شهید رئیسی هرگز ارتباطش را با منتقدان و مخالفان دولت قطع نکرد

سخنگوی دولت گفت: شهید رئیسی در کنار اینکه با مبانی و اصول انقلاب اسلامی آشنا بود و بر سر آن مستحکم می‌ایستاد، هیچگاه ارتباط خود را با منتقدان و مخالفان دیدگاه‌های دولت قطع نکرد. علی بهادری جهرمی در مراسم گرامیداشت شهید آیت‌الله رئیسی و همراهانش در «دانشگاه جامع امام حسین»، با اشاره به شخصیت رئیس‌جمهوری شهید، تاکید کرد: نمود اخلاق حکمرانی را می‌شود شهید رئیسی دید. شهید رئیسی خیلی خوب بلد بود در بحث‌ها و مناظرات جواب تهمت‌ها و کنایه‌ها را بدهد و کسانی که با او راحت بودند، در مباحثات این مسئله را دیده بودند؛ ولی از روی ادب و صبر، ملاحظه جدی‌ای برای پاسخ به این موارد داشت. وی یادآور شد: به یاد دارم یکی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب در نشستی که رئیس‌جمهور شهید با اصحاب رسانه داشت، به او گفت شما جزو معدود افرادی هستید که می‌توانید چنین قابی را رقم بزنید که در یک جلسه و دور یک میز فعالان رسانه‌ای شاخص اصلاح‌طلب و اصولگرا را کنار یکدیگر قرار دهید و هر دو گروه نیز به شما دسترسی داشته باشند.

 

با خودباوری می‌توانیم آینده را بسازیم

سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق وزیر، مدیران و کارکنان وزارت علوم تحقیقات و فناوری با آرمان های امام، ابتدا سالگرد ارتحال امام (ره) و همچنین درگذشت شهادت گونه رئیس محترم جمهور و وزیر امور خارجه، امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی و همراهان را تسلیت گفت و سپس به تمایز علم و فرهنگ پرداخت و اظهار کرد: علم، وقف یک ملت یا متعلق به یک زمان یا تاریخ نیست؛ زمانی ما صاحبان علم بودیم، اما مدتی در این حوزه کم کار شد و دیگران گوی سبقت را از ما ربودند.. محمد علی شاه به همین جمله استناد کرد و گفت، این نشان می‌دهد ما هنوز توانایی پیاده سازی مشروطه را نداریم. وی تاکید کرد: آنچه که امام گفتند و رهبری بر آن تأکید دارند؛ اعتماد به مردم،‌ خودباوری، دل‌ها را به هم گره زدن و باور به این که از دل همین جوانان می‌توان آینده را ساخت. سید حسن خمینی هشدار داد: دشمنان همین نقطه را هدف گرفته اند و آینده تاریکی را تصویر می‌کنند که متاسفانه برخی آن را باور می‌کنند و در قالب مهاجرت‌ها آن را می‌بینیم.

اعلام حمایت دولت بحرین از عادی سازی روابط با ایران
دولت بحرین با برگزاری نشستی بر اهمیت و نتایج گفت‌وگوهای رسمی «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه این کشور با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تاکید کرد. وبگاه «مرآة البحرین» در این باره گزارش داد، اعضای دولت بحرین در جلسه دوشنبه ۲۷ مه به مطالب مورد تاکید پادشاه این کشور مبنی بر تمایل منامه به حمایت کشورهای عربی و روسیه برای دستیابی به اصول حسن همجواری به منظور حفظ روابط عادی دیپلماتیک، تجاری و فرهنگی با کشورهای همسایه اشاره کردند. دولت بحرین همچنین بر نقش توافقنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهمی که پادشاه این کشور و رئیس جمهور روسیه در جریان سفر حمد بن عیسی به مسکو امضا کردند، تاکید کرده و اعلام کردند که این تفاهمات از مسیرهای کاری مشترک حمایت می‌کند و همچنین به تقویت همکاری‌های دوجانبه میان ۲ کشور دوست کمک می‌کند. پادشاه بحرین سوم خرداد در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به رفع مشکلات میان این کشور و ایران، بر حمایت کشورش از احیای روابط با تهران تاکید کرد. وی در این دیدار که در مسکو برگزار شد، اظهار کرد: ما در گذشته مشکلاتی با ایران داشتیم اما الان هیچ مشکلی وجود ندارد، بر این اساس هیچ دلیلی برای به تعویق افتادن عادی‌سازی روابط با ایران وجود ندارد. پادشاه بحرین در ادامه گفت: ما در کل به حسن همجواری با همسایگانمان می‌اندیشیم و بدون شک آن‌ها نیز همین تفکر را دارند. تلاش می‌کنیم میان ما و آن‌ها روابط عادی دیپلماتیک، تجاری و فرهنگی وجود داشته باشد و این مساله مورد استقبال عموم مردم بحرین و نیز شخص بنده است.

