اعمال محدودیت در ثبت سفارش کالا

رئیس کنفدراسیون صادرات، در نامه‌ای ضمن انتقاد از شرایط جدی ثبت سفارش، پیشنهاد کرده که حداقل بانک مرکزی در هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت رفع تعهد ارزی، امکان استفاده از روش «واردات در مقابل صادرات خود» و همچنین «رفع تعهد ارزی با واردات طلا» را مجدد فعال کرده و اجازه ایفای تعهدات ارزی از این روش را به صادرکنندگان اعطا کند. به گزارش ایسنا، محمد لاهوتی - رئیس کنفدراسیون صادرات - در نامه‌ای به معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به "اعمال محدودیت‌های جدید و غیرقابل اجرا در ثبت سفارش واردات از یک سو و صدور اطلاعیه سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر تعیین ضرب‌العجل رفع تعهد ارزی سال ۱۴۰۲ تا پایان تیرماه جاری از سوی دیگر" گفته که وضع اینگونه سیاست‌های دوگانه از سوی دستگاه‌های دولتی، عملا فرصت رفع تعهد ارزی را از صادرکنندگان سلب کرده و منجر به بروز مشکلات و چالش‌هایی در حوزه ایفای تعهدات ارزی صادراتی و به تبع آن، تعلیق کارت‌های بازرگانی و توقف صادرات خواهد شد. وی همچنین پیشنهاد کرده که حداقل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت رفع تعهد ارزی، امکان استفاده از روش «واردات در مقابل صادرات خود» و همچنین «رفع تعهد ارزی با واردات طلا» را مجدد فعال کرده و اجازه ایفای تعهدات ارزی از این روش را به صادرکنندگان اعطا کند.

 

عراق و افغانستان، عمده‌ترین مقصد صادراتی لوازم‌خانگی ایران

معاون وزیر صمت گفت: بالاترین حجم صادراتی در گروه لوازم‌خانگی، ابتدا مربوط به یخچال‌فریزر و پس از آن ماشین‌های لباسشویی اختصاص دارد که عمده‌ترین مقصد صادراتی آن کشور‌های عراق و افغانستان هستند. محمد مهدی برادران در نشست تخصصی برند گفت: سال گذشته تاکنون مجوزی برای افزایش قیمت لوازم خانگی صادر نشده و تولیدکنندگان هم به دلیل رقابت با قاچاق و کاهش قدرت خرید مردم، بیشتر به دنبال کاهش قیمت تمام شده هستند. او افزود: در حال حاضر جزو ۱۰ تولیدکننده سایدبای‌ساید در سطح جهان هستیم که پیشرفت و تکنولوژی خوبی حاصل شده است، همچنین در برخی گروه‌های کالایی مثل کولر گازی، ظرفشویی، ماکروویو و لوازم خانگی کوچک هم یا تولید محدود بود یا تولید نداشتیم، اما در حال حاضر جهش‌های چند برابری در تولید این گروه‌های کالایی داشتیم و عمق تولید هم بیشتر شده است. او گفت: در حال حاضر بالاترین حجم صادراتی در گروه لوازم‌خانگی، ابتدا مربوط به یخچال‌فریزر و پس از آن ماشین‌های لباسشویی اختصاص دارد که عمده‌ترین مقصد صادراتی آن عمدتا کشورهای عراق و افغانستان هستند. معاون وزیر صمت اضافه کرد: نیاز کشور بسته به گروه‌های کالایی تفاوت دارد. برای مثال در حوزه تلویزیون تولید کشور در سال گذشته دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه بوده، اما همچنان عدد قابل توجهی، یعنی حدود ۹۰۰ هزار تلویزیون به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

