جهان در حال تماشای وحشی‌گری خون آشامی به نام نتانیاهو است

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در نشست حزب عدالت و توسعه گفت: ای دولت آمریکا، این خون روی دست شما هم هست. ای سران کشورها و دولت‌های اروپا، شما در رفتار خون آشام اسرائیل شریک شده‌اید زیرا سکوت کرده‌اید. اردوغان افزود: اسرائیل بشریت را در غزه کشت. از سوی دیگر اروپا ارزش‌های خود را کشت و تمام ارزش‌هایی را که آن را به وجود آورد زیر پا گذاشت. چه رسد به توقف نسل کشی. او تاکید کرد: اگر نمی‌توانید جلوی نسل کشی را بگیرید، سازمان ملل چه فایده‌ای دارد؟ اگر سرنوشت جهان در دست پنج کشور باشد، این ساختمان‌ها چه فایده‌ای دارند؟ سازمان ملل حتی نمی تواند از کارکنان خود محافظت کند. روح سازمان ملل مرده است. وی افزود: من باید چند کلمه به جهان اسلام بگویم، منتظر چه چیزی برای تصمیم گیری مشترک هستید؟ خداوند همه ما را در این مورد بازخواست خواهد کرد. هیچ کشوری امن نیست مگر اینکه اسرائیل تحت کنترل قوانین بین‌المللی باشد و خود را ملزم به قوانین بین‌المللی ببیند. این شامل ترکیه نیز می شود. اردوغان تصریح کرد: این نسل کشی، این وحشیگری، باید فوراً با اتحاد بشریت، قبل از اینکه نتانیاهو و شبکه قتل او کاملاً از کنترل خارج شوند، متوقف شود.

 

تلاش غرب برای انزوای روسیه توهم است

وزیر خارجه روسیه دیروز – چهارشنبه – گفت غرب تلاش می‌کند روسیه را «منزوی» کند اما این کار صرفا «توهم» است. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه طی یک میزگرد دیپلماتیک در مسکو با هدف حل‌وفصل اوضاع اوکراین بیان کرد: «فدراسیون روسیه، ایالات متحده را که در تلاش است هژمونی غربی را حفظ کند، به چالش می‌کشاند.» خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وزیر خارجه روسیه گزارش کرد: «من مطمئن هستم که ایالات متحده به برخی کشورهای آسیایی به جز فیلیپین اجازه استقرار موشک‌های دوربرد و میان‌برد را خواهد داد.» لاوروف در این خصوص افزود: «آمریکایی ها ابتدا از این معاهده (پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد) جهت کشف مناطق جدید استقرار از جمله فیلیپین خارج شدند. من مطمئن هستم که از دیگر کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز خواسته می‌شود تا سرزمینی مناسب را برای سلاح‌های مشابه فراهم کنند.» وی اشاره کرد که در حال حاضر این تسلیحات در فیلیپین و دانمارک مستقر هستند. سرگئی لاوروف با اشاره به ائتلاف نظامی ناتو گفت: «بسیاری از تحلیلگران معتقدند که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان پیمان ورشو، بلوک ناتو باید منحل می‌شد. دلیل عدم انحلال ناتو، تمایل ریشه‌کن نشدنی ایالات متحده برای حفظ این بلوک به عنوان ابزار کنترل اروپا بود.»

انتقاد شدید بورل از وتو در سازمان ملل
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معتقد است: سیستم سازمان ملل به دلیل وتو فلج شده است و این وتوها درگیری‌ها را حفظ می‌کنند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در انجمن شومان درباره امنیت و دفاع گفت: ما شاهد بازگشت جنگ کلاسیک با شدت بالا هستیم. جنگی با شدت بالا با تانک، هواپیما، انفجار، نه تنها در اوکراین و غزه، در آفریقا، آمریکای لاتین و بازی‌های جنگی در هند و اقیانوس آرام. بورل گفت: این روزها شاهد افزایش تهدیدهای ترکیبی هستیم.
این یک تهدید کلاسیک نیست، چیزی ظریف‌تر است. دستکاری اطلاعات است، اسلحه سازی مهاجرت است، تا مهاجران به سلاحی تبدیل می‌شوند که در برابر مرزها طرح‌ریزی می‌شوند. ما شاهد حملات سایبری هستیم. نیازی به بمباران نیست، گاهی اوقات فقط یک "کلیک" کافی است تا مشکلات بزرگی ایجاد شود. می‌توان کل سیستم برق را بدون پرتاب حتی یک بمب فلج کرد. به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جنگ در اوکراین مهمترین تهدید وجودی اروپا و جنگ غزه بزرگترین سؤال اخلاقی است. به نقل از سایت اتحادیه اروپا، او گفت: پیروزی روسیه در اوکراین اتحادیه اروپا را در خطر بزرگی قرار خواهد داد و در خاورمیانه، ما در حال درک آزمون سخت دیگری برای نظم مبتنی بر قوانین بین‌المللی هستیم.