انزوای بی‌سابقه رژیم اسراییل در نشست کنفرانس خلع سلاح
جمهوری اسلامی ایران در دوران ریاست خود بر کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد با برگزاری نشست‌های متعددی از جمله نشستی تحت عنوان "مناطق عاری از تسلیحات هسته‌ای و سایر تسلیحات کشتارجمعی" ذیل دستورکار شماره ۲ کنفرانس که با استقبال و مشارکت قابل‌توجه اعضا مواجه شد، کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد را عملا به فضایی کاملا ضد صهیونیستی تبدیل کرد. شایان ذکر است که طرح خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ توسط ایران در سازمان ملل مطرح شد. در حالی که تاکنون در پنج منطقه مهم دنیا مناطق عاری از تسلیحات هسته‌ای ایجاد شده است، متاسفانه ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای و سایر تسلیحات کشتارجمعی به دلیل عدم تمایل رژیم اسراییل به امحای تسلیحات هسته‌ای خود و پیوستن به معاهده منع تسلیحات هسته‌ای (NPT) کنوانسیون منع تسلیحات میکروبی (BWC) و کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی (CWC) محقق نشده است. در این نشست که به ریاست کشورمان برگزار شد، اعضای کنفرانس ضمن حمایت از رویکرد ایران در پیگیری خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای و سایر تسلیحات کشتارجمعی و انتقاد از اسراییل به عنوان تنها مانع شکل‌گیری این منطق، بر ضرورت تحقق هر چه سریع‌تر آن در خاورمیانه تاکید کردند.

یوتیوب حساب وزارت امور خارجه را بست
در نمایش دیگری از تناقض واقعیات آزادی بیان غربی با آنچه ادعا می‌کنند، حساب یوتیوب وزارت امور خارجه کشورمان مدتی پس از انتشار ویدئویی به زبان انگلیسی با عنوان «مقاومت، تنها گزینه فلسطین»، به بهانه نقض مقررات یوتیوب، حذف گردید. این ویدئو نشان می‌داد که در شرایطی که مجامع بین‌المللی طی ۷۵ سال از آغاز نکبت‌بار اشغال سرزمین فلسطین، توان و اراده واقعی برای متوقف ساختن رشد سرطانی اشغالگری و نسل‌کشی رژیم غاصب صهیونیستی نشان ندادند، مردم فلسطین و جنبش مقاومت حماس، به درستی، تنها راه مقابله با ظالم را بر اساس عزت و کرامت انسانی و منطق قرآنی، در مقاومت و تنبیه اشغالگر یافتند.

تقویت امنیت اقتصادی
ایران در منطقه و جهان
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش گفت: با تلاش نیروهای مسلح به ویژه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی امنیت اقتصادی ایران در منطقه و جهان حفظ و تقویت شده است. دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در مراسم دانش آموختگی دانش پژوهان مرکز آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم(ع) رشت با گرامیداشت یاد شهدای خدمت به ویژه شهید آیت الله رئیسی اظهار کرد: شهدای خدمت، مایه عزت، افتخار و اقتدار ایران اسلامی هستند. فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ما رهرو واقعی راه شهدا هستیم، گفت: مکتب امامین انقلاب، سرلوحه کار نیروهای مسلح به ویژه نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

