اجازه د هند  آژانس نقش فنی و تخصصی خود  را اد امه د هد 

سرپرست وزارت امور خارجه گفت: د یپلماسی و مید ان د و رکنی هستند  که هویت و کارآمد ی آن‌ها د ر تعامل باهم محقق می‌شود  و جد اسازی‌شان نه عملی است و نه به نفع کشور است. به گزارش ایسنا، علی باقری کنی د ر حاشیه جلسه امروز هیئت د ولت د ر جمع خبرنگاران اظهار کرد : جمهوری اسلامی ایران د ر تحولات منطقه به‌عنوان یک کشور تاثیرگذار همواره حاضر و به نقش ثبات‌بخش خود  به‌عنوان یک مسئولیت منطقه‌ای پایبند  بود ه است. وی افزود : پس از شهاد ت رئیس‌جمهوری و همراهانش، لازم بود  تاکید  د یگری بر استمرار و استحکام سیاست جمهوری اسلامی د ر عرصه ثبات‌بخشی به منطقه و همینطور حمایت از مقاومت به‌عنوان یک بازیگر و یک نهاد  ثبات‌ساز د ر منطقه تاکید  کنیم. سفر من به لبنان و سوریه د ر این چارچوب بود  و ملاقات بسیار خوبی با مسئولان عالی‌رتبه این د و کشور انجام شد . باقری کنی یاد آور شد : د ید ارهای بسیار خوب و موفقی هم با بازیگران اصلی صحنه مقاومت د ر لبنان و فلسطین چه د ر جریان سفر به سوریه و چه د ر جریان سفر به لبنان د اشتیم. رویکرد  جمهوری اسلامی ایران د ر عرصه حمایت از جریان مقاومت مجد د ا مورد  تاکید  قرار گرفت. سرپرست وزارت امور خارجه د ر پاسخ به پرسشی د رباره برگزاری نشست فوق‌العاد ه وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، ظهار کرد : د ر تماس‌هایی که با چند  تن از وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی طی چند  روز گذشته د اشتم، مجد د اً این موضوع مورد  تاکید  قرار گرفت و آنان هم ضمن موافقت با این پیشنهاد  تلاش می‌کنند  نظر د یگر کشورهای اسلامی را نیز به این امر جلب کنند .

 

۱۵ تیر زمان مرحله د وم احتمالی انتخابات ریاست جمهوری است

وزیر کشور هشتم تیر ۱۴۰۳ را پایان فرآیند  برگزاری انتخابات ریاست جمهوری د انست و گفت: اگر به هر د لیل نتیجه انتخابات د ر مرحله اول انتخابات روشن نشود ، مرحله د وم انتخابات یک هفته بعد  د ر تاریخ ۱۵ تیر برگزار می‌شود . احمد  وحید ی د ر حاشیه جلسه هیئت د ولت د ر جمع خبرنگاران گفت: با وجود  فرصت بسیار کم و لزوم سرعت گرفتن فرآیند  انتخابات، به حمد الله مرحله اول که ثبت‌نام د اوطلبان بود ، به خوبی انجام شد . وی اد امه د اد : مراحل بعد ی انتخابات نیز طبق مقررات و زمان‌بند ی ۵۰ روزه انجام می‌شود . وزیر کشور اد امه د اد : برای ثبت‌نام د اوطلبان هیچ مشکلی ند اشتیم. طبیعتا افراد ی که شرایط ثبت‌نام ند اشتند ، ثبت‌نام نشد ند  و این کار با د قت لازم، انجام شد . مراحل بعد ی تایید  صلاحیت نیز با شورای نگهبان است. احمد ی د ر پاسخ به پرسش ایسنا که تعد اد  واجد ان شرایط حضور پای صند وق‌های آراء را پرسید ، گفت: تفاوت چند انی با انتخابات مجلس نخواهند  د اشت. وی رعایت اخلاق د ر انتخابات را پر اهمیت د انست و تصریح کرد : همانطور که رهبری تاکید  کرد ند ، رعایت اخلاق انتخاباتی، جلوگیری از تخریب کاند ید اها، رعایت امنیت و همبستگی ملی از اهم مسائلی است که د اوطلبان تایید  صلاحیت شد ه باید  حتما به آنها پایبند  باشند  تا تراز انتخابات د ر عالی‌ترین سطح حفظ شود .

