سفیر «نادان» آمریکا از عراق اخراج و سفارت بسته شود

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق گفت: پاکسازی نژادی، نسل‌کشی و بمباران اردوگاه‌ها در رفح تصویر واضحی از دشمنی با تمام ادیان آسمانی (اسلام، مسیحیت و یهودیت) است. اسرائیل تمام کسانی را که صهیونیست نیستند، می‌کشد و با این اقداماتش وجهه یهودیان را در سراسر جهان مخدوش می‌کند، به‌ویژه اینکه می‌خواهد به همه نشان بدهد نماینده یهودیان جهان است و بسیاری از آن‌ها بی‌گناه هستند. وی افزود: بله. صهیونیست‌ها تروریست‌هایی وقیح هستند که با خدا و ادیانش دشمنی می‌کنند و خون تمام ادیان را با گستاخی مباح می‌شمرند. آیا خداوندی که تمام ادیان آسمانی به آن ایمان دارند راضی است که یهودیان خون ادیان دیگر را بریزند؟ اگر صهیونیست‌ها بیهوده ادعا دارند که درباره حکمرانی در فلسطین برحق هستند آیا حاکم حق دارد زنان و کودکان را بکشد و اردوگاه‌ها و بیمارستان‌ها را به بهانه مبارزه با تروریسم بمباران کند؟! مقتدی صدر گفت: آیا حاکم حق دارد غزه را به زندانی از بدترین زندان‌ها تبدیل کند و بقیه مناطق در فلسطین اشغالی جزو بهترین مناطق جهان باشند. آیا غزه‌ای‌ها علف بخورند و یهودیان هر چیزی که لذیذ و خوشمزه است؟! مردم غزه آب آلوده بنوشند و مردم یهود هر چیزی که گواراست؟‍!

 

بایدن از عمد حقایق جنگ جهانی دوم را تحریف می‌کند

رئیس‌جمهور پیشین و معاون شورای امنیت روسیه گفت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از قصد تلاش می‌کند تا وقایع تاریخی جنگ‌جهانی دوم را تحریف کند. «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه که سابقا رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور هم بوده، به خبرگزاری تاس گفت: «بایدن مانند یک نادان به تمام‌عیار گفت که ارتش آمریکا "فاشیسم" را شکست داد و اروپا را آزاد کرد و این بیانگر زوال عقل سالخورده‌اش نیست، بلکه یک سیاست آگاهانه برای تحریف تاریخ است.» او این اظهارات و این اقدام بایدن را «جنگ علیه روسیه» تلقی کرد. مدودف تاکید کرد: «ما حق نداریم به میلیون‌ها شهروندمان که به دست فاشیست‌ها افتادند، خیانت کنیم. بایدن سعی می‌کند از قصد تاریخ را تحریف کند و از نو آن را بنویسد.» رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در اظهاراتی بدون اشاره به نقش دیگر کشورها در پیروزی در جنگ جهانی دوم ادعا کرد که این نیروهای مسلح آمریکا بودند که جهان را از فاشیسم نجات داده و اروپا را در طی این جنگ آزاد کردند. بایدن در مراسم یادبود در گورستان آرلینگتون گفت: «اعضای بزرگ‌ترین نسل در حدود هشتاد سال پیش به سواحل نرماندی رفتند و یک قاره را آزاد کردند و جهان را نجات دادند.»

