سرمقاله

ناد ر اسد ی
کارشناس اقتصاد ی

تقویت شفافیت د ر اقتصاد  با پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه صورت می‌گیرد . برنامه‌ریزی اقتصاد ی نیازمند  شفافیت و پیش‌بینی شرایط آیند ه است، از این رو، پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد ، ابزاری است که به سرمایه‌گذار کمک می‌کند  تا بتواند  برای آیند ه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کند . کشور نیازمند  زیرساخت‌های بنیاد ی د ر بخش اقتصاد  است تا بتواند  نقشه راهی مشخص و راهبرد ی را پیش روی سرمایه‌گذاران قرار د هد ، پیش‌بینی پذیر شد ن اقتصاد  مؤلفه کلید ی برای موفقیت اقتصاد  کشور به خصوص د ر حوزه بازار سرمایه است به طوری که تا شفافیت د ر فضای اقتصاد ی وجود  ند اشته باشد  نمی‌توان انتظار رشد  و جذب سرمایه را د ر بازار سرمایه د اشت. تا زمانی که کشور با تغییر ناگهانی نرخ‌ها، چند  نرخی بود ن ارز، وضع عوارض، فاصله د لار نیمایی و بازار آزاد  مواجه است، شرکت‌های تولید ی نمی‌توانند  آیند ه روشنی را برای خود  ترسیم کنند  و د چار آسیب‌های جبران‌ناپذیر خواهند  شد  چرا که با ایجاد  رانت‌ د ر مسیر ضد  تولید  گام برمی‌د ارند . برخی ابهامات موجود  د ر بازار سرمایه هم باید  رفع شود ، با اتخاذ برخی د ستورالعمل‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه زمینه ایجاد  ابهام د ر کلیت اقتصاد  شکل می‌گیرد  که به د نبال آن بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه د چار آسیب می‌شود . زمانی که اقتصاد  پیش‌بینی‌پذیر نباشد  فعال اقتصاد ی نمی‌تواند  د ورنمای روشنی از وضعیت اقتصاد ی خود  د اشته باشد ؛ د ر واقع توسعه تولید  و رونق اقتصاد ی وابسته به پیش‌بینی پذیر شد ن اقتصاد  است. راه‌اند ازی ابزارهای مالی جد ید  و تعیین تکلیف سهام عد الت از جمله این اقد امات است اما ضرورت د ارد  از ابزارهای نوین بازار سرمایه بهره بیشتری بگیریم. این که به طور کلی اقد امات نهاد  ناظر د ر بازار سرمایه برای سهامد اران تاکنون مثبت بود ه، آنچه به حرکت بازار سرمایه بیش از پیش کمک می‌کند ، بسته حمایتی د ولت د ر راستای تقویت این بازار است تا با استفاد ه و بهره‌مند ی از ابزارهای نوین مالی بتوان تنوع سرمایه‌گذاری را د ر بازار تکمیل کرد . فاصله د لار نیمایی و آزاد ، شرکت‌های تولید ی را د چار بحران می‌کند  که باید  برای آن چاره ای اند یشید ه شود .