تذکر انتخاباتی مخبر به د ستگاه‌های اجرایی
سرپرست ریاست جمهوری د ر بخشنامه‌ای خطاب به مد یران د ستگاه‌های اجرایی، هر گونه فعالیت تبلیغاتی به نفع یا ضرر نامزد های انتخاباتی را با استفاد ه از هر امکانات یا وسیله‌ای که جنبه رسمی و د ولتی د اشته باشد ، ممنوع و مصد اق ارتکاب جرم اعلام کرد . محمد  مخبر د ر بخشنامه‌ای ضمن گرامید اشت یاد  رئیس جمهور شهید  حضرت آیت‌الله رئیسی که همواره بر اجرای قانون و عد م استفاد ه غیرمجاز از امکانات د ولتی تأکید  د اشت، تصریح کرد : عطف به ماد ه ۶۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری و اصلاحات بعد ی آن هرگونه فعالیت تبلیغاتی به نفع یا به ضرر نامزد های انتخابات با استفاد ه از امکانات د ولتی ممنوع بود ه و د ستگاه‌های اجرایی باید  ضمن مراقبت لازم د ر این زمینه با خاطیان احتمالی برخورد  قانونی مناسب د اشته باشند .

ترکیه ۵۵ اثر تاریخی متعلق
به ایران را تحویل د اد 
مقامات ترکیه ۵۵ اثر تاریخی متعلق به ایران را د ر چارچوب توافقنامه امضا شد ه بین د و کشور، به مسوولان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران د ر ارزروم تحویل د اد ند . شبکه «تی آر تی» ترکیه با اعلام این خبر، گزارش د اد : این آثار تاریخی د ر چارچوب «توافقنامه ممنوعیت و جلوگیری از وارد ات و صاد رات غیرقانونی، ترانزیت و انتقال مالکیت اموال فرهنگی»، به مسوولان ایرانی تحویل د اد ه شد ند . توافقنامه ممنوعیت و جلوگیری از وارد ات و صاد رات غیرقانونی، ترانزیت و انتقال مالکیت اموال فرهنگی بین ایران و ترکیه چهارم بهمن ۱۴۰۲ د ر جریان سفر آیت الله «سید  ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور شهید  به آنکارا به امضای مقامات د و کشور رسید . شبکه «تی آر تی» افزود : د ر این چارچوب، ۵۵ اثر که متعلق به ایران تشخیص د اد ه شد ه بود  به ارزروم انتقال یافت و با برگزاری مراسمی د ر موزه باستان شناسی این شهر به کنسولگری ایران تحویل د اد ه شد . «بیرول اینجه‌جیک‌اوز» مد یر کل میراث فرهنگی و موزه‌های ترکیه د ر سخنانی گفت که آنکارا از مد ت‌ها قبل د ر حال انجام یک مطالعه پر زحمت و جامع د ر زمینه قاچاق آثار تاریخی و فرهنگی است.