سفر بلینکن به اروپای شرقی در بحبوحه افزایش تنش‌ها با روسیه
همزمان با افزایش تنش‌های غرب با مسکو بر سر ارائه مجوز به اوکراین به منظور استفاده از تسلیحات غربی علیه روسیه، «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه آمریکا امروز وارد مولداوی می‌شود. بلینکن دیروز چهارشنبه وارد کیشیناو پایتخت مولداوی می‌شود. گفته می‌شود مولداوی نخستین مقصد بلینکن در تور سفرهای اروپایی وی است که با هدف تقویت حمایت غرب از اوکراین در میان کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) صورت می گیرد. طبق این گزارش، سفر وزیر امور خارجه آمریکا به اروپا در حالی انجام می‌شود که اوکراین در تلاش برای جلوگیری از تشدید حملات روسیه در جبهه‌های شرقی است. همزمان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز هشدار داده است که کشورهای غربی با بازکردن دستان کی‌یف برای حمله به قلمروی روسیه با استفاده از تسلیحات اروپایی و آمریکایی، باعث بروز یک جنگ جهانی دیگر می‌شوند.

حمله نظامی به مردم بی‌پناه و آواره ادامه دارد

گروه جهان: این روزها مرد مظلوم فلسطین در سایه سکوت جامعه جهانی به ویژه قدرت‌های غربی یک بی‌پناهی تاریخی را تجربه می‌کنند. حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به رفح ادامه دارد و اما شهروندان غزه در یک ناامیدی بزرگ دچار شده‌اند. آن‌ها در شرایط اکنون سرپناهی ندارند و امیدی نیز به آینده نیست. ارتش رژیم اسرائیل در در ۱۲ مه عملیات زمینی را در اردوگاه جبالیا و برخی مناطق اطراف آن آغاز کرد و در ۱۵ همان ماه پس از مواجهه نیروهایش با «نبردهای شدید»، گسترش این عملیات را اعلام کرد. به گزارش «تجارت»، حملات اخیر اسرائیل در رفح غزه منجر به شهادت حداقل ۴۵ فلسطینی از جمله تعداد زیادی کودک شده است و بنا بر گزارش‌ها، این حملات منطقه تل السلطان را که به عنوان منطقه امن تعیین شده بود با حداقل هشت موشک هدف قرار داد و این منطقه که محل زندگی صدها هزار فلسطینی بود بر اثر این حملات دچار آتش‌سوزی در چادرهای اسکان آوارگان شد. پس از این حملات، تصاویری از بدن‌های سوخته و جراحات شدید آوارگان فلسطین در شهر رفح به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و پوستری با متن «همه چشم‌ها به رفح» (All Eyes On Rafah) به کانونی برای فعالان و گروه‌های بشردوستانه تبدیل شد که وضعیت اسفبار مردمی را که در کمپ‌های تنگ پناهجویان بدون کمک‌های بشردوستانه کافی زندگی می‌کنند، برجسته می‌کند. این تصویر چادرهایی را نشان می‌دهد که شعار «همه چشم‌ها به رفح» را نشان می‌دهد، جایی که تقریباً ۱.۵ میلیون نفر باید با بمباران‌های مداوم رژیم صهیونیستی دست و پنجه نرم کنند.