پایش لحظه‌ای سکوهای مجازی برای مقابله با عرضه کالای قاچاق
مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا گفت: تداوم پایش سکوهای مجازی و تشدید مقابله با عرضه کالای قاچاق از این بستر در دستور کار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار دارد. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، وحید خدرویسی در دومین نشست مشترک دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز با برخی از گردانندگان سکوهای مجازی ضمن تبیین اهمیت پیشگیری و مقابله با عرضه کالا و ارز قاچاق و غیرمجاز در فضای مجازی بیان داشت: کسب و کارهای اینترنتی از سال‌ها پیش در حال توسعه روزافزون بوده و ایجاد بسترهای قانونی برای پیشگیری از بروز تخلفات و مفاسد از جمله مبادلات کالا و ارز قاچاق در فضای مجازی کماکان نیازمند پیگیری، ابتکار عمل و اجرای اقدامات تکمیلی از سوی بخش دولتی با همکاری کامل بخش خصوصی است. خدرویسی با بیان مواضع ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مقررات حاکم بر این موضوع، از همکاری و تعامل گردانندگان برخی از سکوها در پاکسازی و حذف کالای قاچاق از لیست کالاهای قابل‌عرضه خود قدردانی کرد و بر تداوم پایش سکوها و تشدید مقابله با عرضه کالای قاچاق از این بستر تاکید کرد. مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق با تأکید بر این نکته که هدف ما هیچگاه مانع‌تراشی و ایجاد اختلال در مسیر کسب و کارها نبوده اظهار داشت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همواره حامی تولید و تجارت قانونی بوده؛ لیکن با تخلفات عمدی وفق قوانین و مقررات رفتار خواهد شد و در این مسیر لازم است فعالان اقتصادی نیز به مسئولیت حرفه‌ای و قانونی خود عمل کنند. در این نشست مقرر شد سکوهای مجازی ضمن بازنگری و پالایش مجدد سکوها از کالا و ارز غیرمجاز و قاچاق، گزارش اقدامات و نتایج حاصله را ظرف مدت دو هفته به دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز ارسال نمایند. نشست مشترک دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز با برخی از گردانندگان سکوهای مجازی با هدف بررسی میزان تحقق مصوبات جلسه قبل در خصوص پاکسازی فضای مجازی از مبادلات ارز و کالاهای قاچاق و غیرمجاز در محل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد.نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اطلاعات، اتاق اصناف ایران، رییس اتحادیه کسب و کارهای مجازی نیز در این جلسه حضور داشتند.

تجارت ۵ میلیارد دلاری ایران و چین در ۴ ماه
گمرک چین از مبادلات ۵ میلیارد و ۵۷ میلیون دلاری این کشور با ایران در ۴ ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی گمرک چین نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در 4 ماهه نخست سال جاری میلادی به 5 میلیارد و 57 میلیون دلار رسیده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 3 درصدی داشته است. ارزش مبادلات دو کشور در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال 2023 بالغ بر 5 میلیارد و 231 میلیون دلار اعلام شده بود. واردات چین از ایران در 4 ماهه نخست 2024 با افزایش 2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 1 میلیارد و 548 میلیون دلار رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل 1 میلیارد و 523 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

توقف صادرات مرغ و تخم مرغ ایران به عراق با ممنوعیت فصلی
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: با ورود به فصل گرما و کاهش تقاضا ، عراق به طور رسمی واردات مرغ و تخم مرغ را متوقف کرد. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حسین مهدی‌زاده عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: وزارت کشاورزی عراق به دولت این کشور نامه زده است که واردات مرغ و تخم مرغ متوقف شود. مهدی‌زاده گفت: عراق مزارع زیاد جدیدی در حوزه تولید مرغ و تخم مرغ راه اندازی کرده است که در حال حاضر نیاز بازار خود را از محل تولیدات داخلی خود تامین می‌کند. وی افزود: امسال در این بخش صد هزار تن صادرات داشته ایم که ارز آوری خوبی نیز برای کشور دارد، اما این اتفاق در دولت عراق مانع صادرات تولیدات مرغ و تخم مرغ شده است. رئیس کارگروه دام و طیور اتاق بازرگانی ادامه داد: مرغ و تخم مرغ ایران اکنون به افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس می‌رود اما در مقایسه با صادراتی که به عراق داشتیم، محدود است.