تاکید روسیه و ایران بر گسترش همکاری‌ها
سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو گفت: در دوره جدید توسعه روابط ‎ ایران و ‎روسیه، شهید امیرعبداللهیان نقش بی‌بدیلی داشت. کاظم جلالی در مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در دوره جدید توسعه روابط ‎ ایران و ‎روسیه در دولت سیزدهم، شهید ‎حسین امیرعبداللهیان نقش بی‌بدیلی داشت و با پیوند میان ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ‌در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تراز سیاست خارجی کشور را ارتقا داد.
وی تاکید کرد: در آینده، راه و مسیر طی شده در گسترش همکاری‌ها با روسیه ادامه خواهد یافت.

انتخابات هیئت رئیسه مجلس برگزار شد

گروه سیاسی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه صحن علنی دیروز - سه‌شنبه ۸ خرداد- از میان ۳ داوطلب کرسی ریاست، را به عنوان رییس مجلس در اجلاسیه نخست انتخاب کردند. در جلسه دیروز منوچهر متکی، مجتبی ذوالنوری و محمدباقر قالیباف برای کرسی ریاست به رقابت پرداختند. به گزارش «تجارت»، محمدباقر قالیباف با ۱۹۸ رای رییس مجلس دوازدهم شد. ذوالنوری ۶۰ رای و متکی ۵ رای آوردند و آرای باطله هم ۲۴ رای بود. در ادامه نشست دیروز مجلس، حمیدرضا حاجی بابایی و علی نیکزاد با رأی منتخبین مردم به عنوان نواب اول و دوم اجلاسیه اول مجلس دوازدهم انتخاب شدند. حمیدرضا حاجی‌بابایی منتخب همدان و علی نیکزاد منتخب اردبیل به عنوان نواب اول و دوم رئیس مجلس انتخاب شدند. مجتبی بخشی‌پور، احمد نادری، روح الله متفکر آزاد،‌ مجتبی یوسفی، محمد رشیدی و علی اکبر رنجبرزاده به عنوان دبیران هیات رئیسه تعیین شدند. غلامرضا نوری قزلچه، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی و جلیل میرمحمدی منتخبان بستان آباد، تهران و تفت و میبد نیز به عنوان ۳ ناظر مجلس انتخاب شدند.

