بین‌الملل باید حمایت اقتصادی و سیاسی خود را از فلسطین افزایش داده و به همکاری برای راه‌حل ۲ دولتی ادامه دهد.»

رایزنی مقامات اتحادیه اروپا در مورد تحریم احتمالی رژیم صهیونیستی
در سطحی دیگر، تارنمای پولیتیکو به‌نقل از وزیر خارجه ایرلند نوشت: وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای اولین بار درباره تحریم رژیم اسرائیل در صورت تخطی آن از حکم دیوان بین المللی دادگستری درباره توقف فوری عملیات نظامی در رفح، مذاکرات «مهمی» انجام دادند. این تارنمای آمریکایی افزود: مایکل مارتین وزیر خارجه ایرلند بعد از نشست شورای امور خارجه این اتحادیه گفت: در این مذاکرات توافق بسیار روشنی درباره ضرورت حمایت از نهادهای حقوقی بشردوستانه بین المللی وجود داشت. وی گفت: در یک نشست اتحادیه اروپا خودم برای اولین بار به شکل واقعی شاهد انجام بحث های قابل توجهی در مورد تحریم ها و «چه می شود اگر...» بودم.

میزبانی مادرید از کشورهای عربی یک روز پس از اخذ تصمیم تاریخی
دولت اسپانیا امروز چهارشنبه (۲۹ مه/ نهم خرداد) و به فاصله یک روز از به رسمیت شناختن کشور فلسطین، میزبان هیات بزرگی از وزرای امور خارجه کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، اردن، مصر، امارات متحده عربی و قطر با موضوع فلسطین می‌شود. به گزارش روزنامه ال پائیس، مادرید فردا پذیرای وزرای امور خارجه کشورهای عربی خواهد بود و سران دیپلماسی این کشورها با پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا و خوسه مانوئل آلبارس وزیر امور خارجه این کشور دیدار می‌کنند.