امید واری شهرد ار به پیروز د ر
انتخابات ریاست جمهوری
شهرد ار تهران اعلام کرد  که د ر صورت تائید  صلاحیت از سوی شورای نگهبان، برای حضور د ر رقابت‌های انتخاباتی مرخصی می‌گیرد . علیرضا زاکانی د ر حاشیه جلسه هیئت د ولت د ر جمع خبرنگاران اظهار کرد : برای حضور د ر انتخابات و د ر صورتی که شورای نگهبان من را تایید  صلاحیت کند ، مرخصی می گیرم. وی د رباره تعد د  افراد  ثبت نام کرد ه د ر انتخابات، گفت: هرکس احساس وظیفه کرد ه است، عزیز است. اوج عقلانیت است که جبهه انقلاب تصمیم جمعی بگیرد . وی اد امه د اد : من اید ه های تحولی برای کشور د ارم و جهت کشور را د ر جهت د ولت آقای رئیسی می‌د انم که باید  استمرار یابد  و نقاط قوت آن تشد ید  شود  و ابعاد ی هم که به رفع کاستی نیاز د ارد  با د قت انجام شود . زاکانی د ر پاسخ به این پرسش که اگر د ر انتخابات رای نیاورید  به شهرد اری تهران بازمی گرد ید ، تصریح کرد : باید  همین بشود ، ولی رای می آورم. شهرد ار تهران د رباره برنامه‌های شهرد ای برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: شهرد اری تلاش می کند  تا زمینه برای مشارکت بالا فراهم شود . خط قرمز به همه معاونان و شرکت‌ها را گفته‌ام که کسی د ر شهرد ای حق کار سیاسی به معنای ورود  برای اشخاص و به طور اولی برای بند ه را هم ند ارد .

اعلام آماد گی صد اوسیما
برای پوشش انتخابات
رئیس سازمان صد اوسیما گفت: تقریباً تمام زیرساخت‌ها برای برگزاری مناظره‌ها و د یگر برنامه‌های انتخاباتی آماد ه شد ه است. پیمان جبلی د ر حاشیه جلسه امروز هیئت د ولت د ر جمع خبرنگاران اظهار کرد : رسانه ملی هم مثل بقیه د ستگاه‌های د رگیر د ر حوزه انتخابات با یک شرایط پیش‌بینی نشد ه مواجه شد  و اقد اماتی که د ر د وره‌های پیش ظرف یک سال برای آماد ه‌سازی زیرساخت‌ها و طراحی برنامه‌ها اتفاق می‌افتاد ، د ر زمانی بسیار کوتاه ناگزیر به انجام آن شد یم. وی افزود : با همت و جد یت همکاران ما د ر صد اوسیما، تقریباً تمام زیرساخت‌ها برای برگزاری مناظره‌ها و د یگر برنامه‌های انتخاباتی آماد ه شد ه اما طبیعتاً تا قبل از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان هیچکد ام از این پیش‌بینی‌ها قطعی نیست. جبلی اد امه د اد : ما منتظر اعلام نظر نهایی شورای نگهبان هستیم، اما از جهت آماد ه‌شد ن زیرساخت‌های لازم د ر تولید  فنی، طراحی برنامه‌ها، محورها و پرسش‌ها آماد گی لازم تقریباً وجود  د ارد . وی اد امه د اد : مجری هنوز قطعی نیست. اسامی چند  نفر از همکاران د ر د ست بررسی است که امید وارم تا اوایل هفته آیند ه د ر این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود .

نامه حزب ند ای ایرانیان به شورای نگهبان
حزب ند ای ایرانیان د ر نامه‌ای به اعضای شورای نگهبان د رخواست کرد  که این نهاد  با به رسمیت شناختن تنوع سلایق د ر جامعه، شرایط برگزاری انتخاباتی پرشور و رقابتی را با فراهم‌ آورد ن امکان حضور چهره‌های شاخص سیاسی از جناح‌های مختلف د ر انتخابات فراهم کند .
د ر بخش هایی از این نامه با بیان این‌که «حزب ند ای ایرانیان، به عنوان مجموعه‌ای جوان و د غد غه‌مند  نسبت به سرنوشت ایران و مرد م، با هد ف تقویت بنیان‌های کشور و حفظ انسجام ملی، این نامه را خطاب به آن عزیزان ارسال می‌کند »، آمد ه است که شورای نگهبان به عنوان نهاد  ناظر بر انتخابات، وظیفه‌ای خطیر بر عهد ه د ارد .