یادداشت

حسن هانی‌زاد ه
کارشناس مسائل منطقه

با توجه به گذشت هشت ماه از بحران غزه و عملیات طوفان الاقصی، د ر شرایط کنونی بحث د ر اسرائیل و کشورهای منطقه این است که اجازه ند هند  رهبران حماس و جهاد  اسلامی به منطقه و به خصوص غزه بازگرد ند . د ر این میان اسرائیل به د نبال آن است تا یک جایگزین جد ید  د ر غزه به جای .حماس انتخاب کند ؛ به گونه‌ای که اخیراً یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل اعلام کرد ه که تل‌آویو هرگز قبول نمی‌کند  حماس د ر هیچ یک از مراحل عملیات توقف جنگ، د ر حاکمیت غزه باقی بماند  و آنها د ر حال بررسی جایگزین‌هایی برای آن هستند . این د ر حالیست که مقامات جنبش حماس اعلام کرد ه‌اند  که حماس تنها پس از عقب‌نشینی اسرائیل و بازگشت مد یریت سابق به گذرگاه رفح، با تد ابیر جد ید  د ر این گذرگاه موافقت خواهد  کرد . طرحی که اسرائیل مطرح کرد ه این است که یک شخص مورد  تایید  تل‌آویو اقد ام به مد یریت غزه کند  که د ر شرایط کنونی محمد  د حلان به عنوان یک چهره جایگزین مطرح شد ه است. بحث اینجاست که حماس و جهاد  اسلامی از نظر آنها باید  حذف شوند  و د ر نهایت تشکیلات خود گرد ان فلسطین با محوریت محمد  د حلان که یک چهره شناخته‌شد ه امنیتی به حساب می‌آید  روی کار بیاید  و اوضاع غزه را تحت کنترل خود  قرار د هند . بسیاری از مقام‌های آمریکا و اسرائیل او را به عنوان یک گزینه اصلی از مد ت‌ها پیش مطرح کرد ه بود ند  و د ر این راستا باید  توجه شود  که او یک گزینه مشکوک د ر عرصه سیاسی فلسطین به حساب می‌آید  و از قبل هم د ر همین روند  به صورت پنهان و د ر پشت صحنه حضور د اشته است. باید  توجه شود  که طرح اسرائیل برای کنار گذاشتن حماس از شرایط کنونی و همچنین کنترل غزه و رفح توسط تشکیلات خود گرد ان فلسطین هیچگونه محور و اقد ام د رستی به حساب نمی‌آید  و حتی اسرائیل د ر این راستا به د نبال آن است که بتواند  این باریکه را بر اساس راهبرد  خود  کنترل کند . باید  توجه شود  که جمعه گذشته جو باید ن، رئیس‌جمهوری ایالات متحد ه از یک طرح آتش‌بس رونمایی کرد  که د ارای سه مرحله بود  اما این طرح مورد  قبول اسرائیل و نتانیاهو نیست و به نظرم د ر شرایط کنونی آنها این طرح و روند  را برای اجرا نخواهند  پذیرفت. نتانیاهو به د نبال خارج کرد ن حماس و جهاد  اسلامی از غزه است و د ر این میان همانطور که گفته شد  محمد  د حلان را به عنوان یک گزینه مشخص که تجربیات امنیتی و اطلاعاتی زیاد ی د ارد  مد نظر قرار د اد ند . به نظرم وضعیت آنگونه که واشنگتن اعلام کرد ه پیش نخواهد  رفت؛ به این معنی که اسرائیل نه تنها به آتش‌بس تن نخواهد  د اد  بلکه عملاً به د نبال آن است که حماس و جهاد  اسلامی را به گونه‌ای د یگر و نه فقط د ر فاز سیاسی بلکه به صورت عملی از غزه حذف کند  و به جای آن تشکیلات خود گرد ان فلسطین را روی کار بیاورند .

اقتصاد  چین د ر لبه پرتگاه قرار د ارد 

جو باید ن رئیس‌جمهور آمریکا د ر مصاحبه‌ای با مجله تایم با اشاره به اینکه همه د ر مورد  قد رت بالای اقتصاد ی صحبت می‌کنند ، ارزیابی تیره‌تری از آیند ه اقتصاد ی چین ارائه کرد . چین یکی از رقبای اصلی آمریکا د رصحنه جهانی است. روابط د و کشور مملو از تنش‌های ژئوپلیتیکی و اقتصاد ی است که می‌تواند  بر اقتصاد  جهانی تأثیر بگذارد . باید ن به تایم گفت که این کشور جمعیتی د ارد  که به‌طور قابل‌توجهی مسن‌تر از اکثریت قریب به‌اتفاق جوانان د ر اروپا هستند ، یعنی برای کار کرد ن خیلی مسن به شمار می‌روند . د ر این شرایط چطور اقتصاد  قرار است رشد  کند ؟ چین اقتصاد ی د ارد  که د ر آستانه (لبه پرتگاه) قرارگرفته است. باید ن همچنین د ر مورد  تد اوم قد رت طرح کمربند  و جاد ه چین، مجموعه‌ای از پروژه‌های زیرساختی د ر سراسر جهان باهد ف گسترش نفوذ جهانی چین، ابراز ترد ید  کرد . او گفت که طرح کمربند  و جاد ه به یک «ابتکار مزاحم» تبد یل‌شد ه است و این اید ه را رد  کرد  که د ر کمک به چین برای «نفوذ» د ر سطح جهانی و رقابت بانفوذ آمریکا و روسیه موفق بود ه است. اگرچه رشد  اقتصاد ی چین برای سال‌ها رونق د اشت؛ اما از زمان همه‌گیری کرونا به‌شد ت کند  شد ه است. حتی زمانی که بقیه جهان پس از بیماری و رکود  بهبود  یافتند ، اقتصاد  چین به د لیل سیاست‌های صفر کووید ، با مشکل مواجه شد .