دعوت قالیباف به تلاش مجلس جدید برای ایجاد وحدت و امید
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه دیروز سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در نخستین نطق خود به عنوان رئیس مجلس دوازدهم با تسلیت شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی اظهار کرد: ضروری است که از نمایندگان محترم به صورت ویژه تشکر کنم که به من اعتماد و بنده را به عنوان خادم خود انتخاب کردند و برخی از امور را به اینجانب تفویض نمودند تا مطابق قانون اساسی و آئین نامه داخلی مجلس وظایفی را با استفاده از اختیاراتی که تعریف شده است، پیگیری کنم. وی خطاب به نمایندگان مجلس دوازدهم گفت: من خود را نماینده شما می‌دانم و با همه ظرفیت و توانی که دارم تلاش خواهم کرد که ذیل رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و با کم شما، مجلس دوازدهم در پیگیری منافع و مصالح مردم کارنامه‌ای درخشان داشته باشند. همه می‌دانیم که کار در مجلس یک کار جمعی است و همه باید در تعیین اولویت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها با فهمی مشترک عمل کنیم. ساختار مجلس به گونه‌ای است که اگر عموم نمایندگان بر یک موضوعی عزم نکنند، مجلس نمی‌تواند کار موثری انجام دهد و گاه حتی یک نماینده هم می‌تواند به مسیری که عموم نمایندگان پیگیری می‌کنند، لطمه بزنند. رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: واقعیت این است که مردم از ما مسئولان چه ما نمایندگان و چه دیگر مدیران اجرایی توقع دارند که به جای حاشیه پردازی، فقط به فکر مسائل آنان باشیم؛ مقام معظم رهبری خط اصلی مجلس را در پیام خود روشن کردند و مجلس دوازدهم باید رویکرد اصلی‌اش را همین رهنمودها قرار دهد؛ رهبر حکیم انقلاب آرام‌بخشی، امید آفرینی و دعوت به همدلی در محیط عمومی و پرهیز از مسابقات بی فایده رسانه‌ای و مجادلات مضر سیاسی در داخل مجلس را مبنای عمل مجلس دوازدهم تعیین کردند؛ لذا به نظر می‌رسد رویکرد اصلی مجلس دوازدهم باید وحدت و امید باشد و ما باید برای ایجاد امید در مردم به فهم مشترک برسیم و هم گرا و همدل عمل کنیم و با هر گرایش و سلیقه سیاسی که داریم روی اولویت داشتن حل مسائل مردم اتفاق نظر داشته باشیم. قالیباف ادامه داد: اختلاف سلیقه‌ها در روش حل مسائل هم طبیعی است و باعث دقیق‌تر شدن بحث‌ها می‌شود اما همه باید مراقب باشیم که هر حاشیه پردازی یا مسابقات رسانه‌ای یا مجادلات سیاسی خلاف آرام بخشی و امیدآفرینی و خلاف رهنمودهای صریح رهبر انقلاب است. وی با بیان اینکه «مهمترین مسأله‌ای که می‌تواند هم محور وحدت باشد و هم باعث امیدآفرینی شود برنامه هفتم پیشرفت کشور است»، عنوان کرد: این برنامه میثاق ملی ما در مجلس و دولت شهید رئیسی است که به عنوان یک میراث مهم این شهید بزرگوار محسوب می‌شود و می‌تواند پیشرفت کشور را رقم بزند. اگر در مجلس و دولت روی اجرای برنامه هفتم بایستیم، می‌توانیم در کوتاه مدت مشکلات عموم مردم را مدیریت کنیم و در بلندمدت پیشرفت کشور را رقم بزنیم. رئیس مجلس در پایان تاکید کرد: امیدوارم همه ما نمایندگان تا پایان دوره نمایندگی بتوانیم مطابق توصیه رهبر انقلاب با رعایت تقوا، گذشت، انصاف، مسئولیت پذیری و کار بی منت تکلیف خودمان را در قبال مردم و انقلاب انجام دهیم.

موافقت منتخبان مجلس با برگزاری جلسه روز پنجشنبه
در سطحی دیگر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز بیان کرد: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس تا پایان زمان اداری روز چهارشنبه ۹ خرداد اعضای شعب باید در مجلس حضور داشته باشند و کار بررسی اعتبارنامه ها را انجام دهند فلذا همه نمایندگانی که عضو شعب هستند باید تا پایان زمان اداری فردا در مجلس حضور داشته باشند تا اگر نماینده‌ای اعتراض داشت به آن رسیدگی شود. وی در ادامه اظهار کرد: سپس روند رسیدگی به اعتبارنامه‌ها براساس گزارشی که شعب ارائه خواهند کرد در صحن مجلس طی می‌شود. اکنون ما ۲ راه پیش رو داریم اول اینکه مجلس روز پنجشنبه صحن علنی داشته باشد و اعتبارنامه نمایندگان بررسی شود یا اینکه هفته آینده در روزهای شنبه و یکشنبه مجلس جلسه علنی داشته باشد. وظیفه ما این است که به سرعت مجلس آماده کار شود فلذا اعتبارنامه‌ها باید زودتر به تصویب برسد. رئیس مجلس در ادامه تاکید کرد: اکنون نیز رای گیری استمزاجی صورت می‌گیرد تا برای روز پنجشنبه جلسه داشته باشیم یا خیر. در نهایت نمایندگان مجلس با برگزاری جلسه علنی در روز پنجشنبه به منظور بررسی اعتبارنامه‌ها موافقت کردند.