خروج ۵ خودرو غیراستاندارد از
چرخه تولید در دولت سیزدهم
دولت سیزدهم در حالی در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که طی این ۳۴ ماه فعالیت، با سرلوحه قرار دادن بند اول فرمان هشت بندی رئیس جمهور شهید و در راستای تاکید مقام معظم رهبری بر کیفیت خودروها، پنج خودرو از چرخه‌ تولید حذف و برنامه‌ریزی برای تولید محصولات جدید بر پایه‌ پلتفرم‌های جدید آغاز شده است.
به گزارش ایسنا، نگاه دولت سیزدهم در بخش‌های مختلف، با تکیه بر تفکر انقلاب اسلامی بوده و این تفکر در بسیاری از حوزه‌ها منجر به پیشرفت‌های مؤثر بوده و در بسیاری از شاخص‌ها، نسبت به دوره‌های گذشته رشد داشته است. سخنگوی دولت سیزدهم در این رابطه معتقد است که این دولت همواره گفتمان انقلاب را بر اساس قانون اساسی و منویات رهبر معظم انقلاب دنبال کرده است. موضوع کیفیت خودرو از جمله مسائلی بود که مورد انتقاد مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته و بر افزایش و ارتقا کیفیت تاکید داشته‌اند. ایشان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ در دیداری که با جمعی از تولیدکنندگان کشور و مسئولان اقتصادی داشتند، ضمن انتقاد از کیفیت خودروها فرمودند: "ما در برخی از محصولات داخلی متأسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمی‌شود، این خیلی بد است، این همه‌ حمایت در طول این سال‌ها از صنعت خودرو در کشور شده خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند درست هم می‌گویند، حق با مردم است، یعنی به اعتراض مردم به جا است، ‌ این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند. "

«تجارت» گزارش می‌دهد

زعفران به عنوان یکی از مهمترین کالاهای صادراتی غیرنفتی که پیشینه دو هزار ساله دارد، به دلیل مشکلات و موانع داخلی سال‌هاست رنگ خود را در بازارهای صادراتی باخته و جایگاه خود را به دیگر کشورها واگذار کرده است، این در حالیست که ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زعفران در دنیا محسوب می‌شود به‌طوری که بیش از 95 درصد زعفران جهانی را تولید می‌کند، اما سهم قابل‌توجهی در بازارهای جهانی ندارد.

خطر فراموشی زعفرانی ایرانی در بازارهای جهانی
به تازگی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، از خطر فراموشی زعفران ایرانی در بازارهای جهانی خبر داده و در این باره به ایلنا گفته است: ایران با دارا بودن 123 هزار هکتار سطح زیر کشت در سال 1402 و توان تولید بیش از 450 تا 470 تن زعفران در سال بزرگترین و مهمترین تولیدکننده زعفران در جهان است. استان خراسان رضوی با سطح زیرکشت 92 هزار هکتار مزارع تولید زعفران رتبه اول و پس از آن خراسان جنوبی با سطح زیرکشت 17 هزار هکتار در رتبه دوم تولید قرار دارد. او در بخش دیگری از سخنان خود از کاهش فروش 12 تا 15 درصد زعفران خبر داده و گفته است: میزان صادرات 1401، بالغ‌بر 217 تن، در سال 1402 حدود 221 تن بوده است که موضوع کاهش چشمگیر تولید در این دو سال تاثیر زیادی در کاهش صادرات زعفران داشته است.

روند کاهشی تولید زعفران ایرانی
طبق آمارهایی که سال 1400 وزارت جهاد کشاورزی منتشر کرده، نشان می‌دهد که تولید زعفران بین 30 تا 60 درصد در استان‌های مختلف کشور کاهش یافته است. حتی ایران به عنوان بزرگترین صادرکننده زعفران به اسپانیا صادرات زعفران به این کشور در سال 2023، نسبت به سال 2022 بیش از 11 درصد کاهش داشت؛ این در حالی است که ایران در این سال با صادرات 45 تن 440 گرم زعفران به اسپانیا به ارزش 36 میلیون 565 هزار یورو بزرگترین تامین‌کننده زعفران اسپانیا بوده و 87 درصد از کل واردات این کشور در زمینه زعفران را به خود اختصاص داده است. پنج کشور اول مقصد صادرات زعفران به اسپانیا به ترتیب کشورهای آمریکا با 11 میلیون و 916 هزار یورو، فرانسه به سه میلیون و 929 هزار یورو و امارات با سه مسلیون 668 هزار یورو واردات از اسپانیا بوده‌اند. البته کاهش تولید زعفران از چند سال گذشته آغاز شد.