حمایت آمریکا از حملات اسرائیل در رفح
کاخ سفید در میان تمامی محکومیت‌ها نسبت به حمله وحشیانه ارتش صهیونیستی به چادرهای آوارگان فلسطینی در رفح اعلام کرد که «جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، سیاست خود را در قبال اسرائیل پس از حمله مرگباری که منجر به کشته شدن بیش از ۴۵ فلسطینی شد، تغییر نمی‌دهد و این نشان می‌دهد که این حادثه هنوز از خط قرمزی که موجب تغییر در حمایت آمریکا شود، عبور نکرده است!» جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت که ایالات متحده به دنبال پاسخی از سوی تل‌آویو پس از تحقیقاتش در مورد این «حادثه دلخراش» است. کربی گفت: در نتیجه حملات روز یکشنبه، من هیچ تغییری در سیاست نمی‌بینم که بخواهم درباره آن صحبت کنم. این اتفاق افتاده است. اسرائیلی‌ها درباره آن تحقیق خواهند کرد. ما علاقه زیادی به آنچه آنها در آن تحقیق پیدا می‌کنند خواهیم داشت و خواهیم دید که در نهایت چه خواهد شد.
این واضح‌ترین نشانه بود که بایدن هنوز به نقطه‌ای نرسیده است که بخواهد ارسال تسلیحات یا کمک‌های دیگر به رژیم صهیونیستی را تعلیق کند، علیرغم اینکه در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان در اوایل این ماه گفت که اجازه نمی‌دهد از برخی سلاح‌های آمریکایی در یک حمله بزرگ استفاده شود. این موضوع در شرایطی است که اخیرا صدها تن از حامیان فلسطین در واشنگتن مقابل کاخ سفید تجمع کرده و خواستار پایان‌ حمایت‌های مالی و نظامی ایالات متحده از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه شدند.

درخواست سازمان ملل از رژیم اسرائیل برای قطع حملات
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل سطح ویرانی‌ها در نوار غزه را «بی‌سابقه» خوانده و از رژیم صهیونیستی خواست که به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری احترام بگذارد. دبیرکل سازمان ملل از رژیم صهیونیستی خواست که به احکام اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری احترام بگذارد که در آن به رژیم صهیونیستی دستور داده شده است حمله علیه رفح را متوقف کند. گوترش گفت: ما در جهانی به سر می‌بریم که باید از پابرجا بودن قوانین بین‌المللی، قوانین بین‌المللی حقوق بشر و این که به احکام دادگاه‌های بین‌المللی احترام گذاشته می‌شود اطمینان بیابیم. این(حکم دادگاه) یک دیدگاه نیست. حکمی الزام‌آور است و اسراییل باید به این حکم عمل کند. در بحبوحه تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، فلسطینی‌های آواره در رفح سردرگم شده‌اند و نمی‌دانند که دیگر کجا باید بروند. نه سرپناهی وجود دارد، نه زندگی و نه آینده‌ای.

استاندار خوزستان:
اختصاص آب کشت پاییزه در حوضه‌های مارون و کرخه
خوزستان استاندار خوزستان گفت: امیدواریم پرداخت پول گندم به کشاورزان استان توسط سازمان برنامه و بودجه و با کمک جهاد کشاورزی و بانک مرکزی در روزهای آینده در اسرع وقت انجام شود.
علی ‌اکبر حسینی‌ محراب در پایان نشست شورای کشاورزی استان که امروز ۹ خردادماه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات جلسه امروز مباحث مربوط به کشت تابستانه و پاییزه امسال بود که پیشنهادات بخش‌های مختلف از جمله جهاد کشاورزی و آب و برق در این زمینه مطرح شد.
وی افزود: امسال خوشبختانه بارش‌های خوبی داشتیم اما بارش برف در بالادست سدهای ما کمتر بود، به طوری که یک هشتم نسبت به سال گذشته بارش برف داشتیم.
حسینی محراب ادامه داد: در حال حاضر گنجایش سدها پر شده، اما اگر این آب تخلیه شود با توجه به کمبود برف در بالادست آبی جایگزین نخواهد شد. در نتیجه در دو حوضه مارون و کرخه با کمبود آب مواجه هستیم. از این رو آب مورد نیاز برای این دو حوضه جهت کشت پاییزه که کشت اصلی کشور و استان ماست و بیشترین بازده کشاورزی در فصل پاییز است؛ لحاظ شد. وی افزود: برای کشت تابستان هم کشت محصولاتی که نیاز به آب کمتری دارند انجام می‌شود اما در مورد کشت شلتوک الگوی کشت به صورت محدود و در قالب خشکه‌کاری انجام می‌شود. استاندار خوزستان عنوان کرد: توزیع آب نیز به صورتی خواهد بود که ترتیب برداشت آب از پایین دست شروع می‌شود و بعد به سمت مناطق بالادستی می‌رسد.