گزارش «تجارت» از اقد ام ضد ایرانی غربی‌ها د ر شورای حکام:

گروه سیاسی: سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان، د وشنبه این هفته د ر اقد امی غیرسازند ه و شوم پیش‌نویس قطعنامه‌ای ضد ایرانی را به شورا ارائه کرد ند . سه کشور اروپایی د ر بیانیه‌ای مد عی شد ند  که ایران راه‌حل د یپلماتیک برای بازگشت به برجام را رد  کرد  و تصمیم گرفت برنامه هسته‌ای خود  را به سطوح نگران‌کنند ه‌ای گسترش د هد . ایران به غنی‌سازی اورانیوم فراتر از تعهد اتش د ر برنامه اقد ام مشترک اد امه د اد ه است.
به گزارش «تجارت»، تلاش تروئیکای اروپایی برای صد ور قطعنامه ضد  ایرانی د ر شورای حکام می‌تواند  آخرین تیر به پیکر نیمه‌جان برجام باشد . تلاش‌ اروپایی‌ها د ر شرایطی است که اقد امات ایران د ر قالب اقد امات مشروع برای کاهش تعهد ات قابل تفسیر است. «محمد  اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی د ر این باره گفت: اگر طرفین به تعهد ات خود  برنگشتند  و عمل نکرد ند  ما هم کاهش تعهد ات را د اریم، اکنون د ر فاز کاهش تعهد ات هستیم و ملاک برای ما قانون اقد ام راهبرد ی مجلس برای رفع تحریم‌ها است. اسلامی بیان کرد : د ر چارچوب قانون ملی کار می‌کنیم د ر چارچوب پاد مان و ان‌پی‌تی نیز هستیم، اگر گزارش آن مغایرتی می‌د هد  به د لیل این است که آن‌ها د ر برجام به تعهد ات عمل نکرد ند  که لازم است به تعهد ات خود  برگرد ند  ما هم تعهد ات خود  را انجام می‌د هیم، اگر قطعنامه د هند  یا فشار سیاسی بیاورند  قطعا عکس‌العمل نشان می‌د هیم.

حمایت آمریکا از گام‌های ضد ایرانی تروئیکای اروپایی
نمایند ه آمریکا د ر سازمان‌های بین‌المللی د ر بیانیه‌ای د ر جلسه شورای حکام د رباره توافق جامع پاد مانی ایران با آژانس انرژی اتمی، ضمن حمایت از اقد ام اروپا برای پیشبرد  صد ور قطعنامه ضد ایرانی، برنامه هسته‌ای ایران را د ر بر د ارند ه چالشی جد ی برای امنیت بین‌المللی خواند . «لورا هولگیت» نمایند ه آمریکا د ر سازمان‌های بین‌المللی د ر وین د ر بیانیه‌ای د ر جلسه د یروز (چهارشنبه) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مطرح کرد ن اد عاهایی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همکاری آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مد عی شد  رویکرد  فعلی ایران د ر برنامه هسته‌ای به د لیل د اشتن سه‌ویژگی «به شد ت د رد سرساز» است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به سوالی د رباره احتمال همراهی واشنگتن با شرکای خود  د ر تروئیکای اروپایی برای تصویب پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی د ر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ د اد . «متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا د ر یک نشست خبری د ر پاسخ به این سوال که موضع واشنگتن د رباره ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای ضد ایرانی از سوی تروئیکای اروپایی(آلمان، فرانسه و انگلیس) به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چیست، گفت: قصد  ند ارم اقد اماتی را که ممکن است د ر شورای حکام انجام بد هیم، از پیش بیان کنم. فقط می‌گویم ما د ر گذشته، د ر شورای حکام اقد امات قابل‌توجهی انجام د اد ه‌ایم. آماد ه هستیم که د ر آیند ه نیز د وباره آن را تکرار کنیم و به مذاکره با شرکایمان، از جمله تروئیکای اروپایی د رباره این که د قیقا به چه شکلی خواهند  بود ، اد امه می‌د هیم. میلر د ر این نشست خبری که مشروح آن د ر وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شد ه است، د ر این باره بیان کرد : اگر قطعنامه‌ای د ر کار باشد ، شاهد  موضع آمریکا خواهید  بود . اما فکر می‌‎کنم نباید  انتظار د اشته باید  که عملکرد مان ناهماهنگ با شرکایمان د ر تروئیکای اروپایی باشد . اتحاد مان با آن‌ها برایمان مغتنم است و انتظار من این است که اد امه بیابد . شرکای اروپایی توافق هسته‌ای د ر اد امه ناد ید ه گرفتن بد عهد ی‌های خود  د ر این توافق و حق مشروع ایران برای اقد امات جبرانی تعیین‌شد ه د ر مفاد  برجام، پیش‌نویس قطعنامه‌ای تنبیهی را علیه ایران به اعضای شورای حکام ارائه کرد ه‌اند  که قرار است طی روزهای آتی به رای گذاشته شود .

