معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد

اضافه شدن ۲ واکسن جدید به واکسیناسیون ملی
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره اقدامات دولت سیزدهم در حوزه سلامت توضیحاتی ارائه داد.
دکتر حسین فرشیدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عملکرد دولت سیزدهم در حوزه سلامت گفت: دولت شهید رییسی نسبت به سایر دولت‌ها با حوزه سلامت بیشتر مانوس بود. بررسی‌ها بیانگر این است ایشان حداقل ماهی یکبار در برنامه‌های سلامت چه در عرصه درمان، بهداشت و آموزش حضور داشت. دولت سیزدهم، بیمارستان‌ها و دانشکده‌های متعددی را افتتاح کرده است. وی با بیان اینکه دولت سیزدهم مسائل حوزه «روان» را در کانون توجه قرار داده، اظهار کرد: پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم، ۲۲ مرکز خدمات سلامت روان و مراقبت اجتماعی (سراج) فعالیت می‌کردند؛ در حال حاضر، تعداد این مراکز به ۷۹ مورد رسیده است. دولت سیزدهم درنظر داشت تعداد مرکاز سراج را تا پایان سال جاری به ۱۰۰ مرکز ارتقاء دهد. معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: پس از شهادت رییس‌جمهور، یک مرکز سراج در شهر مشهد به تازگی افتتاح کرده‌ایم. بررسی تعداد مراکز سراج حاکی از آن است که دولت سیزدهم به موضوع سلامت روان توجه کرده است. فرشیدی با بیان اینکه افزایش نیروی انسانی از دیگر اقدامات دولت سیزدهم به حساب می‌آید، افزود: بیش از ۴هزار بهورز و بیش از ۶هزار نیروی انسانی در حوزه‌های مختلف طی ۲ سال گذشته جذب شده‌اند. وی درباره ایجاد ظرفیت در حوزه شبکه نظام سلامت گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۴۴۰۰ فضای جدید ایجاد یا اورهال می‌شوند. در حال حاضر، ۳هزار فضای جدید ایجاد شده؛ بنابراین می‌توان گفت سالانه ۱۰۰۰ مورد به سیستم سلامت اضافه کرده‌ایم. همچنین ۵۰۰ دستگاه آمبولانس شاسی‌بلند در مناطق روستایی و ۵هزار موتورسیکلت به شبکه اورژانس کشور اضافه کرده‌ایم. فرشیدی با بیان اینکه دو واکسن «پنوموکوک» و «روتاویروس» به سبد واکسیناسیون کشور اضافه شده، خاطرنشان کرد: اگرچه گسترش واکسیناسیون کشور هزینه زیادی دارد اما برنامه ایمن‌سازی کشور را با ۲ واکسن «روتاویروس» و «پنوموکوک» گسترش داده‌ایم. واکسن‌های روتاویروس و پنوموکوک وارداتی هستند و تامین بودجه واردات این واکسن‌ها به همکاری بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نیاز داشت که با دستور شهید رییسی، بودجه مورد نیاز تامین شد.

کیومرث هاشمی:

