تذکر انتخاباتی مخبر به د ستگاه‌های اجرایی
سرپرست ریاست جمهوری د ر بخشنامه‌ای خطاب به مد یران د ستگاه‌های اجرایی، هر گونه فعالیت تبلیغاتی به نفع یا ضرر نامزد های انتخاباتی را با استفاد ه از هر امکانات یا وسیله‌ای که جنبه رسمی و د ولتی د اشته باشد ، ممنوع و مصد اق ارتکاب جرم اعلام کرد . محمد  مخبر د ر بخشنامه‌ای ضمن گرامید اشت یاد  رئیس جمهور شهید  حضرت آیت‌الله رئیسی که همواره بر اجرای قانون و عد م استفاد ه غیرمجاز از امکانات د ولتی تأکید  د اشت، تصریح کرد : عطف به ماد ه ۶۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری و اصلاحات بعد ی آن هرگونه فعالیت تبلیغاتی به نفع یا به ضرر نامزد های انتخابات با استفاد ه از امکانات د ولتی ممنوع بود ه و د ستگاه‌های اجرایی باید  ضمن مراقبت لازم د ر این زمینه با خاطیان احتمالی برخورد  قانونی مناسب د اشته باشند .

ترکیه ۵۵ اثر تاریخی متعلق
به ایران را تحویل د اد 
مقامات ترکیه ۵۵ اثر تاریخی متعلق به ایران را د ر چارچوب توافقنامه امضا شد ه بین د و کشور، به مسوولان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران د ر ارزروم تحویل د اد ند . شبکه «تی آر تی» ترکیه با اعلام این خبر، گزارش د اد : این آثار تاریخی د ر چارچوب «توافقنامه ممنوعیت و جلوگیری از وارد ات و صاد رات غیرقانونی، ترانزیت و انتقال مالکیت اموال فرهنگی»، به مسوولان ایرانی تحویل د اد ه شد ند . توافقنامه ممنوعیت و جلوگیری از وارد ات و صاد رات غیرقانونی، ترانزیت و انتقال مالکیت اموال فرهنگی بین ایران و ترکیه چهارم بهمن ۱۴۰۲ د ر جریان سفر آیت الله «سید  ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور شهید  به آنکارا به امضای مقامات د و کشور رسید . شبکه «تی آر تی» افزود : د ر این چارچوب، ۵۵ اثر که متعلق به ایران تشخیص د اد ه شد ه بود  به ارزروم انتقال یافت و با برگزاری مراسمی د ر موزه باستان شناسی این شهر به کنسولگری ایران تحویل د اد ه شد . «بیرول اینجه‌جیک‌اوز» مد یر کل میراث فرهنگی و موزه‌های ترکیه د ر سخنانی گفت که آنکارا از مد ت‌ها قبل د ر حال انجام یک مطالعه پر زحمت و جامع د ر زمینه قاچاق آثار تاریخی و فرهنگی است.

امید واری شهرد ار به پیروز د ر
انتخابات ریاست جمهوری
شهرد ار تهران اعلام کرد  که د ر صورت تائید  صلاحیت از سوی شورای نگهبان، برای حضور د ر رقابت‌های انتخاباتی مرخصی می‌گیرد . علیرضا زاکانی د ر حاشیه جلسه هیئت د ولت د ر جمع خبرنگاران اظهار کرد : برای حضور د ر انتخابات و د ر صورتی که شورای نگهبان من را تایید  صلاحیت کند ، مرخصی می گیرم. وی د رباره تعد د  افراد  ثبت نام کرد ه د ر انتخابات، گفت: هرکس احساس وظیفه کرد ه است، عزیز است. اوج عقلانیت است که جبهه انقلاب تصمیم جمعی بگیرد . وی اد امه د اد : من اید ه های تحولی برای کشور د ارم و جهت کشور را د ر جهت د ولت آقای رئیسی می‌د انم که باید  استمرار یابد  و نقاط قوت آن تشد ید  شود  و ابعاد ی هم که به رفع کاستی نیاز د ارد  با د قت انجام شود . زاکانی د ر پاسخ به این پرسش که اگر د ر انتخابات رای نیاورید  به شهرد اری تهران بازمی گرد ید ، تصریح کرد : باید  همین بشود ، ولی رای می آورم. شهرد ار تهران د رباره برنامه‌های شهرد ای برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: شهرد اری تلاش می کند  تا زمینه برای مشارکت بالا فراهم شود . خط قرمز به همه معاونان و شرکت‌ها را گفته‌ام که کسی د ر شهرد ای حق کار سیاسی به معنای ورود  برای اشخاص و به طور اولی برای بند ه را هم ند ارد .

اعلام آماد گی صد اوسیما
برای پوشش انتخابات
رئیس سازمان صد اوسیما گفت: تقریباً تمام زیرساخت‌ها برای برگزاری مناظره‌ها و د یگر برنامه‌های انتخاباتی آماد ه شد ه است. پیمان جبلی د ر حاشیه جلسه امروز هیئت د ولت د ر جمع خبرنگاران اظهار کرد : رسانه ملی هم مثل بقیه د ستگاه‌های د رگیر د ر حوزه انتخابات با یک شرایط پیش‌بینی نشد ه مواجه شد  و اقد اماتی که د ر د وره‌های پیش ظرف یک سال برای آماد ه‌سازی زیرساخت‌ها و طراحی برنامه‌ها اتفاق می‌افتاد ، د ر زمانی بسیار کوتاه ناگزیر به انجام آن شد یم. وی افزود : با همت و جد یت همکاران ما د ر صد اوسیما، تقریباً تمام زیرساخت‌ها برای برگزاری مناظره‌ها و د یگر برنامه‌های انتخاباتی آماد ه شد ه اما طبیعتاً تا قبل از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان هیچکد ام از این پیش‌بینی‌ها قطعی نیست. جبلی اد امه د اد : ما منتظر اعلام نظر نهایی شورای نگهبان هستیم، اما از جهت آماد ه‌شد ن زیرساخت‌های لازم د ر تولید  فنی، طراحی برنامه‌ها، محورها و پرسش‌ها آماد گی لازم تقریباً وجود  د ارد . وی اد امه د اد : مجری هنوز قطعی نیست. اسامی چند  نفر از همکاران د ر د ست بررسی است که امید وارم تا اوایل هفته آیند ه د ر این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود .

نامه حزب ند ای ایرانیان به شورای نگهبان
حزب ند ای ایرانیان د ر نامه‌ای به اعضای شورای نگهبان د رخواست کرد  که این نهاد  با به رسمیت شناختن تنوع سلایق د ر جامعه، شرایط برگزاری انتخاباتی پرشور و رقابتی را با فراهم‌ آورد ن امکان حضور چهره‌های شاخص سیاسی از جناح‌های مختلف د ر انتخابات فراهم کند .
د ر بخش هایی از این نامه با بیان این‌که «حزب ند ای ایرانیان، به عنوان مجموعه‌ای جوان و د غد غه‌مند  نسبت به سرنوشت ایران و مرد م، با هد ف تقویت بنیان‌های کشور و حفظ انسجام ملی، این نامه را خطاب به آن عزیزان ارسال می‌کند »، آمد ه است که شورای نگهبان به عنوان نهاد  ناظر بر انتخابات، وظیفه‌ای خطیر بر عهد ه د ارد .

گزارش «تجارت» از اقد ام ضد ایرانی غربی‌ها د ر شورای حکام:

گروه سیاسی: سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان، د وشنبه این هفته د ر اقد امی غیرسازند ه و شوم پیش‌نویس قطعنامه‌ای ضد ایرانی را به شورا ارائه کرد ند . سه کشور اروپایی د ر بیانیه‌ای مد عی شد ند  که ایران راه‌حل د یپلماتیک برای بازگشت به برجام را رد  کرد  و تصمیم گرفت برنامه هسته‌ای خود  را به سطوح نگران‌کنند ه‌ای گسترش د هد . ایران به غنی‌سازی اورانیوم فراتر از تعهد اتش د ر برنامه اقد ام مشترک اد امه د اد ه است.
به گزارش «تجارت»، تلاش تروئیکای اروپایی برای صد ور قطعنامه ضد  ایرانی د ر شورای حکام می‌تواند  آخرین تیر به پیکر نیمه‌جان برجام باشد . تلاش‌ اروپایی‌ها د ر شرایطی است که اقد امات ایران د ر قالب اقد امات مشروع برای کاهش تعهد ات قابل تفسیر است. «محمد  اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی د ر این باره گفت: اگر طرفین به تعهد ات خود  برنگشتند  و عمل نکرد ند  ما هم کاهش تعهد ات را د اریم، اکنون د ر فاز کاهش تعهد ات هستیم و ملاک برای ما قانون اقد ام راهبرد ی مجلس برای رفع تحریم‌ها است. اسلامی بیان کرد : د ر چارچوب قانون ملی کار می‌کنیم د ر چارچوب پاد مان و ان‌پی‌تی نیز هستیم، اگر گزارش آن مغایرتی می‌د هد  به د لیل این است که آن‌ها د ر برجام به تعهد ات عمل نکرد ند  که لازم است به تعهد ات خود  برگرد ند  ما هم تعهد ات خود  را انجام می‌د هیم، اگر قطعنامه د هند  یا فشار سیاسی بیاورند  قطعا عکس‌العمل نشان می‌د هیم.

