قانون وارد ات خود روهای کارکرد ه را اجرا می‌کنیم

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از نیم قرن رانت کافی است. خود روی د اخلی باید  با خود روی خارجی رقابت کند . محمد باقر قالیباف د ر مطلبی د ر صفحه شخصی خود  د ر شبکه اجتماعی ایکس نوشت: بیش از نیم قرن رانت کافی است. خود روی د اخلی باید  با خود روی خارجی رقابت کند .‏ قانون وارد ات خود روهای نو و کارکرد ه را د ر د ولت بعد ی حتما به طور کامل اجرا خواهیم کرد . او د ر این توییت از هشتگ «وارد ات خود رو» استفاد ه کرد . گفتنی است، وارد ات لاک‌پشتی خود روهای خارجی د ر حالی اد امه د ارد  که به نظر می‌رسد  د ولت برای تامین ارز برای وارد ات خود رو با مشکل جد ی همراه است. به تازگی نیز رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد ه که برای سال جاری، با توجه به آنچه که د ر نظر گرفته شد ه و مسیرها و روش‌های مختلفی که برای تأمین ارز، طی می‌کنیم، از این رو قصد  د اریم که میزان وارد ات را از محل سایر ارزهایی که هستند  همچون سرمایه‌گذاری‌های خارجی، افزایش د هیم. کارشناسان صنعت خود رو معتقد ند  که با توجه به ارزبری خود روهای کارکرد ه که تقریبا نصف ارزبری خود روهای نو است و همچنین اینکه د ر کشور نیز محد ود یت ارزی وجود  د ارد ، وارد ات خود روهای کارکرد ه می‌تواند  یکی از راه‌حل‌های مناسب برای رشد  عرضه خود رو باشد .

 

صد ور قبض ۴۰ میلیارد  تومانی برق منصفانه نیست

مد یرعامل شرکت فولاد  شاهرود  گفت: برنامه کاری فولاد  شاهرود  بنا به فرمود ه مسئولین د ستخوش تغییرات متعد د ی شد ه است و این محد ود یت‌ها باعث شد ه میزان تولید  همچون سال گذشته کاهش یابد  که قطعا با افزایش د ما محد ود یت مصرف برق برای تولید کنند گان نیز بیشتر خواهد  شد . محمد  میرحسنی، مد یرعامل شرکت فولاد  شاهرود  د ر گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار د اشت: د ر حال حاضر ۸۸ هزار تن شمش فولاد ی و ۱۲۸ هزار تن میلگرد  تولید  می‌کنیم که نسبت به سال گذشته ۱۰ هزار تن میزان تولید اتمان افزایش پید ا کرد ه است. وی با اشاره به تبعات کمبود  برق برای کارخانجات اد امه د اد : متاسفانه مطابق زمان‌بند ی صورت گرفته یعنی از ۸ خرد اد  ماه به بعد  با محد ود یت د ر مصرف برق مواجه شد ه‌ایم و براساس نامه صاد ر شد ه د ر ابتد ا این محد ود یت به ۱۲ مگاوات و پس آن باز هم کمتر شد ه است. مد یرعامل شرکت فولاد  شاهرود  عنوان کرد : یک موضوع عجیب‌تر‌ اینکه قیمت برق سال گذشته را چند ین برابر کرد ه‌اند  و ۴۰ میلیارد  تومان فاکتور از سمت اد اره برق برای ما صاد ر شد ه است. میرحسنی با بیان اینکه هر ساله با نزد یک شد ن به فصل گرما و سرما شاهد  تکرار سناریوی محد ود یت مصرف انرژی هستیم، گفت: به د لیل محد ود یت‌های برقی د ر د وره تعمیرات کارخانه به سر می‌بریم اما یک تولید کنند ه چگونه می‌تواند  تنها با ۸ مگاوات برق، محصول خود  را تولید  کند ؟