وزیر ورزش و جوانان در مراسم تجدید میثاق جامعه ورزش با آرمان های امام راحل (ره) گفت: در جلسه وزرای کشورهای عضو پیمان شانگهای پیشنهاد دادیم که قبل از شروع بازی‌های المپیک، آتش بس المپیک را اعلام کنند.
به گزارش ایسنا، کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان در مراسم تجدید میثاق جامعه ورزش با آرمان های امام راحل (ره) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هر سال جامعه ورزش برای تجدید میثاق در این مکان مقدس حضور پیدا می‌کنند و عرض ارادت و احترام خود را همیشه داشتند و دارند. در سایه امام بود که این انقلاب شکل گرفت و با رهبری مقام معظم رهبری این مسیر ادامه دارد. جامعه ورزش همواره در جریان‌های مختلف انقلاب حضور موثری داشتند.
وی افزود: در رابطه با بحث غزه و فلسطین، در آخرین جلسه‌ای که پنجشنبه و جمعه گذشته با وزرای ورزش کشورهای عضو پیمان شانگهای در قزاقستان برگزار شد، موضع جمهوری اسلامی را در خصوص کشتارهایی که صورت گرفته بود، اعلام کردیم. نزدیک ۱۶۴ فوتبالیست به درجه شهادت نائل آمدند و همچنین ورزشگاه‌های مختلف غزه را نابود کردند. ما موضع خود را اعلام کردیم و پیشنهاد دادیم که قبل از شروع بازی‌های المپیک آتش بس المپیک را اعلام کنند که معمولا در المپیک‌ها اتفاق می‌افتد. وزیر ورزش در پایان خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله با کمک تمام دوست‌داران غزه و فلسطین بتوانیم جریان وسیعی راه بیندازیم تا اسرائیل جنایتکار به خود اجازه ندهد که چنین جنایتی را انجام دهد.

مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور با اشاره به آغاز ثبت نام سرویس مدارس برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ از اول خرداد در سامانه سپند، پایان مهلت ثبت‌نام ها را تا ۳۱ خرداد ماه اعلام کرد.
مرتضی ضامنی در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه این ثبت نام در سامانه پایش ناوگان دانش آموزی (سپند) انجام می‌شود، اظهار کرد: این ثبت نام بر اساس آئین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزی مصوبه هیأت وزیران و به منظور ساماندهی و نظارت بر فعالیت سرویس مدارس و ارتقای سطح ایمنی تردد دانش آموزان انجام می‌شود. وی افزود: والدین دانش آموزان می‌توانند با مراجعه به سامانه سپند به نشانی https://irtusepand.ir نسبت به ثبت درخواست سرویس خود اقدام کنند. در این سامانه اطلاعات مربوط به رانندگان، خودروها و مسیرهای سرویس مدارس به طور کامل ثبت و در دسترس والدین قرار می‌گیرد.
ضامنی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۷۰۰۰ درخواست در سامانه سپند ثبت شده است، گفت: از ۲۵ خرداد الی پایان مرداد ماه نیز ثبت نام اشخاص حقیقی و حقوقی(شرکت‌ها و رانندگان) در سامانه سپند انجام و تائید آنها توسط شهرداری‌ها صورت می‌گیرد.

مدیرکل هواشناسی استان تهران ضمن اشاره به کاهش ۳۰ درصدی بارش در استان گفت: امکان رخداد پدیده‌های حدی و مخاطرات هواشناسی نظیر طوفان، سیل و تگرگ طی تابستان دور از انتظار نیست.
مازیار غلامی در گفت و گو با ایسنا افزود: بررسی و تحلیل داده‌های ایستگاه‌های هواشناسی استان تهران بیانگر آن است که از ابتدای سال زراعی (۱ مهر ۱۴۰۲) تا ۶ خرداد استان تهران به‌صورت پهنه‌ای ۱۷۸ میلی متر بارش دریافت کرده که در مقایسه با میانگین بلندمدت در همین بازه زمانی (۲۵۲ میلی متر) حدود ۳۰ درصد کاهش یافته این در حالیست که در مقایسه با سال قبل (۱۴۳ میلی متر) بیانگر افزایش حدود ۲۵ درصدی است.
وی اضافه کرد: این میزان بارش توانسته ۶۳.۵ درصد بارش مورد نیاز سال آبی را تامین کند چراکه متوسط بلندمدت بارش استان تهران برای یک سال کامل آبی ۲۸۰ میلی متر است البته بارش اردیبهشت ماه در حد نرمال در مقایسه با میانگین بلندمدت بوده است. به منظور مدیریت بهتر شرایط و برنامه ریزی بهینه، به پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت هواشناسی در خصوص بارش به‌ویژه برای اقداماتی مانند آبیاری فضای سبز شهری، آبیاری‌های کشاورزی، میزان بهره‌برداری از آب سدها توجه بیشتری شود.