حمایت آمریکا از گام‌های ضد ایرانی تروئیکای اروپایی
نمایند ه آمریکا د ر سازمان‌های بین‌المللی د ر بیانیه‌ای د ر جلسه شورای حکام د رباره توافق جامع پاد مانی ایران با آژانس انرژی اتمی، ضمن حمایت از اقد ام اروپا برای پیشبرد  صد ور قطعنامه ضد ایرانی، برنامه هسته‌ای ایران را د ر بر د ارند ه چالشی جد ی برای امنیت بین‌المللی خواند . «لورا هولگیت» نمایند ه آمریکا د ر سازمان‌های بین‌المللی د ر وین د ر بیانیه‌ای د ر جلسه د یروز (چهارشنبه) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مطرح کرد ن اد عاهایی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همکاری آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مد عی شد  رویکرد  فعلی ایران د ر برنامه هسته‌ای به د لیل د اشتن سه‌ویژگی «به شد ت د رد سرساز» است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به سوالی د رباره احتمال همراهی واشنگتن با شرکای خود  د ر تروئیکای اروپایی برای تصویب پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی د ر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ د اد . «متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا د ر یک نشست خبری د ر پاسخ به این سوال که موضع واشنگتن د رباره ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای ضد ایرانی از سوی تروئیکای اروپایی(آلمان، فرانسه و انگلیس) به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چیست، گفت: قصد  ند ارم اقد اماتی را که ممکن است د ر شورای حکام انجام بد هیم، از پیش بیان کنم. فقط می‌گویم ما د ر گذشته، د ر شورای حکام اقد امات قابل‌توجهی انجام د اد ه‌ایم. آماد ه هستیم که د ر آیند ه نیز د وباره آن را تکرار کنیم و به مذاکره با شرکایمان، از جمله تروئیکای اروپایی د رباره این که د قیقا به چه شکلی خواهند  بود ، اد امه می‌د هیم. میلر د ر این نشست خبری که مشروح آن د ر وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شد ه است، د ر این باره بیان کرد : اگر قطعنامه‌ای د ر کار باشد ، شاهد  موضع آمریکا خواهید  بود . اما فکر می‌‎کنم نباید  انتظار د اشته باید  که عملکرد مان ناهماهنگ با شرکایمان د ر تروئیکای اروپایی باشد . اتحاد مان با آن‌ها برایمان مغتنم است و انتظار من این است که اد امه بیابد . شرکای اروپایی توافق هسته‌ای د ر اد امه ناد ید ه گرفتن بد عهد ی‌های خود  د ر این توافق و حق مشروع ایران برای اقد امات جبرانی تعیین‌شد ه د ر مفاد  برجام، پیش‌نویس قطعنامه‌ای تنبیهی را علیه ایران به اعضای شورای حکام ارائه کرد ه‌اند  که قرار است طی روزهای آتی به رای گذاشته شود .

د رخواست مشترک ایران روسیه و چین از غربی‌ها
د ر پاسخ به اد عاهای تروئیکای اروپایی، سه کشور ایران، روسیه و چین د ر بیانیه‌ای مشترک د ر شورای حکام اعلام کرد ند  که متأسفانه، سایر شرکت کنند گان برجام؛ فرانسه، آلمان و انگلیس و همچنین آمریکا با وجود  وعد ه‌های خود ، روند  مختلفی را انتخاب کرد ند  و هد ف مشترک از سرگیری اجرای برجام توسط ما را به خاطر ملاحظات سیاسی خود شان ناد ید ه می‌گیرند . جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فد راسیون روسیه د ر این بیانیه اعلام کرد ند  که ما سه کشور متقاعد  شد ه‌ایم که زمان آن رسید ه است تا کشورهای غربی اراد ه سیاسی خود  را نشان د هند ، از چرخه بی‌پایان تشد ید  خود د اری کنند  که تقریباً د ر د و سال گذشته د ر حال چرخید ن بود ه است و گام لازم را برای احیای برجام اتخاذ کنند .

هشد ار نسبت به نتیجه معکوس صد ور قطعنامه علیه ایران
کشورهای موسوم به گروه همفکر د یروز چهارشنبه، د ر آستانه رای‌گیری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با صد ور بیانیه‌ای مشترک، تصویب قطعنامه پیشنهاد ی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را د ر سایه تعاملات ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل باقی‌ماند ه، اشتباه محاسباتی خواند ه و هشد ار د اد ند  که چنین اقد امی نتیجه معکوس خواهد  د اشت. د ر این بیانیه آمد ه است: ارائه قطعنامه علیه کشوری که اخیراً به د لیل د رگذشت غم انگیز رئیس جمهور و وزیر امور خارجه‌اش از عزای رسمی بیرون آمد ه است، خارج از آد اب د یپلماتیک است. رویارویی سیاسی د ر سایه تلاش های بین المللی برای رسید گی به پروند ه هسته ای ایران، د ر چنین بستر ویژه و حساسی سازند ه نیست. این بیانیه می‌افزاید : ما از اد امه تعامل ایران با آژانس د ر مورد  مسائل پاد مانی بارز استقبال و از سفر مد یرکل آژانس به ایران د ر ماه گذشته و همچنین تحرکات مثبت برای گفت‌وگوها و همکاری‌های بیشتر قد رد انی می‌کنیم. د ر جریان سفر اخیر مد یرکل به ایران، د و طرف توافق کرد ند  که ارتباط خود  را د ر مورد  اد امه اجرای بیانیه مشترک مارس ۲۰۲۳ حفظ کنند  و آن‌ها د ر شرف بحث د ر مورد  همکاری بیشتر هستند . د ر چنین زمانی، فرانسه، آلمان و بریتانیا به د نبال پیشبرد  پیش نویس قطعنامه هستند  که نتیجه معکوس خواهد  د اشت. نویسند گان این پیش‌نویس از هر بهانه‌ای علیه ایران استفاد ه کرد ند  تا مسائلی را که قرار است د ر همکاری‌های معمول بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران حل شود ، زیر ذره‌بین قرار د هند . این قطعنامه با هد ف سوء استفاد ه از وقفه موقت د ر همکاری بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و بد ون توجه به تعاملات اخیر بین مد یرکل و مقامات ایرانی، تنظیم شد ه است. این قطعنامه همچنین یک سابقه بسیار بد  برای نظام پاد مانی آژانس بین المللی انرژی اتمی ایجاد  می کند . کشورهای گروه همفکر تاکید  کرد ند : اولویت شورای حکام باید  تشویق و حمایت قوی از آژانس و ایران برای تعامل و بازگرد اند ن موضوع هسته‌ای ایران به مسیر د رست، از طریق گفتگو و همکاری سازند ه است. حقایق ثابت می‌کنند  که رویارویی و فشار برای حل اختلاف مساعد  نیست و بر همکاری‌های میان آژانس و ایران تاثیر منفی می‌گذارد .

سخنگوی شورای نگهبان تاکید  کرد :

گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان از رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی خواست تا د ر خصوص بررسی صلاحیت‌ها گمانه‌زنی ند اشته باشند  و تاکید  کرد : بررسی صلاحیت‌ها به تازگی شروع شد ه و فرآیند ی تفصیلی، د قیق و زمان‌بر است؛ کلا گمانه‌زنی د رست نیست، اما الان حتی برای گمانه‌زنی هم زود  است.
به گزارش «تجارت»، هاد ی طحان‌نظیف عضو حقوقد ان و سخنگوی شورای نگهبان صبح د یروز چهارشنبه ۱۶ خرد اد  ۱۴۰۳ پیش از آغاز جلسه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌های د اوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری د ر برنامه‌ای تلویزیونی به ارائه توضیحاتی د رباره برگزاری زود هنگام انتخابات چهارد همین د وره ریاست‌جمهوری به د لیل شهاد ت آیت‌الله رئیسی و نقش نظارتی این شورا پرد اخت. وی گفت: براساس قوانین و مقررات و سیاست‌های کلی انتخابات، مجری انتخابات وزارت کشور و همچنین بر اساس قانون اساسی و...، ناظر انتخابات شورای نگهبان است. همواره د ر کنار مجری، ناظری وجود  د ارد  که وظیفه آن اطمینان حاصل کرد ن از صحت و اتقان فرآیند هاست. ناظر باید  د قت کند  تا امور براساس قانون پیش می‌رود .

بررسی صلاحیت‌ها چگونه انجام می‌شود ؟
سخنگوی شورای نگهبان همچنین اظهار کرد : وقتی د ر قوانین شرایط و اوصافی برای جایگاه ریاست‌جمهوری ذکر می‌شود ، آن شرایط باید  توسط مرجعی مورد  بررسی قرار بگیرد . این کار د ر هر جایی انجام می‌شود ، خواه آن نهاد  شورای نگهبان باشد  یا هر نهاد  د یگری. بالاخره باید  بررسی‌ها انجام شود  که آیا فرد  برخورد ار از شرایط مند رج د ر قانون است یا خیر. طحان‌ نظیف د ر همین رابطه به اصل ۱۱۳ قانون اساسی اشاره کرد  که بر اساس آن رئیس‌جمهور پس از مقام رهبری عالیترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و تنظیم روابط قوای سه‌گانه و ریاست قوه مجریه را جز د ر اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود ، برعهد ه د ارد  و تأکید  کرد : به د لیل جایگاه و اهمیتی که ریاست‌جمهوری د ارد ، شرایط و اوصاف آن د ر قانون اساسی آمد ه است. این د ر حالی می‌باشد  که د ر خصوص نمایند گی مجلس یا... عنوان شد ه است که قانون (قوانین عاد ی) شرایط انتخاب‌شوند ه را مشخص می‌کند .
د ر اصل ۱۱۵ قانون اساسی که مورد  اشاره طحان‌نظیف قرار گرفت، آمد ه است: «رئیس جمهور باید  از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد  شرایط زیر باشند  انتخاب گرد د : ایرانی الاصل، تابع ایران، مد یر و مد بر، د ارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد  به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور». وی د رباره این اصل عنوان کرد : برخی از واژگان ممکن است کیفی باشد ؛ اینکه چه سطحی از مد یریت مد نظر است، منظور مد یریت کلان و مد یریتی است که برای کشورد اری می‌باشد . یک نفر ممکن است مد یر سازمان یا وزیر خوبی باشد ، اما شاید  نتواند  د ر وزارتخانه د یگری به خوبی عمل کند  یا اینکه د ر جایگاه ریاست‌جمهوری به خوبی عمل کند . عضو حقوقد ان شورای نگهبان افزود : شورای نگهبان بررسی‌های لازم را انجام خواهد  د اد  که آیا فرد  می‌تواند  وصف مد یر را د اشته باشد ، هیات وزیران را مد یریت کند  و د ر بحران‌ها تصمیم‌گیری کند ؟ این‌ها بر اساس مد ارک و اسناد ی که از خود  افراد  د ریافت شد ه و سوابق مد یریتی و عملکرد ی که د ر جایگاه‌های مختلف د اشتند ، بررسی خواهد  شد . از د ستگاه‌های مختلف نیز استعلام‌هایی صورت می‌گیرد ؛ همه این‌ها فرآیند  بررسی صلاحیت‌ها را رقم خواهد  زد .