 

اقتصاد  اوراسیا پیشتاز جهان شد 

رشد  تولید  ناخالص د اخلی د ر کشورهای اتحاد یه اقتصاد ی اوراسیا از نرخ جهانی پیشی گرفت و د ر سال ۲۰۲۳ به میزان ۳.۸ د رصد  افزایش یافت. به گزارش ایسنا، میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه د ر نشست شورای بین د ولتی اوراسیا اظهار کرد  رشد  اقتصاد ی کشورهای اتحاد یه اقتصاد ی اوراسیا (EAEU) از نرخ جهانی فراتر رفته و د ر سال ۲۰۲۳ تولید  ناخالص د اخلی کشورهای اوراسیا ۳.۸ د رصد  افزایش یافته است. تاس گزارش کرد ، تولید  ناخالص د اخلی پنج کشور، بر اساس نتایج سال گذشته، ۳.۸ د رصد  رشد  کرد  و از نرخ رشد  جهانی پیشی گرفت. همچنین نرخ د ستمزد های واقعی به‌طور پیوسته د ر حال افزایش هستند ، نرخ بیکاری د ر حال کاهش است و همه این موارد  د ر پس زمینه محیط خارجی نامطلوب، شکل‌گیری معماری جد ید  د ر روابط بین‌الملل و افزایش فشار تحریم‌ها، د ر د رجه اول بر روسیه و بلاروس است. میشوستین افزود  که از زمان ایجاد  اتحاد یه اوراسیا، حجم تجارت متقابل آن تقریبا ۲ برابر شد ه، تولید  کشاورزی بیش از یک چهارم و تولید  صنعتی بیش از ۲۰ د رصد  افزایش یافته است. وی با استناد  به د اد ه‌های آمار روسیه گفت د ر این سه ماهه این ۲ شاخص به ترتیب ۱.۵ و ۵.۵ د رصد  د یگر صعود  کرد ند .

۳ گام مهم سازمان امور مالیاتی
د ر مسیر د ولت الکترونیک
د ر حوزه خد مات الکترونیک، سازمان امور مالیاتی صد ور گواهی‌های ماد ه ۱۸۶ و ماد ه ۱۸۷ ق.م.م، محاسبه مالیات نقل و انتقال سهام غیربورسی الکترونیکی و محاسبه مالیات بر ارث سپرد ه‌های بانکی را الکترونیکی کرد ه است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، طی سال‌های اخیر بسیاری از فرآیند های مالیاتی به صورت الکترونیک د ر سامانه مود یان متمرکز شد ه است. چنین روند ی سبب تسهیل اجرای تکالیف مود یان شد ه است. همچنین با کاهش برخورد  مستقیم مود ی و ممیز احتمال فساد  نیز کمتر می‌شود . یکی از اقد امات انجام شد ه برخط شد ن فرآیند  ثبت د رخواست و صد ور گواهی‌های ماد ه 186 و ماد ه 187 قانون مالیات‌های مستقیم است. با این اتفاق تا کنون بیش از 72 د رصد  گواهی‌های موضوع ماد ه 186 ق.م.م و بیش از 77 د رصد  گواهی‌های موضوع ماد ه 187 ق.م.م به صورت برخط و بد ون نیاز مراجعه حضوری صاد ر می‌شوند . همچنین د ر سال 1402، محاسبه و وصول مالیات نقل و انتقال سهام غیربورسی الکترونیکی شد  که با توجه به اعلام سازمان امور مالیاتی منجر به کاهش سالانه 200 هزار سفر د رون شهری شد ه است. ضمن اینکه د ر سال 1403 نیز محاسبه و وصول مالیات بر ارث سپرد ه‌های بانکی الکترونیکی، و بد ون نیاز به مراجعه به اد ارات مالیاتی، به شعب بانک‌ها سپرد ه شد ه است.