افتتاح بزرگترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی
وزارت نیرو اعلام کرد  که 28 پروژه آب و برق به ارزش ۲۰ هزار میلیارد  تومان با حضور هیئت د ولت و وزیر نیرو د ر استان سیستان‌وبلوچستان افتتاح می شود . بر این اساس چهار پروژه طرح تامین آب زاهد ان و سیستان از سه راهی د شتک به منظور رفع مشکل تامین آب شرب این مناطق، آبرسانی و رفع تنش آبی از ۷۵ روستا د ر قالب جهاد  آبرسانی و تصفیه‌خانه مجتمع ۳۱۵ روستایی تلنگ، پلان و پیرسهراب، ایستگاه پمپاژ شماره B فاضلاب شهر چابهار و توسعه شبکه فاضلاب، ایستگاه پمپاژ شماره D فاضلاب شهر کنارک و توسعه شبکه فاضلاب به بهره‌برد اری می‌رسد . از د یگر پروژه‌های صنعت آب و برق استان سیستان‌وبلوچستان آبگیری سد  مخزنی «شهری‌کور» جهت مصارف کشاورزی و افتتاح طرح آبرسانی اضطراری از سد  کهیر به ۴۰ روستای پایین د ست و طرح آبرسانی به شهرهید وچ از سد  ماشکید  علیا و ایستگاه پمپاژ ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه‌ای به همراه اجرای حد ود  ۲۰ کیلومتر خط لوله جهت آبرسانی از آب شیرین کن هامون هیرمند  به منطقه سیستان است. علاوه بر افتتاح پروژه‌های بزرگ و مهم صنعت آب، نیروگاه باد ی ۵۰ مگاواتی مپنا موسوم به میل ناد ر و نیروگاه مقیاس متوسط زاهد ان( واحد های گازی زاهد ان ۱ الی ۳) د ر د ولت سیزد هم به بهره‌برد اری می‌رسد .

سهم ایران د ر تجارت گاز؛ تنها ۲ د هم د رصد 
یک کارشناس حوزه انرژی گفت: به طور صاد قانه سهم ما د ر تجارت گاز د نیا زیر ۲ د هم د رصد  است و این افتخار نیست که بزرگترین شبکه گاز را د اریم و تمام روستاها گازرسانی شد ه است. جواد  نوفرستی د ر نشستی خبری با اشاره به ناترازی گاز و عد م امکان صاد رات د ر کشور اظهار د اشت: فرض کنیم ما هیچگونه ناترازی ند اریم، موضوع گاز د ر کشور ما فراتر از عد م تعاد ل عرضه و تقاضا است. وی افزود : هد ف صاد رات گاز د ر پایان برنامه سوم د ر سال ۹۳، ۱۰۰ میلیون متر مکعب د ر روز بود ه، اکنون ۱۰ سال از آن زمان گذشته است، هنوز همچنان به اند ازه ۱۰ سال قبل ۹ تا ۱۰ میلیون متر مکعب صاد رات د اریم. این کارشناس حوزه انرژی گفت: ما اکنون حد ود  ۳۵ تا ۴۰ میلیون متر مکعب د ر روز به ترکیه و عراق صاد رات د اریم، به‌طور صاد قانه سهم ما د ر تجارت گاز د نیا زیر ۲ د هم د رصد  است و این افتخار نیست که بزرگترین شبکه گاز را د اریم و تمام روستاها گازرسانی شد ه است. وی تاکید  کرد : اگر پاکستان خط لوله صلح را که اکنون به خاطر موضوع جریمه پیگیر د ریافت گاز است، به نتیجه برساند ؛ آیا ما گازی برای صاد رات د اریم؟ نوفرستی خاطرنشان کرد : پاید اری یعنی اینکه بد انیم گاز منازل، صنایع و صاد رات قطع نشود  نه اینکه فقط مازاد  گاز را صاد ر کنیم باید  هد ف د اشته باشیم و اولویت باید  صاد رات باشد . وی یاد آور شد : زمانی یک متر مکعب گاز را به ترکیه ۴۰ تا ۴۵ سنت صاد ر می‌کرد یم و اکنون این رقم حد اقل ۲۵ سنت است.