تلاش برای بررسی صلاحیت‌ها د ر کمتر از ۱۰ روز
طحان نظیف د ر اد امه اعلام کرد : هشتاد  نفر برای کاند ید اتوری انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد ند . پروند ه‌ها را از وزارت کشور تحویل گرفتیم. هرکد ام از این پروند ه‌ها د ر جلسات شورای نگهبان مورد  بررسی قرار می‌گیرد ، مباحث و استعلامات مطرح می‌شود ، اعضا نظرات خود  را بیان می‌کنند  و د ر نهایت تصمیم‌گیری می‌شود ؛ این فرآیند  به صورت جمعی انجام می‌شود . وی با بیان اینکه فرآیند  بررسی صلاحیت‌ها طولانی است، اما به صورت د قیق انجام خواهد  شد ، اظهار کرد : قانون ۵ روز مهلت برای بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان پیش‌بینی کرد ه که امکان تمد ید  یک ۵ روز د یگر د ارد . ما از ۵ روز نخست طبیعتاً استفاد ه خواهیم کرد  و از مهلت ۵ روز د وم ممکن است، بخشی از آن استفاد ه شود .

مصوبه شورای نگهبان برای تعیین حد اقل شرایط
سخنگوی شورای نگهبان با تاکید  بر اینکه د ر قانون انتخابات ریاست‌جمهوری فرآیند ها به د قت ذکر شد ه است و همه فرآیند ها نیز طبق قانون پیش می‌رود ، به بند  ۵-۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات مبنی بر اینکه «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مد یر و مد بر بود ن نامزد های ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان» صورت بگیرد ، اشاره کرد  و گفت: د ر سال ۱۳۹۶ یعنی یک سال پس از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات توسط مقام معظم رهبری، شاخص‌ها و معیارهایی د ر این خصوص تد وین شد  که د ر سال ۱۴۰۰ عینی‌تر و جزئی‌تر شد . طحان‌ نظیف اد امه د اد : د ر گذشته شاهد  ثبت‌نام‌هایی بود یم که بسیاری از آن‌ها واجد  شرایط اولیه هم نبود ند ، از این رو این مصوبه د ر راستای سیاست‌های کلی انتخابات تد وین و اجرایی شد . د ر سال ۱۳۹۶، یک هزار و ۶۳۶ نفر ثبت‌نام کرد ند . د ر سال ۱۴۰۰ هم اگرچه د ولت وقت به د لایلی مصوبه را اجرا نکرد ، اما با اطلاع‌رسانی‌هایی که صورت گرفت، ثبت‌نامی‌ها به ۵۹۲ نفر کاهش یافت که البته کمتر از چهل نفر برخورد ار از شرایط شکلی بود ند . وی تاکید  کرد : برای شناسایی رجل مذهبی و سیاسی و مد یر و مد بر بود ن، حد اقل و حد اکثر سن، حد اقل مد رک و حد اقل سابقه مد یریتی نیاز است که طبق این مصوبه حد اقل و حد اکثر سن ۴۰ و ۷۵ سال تمام، مد رک کارشناسی‌ارشد  و سابقه ۴ ساله مد یریتی است. این هشتاد  نفری که د ر روزهای گذشته ثبت‌نام کرد ند ، برخورد ار از حد اقل شرایط شکلی بود ند . از سایر افراد ی هم که برخورد ار از شرایط شکلی نبود ند ، ضمن حفظ احترام، به آن‌ها توضیح د اد ه شد .

ایرانیان خارج از کشور با گذرنامه هم می‌توانند  رای بد هند 
سخنگوی شورای نگهبان د ر خصوص برگزاری انتخابات الکترونیک نیز گفت: برگزاری این شیوه از انتخابات د ر مرحله اول و د وم انتخابات د وازد همین د وره مجلس شورای اسلامی، تجربه رضایت‌بخشی بود ؛ هم مرد م و هم عوامل راضی بود ند . برای برگزاری این شیوه از انتخابات برای انتخابات ریاست‌جمهوری جلساتی با وزارت کشور د اریم و د ر حال بررسی هستیم. با توجه اینکه سخت‌افزارها و نرم‌افزاهای لازم باید  فراهم بیاید ، بررسی‌ها د ر حال انجام است. به محض اینکه به نتیجه برسیم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد . طحان‌نظیف همچنین د رباره رای‌گیری از ایرانیان خارج از کشور به ارائه توضیحاتی پرد اخت و اظهار کرد : این موضوع نیز طبق روال اد وار گذشته انجام خواهد  شد ؛ عزیزان می‌توانند  به شعب اخذ رای پیش‌بینی شد ه مراجعه کنند . پیش‌بینی‌های لازم انجام شد ه است. آن‌ها با ارائه کارت ملی، شناسنامه یا گذرنامه می‌توانند  رای بد هند .

گمانه‌زنی د رباره بررسی صلاحیت‌ها نشود 
سخنگوی شورای نگهبان د ر پایان صحبت‌هایش اعلام کرد : جلسه اول بررسی صلاحیت‌ها د یروز صبح برگزار شد . د یروز بعد  از ظهر هم جلسه د اشتیم و جلسات فشرد ه و چند  نوبته د ر حال برگزاری است تا د ر نهایت صحت و اتقان و با سرعت بررسی‌ها انجام شود . زمان تبلیغات پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها آغاز خواهد  شد . وی د ر اد امه از رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی خواست تا د ر خصوص بررسی صلاحیت‌ها گمانه‌زنی ند اشته باشند  و تاکید  کرد : بررسی صلاحیت‌ها به تازگی شروع شد ه و فرآیند ی تفصیلی، د قیق و زمان‌بر است؛ کلا گمانه‌زنی د رست نیست، اما الان حتی برای گمانه‌زنی هم زود  است. سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد : شورای نگهبان بررسی‌ها را د قیق انجام خواهد  د اد . همه چیز نیز بر اساس تقویم زمان‌بند ی د ر حال پیش رفتن است و هیچ نگرانی د ر این خصوص وجود  ند ارد .

سرمقاله

ناد ر اسد ی
کارشناس اقتصاد ی

تقویت شفافیت د ر اقتصاد  با پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه صورت می‌گیرد . برنامه‌ریزی اقتصاد ی نیازمند  شفافیت و پیش‌بینی شرایط آیند ه است، از این رو، پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد ، ابزاری است که به سرمایه‌گذار کمک می‌کند  تا بتواند  برای آیند ه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کند . کشور نیازمند  زیرساخت‌های بنیاد ی د ر بخش اقتصاد  است تا بتواند  نقشه راهی مشخص و راهبرد ی را پیش روی سرمایه‌گذاران قرار د هد ، پیش‌بینی پذیر شد ن اقتصاد  مؤلفه کلید ی برای موفقیت اقتصاد  کشور به خصوص د ر حوزه بازار سرمایه است به طوری که تا شفافیت د ر فضای اقتصاد ی وجود  ند اشته باشد  نمی‌توان انتظار رشد  و جذب سرمایه را د ر بازار سرمایه د اشت. تا زمانی که کشور با تغییر ناگهانی نرخ‌ها، چند  نرخی بود ن ارز، وضع عوارض، فاصله د لار نیمایی و بازار آزاد  مواجه است، شرکت‌های تولید ی نمی‌توانند  آیند ه روشنی را برای خود  ترسیم کنند  و د چار آسیب‌های جبران‌ناپذیر خواهند  شد  چرا که با ایجاد  رانت‌ د ر مسیر ضد  تولید  گام برمی‌د ارند . برخی ابهامات موجود  د ر بازار سرمایه هم باید  رفع شود ، با اتخاذ برخی د ستورالعمل‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه زمینه ایجاد  ابهام د ر کلیت اقتصاد  شکل می‌گیرد  که به د نبال آن بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه د چار آسیب می‌شود . زمانی که اقتصاد  پیش‌بینی‌پذیر نباشد  فعال اقتصاد ی نمی‌تواند  د ورنمای روشنی از وضعیت اقتصاد ی خود  د اشته باشد ؛ د ر واقع توسعه تولید  و رونق اقتصاد ی وابسته به پیش‌بینی پذیر شد ن اقتصاد  است. راه‌اند ازی ابزارهای مالی جد ید  و تعیین تکلیف سهام عد الت از جمله این اقد امات است اما ضرورت د ارد  از ابزارهای نوین بازار سرمایه بهره بیشتری بگیریم. این که به طور کلی اقد امات نهاد  ناظر د ر بازار سرمایه برای سهامد اران تاکنون مثبت بود ه، آنچه به حرکت بازار سرمایه بیش از پیش کمک می‌کند ، بسته حمایتی د ولت د ر راستای تقویت این بازار است تا با استفاد ه و بهره‌مند ی از ابزارهای نوین مالی بتوان تنوع سرمایه‌گذاری را د ر بازار تکمیل کرد . فاصله د لار نیمایی و آزاد ، شرکت‌های تولید ی را د چار بحران می‌کند  که باید  برای آن چاره ای اند یشید ه شود .

یادداشت

حسن هانی‌زاد ه
کارشناس مسائل منطقه

با توجه به گذشت هشت ماه از بحران غزه و عملیات طوفان الاقصی، د ر شرایط کنونی بحث د ر اسرائیل و کشورهای منطقه این است که اجازه ند هند  رهبران حماس و جهاد  اسلامی به منطقه و به خصوص غزه بازگرد ند . د ر این میان اسرائیل به د نبال آن است تا یک جایگزین جد ید  د ر غزه به جای .حماس انتخاب کند ؛ به گونه‌ای که اخیراً یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل اعلام کرد ه که تل‌آویو هرگز قبول نمی‌کند  حماس د ر هیچ یک از مراحل عملیات توقف جنگ، د ر حاکمیت غزه باقی بماند  و آنها د ر حال بررسی جایگزین‌هایی برای آن هستند . این د ر حالیست که مقامات جنبش حماس اعلام کرد ه‌اند  که حماس تنها پس از عقب‌نشینی اسرائیل و بازگشت مد یریت سابق به گذرگاه رفح، با تد ابیر جد ید  د ر این گذرگاه موافقت خواهد  کرد . طرحی که اسرائیل مطرح کرد ه این است که یک شخص مورد  تایید  تل‌آویو اقد ام به مد یریت غزه کند  که د ر شرایط کنونی محمد  د حلان به عنوان یک چهره جایگزین مطرح شد ه است. بحث اینجاست که حماس و جهاد  اسلامی از نظر آنها باید  حذف شوند  و د ر نهایت تشکیلات خود گرد ان فلسطین با محوریت محمد  د حلان که یک چهره شناخته‌شد ه امنیتی به حساب می‌آید  روی کار بیاید  و اوضاع غزه را تحت کنترل خود  قرار د هند . بسیاری از مقام‌های آمریکا و اسرائیل او را به عنوان یک گزینه اصلی از مد ت‌ها پیش مطرح کرد ه بود ند  و د ر این راستا باید  توجه شود  که او یک گزینه مشکوک د ر عرصه سیاسی فلسطین به حساب می‌آید  و از قبل هم د ر همین روند  به صورت پنهان و د ر پشت صحنه حضور د اشته است. باید  توجه شود  که طرح اسرائیل برای کنار گذاشتن حماس از شرایط کنونی و همچنین کنترل غزه و رفح توسط تشکیلات خود گرد ان فلسطین هیچگونه محور و اقد ام د رستی به حساب نمی‌آید  و حتی اسرائیل د ر این راستا به د نبال آن است که بتواند  این باریکه را بر اساس راهبرد  خود  کنترل کند . باید  توجه شود  که جمعه گذشته جو باید ن، رئیس‌جمهوری ایالات متحد ه از یک طرح آتش‌بس رونمایی کرد  که د ارای سه مرحله بود  اما این طرح مورد  قبول اسرائیل و نتانیاهو نیست و به نظرم د ر شرایط کنونی آنها این طرح و روند  را برای اجرا نخواهند  پذیرفت. نتانیاهو به د نبال خارج کرد ن حماس و جهاد  اسلامی از غزه است و د ر این میان همانطور که گفته شد  محمد  د حلان را به عنوان یک گزینه مشخص که تجربیات امنیتی و اطلاعاتی زیاد ی د ارد  مد نظر قرار د اد ند . به نظرم وضعیت آنگونه که واشنگتن اعلام کرد ه پیش نخواهد  رفت؛ به این معنی که اسرائیل نه تنها به آتش‌بس تن نخواهد  د اد  بلکه عملاً به د نبال آن است که حماس و جهاد  اسلامی را به گونه‌ای د یگر و نه فقط د ر فاز سیاسی بلکه به صورت عملی از غزه حذف کند  و به جای آن تشکیلات خود گرد ان فلسطین را روی کار بیاورند .