ایران می‌تواند تامین‌کننده غذای منطقه باشد؛ باید برندسازی کنیم
مدیرکل ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت گفت: ایران قطب منطقه در تولید است و می‌تواند تامین‌کننده غذای منطقه باشد. به گزارش خبرگزاری مهر، محمود بازاری امروز در نشست هم‌اندیشی و آسیب‌شناسی صادرات محصولات کشاورزی و غذایی که با هدف پیش‌بینی برنامه‌های محتوایی مرتبط با معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تولیدی و صادراتی حوزه کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: نشست توسعه همکاری‌های منطقه‌ای تولید و تجارت محصولات غذایی حلال، ۱۹ خرداد با حضور کشورهای مسلمان از جمله عربستان، مالزی و امارات برگزار خواهد شد؛ بدون تردید برگزاری نشست‌های اینچنینی در توسعه تعاملات منطقه‌ای کمک خواهد کرد. مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر لزوم توسعه میزهای صادراتی کشور در حوزه کشاورزی، بیان کرد: عدد تجارت ایران در حوزه کشاورزی در سال گذشته نسبت به ۱۴۰۱ رشد کرد اما بدون تردید ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران در این بخش می‌تواند روند صعودی‌تری به خود بگیرد.

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد

وزیر جهاد کشاورزی از کاهش کم‌سابقه تورم مواد خوراکی و آشامیدنی در اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و گفت: این وزارتخانه برای کاهش قیمت مواد غذایی، تلاش مضاعف خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، محمدعلی نیکبخت با اشاره به گزارش ماهانه مرکز آمار که نرخ تورم را به صورت سالانه و نقطه به نقطه به تفکیک زیربخش‌های اقتصادی کشور ارائه می‌کند، تاکید کرد: تورم سالانه اردیبهشت ماه در بخش خوراکی از ۳۷.۳ درصد به حدود ۳۳.۷ درصد کاهش یافته است.
وی این درصد را نسبت به تورم بخش غیرخوراکی بسیار پایین‌تر اعلام کرد و افزود: در تلاش هستیم با فراهم آوردن الزامات جهش تولید با مشارکت مردم، تولید انواع محصولات کشاورزی را افزایش دهیم.
وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: در این مسیر، ضمن حفظ تولید پایدار و تامین نیاز داخل، به موضوع صادرات نگاه ویژه‌ای خواهیم داشت.
وی با اشاره به این که رویکرد دولت در سیاست‌های غذایی، عدالت محوری است، ادامه داد: نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در اردیبهشت ماه سال جاری نیز با ۱.۸ درصد کاهش به عدد ۲۲.۷ درصد رسیده که نمایانگر شیب نزولی تورم در این بخش است که البته این میزان کاهش برای خانوارهای روستایی بیشتر بوده و به عدد ۲۱.۹ درصد رسیده است. از این رو، سیاست‌های کلان تامین غذا در بخش کشاورزی با پیوست عدالت رقم خورده و سمت و سوی آن به طرف جامعه روستایی بوده است.
نیکبخت ضمن گرامیداشت یاد رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان، به تاکید ویژه آیت‌الله رئیسی در حوزه تامین سفره دهک‌های پایین جامعه اشاره کرد و افزود: تلاش ما در وزارت جهاد کشاورزی آن است که با تداوم روند حداکثرسازی تولید داخلی و جذب سرمایه در بخش کشاورزی از طریق مشارکت مردم، روند کاهش تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را با سرعت ببیشتر پیش ببریم.