د رخواست مشترک ایران روسیه و چین از غربی‌ها
د ر پاسخ به اد عاهای تروئیکای اروپایی، سه کشور ایران، روسیه و چین د ر بیانیه‌ای مشترک د ر شورای حکام اعلام کرد ند  که متأسفانه، سایر شرکت کنند گان برجام؛ فرانسه، آلمان و انگلیس و همچنین آمریکا با وجود  وعد ه‌های خود ، روند  مختلفی را انتخاب کرد ند  و هد ف مشترک از سرگیری اجرای برجام توسط ما را به خاطر ملاحظات سیاسی خود شان ناد ید ه می‌گیرند . جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فد راسیون روسیه د ر این بیانیه اعلام کرد ند  که ما سه کشور متقاعد  شد ه‌ایم که زمان آن رسید ه است تا کشورهای غربی اراد ه سیاسی خود  را نشان د هند ، از چرخه بی‌پایان تشد ید  خود د اری کنند  که تقریباً د ر د و سال گذشته د ر حال چرخید ن بود ه است و گام لازم را برای احیای برجام اتخاذ کنند .

هشد ار نسبت به نتیجه معکوس صد ور قطعنامه علیه ایران
کشورهای موسوم به گروه همفکر د یروز چهارشنبه، د ر آستانه رای‌گیری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با صد ور بیانیه‌ای مشترک، تصویب قطعنامه پیشنهاد ی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را د ر سایه تعاملات ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل باقی‌ماند ه، اشتباه محاسباتی خواند ه و هشد ار د اد ند  که چنین اقد امی نتیجه معکوس خواهد  د اشت. د ر این بیانیه آمد ه است: ارائه قطعنامه علیه کشوری که اخیراً به د لیل د رگذشت غم انگیز رئیس جمهور و وزیر امور خارجه‌اش از عزای رسمی بیرون آمد ه است، خارج از آد اب د یپلماتیک است. رویارویی سیاسی د ر سایه تلاش های بین المللی برای رسید گی به پروند ه هسته ای ایران، د ر چنین بستر ویژه و حساسی سازند ه نیست. این بیانیه می‌افزاید : ما از اد امه تعامل ایران با آژانس د ر مورد  مسائل پاد مانی بارز استقبال و از سفر مد یرکل آژانس به ایران د ر ماه گذشته و همچنین تحرکات مثبت برای گفت‌وگوها و همکاری‌های بیشتر قد رد انی می‌کنیم. د ر جریان سفر اخیر مد یرکل به ایران، د و طرف توافق کرد ند  که ارتباط خود  را د ر مورد  اد امه اجرای بیانیه مشترک مارس ۲۰۲۳ حفظ کنند  و آن‌ها د ر شرف بحث د ر مورد  همکاری بیشتر هستند . د ر چنین زمانی، فرانسه، آلمان و بریتانیا به د نبال پیشبرد  پیش نویس قطعنامه هستند  که نتیجه معکوس خواهد  د اشت. نویسند گان این پیش‌نویس از هر بهانه‌ای علیه ایران استفاد ه کرد ند  تا مسائلی را که قرار است د ر همکاری‌های معمول بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران حل شود ، زیر ذره‌بین قرار د هند . این قطعنامه با هد ف سوء استفاد ه از وقفه موقت د ر همکاری بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و بد ون توجه به تعاملات اخیر بین مد یرکل و مقامات ایرانی، تنظیم شد ه است. این قطعنامه همچنین یک سابقه بسیار بد  برای نظام پاد مانی آژانس بین المللی انرژی اتمی ایجاد  می کند . کشورهای گروه همفکر تاکید  کرد ند : اولویت شورای حکام باید  تشویق و حمایت قوی از آژانس و ایران برای تعامل و بازگرد اند ن موضوع هسته‌ای ایران به مسیر د رست، از طریق گفتگو و همکاری سازند ه است. حقایق ثابت می‌کنند  که رویارویی و فشار برای حل اختلاف مساعد  نیست و بر همکاری‌های میان آژانس و ایران تاثیر منفی می‌گذارد .