«تجارت» بررسی کرد 

گروه اقتصاد  کلان:‌ اقتصاد  همسایه شمال غربی ایران د ر چه وضعیتی به سر می برد ؟ اقتصاد  ترکیه ظرف سه د هه گذشته به طور چشم گیری متحول شد ه است و از یک اقتصاد  تک ساحتی مبتنی بر منابع طبیعی فاصله گرفته است. رشد  بخش صنعت و افزایش GDP از بخش هایی مثل صنعت گرد شگری همگی نشان می د هد  که ترکیه با یک تحول چشم گیر د ر این سال ها روبرو بود ه است. از این منظر ارتباطات تجاری، مالی و سرمایه گذاری ایران و ترکیه با یکد یگر د ر آیند ه اهمیت بسزایی خواهد  د اشت. کارشناسان و فعالان اقتصاد ی معتقد ند  تا به امروز تجار و سرمایه گذاران ایرانی نتوانستند  از ظرفیت ترکیه به شکل مطلوب بهره مند  شوند  و سطح مباد لات تجاری شان را به طرف ترکیه ای بالا ببرند . به گزارش «تجارت»، د ر این شرایط شناخت اقتصاد  و مزیت های ترکیه برای فعالان تجاری ایران از اهمیت بالایی برخورد ار است. د ر این گزارش نگاهی به آخرین آمارها و شاخص های اقتصاد  این کشور د اشته ایم.
تورم د ر ترکیه د ر ماه می از ۶۹٫۸ د رصد  ماه آوریل به ۷۵ د رصد  رسید ، اما اقتصاد د انان انتظار د ارند  این جهش نقطه اوجی باشد  پیش از شروع کاهش قیمت‌ها. براساس گزارش موسسه آماری ترکیه، قیمت مصرف‌کنند ه د ر ماه می ۷۵٫۴۵ د رصد  به‌صورت سالانه و ۳٫۳۷ د رصد  به‌صورت ماهانه افزایش‌یافته است. بخش‌هایی که شد ید ترین افزایش قیمت سالانه را د اشتند  بخش آموزش با ۱۰۴٫۸ د رصد  ، مسکن با ۹۳٫۲ د رصد  و هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها با ۹۲٫۹ د رصد  افزایش بود ه‌اند . رشد  اقتصاد ی ترکیه د ر سه‌ماه اول ۵.۷ د رصد  ثبت شد . اد اره آمار ترکیه اعلام کرد  که اقتصاد  ترکیه د ر سه‌ماه اول سال ۲۰۲۴ به‌صورت سالانه ۵.۷ د رصد  رشد  کرد ه است. این موسسه آماری اعلام کرد  تولید  ناخالص د اخلی (GDP) این کشور د ر د وره ژانویه تا مارس به ۸.۸ تریلیون لیر ترکیه (۲۸۵.۵۷ میلیارد  د لار) رسید ه است. د ر این بیانیه آمد ه است: «با تجزیه و تحلیل فعالیت‌‌‌هایی که تولید  ناخالص د اخلی را تشکیل می‌د هند ؛ افزایش ۱۱.۱ د رصد  د ر ساخت‌‌‌وساز، ۵.۵ د رصد  د ر اطلاعات و ارتباطات ثبت شد .» د ر سه ماه آخر سال ۲۰۲۳، تولید  ناخالص د اخلی این کشور ۴د رصد  افزایش یافت. مهمت شیمشک، وزیر خزانه‌‌‌د اری و د ارایی ترکیه گفت که ترکیه گام‌‌‌های قاطعی را به سوی اهد اف خود  برمی‌‌‌د ارد . او تاکید  کرد : با سیاست‌های منطقی، قابل پیش‌‌‌بینی و مبتنی بر قانون، اقتصاد  ترکیه به سمت رشد  متعاد ل‌‌‌تر و پاید ارتر حرکت می‌‌‌کند . سهم خالص تقاضای خارجی د ر رشد  به میزان ۱.۶ واحد ، پس از پنج فصل مثبت بود . همچنین نرخ بیکاری تعد یل شد ه فصلی به ۸.۷ د رصد  کاهش یافت که پایین‌‌‌ترین سطح د ر ۴۴ فصل گذشته است. وزیر خزانه‌‌‌د اری و د ارایی ترکیه اظهار کرد  با شرایط خارجی حمایتی بیشتر و تقاضای د اخلی معتد ل د ر نیمه د وم، سهم مثبت خالص تقاضای خارجی را د ر رشد  امسال پیش‌‌‌بینی می‌‌‌کنیم. او افزود : با کمک برنامه ما، رشد  متوازن مجد د ، کاهش کسری حساب جاری، افزایش اعتماد ، بهبود  انتظارات و تسریع ورود  منابع خارجی به کاهش تورم کمک شایانی خواهد  کرد .وزارت بازرگانی ترکیه یاد آور شد  که اقتصاد  این کشور د ر ۱۵ فصل گذشته رو به افزایش بود ه است. این وزارتخانه اعلام کرد  با آخرین رقم، ۵.۷ د رصد ، ترکیه بالاترین رقم رشد  را د ر بین اقتصاد های اتحاد یه اروپا و گروه ۲۰ را به ثبت رساند ه که ارقام تولید  ناخالص د اخلی تاکنون این مورد  را نشان د اد ه است.
جود ت یلماز، معاون رئیس‌‌‌جمهور این کشور نیز د ر پلتفرم ایکس گفت که تولید  ناخالص د اخلی سالانه ترکیه د ر سه‌ماه اول سال۲۰۲۴ به بالاترین سطح تاریخی ۱.۱۶ تریلیون د لاری رسید ه است. او بیان کرد  د ر د وره کاهش کسری حساب جاری، افزایش ذخایر و بهبود  شاخص‌‌‌های ریسک هستیم و با نتایجی که کشور به صورت ماهانه د ر مبارزه با تورم که اولویت اصلی محسوب می‌شود ، به د ست آورد ه است، تورم د ر نیمه د وم سال به صورت سالانه کاهش می‌‌‌یابد . معاون رئیس‌‌‌جمهور افزود : ما به اجرای برنامه میان‌‌‌مد ت خود  با عزم راسخ برای د ستیابی به رشد  پاید ار، متعاد ل و فراگیر و افزایش د ائمی رفاه اد امه خواهیم د اد . اقتصاد د انان پیش‌ازاین پیش‌بینی کرد ه بود ند  که تورم د ر این کشور 85 میلیون نفری به حد ود  ۷۵ د رصد  خواهد  رسید . ترکیه د ر یک ماجراجویی یک‌ساله با افزایش مد اوم نرخ بهره د ر تلاش برای کاهش قیمت‌ها بود ه است که منجر به مشکلات مالی قابل‌توجهی برای مصرف‌کنند ه متوسط د ر این کشور ترکیه شد ه است. بانک مرکزی ترکیه با اشاره به اد امه نیاز به مقابله با افزایش تورم د ر این کشور، نرخ بهره خود  را از ماه مارس روی ۵۰ د رصد  نگه‌د اشته است. این بانک د ر آن زمان اعلام کرد  که موضع پولی فشرد ه تا زمانی که کاهش قابل‌توجه و پاید ار د ر روند  زیربنایی تورم ماهانه مشاهد ه شود ، حفظ خواهد  شد . افزایش ۳٫۴ د رصد ی ماه‌به‌ماه شاخص قیمت مصرف‌کنند ه د ر ماه می بیشتر از ماه‌های مارس و آوریل بود  که باعث شد  برخی از تحلیلگران روند  کاهش قیمت را پیچید ه‌تر از حد  تصور د ر نظر بگیرند . لیام پیچ، اقتصاد د ان ارشد  بازارهای نوظهور د ر کاپیتال اکونومیکس مستقر د ر لند ن د راین‌باره گفت که تورم اکنون به اوج خود  رسید ه است، اما با توجه به اینکه انتشار آمار جد ید  حاوی چند  اتفاق ناخوشایند  است، سرعت کاهش تورم د ر نیمه د وم سال کمی نامطمئن‌تر به نظر می‌رسد . این شرکت پیش‌ازاین انتظار د اشت که تورم تا پایان سال به ۴۱ د رصد  کاهش یابد ، د رحالی‌که بانک مرکزی ترکیه پیش‌بینی کرد ه است که تا آن زمان به ۳۸ د رصد  برسد . به گفته اقتصاد د انان، براساس سرعت فعلی شتاب تورم، ممکن است امسال با نرخی کمی بالاتر به پایان برسند  و مکث طولانی د ر تغییر نرخ‌های بهره برای مد تی طولانی‌تر محتمل است. همچنین آژانس رتبه‌‌بند ی جهانی همچنین پیش‌‌بینی رشد  اقتصاد ی ترکیه برای سال ۲۰۲۳ را از د و د رصد  برآورد  شد ه د ر گزارش منتشرشد ه د ر ماه مه به سه د رصد  تغییر د اد . د ر این گزارش مود یز علت این تغییر را چنین ذکر کرد ه است که فعالیت‌‌های اقتصاد ی د ر نیمه اول سال ۲۰۲۳ از انتظارات ما د ر چند ین کشور پیشی گرفته است. با این حال، آژانس خاطرنشان کرد  که انتظار د ارد  شرایط مالی سخت د ر طول سال آیند ه اد امه یابد  و موجب توقف‌‌هایی برای رشد  جهانی شود . رشد  تولید  ناخالص د اخلی واقعی GDP) ) برای گروه ۲۰ از ۷/ ۲ د رصد  د ر سال ۲۰۲۲ به ۵/ ۲ د رصد  د ر سال ۲۰۲۳ و ۱/ ۲ د رصد  د ر سال ۲۰۲۴ تخمین زد ه می‌شود . د ر این گزارش آمد ه که ریسک رکود  ایالات‌‌متحد ه کاهش یافته، اما تولید  زیر روند  برای کاهش پاید ار تورم به هد ف فد رال رزرو ضروری است. مود یز پیش‌‌بینی رشد  اقتصاد  آمریکا د ر سال ۲۰۲۳ را از ۱/ ۱ د رصد  د ر چشم‌‌اند از ماه مه به ۹/ ۱ د رصد  افزایش د اد .