توافق قاهره و تل‌آویو برای کنترل بحران در رفح
در پی کشته شدن یک سرباز مصری در گذرگاه رفح در جریان تبادل آتش میان ارتش‌های مصر و رژیم صهیونیستی، قاهره و تل‌آویو توافق کردند که در آرامش این مساله را حل کرده و از تنش خودداری کنند. به رغم اینکه رژیم صهیونیستی نگران این بود که حادثه تبادل آتش در گذرگاه رفح میان ارتش‌های مصر و رژیم صهیونیستی که به کشته شدن یک سرباز مصری منجر شد به یک بحران دیپلماتیک منجر شده و تنش در روابط ۲ طرف را افزایش دهد، روزنامه یدیعوت آحارونوت سه‌شنبه نوشت: طرف‌های مصری و اسرائیلی توافق کردند که این پرونده را بزرگ نکنند. مذاکراتی در آرامش بین مسؤولان اسرائیلی و مصری برگزار شد و مسؤولان اسرائیلی اطلاعات خود را درباره این حادثه به طرف مصری ارائه کردند. این روزنامه نوشت: در تماس‌هایی که بین یک افسر ارشد اسرائیلی و یک افسر مصری برقرار شد توافق شد که هیچ‌گونه هیاهوی رسانه‌ای درباره این حادثه ایجاد نشود تا از بحران سیاسی نامطلوب بین ۲ طرف جلوگیری شود.

بلژیک ۳۰ جنگنده اف-۱۶ تا ۲۰۲۸ به اوکراین تحویل می‌دهد
وزیر امور خارجه بلژیک دیروز (سه‌شنبه) اعلام کرد بلژیک تا سال ۲۰۲۸، ۳۰ فروند جنگنده بمب‌افکن اف-۱۶ خود را به اوکراین عرضه خواهد کرد. «حجه لحبیب» رئیس دستگاه دیپلماسی بلژیک گفت: این تعهد در توافقنامه‌ای که سه‌شنبه به مناسبت سفر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به بروکسل امضا خواهد شد، رسمیت خواهد یافت. به نقل از ار.ت.ب.اف، رئیس‌جمهور اوکراین برای امضای این سند به همراه الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک، به این کشور سفر می‌کند و بعد با پادشاه بلژیک دیدار خواهد کرد.

نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله رژیم صهیونیستی به رفح
یک منبع دیپلماتیک گفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حمله موشکی ارتش رژیم صهیونیستی به رفح که منجر به شهادت ده‌ها فلسطینی شد، نشستی اضطراری برگزار خواهد کرد. به گزارش تاس، یک منبع دیپلماتیک گفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حمله موشکی ارتش رژیم صهیونیستی به رفح که منجر به شهادت ده‌ها فلسطینی شد، نشستی اضطراری برگزار خواهد کرد. این نشست عصر دیروز -سه‌شنبه- به وقت محلی و پشت درهای بسته انجام خواهد شد.

گزارش «تجارت» از ابعاد و واکنش‌ها به تصمیم سه کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن فلسطین؛

گروه جهان: کشورهای اسپانیا، نروژ و ایرلند در نهایت دیروز –سه‌شنبه- تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن استقلال کشور فلسطین وارد فاز اجرایی کردند. اقدام این سه کشور اروپایی را می‌توان شکست دیپلماتیک بزرگ رژیم صهیونیستی مورد ارزیابی قرار داد که در آینده کشورهای بیشتری نیز همین رویه را اتخاذ خواهند کرد.
به گزارش «تجارت»، این کشورها ۲۲ مارس (۳ فروردین۱۴۰۳) در بیانیه مشترکی اعلام کردند که در زمینه برداشتن اولین گام‌ها برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین به توافق رسیده‌اند و نهایتا دیروز تصمیم خود را وارد فاز اجرایی کردند. این درحالیست که نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا نیز هفته آینده برگزار خواهد شد و بررسی آینده روابط با رژیم صهیونیستی در سایه عملیات نظامی این رژیم در رفح، در دستور کار شورا قرار دارد.