زعفران ایرانی به نام افغانستان
در کنار کاهش تولید زعفران در کشور، سال‌هاست که خام‌فروشی جای خود را به ارزآوری صادراتی این محصول استراتژیک که آوازه جهانی داشت واگذار کرده و کشورهای دیگر جای ایران را گرفته‌اند. بر اساس برآوردها هر ماه 10 تن زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود. گفته می‌شود که افغانستان در سال گذشته 40 تن زعفران از ایران خریداری کرده است و سپس با نام خود به بازارهای دیگر صادر کرده است. در این رابطه فرشید منوچهری، دبیر شواری ملی زعفران ایران، گفته است: ایران عملا بازار چهار کشور چین، هند، عربستان و آمریکا را از دست داده است و تاجران افغانستانی اقدام به صادر به این کشورها می‌ک‍نند، این در حالی است که گفته می‌شود که تنها 12 تن زعفران توسط افغانستان کشت می‌شود، اما حدود 69 تن زعفران صادر کرده است. این موضوع را نیز دبیر شواری ملی زعفران ایران تائید کرده و توضیح داده است: برخی از کشورها محصول ایران را خریداری کرده و با بسته‌بندی کشورهای خودشان به بازارهای جهانی عرضه می‌کنند؛ دقیقا مشابه همین اتفاق در مورد پسته و فرش ایرانی نیز رخ داده است. بنا به گفته او، رقم صادرات زعفران ایران در سال گذشته، حدود 217 تن و 406 کیلو بود و بیشترین بازارهای صادراتی زعفران ایران کشورهای امارات، چینف اسپانیا، افغانستان و قطر بوده است. کارشناس می‌گویند که کاهش صادرات منجر به قاچاق معکوس شده که یکی از علت‌های آن تعهد ارزی است از همین رو بیشتر تاجران ترجیح می‌دهند به صورت چمدانی و به صورت فله‌ای اقدام به خروج این محصول از کشور کنند. با وجود اینکه ایران بیش از 95درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند، اما به دلیل عدم توجه به برندسازی و حرکت به سمت خام فروشی جایگاه جهانی خود را از دست داده است.
در نشست‌ آسیب‌شناسی صادرات محصولات کشاورزی، که به همت مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران برگزار شد، مهمترین چالش‌های حوزه زعفران بررسی شده که یکی از این چالش‌ها تناقض آماری است؛ تناقض آماری باعث می‌شود که سیاست‌گذار نتواند به دقت و درستی وضعیت این حوزه را رصد کرده و برای رفع مشکلات برنامه‌ریزی کند. مثلاً طبق آمار و اطلاعات گمرک، کشور در سال 1401 به 59 کشور صادرات زعفران داشته در حالیکه در شورای ملی زعفران 67 کشور عنوان ‌شده است. در سال 1400 نیز طبق اطلاعات گمرک به 69 کشور صادرات داشتیم که شورای ملی زعفران این عدد را 47 کشور عنوان کرده است. عدم حضور در بانک‌های اطلاعاتی بزرگ دنیا و تضاد برندسازی یکی دیگر از چالش‌های این حوزه است. نگاه دستوری به تولید و صادرات در کشور، تعهد ارزی صادرکنندگان، تغییر استانداردهای بازارهای هدف، افزایش میزان قاچاق زعفران به افغانستان و کشورهای عربی(قاچاق ارزان و صادرات گران)، چالش نرخ پایه گمرکی، عدم ثبت برند ملی زعفران ایران و عدم توجه جدی به زنجیره ارزش زعفران از مهمترین چالش‌های این حوزه است.