قانون وارد ات خود روهای
نو و کارکرد ه برقی ابلاغ شد 
بر اساس بند  ت تبصره ۹ قانون بود جه سال ۱۴۰۳ وارد ات خود روهای نو و کارکرد ه برقی و هیبرید ی مجاز شد ه و وزارت صمت مکلف است، ظرف یک ماه آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه و به هیات وزیران ارسال کند . بر اساس قانون بود جه سال ۱۴۰۳، وارد ات خود روهای نو و کارکرد ه برقی و هیبرید ی به صورت رسمی ابلاغ شد . د ر بند  ت تبصره ۹ قانون بود جه ۱۴۰۳ آمد ه است: د ر اجرای ماد ه (۹) قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶/۴/۲۵ به منظور کاهش آلایند گی شهرها وارد ات انواع خود روهای سواری نو و کارکرد ه با عمر کمتر از پنج سال برقی و برقی - بنزینی (هیبرید ی) به د اخل کشور مجاز بود ه و حقوق ورود ی خود روی برقی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرها د ر سال ۱۴۰۳ معاد ل نیم واحد  د رصد  و برای سایر متقاضیان چهار واحد  د رصد  و حقوق ورود ی خود روهای برقی بنزینی (هیبرید ی) پانزد ه واحد  د رصد  تعیین می‌گرد د . وزارت صنعت، معد ن و تجارت مجاز است د ر قبال سرمایه گذاری د ر گسترش حمل و نقل عمومی برقی توسعه زیرساخت‌های آن انتقال فناوری و افزایش د اخلی سازی خود روهای برقی بنزینی (هیبرید ی) تخفیف د ر پرد اخت حقوق ورود ی وارد ات این نوع خود روها و قطعات منفصله آن را به میزان نیمی از منابع اختصاص یافته برای این امر اعمال نماید . منابع حاصل از حقوق ورود ی خود روهای برقی- بنزینی (هیبرید ی) و قطعات منفصله آن صرف توسعه زیرساخت‌های آن و تسهیلات و مشوق‌های خرید  این نوع خود روی تولید  د اخل می‌شود . وزارت صنعت، معد ن و تجارت مکلف است، ظرف یک ماه از لازم الاجرا شد ن این قانون آئین نامه اجرایی این بند  را تهیه نماید  و به تصویب هیأت وزیران برساند . وزارتخانه‌های کشور و صنعت معد ن و تجارت مکلف است که گزارش تفصیلی هزینه کرد  منابع حاصل از این بند  را هر سه ماه یکبار به کمیسیون‌های عمران و صنایع و معاد ن مجلس شورای اسلامی ارسال نمایند .

افت صاد رات ایران به افغانستان
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و افغانستان گفت: تا پنج سال گذشته ارزش صاد رات ایران به افغانستان به ۳میلیارد  د لار می‌رسید  اما این رقم د ر سال ۱۴۰۲ به یک میلیارد  و ۶۸۰ میلیون د لار افت کرد . حسین محمد یان، عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان د ر گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا شرحی از آخرین وضعیت تجارت د و کشور ارائه کرد  و گفت: تا پنج سال گذشته ارزش صاد رات ایران به افغانستان به ۳میلیارد  د لار می‌رسید  اما این رقم د ر سال ۱۴۰۲ به یک میلیارد  و ۶۸۰ میلیون د لار افت کرد ، با این حال تمام آنچه به کاهش صاد رات ایران به افغانستان انجامید ه برآمد ه از عوامل د اخلی نیست و موضوعی مانند  تغییر حاکمیت د ر افغانستان د ر کاهش صاد رات ایرانی‌ها به این کشور به طور ویژه تاثیرگذار بود ه است؛ د ر د اخل کشور هم موضوع پیمان سپاری و رفع تعهد ات ارزی به افت صاد رات ایران به افغانستان انجامید ه و مانع از بالفعل شد ن همه پتانسیل‌هایی شد ه که د ر تجارت د و کشور وجود  د ارد .

«تجارت» گزارش می‌د هد 

گروه صنعت و تجارت: محد ود یت‌های ارزی و قوانین د ست‌وپاگیر چند  سالی است که منجر به رسوب کالا د ر بناد ر و گمرکات کشور شد ه است؛ هر چند  به صورت مقطعی با بازد ید های مسئولان از گمرکات، تا حد ود ی گره از روند  ترخیص کالا باز می‌شود ، اما د یری نگذشته مجد د  پروسه رسوب کالا به مانند  یک سریال تکراری آغاز می‌شود . اما این سوال مطرح می‌شود  که علت اصلی رسوب کالا چیست؟ طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، به‌صورت میانگین د ر هر روز کاری یک بخشنامه یا د ستورالعمل گمرکی صاد ر می‌شود . تعد د  رویه‌ها، بخشنامه‌ها و استثنائات گمرکی از‌یک‌سو به ایجاد  پیچید گی د ر اجرای فرایند های گمرکی شد ه و از‌سوی‌د یگر احتمال بروز خطای سهوی یا عمد ی را افزایش می‌د هد .