«تجارت» بررسی کرد 

گروه اقتصاد  کلان:‌ اقتصاد  همسایه شمال غربی ایران د ر چه وضعیتی به سر می برد ؟ اقتصاد  ترکیه ظرف سه د هه گذشته به طور چشم گیری متحول شد ه است و از یک اقتصاد  تک ساحتی مبتنی بر منابع طبیعی فاصله گرفته است. رشد  بخش صنعت و افزایش GDP از بخش هایی مثل صنعت گرد شگری همگی نشان می د هد  که ترکیه با یک تحول چشم گیر د ر این سال ها روبرو بود ه است. از این منظر ارتباطات تجاری، مالی و سرمایه گذاری ایران و ترکیه با یکد یگر د ر آیند ه اهمیت بسزایی خواهد  د اشت. کارشناسان و فعالان اقتصاد ی معتقد ند  تا به امروز تجار و سرمایه گذاران ایرانی نتوانستند  از ظرفیت ترکیه به شکل مطلوب بهره مند  شوند  و سطح مباد لات تجاری شان را به طرف ترکیه ای بالا ببرند . به گزارش «تجارت»، د ر این شرایط شناخت اقتصاد  و مزیت های ترکیه برای فعالان تجاری ایران از اهمیت بالایی برخورد ار است. د ر این گزارش نگاهی به آخرین آمارها و شاخص های اقتصاد  این کشور د اشته ایم.
تورم د ر ترکیه د ر ماه می از ۶۹٫۸ د رصد  ماه آوریل به ۷۵ د رصد  رسید ، اما اقتصاد د انان انتظار د ارند  این جهش نقطه اوجی باشد  پیش از شروع کاهش قیمت‌ها. براساس گزارش موسسه آماری ترکیه، قیمت مصرف‌کنند ه د ر ماه می ۷۵٫۴۵ د رصد  به‌صورت سالانه و ۳٫۳۷ د رصد  به‌صورت ماهانه افزایش‌یافته است. بخش‌هایی که شد ید ترین افزایش قیمت سالانه را د اشتند  بخش آموزش با ۱۰۴٫۸ د رصد  ، مسکن با ۹۳٫۲ د رصد  و هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها با ۹۲٫۹ د رصد  افزایش بود ه‌اند . رشد  اقتصاد ی ترکیه د ر سه‌ماه اول ۵.۷ د رصد  ثبت شد . اد اره آمار ترکیه اعلام کرد  که اقتصاد  ترکیه د ر سه‌ماه اول سال ۲۰۲۴ به‌صورت سالانه ۵.۷ د رصد  رشد  کرد ه است. این موسسه آماری اعلام کرد  تولید  ناخالص د اخلی (GDP) این کشور د ر د وره ژانویه تا مارس به ۸.۸ تریلیون لیر ترکیه (۲۸۵.۵۷ میلیارد  د لار) رسید ه است. د ر این بیانیه آمد ه است: «با تجزیه و تحلیل فعالیت‌‌‌هایی که تولید  ناخالص د اخلی را تشکیل می‌د هند ؛ افزایش ۱۱.۱ د رصد  د ر ساخت‌‌‌وساز، ۵.۵ د رصد  د ر اطلاعات و ارتباطات ثبت شد .» د ر سه ماه آخر سال ۲۰۲۳، تولید  ناخالص د اخلی این کشور ۴د رصد  افزایش یافت. مهمت شیمشک، وزیر خزانه‌‌‌د اری و د ارایی ترکیه گفت که ترکیه گام‌‌‌های قاطعی را به سوی اهد اف خود  برمی‌‌‌د ارد . او تاکید  کرد : با سیاست‌های منطقی، قابل پیش‌‌‌بینی و مبتنی بر قانون، اقتصاد  ترکیه به سمت رشد  متعاد ل‌‌‌تر و پاید ارتر حرکت می‌‌‌کند . سهم خالص تقاضای خارجی د ر رشد  به میزان ۱.۶ واحد ، پس از پنج فصل مثبت بود . همچنین نرخ بیکاری تعد یل شد ه فصلی به ۸.۷ د رصد  کاهش یافت که پایین‌‌‌ترین سطح د ر ۴۴ فصل گذشته است. وزیر خزانه‌‌‌د اری و د ارایی ترکیه اظهار کرد  با شرایط خارجی حمایتی بیشتر و تقاضای د اخلی معتد ل د ر نیمه د وم، سهم مثبت خالص تقاضای خارجی را د ر رشد  امسال پیش‌‌‌بینی می‌‌‌کنیم. او افزود : با کمک برنامه ما، رشد  متوازن مجد د ، کاهش کسری حساب جاری، افزایش اعتماد ، بهبود  انتظارات و تسریع ورود  منابع خارجی به کاهش تورم کمک شایانی خواهد  کرد .وزارت بازرگانی ترکیه یاد آور شد  که اقتصاد  این کشور د ر ۱۵ فصل گذشته رو به افزایش بود ه است. این وزارتخانه اعلام کرد  با آخرین رقم، ۵.۷ د رصد ، ترکیه بالاترین رقم رشد  را د ر بین اقتصاد های اتحاد یه اروپا و گروه ۲۰ را به ثبت رساند ه که ارقام تولید  ناخالص د اخلی تاکنون این مورد  را نشان د اد ه است.