وزیر نیرو اعلام کرد:

وزیر نیرو با بیان اینکه مطابق قانون کار صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی و صنایع مشابه در فصل گرم ۶ روز در هفته و به‌صورت شبانه‌روزی برق تحویل خواهند گرفت، گفت: این صنایع فقط یک روز ثابت در هفته با هماهنگی وزارت صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی تعطیل خواهند بود. علی‌اکبر محرابیان در نشست مشترک با اعضای هیات مدیره شهرک صنعتی «شمس‌آباد» افزود: باتوجه‌به اینکه در آستانه ورود به فصل گرم سال هستیم و رفته‌رفته دمای هوا در اکثر نقاط کشور افزایش می‌یابد، ضرورت دارد تا با هدف حفظ پایداری شبکه سراسری برق و تامین حداکثری برق برای بخش‌های مختلف برنامه‌های مدیریت مصرف به‌صورت منظم و دقیق اجرایی شود. وی بیان‌داشت: باتوجه‌به تنوع و فراوانی قابل‌توجه صنایع در کشور و اینکه بخش قابل‌توجهی از میزان مصرف برق کشور به صنایع اختصاص دارد، در تلاش هستیم تا همانند فصول گرم ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در قالب تفاهم‌نامه مشترک با وزارت صمت و تعامل با صنایع مختلف حداکثر برق ممکن را برای این بخش تامین کنیم. وزیر نیرو درباره برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین برق کل صنایع کشور در فصل گرم سال، خاطرنشان‌کرد: در برنامه‌های مدیریت مصرف برق سال جاری، صنایع به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که شامل صنایع کوچک و کارگاهی، صنایع متوسط و صنایع بزرگ و انرژی‌بر هستند. محرابیان ادامه‌داد: برق موردنیاز صنایع کوچک و کارگاهی که ۹۲ درصد کل صنایع را شامل می‌شود و میزان اشتغال‌زایی و پراکندگی آن‌ها بسیار بالاست، بدون محدودیت و به‌صورت ۲۴ ساعته در فصل گرم سال جاری تأمین خواهد شد. وی درباره چگونگی تأمین برق صنایع متوسط و شهرک‌های صنعتی، خاطرنشان‌کرد: دسته دوم صنایع متوسط و شهرک‌های صنعتی هستند که ۵۶ هزار واحد صنعتی را شامل می‌شود و برق مورد نیاز این صنایع نیز به مدت ۶ روز در هفته و به‌صورت شبانه‌روزی تأمین خواهد شد. وزیر نیرو درباره جزئیات نحوه تأمین برق شهرک‌های صنعتی گفت: صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی و صنایع متوسط مشابه آن فقط یک روز در هفته آن‌هم مطابق قانون کار و با هماهنگی شرکت شهرک‌های صنعتی و وزارت صمت تغییر می‌کند و در ۶ روز دیگر هفته می‌توانند با حداکثر ظرفیت نسبت به اجرای برنامه‌های تولیدی خود اقدام کنند. وی درباره صنایع گروه سوم، افزود: ۷۰۰ واحد صنعتی بزرگ و انرژی‌بر مانند صنعت فولاد، مس، آلومینیوم و سیمان نیز هیچ‌گونه تعطیلی به‌واسطه انرژی برق نخواهند داشت و تنها اقدامی که این صنایع برای حفظ پایداری شبکه سراسری انجام می‌دهند، این است که ساعت پرباری خود را به نیمه‌شب منتقل خواهند کرد و در ساعات گرم روز که مصرف برق شبکه اوج می‌گیرد، برق کمتری دریافت می‌کنند. محرابیان با بیان اینکه نیمی از برق بخش صنعت به مصرف صنایع فولادی می‌رسد، ادامه‌داد: به‌عنوان نمونه در صنایع فولادی ۲ فعالیت عمده انجام می‌شود که بخش نخست مربوط به عملیات ذوب و بخش دوم مربوط به ریخته‌گری است. بر همین اساس صنایع فولادی می‌توانند عملیات ذوب که انرژی بیشتری لازم دارد را در ساعات کم باری و نیمه‌شب انجام دهند و عملیات ریخته‌گری که به انرژی برق کمتری نیاز دارد را در ساعات پرباری دنبال کنند. وی با اشاره به اینکه برنامه‌های مدیریت مصرف برق سال جاری از نیمه خرداد آغاز می‌شود و تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت، خاطرنشان‌کرد: در فصل گرم سال ۱۴۰۲ و در مقایسه با فصل گرم سال ۱۴۰۰ توانستیم با مدیریت مصرف برق به میزان ۲۵ درصد برق بیشتری را برای صنعت کشور تأمین کنیم و در تابستان سال جاری نیز امیدواریم در سایه تعامل با وزارت صمت و واحدهای صنعتی حداکثر برق ممکن را در سال جهش تولید با مشارکت مردم برای صنایع فراهم کنیم.