در دولت سیزدهم رقم خورد؛

تامین امنیت غذایی کشور از اولویت‌های دولت سیزدهم بود و بر همین اساس نخستین سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی کشور تصویب و ابلاغ شد و با ادامه اقدامات موفق سال‌های گذشته، جهش تولید با مشارکت مردم به عنوان یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای اقتدار غذایی در دستور کار دولت قرار گرفت.
به گزارش ایسنا، معیشت و کشاورزی با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند، از همین جهت بود که از ابتدای دولت سیزدهم تامین امنیت غذایی و اقتدار غذایی کشور در اولویت برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی و رئیس جمهور شهید قرار داشت، به نحوی که شهید رئیسی در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خود اعلام کرد که روزانه از وضعیت کالاها و سفره و معیشت مردم اطلاع کسب می‌کنم و نسبت به این موضع حساسیت دارم. تورم به کانال ۳۰ درصد رفته و کاهشی شده است و باید اقدامات دولت به کاهش تورم بیانجامد. حساسیت رئیس دولت سیزدهم در قالب افزایش تولید گندم و گوشت و مرغ یا طرح کالابرگ الکترونیکی، ارتقای امنیت‌ غذایی کودکان زیر ۵ سال و مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار نمود پیدا کرد. با حساسیست شهید رئیسی روند تأمین کالاهای اساسی سرعت گرفت و میزان ذخایر کالاهای اساسی وضع متعادلی پیدا کرد و میزان ذخایر کالاهای اساسی افزایش یافت. بر اساس گزارش ان پی او، کشاورزی و کشت محصولات زراعی و به عبارتی صنعت کشاورزی از جمله مواردی است که اهمیت بسیاری در زندگی انسان‌ها دارد. این صنعت برای تأمین غذای جامعه، توسعه اقتصادی، حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست بسیار مهم است. کشاورزی نقش بسیار مهمی در اشتغالزایی و توزیع درآمد در کشورها دارد. این صنعت سالانه میلیون‌ها نفر را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار و از اقتصاد کشورها حمایت می‌کند. کشاورزی برای توسعه روستاها و کاهش تراکم جمعیت در شهرها نیز اهمیت زیادی دارد. کشاورزی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های انسانی، نقش بسیار مهمی در تأمین غذا، توسعه اقتصادی و حفظ محیط‌زیست دارد.
کشاورزی برای رشد اقتصادی بسیار مهم است و ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهد و در برخی از کشورهایی که کمتر در حال توسعه هستند، می‌تواند بیش از ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل دهد اما وضعیت ایران در حوزه کشاورزی چگونه است؟ طبق گزارش بانک جهانی، ایران تنها کشوری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) است که داده‌های بررسی بودجه خانوار را به صورت سالانه جمع‌آوری می‌کند و آنها را در دسترس عموم قرار می‌دهد. کشورها با توجه به تغییرات اقلیمی، همه‌گیری بیماری کووید ۱۹، جنگ و درگیری و افزایش جمعیت جهان، برای دستیابی به امنیت غذایی و ایمنی غذا به اسناد توسعه‌ای پایدار تولیدات کشاورزی پرداخته‌اند، البته ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ بنابراین با توجه به تحریم‌ها، استمرار خشکسالی‌ها، محدودیت منابع آبی، تغییرات آب وهوایی، افزایش قیمت جهانی مواد غذایی، تغییر الگوی مصرف سبد خانوار و بالا بودن ضایعات بخش کشاورزی نیز این مهم را در دستور کار خود قرار داده؛ چراکه کم‌توجهی به این مهم می‌تواند ناامنی غذایی را منجر شود. کشاورزی ایران با توجه به موانع اقلیم و محدودیت منابع، توانست در دولت سیزدهم رشد داشته باشد. اجرای طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله خرید گندم از گندمکاران سراسر کشور و اجرای طرح اختصاص نهاده کود و سم و خدمات فنی به کشاورزان، کشور را در گندم نان خودکفا کرد.
کشاورزی ایران در دولت شهید رئیسی پیشرو بود
در این راستا وزیر کشاورزی اظهار کرده که نکته اساسی توصیه و نگرانی شهید رئیسی «مراقبت از سفره خانوار و توجه بیشتر به محرومان و مستضعفان و تلاش مومنانه برای تامین امنیت غذایی کشور» بوده است. افزایش جمعیت چالش‌های غیر قابل حلی را برای کشاورزی در تامین امنیت‌غذایی آینده ایجاد کرده است، به ویژه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) که شرایط بیوفیزیکی برای کشاورزی مناسب نیست. علاوه بر رشد سریع جمعیت در چند دهه گذشته، کمبود آب و تخریب خاک چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی ایران برای تضمین امنیت غذایی در درازمدت را تشدید کرده است. علیرغم اهمیت فوق‌العاده آن، میزان منابع آبی و خاکی ایران تا چه حد می‌تواند نیازهای غذایی کشور را تامین کند، به خوبی درک نشده است. ایران به‌عنوان یک کشور بزرگ کشاورزی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، مدت‌هاست که در جست‌وجوی خودکفایی غذایی بوده است، با این حال، توانایی منابع آبی و خاکی آن برای تحقق این هدف تا حد زیادی ناشناخته است. بر اساس گزارش نیچر، حدود ۵۰ درصد از زمین‌های زراعی موجود ایران در زمین‌های با کیفیت پایین قرار دارند که نشان‌دهنده یک عمل ناپایدار است. فضای کمی برای گسترش زمین‌های زراعی برای افزایش تولید وجود دارد اما توزیع مجدد زمین‌های زراعی به مناطق مناسب‌تر ممکن است باعث بهبود پایداری و کاهش فشار بر منابع آبی، زمین و اکوسیستم در ایران شود. اما بررسی عملکرد رشد اقتصادی ایران در کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری به روایت بانک جهانی در دولت سیزدهم صعودی بوده است و در سال ۲۰۲۲ به ۱۲.۸ درصد رسیده است که نسبت به قبل روند صعودی را طی کرده است.