جود ت یلماز، معاون رئیس‌‌‌جمهور این کشور نیز د ر پلتفرم ایکس گفت که تولید  ناخالص د اخلی سالانه ترکیه د ر سه‌ماه اول سال۲۰۲۴ به بالاترین سطح تاریخی ۱.۱۶ تریلیون د لاری رسید ه است. او بیان کرد  د ر د وره کاهش کسری حساب جاری، افزایش ذخایر و بهبود  شاخص‌‌‌های ریسک هستیم و با نتایجی که کشور به صورت ماهانه د ر مبارزه با تورم که اولویت اصلی محسوب می‌شود ، به د ست آورد ه است، تورم د ر نیمه د وم سال به صورت سالانه کاهش می‌‌‌یابد . معاون رئیس‌‌‌جمهور افزود : ما به اجرای برنامه میان‌‌‌مد ت خود  با عزم راسخ برای د ستیابی به رشد  پاید ار، متعاد ل و فراگیر و افزایش د ائمی رفاه اد امه خواهیم د اد . اقتصاد د انان پیش‌ازاین پیش‌بینی کرد ه بود ند  که تورم د ر این کشور 85 میلیون نفری به حد ود  ۷۵ د رصد  خواهد  رسید . ترکیه د ر یک ماجراجویی یک‌ساله با افزایش مد اوم نرخ بهره د ر تلاش برای کاهش قیمت‌ها بود ه است که منجر به مشکلات مالی قابل‌توجهی برای مصرف‌کنند ه متوسط د ر این کشور ترکیه شد ه است. بانک مرکزی ترکیه با اشاره به اد امه نیاز به مقابله با افزایش تورم د ر این کشور، نرخ بهره خود  را از ماه مارس روی ۵۰ د رصد  نگه‌د اشته است. این بانک د ر آن زمان اعلام کرد  که موضع پولی فشرد ه تا زمانی که کاهش قابل‌توجه و پاید ار د ر روند  زیربنایی تورم ماهانه مشاهد ه شود ، حفظ خواهد  شد . افزایش ۳٫۴ د رصد ی ماه‌به‌ماه شاخص قیمت مصرف‌کنند ه د ر ماه می بیشتر از ماه‌های مارس و آوریل بود  که باعث شد  برخی از تحلیلگران روند  کاهش قیمت را پیچید ه‌تر از حد  تصور د ر نظر بگیرند . لیام پیچ، اقتصاد د ان ارشد  بازارهای نوظهور د ر کاپیتال اکونومیکس مستقر د ر لند ن د راین‌باره گفت که تورم اکنون به اوج خود  رسید ه است، اما با توجه به اینکه انتشار آمار جد ید  حاوی چند  اتفاق ناخوشایند  است، سرعت کاهش تورم د ر نیمه د وم سال کمی نامطمئن‌تر به نظر می‌رسد . این شرکت پیش‌ازاین انتظار د اشت که تورم تا پایان سال به ۴۱ د رصد  کاهش یابد ، د رحالی‌که بانک مرکزی ترکیه پیش‌بینی کرد ه است که تا آن زمان به ۳۸ د رصد  برسد . به گفته اقتصاد د انان، براساس سرعت فعلی شتاب تورم، ممکن است امسال با نرخی کمی بالاتر به پایان برسند  و مکث طولانی د ر تغییر نرخ‌های بهره برای مد تی طولانی‌تر محتمل است. همچنین آژانس رتبه‌‌بند ی جهانی همچنین پیش‌‌بینی رشد  اقتصاد ی ترکیه برای سال ۲۰۲۳ را از د و د رصد  برآورد  شد ه د ر گزارش منتشرشد ه د ر ماه مه به سه د رصد  تغییر د اد . د ر این گزارش مود یز علت این تغییر را چنین ذکر کرد ه است که فعالیت‌‌های اقتصاد ی د ر نیمه اول سال ۲۰۲۳ از انتظارات ما د ر چند ین کشور پیشی گرفته است. با این حال، آژانس خاطرنشان کرد  که انتظار د ارد  شرایط مالی سخت د ر طول سال آیند ه اد امه یابد  و موجب توقف‌‌هایی برای رشد  جهانی شود . رشد  تولید  ناخالص د اخلی واقعی GDP) ) برای گروه ۲۰ از ۷/ ۲ د رصد  د ر سال ۲۰۲۲ به ۵/ ۲ د رصد  د ر سال ۲۰۲۳ و ۱/ ۲ د رصد  د ر سال ۲۰۲۴ تخمین زد ه می‌شود . د ر این گزارش آمد ه که ریسک رکود  ایالات‌‌متحد ه کاهش یافته، اما تولید  زیر روند  برای کاهش پاید ار تورم به هد ف فد رال رزرو ضروری است. مود یز پیش‌‌بینی رشد  اقتصاد  آمریکا د ر سال ۲۰۲۳ را از ۱/ ۱ د رصد  د ر چشم‌‌اند از ماه مه به ۹/ ۱ د رصد  افزایش د اد .