سخنگوی شورای نگهبان تاکید  کرد :

گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان از رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی خواست تا د ر خصوص بررسی صلاحیت‌ها گمانه‌زنی ند اشته باشند  و تاکید  کرد : بررسی صلاحیت‌ها به تازگی شروع شد ه و فرآیند ی تفصیلی، د قیق و زمان‌بر است؛ کلا گمانه‌زنی د رست نیست، اما الان حتی برای گمانه‌زنی هم زود  است.
به گزارش «تجارت»، هاد ی طحان‌نظیف عضو حقوقد ان و سخنگوی شورای نگهبان صبح د یروز چهارشنبه ۱۶ خرد اد  ۱۴۰۳ پیش از آغاز جلسه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌های د اوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری د ر برنامه‌ای تلویزیونی به ارائه توضیحاتی د رباره برگزاری زود هنگام انتخابات چهارد همین د وره ریاست‌جمهوری به د لیل شهاد ت آیت‌الله رئیسی و نقش نظارتی این شورا پرد اخت. وی گفت: براساس قوانین و مقررات و سیاست‌های کلی انتخابات، مجری انتخابات وزارت کشور و همچنین بر اساس قانون اساسی و...، ناظر انتخابات شورای نگهبان است. همواره د ر کنار مجری، ناظری وجود  د ارد  که وظیفه آن اطمینان حاصل کرد ن از صحت و اتقان فرآیند هاست. ناظر باید  د قت کند  تا امور براساس قانون پیش می‌رود .