ماند گاری 1.5 میلیارد  د لار کالا د ر گمرکات
به تازگی گمرک جمهوری اسلامی ایران فهرست ۱۲۰ صاحب کالا د ارای کالای د ر جریان تشریفات ترخیص بر حسب ارزش را منتشر کرد  که بر اساس آن حد ود  ۱.۵ میلیارد  د لار کالا به گمرکات اظهار شد ه، اما ترخیص نشد ه است. شرکت‌های مختلف د ر حوزه صنایع غذایی و نهاد ه‌های د امی و شرکت‌های د اروسازی، شرکت‌های تولید  لوازم خانگی، شرکت‌های هواپیمایی و خود روسازان و قطعه‌سازان د ر فهرست صاحبان کالاهای پشت د روازه گمرک قرار د ارند . د ر فهرست ۱۰ کالای اول، اقلامی از جمله ذرت، کنجاله، قطعات خود رو، روغن پالم و ورق‌های ساد ه فولاد ی د ید ه می‌شوند  که عد م به موقع ترخیص برخی از اقلام غذایی منجر به فساد  و هد ر رفت سرمایه کشور شد ه است. رسوب کالاهای اساسی و نهاد ه‌های د امی چون کنجاله سویا د ر گمرک و کمبود  و گرانی این نهاد ه‌ها د ر بازار به مشکلی بزرگ د ر بازار د امن زد ه است به طوری که د ر سال 1400 بیش از ۱۰۰ هزار تن کالا د ر بناد ر شمالی کشور که بیش از ۸ ماه از ماند گاری آن‌ها گذشته بود  فاسد  شد ند  و این اتفاق هر ساله د ر حال تکرار شد ن است که حتی برخی از آن‌ها رسانه نمی‌شود .

باز هم پای مشکلات ارزی د رمیان است
یکی از مهم‌ترین د لیل رسوب کالا د ر گمرکات، مرتبط با مشکلات ارزی است؛ د ر سال‌های اخیر به‌د لیل کند ی فرایند  تخصیص ارز و مشکل بود ن تهاتر ارز حاصل از صاد رات برای وارد ات، رسوب کالا د ر گمرک تشد ید  شد  و وارد کنند گان را که بسیاری از آن‌ها تولید کنند ه نیز هستند  با مشکل مواجه کرد  که حتی برخی از آن‌ها ناچار به توقف تولید  شد ند  که نتیجه آن کمبود  کالا د ر بازار و افزایش قیمت‌‌ها بود . از د یگر سو، بسیاری از کالاها د ر گمرکات به د لیل عد م ثبت سفارش و یا اخذ شناسه رهگیری منشاء ارزی امکان ترخیص کالا وجود  ند ارد  چرا که همه وارد کنند گان کالا موظفند  منشأ ارز کالای وارد اتی خود  را پس از ثبت سفارش و قبل از ترخیص، د ر سامانه جامع تجارت اظهار کنند . بانک مرکزی موظف است پس از د ریافت اطلاعات منشأ ارز، بلافاصله نسبت به بررسی آن اقد ام کرد ه و د ر صورت صحت اطلاعات ابراز شد ه، شناسه رهگیری معتبر به اطلاعات مذکور اختصاص د هد . لذا مجوز ثبت سفارش تا قبل از تعیین منشأ ارز و د ریافت شناسه رهگیری مذکور، قابل استناد  برای ترخیص د ر گمرک نیست و همین مسئله فرایند  ترخیص کالا از گمرکات را افزایش د اد ه است؛ این د ر حالیست که پیش از تشد ید  تحریم‌های آمریکا، تجار و بازرگانان بد ون نیاز به تایید  منشاء ارزی از سوی بانک مرکزی کالاهای خود  را وارد  می‌کرد ند ، اما پس از اینکه د ولت برای صرفه‌جویی و صیانت ارزی تصمیم به رصد  خروج ارز از کشور گرفت، وارد ات به مانند  یک پازل سخت برای بازرگانان تبد یل شد  و روند  تولید  و کنترل بازار را نشانه گرفت. ه‌د لیل کند ی فرایند  تخصیص ارز و مشکل بود ن تهاتر ارز حاصل از صاد رات برای وارد ات، رسوب کالا د ر گمرک تشد ید  شد . به گفته صنعتگران، ترخیص مواد اولیه د ر گمرک بسیار زمان‌بر و با موانع زیاد ی روبه‌رو است و عد م ترخیص مواد اولیه و قطعات از سوی گمرک، کمبود  شد ید  مواد اولیه را به وجود  آورد ه است. د ر واقع تد اوم فرآیند  طولانی تخصیص ارز و ترخیص از گمرک باعث کمبود  مواد  اولیه و به طبع آن تولید  د ر ظرفیت‌های پایین‌تر از توان تولید ی و د ر نتیجه تعد یل نیروی کار شد ه است.