شیوه پرد اخت سود  سپرد ه کنترل می‌شود ؛

گروه اقتصاد  کلان: معاون بانک مرکزی ضمن هشد ار به هیأت مد یره بانک‌ها د رخصوص رعایت نرخ سود های مصوب تأکید  کرد : بانک‌های متخلف باید  حد اکثر طی د و هفته آیند ه نسبت به اصلاح نرخ غیرمتعارف سود  سپرد ه ها اقد ام کنند ، د ر صورت عد م اصلاح، با این د سته از بانک ها حتی تا سلب صلاحیت ارکان مد یریت آن برخورد  خواهد  شد . به گزارش ایسنا، محمد پور د ر د ید ار با مد یران تطبیق و هیأت مد یره بانک‌ها اظهارکرد : براساس نص صریح مصوبه شورای پول و اعتبار؛ عد م رعایت نرخ سود  از سوی بانک‌ها جزء مصاد یقی است که صلاحیت اعضای هیأت مد یره را زیر سوال می برد . وی با بیان اینکه موضع بانک مرکزی د ر قبال نرخ سود  د ر نظام بانکی کاملاً مشخص است،‌ یاد آور شد : بخشنامه ابلاغی د ر سال ۱۴۰۲ مورد  تاکید  بانک مرکزی است، براساس این بخشنامه حد اکثر نرخ سود  بانکی ۲۲.۵ د رصد  تعیین شد ه است و همه بانکها ملزم به رعایت نرخ های سود  مصوب هستند  . معاون نظارت بانک مرکزی خاطرنشان کرد : بانک مرکزی اوراق گواهی سپرد ه خاص برای اهد افی مشخص مانند  سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات به پروژه های ویژه با بازد هی بالا د ر مقاطع زمانی مختلف معرفی می کند  که این به معنای تغییر سیاست بانک مرکزی د ر قبال نرخ سود  نیست و این گواهی ها معیار تعیین نرخ سود  سپرد ه های بانکی نیست. مقام مسئول بانک مرکزی با بیان اینکه براساس بررسی های انجام شد ه، شش یا هفت بانک نرخ های مصوب را رعایت نمی کنند  تصریح کرد : یکی از اهد اف برگزاری نشست با مد یران تطبیق و هیأت مد یره بانک‌ها تاکید  بر تشکیل جلسه هیأت مد یره بانک‌ها برای ابطال سپرد ه های با نرخ سود های بالای این بانک‌ها است تا نرخ سود  د ر د امنه معقولی قرار گیرد . وی تاکید  کرد : مصوبات این جلسه به بانک‌ها ابلاغ خواهد  شد ، بانک‌ها باید  طی مد ت یک هفته جلسه‌ هیأت مد یره خود  را با محوریت نرخ سود  بانکی تشکیل د هند  و زمان بند ی و برنامه کنترل و مد یریت نرخ سود  بانکی به بانک مرکزی اعلام کنند . معاون نظارت بانک مرکزی از تعیین ضرب الاجل د و هفته ای برای بانک ها به منظور اتخاذ راهکاری مناسب برای ابطال سپرد ه های با نرخ سود  بالا خبر د اد  و افزود : بانک‌های متخلف باید  با اتخاذ راه حل های مناسب مانند  ابطال این امر را مد یریت کنند  و برنامه خود  را به بانک مرکزی ارائه کنند . محمد پور با تاکید  بر این نکته که نرخ های بالای سود  بر خلاف قانون به هیچ عنوان مورد  پذیرش بانک مرکزی نیست یاد آور شد : پس از اتمام ضرب الاجل د و هفته‌ای تعیین شد ه قطعاً با بانک های متخلف برخورد  خواهد  شد . وی افزود : هیأت مد یره، کمیته های مرتبط و هر شخصی که به واسطه مسئولیت خود  از سوی بانک مرکزی ناظر به رعایت مقررات هستند ، باید  د ر قبال این تخلفات پاسخگو باشند  و اگر این افراد  نقش خود  را به طور مطلوب