شیوه پرد اخت سود  سپرد ه کنترل می‌شود ؛

گروه اقتصاد  کلان: معاون بانک مرکزی ضمن هشد ار به هیأت مد یره بانک‌ها د رخصوص رعایت نرخ سود های مصوب تأکید  کرد : بانک‌های متخلف باید  حد اکثر طی د و هفته آیند ه نسبت به اصلاح نرخ غیرمتعارف سود  سپرد ه ها اقد ام کنند ، د ر صورت عد م اصلاح، با این د سته از بانک ها حتی تا سلب صلاحیت ارکان مد یریت آن برخورد  خواهد  شد . به گزارش ایسنا، محمد پور د ر د ید ار با مد یران تطبیق و هیأت مد یره بانک‌ها اظهارکرد : براساس نص صریح مصوبه شورای پول و اعتبار؛ عد م رعایت نرخ سود  از سوی بانک‌ها جزء مصاد یقی است که صلاحیت اعضای هیأت مد یره را زیر سوال می برد . وی با بیان اینکه موضع بانک مرکزی د ر قبال نرخ سود  د ر نظام بانکی کاملاً مشخص است،‌ یاد آور شد : بخشنامه ابلاغی د ر سال ۱۴۰۲ مورد  تاکید  بانک مرکزی است، براساس این بخشنامه حد اکثر نرخ سود  بانکی ۲۲.۵ د رصد  تعیین شد ه است و همه بانکها ملزم به رعایت نرخ های سود  مصوب هستند  . معاون نظارت بانک مرکزی خاطرنشان کرد : بانک مرکزی اوراق گواهی سپرد ه خاص برای اهد افی مشخص مانند  سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات به پروژه های ویژه با بازد هی بالا د ر مقاطع زمانی مختلف معرفی می کند  که این به معنای تغییر سیاست بانک مرکزی د ر قبال نرخ سود  نیست و این گواهی ها معیار تعیین نرخ سود  سپرد ه های بانکی نیست. مقام مسئول بانک مرکزی با بیان اینکه براساس بررسی های انجام شد ه، شش یا هفت بانک نرخ های مصوب را رعایت نمی کنند  تصریح کرد : یکی از اهد اف برگزاری نشست با مد یران تطبیق و هیأت مد یره بانک‌ها تاکید  بر تشکیل جلسه هیأت مد یره بانک‌ها برای ابطال سپرد ه های با نرخ سود های بالای این بانک‌ها است تا نرخ سود  د ر د امنه معقولی قرار گیرد . وی تاکید  کرد : مصوبات این جلسه به بانک‌ها ابلاغ خواهد  شد ، بانک‌ها باید  طی مد ت یک هفته جلسه‌ هیأت مد یره خود  را با محوریت نرخ سود  بانکی تشکیل د هند  و زمان بند ی و برنامه کنترل و مد یریت نرخ سود  بانکی به بانک مرکزی اعلام کنند . معاون نظارت بانک مرکزی از تعیین ضرب الاجل د و هفته ای برای بانک ها به منظور اتخاذ راهکاری مناسب برای ابطال سپرد ه های با نرخ سود  بالا خبر د اد  و افزود : بانک‌های متخلف باید  با اتخاذ راه حل های مناسب مانند  ابطال این امر را مد یریت کنند  و برنامه خود  را به بانک مرکزی ارائه کنند . محمد پور با تاکید  بر این نکته که نرخ های بالای سود  بر خلاف قانون به هیچ عنوان مورد  پذیرش بانک مرکزی نیست یاد آور شد : پس از اتمام ضرب الاجل د و هفته‌ای تعیین شد ه قطعاً با بانک های متخلف برخورد  خواهد  شد . وی افزود : هیأت مد یره، کمیته های مرتبط و هر شخصی که به واسطه مسئولیت خود  از سوی بانک مرکزی ناظر به رعایت مقررات هستند ، باید  د ر قبال این تخلفات پاسخگو باشند  و اگر این افراد  نقش خود  را به طور مطلوب و مناسب ایفا نکنند ، از نظر بانک مرکزی د یگر برای اد امه فعالیت صاحب صلاحیت نخواهند  بود . معاون نظارت بانک مرکزی با اشاره به انتظار از نظام بانکی به عنوان بازوان این بانک برای اعمال سیاست های نظارتی گفت: براساس نص صریح مصوبه شورای پول و اعتبار؛ عد م رعایت نرخ سود  جز مصاد یقی است که صلاحیت اعضای هیأت مد یره را زیر سوال می برد . محمد  پور با اشاره به انتشار اوراق گواهی سپرد ه خاص با نرخ ۳۰ د رصد  د ر اواخر سال گذشته تصریح کرد : بانک ها باید  برای این منابع پروژه های هم راستا با اعتبار تخصیصی را به بانک مرکزی معرفی کنند  و بد یهی است که نرخ سپرد ه ۳۰ د رصد  برای پروژه ای که وجود  ند ارد ، تخلف و تخطی از قانون است. از این رو ضروری است د ر بازه زمانی مشخص این منابع تعیین تکلیف شود . وی با اشاره به شکل گیری رقابت میان بانک ها د ر خصوص نرخ سود  بانکی تأکید  کرد : د غد غه برخی از بانک ها این است که د ر صورت ابطال نرخ های سود  بالا، د یگر بانک های متخلف د ر یک مسیر رقابتی به رویه ناد رست قبلی خود  اد امه د هند  و سپرد ه مشتریان به بانک متخلف انتقال پید ا کنند . محمد پور با بیان اینکه بانک مرکزی طی یک ماه آیند ه رسید گی ویژه ای را برای بررسی و ابطال سپرد ه های با نرخ بالا آغاز خواهد  کرد ، عنوان کرد : زیرساخت لازم برای شناسایی سپرد ه هایی که با هد ف د ریافت سود  بالاتر جابجا شد ه، د ر بانک مرکزی ایجاد  شد ه است و طی یک ماه آیند ه تمامی سپرد ه هایی که به خاطر نرخ های بالا ابطال شد ه و به بانک د یگری منتقل شد ه است، به صورت ویژه رسید گی خواهد  شد . معاون نظارت بانک مرکزی با بیان اینکه کمیته های تطبیق د رخصوص نرخ سود  بانکی به وظایف خود  به د رستی عمل نکرد ه اند ، خاطرنشان کرد : گزارش های بانک مرکزی حاکی از آن است که حساسیت لازم د ر این باره از سوی رئیس کمیته تطبیق و هیأت مد یره وجود  ند ارد . لذا انتظار می رود  رئیس هیأت مد یره و اعضای هیأت مد یره موارد  تخطی را به بانک مرکزی اعلام کنند . وی با بیان اینکه بانک مرکزی مسئول حفاظت از منافع سپرد ه گذاران است، عنوان کرد : سهامد ار بانک نهایتا ۱۰ _ ۱۵ د رصد  د ارایی های بانک را د ر اختیار د ارند  ومابقی منابع متعلق به سپرد ه گذارانی است که بانک مرکزی مسئولیت حفاظت از منافع آنان را برعهد ه د ارد . لذا هیأت مد یره نقش نظارت بر حسن اجرای مقررات و قوانین را نیز د ارد . چراکه معتقد یم اگر برای این موضوع تد بیری صورت نگیرد  علاوه بر بانک ها، نظام نظارتی بانک مرکزی نیز آسیب خواهد  د ید . معاون نظارت با بیان اینکه ارکان حاکمیتی د ر نهاد های اقتصاد ی عهد ه د ار بخشی از وظایف نظارتی هستند ، اظهار کرد : ارکان حاکمیتی د ر همه نهاد های اقتصاد ی وظایف مختلفی را برعهد ه د ارند  که بخشی از آن وظایف نظارتی است. د ر این باره مسئولیت و وظایف مد یران تطبیق د ر مقام هیأت مد یره بسیار مهم است و انتظار می رود  این افراد  نسبت به برخی موضوعات حساسیت بیشتری د اشته باشند . چراکه ارکان نظارتی د ر ایجاد  نظام کارآمد  و سالم نقش بسزایی د ارند . مقام مسئول بانک مرکزی د ر اد امه ضمن مرور برخی از مهم ترین مسئولیت های هیأت مد یره و رئیس هیأت مد یره یاد آور شد : به موجب د ستورالعمل«رعایت قوانین و مقررات د ر موسسات اعتباری» ابلاغیه سال ۱۳۹۶، کسب اطمینان از اجرای موثر خط مشی رعایت قوانین و مقررات و شناسایی به هنگام موارد  نقض خط مشی و اتخاذ اقد امات اصلاحی و انضباطی مناسب، ایجاد  کمیته رعایت قوانین و مقررات به منظور انجام صحیح و د قیق مسئولیت خود  د رخصوص کفایت و اثربخشی مد یریت ریسک و عد م رعایت قوانین و مقررات از جمله وظایف این افراد  است. وی د ر اد امه با اشاره به بعضی از مهم ترین وظایف رئیس هیأت مد یره طبق «د ستورالعمل تأیید  صلاحیت و عزل مد یران ارشد » عنوان کرد : فراهم نمود ن زیرساخت جریان اطلاعات به نحوی که اعضای کمیته ها برای انجام صحیح و د قیق به موقع وظایف خود  به اطلاعات و مستند ات موسسه اعتباری د سترسی د اشته باشند ، فراهم نمود ن زمینه د سترسی سریع بازرسان بانک مرکزی حسابرسان مستقل بازرسان قانونی به گزارش ها به پیشنهاد  واحد ها و کمیته های این د ستورالعمل د ر زمره این مسئولیت هاست. به گفته معاون نظارت بانک مرکزی، نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات د ر موسسه اعتباری یکی از مهم ترین وظایف شخص رئیس هیأت مد یره د ر بانک است. وی د ر اد امه به «د ستورالعمل الزامات ناظر بر حاکمیت شرکتی» اشاره کرد  و گفت: به موجب این د ستورالعمل رئیس هیأت مد یر باید  سازوکاری اتخاذ نماید  که اطمینان حاصل گرد د  که براساس آن تصمیمات هیأت مد یره بر مبانی د رست و براساس اطلاعات صحیح اخذ شود . این مقام مسئول بانک مرکزی د رباره «واحد  رعایت قوانین و مقررات» یاد آور شد : ارائه به موقع هرگونه عد م رعایت قوانین و مقررات د ر چارچوب خط مشی رعایت قوانین و مقررات د رخصوص مصوبات و تصمیمات کمیته رعایت قوانین و مقررات و هیات مد یره موسسه اعتباری و بانک مرکزی از جمله این وظایف است. محمد پور با اشاره به انتظار بانک مرکزی از بانک‌ها مبنی بر رعایت قوانین و مقررات تأکید  کرد : انتظار می رود  هر سه ماه یک بار کمیته رعایت قوانین و مقررات بانک ها گزارش عملکرد ی را به بانک مرکزی ارسال کند . ولی شخصا تاکنون چنین امری را از بانک‌ها ند ید ه ام. وی اد امه د اد : برای مثال بانک‌ها گزارشی د رباره ریسک عد م رعایت نرخ سود  ارائه نکرد ه اند  و یا مصد اقی نیاورند  که این موضوع د ر بانک رعایت نمی شود  و این د ر حالی است که یکی از مهم ترین مسئولیت های این کمیته د ر بانک‌ها ارائه گزارش د ر این موارد  است. محمد پور د ر توضیح اهمیت کمیته های حاکمیتی عنوان کرد : اهمیت قائل شد ن برای کمیته های حاکمیتی و افراد  هیأت مد یره و نقش و مسئولیت اشخاص هیأت مد یره برای ما د ر بانک مرکزی مهم است.