واکنش آمریکا به گزارش فصلی آژانس انرژی اتمی درباره ایران

گروه سیاسی: یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به نتایج گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داده و با ادعاهایی درباره سطح همکاری ایران با آژانس، در این رابطه ابراز نگرانی کرد. در پی ادعای خبرگزاری رویترز مبنی بر رویت گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن از «تداوم تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با درصد بالا در ایران» نگران است.
به گزارش «تجارت»، این سخنگو در پاسخ به سوال شبکه صدای آمریکا با اشاره به اینکه وزارت خارجه در مورد جزئیات گزارش‌های آژانس که علنی نشده‌اند اظهار نظر نمی‌کند، گفت، «ما همچنان نگران ادامه توسعه برنامه هسته‌ای ایران به شیوه‌هایی هستیم که هیچ هدف غیرنظامی معتبری ندارد، از جمله تداوم تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده.» تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران از سوی این مقام وزارت امور خارجه آمریکا در حالی است که ایران بارها تاکید کرده است که به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، صرفا، صلح‌آمیز است. این مقام آمریکایی در ادامه تصریح کرد که آمریکا از تلاش‌های گسترده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعامل با ایران در مورد مسائل حل نشده پیشین مرتبط با تعهدات پادمانی ایران، قدردانی می‌کند.
این مقام رسانه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر این که واشنگتن می‌داند همکاری تهران با آژانس «به‌شدت ضعیف» است، افزود: «ما همچنان به‌طور کامل از تلاش‌های این نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد و مدیرکل آن، رافائل گروسی، حمایت می‌کنیم.» ابراز نگرانی این مقام آمریکایی در حالی است که اقدامات ایران در زمینه کاهش تعهدات داوطلبانه هسته‌ای، اقدامی در چارجوب بند ۳۶ توافق هسته‌ای (برجام) بوده است که آن را قادر می‌سازد در صورت عملی نشدن تعهدات طرفین توافق، برخی تعهدات خود را کاهش دهد. ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و متحمل شدن تحریم‌های واشنگتن، همچنین بدعهدی کشورهای غربی توافق در عمل به وعده خود مبنی بر تلاش برای عادی‌سازی روابط تجاری با ایران و کاهش تاثیر تحریم‌ها، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده، از تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد. از اقدامات متقابل ایران در پاسخ به این به این بدعهدی‌ها افزایش میزان تولیدات اورانیوم غنی‌شده در سطوح بالا و خاموش کردن تعدادی دوربین‌های نظارتی در برخی تاشیسات اتمی بوده است. اگرچه، ایران در چارچوب توافق پادمانی خود با آژانس همکاری دارد و سفرهای مدیرکل آژانس به ایران و برقرار بودن مذاکرات برای حل شدن مسائل باقی‌مانده پادمانی و توافق برای ادامه همکاری‌ها در بیانیه‌های مشترکی که از سوی طرفین منتشر می‌شود، گویای آن است.
در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رصد رویترز رسیده، آمده که مطابق با تخمین‌ها ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با افزایشی ۶۷۵.۸ کیلوگرمی از زمان گزارش قبلی به ۶۲۰۱.۳ کیلوگرم رسیده است. مطابق با گزارش‌ها، ذخایر اوارنیوم با غنای ۲۰ درصد ایران با افزایشی ۳۹.۱ کیلوگرمی به ۷۵۱.۳ کیلوگرم رسیده است. آژانس اتمی ادعا کرد که ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران با افزایشی ۲۰.۶ کیلوگرمی به ۱۴۲.۱ کیلوگرم رسیده است. «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین از تصمیم ایران مبنی بر عدم تغییر موضع خود در برابر لغو مجوز چند نفر از بازرسان باتجربه این آژانس ابراز تاسف کرده است.