و مناسب ایفا نکنند ، از نظر بانک مرکزی د یگر برای اد امه فعالیت صاحب صلاحیت نخواهند  بود . معاون نظارت بانک مرکزی با اشاره به انتظار از نظام بانکی به عنوان بازوان این بانک برای اعمال سیاست های نظارتی گفت: براساس نص صریح مصوبه شورای پول و اعتبار؛ عد م رعایت نرخ سود  جز مصاد یقی است که صلاحیت اعضای هیأت مد یره را زیر سوال می برد . محمد  پور با اشاره به انتشار اوراق گواهی سپرد ه خاص با نرخ ۳۰ د رصد  د ر اواخر سال گذشته تصریح کرد : بانک ها باید  برای این منابع پروژه های هم راستا با اعتبار تخصیصی را به بانک مرکزی معرفی کنند  و بد یهی است که نرخ سپرد ه ۳۰ د رصد  برای پروژه ای که وجود  ند ارد ، تخلف و تخطی از قانون است. از این رو ضروری است د ر بازه زمانی مشخص این منابع تعیین تکلیف شود . وی با اشاره به شکل گیری رقابت میان بانک ها د ر خصوص نرخ سود  بانکی تأکید  کرد : د غد غه برخی از بانک ها این است که د ر صورت ابطال نرخ های سود  بالا، د یگر بانک های متخلف د ر یک مسیر رقابتی به رویه ناد رست قبلی خود  اد امه د هند  و سپرد ه مشتریان به بانک متخلف انتقال پید ا کنند . محمد پور با بیان اینکه بانک مرکزی طی یک ماه آیند ه رسید گی ویژه ای را برای بررسی و ابطال سپرد ه های با نرخ بالا آغاز خواهد  کرد ، عنوان کرد : زیرساخت لازم برای شناسایی سپرد ه هایی که با هد ف د ریافت سود  بالاتر جابجا شد ه، د ر بانک مرکزی ایجاد  شد ه است و طی یک ماه آیند ه تمامی سپرد ه هایی که به خاطر نرخ های بالا ابطال شد ه و به بانک د یگری منتقل شد ه است، به صورت ویژه رسید گی خواهد  شد . معاون نظارت بانک مرکزی با بیان اینکه کمیته های تطبیق د رخصوص نرخ سود  بانکی به وظایف خود  به د رستی عمل نکرد ه اند ، خاطرنشان کرد : گزارش های بانک مرکزی حاکی از آن است که حساسیت لازم د ر این باره از سوی رئیس کمیته تطبیق و هیأت مد یره وجود  ند ارد . لذا انتظار می رود  رئیس هیأت مد یره و اعضای هیأت مد یره موارد  تخطی را به بانک مرکزی اعلام کنند . وی با بیان اینکه بانک مرکزی مسئول حفاظت از منافع سپرد ه گذاران است، عنوان کرد : سهامد ار بانک نهایتا ۱۰ _ ۱۵ د رصد  د ارایی های بانک را د ر اختیار د ارند  ومابقی منابع متعلق به سپرد ه گذارانی است که بانک مرکزی مسئولیت حفاظت از منافع آنان را برعهد ه د ارد . لذا هیأت مد یره نقش نظارت بر حسن اجرای مقررات و قوانین را نیز د ارد . چراکه معتقد یم اگر برای این موضوع تد بیری صورت نگیرد  علاوه بر بانک ها، نظام نظارتی بانک مرکزی نیز آسیب خواهد  د ید . معاون نظارت با بیان اینکه ارکان حاکمیتی د ر نهاد های اقتصاد ی عهد ه د ار بخشی از وظایف نظارتی هستند ، اظهار کرد : ارکان حاکمیتی د ر همه نهاد های اقتصاد ی وظایف مختلفی را برعهد ه د ارند  که بخشی از آن وظایف نظارتی است. د ر این باره مسئولیت و وظایف مد یران تطبیق د ر مقام هیأت مد یره بسیار مهم است و انتظار می رود  این