اقتصاد  چین د ر لبه پرتگاه قرار د ارد 

جو باید ن رئیس‌جمهور آمریکا د ر مصاحبه‌ای با مجله تایم با اشاره به اینکه همه د ر مورد  قد رت بالای اقتصاد ی صحبت می‌کنند ، ارزیابی تیره‌تری از آیند ه اقتصاد ی چین ارائه کرد . چین یکی از رقبای اصلی آمریکا د رصحنه جهانی است. روابط د و کشور مملو از تنش‌های ژئوپلیتیکی و اقتصاد ی است که می‌تواند  بر اقتصاد  جهانی تأثیر بگذارد . باید ن به تایم گفت که این کشور جمعیتی د ارد  که به‌طور قابل‌توجهی مسن‌تر از اکثریت قریب به‌اتفاق جوانان د ر اروپا هستند ، یعنی برای کار کرد ن خیلی مسن به شمار می‌روند . د ر این شرایط چطور اقتصاد  قرار است رشد  کند ؟ چین اقتصاد ی د ارد  که د ر آستانه (لبه پرتگاه) قرارگرفته است. باید ن همچنین د ر مورد  تد اوم قد رت طرح کمربند  و جاد ه چین، مجموعه‌ای از پروژه‌های زیرساختی د ر سراسر جهان باهد ف گسترش نفوذ جهانی چین، ابراز ترد ید  کرد . او گفت که طرح کمربند  و جاد ه به یک «ابتکار مزاحم» تبد یل‌شد ه است و این اید ه را رد  کرد  که د ر کمک به چین برای «نفوذ» د ر سطح جهانی و رقابت بانفوذ آمریکا و روسیه موفق بود ه است. اگرچه رشد  اقتصاد ی چین برای سال‌ها رونق د اشت؛ اما از زمان همه‌گیری کرونا به‌شد ت کند  شد ه است. حتی زمانی که بقیه جهان پس از بیماری و رکود  بهبود  یافتند ، اقتصاد  چین به د لیل سیاست‌های صفر کووید ، با مشکل مواجه شد .

 

اقتصاد  اوراسیا پیشتاز جهان شد 

رشد  تولید  ناخالص د اخلی د ر کشورهای اتحاد یه اقتصاد ی اوراسیا از نرخ جهانی پیشی گرفت و د ر سال ۲۰۲۳ به میزان ۳.۸ د رصد  افزایش یافت. به گزارش ایسنا، میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه د ر نشست شورای بین د ولتی اوراسیا اظهار کرد  رشد  اقتصاد ی کشورهای اتحاد یه اقتصاد ی اوراسیا (EAEU) از نرخ جهانی فراتر رفته و د ر سال ۲۰۲۳ تولید  ناخالص د اخلی کشورهای اوراسیا ۳.۸ د رصد  افزایش یافته است. تاس گزارش کرد ، تولید  ناخالص د اخلی پنج کشور، بر اساس نتایج سال گذشته، ۳.۸ د رصد  رشد  کرد  و از نرخ رشد  جهانی پیشی گرفت. همچنین نرخ د ستمزد های واقعی به‌طور پیوسته د ر حال افزایش هستند ، نرخ بیکاری د ر حال کاهش است و همه این موارد  د ر پس زمینه محیط خارجی نامطلوب، شکل‌گیری معماری جد ید  د ر روابط بین‌الملل و افزایش فشار تحریم‌ها، د ر د رجه اول بر روسیه و بلاروس است. میشوستین افزود  که از زمان ایجاد  اتحاد یه اوراسیا، حجم تجارت متقابل آن تقریبا ۲ برابر شد ه، تولید  کشاورزی بیش از یک چهارم و تولید  صنعتی بیش از ۲۰ د رصد  افزایش یافته است. وی با استناد  به د اد ه‌های آمار روسیه گفت د ر این سه ماهه این ۲ شاخص به ترتیب ۱.۵ و ۵.۵ د رصد  د یگر صعود  کرد ند .

«تجارت» گزارش می‌د هد 

گروه صنعت و تجارت: محد ود یت‌های ارزی و قوانین د ست‌وپاگیر چند  سالی است که منجر به رسوب کالا د ر بناد ر و گمرکات کشور شد ه است؛ هر چند  به صورت مقطعی با بازد ید های مسئولان از گمرکات، تا حد ود ی گره از روند  ترخیص کالا باز می‌شود ، اما د یری نگذشته مجد د  پروسه رسوب کالا به مانند  یک سریال تکراری آغاز می‌شود . اما این سوال مطرح می‌شود  که علت اصلی رسوب کالا چیست؟ طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، به‌صورت میانگین د ر هر روز کاری یک بخشنامه یا د ستورالعمل گمرکی صاد ر می‌شود . تعد د  رویه‌ها، بخشنامه‌ها و استثنائات گمرکی از‌یک‌سو به ایجاد  پیچید گی د ر اجرای فرایند های گمرکی شد ه و از‌سوی‌د یگر احتمال بروز خطای سهوی یا عمد ی را افزایش می‌د هد .

ماند گاری 1.5 میلیارد  د لار کالا د ر گمرکات
به تازگی گمرک جمهوری اسلامی ایران فهرست ۱۲۰ صاحب کالا د ارای کالای د ر جریان تشریفات ترخیص بر حسب ارزش را منتشر کرد  که بر اساس آن حد ود  ۱.۵ میلیارد  د لار کالا به گمرکات اظهار شد ه، اما ترخیص نشد ه است. شرکت‌های مختلف د ر حوزه صنایع غذایی و نهاد ه‌های د امی و شرکت‌های د اروسازی، شرکت‌های تولید  لوازم خانگی، شرکت‌های هواپیمایی و خود روسازان و قطعه‌سازان د ر فهرست صاحبان کالاهای پشت د روازه گمرک قرار د ارند . د ر فهرست ۱۰ کالای اول، اقلامی از جمله ذرت، کنجاله، قطعات خود رو، روغن پالم و ورق‌های ساد ه فولاد ی د ید ه می‌شوند  که عد م به موقع ترخیص برخی از اقلام غذایی منجر به فساد  و هد ر رفت سرمایه کشور شد ه است. رسوب کالاهای اساسی و نهاد ه‌های د امی چون کنجاله سویا د ر گمرک و کمبود  و گرانی این نهاد ه‌ها د ر بازار به مشکلی بزرگ د ر بازار د امن زد ه است به طوری که د ر سال 1400 بیش از ۱۰۰ هزار تن کالا د ر بناد ر شمالی کشور که بیش از ۸ ماه از ماند گاری آن‌ها گذشته بود  فاسد  شد ند  و این اتفاق هر ساله د ر حال تکرار شد ن است که حتی برخی از آن‌ها رسانه نمی‌شود .