تصمیم تاریخی اسپانیا، ایرلند و نروژ برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین
پدرو سانچز، نخست وزیراسپانیا دیروز (سه‌شنبه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی گفت که اسپانیا به «بیش از ۱۴۰ کشوری که قبلاً فلسطین را به رسمیت می‌شناسند» می‌پیوندد و این «تنها راه برای تحقق بخشیدن به راه‌حلی است که همه ما آن را به عنوان تنها راه حل می‌شناسیم». خوزه مانوئل آلبارز، وزیر امور خارجه اسپانیا در یک کنفرانس خبری در مادرید گفت: این یک تصمیم تاریخی است که یک هدف واحد دارد - کمک به دستیابی به صلح بین اسرائیل و فلسطین»سانچز خاطرنشان کرد که اسپانیا کشور فلسطین را بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و تنها تغییراتی را که مورد توافق طرفین قرار گرفته است، به رسمیت می‌شناسد.
در سطحی دیگر، دولت ایرلند دیروز سه شنبه در بیانیه ای رسماً کشور فلسطین را به رسمیت شناخت. در بیانیه دولت ایرلند آمده است که فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می‌شناسد و با برقراری روابط دیپلماتیک کامل بین دوبلین و رام‌الله موافقت می‌کند. سیمون هریس، نخست وزیر ایرلند بعد از اعلام این خبر گفت که این اقدام برای زنده نگه داشتن امید برای صلح است.
وزیر خارجه نروژ دیروز (سه‌شنبه) با بیان اینکه اوسلو رسما کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد، اعلام کرد این نقطه عطفی در روابط بین نروژ و فلسطین است. «اسپن بارت ایده» وزیر خارجه نروژ در بیانیه‌ای با اعلام اینکه به رسمیت شناختن رسمی کشور فلسطین اجرایی شده، گفت: «برای بیش از ۳۰ سال، نروژ یکی از قوی‌ترین حامیان تشکیل کشور فلسطین بوده است. مطمئنم که دولت فلسطین به کار دشوار اصلاحات ادامه خواهد داد و پایه‌های حکومت در کرانه باختری و غزه را پس از آتش‌بس ایجاد خواهد کرد.» به نقل از شبکه خبری سی.ان.ان، وی افزود: «مایه تاسف است که اسرائیل هیچ نشانه‌ای از تعامل سازنده نشان نمی‌دهد. جامعه بین‌الملل باید حمایت اقتصادی و سیاسی خود را از فلسطین افزایش داده و به همکاری برای راه‌حل ۲ دولتی ادامه دهد.»

رایزنی مقامات اتحادیه اروپا در مورد تحریم احتمالی رژیم صهیونیستی
در سطحی دیگر، تارنمای پولیتیکو به‌نقل از وزیر خارجه ایرلند نوشت: وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای اولین بار درباره تحریم رژیم اسرائیل در صورت تخطی آن از حکم دیوان بین المللی دادگستری درباره توقف فوری عملیات نظامی در رفح، مذاکرات «مهمی» انجام دادند. این تارنمای آمریکایی افزود: مایکل مارتین وزیر خارجه ایرلند بعد از نشست شورای امور خارجه این اتحادیه گفت: در این مذاکرات توافق بسیار روشنی درباره ضرورت حمایت از نهادهای حقوقی بشردوستانه بین المللی وجود داشت. وی گفت: در یک نشست اتحادیه اروپا خودم برای اولین بار به شکل واقعی شاهد انجام بحث های قابل توجهی در مورد تحریم ها و «چه می شود اگر...» بودم.

میزبانی مادرید از کشورهای عربی یک روز پس از اخذ تصمیم تاریخی
دولت اسپانیا امروز چهارشنبه (۲۹ مه/ نهم خرداد) و به فاصله یک روز از به رسمیت شناختن کشور فلسطین، میزبان هیات بزرگی از وزرای امور خارجه کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، اردن، مصر، امارات متحده عربی و قطر با موضوع فلسطین می‌شود. به گزارش روزنامه ال پائیس، مادرید فردا پذیرای وزرای امور خارجه کشورهای عربی خواهد بود و سران دیپلماسی این کشورها با پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا و خوسه مانوئل آلبارس وزیر امور خارجه این کشور دیدار می‌کنند.