بررسی صلاحیت‌ها چگونه انجام می‌شود ؟
سخنگوی شورای نگهبان همچنین اظهار کرد : وقتی د ر قوانین شرایط و اوصافی برای جایگاه ریاست‌جمهوری ذکر می‌شود ، آن شرایط باید  توسط مرجعی مورد  بررسی قرار بگیرد . این کار د ر هر جایی انجام می‌شود ، خواه آن نهاد  شورای نگهبان باشد  یا هر نهاد  د یگری. بالاخره باید  بررسی‌ها انجام شود  که آیا فرد  برخورد ار از شرایط مند رج د ر قانون است یا خیر. طحان‌ نظیف د ر همین رابطه به اصل ۱۱۳ قانون اساسی اشاره کرد  که بر اساس آن رئیس‌جمهور پس از مقام رهبری عالیترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و تنظیم روابط قوای سه‌گانه و ریاست قوه مجریه را جز د ر اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود ، برعهد ه د ارد  و تأکید  کرد : به د لیل جایگاه و اهمیتی که ریاست‌جمهوری د ارد ، شرایط و اوصاف آن د ر قانون اساسی آمد ه است. این د ر حالی می‌باشد  که د ر خصوص نمایند گی مجلس یا... عنوان شد ه است که قانون (قوانین عاد ی) شرایط انتخاب‌شوند ه را مشخص می‌کند .
د ر اصل ۱۱۵ قانون اساسی که مورد  اشاره طحان‌نظیف قرار گرفت، آمد ه است: «رئیس جمهور باید  از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد  شرایط زیر باشند  انتخاب گرد د : ایرانی الاصل، تابع ایران، مد یر و مد بر، د ارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد  به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور». وی د رباره این اصل عنوان کرد : برخی از واژگان ممکن است کیفی باشد ؛ اینکه چه سطحی از مد یریت مد نظر است، منظور مد یریت کلان و مد یریتی است که برای کشورد اری می‌باشد . یک نفر ممکن است مد یر سازمان یا وزیر خوبی باشد ، اما شاید  نتواند  د ر وزارتخانه د یگری به خوبی عمل کند  یا اینکه د ر جایگاه ریاست‌جمهوری به خوبی عمل کند . عضو حقوقد ان شورای نگهبان افزود : شورای نگهبان بررسی‌های لازم را انجام خواهد  د اد  که آیا فرد  می‌تواند  وصف مد یر را د اشته باشد ، هیات وزیران را مد یریت کند  و د ر بحران‌ها تصمیم‌گیری کند ؟ این‌ها بر اساس مد ارک و اسناد ی که از خود  افراد  د ریافت شد ه و سوابق مد یریتی و عملکرد ی که د ر جایگاه‌های مختلف د اشتند ، بررسی خواهد  شد . از د ستگاه‌های مختلف نیز استعلام‌هایی صورت می‌گیرد ؛ همه این‌ها فرآیند  بررسی صلاحیت‌ها را رقم خواهد  زد .

تلاش برای بررسی صلاحیت‌ها د ر کمتر از ۱۰ روز
طحان نظیف د ر اد امه اعلام کرد : هشتاد  نفر برای کاند ید اتوری انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد ند . پروند ه‌ها را از وزارت کشور تحویل گرفتیم. هرکد ام از این پروند ه‌ها د ر جلسات شورای نگهبان مورد  بررسی قرار می‌گیرد ، مباحث و استعلامات مطرح می‌شود ، اعضا نظرات خود  را بیان می‌کنند  و د ر نهایت تصمیم‌گیری می‌شود ؛ این فرآیند  به صورت جمعی انجام می‌شود . وی با بیان اینکه فرآیند  بررسی صلاحیت‌ها طولانی است، اما به صورت د قیق انجام خواهد  شد ، اظهار کرد : قانون ۵ روز مهلت برای بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان پیش‌بینی کرد ه که امکان تمد ید  یک ۵ روز د یگر د ارد . ما از ۵ روز نخست طبیعتاً استفاد ه خواهیم کرد  و از مهلت ۵ روز د وم ممکن است، بخشی از آن استفاد ه شود .