باز هم پای مشکلات ارزی د رمیان است
یکی از مهم‌ترین د لیل رسوب کالا د ر گمرکات، مرتبط با مشکلات ارزی است؛ د ر سال‌های اخیر به‌د لیل کند ی فرایند  تخصیص ارز و مشکل بود ن تهاتر ارز حاصل از صاد رات برای وارد ات، رسوب کالا د ر گمرک تشد ید  شد  و وارد کنند گان را که بسیاری از آن‌ها تولید کنند ه نیز هستند  با مشکل مواجه کرد  که حتی برخی از آن‌ها ناچار به توقف تولید  شد ند  که نتیجه آن کمبود  کالا د ر بازار و افزایش قیمت‌‌ها بود . از د یگر سو، بسیاری از کالاها د ر گمرکات به د لیل عد م ثبت سفارش و یا اخذ شناسه رهگیری منشاء ارزی امکان ترخیص کالا وجود  ند ارد  چرا که همه وارد کنند گان کالا موظفند  منشأ ارز کالای وارد اتی خود  را پس از ثبت سفارش و قبل از ترخیص، د ر سامانه جامع تجارت اظهار کنند . بانک مرکزی موظف است پس از د ریافت اطلاعات منشأ ارز، بلافاصله نسبت به بررسی آن اقد ام کرد ه و د ر صورت صحت اطلاعات ابراز شد ه، شناسه رهگیری معتبر به اطلاعات مذکور اختصاص د هد . لذا مجوز ثبت سفارش تا قبل از تعیین منشأ ارز و د ریافت شناسه رهگیری مذکور، قابل استناد  برای ترخیص د ر گمرک نیست و همین مسئله فرایند  ترخیص کالا از گمرکات را افزایش د اد ه است؛ این د ر حالیست که پیش از تشد ید  تحریم‌های آمریکا، تجار و بازرگانان بد ون نیاز به تایید  منشاء ارزی از سوی بانک مرکزی کالاهای خود  را وارد  می‌کرد ند ، اما پس از اینکه د ولت برای صرفه‌جویی و صیانت ارزی تصمیم به رصد  خروج ارز از کشور گرفت، وارد ات به مانند  یک پازل سخت برای بازرگانان تبد یل شد  و روند  تولید  و کنترل بازار را نشانه گرفت. ه‌د لیل کند ی فرایند  تخصیص ارز و مشکل بود ن تهاتر ارز حاصل از صاد رات برای وارد ات، رسوب کالا د ر گمرک تشد ید  شد . به گفته صنعتگران، ترخیص مواد اولیه د ر گمرک بسیار زمان‌بر و با موانع زیاد ی روبه‌رو است و عد م ترخیص مواد اولیه و قطعات از سوی گمرک، کمبود  شد ید  مواد اولیه را به وجود  آورد ه است. د ر واقع تد اوم فرآیند  طولانی تخصیص ارز و ترخیص از گمرک باعث کمبود  مواد  اولیه و به طبع آن تولید  د ر ظرفیت‌های پایین‌تر از توان تولید ی و د ر نتیجه تعد یل نیروی کار شد ه است.

کالاهای بخشی خصوصی د ر حال متروکه شد ن است
محسن بهرامی ارض اقد س، کارشناس اقتصاد ی د ر این رابطه به اقتصاد  آنلاین گفته است: د ر یک روند  کم سابقه‌، بانک مرکزی تخصیص ارز به فعالان اقتصاد ی را منوط به این کرد ه که تجار و بازرگانان با اعتبارات خود شان به صورت فاینانس خارجی کالا را بیاورند . قرار شد  وقتی کالا به د اخل سرزمین اصلی رسید  و بازرگانان آن را اظهار کرد ند ، تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی انجام شود  یا اینکه وارد کنند گان د ر شبکه نیما، خود شان از صاد رکنند گان ارز بخرند  که این هم متاسفانه اتفاق نیفتاد  و حجم زیاد ی از کالاهای بخش خصوصی د ر گمرکات د ر حال متروک شد ن است.

عقب‌نشینی وزارت صمت از محد ود یت ثبت‌ سفارش
لازم به ذکر است که به‌تازگی وزارت صمت بعد  از مطرح شد ن ابهامات متعد د  د ر خصوص ابلاغیه محد ود یت ثبت سفارش واحد های بازرگانی برای د ومین بار آن را اصلاح کرد . اوایل خرد اد ماه سال جاری بود  که وزارت صمت د ر راستای کنترل وارد ات و حفظ منابع ارزی، تصمیم به محد ود  کرد ن ثبت سفارش‌های جد ید  گرفت.
د ر همین راستا روز چهارم خرد اد ماه سال جاری، اطلاعیه‌ای که از سوی سامانه جامع تجارت منتشر شد  که بر اساس آن تا اطلاع ثانوی ثبت سفارش جد ید  برای واحد های بازرگانی که مجوز وارد ات آن‌ها توسط وزارت صمت صاد ر می‌شود ، متوقف شد . بنابر مصوبات جد ید  وزارت صنعت، معد ن و تجارت، امکان اخذ ثبت سفارش جد ید  صرفاً برای واحد های تولید ی وزارت صنعت، معد ن و تجارت که برنامه تولید  سال ۱۴۰۳ خود  را د ر بخش تجارت د اخلی ثبت کرد ه باشند 
و این برنامه به تأیید  سازمان صنعت، معد ن و تجارت استان و د فتر تخصصی مربوطه رسید ه باشد ، امکان‌پذیر خواهد  بود  که این موضوع مورد  انتقاد  و نگرانی بسیاری از تجار و وارد کنند گان را د ر پی د اشت، چراکه منجر به رسوب و د پوی کالا د ر گمرکات خواهد  شد . آنها معتقد ند  که این تصمیم نه تنها تجارت خارجی را مختل می‌کند  بلکه می‌تواند  منجر به افزایش قیمت‌ها د ر بازار د اخلی نیز شود . د ر اطلاعیه جد ید  سامانه جامع تجارت لیست اولیه ۷۵۰ قلم کالای مجاز ثبت
سفارش توسط واحد های بازرگانی به بیش از ۳۷۰۰ قلم کالا افزایش یافت.

پس از آنکه «د ونالد  ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به تجار آمریکایی حامی رژیم صهیونیستی د ر راستای متقاعد  کرد ن آنها به حمایت از کمپین انتخاباتی خود  تعهد  د اد ه جنبش حامی حقوق فلسطینی‌ها د ر آمریکا را د ه‌ها سال به عقب بازگرد اند ، «مریام آد لسون» میلیارد ر اسرائیلی-آمریکایی که د ارای رویکرد های راست افراطی است، خواستار تعهد  پیشاپیش ترامپ به حمایت از الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی شد .
روزنامه عبری زبان «هاآرتص» نوشت آد لسون که ساکن شهر «هرتزالیا» د ر شمال تل‌آویو است، شرط حمایت مالی خود  از کمپین انتخاباتی ترامپ را حمایت او از الحاق کرانه باختری اشغالی، اعمال حاکمیت اسرائیل بر بخش گسترد ه‌ای از اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷ و مقابله با مشارکت تشکیلات خود گرد ان فلسطین و هرگونه صحبت از سازش‌های سیاسی د ر خصوص د رگیری تعیین و اعلام کرد  د ر مقابل حاضر است بسیار بیشتر از آنچه همسرش د ر گذشته د ر این کمپین مشارکت د اشته، از ترامپ حمایت کند . به نوشته هاآرتص، ترامپ مارس گذشته آد لسون را به عمارت «مارآلاگو» د عوت کرد  تا او را برای حمایت مالی از کمپینش متقاعد  کند  و از آن زمان این 2 د ر حال رایزنی با یکد یگر هستند .
مریام آد لسون بیوه و شریک «شلد ون آد لسون» میلیارد ر یهود ی است که با راه‌اند ازی و مد یریت قمارخانه‌های متعد د  ثروت هنگفتی را به د ست آورد  و یکی از بزرگترین حامیان کاند ید اهای حزب جمهوری‌خواه د ر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخابات کنگره بود . همچنین مریام آد لسون مالک روزنامه عبری زبان «یسرائیل هیوم» است که همسرش آن را برای تقویت حضور رسانه‌ای بلوک راست رژیم صهیونیستی تاسیس کرد ، به این شکل که روزنامه به صورت رایگان منتشر می‌شود ، علاوه بر این آد لسون یکی از بزرگترین حامیان مالی طرح‌های شهرک سازی د ر کرانه باختری و د ر راس آنها د انشگاه «آرئیل» واقع د ر شهرک آرئیل د ر شمال غرب کرانه باختری است که تنها د انشگاه یهود ی موجود  د ر اراضی اشغالی فلسطین محسوب می‌شود . این روزنامه نوشت شلد ون آد لسون د ر سال ۲۰۱۲ د ه‌ها میلیون د لار را برای حمایت از «نوت گینگریچ» (رئیس جمهوری‌خواه اسبق مجلس نمایند گان آمریکا) د ر انتخابات مقد ماتی جهت معرفی کاند ید ای حزب جمهوری‌خواه د ر انتخابات ریاست جمهوری هزینه کرد ، به شکلی که او یکی از بزرگترین سران حزب جمهوری‌خواه د ر حمایت از موضعگیری‌های بلوک راست د ر رژیم صهیونیستی بود ، هرچند  که حمایت آد لسون نقشی د ر موفقیت او ایفا نکرد  و «میت رامنی» کاند ید ای جمهوری‌خواهان شد  و بعد ا د ر مقابل «باراک اوباما» از حزب د موکرات شکست خورد .
به نوشته این روزنامه، آماد گی شلد ون آد لسون برای هزینه مبالغ هنگفتی جهت حمایت از کاند ید اهای حزب جمهوری‌خواه باعث شد  ۱۷ تن از رؤسای این حزب که سال ۲۰۱۶ د ر حال رقابت د ر انتخابات مقد ماتی بود ند ، به شهر «لاس‌وگاس» محل اقامت آد لسون بروند ، د ر آنجا این میلیارد ر یهود ی آنها را مورد  بازجویی قرار د اد  تا از میزان آماد گی آنها برای د ر پیش گرفتن موضعگیری‌هایی د ر حمایت از رژیم اشغالگر صهیونیستی و سیاست‌های آن اطلاع یابد . روزنامه هاآرتص نوشت شلد ون آد لسون د ر سال ۲۰۱۶ پس از اعلام پیروزی ترامپ بر هیلاری کلینتون حد ود  ۲۰ میلیون د لار را جهت پرد اخت هزینه‌های کمپین انتخاباتی او د ر ازای تعهد ش به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قد س پرد اخت کرد  و این کار د ر اد امه انجام شد . هاآرتص د ر اد امه افزود  د ر کل آد لسون برای کمپین ترامپ حد ود  ۹۰ میلیون د لار پرد اخت کرد  و به این ترتیب یکی از تاثیرگذارترین حامیان مالی د ر
کاخ سفید  تبد یل شد . این روزنامه عبری زبان د ر اد امه آورد ه است تعد اد  د یگری از تجار یهود  نیز د ر پی بروز بحران مالی شد ید  د ر کمپین ترامپ د ر پی اختصاص مبالغ هنگفتی به تامین هزینه‌های محاکمه او د ر پروند ه جنایی که به تازگی د ر آن محکوم شد ه، از این واقعیت سوء استفاد ه کرد ه و او را به د اد ن تعهد اتی د ر راستای منافع بلوک راست د ر کابینه رژیم اشغالگر به عنوان شرطی برای حمایت خود  سوق د اد ند . این رسانه عبری زبان همچنین نوشت ترامپ د ر د ید ار روز جمعه‌اش با ۹۸ تن از حامیان مالی یهود ی د ر راستای متقاعد  کرد ن آنها به حمایت از کمپینش به آنها تعهد  د اد  جنبش اعتراضی د ر حمایت از حقوق فلسطینی را متوقف کند ، ترامپ گفت: «اگر مرا برای پیروزی د ر انتخابات کمک کنید  جنبش حامی فلسطینی‌ها را ۲۵ تا ۳۰ سال به عقب باز خواهم گرد اند .»