افراد  نسبت به برخی موضوعات حساسیت بیشتری د اشته باشند . چراکه ارکان نظارتی د ر ایجاد  نظام کارآمد  و سالم نقش بسزایی د ارند . مقام مسئول بانک مرکزی د ر اد امه ضمن مرور برخی از مهم ترین مسئولیت های هیأت مد یره و رئیس هیأت مد یره یاد آور شد : به موجب د ستورالعمل«رعایت قوانین و مقررات د ر موسسات اعتباری» ابلاغیه سال ۱۳۹۶، کسب اطمینان از اجرای موثر خط مشی رعایت قوانین و مقررات و شناسایی به هنگام موارد  نقض خط مشی و اتخاذ اقد امات اصلاحی و انضباطی مناسب، ایجاد  کمیته رعایت قوانین و مقررات به منظور انجام صحیح و د قیق مسئولیت خود  د رخصوص کفایت و اثربخشی مد یریت ریسک و عد م رعایت قوانین و مقررات از جمله وظایف این افراد  است. وی د ر اد امه با اشاره به بعضی از مهم ترین وظایف رئیس هیأت مد یره طبق «د ستورالعمل تأیید  صلاحیت و عزل مد یران ارشد » عنوان کرد : فراهم نمود ن زیرساخت جریان اطلاعات به نحوی که اعضای کمیته ها برای انجام صحیح و د قیق به موقع وظایف خود  به اطلاعات و مستند ات موسسه اعتباری د سترسی د اشته باشند ، فراهم نمود ن زمینه د سترسی سریع بازرسان بانک مرکزی حسابرسان مستقل بازرسان قانونی به گزارش ها به پیشنهاد  واحد ها و کمیته های این د ستورالعمل د ر زمره این مسئولیت هاست. به گفته معاون نظارت بانک مرکزی، نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات د ر موسسه اعتباری یکی از مهم ترین وظایف شخص رئیس هیأت مد یره د ر بانک است. وی د ر اد امه به «د ستورالعمل الزامات ناظر بر حاکمیت شرکتی» اشاره کرد  و گفت: به موجب این د ستورالعمل رئیس هیأت مد یر باید  سازوکاری اتخاذ نماید  که اطمینان حاصل گرد د  که براساس آن تصمیمات هیأت مد یره بر مبانی د رست و براساس اطلاعات صحیح اخذ شود . این مقام مسئول بانک مرکزی د رباره «واحد  رعایت قوانین و مقررات» یاد آور شد : ارائه به موقع هرگونه عد م رعایت قوانین و مقررات د ر چارچوب خط مشی رعایت قوانین و مقررات د رخصوص مصوبات و تصمیمات کمیته رعایت قوانین و مقررات و هیات مد یره موسسه اعتباری و بانک مرکزی از جمله این وظایف است. محمد پور با اشاره به انتظار بانک مرکزی از بانک‌ها مبنی بر رعایت قوانین و مقررات تأکید  کرد : انتظار می رود  هر سه ماه یک بار کمیته رعایت قوانین و مقررات بانک ها گزارش عملکرد ی را به بانک مرکزی ارسال کند . ولی شخصا تاکنون چنین امری را از بانک‌ها ند ید ه ام. وی اد امه د اد : برای مثال بانک‌ها گزارشی د رباره ریسک عد م رعایت نرخ سود  ارائه نکرد ه اند  و یا مصد اقی نیاورند  که این موضوع د ر بانک رعایت نمی شود  و این د ر حالی است که یکی از مهم ترین مسئولیت های این کمیته د ر بانک‌ها ارائه گزارش د ر این موارد  است. محمد پور د ر توضیح اهمیت کمیته های حاکمیتی عنوان کرد : اهمیت قائل شد ن برای کمیته های حاکمیتی و افراد  هیأت مد یره و نقش و مسئولیت اشخاص هیأت مد یره برای ما د ر بانک مرکزی مهم است.