مخالفت با موضع تروئیکای اروپا علیه ایران در شورای حکام
این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچین در مورد گزارش یک رسانه آمریکایی مبنی بر این که واشنگتن به دو کشور اروپایی بریتانیا و فرانسه فشار می‌آورد تا در جلسه آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در هفته آتی قطعنامه‌ای در محکومیت عدم همکاری تهران صادر نکنند، پاسخ داده و گفت: «ما در حال افزایش فشار بر ایران از طریق تحریم‌ها و انزوای بین‌المللی هستیم. همان طور که اخیرا، در اقدامات هماهنگ گروه ۷ در پی حمله ایران به اسرائیل در ماه گذشته مشاهده شد.» این مقام وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: «هیچ تصمیمی در رابطه با جلسه آتی شورای حکام گرفته نشده است، و هر گونه گمانه زنی در مورد تصمیمات زودهنگام است. ما به شدت با سه شریک اروپایی خود (آلمان، فرانسه و بریتانیا) هماهنگ هستیم.»

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری با خبرنگاران تاکید کرد:

گروه سیاسی: سخنگوی قوه قضاییه از بررسی قضایی پرونده فساد در فوتبال خبر داد و گفت: اکنون پرونده در مرحله احضار متهمان است و نسبت به صدور تامین مناسب عمل خواهد شد ؛ امیدواریم با انجام تحقیقات، در کمترین زمان لازم نتایج را به مردم اعلام کنیم.
به گزارش «تجارت»، اصغر جهانگیر دیروز سه‌شنبه در سومین نشست خبری با اشاره به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و همراهان وی اظهار داشت: حادثه غم بار رحلت شهادت گونه رئیس جمهور، وزیر امور خارجه مجاهد و امام جمعه محبوب تبریز را که در راه خدمت به شرف شهادت رسیدند، خدمت رهبر معظم انقلاب و ملت شریف و داغدیده ایران تسلیت عرض می‌کنم. وی یادآور شد: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی این شهید عزیز حدود ۴۰ سال در راه احقاق حقوق مردم در مناصب بسیار حساس در دستگاه قضایی سپری کرد و منشأ برکات عظیم بود و اکنون فقدان ایشان دردناک و مصیبت زاست و امیدواریم به برکت حضور رهبر معظم انقلاب و امید ظهور حضرت ولی عصر دل‌های مومنان شاد شود.

تدوین آیین نامه‌های الزام به ثبت رسمی اسناد غیرمنقول در دست اقدام است
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نهایی‌سازی آیین‌نامه‌های قانون الزام به ثبت رسمی اسناد غیرمنقول تاکنون چه اقداماتی در این زمینه
انجام شده است، گفت: ثبت رسمی معاملات از جمله دغدغه‌های قدیمی دستگاه قضایی برای جلوگیری از جعل اسناد و کلاهبرداری‌ها و به منظور شفافیت در امور است که تاکنون قانون مشخص در این حوزه وجود نداشت و با تصویب قانون در اردیبهشت ماه توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، با توجه به اینکه در این قانون مصوب شده است تعدادی آیین نامه برای اجرای قانون نوشته شود، این
مهم در دستور کار قرار دارد. جهانگیر افزود: بخشی از این آیین‌نامه‌ها باید توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه شود که با دستور ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آغاز شده و قول داده‌اند با تاکید ریاست قوه قضاییه پیش از پایان موعد مقرر که یک سال است، این آیین‌نامه‌ها
تدوین شود.
پیگیری قضایی در پرونده فساد در فوتبال
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال گفت: سال گذشته صندوق بازنشستگی صنایع مس ملی شکایتی علیه مدیران وقت باشگاه مس رفسنجان انجام داد و اتهاماتی متوجه افراد از جمله جعل و سندسازی و خیانت در امانت مطرح کرده بود، از این‌رو در این پرونده بحث مجرمانه‌ای مطرح بود و در دستگاه قضایی شروع به رسیدگی شد. وی ادامه داد: اکنون پرونده در مرحله احضار متهمان یادشده است و نسبت به صدور تامین مناسب عمل خواهد شد و امیدواریم با تحقیقات در کمترین زمان لازم نتایج را به مردم اعلام کنیم. جهانگیر اضافه کرد: در مسائلی مربوط به فوتبال دو بخش وجود دارد در یک بخش فدراسیون ها موظفند پیگیری کنند و دولت‌ها حق ورود ندارند ولی در جایی که جرایمی رخ داده می توانیم ورود کنیم و این مساله در همین راستا بوده است.