کالاهای بخشی خصوصی د ر حال متروکه شد ن است
محسن بهرامی ارض اقد س، کارشناس اقتصاد ی د ر این رابطه به اقتصاد  آنلاین گفته است: د ر یک روند  کم سابقه‌، بانک مرکزی تخصیص ارز به فعالان اقتصاد ی را منوط به این کرد ه که تجار و بازرگانان با اعتبارات خود شان به صورت فاینانس خارجی کالا را بیاورند . قرار شد  وقتی کالا به د اخل سرزمین اصلی رسید  و بازرگانان آن را اظهار کرد ند ، تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی انجام شود  یا اینکه وارد کنند گان د ر شبکه نیما، خود شان از صاد رکنند گان ارز بخرند  که این هم متاسفانه اتفاق نیفتاد  و حجم زیاد ی از کالاهای بخش خصوصی د ر گمرکات د ر حال متروک شد ن است.

عقب‌نشینی وزارت صمت از محد ود یت ثبت‌ سفارش
لازم به ذکر است که به‌تازگی وزارت صمت بعد  از مطرح شد ن ابهامات متعد د  د ر خصوص ابلاغیه محد ود یت ثبت سفارش واحد های بازرگانی برای د ومین بار آن را اصلاح کرد . اوایل خرد اد ماه سال جاری بود  که وزارت صمت د ر راستای کنترل وارد ات و حفظ منابع ارزی، تصمیم به محد ود  کرد ن ثبت سفارش‌های جد ید  گرفت.
د ر همین راستا روز چهارم خرد اد ماه سال جاری، اطلاعیه‌ای که از سوی سامانه جامع تجارت منتشر شد  که بر اساس آن تا اطلاع ثانوی ثبت سفارش جد ید  برای واحد های بازرگانی که مجوز وارد ات آن‌ها توسط وزارت صمت صاد ر می‌شود ، متوقف شد . بنابر مصوبات جد ید  وزارت صنعت، معد ن و تجارت، امکان اخذ ثبت سفارش جد ید  صرفاً برای واحد های تولید ی وزارت صنعت، معد ن و تجارت که برنامه تولید  سال ۱۴۰۳ خود  را د ر بخش تجارت د اخلی ثبت کرد ه باشند 
و این برنامه به تأیید  سازمان صنعت، معد ن و تجارت استان و د فتر تخصصی مربوطه رسید ه باشد ، امکان‌پذیر خواهد  بود  که این موضوع مورد  انتقاد  و نگرانی بسیاری از تجار و وارد کنند گان را د ر پی د اشت، چراکه منجر به رسوب و د پوی کالا د ر گمرکات خواهد  شد . آنها معتقد ند  که این تصمیم نه تنها تجارت خارجی را مختل می‌کند  بلکه می‌تواند  منجر به افزایش قیمت‌ها د ر بازار د اخلی نیز شود . د ر اطلاعیه جد ید  سامانه جامع تجارت لیست اولیه ۷۵۰ قلم کالای مجاز ثبت
سفارش توسط واحد های بازرگانی به بیش از ۳۷۰۰ قلم کالا افزایش یافت.