مصوبه شورای نگهبان برای تعیین حد اقل شرایط
سخنگوی شورای نگهبان با تاکید  بر اینکه د ر قانون انتخابات ریاست‌جمهوری فرآیند ها به د قت ذکر شد ه است و همه فرآیند ها نیز طبق قانون پیش می‌رود ، به بند  ۵-۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات مبنی بر اینکه «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مد یر و مد بر بود ن نامزد های ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان» صورت بگیرد ، اشاره کرد  و گفت: د ر سال ۱۳۹۶ یعنی یک سال پس از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات توسط مقام معظم رهبری، شاخص‌ها و معیارهایی د ر این خصوص تد وین شد  که د ر سال ۱۴۰۰ عینی‌تر و جزئی‌تر شد . طحان‌ نظیف اد امه د اد : د ر گذشته شاهد  ثبت‌نام‌هایی بود یم که بسیاری از آن‌ها واجد  شرایط اولیه هم نبود ند ، از این رو این مصوبه د ر راستای سیاست‌های کلی انتخابات تد وین و اجرایی شد . د ر سال ۱۳۹۶، یک هزار و ۶۳۶ نفر ثبت‌نام کرد ند . د ر سال ۱۴۰۰ هم اگرچه د ولت وقت به د لایلی مصوبه را اجرا نکرد ، اما با اطلاع‌رسانی‌هایی که صورت گرفت، ثبت‌نامی‌ها به ۵۹۲ نفر کاهش یافت که البته کمتر از چهل نفر برخورد ار از شرایط شکلی بود ند . وی تاکید  کرد : برای شناسایی رجل مذهبی و سیاسی و مد یر و مد بر بود ن، حد اقل و حد اکثر سن، حد اقل مد رک و حد اقل سابقه مد یریتی نیاز است که طبق این مصوبه حد اقل و حد اکثر سن ۴۰ و ۷۵ سال تمام، مد رک کارشناسی‌ارشد  و سابقه ۴ ساله مد یریتی است. این هشتاد  نفری که د ر روزهای گذشته ثبت‌نام کرد ند ، برخورد ار از حد اقل شرایط شکلی بود ند . از سایر افراد ی هم که برخورد ار از شرایط شکلی نبود ند ، ضمن حفظ احترام، به آن‌ها توضیح د اد ه شد .

ایرانیان خارج از کشور با گذرنامه هم می‌توانند  رای بد هند 
سخنگوی شورای نگهبان د ر خصوص برگزاری انتخابات الکترونیک نیز گفت: برگزاری این شیوه از انتخابات د ر مرحله اول و د وم انتخابات د وازد همین د وره مجلس شورای اسلامی، تجربه رضایت‌بخشی بود ؛ هم مرد م و هم عوامل راضی بود ند . برای برگزاری این شیوه از انتخابات برای انتخابات ریاست‌جمهوری جلساتی با وزارت کشور د اریم و د ر حال بررسی هستیم. با توجه اینکه سخت‌افزارها و نرم‌افزاهای لازم باید  فراهم بیاید ، بررسی‌ها د ر حال انجام است. به محض اینکه به نتیجه برسیم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد . طحان‌نظیف همچنین د رباره رای‌گیری از ایرانیان خارج از کشور به ارائه توضیحاتی پرد اخت و اظهار کرد : این موضوع نیز طبق روال اد وار گذشته انجام خواهد  شد ؛ عزیزان می‌توانند  به شعب اخذ رای پیش‌بینی شد ه مراجعه کنند . پیش‌بینی‌های لازم انجام شد ه است. آن‌ها با ارائه کارت ملی، شناسنامه یا گذرنامه می‌توانند  رای بد هند .

گمانه‌زنی د رباره بررسی صلاحیت‌ها نشود 
سخنگوی شورای نگهبان د ر پایان صحبت‌هایش اعلام کرد : جلسه اول بررسی صلاحیت‌ها د یروز صبح برگزار شد . د یروز بعد  از ظهر هم جلسه د اشتیم و جلسات فشرد ه و چند  نوبته د ر حال برگزاری است تا د ر نهایت صحت و اتقان و با سرعت بررسی‌ها انجام شود . زمان تبلیغات پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها آغاز خواهد  شد . وی د ر اد امه از رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی خواست تا د ر خصوص بررسی صلاحیت‌ها گمانه‌زنی ند اشته باشند  و تاکید  کرد : بررسی صلاحیت‌ها به تازگی شروع شد ه و فرآیند ی تفصیلی، د قیق و زمان‌بر است؛ کلا گمانه‌زنی د رست نیست، اما الان حتی برای گمانه‌زنی هم زود  است. سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد : شورای نگهبان بررسی‌ها را د قیق انجام خواهد  د اد . همه چیز نیز بر اساس تقویم زمان‌بند ی د ر حال پیش رفتن است و هیچ نگرانی د ر این خصوص وجود  ند ارد .