به گفته دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با مقاومت کامیون‌های ایرانی برای پرداخت عوارض ۱۵۰۰۰ دیناری پرداخت این عوارض لغو شد و تردد کامیون‌های ایرانی در مرزهای مشترک اقلیم کردستان عراق از سر گرفته شد. جهانبخش سنجابی شیرازی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در تشریح جزئیات آنچه به توقف تردد کامیون‌های ایرانی در مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق انجامیده است، به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه از چند سال پیش وزارت حمل‌ونقل عراق شرکتی را که اتفاقا هویت ایرانی داشت و از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایرانی بود به عنوان طرف قرارداد برای صدور بارنامه در مرزهای مشترک با بخش مرکزی و جنوبی عراق معین کرد و این شرکت تمام کامیون‌هایی که برای ورود به عراق از مرزهای شلمچه، چزابه، مهران، خسروی، سومار و بازارچه‌های مرزی عبور می‌کنند را ملزم به پرداخت ۱۵۰۰۰ هزار دینار می‌کند. وی افزود: در همین راستا وزارت حمل‌ونقل عراق در مرزهای مشترک تحت کنترل حکومت اقلیم کردستان با ایران به واسطه این شرکت باجه‌ای ایجاد کرد تا از کامیون‌ها عوارض صدور بارنامه را بگیرد در حالی که شرکت یادشده را نه طرف ایرانی به رسمیت می‌شناسد و نه اقلیم کردستان قراردادی با این شرکت دارد. سنجابی شیرازی ادامه داد: بخشی از کامیون‌هایی که از مرز پرویزخان عبور می‌کنند به قسمت کردنشین عراق و بخشی دیگری به قسمت مرکزی می‌روند با این حال رانندگان ایرانی پیش از این در عبور از مرزهای مشترک ایران و کردستان عراق عوارض ۱۵۰۰۰ دیناری را پرداخت نمی‌کردند و وقتی از روز دوشنبه ۷ خرداد ملزم به پرداخت شدند در اقدامی هماهنگ تردد در این مرز را متوقف کردند و به حالت تعلیق درآوردند. دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: ایران و اقلیم کردستان عراق سه مرز مشترک به نام‌های پرویزخان، باشماق و تمرچین یا پیرانشهر دارند و چندین بازارچه‌ مرزی هم علاوه بر این گذرگاه‌های مرزی در میان دو کشور برقرار هستند. وی تصریح کرد: توقف در گذرگاه‌های مرزی یادشده تداوم نخواهد داشت و به نظر می‌رسد شرکت متعلق به وزارت حمل‌ونقل دولت مرکزی عراق از موضع خود کوتاه آمده و از روز ۸ خرداد ترددها به طور تدریجی آغاز شده و در ادامه این مشکل به طور کامل برطرف خواهد شد. سنجابی شیرازی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اقلیم کردستان هم چندان رغبتی به اعمال دستورات این شرکت ندارد و به احتمال زیاد توقف تردد کامیون‌ها در مرزها با توافق میان پیله‌وران ایرانی و کردی صورت گرفته باشد. وی یادآور شد: پرداخت چنین عوارضی در عرف بین‌المللی ضرورتی ندارد، اما از سال‌های گذشته وزارت حمل‌ونقل عراق پرداخت، این رقم را به صادرکننده ایرانی تحمیل می‌کرده و حالا خواسته این قاعده را به مرزهای ایران با اقلیم کردستان هم سرایت دهد که با مقاومت کامیون‌داران ایرانی مواجه شده همچنین به باور من تسری این قاعده به مرزهای ایران با اقلیم کردستان برآمده از منفعت‌طلبی شماری از مدیران میانی وزارت حمل و نقل عراق است و نمی‌توان این اتفاق را امری سیاسی تلقی کرد.