با آبرسانی به ۵۰۰ روستای جد ید ، تعد اد  روستاهای آبرسانی شد ه د ر طرح جهاد  آبرسانی د ر د ولت سیزد هم به ۵ هزار و ۵۰۰ روستا رسید .
به گزارش خبرنگار اقتصاد ی خبرگزاری تسنیم، جهاد  آبرسانی به منظور آبرسانی به 10هزار روستای فاقد  د سترسی به آب پاید ار شرب و بهد اشتی از ابتد ای د ولت سیزد هم د ر د ستور کار قرار گرفت و با اقد اماتی شبانه‌روزی و د ر د ورد ست‌ترین نقاط ایران، آبرسانی به حد ود  5000 روستا تا پایان سال 1402 محقق شد .
از ابتد ای سال جاری تا پایان ارد یبهشت‌ماه نیز پروژه‌های آبرسانی به 500 روستای جد ید  تکمیل شد  و تحقق آبرسانی روستایی د ر د ولت سیزد هم به 5500 روستا رسید .
طرح جهاد  آبرسانی یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی کشور محسوب می‌شود  که با گسترد گی جغرافیایی د ر سراسر کشور همراه است. د ر ابتد ای د ولت سیزد هم، 10 هزار روستا شناسایی شد  که نیازمند  انجام اقد امات جهاد ی برای آبرسانی بود ند  و مقرر شد ه بود  د ر طول عمر 4 ساله این د ولت، این 10 هزار روستا از نعمت آب شرب پاید ار برخورد ار شوند . با تکمیل آبرسانی به 5500 روستا، پروژه‌های آبرسانی د ر 4500 روستای د یگر د رحال اجرا است.

د رحالی مجموع ذخایر سد های تهران د ر هشتم‌خرد اد ماه امسال به ۶۳۰ میلیون مترمکعب رسید  که میزان ذخایر نرمال سد های تهران د ر خرد اد ماه باید  ۹۶۷ میلیون مترمکعب باشد  و فاصله ۳۳۷ میلیون مترمکعبی ذخایر سد های پنج‌گانه تهران با شرایط نرمال حاکی از شرایط کم‌آبی است. به گزارش خبرنگار اقتصاد ی خبرگزاری تسنیم، رصد  آخرین وضعیت سد های تهران نشان‌می‌د هد  علی‌رغم افزایش ذخایر سد ها نسبت به زمان مشابه سال قبل، فاصله معناد اری بین ذخایر فعلی سد های تهران با شرایط نرمال وجود  د ارد . سد  کرج (امیرکبیر) ذخیره‌ای 145 میلیون مترمکعبی د ارد  که نسبت به ذخایر 142 میلیون مترمکعبی سال گذشته د ر روز مشابه، حد ود  3 میلیون مترمکعب بیشتر است. ذخایر سد  لتیان به 70 میلیون مترمکعب رسید ه که نسبت به ذخایر 66 میلیون مترمکعبی زمان مشابه سال قبل، رشد ی 4 میلیون مترمکعبی د ارد . ذخایر سد  طالقان با رشد  50 میلیون مترمکعبی نسبت به روز مشابه سال قبل به 284 میلیون مترمکعب رسید ه، اما ذخایر سد  ماملو نسبت به زمان مشابه سال گذشته، افتی 8 میلیون مترمکعبی د اشته و حد ود  49 میلیون مترمکعب است. د رحالی مجموع ذخایر سد های تهران د ر هشتم‌خرد اد ماه امسال به 630 میلیون مترمکعب رسید  که میزان ذخایر نرمال سد های تهران د ر خرد اد ماه باید  967 میلیون مترمکعب باشد  و فاصله 337 میلیون مترمکعبی ذخایر سد های پنج‌گانه تهران با شرایط نرمال حکایت از شرایط کم‌آبی استان تهران د ر سال جاری د ارد .

عضو هیات رئیسه انجمن تولید کنند گان فولاد  ایران:

گروه صنعت و تجارت: عضو هیات رئیسه انجمن تولید کنند گان فولاد  ایران گفت: صنعت فولاد  امروزه ۱۵ میلیون تن صاد رات د ارد ، اما قطعی برق به این صنعت صد مه می‌زند . احمد  د نیانور عضو هیات رئیسه انجمن تولید کنند گان فولاد  ایران د ر زمینه قطعی برق واحد های صنعتی توسط وزارت نیرو، چالش‌ها و تبعات این امر د ر جامعه، افکار عمومی، اقتصاد  کلان کشور و واحد های صنعتی به خصوص بخش فولاد ی کشور که به عنوان مزیت نسبی و بخش ارزآور اقتصاد  جمهوری اسلامی شناخته می‌شوند ، گفت: فولاد  از صنایع موفق کشور کشور محسوب می‌شود  و می‌تواند  تولید  ۵۴ میلیون تن را تا سال ۱۴۰۴ به ثمر برساند . وظیفه د ولت تأمین زیر ساخت‌های مورد نیاز بخش صنعتی از جمله برق، آب، گاز و راه … است، لازم است وزارت نیرو د ر سال‌های به وظایف خود  د ر تأمین این زیر ساخت‌ها د ر طرح‌های توسعه‌ای عمل کند . همچنین باوجود  اضافه شد ن سالانه یک میلیون مشترک د ر صنعت برق، برای آن فکری شود  و سالانه از تأمین برق مورد نیاز مشترک‌های پیشین به ویژه بخش صنعتی کاسته نشود . وی افزود : چالش و د غد غه‌ای که امروز صنعت فولاد  د ارد  این است که نه تنها د ر گذشته هیچ برنامه‌ریزی بلند  مد تی نشد ه است بلکه باوجود  نابرابری تراز تولید  و تقاضای برق برای آیند ه برنامه‌ای وجود  ند ارد ، این به این معناست که د ر گذشته که برنامه‌ای صورت گیرد  و از این به بعد  هم برنامه مشخصی د ر سپهر فعالیت‌ها معرفی و تصویب شود  و واحد های صنعتی این امید  را د اشته باشند  که ۳ سال یا ۵ سال د یگر از این وضعیت خارج شوند . عضو هیأت رئیسه انجمن تولید کنند گان فولاد  ایران بیان کرد : کشور امروز ۱۰ هزار مگاوات کسر برق د ارد ؛ اگر وزارت نیرو فقط یک سال برق واحد های بزرگ را قطع نکند ، این واحد ها به راحتی د ر سال آیند ه می‌توانند  با ایجاد  نیروگاه ۱۰ هزار مگاوات برق تولید  کنند . برای ایجاد  نیروگاه ۱۰ هزار مگاواتی، حد ود  ۲.۵ میلیارد  د لار هزینه لازم است و با قطعی برق سالانه ۲ میلیارد  د لار ضرر و زیان فقط به ۳ یا ۴ شرکت بزرگ فولاد ی وارد  می‌شود . وی تصریح کرد : علاوه بر این مشکلات وزارت نیرو به صنعتی و فولاد ی‌ها برای ایجاد  نیروگاه فشار می‌آورد . د ر حالی که این امر وظیفه صنعت نیست و وظیفه وزارت نیرو است. صنعت فولاد  د ر بالاترین حجم به طور کل ۵ هزار مگاوات برق مصرف می‌کند ، که همواره ۲ هزار مگاوات مصرف برق را واحد های صنعتی-معد نی چاد رملو، شرکت فولاد  مبارکه… تأمین و تولید  می‌کنند  و ۳ هزار مگاوات د یگر از شبکه گرفته می‌شود  که نه تنها ۳ هزار مگاوات برق مصرفی بخش فولاد  را که قطع می‌کنند  بلکه ۲ هزار مگاوات تولید ی هم گرفته می‌شود . د نیانور افزود : زمینه حل این چالش این است که خرد مند انه راجع به صنعت برق تصمیم گرفته شود ، به این معنا که وزارت نیرو به وظیفه اصلیش که تأمین زیر ساخت است، عمل کند . وظیفه صنعت ساخت نیروگاه نیست، اگر صنعت د رگیر ساخت نیروگاه و همچنین طبق خواسته وزارت نفت از شرکت فولاد  مبارکه با د ر تحویل مید ان گازی به این واحد ، د رگیر اکتشاف گاز شود ؛ پس چه کسی فولاد  تولید  کند ؟ مگر واحد های فولاد ی تخصص این امر را د ارند ؟ تنها توقعی که بخش صنعتی و فولاد ی از وزارت نیرو د ارد  ورود  خرد مند انه و عالمانه برای تأمین و حل قطعی برق است. وی د رباره تبعات قطعی برق گفت: صنعت فولاد  امروزه ۱۵ میلیون تن صاد رات د ارد  و مزیت نسبی کشور محسوب می‌شود . اما با قوانین خلق الساعه، از جمله توقف صاد رات به بهانه اینکه فولاد  کالای خام صاد ر می‌کند ، قطعی برق د ر تابستان‌ها و قطعی گاز د ر زمستان‌ها و فشارهای مالیاتی مضاعف د ر پایان سال، این به معنای کاهش فضا برای زند گی و نفس کشید ن صنعت فولاد  است.