توصیه مهد ی غضنفری به نامزد های ریاست‌جمهوری:

مهد ی غضنفری رئیس صند وق توسعه ملی با انتشار توئیتی د ر شبکه اجتماعی ایکس به نامزد های انتخابات د وره چهارد هم ریاست جمهوری توصیه کرد : د اد گاه تشکیل ند هید ، د انشگاه بسازید !
مهد ی غضنفری رئیس صند وق توسعه ملی با انتشار توئیتی د ر شبکه اجتماعی ایکس به نامزد های انتخابات د وره چهارد هم ریاست جمهوری توصیه کرد : د اد گاه تشکیل ند هید ، د انشگاه بسازید !
رئیس صند وق توسعه ملی که لحظه آخر از ثبت نام د ر انتخابات ریاست‌جمهوری منصرف شد ، د ر تازه ترین توئیت خود  نوشت:
از ۲۳ خرد اد ، رقابت فشرد ه نامزد های تایید  شد ه رياست‌ جمهوری، شروع می‌شود .
‏د ر رقابت باید  بد نبال «چالش سازند ه» بود  و نه «حاشیه مخرب».
چالش: ‏برخورد  و تقابل د ید گاه‌ها، گفتمان‌ها، نظریه‌ها، بیان تجربیات و واکاوی ریشه‌ی معضلات؛ برای یافتن بهترین راه توسعه و سعاد ت ملت.
حاشیه: ‏پرد اختن به امور شخصی و خانواد گی افراد  برای تخریب رقیب و فرهنگ جامعه؛ رفتاری بی‌فاید ه برای کل جمعیت ایران عزیز.
‏د اد گاه تشکیل ند هید ، د انشگاه بسازید 

وال استریت ژورنال:

بر اساس گزارشی تکان د هند ه، زوال شناختی باید ن به وضوح آشکار شد ه و این مساله کسانی را که د ر ماه‌های اخیر با این فرماند ه کل قوای ۸۱ ساله تعامل د اشته‌اند ، نگران کرد ه است. برخی از ۴۵ قانونگذار و کارمند  جمهوری‌خواه و د موکرات که با وال استریت ژورنال مصاحبه کرد ند ، رئیس‌جمهوری را فرد ی توصیف کرد ند  که د ر طول جلسات آنقد ر آرام صحبت می‌کند  که شرکت‌کنند گان برای شنید ن او با مشکل مواجه هستند . برخی د یگر می‌گویند  رفتار و د رک باید ن از جزئیات سیاست، روز به روز متفاوت است و او اغلب به یاد د اشت‌ها تکیه می‌کند  و د ر کنفرانس‌ها به د ستیارانش متوسل می‌شود .
یکی از افراد ی که د ر جریان مذاکرات انتقاد ی د رباره بود جه کنگره برای کمک به اوکراین د ر ژانویه با رئیس جمهور د ید ار کرد ، به وال استریت ژورنال گفت: «نمی‌توانید  آنجا باشید  و احساس ناراحتی نکنید . من فقط همین را می‌گویم.» برخی د یگر از حاضران به یاد  د ارند  که حد ود  ۱۰ د قیقه از ورود  باید ن به اتاق گذشت تا جلسه شروع شود ، و وقتی این کار را انجام د اد ، از کارت‌های یاد د اشت برای بیان نکات واضح استفاد ه کرد  که قبلاً د رباره آنها توافق شد ه بود ؛ شرکت کنند گان به سختی می‌توانستند  صد ای او را بشنوند . د ر گزارش وال استریت ژورنال آمد ه است: «او د ر بسیاری از گفتگوها نیست»، رئیس‌جمهور حتی از کارکنان خود  خواسته است به برخی از سوالاتی که مستقیماً برای او مطرح شد ه پاسخ د هند . د ر پیگیری‌های فوریه با مایک جانسون، رئیس مجلس نمایند گان، این جمهوری‌خواه لوئیزیانا نگرانی خود  را د ر مورد  سیاست صاد رات گاز مایع و نگرانی از اینکه این کار به نفع روسیه باشد ، به رئیس‌جمهور ابراز کرد . بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد  باید ن نمی‌د انست که این سیاست واقعاً مؤثر است و به د روغ اد عا می‌کرد  که «فقط د ر حد  یک بررسی» است. به گفته افراد ی که شاهد  بود ند ، این مکالمه جانسون را «ناراحت» کرد .
کوین مک کارتی، رئیس پیشین مجلس نمایند گان آمریکا به یاد  می‌آورد  که باید ن د ر جریان مذاکرات پرتنش بر سر افزایش سقف بد هی د ر ماه مه گذشته، فقط «غرغر می‌کرد »، زمزمه می‌کرد  و توانایی او برای فرماند هی اتاق روز به روز متفاوت می‌شود . مک کارتی با اشاره به وابستگی باید ن به یاد د اشت‌ها گفت: او همیشه کارت د اشت. نمی‌توانست طور د یگری مذاکره کند . زمانی که معاون رئیس‌جمهور بود  با او ملاقات می‌کرد م. به خانه‌اش می‌رفتم او حالا همان شخص نیست.» د ر تماس‌های بعد ی با باید ن، قانون‌گذارانی که از سوی مک کارتی مأموریت یافتند  جزئیات طرح سقف بد هی را بررسی کنند ، تلاش کرد ند  تا رئیس‌جمهور را واد ار به برقراری تماس نهایی د ر مورد  نکات کلید ی کنند . گفتگوهای آنها با رئیس جمهور به طرز ناامید کنند ه‌ای «کلی» بود  و باید ن فقط «خوش بینی خود  را نسبت به حل مسائل» ابراز کرد . مک کارتی د ر مورد  مراحل پایانی طاقت فرسای مذاکرات به وال استریت ژورنال گفت: «او به تمام کارهای قد یمی که مد ت‌ها قبل انجام شد ه بود  برمی‌گشت. وقتی گفتم نه، آقای رئیس جمهور د ر مورد  این مساله جلسات قبل صحبت کرد یم و مساله تمام شد ه، شوکه می‌شد .» این د ر حالی است که یکی از مقامات کاخ سفید  اظهارات مبنی بر اینکه قد رت ذهنی رئیس‌جمهور رو به کاهش است را رد  کرد . اند رو بیتس گفت: «جمهوری خواهان کنگره، رهبران خارجی و کارشناسان غیرحزبی امنیت ملی به زبان خود شان به صراحت گفته‌اند  که باید ن یک رهبر باهوش و کارآمد  است که سابقه‌ای عمیق د ر موفقیت قانونگذاری د ارد . اکنون، د ر سال ۲۰۲۴، جمهوری خواهان مجلس نمایند گان اد عاهای د روغینی را به عنوان یک تاکتیک سیاسی مطرح می‌کنند  که کاملاً د ر تضاد  با اظهارات قبلی خود  و همکارانشان است. باید ن، مسن‌ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا، د ر صورت انتخاب مجد د ، تا پایان د وره د وم ریاست جمهوری خود  ۸۶ ساله خواهد  شد .

د ر جلسه ستاد  مرکزی اربعین مطرح شد :

سر پرست ریاست جمهوری با اشاره به برگزاری نسبتا موفق و موثر روید اد  بزرگ راهپیمایی اربعین د ر سال گذشته، از د بیرخانه ستاد  مرکزی اربعین خواست با نگاهی آسیب‌شناسانه نقاط ضعف و چالش‌های موجود  د ر روند  برگزاری مراسم اربعین را احصا کرد ه و ضمن پرهیز از موکول کرد ن انجام وظایف محوله به روزهای منتهی به اربعین با برگزاری جلسات منظم، مجری و زمانبند ی اجرای وظایف را معین اعلام کنند .
محمد  مخبر سرپرست ریاست جمهوری د ر جلسه ستاد  مرکزی اربعین که پیش از ظهر امروز چهارشنبه برگزار شد ، با بیان اینکه مسئله راهپیمایی با شکوه اربعین برغم تلاش‌های د شمنان برای سانسور آن، به کانون توجهات مرد م جهان و یکی از جلوه‌های عزت جهان اسلام تبد یل شد ه است،‌ بر ضرورت تلاش همه د ستگاه‌ها برای رفع مشکلات و نواقص سال‌های گذشته و توجه به تامین نیازمند ی‌های زائرین تاکید  کرد . سرپرست ریاست جمهوری با اشاره به برگزاری نسبتا موفق و موثر این روید اد  بزرگ د ر سال گذشته، از د بیرخانه ستاد  مرکزی اربعین خواست با نگاهی آسیب‌شناسانه نقاط ضعف و چالش‌های موجود  د ر روند  برگزاری مراسم اربعین را احصا کرد ه و با پرهیز از موکول کرد ن انجام وظایف محوله به روزهای منتهی به اربعین،‌ حد اکثر ظرف د و هفته آیند ه با برگزاری جلسات منظم به صورت د قیق مجری و زمانبند ی اجرای وظایف را معین و به ستاد  مرکزی اربعین اعلام کنند .
«تاکید  بر بسیج همه امکانات د ر زمینه حمل و نقل و به‌ویژه بهره‌گیری از ظرفیت مسیرهای د ریایی برای انتقال زائرین د یگر کشورها به عراق»، «اهتمام ویژه نسبت به تامین غذای سالم، آب شرب کافی و تمهید ات بهد اشتی و د رمانی برای جلوگیری از گرمازد گی»، «تسریع د ر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام موثر د ر روند  برگزاری مراسم اربعین»، «تمهید  سازو کاری برای جلوگیری و کنترل سوانح جاد ه‌ای به‌ویژه د ر کشور عراق»، «برنامه‌ریزی برای خد مت‌رسانی به زائرین د ر 10 روز پایانی ماه صفر» و « د ستور ویژه به وزرای صمت، امور اقتصاد ی و د ارایی، ‌راه و شهرسازی و رئیس بانک مرکزی برای تامین اتوبوس لازم برای حمل و نقل زائرین» از د یگر محورهای مهم سخنان مخبر د ر این جلسه بود . سرپرست ریاست جمهوری با اشاره به مرد می بود ن راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع)، بر هماهنگی لازم با تشکل‌های مرد می و گروهای جهاد ی د ر مراسم اربعین امسال و همچنین ضرورت پرهیز از تصمیات خلق‌الساعه که منجر به توقف زائرین د ر پایانه‌های مرزی شود  تاکید  کرد .